Hangt nogal af van de christensoort. Evangelisten en pinkstervolk zijn nogal vaak getuige van allerlei wonderen, engelen, een pratende god en dat soort gedoe, maar de gereformeerden juist nooit.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 12:41 schreef RogerSD het volgende:
Wanneer ik verhalen hoor van christenen, dan hoor ik veel bovennatuurlijke dingen:
- Een hoorbare stem van God (zie http://www.cbn.com/tv/3664431885001)
- Het zien van engelen (bv. ervaring van Majoor Bosshardt - zie http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=21582
- Gebedsgenezingen
Kijk bijvoorbeeld ook naar de getuigenissen op dit forum:
http://forum.credible.nl/viewforum.php?f=18
Wanneer ik naar andere religies kijk lijken dit soort dingen minder voor te komen. Als ik bv. kijk naar het volgende islamitische forum:
http://www.ontdekislam.nu/forum/viewforum.php?f=13
dan lijkt de ervaring vaker ongeveer zo te zijn "op een gegeven moment besefte ik dat de Koran de waarheid sprak". Ik zie lang niet zoveel bovennatuurlijke zaken voorbij komen als in christelijke getuigenissen. Ik heb me nooit echt verdiept in hindoeïsme of boeddhisme, maar ik kan me geen wonderlijke verhalen herinneren van gelovigen in die religies.
Mijn vraag is dus: denken jullie ook dat christenen vaker zulke ervaringen hebben? Hoe kunnen we dit verklaren?
Nee. Het klinkt leuk, maar het slaat nergens op.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
De verschillen tussen aanhangers van een bepaalde "stroming" zijn veel groter dan die tussen "stromingen". Ieder mens is verschillend en dus ook zijn/haar religieuze ervaring.
Zo, leuk dat jij dat vindt.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Het klinkt leuk, maar het slaat nergens op.
Nee, ik ben niet gelovig.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zo, leuk dat jij dat vindt.
Je geeft -nota bene in F&L- alleen 0 argumenten. Ben jij gelovig?
Je blijft maar in groepen denken en praten en daarmee tracht je je eigen stelling te onderbouwen.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet gelovig.
Maar laten we even twee tegenpolen nemen binnen het christendom: de bevindelijk gereformeerden en de katholieken. De verschillen lijken me duidelijk, maar de overeenkomsten ook: de leer van Christus als lijdraad, de Bijbel als centraal geschrift, het Nieuwe Testament het centrale deel daarvan. Christus als zoon van God, de wederopstanding, enzovoort.
Nou, noem eens één islamitische stroming die ook maar in de verste verte dichter in de buurt komt van welke christelijke stroming dan ook terwijl de verschillen kleiner zijn dan die tussen bevindelijk gereformeerden en katholieken.
Nee. Als iedere religieuze ervaring zo enorm zou verschillen van de andere, dan waren er geen religieuze stromingen.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je blijft maar in groepen denken en praten en daarmee tracht je je eigen stelling te onderbouwen.
Mensen zijn allemaal verschillend en de religieuze ervaring van 2 katholieken is al anders, simpelweg omdat het andere mensen zijn. De individualiteit van iedereen inclusief zijn/haar ervaringen is de sleutel tot de oplossing van je vraagstuk.
Een "stroming" is niets anders dan de gezamenlijke geuite ervaringen van de veelheid aan individuen.
Maar het grootste deel van de ervaringen van die mensen worden helemaal nooit geuit.
Dat is onzin, maar misschien zie jij de term "religieuze ervaring" wel heel anders dan ik. Dat zou het verschil kunnen verklaren.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Als iedere religieuze ervaring zo enorm zou verschillen van de andere, dan waren er geen religieuze stromingen.
De stelling dat ieder individu verschillend is, noem jij "een abstracte gok"? Moet ik onderzoeken met eeneiige tweelingen gaan opsnorren om mijn punt te onderbouwen? Nee toch?quote:Beetje jammer dat je mij een gebrek aan argumenten verwijt, terwijl je zelf niet verder komt dan wat abstract gokken.
Wat hebben eeneiige tweelingen te maken met godsdienstige verschillen? Ik heb de stellige indruk dat je geen idee hebt van wat georganiseerde religie inhoudt. Je doet alsof het allemaal vrijzinnige mensen zijn die toevallig een paar overeenkomsten hebben.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is onzin, maar misschien zie jij de term "religieuze ervaring" wel heel anders dan ik. Dat zou het verschil kunnen verklaren.
[..]
De stelling dat ieder individu verschillend is, noem jij "een abstracte gok"? Moet ik onderzoeken met eeneiige tweelingen gaan opsnorren om mijn punt te onderbouwen? Nee toch?
Kun je dan deze stelling onderbouwen?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, noem eens één islamitische stroming die ook maar in de verste verte dichter in de buurt komt van welke christelijke stroming dan ook terwijl de verschillen kleiner zijn dan die tussen bevindelijk gereformeerden en katholieken.
quote:Op zaterdag 7 februari 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
De verschillen tussen aanhangers van een bepaalde "stroming" zijn veel groter dan die tussen "stromingen".
Het gaat niet om "stromingen". Stromingen zijn niks, anders dan het geheel aan mensen dat die stroming vormt.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 16:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat hebben eeneiige tweelingen te maken met godsdienstige verschillen? Ik heb de stellige indruk dat je geen idee hebt van wat georganiseerde religie inhoudt. Je doet alsof het allemaal vrijzinnige mensen zijn die toevallig een paar overeenkomsten hebben.
Maar aangezien je deze vraag niet kunt beantwoorden:
[..]
Kun je dan deze stelling onderbouwen?
[..]
Je hele stelling komt op niets anders meer dan 'binnen een stroming zijn er meer verschillen dan tussen de verschillende stromingen'. Dan kun je daar wel allerlei vergelijkingen bijhalen, maar het blijft onzin.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 17:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het gaat niet om "stromingen". Stromingen zijn niks, anders dan het geheel aan mensen dat die stroming vormt.
Religieuze ervaringen verschillen tussen MENSEN. En mensen zijn onderdeel van stromingen die weer onderdeel zijn van religies.
Een vriendin van mij is christelijk opgevoed, maar niet katholiek maar zevendedagsadventisten dacht ik. Zij eet geen varkensvlees. Andere christenen en zelfs zevendedagsadventisten doen dat wel.
Zo gaat de ene moslim nooit naar de moskee en de ander 5 keer per dag.
Beiden zullen dus heel andere religieuze ervaringen hebben. En dat nog wel binnen dezelfde "stroming".
De verschillen tussen mensen zijn enorm waardoor "religieuze ervaringen tussen verschillende stromingen" volledig inhoudsloos wordt.
Stel je 2 bossen voor. In het ene bos staan bomen van verschillende lengte, dikte, grootte, soort, etc.
In het andere bos heb je een paar heel lange en veel kleine bomen.
De bossen zijn de "stromingen". Maar binnen die bossen is de varieteit veel groter, dus eigenlijk zou je de individuele bomen moeten vergelijken, dat zegt veel meer dan die bossen (toevallige groepjes bomen).
Die vergelijking is nu net het punt. Jij doet mijn argumentatie af als "onzin", dan schiet het niet echt op.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 17:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je hele stelling komt op niets anders meer dan 'binnen een stroming zijn er meer verschillen dan tussen de verschillende stromingen'. Dan kun je daar wel allerlei vergelijkingen bijhalen, maar het blijft onzin.
Heb je misschien dan één enkel argument?
En hoe vind je die verschillen precies groter ten opzichte van christenen?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 17:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die vergelijking is nu net het punt. Jij doet mijn argumentatie af als "onzin", dan schiet het niet echt op.
2 soennitische moslims, de een gaat naar de moskee, bidt 5 keer per dag intensief na het wassen van zijn voeten, houdt zich aan de meeste regels van de koran en trouwt een importbruidje uit Verweggistan.
De ander is veel liberaler, drinkt bier met zijn maten, gelooft natuurlijk in Allah en in de principes maar wijst ook een groot deel van de koran af, gaat nooit naar de moskee en trouwt met een Nederlandse vrouw die ongelovig is.
Nu, denk jij werkelijk dat de religieuze ervaring van deze twee mensen hetzelfde is?
Of denk je toch echt dat de religieuze ervaring van de strenge moslim meer overeenkomt met die van een strenge christen (maar dan een andere ingebeelde god) en die van de liberale moslim meer met die van een liberale boeddhist?
Ik snap je vraag niet?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 17:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En hoe vind je die verschillen precies groter ten opzichte van christenen?
Maar je ziet dus niet in dat je hele stelling nergens op slaat?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 17:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik snap je vraag niet?
"Christenen" bestaan in alle kleuren, soorten en maten. Is geen uitspraak over te doen, over zo'n enorm gevarieerde groep mensen die individueel allemaal anders denken.
Zelfde voor atheisten. Voor sommigen bestaat de atheistische "ervaring" eruit om in discussie te gaan met gelovigen. Anderen boeit het niks en weer anderen stellen zich op tegen religie (antitheistische atheisten).
Voor iedereen anders dus.
Ik zie in dat jij "onzin" en "stelling slaat nergens op" blijft roepen maar niet op mijn concrete voorbeelden die mijn stelling illustreren ingaat.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar je ziet dus niet in dat je hele stelling nergens op slaat?
Klopt. Je herhaalt alleen je stelling, maar die slaat nergens op. Waar moet ik dan op ingaan?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zie in dat jij "onzin" en "stelling slaat nergens op" blijft roepen maar niet op mijn concrete voorbeelden die mijn stelling illustreren ingaat.
Nee, ik herhaal mijn stelling en geef daar meermalen verschillende en nieuwe concrete voorbeelden bij die jij volkomen negeert.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klopt. Je herhaalt alleen je stelling, maar die slaat nergens op. Waar moet ik dan op ingaan?
Je voorbeelden zijn abstract en doen niets anders dan de stelling herhalen. Misschien werkt dat op planeet Niburu, maar in de echte wereld is dat gewoon een cirkelredenering.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, ik herhaal mijn stelling en geef daar meermalen verschillende en nieuwe concrete voorbeelden bij die jij volkomen negeert.
Mijn voorbeelden zijn niet abstract maar juist zeer concreet, heb je het duidelijk uitgeduid.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je voorbeelden zijn abstract en doen niets anders dan de stelling herhalen. Misschien werkt dat op planeet Niburu, maar in de echte wereld is dat gewoon een cirkelredenering.
Nou ja, dan geloof jij dat christenen meer op moslims lijken dan op andere christenen. Ook goed.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 19:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn voorbeelden zijn niet abstract maar juist zeer concreet, heb je het duidelijk uitgeduid.
Je begint nu over Niburu om je "punt" te maken en spreekt van een cirkelredenering, een term die hier helemaal niet van toepassing is.
En dat in Filosofie. Auw.
Nee, dat "geloof" ik niet.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 19:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, dan geloof jij dat christenen meer op moslims lijken dan op andere christenen. Ook goed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |