abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149462715
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Over de paniek en in het wilde weg richting het noorden lopen.

Er is in de VS een onderzoek naar gedaan nadat reddingsteams bij vermisten in oa the Grand C, en ander nationale parken te dicht zochten bij de bron (het laatst bekende punt). Het onderzoek wees uit dat de verdwaalden verder waren dan gedacht, door de adrenaline liepen mensen sneller dan normaal.

Dus in plaats van dat verdwaalde personen dichterbij de bron waren, zaten ze vaker verder weg dan gedacht.
Ik wil nergens dat onderzoek afkraken ofzo, maar de kracht als vergelijkingsmateriaal wordt wat minder als je de vegetatie en het terrein meeneemt.

Dat is in Panama echt ondoordringbaarder en beperkt tot paden en riviertjes dan rondom de Grand Canyon wat een (semi)woestijnklimaat heeft.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_149462742
quote:
12s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik wil nergens dat onderzoek afkraken ofzo, maar de kracht als vergelijkingsmateriaal wordt wat minder als je de vegetatie en het terrein meeneemt.

Dat is in Panama echt ondoordringbaarder en beperkt tot paden en riviertjes dan rondom de Grand Canyon wat een (semi)woestijnklimaat heeft.
Ze hebben verschillende terreinen meegenomen, ook de bossen. Ging met name om wandelaars
pi_149462759
Maar el Mata, jij bent toch grondexpert? Tenminste zoiets had ik opgevangen, zijn daar sinkholes of ondergrondse rivieren/scheuren?
pi_149462770
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:38 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ze hebben verschillende terreinen meegenomen, ook de bossen. Ging met name om wandelaars
Ik geloof absoluut dat ze goed onderzoek hebben gedaan, maar dit gebied heeft 2 karakteristieken:
- de Mirador - waar ze nota bene bovenop foto's waarschijnlijk van beide zijden hebben gemaakt!
- de variatie aan microklimaten en vegetatie

Elk gebied is anders en elke verdwijning ook, maar bij Kris en Lisanne was er heel veel "logica in het terrein" ook voor mensen zonder hike-ervaring of orientatievermogen.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_149462776
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Over de paniek en in het wilde weg richting het noorden lopen.

Er is in de VS een onderzoek naar gedaan nadat reddingsteams bij vermisten in oa the Grand C, en ander nationale parken te dicht zochten bij de bron (het laatst bekende punt). Het onderzoek wees uit dat de verdwaalden verder waren dan gedacht, door de adrenaline liepen mensen sneller dan normaal.

Dus in plaats van dat verdwaalde personen dichterbij de bron waren, zaten ze vaker verder weg dan gedacht. En duurde het daardoor langer voordat ze gevonden werden.

edit: dit had ik al gepost begin december met een bronvermelding
Ja, je had het al eerder gemeld en is een hele goede observatie. Voor mijn gevoel klopt dat ook.
In angst en vluchten dan ga je snel en door. Dat zou ook het tijdvak tussen laatste foto en oproep verklaren.
pi_149462786
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar el Mata, jij bent toch grondexpert?
Is dit de huisvrouwenversie :* van geoloog? Dan ja.

quote:
Tenminste zoiets had ik opgevangen, zijn daar sinkholes of ondergrondse rivieren/scheuren?
Nee, ik denk van niet. Die komen voor in kalksteengebieden en dit vulkanisch, magmatisch en vulkanoclastisch gesteente met een laag tropische bodems erbovenop is daar niet geschikt voor.

pi_149462788
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar el Mata, jij bent toch grondexpert? Tenminste zoiets had ik opgevangen, zijn daar sinkholes of ondergrondse rivieren/scheuren?
Vertel!
pi_149462799

[ Bericht 100% gewijzigd door doorgaan op 08-02-2015 01:45:32 ]
pi_149462809
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:33 schreef doorgaan het volgende:

[..]

De reden om bij de paddocks te komen was enorme distress zeg maar.
Daar zullen ze zich dus toch onveilig hebben gevoeld, want dat gevaar was alsnog dichtbij psychologisch gezien m.i. Plus het Spaans waren ze niet zo machtig nog.
Dat ze bang waren juist om gevonden te worden en daarom niet op de paddocks bleven, maar hoe lang houd je dat gevoel (met zijn tweeen!) vol als je steeds meer en meer omkomt van de honger, dorst, misere, ellende (ja sorry you get the drill)?

Uiteindelijk wil je gered worden, zeker als godverdomme je ouders op 15 km bezorgd met die gare Betsy P. staan te praten.... :(

pi_149462811
quote:
19s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:41 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik geloof absoluut dat ze goed onderzoek hebben gedaan, maar dit gebied heeft 2 karakteristieken:
- de Mirador - waar ze nota bene bovenop foto's waarschijnlijk van beide zijden hebben gemaakt!
- de variatie aan microklimaten en vegetatie

Elk gebied is anders en elke verdwijning ook, maar bij Kris en Lisanne was er heel veel "logica in het terrein" ook voor mensen zonder hike-ervaring of orientatievermogen.
Klopt, op de bekende video's zie zelfs ik markeringspunten. En daarom is voor mijn het grootste vraagteken, waarom hebben ze de fotocamera niet gebruikt om deze markeringen vast te leggen als ze verdwaald zouden zijn?
Riviertje, een pad, een omgevallen boom? Juist door uitdroging, honger en het idee van ben ik hier nu al geweest of niet? Even terugkijken op de camera.
pi_149462821
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Is dit de huisvrouwenversie :* van geoloog? Dan ja.

[..]

Nee, ik denk van niet. Die komen voor in kalksteengebieden en dit vulkanisch, magmatisch en vulkanoclastisch gesteente met een laag tropische bodems erbovenop is daar niet geschikt voor.
Ja, denk pak de makkelijke versie, anders begint just in case weer een monoloog ;)
pi_149462828
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Klopt, op de bekende video's zie zelfs ik markeringspunten. En daarom is voor mijn het grootste vraagteken, waarom hebben ze de fotocamera niet gebruikt om deze markeringen vast te leggen als ze verdwaald zouden zijn?
Riviertje, een pad, een omgevallen boom? Juist door uitdroging, honger en het idee van ben ik hier nu al geweest of niet? Even terugkijken op de camera.
Ik denk dus dat ze dat wel gedaan hebben.

Waarom ze die foto's later gewist hebben is me dan een raadsel. Misschien toch schijfruimtetekort en de camera nodig (!) die specifieke nacht?

pi_149462834
quote:
19s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:41 schreef El_Matador het volgende:
Als angst en uitputting de overhand krijgt...
pi_149462850

[ Bericht 100% gewijzigd door doorgaan op 08-02-2015 01:50:08 ]
pi_149462851
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:46 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ja, denk pak de makkelijke versie, anders begint just in case weer een monoloog ;)
Geochemie en paleoklimatologie weet ik ook flink wat van. Mijn geofysica is niet zo sterk.

Wat jouw "makkelijke versies" daarvan zijn, weet ik zo even niet.

Je staat wel in m'n fobo. :D

pi_149462903
quote:
14s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik denk dus dat ze dat wel gedaan hebben.

ik denk dat Lisanne toen ze de foto van Kris op haar rug maakte bij de quebrada daar al mee bezig was. Toen iets gebeurd...en die dag niet meer. Ik denk ook later nog wel.
pi_149462916
quote:
14s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:47 schreef El_Matador het volgende:
Waarom ze die foto's later gewist hebben is me dan een raadsel. Misschien toch schijfruimtetekort en de camera nodig (!) die specifieke nacht?
foto 509 : heb ook even gedacht: stel in een hutje geslapen en daar foto van gemaakt.
Die achteraf gewist omdat het de ouders op verkeerde been zou kunnen zetten in de zin:
dat ze dat gepland zouden hebben (en dat niet verteld hadden) en wat natuurlijk niet zo was
pi_149462929
quote:
12s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:45 schreef El_Matador het volgende:
Uiteindelijk wil je gered worden, zeker als godverdomme je ouders op 15 km bezorgd met die gare Betsy P. staan te praten....
Dat vond ik het allerergste toen dat duidelijk werd.
pi_149462954
nou breekt mijn croq, we zijn het eens.

Perico had het een aantal dagen geleden over de schijfruimte op de camera en de mogelijkheden van het wissen van foto's en is het dan uit te zoeken hoeveel foto's er gemaakt en gewist zijn voordat de camera uitviel? Afhankelijk van het kaartje met de GB en de oplaadtijd, een foto maken kost toch energie van de batterij? Is het dan niet te berekenen of ze tussen 1 en 8 april zelf nog foto's hebben gemaakt?

Dus of ze hebben zoveel foto's gemaakt dat de schijf vol zit, we weten de aantallen tot 13:37, dan zouden ze gewist moeten hebben om op 8 april nog 90 foto's met flist te moeten hebben kunnen maken.

Kun je me nog volgen?

Ga maandag zo'n ding halen:
Welk type hadden ze?
Welk jaartal?
Verschillende GB kaartjes gebruiken

Maak een serie foto's met volle batterij en 2 weken later met lege batterij. Dan kunnen we toch uitsluiten of ze veel foto's gewist hebben of geen een?
pi_149462960
quote:
12s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:45 schreef El_Matador het volgende:
Dat ze bang waren juist om gevonden te worden en daarom niet op de paddocks bleven, maar hoe lang houd je dat gevoel (met zijn tweeen!) vol als je steeds meer en meer omkomt van de honger, dorst, misere, ellende (ja sorry you get the drill)?
als je geen bereik hebt en je hebt niemand wat verteld wat je ging doen.....hoe lang moet je dan op die paddock blijven: ze waren ook sterk en positief en dachten misschien: 1 dagje doorlopen hier en we nemen de bus
pi_149462970
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:58 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Dat vond ik het allerergste toen dat duidelijk werd.
Ik vind dat ook een heel naar idee.
pi_149462977
Deelscenario:

Kris en Lisanne stopten na foto 508 niet met foto's maken en gebruikten de foto's als de routemarkeringen die iedereen van ze verwacht(te). Ze merken na het maken van 90 foto's (of de opslagcapaciteit daarvan) dat ze te weinig schijfruimte hadden en beginnen met het wissen van steeds de laatste foto's. Om schijfruimte te krijgen wissen ze ook foto's van VOOR Boquete (niet door NFI of Panamezen onderzocht), namelijk in Bocas en eventueel daarvoor nog.

De foto's waar hun geliefden en dierbaren op staan bewaren en koesteren ze.

Vóór de laatste nacht zijn foto's 510-599/5xx/6xx gewist. De meiden kunnen nu weer de camera gebruiken om foto's en "foto's" te maken gedurende hun vreemde nachtelijke en vermoedelijk noodzakelijke tocht.

Voordat Lisanne echter de laatste foto (of een van de laatste) kan nemen, moet ze er nog 1 (of meer, als het gewiste pre-Boquete foto's zijn) verwijderen van de kaart en dat wordt 509.

Waarom 509?

508 was de laatste foto van Kris, het laatste (emotioneel) aandenken aan haar vriendin voor Lisanne. Bij het bekijken van de volgende foto 509 (we zullen nooit weten wat daar op stond, misschien een bloem tussen de 1e en de 2e quebrada) dacht ze 'dan die maar weg'. De laatste foto die de schijfruimte van 509 "overschreef" was die met het rode haar van haar vriendin....

Shoot!

pi_149462978
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2015 02:00 schreef ootjekatootje het volgende:
Perico had het een aantal dagen geleden over de schijfruimte op de camera en de mogelijkheden van het wissen van foto's en is het dan uit te zoeken hoeveel foto's er gemaakt en gewist zijn voordat de camera uitviel? Afhankelijk van het kaartje met de GB en de oplaadtijd, een foto maken kost toch energie van de batterij? Is het dan niet te berekenen of ze tussen 1 en 8 april zelf nog foto's hebben gemaakt?

goede.!!. en je zou toch verwachten dat daar bij de familie wel een idee over is en dit met NFI is besproken.
pi_149462979
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 20:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat wil zeggen dat de weg NA de paddocks, ik heb het niet over van de quebrada's naar de paddocks, een "weg naar huis" zou moeten zijn, rationeel gezien.

We "weten":
- dat Kris en Lisanne zelf eerst nog verder naar het noorden geweest zijn (Bocas-eilanden) voordat ze deze hachelijke hike gingen maken
- dat Lisanne (waarschijnlijk) eerst op de kaart heeft gekeken, we weten niet hoe lang natuurlijk
- dat Kris en Lisanne informatie hebben opgezocht over de Pianista (waar niet veel staat en zeker niet hoe het achter de Mirador is)

Met die "kennis" in onze hoofden en jouw rationele overwegingen, vind jij het dan nog steeds logisch om ofwel op dag 2 ofwel erna al die dagen naar het noorden te gaan?

Wat is jouw argument om dat rationeel te noemen en waarom zouden die meiden dat in godsnaam doen?

Nogmaals; wetende dat ze zelf van die grotere hoogte (~1900 m) van de Mirador gekomen zijn en naar het noorden nergens maar dan ook nergens ditzelfde klimaat en hoogte tegenkomen...
Ik heb me achter het volgende antwoord van Domnivoor geschaard: "Ik zou doorlopen, want daar zijn de vindplaatsen".

Maar misschien moest ik me nou ook weer niet helemaal in hun gedachten, verplaatsen? Hoe dan ook, ik geeft het op. Mijn antwoord wordt fout gerekend, tenzij het is "nee, dat zou ik niet doen". Of met een compliment afgeserveerd, als de nodige potjes kan breken omdat ik hoog scoor in de OP-bijdragen.

Het lijk wel - op het als never-nooit sheeple-gedrag-eisend geroemde BNW - of ik "meer! meer!" geroepen heb, na een zó duidelijk retorische vraag, dat alleen een sukkel niet snapt dat je "minder! minder!" moet roepen.
  zondag 8 februari 2015 @ 02:05:54 #75
430880 mig72
De Professional
pi_149462987
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 02:04 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Ik heb me achter het volgende antwoord van Domnivoor geschaard: "Ik zou doorlopen, want daar zijn de vindplaatsen".

Maar misschien moest ik me nou ook weer niet helemaal in hun gedachten, verplaatsen? Hoe dan ook, ik geeft het op. Mijn antwoord wordt fout gerekend, tenzij het is "nee, dat zou ik niet doen, of anders de nodige potjes kan breken omdat ik hoog scoor in de OP-bijdragen.

Het lijk wel - op het als never-nooit sheeple-gedrag-eisend geroemde BNW - of ik "meer! meer!" geroepen heb, na een zó duidelijk retorische vraag, dat alleen een sukkel niet snapt dat je "minder! minder!" moet roepen.
Kom maar eens met een monoloog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')