http://www.rauwevoedingvo(...)titerenJeanDodds.htmquote:Vindt u het 3-jarige vaccinatieschema met het boosteren op 1-jarige leeftijd en een herhaling elke 3 jaar van de virale vaccins juist? Of is het verantwoord om te vertrouwen op de hoge titers uit de 16 weken titerbepaling en de booster vaccinatie op 1-jarige leeftijd uit te stellen?
Na de laatste pupvaccinatie kun je op 1-jarige leeftijd een titerbepaling uitvoeren.
Even lezenquote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:45 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Interessante vraag! Ik laat mijn hond volgende maand titeren.
Als leek zou ik zeggen dat als de uitslag goed is, er dus genoeg antibodies zijn en de grote cocktail dus overbodig. Misschien nog even aan onze DDA vragen, hoe die dat ziet?
Ik kwam dit artikel nog tegen (in het engels): http://www.nmlhealth.com/c,,52,/VacciCheck-titerbepaling.aspx
Lijkt me vrij duidelijk en precies wat ik dus al dacht.quote:Vaccination ≠ Immunization
Did you know this? It’s not common knowledge, even among many veterinarians. It’s often assumed that pumping the vaccine into your animal automatically means he’s now safe from the dreaded diseases that could kill him. Not so.
For example, if you vaccinate your pup at six weeks of age, or even younger, there’s about a 50:50 chance that no immunity will result to distemper or parvovirus. Why? Mom’s colostrum gave your pup antibodies against both, and those antibodies are preventing the vaccine from stimulating his own immunity. Mom’s protection is temporary though, and we need long term protection.
Many also think that immunity “runs out” on day 364 since the last vaccine was pumped in. When those postcards come, saying, “Beau is due for his vaccinations! Please call for an appointment today!”, it sets some people into a bit of a panic.
The act of squirting more vaccine under Beau’s skin is somehow thought to be akin to filling an empty reservoir.
Nothing could be further from the truth.
A truth in immunology is this:
“Immunity to viruses persists for years or for the life of the animal.”
And another truth, from the same veterinary immunologists:
“Furthermore, revaccination…fails to stimulate…(further immunity)”
The When: Run a Titer When it Makes Sense. Save Your Money (and your pet!) by Not Running it When it Doesn’t!
It’s a given that titers have limits. Any immunologist knows this. They fail to measure a significant piece of immunity, called cell mediated immunity.
The most useful time to run a titer test is after your youngster has received her initial series of vaccinations. Especially if you’ve limited that series to just one or two vaccinations, the last being after 16 weeks of age. The odds are you’ve just conferred lifetime immunity to your youngster.
If you want to know how effective your vaccinations were in conferring immunity (i.e. did vaccination = immunization?), ask your vet to run a titer test a few weeks later.
Here’s what’s useful in assessing those numbers:
If there’s any measurable titer to the disease in question, your goal has been reached. Your youngster has actively made immunity to those viruses you had squirted in via vaccination. It doesn’t need to meet some standard of “protective” to be useful; it just has to be positive.
That indicates you are more than likely now the proud owner of an immune pet, and you can confidently say “No!” to more vaccines. For how long?
For life.
Falling Titers: Oh-oh or No Big Deal?
Testing yearly will eventually show titers that fall off. Does that mean immunity is gone and you’ve got to head in for a “topping up” of the immunity reservoir?
No!
(And stop thinking that a “reservoir” even exists. I actually hesitated writing this word, as I don’t want you to think this is in any way reality).
It only means the antibody levels are waning. And why wouldn’t they? It’s a waste to keep making more antibodies when there’s no exposure to more virus. In its wisdom, the vital force deems its work is done in this area, and stops pumping more antibodies into the blood.
But, the good news is this: cellular memory is still very likely present to the bad guy you vaccinated against and, should your buddy ever be exposed to this virus again, BOOM, the antibody production factory fires up and the titer rises once again, and rather quickly at that.
So, it’d be a mistake to equate a titer that’s fallen with a lack of protection, and a greater one to think you need more vaccinations to re-establish protection. Immunity is still there, quietly, watchfully alert.
Ik ga niet het hele topic doorlezen dus misschien staat mijn antwoord al er tussenquote:Op dinsdag 3 maart 2015 08:38 schreef Qwea het volgende:
Hallo
Ik heb een Labrador (Link) van 13 maanden. Link heeft al zijn puppy entingen gehad en zou nu voor de jaarlijkse cocktail moeten. Ik hou niet van klakkeloos vaccineren.. dus ik heb hem laten titeren bij de DA.
Daar kwam uit dat hij voldoende beschermd was (afgezien van weil want die kun je niet prikken. En omdat Link echt elke seconde dat hij de kans krijgt in het water ligt en alles vreet heb ik hem wel laten enten voor weil dit jaar). Nu belde de DA net op, ze had overleg gehad met haar collega (ze zou terug komen op de kosten van de vaccicheck, die wist ze niet precies) en haar collega zegt dat de vaccicheck momenteel onbetrouwbaar is omdat Link nog nooit zijn jaarlijkse enting (grote cocktail) heeft gehad. Pas na zo'n cocktail die dus blijkbaar eenmalig gegeven moet worden, kun je de titerbepaling als betrouwbaar classificeren.
Ik lees online dat dit "boosteren" heet. Ik vind dit zelf een beetje kul (maar het gaat even niet om mijn mening, maar om daadwerkelijke feiten) want zoals ik redeneer : Hij heeft 3x? (dat is geloof ik standaard toch?) de entingen gehad. Dus waarom de fuck zou je dan die nog een x gaan geven? Het lichaam kent ze al, het lichaam heeft al geheugencellen aan kunnen maken... ik snap dan niet waarom je dat zou moeten boosteren.
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een pup krijgt van zijn moeder "maternale" antilichamen via de baarmoeder en via de melk. Het probleem is dat je nooit weet hoeveel een individuele pup krijgt. De maternale antilichamen worden op een gegeven moment afgebroken. Zolang de pup nog voldoende maternale antilichamen heeft tegen bijv. parvo, kan hij geen immuniteit opbouwen na de vaccinatie tegen parvo. In NL enten wij op de leeftijd van 6,9 en 12-13 weken omdat sommige pups al op de leeftijd van 6 weken geen maternale antilichamen meer hebben. Een klein deel heeft echter ook op de leeftijd van 12 weken nog maternale antilichamen en bouwt dus geen immuniteit op na de vaccinatie van 12 weken. Daarom is het verstandig om een hond te "boosteren" op de leeftijd van 1 jaar. Daarna is het voldoende om de hond eens in 3 jaar een "cocktail" vaccinatie te geven. Om misschien ook minder vaak, maar dat is helaas niet wetenschappelijk onderzocht en dus onbekend. Een cocktail inenting bij een volwassen hond geeft in ieder geval bescherming van minimaal 3 jaar tegen virus-ziektes.
Vaccines tegen bacteriele ziektes, zoals ziekte van Weil en kennelhoest (Bordetella) geven helaas maar beperkte bescherming van max 1 jaar. Zij zijn, zoals Amerikanen het zeggen geen "core-vaccination", dus iedereen mag het zelf weten of zij het willen krijgen of niet. Als de hond veel zwemt is het misschien wel verstandig om elk jaar ziekte van Weil te laten vaccineren, omdat deze ziekte dodelijk kan zijn voor mens en dier. Als de hond veel in contact komt met andere honden dan is een neus-inenting tegen kennelhoest misschien ook verstandig. De kennelhoest is in principe niet dodelijk, maar wel vervelend en kan leiden tot complicaties zoals longontsteking.
Antilichamen titer bepalen kan maar tegen een aantal ziektes, namelijk hondenziekte, Parvo en hepatitis. Alleen bij deze ziektes kunnen wij zeggen dat hoge titer = de hond is beschermd tegen deze ziektes. Echter zijn er een paar maar...
- Helaas is de specificiteit van de test geen 100%, dus een aantal honden krijgt een vals positief uitslag, terwijl zij daadwerkelijk wel lage antilichamen hebben.
- Als de uitslag wel positief is, dus de antilichamen zijn voldoende hoog, weet je niet wanneer en hoe snel de antilichamen gaan dalen. Ik hoor helaas dat sommige collega's uitspraken doen zoals "uw hond is nog beschermd voor 5 jaar" oid, maar dat is nergens op gebaseerd! Er is geen onderzoek gedaan naar hoe snel de antilichamen dalen. In een ideale situatie zou je dan elke maand opnieuw de titer laten bepalen, maar ik moet nog de eigenaren vinden die het willen doen.
- Als de titer wel laag is, betekent het niet automatisch dat de hond niet beschermd is! De afweer is namelijk niet alleen antilichamen maar ook "cel-afweer" en nog andere factoren, die wij niet kunnen meten. Er zullen dus honden gevaccineerd worden op basis van "te lage antilichamen" terwijl zij misschien nog prima beschermd zijn tegen deze ziektes.
In het algemeen werkt de schema: pupvaccinaties, booster op de leeftijd van 1 jaar en daarna een cocktail inenting eens in 3 jaar (of eventueel met langere intervallen in overleg met je dierenarts) prima voor 99,99999999999...% van de honden zonder onnodig geld uitgeven voor het bepalen van de titer. Bij mensen wordt toch ook geen titer bepaald, maar gewoon de inentingsschema aangehouden? (behalve Hepatitis B geloof ik?)
Kortom, de vraag: kan je na de pup inentingen de titer laten bepalen? Het antwoord is ja, maar wat wil je met de uitslag? De uitslag kan dus vals positief zijn, en als het "echt" positief is, dan weet je niet wanneer de titer weer gaan dalen. En als de titer daalt weet je niet wat het zegt over de immuniteit van de hond.
quote:Op woensdag 4 maart 2015 10:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ga niet het hele topic doorlezen dus misschien staat mijn antwoord al er tussen
Op 1 jarige leeftijd kunnen er geen antistoffen gemeten kunnen worden van maternale immuniteit. Dat is al lang en breed verdwenen. Dus wat er met die titer gemeten is zijn of antistoffen die de hond aan heeft gemaakt naar aanleiding van zijn reeks entingen. Of antistoffen die hij heeft aangemaakt omdat hij de ziekte "in het wild" is tegen gekomen. Beide is goed. Beide betekent dat je hond nu tegen deze drie ziektes beschermt is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een pup krijgt van zijn moeder "maternale" antilichamen via de baarmoeder en via de melk. Het probleem is dat je nooit weet hoeveel een individuele pup krijgt. De maternale antilichamen worden op een gegeven moment afgebroken. Zolang de pup nog voldoende maternale antilichamen heeft tegen bijv. parvo, kan hij geen immuniteit opbouwen na de vaccinatie tegen parvo. In NL enten wij op de leeftijd van 6,9 en 12-13 weken omdat sommige pups al op de leeftijd van 6 weken geen maternale antilichamen meer hebben. Een klein deel heeft echter ook op de leeftijd van 12 weken nog maternale antilichamen en bouwt dus geen immuniteit op na de vaccinatie van 12 weken. Daarom is het verstandig om een hond te "boosteren" op de leeftijd van 1 jaar. Daarna is het voldoende om de hond eens in 3 jaar een "cocktail" vaccinatie te geven. Om misschien ook minder vaak, maar dat is helaas niet wetenschappelijk onderzocht en dus onbekend. Een cocktail inenting bij een volwassen hond geeft in ieder geval bescherming van minimaal 3 jaar tegen virus-ziektes.quote:Vaccines tegen bacteriele ziektes, zoals ziekte van Weil en kennelhoest (Bordetella) geven helaas maar beperkte bescherming van max 1 jaar. Zij zijn, zoals Amerikanen het zeggen geen "core-vaccination", dus iedereen mag het zelf weten of zij het willen krijgen of niet. Als de hond veel zwemt is het misschien wel verstandig om elk jaar ziekte van Weil te laten vaccineren, omdat deze ziekte dodelijk kan zijn voor mens en dier. Als de hond veel in contact komt met andere honden dan is een neus-inenting tegen kennelhoest misschien ook verstandig. De kennelhoest is in principe niet dodelijk, maar wel vervelend en kan leiden tot complicaties zoals longontsteking.Is wat ik overal lees. Daarnaast, heb je de bijwerkingen van de lepto 4 gezien? Een hele facebookgroep o.a erover. Tot de dood van honden aan toe. Treffend plaatje waar ik het zo mee eens ben :quote:Meestal daalt de titer voor Leptospirose vrij snel na de vaccinatie (circa 4 tot 9 maanden na vaccinatie). Bij een lage titer is er mogelijkerwijze onvoldoende bescherming; reden om de vaccinatie tegen Leptospirose in het vroege voorjaar te geven, omdat de besmettingskans in de zomer het grootst is.
Je vaccineert voor 4 van de 250 bacterien! 4!
Dus eigenlijk is een titerbepaling ook niet betrouwbaar. Maar wij als mensen gaan onze kinder entingen toch ook niet nog eens weer boosterenquote:Antilichamen titer bepalen kan maar tegen een aantal ziektes, namelijk hondenziekte, Parvo en hepatitis. Alleen bij deze ziektes kunnen wij zeggen dat hoge titer = de hond is beschermd tegen deze ziektes. Echter zijn er een paar maar...
- Helaas is de specificiteit van de test geen 100%, dus een aantal honden krijgt een vals positief uitslag, terwijl zij daadwerkelijk wel lage antilichamen hebben.
- Als de uitslag wel positief is, dus de antilichamen zijn voldoende hoog, weet je niet wanneer en hoe snel de antilichamen gaan dalen. Ik hoor helaas dat sommige collega's uitspraken doen zoals "uw hond is nog beschermd voor 5 jaar" oid, maar dat is nergens op gebaseerd! Er is geen onderzoek gedaan naar hoe snel de antilichamen dalen. In een ideale situatie zou je dan elke maand opnieuw de titer laten bepalen, maar ik moet nog de eigenaren vinden die het willen doen.
- Als de titer wel laag is, betekent het niet automatisch dat de hond niet beschermd is! De afweer is namelijk niet alleen antilichamen maar ook "cel-afweer" en nog andere factoren, die wij niet kunnen meten. Er zullen dus honden gevaccineerd worden op basis van "te lage antilichamen" terwijl zij misschien nog prima beschermd zijn tegen deze ziektes.Ik vind het wel goed zo. Ik heb Link geënt met zijn pupentingen en nu rabies voor belgië.. en hij heeft dus lepto 4 gehad.. die ik zou moeten boosteren maar dat ga ik dus niet doen. Dus ik ben de komende 14 jaar wel klaar met enten (ervanuitgaande dat hij 15 wordt
) Ik zag onderzoeken voorbij komen dat de kans op Weil zo ontzettend klein is dat het vaccineren meer risico's met zich meebrengt dan de daadwerkelijke kans op weil zelf.
Mensen booster je niet hoor bij mijn weten. Ik heb iig de afgelopen 12 jaar geen kinkhoest hoeven halen oidquote:In het algemeen werkt de schema: pupvaccinaties, booster op de leeftijd van 1 jaar en daarna een cocktail inenting eens in 3 jaar (of eventueel met langere intervallen in overleg met je dierenarts) prima voor 99,99999999999...% van de honden zonder onnodig geld uitgeven voor het bepalen van de titer. Bij mensen wordt toch ook geen titer bepaald, maar gewoon de inentingsschema aangehouden? (behalve Hepatitis B geloof ik?)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
Natuurlijk worden de humane inentingen ook geboosterd! Ik booster tetanus elke 10 jaar of vaker als ik gebeten word. En DTP moet je elke 10 jaar boosteren als je naar risicogebieden gaat (en dat is zo een beetje de hele wereld behalve Noord Amerika en Europa).quote:Op woensdag 4 maart 2015 10:35 schreef Qwea het volgende:
Mensen booster je niet hoor bij mijn weten. Ik heb iig de afgelopen 12 jaar geen kinkhoest hoeven halen oid
Ja, als je gebeten wordt. Anders niet hoor. Ik iig niet.quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Natuurlijk worden de humane inentingen ook geboosterd! Ik booster tetanus elke 10 jaar of vaker als ik gebeten word.
Ja, die kun je vergelijken met Rabies...quote:En DTP moet je elke 10 jaar boosteren als je naar risicogebieden gaat (en dat is zo een beetje de hele wereld behalve Noord Amerika en Europa).
Kennelhoest ga je als hond ook niet per definitie dood aan, maar het liefst wil men die wel elk jaar vaccineren!quote:Sommige virale vaccinaties bij mensen geven wel levenslange bescherming zoals Hepatitis B na 3x vaccinaties, maar volgens mij niet bij alle mensen, daarom wordt er ook de titer bepaald.
Kinkhoestvaccinatie geeft ongeveer 4-12 jaar bescherming. En je word als volwassen niet gevaccineerd omdat de kans dat je doodgaat aan de kinkhoest als volwassen erg klein is, maar de kosten om elke Nederlander elke 4 jaar tegen kinkhoest te laten vaccineren erg hoog zijn.
Ja, vertel dat tegen Link, die sinds de vaccinatie uit zijn humeur is, teruggetrokken is, behoorlijk smakt en pusogen van jewelste heeft. En ook tegen Baloe, die tumoren kreeg op injectieplaats van vaccinatie.quote:Wel of niet vaccineren is altijd kosten en baten afwegen. Ja, je heb een kans op een bijwerking na de vaccinatie, maar die is zeer en zeer klein.
quote:Wij hebben nu ruim een jaar Lepto 4 en ik zie of hoor van andere collega's er geen ernstige bijwerkingen van deze vaccinatie.
quote:On 1st May I took 6 puppies their mother and another bitch for cardiology testing, microchipping and their first vaccine. All were given Nobivac DHP Batch number A074A03 and Nobivac Lepto 4 Batch number A008A01.They were all quiet for a few days after and suffered localised swelling. TBH we flew out to visit our son in Cyprus on the 4th and there was nothing of significant concern and nothing my father noticed in the week we were away. On the 29 May all 8 dogs were given their second jab the Nobivac DHPPi was batch number 8947C01 in the puppies and 8905C01 in the adults, they all had the same Lepto 4 batch A006A01.
Within 24 hours all 6 puppies had swollen lymph glands either one or both varing in size from pea to golf ball, the injection site now on the back the first was the shoulder area was again swollen. 5 went off to their new homes one was taken to it's vet were his was confirmed and told to be expected. During the week of 23rd June their mother's behaviour changed She had an odd look about her but as she was due into season, it's been put down to hormones, although she now appears fine.
On the 24th the puppy I retained injections sites had become very swollen her lymph glands were up. I raised the matter with both vets and they raised my concerns with the company involved about vaccine reactions, she was prescribed metacam on the 25th. On the 26th the other adult at 4 years of age suffered a "vestibular attack" she looked drunk staggering everywhere using the wall to stay upright, no fitting, and no eye roll, within half an hour she appeared normal and by the time she went to the vet in the evening she appeared perfectly normal.
I did NOT imagine it. MSD (company who make Nobivac) requested the lumps on the puppy be aspirated and the slides sent to them for analysis. MSD paid payed all the lab and consultation fees and in August issued a letter to all vets and veterinary magazines. One of my oldies in a pet home in Hayling Island despite my best attempts at 11.5 yrs and already in CHF was on the advice of the vet given the Lepto 4 she deteriorated rapidly and died weeks later despite the best attempts of vet and also cardiologist.
x7000 van die verhalen en reacties.quote:I sadly lost my Cavalier puppy at 7 weeks and 5 days after he was given this vaccine. He and his sister went to my usual vet and they were healthy very happy puppies up until they had the vaccine. After getting home the two of them slept for a while but Sally soon got up and started to be her normal playful self. Jack on the other hand was very sleepy and quiet. The next morning he was very much the same, I then took him back to the vets. They kept him in as he needed fluids as he was not his usual self. He sadly died later that evening at the vets. They say he could of had an allergic reaction. I am shocked and devastated he was a healthy happy beautiful boy![]()
Maar even serieus, hoe groot is de kans op lepto in NL.quote:Maar iedereen moet je voor zichzelf beslissen wel of niet vaccineren. Ja, er zijn meerdere Leptospirose stammen, maar deze 4 zijn de meest voorkomende in (Noord) Europa. Leptospirose heb ik maar 2 keer gezien in de praktijk, beide honden (waren niet ingeent) moesten met spoed naar Utrecht en opgenomen worden in de isolatieruimte omdat ziekte van Weil dodelijk kan zijn voor de mens. Maar ik ben bang dat het vaak niet gediagnosticeerd wordt. Je ga niet bij alle honden bij nierfalen en/of leverfalen onderzoek doen naar de Leptospirose. Heel veel van zulke patienten worden ingeslapen zonder dat er de oorzaak achterhaald wordt. Best wel mogelijk dat een deel Lepto had.
Maar geef dan als DA (en ik bedoel hier niet jou mee hoor) wel de goede voorlichting. En ga niet klakkeloos elk jaar sowieso vaccineren e.d.quote:Maar iedereen mag dus zelf beslissen wel of niet inenten. Dierenartsen kunnen alleen de voorlichting geven![]()
Hartstikke goed, sinds de vaccinatiequote:Hoe is het met Links kreupelheid by the way?
Ik neem aan dat je het aan mij vraagt en niet aan de TS?quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:35 schreef Valerie. het volgende:
Bij die lezing werd gezegd dat binnenkatten misschien juist wel geënt moeten worden, want die krijgen geen natuurlijke boosters van buiten. Als mijn kat straks regelmatig in de tuin komt, geldt dan voor hem nog dat vaccineren beter is?
Ook zeggen alle da's (jij ook geloof ik) dat de titer niet werkt voor katten? Dus Cairo zal volgend jaar weer prikken moeten krijgen?
En waarom werkt dat dan niet bij katten, en gaat dat ooit werken?
Ik geef het ook elk jaar aan mijn hond, omdat als zij de kennelhoest krijgt: 1. vind ik het erg zielig voor mijn hondenkind, 2. mag zij niet naar de hondencrèche, 3. wil ik niet dat zij andere honden/ oudere honden/ pups besmet. En bij mij op de hondenschool is er elk najaar/ winter een uitbraak van kennelhoest omdat de andere hondenbezitters "geloven niet in vaccinaties". Binnenkort is er waarschijnlijk ook een uitbraak mazelen op een basisschool, want ik neem aan dat zij ook niet in de kindervaccinaties geloven.quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:43 schreef Qwea het volgende:
het liefst wil men die wel elk jaar vaccineren
Het kan ook natuurlijk een andere oorzaak hebben. Qua tumoren is alleen bij katten mogelijk een oorzaak tussen sarcomen en bepaalde soorten stoffen in de vaccinaties. Labradors en Golden retrievers hebben helaas sowieso vele malen meer kans op sarcomen dat andere rassen, dat hebben wij helaas gewoon ingefokt.quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:43 schreef Qwea het volgende:
Ja, vertel dat tegen Link, die sinds de vaccinatie uit zijn humeur is, teruggetrokken is, behoorlijk smakt en pusogen van jewelste heeft. En ook tegen Baloe, die tumoren kreeg op injectieplaats van vaccinatie.
Als er 7000 van die reacties zijn en gemeld zijn bij de fabrikant en/of e overheid, dan zou de vaccinatie al lang van de markt zijn hoor! De overheid is heel streng hoor. De fabrikant moet nadat de vaccine op de markt is minimaal elk halfjaar alle bijwerkingen aan de overheid doorgeven. Als er stijging is in het aantal of ernst van de bijwerkingen dan gaat het product van de markt.quote:
Dat weet dus niemand, maar het komt voor. Maar ik denk minder vaak dat bijv. Parvo.quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:43 schreef Qwea het volgende:
Maar even serieus, hoe groot is de kans op lepto in NL.
Link op de balanskussen!quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:43 schreef Qwea het volgende:
Moet stabiliteitsoefeningen met hem gaan doen want zijn stabiliteit is drama
Ik vind kennelhoest netzoiets als de griep. Kut als je het krijgt, maar ik ga ook niet preventief de griepprik nemen.quote:Op woensdag 4 maart 2015 12:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik geef het ook elk jaar aan mijn hond, omdat als zij de kennelhoest krijgt: 1. vind ik het erg zielig voor mijn hondenkind, 2. mag zij niet naar de hondencrèche, 3. wil ik niet dat zij andere honden/ oudere honden/ pups besmet. En bij mij op de hondenschool is er elk najaar/ winter een uitbraak van kennelhoest omdat de andere hondenbezitters "geloven niet in vaccinaties". Binnenkort is er waarschijnlijk ook een uitbraak mazelen op een basisschool, want ik neem aan dat zij ook niet in de kindervaccinaties geloven.
Jaaaaaa, wel heel typisch dan dat die bulten op injectieplaats verschenen en nooit elders. Dus daar geloof ik niet inquote:Het kan ook natuurlijk een andere oorzaak hebben. Qua tumoren is alleen bij katten mogelijk een oorzaak tussen sarcomen en bepaalde soorten stoffen in de vaccinaties. Labradors en Golden retrievers hebben helaas sowieso vele malen meer kans op sarcomen dat andere rassen, dat hebben wij helaas gewoon ingefokt.![]()
quote:Maar nogmaals, niks is verplicht en iedereen mag het zelf weten. Als je er geen goed gevoel erbij heb, moet je Link niet laten vaccineren.
Men zegt daar dat MSD claimt nooit klachten binnen te hebben gekregen. Ik ben absoluut geen aluhoedje, maar ik zou er niet van opkijken als MSD ze wel heeft gekregen maar ze gewoon bewust negeert omdat het toch wel een aardige duit oplevert, die vaccins.quote:Als er 7000 van die reacties zijn en gemeld zijn bij de fabrikant en/of e overheid, dan zou de vaccinatie al lang van de markt zijn hoor! De overheid is heel streng hoor. De fabrikant moet nadat de vaccine op de markt is minimaal elk halfjaar alle bijwerkingen aan de overheid doorgeven. Als er stijging is in het aantal of ernst van de bijwerkingen dan gaat het product van de markt.
Het is verstandig om elke bijwerking te melden bij de fabrikant en in Nederland, bij CBG-Meb.
Link op de balanskussen!quote:Dat weet dus niemand, maar het komt voor. Maar ik denk minder vaak dat bijv. Parvo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |