Bedankt voor de uitleg!quote:Op zondag 1 maart 2015 14:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Niet elke hond houdt zich schoon, het is niet vanzelf sprekend. Dat zij moeite heeft met het plassen, kan komen door de zwelling van haar vulva (Miss_Isis noemt dat lady parts). Het uitende van de plasbuis komt bij de teefjes namelijk uit in de vulva, dus als het zo opgezwollen is, is het plassen erg lastig. Uiteraard als je vermoed dat de hond niet kan plassen, moet je met spoed naar de dierenarts. Verder moet je haar inderdaad helpen om zich schoon te komen door haar af te douchen of te wassen met een lauwwarm nat washandje en goed laten drogen.
Broekje hebben we geprobeerd, in de eerste week heeft mevrouw er 2 versleten, zitten nu aan de 3e.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 18:21 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Misschien zo'n onderbroekje voor in huis proberen dan? Dan zal je het vast nog steeds ruiken, maar kun je regelmatig het inlegkruisje verschonen () en zitten haar achterpoten er tenminste niet onder...
Ik heb er verder geen ervaring mee, onze teefjes hielden en houden zichzelf altijd prima schoon en stinken ook niet (iig niet meer dan anders) tijdens de loopsheid. Misschien heet DiDA straks wel een gouden tip
Als de hond nog mank loopt, dan is het niet prachtig hersteld. Als de poot geopereerd is, dan moeten er (hopelijk) rontgenfoto's zijn voor en na de operatie (na de herstelperiode). Verder, als de breuk gerepareerd is met platen en schroeven of met een pin, dan kan het zijn dat het irritatie geeft en nu verwijderd moet worden.quote:Op maandag 2 maart 2015 01:40 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik kom weer eens binnenvallen met een vraagje!
Halverwege vorig jaar dus een hond geadopteerd, super gezond en alles gaat goed. Afijn, we denken er dus over na nog een hondje te adopteren. We zijn bij een super leuk beestje blijven hangen die ongeveer geboren is rond Juli 2014. Alleen nu komt het, de hond loopt mank aan 1 voorpoot. Het pootje is ooit gebroken geweest (prachtig hersteld volgens het bericht) waar verder niets aan te doen is.
Nu kan ik zelf weinig vinden over gebroken poten en na een (ik neem aan) operatie nog steeds mank lopen, kan dit wel? En heeft dit nog gevolgen op een lange termijn? zo'n pootje.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet er medisch gezien geen snars van, maar hier zijn de speciale gebitsbrokjes van de dierenarts een succes. Ik meng ze gewoon door de reguliere brokken en zo moeten ze af en toe goed kauwen en kraken. Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou soelaas biedt (aangezien het om één kant gaat).quote:Op maandag 2 maart 2015 12:27 schreef Kadooosh het volgende:
Mijn DA raden mij aan om mijn kat haar linkerdeel van het gebit te poetsen, omdat ze hier een kies mist. Maar dit lukt totaal niet. Heb eerlijk gezegd ook geen zin om haar helemaal bang te maken voor mij(ze heeft al veel meegemaakt).
Moet ze dan preventief maar naar de DA om onder narcose haar gebit te reinigen?
Of zijn er nog andere(voordeligere) manieren?
Mag je zijn wang wel aanraken? Wat je wel kan doen is met je wijsvinger de buitenkant van zijn wang thv zijn kiezen masseren. Dat geeft natuurlijk minder mechanische reiniging dan het poetsen, maar beter dan niks. Eventueel kan je eerst wat dieren-tandpasta of tandengel (kijk bij Beaphar producten) in het bekje doen en dan dus de wangetjes van de buitenkant masseren. Tandpasta en tandengel bevatten enzymen die helpen om tandplaque te voorkomen.quote:Op maandag 2 maart 2015 12:27 schreef Kadooosh het volgende:
Mijn DA raden mij aan om mijn kat haar linkerdeel van het gebit te poetsen, omdat ze hier een kies mist. Maar dit lukt totaal niet. Heb eerlijk gezegd ook geen zin om haar helemaal bang te maken voor mij(ze heeft al veel meegemaakt).
Moet ze dan preventief maar naar de DA om onder narcose haar gebit te reinigen?
Of zijn er nog andere(voordeligere) manieren?
Het scheren is toch het beste, want dan kan je de verandering van de wond goed beoordelen en dan zitten er geen haren in de wond. Alleen meneer Dirk moet het wel toelaten en je moet uiterst voorzichtig scheren, anders kan je de huid rondom de wond beschadigen... Lastig dus...quote:Op maandag 2 maart 2015 12:43 schreef Duderinnetje het volgende:
DDA, ik heb nog even een vraag. Net de dierenarts gebeld over Dirkje, die zijn abces overigens keurig openhoudt en ook zorgt dat scheren niet echt nodig is (de ernst waarmee hij er plukken haar uittrekt vind ik wel wat naar). Maar het devies is dus te kijken of Dirk het zelf kan oplossen. De boel moet vooral openblijven en als Dirk verder in goede doen lijkt, moet ik er gewoon op vertrouwen.
Hier een foto van zijn ruggetje:
Het zeepje lijkt weg (maar ik mag er niet erg aankomen om te voelen). Overigens kun je hier niet goed zien dat de plek des onheils inmiddels kaal is, maar dat is hij zeker.
Dank voor het antwoord! De hond is geopereerd in Bosnie en het ik vond 'prachtig hersteld' ook al een aparte uitdrukking voor het nog steeds mank lopen. Ik heb geen idee hoe die operaties daar gaan, maar denk dat we het hier bij gaan laten en niet verder gaan met de adoptie. Het beestje zou nog helemaal hierheen vervoert moeten worden en een hoge kans op artrose klinkt ook niet al te rooskleurig.quote:Op maandag 2 maart 2015 09:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als de hond nog mank loopt, dan is het niet prachtig hersteld. Als de poot geopereerd is, dan moeten er (hopelijk) rontgenfoto's zijn voor en na de operatie (na de herstelperiode). Verder, als de breuk gerepareerd is met platen en schroeven of met een pin, dan kan het zijn dat het irritatie geeft en nu verwijderd moet worden.
Bij twijfel toch het hondje medisch laten keuren door een dierenarts en rontgenfoto's van het pootje laten maken (de laatste zal waarschijnlijk meer geld kosten dan het hondje, maar dan weet je waar je aan toe ben).
Als een van de gewrichten bij de breuk betrokken was of als de breuk verkeerd genezen is, is de kans op artrose (gewrichtsproblemen) op een latere leeftijd zeer groot. Het is verstandig om de hond zo slank mogelijk te houden en gedoseerd beweging/ spieroefeningen geven.
En het belangrijkste is natuurlijk of je huidige hond met deze nieuwe hond goed overweg kan
Zal het proberen als ze is rustig ligt. Heb die tandpasta ook meegekregen(orozyme).quote:Op maandag 2 maart 2015 13:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mag je zijn wang wel aanraken? Wat je wel kan doen is met je wijsvinger de buitenkant van zijn wang thv zijn kiezen masseren. Dat geeft natuurlijk minder mechanische reiniging dan het poetsen, maar beter dan niks. Eventueel kan je eerst wat dieren-tandpasta of tandengel (kijk bij Beaphar producten) in het bekje doen en dan dus de wangetjes van de buitenkant masseren. Tandpasta en tandengel bevatten enzymen die helpen om tandplaque te voorkomen.
Als de kat geen enkele aanraking toelaat, dan moet je zich toch afvragen of hij geen ontstoken kiezen of ontstoken tandvlees heeft. Dan moet hij zeker naar de dierenarts voor een uitgebreide gebitsbehandeling
Een kans op artrose is dus afhankelijk waar die breuk precies zit (welke botten en gewrichten) en hoe het genezen is. Ik hoop dat de hond ter plekke een huis kan vinden.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:53 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Dank voor het antwoord! De hond is geopereerd in Bosnie en het ik vond 'prachtig hersteld' ook al een aparte uitdrukking voor het nog steeds mank lopen. Ik heb geen idee hoe die operaties daar gaan, maar denk dat we het hier bij gaan laten en niet verder gaan met de adoptie. Het beestje zou nog helemaal hierheen vervoert moeten worden en een hoge kans op artrose klinkt ook niet al te rooskleurig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer. Ik las even mee in de hoopte dat jij een briljant idee had! Vorige week bij Pluim een gebitsreiniging gedaan (nee, niet ik zelf natuurlijk, maar de DA) en nu moet ik een maand lang dagelijks pasta in haar wangen spuiten.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Mag je zijn wang wel aanraken? Wat je wel kan doen is met je wijsvinger de buitenkant van zijn wang thv zijn kiezen masseren. Dat geeft natuurlijk minder mechanische reiniging dan het poetsen, maar beter dan niks. Eventueel kan je eerst wat dieren-tandpasta of tandengel (kijk bij Beaphar producten) in het bekje doen en dan dus de wangetjes van de buitenkant masseren. Tandpasta en tandengel bevatten enzymen die helpen om tandplaque te voorkomen.
Als de kat geen enkele aanraking toelaat, dan moet je zich toch afvragen of hij geen ontstoken kiezen of ontstoken tandvlees heeft. Dan moet hij zeker naar de dierenarts voor een uitgebreide gebitsbehandeling
Cairo heeft één of andere ontstekingsremmende of antibacteriële tandpasta oid, en ik hoef dat niet elke dag te doen dus de volgende keer is hij weer vol van vertrouwenquote:Op dinsdag 3 maart 2015 12:14 schreef Queller het volgende:
[..]
Jammer. Ik las even mee in de hoopte dat jij een briljant idee had! Vorige week bij Pluim een gebitsreiniging gedaan (nee, niet ik zelf natuurlijk, maar de DA) en nu moet ik een maand lang dagelijks pasta in haar wangen spuiten.
Wat een drama
Ik lig aan alle kanten open en zij plakt aan alle kanten van die pasta. Nou ja, dat wordt 'm dus niet. Ze ruikt erg lekker, maar beter dan dat heb ik het niet kunnen krijgen.
Pluim gaat echt helemaal over de emmer: blazen, krijsen, bijten en krabben. Ik ben niet bang voor haar, maar wel voor de eventuele gevolgen. Straks heb ik een oog minderquote:Op dinsdag 3 maart 2015 13:07 schreef Valerie. het volgende:
Cairo heeft één of andere ontstekingsremmende of antibacteriële tandpasta oid, en ik hoef dat niet elke dag te doen dus de volgende keer is hij weer vol van vertrouwenmaar hij vindt het verschrikkelijk
Als het me niet snel lukt verstijft hij helemaal en als het klaar is rent hij weg en gaat heel zielig in een hoekje zitten zijn.
Ik smeer het nu op zijn kin als hij het niet ziet aankomen, en dan likt ie het zelf wel naar binnen... Evengoed nog steeds zielig in een hoekje, maar toch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een pup krijgt van zijn moeder "maternale" antilichamen via de baarmoeder en via de melk. Het probleem is dat je nooit weet hoeveel een individuele pup krijgt. De maternale antilichamen worden op een gegeven moment afgebroken. Zolang de pup nog voldoende maternale antilichamen heeft tegen bijv. parvo, kan hij geen immuniteit opbouwen na de vaccinatie tegen parvo. In NL enten wij op de leeftijd van 6,9 en 12-13 weken omdat sommige pups al op de leeftijd van 6 weken geen maternale antilichamen meer hebben. Een klein deel heeft echter ook op de leeftijd van 12 weken nog maternale antilichamen en bouwt dus geen immuniteit op na de vaccinatie van 12 weken. Daarom is het verstandig om een hond te "boosteren" op de leeftijd van 1 jaar. Daarna is het voldoende om de hond eens in 3 jaar een "cocktail" vaccinatie te geven. Om misschien ook minder vaak, maar dat is helaas niet wetenschappelijk onderzocht en dus onbekend. Een cocktail inenting bij een volwassen hond geeft in ieder geval bescherming van minimaal 3 jaar tegen virus-ziektes.
Vaccines tegen bacteriele ziektes, zoals ziekte van Weil en kennelhoest (Bordetella) geven helaas maar beperkte bescherming van max 1 jaar. Zij zijn, zoals Amerikanen het zeggen geen "core-vaccination", dus iedereen mag het zelf weten of zij het willen krijgen of niet. Als de hond veel zwemt is het misschien wel verstandig om elk jaar ziekte van Weil te laten vaccineren, omdat deze ziekte dodelijk kan zijn voor mens en dier. Als de hond veel in contact komt met andere honden dan is een neus-inenting tegen kennelhoest misschien ook verstandig. De kennelhoest is in principe niet dodelijk, maar wel vervelend en kan leiden tot complicaties zoals longontsteking.
Antilichamen titer bepalen kan maar tegen een aantal ziektes, namelijk hondenziekte, Parvo en hepatitis. Alleen bij deze ziektes kunnen wij zeggen dat hoge titer = de hond is beschermd tegen deze ziektes. Echter zijn er een paar maar...
- Helaas is de specificiteit van de test geen 100%, dus een aantal honden krijgt een vals positief uitslag, terwijl zij daadwerkelijk wel lage antilichamen hebben.
- Als de uitslag wel positief is, dus de antilichamen zijn voldoende hoog, weet je niet wanneer en hoe snel de antilichamen gaan dalen. Ik hoor helaas dat sommige collega's uitspraken doen zoals "uw hond is nog beschermd voor 5 jaar" oid, maar dat is nergens op gebaseerd! Er is geen onderzoek gedaan naar hoe snel de antilichamen dalen. In een ideale situatie zou je dan elke maand opnieuw de titer laten bepalen, maar ik moet nog de eigenaren vinden die het willen doen.
- Als de titer wel laag is, betekent het niet automatisch dat de hond niet beschermd is! De afweer is namelijk niet alleen antilichamen maar ook "cel-afweer" en nog andere factoren, die wij niet kunnen meten. Er zullen dus honden gevaccineerd worden op basis van "te lage antilichamen" terwijl zij misschien nog prima beschermd zijn tegen deze ziektes.
In het algemeen werkt de schema: pupvaccinaties, booster op de leeftijd van 1 jaar en daarna een cocktail inenting eens in 3 jaar (of eventueel met langere intervallen in overleg met je dierenarts) prima voor 99,99999999999...% van de honden zonder onnodig geld uitgeven voor het bepalen van de titer. Bij mensen wordt toch ook geen titer bepaald, maar gewoon de inentingsschema aangehouden? (behalve Hepatitis B geloof ik?)
Kortom, de vraag: kan je na de pup inentingen de titer laten bepalen? Het antwoord is ja, maar wat wil je met de uitslag? De uitslag kan dus vals positief zijn, en als het "echt" positief is, dan weet je niet wanneer de titer weer gaan dalen. En als de titer daalt weet je niet wat het zegt over de immuniteit van de hond.
Poezen tanden poetsen is helaas lastiger dan bij honden. Voor beide geldt: je moet het van kitten/pup af aanleren met heel veel geduld en heel veel lekkers.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 12:14 schreef Queller het volgende:
[..]
Jammer. Ik las even mee in de hoopte dat jij een briljant idee had! Vorige week bij Pluim een gebitsreiniging gedaan (nee, niet ik zelf natuurlijk, maar de DA) en nu moet ik een maand lang dagelijks pasta in haar wangen spuiten.
Wat een drama
Ik lig aan alle kanten open en zij plakt aan alle kanten van die pasta. Nou ja, dat wordt 'm dus niet. Ze ruikt erg lekker, maar beter dan dat heb ik het niet kunnen krijgen.
quote:Op woensdag 4 maart 2015 13:46 schreef Kadooosh het volgende:
Met die tandpasta die ik heb(orogzyme) is het al enigzins goed als ik het op een snoepje leg zodat het in iedergeval binnen komt?
Wangen masseren gaat op zich nog wel. Soms mag ik nog wel met een vinger op haar gebit voor 3 sec voordat ze er genoeg van heeft.
Zal dit in elk geval elke dag doen.
Dat klinkt inderdaad niet goed. Het is toch verstandig om een afspraak te maken bij een analoge dierenarts!quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:30 schreef Hiddendoe het volgende:
Mijn katje hoest. Ik dacht eerst dat het gewoon het ophoesten van haarballen was, maar dat is het niet.
Hij hoest als een ouwe man die zijn hele leven zware shag gerookt heeft.
Het duurt niet lang en het komt niet elke dag voor maar toch maak ik me zorgen.
10 jaar alweer. Het hoesten is iets van het laatste jaar.quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat klinkt inderdaad niet goed. Het is toch verstandig om een afspraak te maken bij een analoge dierenarts!
Hoe oud is de kat?
Een topic openen natuurlijk!quote:Op vrijdag 6 maart 2015 16:25 schreef Lavenderr het volgende:
Ik heb sinds een paar dagen eenden in de tuin. ... Wat moet ik doen?
Succes, ik geloof dat er 5 of 6 delen zijn ofzoquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |