Er is ook nog zoiets als werken in het weekend.quote:Op maandag 9 februari 2015 16:34 schreef jcr700 het volgende:
Ik werk in het insolventierecht/corporate litigation. Clienten zijn gemixt nationaal en internationaal, maar ik behandel voornamelijk nationale dossiers. met 70 uur kom je op een werkdag van 09.00 tot 23.00. Dat lijkt mij toch wel erg onrealistisch voor welk kantoor dan ook. Het kan natuurlijk zo zijn dat een spoedklus dat vereist, maar dat is niet consistent weken achter elkaar lijkt me?
60 uur is 12 uur per dag en is dus van 09.00 tot 21.00 en dat lijkt mij toch ook wel enigszins belachelijk. Weinig advocaten die ik dat hier zie doen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ben je zelf stagiair geweest? Dit lijkt mij toch meer een inschatting van een 'via-via' persoon en niet van iemand die het heeft meegemaakt (kan het uiteraard mis hebben).
Het moet toch wel 'werken om te leven' blijven en niet andersom..
Ik denk dat jij op een anglosaksisch kantoor werkt, want zo extreem is het bij mij op kantoor echt niet. Van stagiaires die hier werken hoor ik dat er uiteraard wel is 60 uur weken tussen zitten, maar over het algemeen werk je rond de 50 uur per week. Dus, soms 40, vaak 50, soms 60. Mijn vermoeden was al dat het per kantoor sterk kan verschillen.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Er is ook nog zoiets als werken in het weekend.
Ik werk zelf op de zuid-as ja.
Dat het belachelijk zou zijn, tsja. Je verdient meteen meer dan een halve ton. Daar komt nou eenmaal wat bij kijken. Er zijn ook rustige momenten (in de zomer), maar over het algemeen zit ik wel aan de 60 uur per week. Zie het als een investering.
Ben ik het helemaal mee eens. Kleine dingen zoals dat slokken toch veel van je (weinige) vrije tijd op.quote:Op maandag 9 februari 2015 18:40 schreef Iwanius het volgende:
Voor wat het waard is: Laat allerlei "Joh...Hans...kun je mij ff helpen met een juridisch probleem met mijn werk" vragen van vrienden e.d. schieten en ga er niet op in hoe klein ook, want je zal al je tijd nodig hebben (en rust) om een goed begin van je carrière te maken.
Dit is mijn gedachtegang ook. Tijdens mijn beoordeling (toen ik een contract aangeboden kreeg) kreeg ik ook te horen dat ik snel en efficiënt kan werken, dat moet toch enigszins zijn te combineren met een fatsoenlijk privé leven zonder alles te hoeven opofferen voor een carrière?. Daarnaast zijn wij niet een kantoor waar je moet blijven om het blijven, maar alleen wanneer je daadwerkelijk iets af moet hebben.quote:Op maandag 9 februari 2015 17:14 schreef lichtknopje het volgende:
Ik werk weliswaar niet als advocaat maar ben in mijn branche ( expediteur overzees transport) wel bekend met dezelfde kreten als tenminste 60- urige werkweken en het werk komt nooit af. Velen schreeuwen het te pas en onpas. Vaak zijn de schreeuwers ongeorganiseerde losbollen. Het ligt nooit aan henzelf.
Tuurlijk; ik kan inderdaad 60 uur werken want transport staat nooit stil. Door mijn internationaal werkgebied waar ik met alle tijdzones in de wereld te maken heb zou je zeggen dat ik 24hr per dag met de telefoon aan mn oor zit.Niets van dat.
Maar ik heb gemerkt dat wanneer ik mijn werk weloverwogen plan, goed vooruit denk en de juiste prioriteiten stel, ik meestal zo tussen 5 en 6 naar huis ga.
Je zal je er toch bij neer moeten leggen dat de stagiairetijd van een advocaat/notaris/belastingadviseur bestaat uit veel werken en veel opleiding. Er is gewoon weinig tijd voor prive-zaken, ook in het weekend. Als je beide in de opbouwfase zit kan dat prima, maar als de een 36 uur per week bij de gemeente werkt dan gaat het uit elkaar lopen. Zoals je zelf aangeeft overleven zeer veel relaties die eerste drie jaar niet, dus als dat een grote horde voor je is moet je niet op de zuidas gaan werken.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:05 schreef jcr700 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij op een anglosaksisch kantoor werkt, want zo extreem is het bij mij op kantoor echt niet. Van stagiaires die hier werken hoor ik dat er uiteraard wel is 60 uur weken tussen zitten, maar over het algemeen werk je rond de 50 uur per week. Dus, soms 40, vaak 50, soms 60. Mijn vermoeden was al dat het per kantoor sterk kan verschillen.
Dat gezegd hebbende; het gaat mij niet zo zeer om 'hoeveel uren moet ik draaien', maar meer om 'hoeveel van je privé leven dien je op te geven'. Ik hecht bijvoorbeeld, naast het maken van een fatsoenlijke carriere, veel waarde aan mijn relatie (scheidingspercentage op de zuidas is absurd veel, ik geloof zo rond de 70%) en hobbys.
Maar is dat inherent anders op een non-zuidas kantoor (zoals bv. Hocker of Pot Jonker bv)? Het lijkt mij gewoon 3 jaar lang buffelen en dan kijken wat je met de rest van je carriere wilt doen. Ik wil bijvoorbeeld zeker niet na mijn stage nog op de zuidas werken. Het is nu eenmaal zo dat een opleiding op de zuidas voor de rest van je carriere grote waarde heeft. In dat opzicht denk ik dat 3 jaar wel moet zijn te overbruggen, vooral als je in de buurt van kantoor woont.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je zal je er toch bij neer moeten leggen dat de stagiairetijd van een advocaat/notaris/belastingadviseur bestaat uit veel werken en veel opleiding. Er is gewoon weinig tijd voor prive-zaken, ook in het weekend. Als je beide in de opbouwfase zit kan dat prima, maar als de een 36 uur per week bij de gemeente werkt dan gaat het uit elkaar lopen. Zoals je zelf aangeeft overleven zeer veel relaties die eerste drie jaar niet, dus als dat een grote horde voor je is moet je niet op de zuidas gaan werken.
Is het niet bespreekbaar binnen je (goede?) relatie om 3 jaar te investeren in je start op de zuidas?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:31 schreef jcr700 het volgende:
[..]
Maar is dat inherent anders op een non-zuidas kantoor (zoals bv. Hocker of Pot Jonker bv)? Het lijkt mij gewoon 3 jaar lang buffelen en dan kijken wat je met de rest van je carriere wilt doen. Ik wil bijvoorbeeld zeker niet na mijn stage nog op de zuidas werken. Het is nu eenmaal zo dat een opleiding op de zuidas voor de rest van je carriere grote waarde heeft. In dat opzicht denk ik dat 3 jaar wel moet zijn te overbruggen, vooral als je in de buurt van kantoor woont.
Uiteraard heb ik dat al uitvoerig besproken in mijn (zeer goede) relatie. Mijn vriendin (die zelf gewoon 40 uur werkt met een verkapte ploegendienst, maar verder geen binding heeft met Amsterdam) die vind het allemaal wel prima. Maar het ervaren is wel wat anders dan er enkel over praten. Mijn beeld is ook gekleurd door het feit dat veel mensen die aan de Zuidas beginnen, gillend wegrennen uit de advocatuur. Mijn lol in het recht moet niet gestolen worden.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is het niet bespreekbaar binnen je (goede?) relatie om 3 jaar te investeren in je start op de zuidas?
Na 60 uur werken is er nog 100 uur over in de week, als je verder niet teveel eisen stelt aan vrienden, familie, sporten of hobbies het wel lukken om je eerste jaren flink te investeren en toch een relatie te onderhouden. Denk dat het scheidingspercentage ook komt door mensen die borrelen, collega's op werk en andere werkgerelateerde activiteiten te leuk vinden. Dat is een keuze.
Werk overigens niet als advocaat-stagiair. Wel zuidas.
Elke dag 8 uurtjes en je zit op 56.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:34 schreef Hexagon het volgende:
60 uur in de week werken. Hoe productief en secuur kan dat nou zijn.
Als advocaat-stagiair wordt je beroepsopleiding betaald door het kantoor waar je werkt. Je betaalt in principe voor je inefficiëntie in tijd en daartegenover staat een (royaal) loon. Extra mensen in dienst nemen leidt weer tot het aannemen van meer zaken en dan ben je weer terug bij af.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:34 schreef Hexagon het volgende:
Wat is eigenlijk de achterliggende gedachten van dat werkmodel? Waarom niet wat extra mensen in dienst nemen en wat lagere salarissen geven? Lijkt me voor iedereen beter.
Was het maar zo zwart wit. Je moet nog slapen, klaarmaken voor en reizen naar werk etc etc. Ik snap je punt, maar je kan je week niet zo opsplitsenquote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Elke dag 8 uurtjes en je zit op 56.
Hou je nog 112 over voor alle andere zaken.
Het voordeel is wel dat jullie straks voldoende verdienen (dinky's) om met z'n tweeën leuk te wonen op niet al te grote afstand van de Zuidas. Het is toch een stuk prettiger om samen te wonen en op die manier in ieder geval de (meeste) nachtrust samen te delen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:38 schreef jcr700 het volgende:
[..]
Uiteraard heb ik dat al uitvoerig besproken in mijn (zeer goede) relatie. Mijn vriendin (die zelf gewoon 40 uur werkt met een verkapte ploegendienst, maar verder geen binding heeft met Amsterdam) die vind het allemaal wel prima. Maar het ervaren is wel wat anders dan er enkel over praten. Mijn beeld is ook gekleurd door het feit dat veel mensen die aan de Zuidas beginnen, gillend wegrennen uit de advocatuur. Mijn lol in het recht moet niet gestolen worden.
Maar je heb gelijk, het is allemaal ook een keuze. Mijn angst is ook dat ik dit aanbod afwijs, ergens anders aan de bak ga (kleiner kantoor, minder loon, minder ervaring in de advocaten) en het daar niet veel beter is.
Ach wekelijks ook nog 36 uur in het IT wereldje. Maar mijn ervaring daar is dat het werk dat mensen in overuren opleveren nou bepaald niet de beste kwaliteit heeft. Daarbij is een goede werk-prive balans ook erg goed voor de prestaties op de werkvloer.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, ach. Jij zit toch een beetje in de overheidswereld he.
In veel vergelijkbare omgevingen (ik zie het bij banken/consultancy/vastgoed) is het gewoon niet prettig om teveel overdrachtsmomenten te moeten inplannen en persoon A een stuk te laten typen van 9:00 tot 17:00 die persoon B vervolgens moet verdedigen bij de klant van 17:00 - 23:00. Eigenlijk elke internationale financiële dienstverlener wordt geacht 24 uur per dag bereikbaar te zijn, vanwege de grote belangen en kennisintensieve natuur.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:34 schreef Hexagon het volgende:
Wat is eigenlijk de achterliggende gedachten van dat werkmodel? Waarom niet wat extra mensen in dienst nemen en wat lagere salarissen geven? Lijkt me voor iedereen beter.
Klopt. Het eerste dat ik doe als ik het aanbod accepteer is verhuizen naar Amsterdam zodat ik maar max 20 min hoef te fietsen naar kantoor.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het voordeel is wel dat jullie straks voldoende verdienen (dinky's) om met z'n tweeën leuk te wonen op niet al te grote afstand van de Zuidas. Het is toch een stuk prettiger om samen te wonen en op die manier in ieder geval de (meeste) nachtrust samen te delen.
Daarnaast klopt het wel wat je zegt; als je bij een kleiner kantoor aan de slag gaat, dan is het maar de vraag hoeveel vrije tijd je daar voor terug krijgt. Het is overigens niet gek wanneer je, als student, een beetje huiverig bent die enorme vrijheid op te offeren voor een carrière. Daarnaast is het ook niet goed wanneer één veeleisende omgeving je plezier uit het recht weghaalt, het ergste wat er kan gebeuren is dat je er achter komt dat deze werkomgeving niet voor jou gemaakt is, maar dat zegt niet direct iets over je toekomst in het recht.
Tuurlijk wel. Je zult alleen keuzes moeten maken.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:44 schreef jcr700 het volgende:
Was het maar zo zwart wit. Je moet nog slapen, klaarmaken voor en reizen naar werk etc etc. Ik snap je punt, maar je kan je week niet zo opsplitsen
Zuidas is prima te doen met OV, daarvoor hoef je echt niet in Amsterdam te wonen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:51 schreef jcr700 het volgende:
Klopt. Het eerste dat ik doe als ik het aanbod accepteer is verhuizen naar Amsterdam zodat ik maar max 20 min hoef te fietsen naar kantoor.
Dat "werken om te leven, in plaats van leven om te werken" geeft me altijd een wat dubbel gevoel.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:51 schreef jcr700 het volgende:
[..]
Klopt. Het eerste dat ik doe als ik het aanbod accepteer is verhuizen naar Amsterdam zodat ik maar max 20 min hoef te fietsen naar kantoor.
Vrijheid opofferen om een goede start te maken aan een carrière ben ik wel toe bereid, het moet echter geen schering en inslag worden. In mijn ogen lijkt het erop dat sommige op de Zuidas leven om te werken terwijl dat toch echt andersom moet zijn. Daarnaast teken je gelijk een contract voor 3 jaar en dat is toch wel een grote verplichting die je jezelf oplegt.
Precies dit. Je blijft een dienstverlener en als een cliënt om 23.00 iets met spoed nodig heeft, dan dien jij je als zijn advocaat daar maar aan aan te passen. Of dat een fijn leven is hangt denk ook sterk af van het feit of je intrinsiek geïnteresseerd bent in het werk. Blijkbaar ben ik dat niet omdat werk bij mij niet van de hoogte prioriteit is. Dan is het nog maar de vraag of ik niet doodongelukkig ga worden van alle offers die gebracht moeten worden.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In veel vergelijkbare omgevingen (ik zie het bij banken/consultancy/vastgoed) is het gewoon niet prettig om teveel overdrachtsmomenten te moeten inplannen en persoon A een stuk te laten typen van 9:00 tot 17:00 die persoon B vervolgens moet verdedigen bij de klant van 17:00 - 23:00. Eigenlijk elke internationale financiële dienstverlener wordt geacht 24 uur per dag bereikbaar te zijn, vanwege de grote belangen en kennisintensieve natuur.
Een website kan je ook nog wel door een ander aan de praat laten houden, maar bij de dealmakers wordt er niet gewacht totdat persoon A terug is van zijn papadag, dat kost teveel geld.
Ik woon nu in Alkmaar en ik moet elke dag met de trein naar Sloterdijk en dan de metro naar station Zuid. Ik ben dik een uur kwijt aan reizen. Dat vreet aan je, vooral als je tot 9 uur of later op kantoor zit en je moet dan nog naar huis.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:55 schreef Mark het volgende:
[..]
Zuidas is prima te doen met OV, daarvoor hoef je echt niet in Amsterdam te wonen.
Eens. Al zou ik geen vriendin hebben dan zou mijn mentaliteit denk ik ook ietwat anders zijn. Ik hoef niet thuis te zitten om enkel en alleen niet op werk te zijn. 60 uur werken vind ik wel prima, als het maar niet consistent zo is. Er zullen altijd wel dossiers zijn waarop je meer uren moet maken dan andere, dat is inherent aan de advocatuur en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar het punt is dat ik dat nu niet (heel) goed kan inschatten omdat (naar mij is verteld tijdens mijn beoordeling) ik nog geen hele drukke periodes heb meegemaakt. Op basis van mijn ervaring tot nu toe zou ik zeggen dat 3 jaar wel te doen moet zijn, maar met de nieuwe functie komt ook meer verantwoordelijkheid, een opleiding en dus inherent andere ervaring.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat "werken om te leven, in plaats van leven om te werken" geeft me altijd een wat dubbel gevoel.
De één heeft namelijk 42 uur per week al het gevoel dat 'ie zich de tandjes werkt, terwijl de ander bij 60 uur nog het gevoel heeft tijd over te hebben in de week. Het gaat allemaal om druk- en stressbeleving. Ik ben een keer door een klant uit de VS om 03:00 wakker gebeld hoe het nu zat met x, dan kan je denken dat je nachtrust verpest is en de balans is doorgeschoten naar teveel werken, of je kan er het beste van maken. Je kent je omgeving al, dus jij weet het beste of 3 jaar bij je huidige werkgever haalbaar is of een hel gaat worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |