Ik denk ook niet dat hij geldt als afwijzing voor de ontbindende voorwaarden...quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk niet dat TS die afwijzing op papier heeft gekregen
quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:18 schreef dasorakel het volgende:
Hoop onzin op 1 zo n topic. Zal ik nog even wachten met duidelijkheid verschaffen?
Als je een woning op 2 namen koopt, moet de hypotheek ook op 2 namen komen. Ondanks dat van een van de schuldenaren het inkomen niet wordt meegenomen. De reden is dat als je niet betaalt de gehele woning verkocht moet worden. Je kan niet de helft van een woning verkopen van iemand die geen schuldenaar is.
Je kan er wel voor kiezen om de hypotheek op 2 namen te zetten, terwijl de woning op 1 naam staat. (Extra zekerheid voor bank, hoppa!) Dit zou ik echter niet adviseren.
Je hebt na het tekenen van de voorlopige koopovereenkomst 3 dagen de tijd om zonder opgave van redenen te annuleren. Hierna heb je eventueel de ontbindende voorwaarden (meest voorkomend voorbehoud van financiering). Zijn de voorwaarden verlopen en zie je alsnog af van de woning zal je moeten betalen (vaak 10%, zie koopovereenkomst)
Overigens zijn bij het uit elkaar gaan de regels met betrekking tot Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid (OHA) een stuk ruimer dan bij aankoop van een woning. Als het nu op 1 inkomen geleend kan worden en dit verandert niet bij uit elkaar gaan zou NHG niet bijspringen.
Ja, ik zag het, maar wordt ondertussen ook vaak tegengesproken.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:19 schreef Lienekien het volgende:
@dasorakel Ja, het meeste daarvan was al genoemd.
Ik heb nog nooit eerder in deze situatie gezeten (koop van een huis). Ik heb er nooit belangstelling voor getoond omdat ik op mijn salaris alleen nooit een huis had kunnen kopen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 22:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar heb ik dus mijn twijfels bij, sorry. Vrij basale dingen lijk je toch voor het eerst te horen.
Die kan ik dus wel onderscheiden. Gister is er door de adviseur een hypotheekaanvraag gedaan, waarvan we nog enkele papieren in moeten leveren. Vandaag hebben we de voorlopige koopakte getekend en over x weken gaan we bij de notaris voor de laatste keer de koopakte tekenen wat betekent dat het huis echt gekocht is.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 22:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou nee, want je kan een hypotheekaanvraag niet eens onderscheiden van een koopakte en een leveringsakte, dus we kunnen wel even vaststellen dat je geen idee hebt waar je mee bezig ben. Of je weet het wel dondersgoed, maar dan probeer je je vriend volledig aansprakelijk te stellen voor de hypotheek terwijl jij voor de helft eigenaar gaat worden van een huis zonder daarvoor aansprakelijk te zijn. Indien dat laatste ben je gewoon een doortrapte goldigger, dus ik ga er maar even vanuit dat het scenario A is en je gewoon te dom bent om te poepen.
De eigenaren vragen samen een hypotheek aan, zeker als het pand (vrijwel) volledig verhypotheekt moet worden, maar het is niet van belang of de eigenaren beiden een inkomen hebben of beide inkomens willen gebruiken voor de betaling van de hypotheek, zolang het inkomen dat ze er wel voor willen gebruiken maar voldoende is.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik vind er maar bar weinig over op internet trouwens.
Is net omgekeerd: beiden de lasten, eentje de eigenaar.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:21 schreef Scorpie het volgende:
http://www.notarisvanspreeuwel.nl/mijn-vriend-gaan-woning-kopen
Optie 2 noemt het wel.
Wat een compleet non-excuus.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:22 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit eerder in deze situatie gezeten (koop van een huis). Ik heb er nooit belangstelling voor getoond omdat ik op mijn salaris alleen nooit een huis had kunnen kopen.
Nee, dan lees je Leandra verkeerd.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:22 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit eerder in deze situatie gezeten (koop van een huis). Ik heb er nooit belangstelling voor getoond omdat ik op mijn salaris alleen nooit een huis had kunnen kopen.
[..]
Die kan ik dus wel onderscheiden. Gister is er door de adviseur een hypotheekaanvraag gedaan, waarvan we nog enkele papieren in moeten leveren. Vandaag hebben we de voorlopige koopakte getekend en over x weken gaan we bij de notaris voor de laatste keer de koopakte tekenen wat betekent dat het huis echt gekocht is.
We hebben 3 dagen om zonder opgaaf van reden de koop te ontbinden, ingaande 0:00 vannacht. Daarna nog als blijkt dat we de financiën niet rond krijgen, of bijvoorbeeld bij het overlijden van mijn vriend, omdat ik de hypotheek niet kan betalen.
Ik ben geen golddigger. Mijn vriend wil het zo. En ik las net dat het kan (post van Leandra). Mijn vriend vertrouwd mij voor 100% dat ik geen gekke dingen van plan ben. Hij weet waar hij aan begint. Ik heb hem letterlijk gevraagd of hij samen tekenen ook een verstandig idee vindt als hij weet dat ik, als ik weg wil, recht heb op de helft als ik mede-eigenaar ben. Ja, dat weet ik was zijn antwoord.
Ik ben ook niet te dom om te poepen, dat gaat nog elke keer prima.
Je moet niet in een relatie willen zitten waar je niet zeker bent dat de ander ook zijn/haar hele leven bij je wil blijven. Je bent bij elkaar omdat je dat wil en vertrouwd elkaar daarop. Zonder vertrouwen is er geen relatie. En er zijn weinig dingen die ik niet zou kunnen vergeven. Waarvan ik zou zeggen: Dit is de druppel, ik wil bij je weg.
Nog steeds begrijp ik die voorlopige koopakte niet. Bedoel je niet dat de leveringsakte over x weken getekend moet worden?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:22 schreef Dondergat het volgende:
[..]
[..]
Die kan ik dus wel onderscheiden. Gister is er door de adviseur een hypotheekaanvraag gedaan, waarvan we nog enkele papieren in moeten leveren. Vandaag hebben we de voorlopige koopakte getekend en over x weken gaan we bij de notaris voor de laatste keer de koopakte tekenen wat betekent dat het huis echt gekocht is.
We hebben 3 dagen om zonder opgaaf van reden de koop te ontbinden, ingaande 0:00 vannacht. Daarna nog als blijkt dat we de financiën niet rond krijgen, of bijvoorbeeld bij het overlijden van mijn vriend, omdat ik de hypotheek niet kan betalen.
Ik ben geen golddigger. Mijn vriend wil het zo. En ik las net dat het kan (post van Leandra). Mijn vriend vertrouwd mij voor 100% dat ik geen gekke dingen van plan ben. Hij weet waar hij aan begint. Ik heb hem letterlijk gevraagd of hij samen tekenen ook een verstandig idee vindt als hij weet dat ik, als ik weg wil, recht heb op de helft als ik mede-eigenaar ben. Ja, dat weet ik was zijn antwoord.
Je moet niet in een relatie willen zitten waar je niet zeker bent dat de ander ook zijn/haar hele leven bij je wil blijven. Je bent bij elkaar omdat je dat wil en vertrouwd elkaar daarop. Zonder vertrouwen is er geen relatie. En er zijn weinig dingen die ik niet zou kunnen vergeven. Waarvan ik zou zeggen: Dit is de druppel, ik wil bij je weg.
Voorheen deed die Belgische bank dus nog wel zaken met Nederlanders. Er was een tussenorganisatie (dac/dak) genoemd, die het regelde tussen de partijen. Sinds wanneer ze dat teruggetrokken hebben weet ik ook niet.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:02 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Toch apart dat ze al een aanvraag doen zonder alle formulieren bij elkaar te hebben. En dat die adviseur niet wist dat die bank geen zaken doet met Nederlanders.
Kan zijn dat het voor iedereen anders loopt, maar ik vind het een vaag verhaal.
Dat klopt, dan leg je notarieel vast wie wat heeft ingebracht. Als je erna gaat trouwen in gemeenschap van goederen oid gaat die vlieger niet op. Tenzij het weer een schenking of erfenis is met uitsluitingsclausulequote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
De eigenaren vragen samen een hypotheek aan, zeker als het pand (vrijwel) volledig verhypotheekt moet worden, maar het is niet van belang of de eigenaren beiden een inkomen hebben of beide inkomens willen gebruiken voor de betaling van de hypotheek, zolang het inkomen dat ze er wel voor willen gebruiken maar voldoende is.
Mocht ik echter 3 ton in the pocket hebben en samen met jou een huis van 6 ton willen kopen, dan vermoed ik dat het wel mogelijk is dat wij dat huis kopen en jij 3 ton hypotheek op het huis hebt, maar dan nog zal de bank het volledige pand willen kunnen opeisen als de hypotheek niet betaald wordt.
Ze heeft haar vriend geadviseerd om niet in allerlei angsten te blijven hangen, en om een volgende stap in zijn leven te zetten. Voor financieel advies heb je een hypotheekadviseur.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat een compleet non-excuus.
Op basis van dat argument zou je je vriend ook nooit hebben kunnen "adviseren" toch echt naar een koophuis te gaan kijken toen hij nog een angsthaas was, want jij weet er immers geen bal vanaf omdat je op jouw salaris alleen nooit een huis had kunnen kopen.
Dit dus.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwoah, een simpele toetsing kan wel plaatsvinden met alleen een salarisstrook en wat id's.
En toch heet dat wat we op een bepaalde datum nog moeten tekenen ook 'koopakte'.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus hoeft er niet nog een 'echte' koopakte getekend te worden, want dat is al gebeurd. Wel voor een hypotheek, natuurlijk.
Hebben jullie al een beetje inboedel, eigenlijk?
Voorlopige koopakte bestaat niet, het is een voorlopig koopcontract OF een koopakte.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:22 schreef Dondergat het volgende:
[..]
[..]
Er is wel een wij in onze relatie.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, hij. Niet wij, er is geen wij in de constructie die jij bedacht hebt. Jij hoeft alleen maar de helft van het huis in ontvangst te nemen en dank je wel te zeggen.
Ze haalt voorlopig koopcontract en koopakte door elkaar. Is hetzelfde namelijk, alleen bestaat er niet zoiets als een voorlopige koopakte en een definitieve koopakte. TS denkt dat ze straks bij de notaris tekent voor een definitief koopakte terwijl dat in werkelijkheid een leveringsakte is. Snapt u het nog? TS iig nietquote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:25 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Nog steeds begrijp ik die voorlopige koopakte niet. Bedoel je niet dat de leveringsakte over x weken getekend moet worden?
En straks ook op de hypotheekaanvraagquote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:29 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Er is wel een wij in onze relatie.
Neen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:28 schreef Dondergat het volgende:
[..]
En toch heet dat wat we op een bepaalde datum nog moeten tekenen ook 'koopakte'.
We hebben zat inboedel.
quote:Koopakte
De koopakte is de akte waarin de verkoper en de koper de afspraken omtrent het kopen van de woning hebben vastgelegd.
De koopakte wordt ook vaak het voorlopige koopcontract genoemd. Deze overeenkomst is alleen voorlopig omdat er nog ontbindende voorwaarden in kunnen staan. Het is niet zo dat u de koopakte eenvoudig kunt ontbinden. De koper heeft wel het recht om binnen drie dagen na het tekenen van de koopakte deze, zonder opgaaf van reden, te ontbinden (wettelijke bedenktijd).
Nadat beide partijen de koopakte hebben ondertekend wordt deze meestal door de verkopende makelaar naar de notaris gestuurd. Deze gaat nu een akte van levering opstellen.
http://www.eerste-koophuis.nl/de-notaris/leveringsakte/item181quote:Leveringsakte
Met de leveringsakte, ook wel transportakte of overdrachtsakte genoemd, gaat het eigendom van het huis over van de verkoper naar de koper.
De leveringsakte moet in overeenstemming zijn met de eerder getekende koopakte. De notaris probeert gaten in de koopakte op te sporen. Het is daarom verstandig om tijdig de notaris te betrekken bij het kopen van je huis. Is de koopakte al ondertekend voordat je bij de notaris bent kan er niets meer veranderd worden, behalve als alle partijen akkoord gaan.
Pas als de notaris een afschrift van de leveringsakte heeft ingeschreven bij het kadaster en de openbare registers is de eigendomsoverdracht compleet.
Ik wel. Moet toegeven dat het aardig wat was om te verwerken allemaalquote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze haalt voorlopig koopcontract en koopakte door elkaar. Is hetzelfde namelijk, alleen bestaat er niet zoiets als een voorlopige koopakte en een definitieve koopakte. TS denkt dat ze straks bij de notaris tekent voor een definitief koopakte terwijl dat in werkelijkheid een leveringsakte is. Snapt u het nog? TS iig niet
Vált toch wel mee? Koopakte, leveringsakte en hypotheek. Thats it.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:31 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Ik wel. Moet toegeven dat het aardig wat was om te verwerken allemaal
Appeltje eitjequote:Op dinsdag 17 februari 2015 23:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vált toch wel mee? Koopakte, leveringsakte en hypotheek. Thats it.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |