abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149535303
Jaja, ik heb eerder gehoord dat ik arrogant ben. Maar tenminste ben ik hier niet de enige die dat is.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2015 12:23:37 ]
pi_149535376
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
Jaja, ik heb eerder gehoord dat ik arrogant ben. Maar tenminste ben ik hier niet de enige die dat is.
Over bijzaken gesproken. Een post van bijna een heel A4'tje, en dan is dit het enige waar je op reageert?

Zo zal een discussie natuurlijk nooit ergens over gaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_149535377
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
Jaja, ik heb eerder gehoord dat ik arrogant ben. Maar tenminste ben ik hier niet de enige.
Dit dus. Ik geef je een lap tekst met allemaal vragen en je praat er niet eens omheen. Je beantwoord ze simpelweg gewoon helemaal niet.

Daarbij val ik je ook niet persoonlijk aan op arrogantie maar gewoon de houding van de mensen die in een belaalde religie staan: zij zijn de beste en de rest is gek.
pi_149535397
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Over bijzaken gesproken. Een post van bijna een heel A4'tje, en dan is dit het enige waar je op reageert?

Zo zal een discussie natuurlijk nooit ergens over gaan.
Dank voor je bijstand, dit was precies mijn gedachte.
pi_149535881
Ik ben op mijn werk. Heb even geduld, ja?
pi_149535914
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:46 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik ben op mijn werk. Heb even geduld, ja?
Tuurlijk, het is een discussie geen oorlog. Rustig aan. (Duim omhoog)
  dinsdag 10 februari 2015 @ 13:25:14 #107
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_149536842
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 21:17 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Niet als hij niet gelooft.
Dus de bijbel kan niet gebruikt worden om mensen te laten geloven?

Je moet al geloven voordat je snapt wat je gelooft? Dat vind ik gek.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_149540091
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 12:41 schreef RogerSD het volgende:

Mijn vraag is dus: denken jullie ook dat christenen vaker zulke ervaringen hebben? Hoe kunnen we dit verklaren?
Moslims hebben ook spirituele ervaringen, maar ze hangen het niet aan de grote klok en pronken er niet mee, omdat ze geloven dat dit je spirituele groei tegenwerkt. Men brengt het alleen ter sprake als de omstandigheden erom vragen, waarbij het slechts als ondersteuning/bevestiging dient van een andere verhaal/gebeurtenis. In bijvoorbeeld de soefie-stroming ligt er zelfs een soort taboe op om over persoonlijke spirituele ervaringen te praten, men wijst je liever de weg zodat je het zelf kan gaan ervaren.

Volgens mij heeft de mate van opleiding (zoals iemand hier eerder stelde) er alleen iets mee te maken in de zin van dat een opleiding je eerder conditioneert/programmeert hoe je moet denken waardoor je dus minder open gaat staan voor spirituele zaken, tenzij je natuurlijk daarnaast ernaar gaat streven. Dan zijn die zaken goed te combineren en vullen elkaar zelfs aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tevik op 10-02-2015 15:25:59 ]
  dinsdag 10 februari 2015 @ 15:23:19 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_149540281
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 16:33 schreef danny081 het volgende:
Weer wat geleerd.
Nou in het eerste testament wordt God inderdaad beschreven als een tiran die zomaar zonder problemen de hele mensheid uitroeid.Maar in het tweede testament als pure liefde. Deze omschakeling komt volgens de bijbel door de mens. De mens heeft dus Het karakter van God even veranderd. Dat soort dingen blijven mij vreemd. En niemand die het mij wil uitleggen.
En dat gaat dan weer lijnrecht in tegen de doctrine dat God onveranderlijk is.

Maar dat maakt gelovigen niets uit.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 15:25:26 #110
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_149540338
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 20:30 schreef Hexxenbiest het volgende:
Neem nooit iets aan van iemand over JG die niet zelf een JG is. Mensen buiten JG weten nooit precies wat JG geloven, simpelweg omdat ze altijd al klaar staan met hun vooroordelen, zonder echt te luisteren of te willen weten. Zeg dus nooit dat je geleerd heb over JG wat je niet zelf van een JG hebt geleerd.
JG's zelf ook niet. Want de leerstellingen worden nogal eens aangepast door de leiders, het besturend lichaam in New York. Wie kennis neemt van het ideeëngoed van stichter Russell ten tijde van de eeuwwisseling, zal maar weinig herkennen van de huidige leerstellingen

Ik heb gesprekken gehad met ex-JG's. Die bevestigen bovenstaande en een hoop andere "vooroordelen".

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 10-02-2015 15:43:17 ]
  dinsdag 10 februari 2015 @ 15:30:55 #111
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_149540500
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 20:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hun geestelijken hebben seks met kinderen, maar mogen gewoon hun functies uitvoeren. Dat zou ondenkbaar zijn bij JG.
Ondenkbaar? Ga je ontkennen dat er kindermisbruik plaatsvindt binnen de JG beweging?

In dat geval wil ik je graag wat linkjes sturen.

quote:
Niet iedereen krijgt heilige geest.
Alléén de JG?
pi_149541272
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 16:33 schreef danny081 het volgende:

Maar in het tweede testament als pure liefde.
Ik noem een Openbaring 16.
pi_149541279
Oke.
En nu ga ik mijn zegje doen.
Het wordt tijd dat een gelovige opstaat tegen de ongelovigen. We zijn in dit forum al te lang door hen ondrdrukt ;)

Ik ben het zat!
Ik begrijp nu helemaal waarom er niet zoveel gelovigen hier zijn en/of waarom ze niet zoveel zeggen. Het is gewoon vermoeiend. Al die constante kritiek, de ene na de andere. Leg je een keer iets uit, kom je een paar dagen weer de zelfde kritiek tegen. Zeg je niks, komt er weer kritiek. Zeg je wel, komt er nog kritiek. Don't get me wrong, kritiek is niet erg. Maar jullie overdrijven, en wel op deze manier:

Wordt er kritiek geuit, probeert gelovige uit te leggen. Maar begrip, ho maar! Die kennen ongelovigen niet. Nee, ze zijn slim, geschoold, weldenkend, waarom gaan ze begrip tonen? Begrip is voor de zielige gelovigen.

Ik word zelfs uitgemaakt voor moslim (?)
Zonder op mij te wachten nemen ze al aan waar ik wel of niet op zal reageren.
Ze wijzen naar mij als iemand die bang is realiteit onder ogen te zien (?)
Ben ik een keer niet op FOK! om alle kritiek te kunnen weerleggen, word mij verweten dat ik laf ben.

Maar als ik een keer doe zoals de ongelovigen doen, namelijk wijzen, dan heb je de poppen helemaal aan het dansen!

Ja, ik ben het zat.
De meesten hier uiten hun kritiek niet om meer te weten, of te begrijpen. Of om gewoon lekker te discussieren. Nee, ze hebben kritiek gewoon om te pesten. Ja, zo lijkt het inderdaad. Bekijk het es een keer door de ogen van een gelovige.. :Y

De eerlijken/moedigen onder de ongelovigen, zullen zien waar ik het over heb.

Hexxenbiest heeft gesproken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2015 16:02:56 ]
  dinsdag 10 februari 2015 @ 16:00:08 #114
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_149541357
Nou daar krimpen m'n ballen toch wel van :9
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_149541387
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:00 schreef GrumpyFish het volgende:
Nou daar krimpen m'n ballen toch wel van :9
Mooi ;)
pi_149541434
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:57 schreef Hexxenbiest het volgende:
Oke.
Het wordt tijd dat een gelovige opstaat tegen de ongelovigen. We zijn in dit forum al te lang door hen ondrdrukt ;)

Ik ben het zat!
Ik begrijp nu helemaal waarom er niet zoveel gelovigen hier zijn en/of waarom ze niet zoveel zeggen. Het is gewoon vermoeiend. Al die constante kritiek, de ene na de andere. Leg je een keer iets uit, kom je een paar dagen weer de zelfde kritiek tegen. Zeg je niks, komt er weer kritiek. Zeg je wel, komt er nog kritiek. Don't get me wrong, kritiek is niet erg. Maar jullie overdrijven, en wel op deze manier:

Wordt er kritiek geuit, probeert gelovige uit te leggen. Maar begrip, ho maar! Die kennen ongelovigen niet. Nee, ze zijn slim, geschoold, weldenkend, waarom gaan ze begrip tonen? Begrip is voor de zielige gelovigen.

Ben ik een keer niet op FOK! om alle kritiek te kunnen weerleggen, word mij verweten dat ik laf ben.

Maar als ik een keer doe zoals de ongelovigen doen, namelijk wijzen, dan heb je de poppen helemaal aan het dansen!

Ja, ik ben het zat.
De meesten hier uiten hun kritiek niet om meer te weten, of te begrijpen. Of om gewoon lekker te discussieren. Nee, ze hebben kritiek gewoon omdat te pesten. Ja, zo lijkt het inderdaad. Bekijk het es een keer door de ogen van een gelovige.. :Y

Ja dat is allemaal leuk. Maar je zegt eigenlijk helemaal niks. Ik stel vragen maar nul antwoorden geef je. Ik geef je nog een duim omhoog omdat ik begrijp dat je aan het werk bent. Dit als verduidelijking dat ik geduld heb en graag antwoorden wil. Maar je zegt niks, behalve dan dat je het zat bent.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 16:04:37 #117
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_149541495
Je zegje:
quote:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kun je nu weer inhoudelijk gaan reageren, probeer ik ook te doen. En er staan nogal wat vragen open...niet alleen van mij.
pi_149541521
Nou nou. Wat een frustratie. Moet je niet doen. Da's slecht voor je hart.

En je zegt het zelf regelmatig: jouw geloof. Gelooft een ander het niet, dan is dat prima. Ik snap de uitbarsting hierboven daarom eigenlijk niet.

En ja, sommige reacties op een forum zijn ronduit bot. Wil je een fatsoenlijke, verkennende discussie, dan kun je beter een keer met een groepje in een kroeg afspreken. In real life zijn mensen toch vaak behoorlijk wat preciezer en bedachtzamer in hun uitspraken.
pi_149541634
quote:
Oke.

Ik ben het zat!

Ja, ik ben het zat.
De meesten hier uiten hun kritiek niet om meer te weten, of te begrijpen. Of om gewoon lekker te discussieren. Nee, ze hebben kritiek gewoon om te pesten. Ja, zo lijkt het inderdaad. Bekijk het es een keer door de ogen van een gelovige.. :Y

Ik heb in dit topic weinig kritiek en/of onbegrip gezien. Het enige wat er gebeurt, is dat wij jou vragen stellen, jij een antwoord geeft, en wij doorvragen. En veel van de vragen ontwijk je of beantwoord je met iets in de trant van 'dat snap je alleen als je geestelijk bent'. Volg je eigen advies en bekijk het vanuit onze kant.

Tenzij je scherpe, directe vragen die je misschien niet of moeilijk kan beantwoorden onnodige kritiek vindt. Maar dat ligt meer aan jou, niet aan je discussiepartner.
pi_149541853
Maar om even terug te komen op de OP: onlangs heb ik dat boek van Sam Harris gelezen, Het Huidige Moment. Voorheen stond ik altijd sterk afwijzend tegenover 'spirituele ervaringen', maar heel eerlijk gezegd ben ik door dat boek tot het inzicht gekomen dat ik me vooral door de term 'spiritueel' heb laten afschrikken. Sterker nog: de ervaringen die ik zelf regelmatig heb gehad en soms nog steeds heb, blijken gewoon onder de spirituele ervaringen te vallen!

Dus als gelovigen ook dergelijke ervaringen hebben, en dat zal ongetwijfeld, dan is het vrij logisch dat ze die koppelen aan hun religie, waardoor er dus religieuze ervaringen zoals uit de OP lijken plaats te vinden. Dat die per religieuze stroming sterk kunnen verschillen is dan eigenlijk niet meer dan logisch.
pi_149542178
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:15 schreef Jigzoz het volgende:
Maar om even terug te komen op de OP: onlangs heb ik dat boek van Sam Harris gelezen, Het Huidige Moment. Voorheen stond ik altijd sterk afwijzend tegenover 'spirituele ervaringen', maar heel eerlijk gezegd ben ik door dat boek tot het inzicht gekomen dat ik me vooral door de term 'spiritueel' heb laten afschrikken. Sterker nog: de ervaringen die ik zelf regelmatig heb gehad en soms nog steeds heb, blijken gewoon onder de spirituele ervaringen te vallen!

Dus als gelovigen ook dergelijke ervaringen hebben, en dat zal ongetwijfeld, dan is het vrij logisch dat ze die koppelen aan hun religie, waardoor er dus religieuze ervaringen zoals uit de OP lijken plaats te vinden. Dat die per religieuze stroming sterk kunnen verschillen is dan eigenlijk niet meer dan logisch.
Mag ik vragen wat voor spirituele ervaringen je het over hebt?
pi_149542383
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:24 schreef danny081 het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor spirituele ervaringen je het over hebt?
Pffff... Dat is heel erg lastig uit te leggen.

Poging: het totaal op kunnen gaan in het moment. De omgeving totaal anders waarnemen, of zelfs uit het oog verliezen. Een overweldiging door een gevoel van (geen idee hoe ik dit uitleg), wat intensiteit betreft vergelijkbaar met intense verliefdheid, pure angst of zoiets, maar totaal anders dus. Het is zeker indrukwekkend en, vind ik, erg prettig.
pi_149542445
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:16 schreef Tevik het volgende:

[..]

Moslims hebben ook spirituele ervaringen, ........

Volgens mij heeft de mate van opleiding (zoals iemand hier eerder stelde) er alleen iets mee te maken in de zin van dat een opleiding je eerder conditioneert/programmeert hoe je moet denken waardoor je dus minder open gaat staan voor spirituele zaken, tenzij je natuurlijk daarnaast ernaar gaat streven. Dan zijn die zaken goed te combineren en vullen elkaar zelfs aan.
Ter verduidelijking. De TS had het over bovennatuurlijke ervaringen en die hebben duidelijk een relatie met de hoeveelheid opleiding.

Spirituele ervaringen is net even wat anders vind ik. Wat bedoelen moslims gemiddeld genomen met spirituele ervaringen?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_149542507
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Pffff... Dat is heel erg lastig uit te leggen.

Poging: het totaal op kunnen gaan in het moment. De omgeving totaal anders waarnemen, of zelfs uit het oog verliezen. Een overweldiging door een gevoel van (geen idee hoe ik dit uitleg), wat intensiteit betreft vergelijkbaar met intense verliefdheid, pure angst of zoiets, maar totaal anders dus. Het is zeker indrukwekkend en, vind ik, erg prettig.
Een soort slangenblik dus.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_149542515
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:31 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Ter verduidelijking. De TS had het over bovennatuurlijke ervaringen en die hebben duidelijk een relatie met de hoeveelheid opleiding.

Spirituele ervaringen is net even wat anders vind ik. Wat bedoelen moslims gemiddeld genomen met spirituele ervaringen?
Ik weet niet eens wat ik onder 'bovennatuurlijk' moet verstaan. Als het is wat ik denk dat het is, dan is het een ervaring die per definitie helemaal niet kan, aangezien alles natuurlijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')