De visioenen in de bijbel is voor mij nu wel geloofwaardig omdat er vele al bewaarheid zijn. Kan volgens jou special pleading zijn. Maar dan zijn er nog de voorspellingen die ik vandaag de dag nog steeds (langzaam) zie uitkomen. Snap je wat ik wil zeggen?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je weet dat tenminste een deel niet waar is, en dus andere verklaringen moet hebben, dan heb je 1 groot probleem:
Je hebt dan feitelijk geen goede reden om die inhouds-ontkennende verklaringen niet toe te passen op de visioenen waarvan je veronderstelt dat ze wel waar zijn. Dat zou special pleading zijn.
Als er al bepaalde visioenen wel bewaarheid zijn, wat is dan het criterium waarmee je dat onderscheid maakt? Wat maakt het ene visioen nu precies geloofwaardiger dan het andere? (Zeg Joseph Smith, waarvan ik hoop dat je het met mij eens bent dat in elk geval dat wat betreft de inhoud alleen maar onzin kan zijn.)
Ik snap wat je wilt zeggen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
De visioenen in de bijbel is voor mij nu wel geloofwaardig omdat er vele al bewaarheid zijn. Kan volgens jou special pleading zijn. Maar dan zijn er nog de voorspellingen die ik vandaag de dag nog steeds (langzaam) zie uitkomen. Snap je wat ik wil zeggen?
En de visioenen van voorspellingen zijn weer wat de Bijbel geloofwaardig zou moeten maken, toch?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Wat Joseph Smith betreft:waarom het voor mij onzin is? Het staat in de bijbel geschreven dat God met de komst van Jezus niet meer tot mensen praat middels visioenen ofzo. Vandaar dus de bijbel, die als gids moet dienen.
Tja...quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik snap wat je wilt zeggen.
Aan de andere kant (en vat dit niet persoonlijk op!!) ik heb persoonlijk geen reden om te denken dat iemand die heel erg gelooft in horoscopen wat dat betreft minder sterk in zijn of haar schoenen staat.
Dat die Bijbelse visioenen waarheid geworden zouden zijn is alles behalve een objectieve constatering. Het is vooral selectief lezen en creatief uitleggen. (Net als bij horoscopen dus.)
En al was dat wel het geval dan is daarmee niets gezegd over andere uitspraken die in de Bijbel worden gedaan die totaal niet te verifiëren zijn. (Zoals, zeg, een eventueel bestaan van goden. Dat volgt helemaal niet uit correcte voorspellingen.)
[..]
En de visioenen van voorspellingen zijn weer wat de Bijbel geloofwaardig zou moeten maken, toch?
Dan zit je toch echt vast in een cirkelredenering. Het is precies dezelfde cirkelredenering waarvan Mormonen zich bedienen, maar dan met the book of Mormon, ipv de Bijbel.
Snap je dat ik als buitenstaander geen objectief criterium heb om te zeggen dat de 1 geloofwaardiger is dan de ander?
Neequote:
Even kijken of ik het goed begrijp. Zeg je nu dat je pas de Geest kunt krijgen als je oprecht gelooft en vraagt om de Geest? En dat je de Geest nodig hebt (en hulp van ervaren gelovigen) om de bijbel te kunnen begrijpen?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 12:43 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ook dit heb ik gemist..
Je kreeg de Geest niet omdat je niet ernaar vroeg en als je er wel naar vroeg, je er niet in gelooft.
Maar ook zonder de hulp van een ervaren gelovige zou je het niet helemaal kunnen begrijpen. Ik weet wel dat toen ik huis aan huis ging, ik zo zenuwachtig was dat ik een soort blackout kreeg. Daarna heb ik snel naar de Geest gevraagd en toen was het weer helder en kon ik zelfs de moeilijkste vragen beantwoorden.
Misschien dat ik niet alle vragen (goed) beantwoord, maar ik weet ook niet alles, he?
Groot fan. Ik vind de boeken ook nog steeds veel beter dan de films, al zitten daar ook wel redelijke stukjes in.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:47 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, het verschil is dat Mozes en David niet verzonnen zijn
Je bent fan van Tolkien?
Iedereen twijfelt wel eens. Maar het lijkt me dat dat voor God/Heilige Geest juist een signaal is om zich (extra) te openbaren.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik heb je wel goed gelezen, maar natuurlijk weer niet goed/duidelijk geschreven. Ik bedoelde dat je misschien, heel ergens in je achterhoofd, twijfelde.
Dat is een boude uitspraak. Het is duidelijk dat je éénzijdige lectuur leest. Verdiep je eens in het ontstaan van de bijbel. Objectieve onderzoeken. Er gaat een wereld voor je open....quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:47 schreef Hexxenbiest het volgende:
Nee, het verschil is dat Mozes en David niet verzonnen zijn
Openbaring was ver na Jezus. Het is dus niet waar wat je zegt.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Het staat in de bijbel geschreven dat God met de komst van Jezus niet meer tot mensen praat middels visioenen ofzo
Ik heb een verzameling. Boeken en beelden en een ringquote:Op woensdag 18 februari 2015 01:35 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Groot fan. Ik vind de boeken ook nog steeds veel beter dan de films, al zitten daar ook wel redelijke stukjes in.
Maar die boeken herlees ik graag om de zoveel jaar weer eens. Ik heb ook mooie hardcover eerste drukken (helaas geen 1ste oplage) van een oudtante geerfd. Dat was nog voor de holywood hype, dus ik ben die gewoon gaan lezen omdat ze lekker stevig waren ten opzichte van een gewone pocket. Waarschijnlijk waren dat de duurste leesuurtjes uit mijn leven want er zit nu aardbeienjam waar Aragorn het spoor van de 2 ontvoerde hobbits oppikt en een scheur in de omslagflap van Return of the King.
Schatje, ik wilde grappig doenquote:Op woensdag 18 februari 2015 09:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is een boude uitspraak. Het is duidelijk dat je éénzijdige lectuur leest. Verdiep je eens in het ontstaan van de bijbel. Objectieve onderzoeken. Er gaat een wereld voor je open....
Je weet: onderzoekt alles en behoudt het goede..
Nee, nu je het zegt. Ik zal opzoeken wat het ook weer was. In elk geval praat God tegenwoordig dus niet meer op die manier tegen mensen.quote:Op woensdag 18 februari 2015 09:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Openbaring was ver na Jezus. Het is dus niet waar wat je zegt.
En wat bedoel je met "ofzo"?
God bestaat alleen in de gedachten van mensen en heeft dus nooit met mensen gepraat. Bidden is met jezelf praten.quote:Op woensdag 18 februari 2015 13:07 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, nu je het zegt. Ik zal opzoeken wat het ook weer was. In elk geval praat God tegenwoordig dus niet meer op die manier tegen mensen.
Ofzo: dromen, tekenen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |