done en nu?quote:Op zaterdag 14 februari 2015 12:08 schreef Dance99Vv het volgende:
Het kritisch zijn op/(of)/om het kritisch zijn. () (plaats hier de smilie naar keuze)
Acceptatie dat je nooit de volledige waarheid zal wetenquote:Op zondag 15 maart 2015 16:14 schreef Ali_boo het volgende:
Hier verder dan maar?
Je doel achter de waarheid te komen van bv de Bosten Marathon
Hoe ga je te werk ?
Mijn doel was om nieuwe mensen richtlijnen te geven hoe je kritisch denken moet toepassen zodat ze achter ''de waarheid'' kunnen komenquote:Op zondag 15 maart 2015 16:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Acceptatie dat je nooit de volledige waarheid zal weten
Bekijken MSM-verhaal of dat kan kloppen
Bekijken alternatieve visies op dat verhaal en of die kunnen kloppen
Meeneemen eerdere gelijksoortige gebeurtenissen
Bekijken van de (mogelijke) belangen die spelen
Ja, je hebt gelijk mbt de onvolledigheid, het was een snel opgesteld lijstje.quote:Op zondag 15 maart 2015 16:45 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Mijn doel was om nieuwe mensen richtlijnen te geven hoe je kritisch denken moet toepassen zodat ze achter ''de waarheid'' kunnen komen
Als je keer op keer dezelfde denkfouten maakt zal je niet ver komen hier op BNW en vooraltijd een schaap blijven die de officieel verhalen verdedigt
Heb geen interesse in wat nieuwe users denken( dat is aan hun om het uit te vogelen) maar wel hoe ze denken. Want juist hier gaat er in mijn bescheiden mening veel fout
De punten die je opnoemt kloppen wel alleen is de lijst verre van compleet . Er zijn zoveel dingen waar je nog rekening mee moet houden die nog niet vermeld zijn
Helaas heb ik op het moment geen tijd om er verder op in te gaan maar kom er misschien later op de avond nog op terug
Heb de durf datgene waar je zélf het diepste in gelooft en meest van overtuigd bent, te betwijfelen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 20:29 schreef Ali_boo het volgende:
Aan welke criteria hoort het kritische denken te voldoen ?
Dat proces maakt juist elke serieuze BNW'er door. En dat werkt beide kanten op.quote:Op zondag 15 maart 2015 18:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Heb de durf datgene waar je zélf het diepste in gelooft en meest van overtuigd bent, te betwijfelen.
Overigens iets dat erg weinig mensen lukt en je eigenlijk ook in BNW weinig terugziet... het is daar populairder om datgene waar een ander in gelooft of van overtuigd is, aan te vallen en te betwijfelen, maar niet de eigen 'heilige huisjes' en dogma's om te werpen.
*voice of reasonquote:Op zondag 15 maart 2015 18:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Heb de durf datgene waar je zélf het diepste in gelooft en meest van overtuigd bent, te betwijfelen.
Overigens iets dat erg weinig mensen lukt en je eigenlijk ook in BNW weinig terugziet... het is daar populairder om datgene waar een ander in gelooft of van overtuigd is, aan te vallen en te betwijfelen, maar niet de eigen 'heilige huisjes' en dogma's om te werpen.
Niks raaskal, zou ik zeggen. Eerlijke en duidelijke mening.quote:Op maandag 16 maart 2015 14:24 schreef jogy het volgende:
Ik ben jarenlang een samenzweringshobbyist geweest en wat me achteraf opvalt is dat ik heel selectief in mijn kritische blik was, omdat je onbewust een bepaalde denkrichting hebt valt alles wat er buiten ligt automatisch onder verdenking.
Nu ik me er niet meer actief mee bezig houd zie ik dat ik een stuk gematigder ben. Ik ben nog wel van mening dat er een soort van elite/schaduw wereld is die zaken voor elkaar kan krijgen waar de honden geen brood van lusten maar ik zie het niet meer als een almachtige black magic organisatie, al zullen de grootste hoogfunctionerende psychopaten zich wel in die regionen bewegen. The devils we know zeg maar. Een Kissinger, een Cheney en weet ik het allemaal, zijn mooie voorbeelden van mensen die hun hart niet alleen niet op de goede plek hebben zitten maar waarvan ik twijfel dat ze het uberhaupt nog wel ergens hebben zitten.
Kritisch kijken moet beide kanten op anders raak je in een tunnelvisie waar de andere kant van het hek automatisch onzin is. Mijn waarheid ligt in ieder geval in het midden, niet bij de mainstream informatie voorziening en niet bij de hard-core samenzweringstheoristen.
[/raaskal]
Herkenbaar!quote:Op maandag 16 maart 2015 14:24 schreef jogy het volgende:
Ik ben jarenlang een samenzweringshobbyist geweest en wat me achteraf opvalt is dat ik heel selectief in mijn kritische blik was, omdat je onbewust een bepaalde denkrichting hebt valt alles wat er buiten ligt automatisch onder verdenking.
Nu ik me er niet meer actief mee bezig houd zie ik dat ik een stuk gematigder ben. Ik ben nog wel van mening dat er een soort van elite/schaduw wereld is die zaken voor elkaar kan krijgen waar de honden geen brood van lusten maar ik zie het niet meer als een almachtige black magic organisatie, al zullen de grootste hoogfunctionerende psychopaten zich wel in die regionen bewegen. The devils we know zeg maar. Een Kissinger, een Cheney en weet ik het allemaal, zijn mooie voorbeelden van mensen die hun hart niet alleen niet op de goede plek hebben zitten maar waarvan ik twijfel dat ze het uberhaupt nog wel ergens hebben zitten.
Kritisch kijken moet beide kanten op anders raak je in een tunnelvisie waar de andere kant van het hek automatisch onzin is. Mijn waarheid ligt in ieder geval in het midden, niet bij de mainstream informatie voorziening en niet bij de hard-core samenzweringstheoristen.
Niet te letterlijk nemen hé. Als iemand dood op straat ligt ben ik niet iemand die zegt dat hij misschien half dood is of zoquote:Op maandag 16 maart 2015 15:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niks raaskal, zou ik zeggen. Eerlijke en duidelijke mening.
Enige waar ik het niet mee eens kan zijn is de dooddoener dat "de waarheid in het midden ligt". Welk midden? Hoe wordt dat midden bepaald? En hoe bepaalt dat hoe waar iets is?
Persoon A zegt: 2 + 2 = 22
Persoon B zegt: 2 + 2 = 4
Is de waarheid dan ineens 13?
Als je vindt dat er iets niet klopt bij een of andere aanslag, hoeft dat niet te betekenen dat het meest gekke samenzweringsidee waar is.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niks raaskal, zou ik zeggen. Eerlijke en duidelijke mening.
Enige waar ik het niet mee eens kan zijn is de dooddoener dat "de waarheid in het midden ligt". Welk midden? Hoe wordt dat midden bepaald? En hoe bepaalt dat hoe waar iets is?
Persoon A zegt: 2 + 2 = 22
Persoon B zegt: 2 + 2 = 4
Is de waarheid dan ineens 13?
Wat jij "gek" noemt, is wellicht niet zo gek. Als je je eigen denken daarover niet kritisch tegen het licht kan houden, zul je m.i. inderdaad niet snel verder komen.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je vindt dat er iets niet klopt bij een of andere aanslag, hoeft dat niet te betekenen dat het meest gekke samenzweringsidee waar is.
Je weet toch zelf ook wel dat het geen rekensommetjes zijn?
Van wie is dat een quote?quote:Op maandag 16 maart 2015 15:48 schreef Duikbril112 het volgende:
“De Verenigde Staten heeft China en Rusland onder controle. De laatste nagel aan de doodskist zal Iran zijn, dat natuurlijk het voornaamste doelwit van Israël is. We hebben het China toegestaan dat het militair kon groeien en we hebben Rusland van het Sovjet tijdperk laten herstellen, om hen een vals gevoel van bravoure te geven. Dit zal zorgen voor hun snelle ondergang. We zijn net als die scherpschutter die de ander het geweer laat oppakken en zodra de ander iets probeert zullen wij raak schieten. De komende oorlog zal zo hevig zijn, dat er slechts één supermacht kan winnen en die supermacht zullen wij zijn, de Verenigde Staten. Dat is de reden waarom de EU zo haastig probeert om een superstaat te vormen, ze weten wat er gaat komen en om te overleven, zal Europa ook één staat moeten worden. Hun gevoel van urgentie vertelt mij dat ze weten hoe laat het is. O, wat heb ik gedroomd van dit heerlijke moment."
'geloven' is nooit heel erg interessant...., het maakt iemand die 'gelooft' vaak ook kwetsbaar voor foute aaname's, waarop men dan een werkelijkheidsbeeld baseertquote:
Ik durf bijna te wedden dat hij dat nooit zo zou zeggen..quote:
Ik had het van wordenwijwakker.nl en het was ongeveer het eerste dat ik vond toen ik 'Kissinger' googlede. Vond het wel een mooi citaat voor hier.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:19 schreef RM-rf het volgende:
Ik durf bijna te wedden dat hij dat nooit zo zou zeggen..
klinkt niet bepaald als Kissinger.
quote:Op maandag 16 maart 2015 16:23 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
Ik had het van wordenwijwakker.nl en het was ongeveer het eerste dat ik vond toen ik 'Kissinger' googlede. Vond het wel een mooi citaat voor hier.![]()
Lijkt me ook sterk dat dergelijke meneren van naam zulke onverstandige uitspraken zouden doen. En sowieso betwijfel ik wordenwijwakker.nl altijd ernstig.
Ik denk eigenlijk dat iedereen wel weet wat kritisch zijn is maar zodra het gaat om iets waar lastige emoties bij komen kijken is die denkfout een keuze . Die hulpmiddelen kan je volgens mij alleen in jezelf vinden . Iemand die het wilt weten houd je niet tegen en iemand die het niet wilt weten gebruikt zijn kennis om er desnoods jaren omheen te draaien .quote:Op zondag 15 maart 2015 16:45 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Mijn doel was om nieuwe mensen richtlijnen te geven hoe je kritisch denken moet toepassen zodat ze achter ''de waarheid'' kunnen komen
Als je keer op keer dezelfde denkfouten maakt zal je niet ver komen hier op BNW en vooraltijd een schaap blijven die de officieel verhalen verdedigt
Heb geen interesse in wat nieuwe users denken( dat is aan hun om het uit te vogelen) maar wel hoe ze denken. Want juist hier gaat er in mijn bescheiden mening veel fout
De punten die je opnoemt kloppen wel alleen is de lijst verre van compleet . Er zijn zoveel dingen waar je nog rekening mee moet houden die nog niet vermeld zijn
Helaas heb ik op het moment geen tijd om er verder op in te gaan maar kom er misschien later op de avond nog op terug
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |