abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149444185
Wanneer ik verhalen hoor van christenen, dan hoor ik veel bovennatuurlijke dingen:

- Een hoorbare stem van God (zie http://www.cbn.com/tv/3664431885001)
- Het zien van engelen (bv. ervaring van Majoor Bosshardt - zie http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=21582
- Gebedsgenezingen

Kijk bijvoorbeeld ook naar de getuigenissen op dit forum:

http://forum.credible.nl/viewforum.php?f=18

Wanneer ik naar andere religies kijk lijken dit soort dingen minder voor te komen. Als ik bv. kijk naar het volgende islamitische forum:

http://www.ontdekislam.nu/forum/viewforum.php?f=13

dan lijkt de ervaring vaker ongeveer zo te zijn "op een gegeven moment besefte ik dat de Koran de waarheid sprak". Ik zie lang niet zoveel bovennatuurlijke zaken voorbij komen als in christelijke getuigenissen. Ik heb me nooit echt verdiept in hindoeïsme of boeddhisme, maar ik kan me geen wonderlijke verhalen herinneren van gelovigen in die religies.

Mijn vraag is dus: denken jullie ook dat christenen vaker zulke ervaringen hebben? Hoe kunnen we dit verklaren?
pi_149444322
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 12:41 schreef RogerSD het volgende:
Wanneer ik verhalen hoor van christenen, dan hoor ik veel bovennatuurlijke dingen:

- Een hoorbare stem van God (zie http://www.cbn.com/tv/3664431885001)
- Het zien van engelen (bv. ervaring van Majoor Bosshardt - zie http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=21582
- Gebedsgenezingen

Kijk bijvoorbeeld ook naar de getuigenissen op dit forum:

http://forum.credible.nl/viewforum.php?f=18

Wanneer ik naar andere religies kijk lijken dit soort dingen minder voor te komen. Als ik bv. kijk naar het volgende islamitische forum:

http://www.ontdekislam.nu/forum/viewforum.php?f=13

dan lijkt de ervaring vaker ongeveer zo te zijn "op een gegeven moment besefte ik dat de Koran de waarheid sprak". Ik zie lang niet zoveel bovennatuurlijke zaken voorbij komen als in christelijke getuigenissen. Ik heb me nooit echt verdiept in hindoeïsme of boeddhisme, maar ik kan me geen wonderlijke verhalen herinneren van gelovigen in die religies.

Mijn vraag is dus: denken jullie ook dat christenen vaker zulke ervaringen hebben? Hoe kunnen we dit verklaren?
Hangt nogal af van de christensoort. Evangelisten en pinkstervolk zijn nogal vaak getuige van allerlei wonderen, engelen, een pratende god en dat soort gedoe, maar de gereformeerden juist nooit.

Je dus ook gewoon kunnen stellen dat moslims meer op gereformeerden lijken dan op jubelchristenen.
pi_149444780
De verschillen tussen de bijbel en de koran zijn over het algemeen niet zo groot. Wat de bijbel bijvoorbeeld als demonen beschrijft, beschrijft de koran als jinns.

De koran ziet ook vele wonderen maar cooral in tekst. Zo zien christenen bijvoorbeeld maria in een tosti, moslims ziet vaak het arabische woord allah in bomen of wolken.

Beide religies geloven bijvoorbeeld niet in geesten, zoals de ziel van een overleden persoon die ronddwaald.

Bhoedisten daarentegen wel, die zien ook vaak geesten. Deze worden beschreven als dikke diguren met een dunne nek. Dit zijn de doden die het materialistische leven niet los willen laten volgens hen.

Geloof is een moeilijk verhaal. Een bewijs dat mensen hier vatbaar voor zijn is het feit dat er rond 1940 vliegtuigen eten gingen brengen naar een inboorlingen dorp. Bij het tweede bezoek bleken de inboorlingen te denken dat de vliegtuigen door een hogere macht gestuurd waren en omschreven ze zoals een christen nu een engel zou omschrijven. En een geloof was geboren.
pi_149447448
De verschillen tussen aanhangers van een bepaalde "stroming" zijn veel groter dan die tussen "stromingen". Ieder mens is verschillend en dus ook zijn/haar religieuze ervaring.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_149448156
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
De verschillen tussen aanhangers van een bepaalde "stroming" zijn veel groter dan die tussen "stromingen". Ieder mens is verschillend en dus ook zijn/haar religieuze ervaring.
Nee. Het klinkt leuk, maar het slaat nergens op.
pi_149448433
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zo, leuk dat jij dat vindt.

Je geeft -nota bene in F&L- alleen 0 argumenten. Ben jij gelovig?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_149448585
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:17 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zo, leuk dat jij dat vindt.

Je geeft -nota bene in F&L- alleen 0 argumenten. Ben jij gelovig?
Nee, ik ben niet gelovig.

Maar laten we even twee tegenpolen nemen binnen het christendom: de bevindelijk gereformeerden en de katholieken. De verschillen lijken me duidelijk, maar de overeenkomsten ook: de leer van Christus als lijdraad, de Bijbel als centraal geschrift, het Nieuwe Testament het centrale deel daarvan. Christus als zoon van God, de wederopstanding, enzovoort.

Nou, noem eens één islamitische stroming die ook maar in de verste verte dichter in de buurt komt van welke christelijke stroming dan ook terwijl de verschillen kleiner zijn dan die tussen bevindelijk gereformeerden en katholieken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 16:23:50 ]
pi_149448753
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar laten we even twee tegenpolen nemen binnen het christendom: de bevindelijk gereformeerden en de katholieken. De verschillen lijken me duidelijk, maar de overeenkomsten ook: de leer van Christus als lijdraad, de Bijbel als centraal geschrift, het Nieuwe Testament het centrale deel daarvan. Christus als zoon van God, de wederopstanding, enzovoort.

Nou, noem eens één islamitische stroming die ook maar in de verste verte dichter in de buurt komt van welke christelijke stroming dan ook terwijl de verschillen kleiner zijn dan die tussen bevindelijk gereformeerden en katholieken.
Je blijft maar in groepen denken en praten en daarmee tracht je je eigen stelling te onderbouwen.

Mensen zijn allemaal verschillend en de religieuze ervaring van 2 katholieken is al anders, simpelweg omdat het andere mensen zijn. De individualiteit van iedereen inclusief zijn/haar ervaringen is de sleutel tot de oplossing van je vraagstuk.

Een "stroming" is niets anders dan de gezamenlijke geuite ervaringen van de veelheid aan individuen.

Maar het grootste deel van de ervaringen van die mensen worden helemaal nooit geuit. :D

pi_149448782
quote:
19s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je blijft maar in groepen denken en praten en daarmee tracht je je eigen stelling te onderbouwen.

Mensen zijn allemaal verschillend en de religieuze ervaring van 2 katholieken is al anders, simpelweg omdat het andere mensen zijn. De individualiteit van iedereen inclusief zijn/haar ervaringen is de sleutel tot de oplossing van je vraagstuk.

Een "stroming" is niets anders dan de gezamenlijke geuite ervaringen van de veelheid aan individuen.

Maar het grootste deel van de ervaringen van die mensen worden helemaal nooit geuit. :D
Nee. Als iedere religieuze ervaring zo enorm zou verschillen van de andere, dan waren er geen religieuze stromingen.

Beetje jammer dat je mij een gebrek aan argumenten verwijt, terwijl je zelf niet verder komt dan wat abstract gokken.
pi_149448931
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Als iedere religieuze ervaring zo enorm zou verschillen van de andere, dan waren er geen religieuze stromingen.
Dat is onzin, maar misschien zie jij de term "religieuze ervaring" wel heel anders dan ik. Dat zou het verschil kunnen verklaren.

quote:
Beetje jammer dat je mij een gebrek aan argumenten verwijt, terwijl je zelf niet verder komt dan wat abstract gokken.
De stelling dat ieder individu verschillend is, noem jij "een abstracte gok"? Moet ik onderzoeken met eeneiige tweelingen gaan opsnorren om mijn punt te onderbouwen? Nee toch?

pi_149449107
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is onzin, maar misschien zie jij de term "religieuze ervaring" wel heel anders dan ik. Dat zou het verschil kunnen verklaren.

[..]

De stelling dat ieder individu verschillend is, noem jij "een abstracte gok"? Moet ik onderzoeken met eeneiige tweelingen gaan opsnorren om mijn punt te onderbouwen? Nee toch?
Wat hebben eeneiige tweelingen te maken met godsdienstige verschillen? Ik heb de stellige indruk dat je geen idee hebt van wat georganiseerde religie inhoudt. Je doet alsof het allemaal vrijzinnige mensen zijn die toevallig een paar overeenkomsten hebben.

Maar aangezien je deze vraag niet kunt beantwoorden:
quote:

[..]

Kun je dan deze stelling onderbouwen?
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
De verschillen tussen aanhangers van een bepaalde "stroming" zijn veel groter dan die tussen "stromingen".

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 16:50:23 ]
pi_149449366
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat hebben eeneiige tweelingen te maken met godsdienstige verschillen? Ik heb de stellige indruk dat je geen idee hebt van wat georganiseerde religie inhoudt. Je doet alsof het allemaal vrijzinnige mensen zijn die toevallig een paar overeenkomsten hebben.

Maar aangezien je deze vraag niet kunt beantwoorden:

[..]

Kun je dan deze stelling onderbouwen?

[..]

Het gaat niet om "stromingen". Stromingen zijn niks, anders dan het geheel aan mensen dat die stroming vormt.

Religieuze ervaringen verschillen tussen MENSEN. En mensen zijn onderdeel van stromingen die weer onderdeel zijn van religies.

Een vriendin van mij is christelijk opgevoed, maar niet katholiek maar zevendedagsadventisten dacht ik. Zij eet geen varkensvlees. Andere christenen en zelfs zevendedagsadventisten doen dat wel.

Zo gaat de ene moslim nooit naar de moskee en de ander 5 keer per dag.

Beiden zullen dus heel andere religieuze ervaringen hebben. En dat nog wel binnen dezelfde "stroming".

De verschillen tussen mensen zijn enorm waardoor "religieuze ervaringen tussen verschillende stromingen" volledig inhoudsloos wordt.

Stel je 2 bossen voor. In het ene bos staan bomen van verschillende lengte, dikte, grootte, soort, etc.
In het andere bos heb je een paar heel lange en veel kleine bomen.

De bossen zijn de "stromingen". Maar binnen die bossen is de varieteit veel groter, dus eigenlijk zou je de individuele bomen moeten vergelijken, dat zegt veel meer dan die bossen (toevallige groepjes bomen).

pi_149449660
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het gaat niet om "stromingen". Stromingen zijn niks, anders dan het geheel aan mensen dat die stroming vormt.

Religieuze ervaringen verschillen tussen MENSEN. En mensen zijn onderdeel van stromingen die weer onderdeel zijn van religies.

Een vriendin van mij is christelijk opgevoed, maar niet katholiek maar zevendedagsadventisten dacht ik. Zij eet geen varkensvlees. Andere christenen en zelfs zevendedagsadventisten doen dat wel.

Zo gaat de ene moslim nooit naar de moskee en de ander 5 keer per dag.

Beiden zullen dus heel andere religieuze ervaringen hebben. En dat nog wel binnen dezelfde "stroming".

De verschillen tussen mensen zijn enorm waardoor "religieuze ervaringen tussen verschillende stromingen" volledig inhoudsloos wordt.

Stel je 2 bossen voor. In het ene bos staan bomen van verschillende lengte, dikte, grootte, soort, etc.
In het andere bos heb je een paar heel lange en veel kleine bomen.

De bossen zijn de "stromingen". Maar binnen die bossen is de varieteit veel groter, dus eigenlijk zou je de individuele bomen moeten vergelijken, dat zegt veel meer dan die bossen (toevallige groepjes bomen).
Je hele stelling komt op niets anders meer dan 'binnen een stroming zijn er meer verschillen dan tussen de verschillende stromingen'. Dan kun je daar wel allerlei vergelijkingen bijhalen, maar het blijft onzin.

Heb je misschien dan één enkel argument?
pi_149449808
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je hele stelling komt op niets anders meer dan 'binnen een stroming zijn er meer verschillen dan tussen de verschillende stromingen'. Dan kun je daar wel allerlei vergelijkingen bijhalen, maar het blijft onzin.

Die vergelijking is nu net het punt. Jij doet mijn argumentatie af als "onzin", dan schiet het niet echt op.

2 soennitische moslims, de een gaat naar de moskee, bidt 5 keer per dag intensief na het wassen van zijn voeten, houdt zich aan de meeste regels van de koran en trouwt een importbruidje uit Verweggistan.

De ander is veel liberaler, drinkt bier met zijn maten, gelooft natuurlijk in Allah en in de principes maar wijst ook een groot deel van de koran af, gaat nooit naar de moskee en trouwt met een Nederlandse vrouw die ongelovig is.

Nu, denk jij werkelijk dat de religieuze ervaring van deze twee mensen hetzelfde is?

Of denk je toch echt dat de religieuze ervaring van de strenge moslim meer overeenkomt met die van een strenge christen (maar dan een andere ingebeelde god) en die van de liberale moslim meer met die van een liberale boeddhist?

pi_149450137
quote:
19s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:23 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die vergelijking is nu net het punt. Jij doet mijn argumentatie af als "onzin", dan schiet het niet echt op.

2 soennitische moslims, de een gaat naar de moskee, bidt 5 keer per dag intensief na het wassen van zijn voeten, houdt zich aan de meeste regels van de koran en trouwt een importbruidje uit Verweggistan.

De ander is veel liberaler, drinkt bier met zijn maten, gelooft natuurlijk in Allah en in de principes maar wijst ook een groot deel van de koran af, gaat nooit naar de moskee en trouwt met een Nederlandse vrouw die ongelovig is.

Nu, denk jij werkelijk dat de religieuze ervaring van deze twee mensen hetzelfde is?

Of denk je toch echt dat de religieuze ervaring van de strenge moslim meer overeenkomt met die van een strenge christen (maar dan een andere ingebeelde god) en die van de liberale moslim meer met die van een liberale boeddhist?
En hoe vind je die verschillen precies groter ten opzichte van christenen?
pi_149450605
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En hoe vind je die verschillen precies groter ten opzichte van christenen?
Ik snap je vraag niet?

"Christenen" bestaan in alle kleuren, soorten en maten. Is geen uitspraak over te doen, over zo'n enorm gevarieerde groep mensen die individueel allemaal anders denken.

Zelfde voor atheisten. Voor sommigen bestaat de atheistische "ervaring" eruit om in discussie te gaan met gelovigen. Anderen boeit het niks en weer anderen stellen zich op tegen religie (antitheistische atheisten).

Voor iedereen anders dus.

pi_149451324
quote:
19s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet?

"Christenen" bestaan in alle kleuren, soorten en maten. Is geen uitspraak over te doen, over zo'n enorm gevarieerde groep mensen die individueel allemaal anders denken.

Zelfde voor atheisten. Voor sommigen bestaat de atheistische "ervaring" eruit om in discussie te gaan met gelovigen. Anderen boeit het niks en weer anderen stellen zich op tegen religie (antitheistische atheisten).

Voor iedereen anders dus.
Maar je ziet dus niet in dat je hele stelling nergens op slaat?
pi_149451344
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik zie in dat jij "onzin" en "stelling slaat nergens op" blijft roepen maar niet op mijn concrete voorbeelden die mijn stelling illustreren ingaat.

pi_149451854
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:34 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik zie in dat jij "onzin" en "stelling slaat nergens op" blijft roepen maar niet op mijn concrete voorbeelden die mijn stelling illustreren ingaat.
Klopt. Je herhaalt alleen je stelling, maar die slaat nergens op. Waar moet ik dan op ingaan?
pi_149451887
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Klopt. Je herhaalt alleen je stelling, maar die slaat nergens op. Waar moet ik dan op ingaan?
Nee, ik herhaal mijn stelling en geef daar meermalen verschillende en nieuwe concrete voorbeelden bij die jij volkomen negeert.

pi_149452000
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, ik herhaal mijn stelling en geef daar meermalen verschillende en nieuwe concrete voorbeelden bij die jij volkomen negeert.
Je voorbeelden zijn abstract en doen niets anders dan de stelling herhalen. Misschien werkt dat op planeet Niburu, maar in de echte wereld is dat gewoon een cirkelredenering.
pi_149452056
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je voorbeelden zijn abstract en doen niets anders dan de stelling herhalen. Misschien werkt dat op planeet Niburu, maar in de echte wereld is dat gewoon een cirkelredenering.
Mijn voorbeelden zijn niet abstract maar juist zeer concreet, heb je het duidelijk uitgeduid.

Je begint nu over Niburu om je "punt" te maken en spreekt van een cirkelredenering, een term die hier helemaal niet van toepassing is.

En dat in Filosofie. Auw.

pi_149452084
quote:
15s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:02 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mijn voorbeelden zijn niet abstract maar juist zeer concreet, heb je het duidelijk uitgeduid.

Je begint nu over Niburu om je "punt" te maken en spreekt van een cirkelredenering, een term die hier helemaal niet van toepassing is.

En dat in Filosofie. Auw.
Nou ja, dan geloof jij dat christenen meer op moslims lijken dan op andere christenen. Ook goed.
pi_149452197
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou ja, dan geloof jij dat christenen meer op moslims lijken dan op andere christenen. Ook goed.
Nee, dat "geloof" ik niet.

Ik heb het je al meermalen uitgelegd maar nog eenmaal omdat je niet wil lezen: De verschillen tussen christenen (dus binnen een "stroming") zijn veel groter dan die tussen christenen en moslims, christenen en boeddhisten en christenen en joden.

Een liberaal werelds ingesteld hoogopgeleid lid van een "stroming" (islam, christendom, welke religie dan ook, maar zelfs atheisme als non-religie valt eronder) heeft meer gemeen met net zo'n soort lid van een andere stroming dan met een conservatief naar binnen gekeerd laagopgeleid lid van "zijn eigen" stroming.

pi_149452249
quote:
18s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, dat "geloof" ik niet.

Ik heb het je al meermalen uitgelegd maar nog eenmaal omdat je niet wil lezen: De verschillen tussen christenen (dus binnen een "stroming") zijn veel groter dan die tussen christenen en moslims, christenen en boeddhisten en christenen en joden.

Een liberaal werelds ingesteld hoogopgeleid lid van een "stroming" (islam, christendom, welke religie dan ook, maar zelfs atheisme als non-religie valt eronder) heeft meer gemeen met net zo'n soort lid van een andere stroming dan met een conservatief naar binnen gekeerd laagopgeleid lid van "zijn eigen" stroming.
Nee, dat slaat echt helemaal nergens op.

Maar misschien zijn er nog andere mensen hier die een poging willen wagen. Ik haak af.
pi_149452411
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:08 schreef Jigzoz het volgende:
Ik haak af.
Dat snap ik heel goed. ;)
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:03 schreef Jigzoz het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:32 schreef Jigzoz het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 16:49 schreef Jigzoz het volgende:
Ik heb de stellige indruk dat je geen idee hebt
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:16 schreef Jigzoz het volgende:
Je hele stelling komt op niets anders neer dan [....] maar het blijft onzin.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:54 schreef Jigzoz het volgende:
Je herhaalt alleen je stelling, maar die slaat nergens op. Waar moet ik dan op ingaan?
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:59 schreef Jigzoz het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:02 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, dan geloof jij dat ....
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:08 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, dat slaat echt helemaal nergens op.

pi_149452584
Ja, als het dan nog steeds niet wil dagen...

Maar blijkbaar heb je dit gemist:

quote:

En dat is dus een van de redenen dat ik zo'n antipathie tegen niburuïsten heb. Ze zijn absoluut niet voor rede vatbaar.
pi_149452761
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:20 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, als het dan nog steeds niet wil dagen...
Je zit nota bene in filosofie maar onderbouwt niks. Herhaalt gewoon 10 keer hetzelfde. Ik kom elke keer weer met nieuwe illustraties voor mijn punt.

Wie staat er nu sterker in deze discussie?

quote:
Maar blijkbaar heb je dit gemist:

Nee, dat heb ik niet.

Een liberale, wereldse hoopopgeleide katholiek ligt in zijn ervaring met zijn religie dichter bij een ongeveer net zo liberale, ongeveer net zo wereldse, ongeveer net zo hoopopgeleide moslim dan bij de conservatieve dorpse laagopgeleide katholiek met wie hij "een stroming" deelt.

quote:
En dat is dus een van de redenen dat ik zo'n antipathie tegen niburuïsten heb. Ze zijn absoluut niet voor rede vatbaar.
"Ze". Daar ga je al. Je belachelijke zelfverzonnen woordje "Niburuïsten" is ook lachwekkend. Jouw stelling volgend zouden er nauwelijks verschillen zijn tussen mensen die complotten vermoeden waar anderen gewoon de MSMbagger als waarheid slikken.

Dat dat niet zo is, kun je in het subforum waar je weigert te komen, met eigen ogen zien.

En die onzin"planeet" Niburu bestaat niet, daar hoef je mij ook verder niet aan te verbinden.

pi_149452810
Dat zeg ik: laat maar. Misschien dat iemand anders nog zin heeft om deze idiote stelling te verwerpen, maar ik denk het niet.

Ik zie echt niet in hoe iemand die slim genoeg is om een samenhangende zin te formuleren zulke onzin kan verdedigen.
pi_149453103
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:26 schreef El_Matador het volgende:

"Ze". Daar ga je al. Je belachelijke zelfverzonnen woordje "Niburuïsten" is ook lachwekkend. Jouw stelling volgend zouden er nauwelijks verschillen zijn tussen mensen die complotten vermoeden waar anderen gewoon de MSMbagger als waarheid slikken.

Dat dat niet zo is, kun je in het subforum waar je weigert te komen, met eigen ogen zien.

En voor de zoveelste keer: met kritische vragen is niets mis. Integendeel. De absurde antwoorden, dáár heb ik een antipathie tegen.

En nee, met dat soort idioten ga ik inderdaad geen serieus gesprek voeren. Dat is net zoiets als creationisten vertellen dat evolutie echt plaatsvindt. Het heeft gewoon geen zin. Die mensen leven in hun eigen fictieve wereld. Prima verder, maar ik neem het niet serieus.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 20:07:02 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149453831
quote:

[..]

Goede spelfout.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 20:10:01 #33
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149453905
Overigens komen dingen als het zien, horen en zelfs voelen van goden, demonen en zo, gebedsgenezing, trance etc. veel vaker voor bij bepaalde animistische geloven.

Hoe dat komt? Geen idee.
pi_149453940
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 20:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Goede spelfout.
Kut.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 20:12:52 #35
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149453992
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 20:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kut.
Een beetje toepasselijk was 'ie wel, als je hem anders analyseert: lijd-raad. De lijd-raad van Jezus was behoorlijk goed, want nogal wat mensen hebben een kutleven (gehad) dankzij het christendom.
pi_149457810
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 20:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Overigens komen dingen als het zien, horen en zelfs voelen van goden, demonen en zo, gebedsgenezing, trance etc. veel vaker voor bij bepaalde animistische geloven.

Hoe dat komt? Geen idee.
Doordat ze een soort voodoo doen. De bijbel zegt dat god niet meer op die manier geneest, niet meer met mensen praat (als in visioenen e.d). En als men dat beweert dan is het niet god, maar Satan of zijn demonen.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 22:22:15 #37
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149457978
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 22:16 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Doordat ze een soort voodoo doen. De bijbel zegt dat god niet meer op die manier geneest, niet meer met mensen praat (als in visioenen e.d). En als men dat beweert dan is het niet god, maar Satan of zijn demonen.
God, Satan en demonen bestaan niet, dus dat kan niet de oorzaak zijn.
pi_149458093
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 22:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

God, Satan en demonen bestaan niet, dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Het is niet beledigend bedoeld ofzo, maar ik vind het echt hartstikke stug en stijf van mensen die niet willen zien dat er meer is tussen hemel en aarde. Ondanks de bewijzen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2015 22:26:40 ]
  zaterdag 7 februari 2015 @ 22:32:52 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149458340
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 22:25 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het is niet beledigend bedoeld ofzo, maar ik vind het echt hartstikke stug en stijf van mensen die niet willen zien dat er meer is tussen hemel en aarde. Ondanks de bewijzen.
En ik vind het hartstikke stug en stijf dat er mensen zijn die niet willen zien dat er niet meer is tussen hemel en aarde. Ondanks het enorme gebrek aan bewijzen.
pi_149459277
quote:

[..]

Als er bewijzen zouden zijn, dan zouden mensen dat niet ontkennen.
pi_149459307
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 22:16 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als Satan wél met met mensen praat en God niet, wie is er dan meer betrokken?
pi_149460055
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 12:41 schreef RogerSD het volgende:

Heb je er zelf een verklaring voor?
pi_149463001
Ik denk dat het aan opleiding ligt. hoe meer formele scholing mensen hebben gehad, hoe minder ze geloven in magische mumbo jumbo

Slecht opgeleide moslims geloven net zoveel als slecht opgeleide christenen in al die nonsens. De reden dat de TS RogerSD dat misschien niet zo ziet is denk ik omdat hij , veronderstel ik, niet zelf binnen een moslim cultuur is opgegroeid. Wereldwijd zijn moslims gemiddeld nog veel slechter opgeleid dan christenen (bewijs de belabberde prestaties op wetenschappelijk gebied van het Midden Oosten en hun neiging om meisjes het onderwijs te ontzeggen) dus geloven ze dáár (bv Saudi Arabie) nog veel meer in magie dan dan zelfs de meest naïeve hosanna EO-er hier.

Naast deze factor is er ook nog de groepsfactor. Zowel groepsdruk, bij de groep willen horen en dus hetzelfde geloven als je te horen krijgt en ook het oproepen van collectieve illusies speelt hier een rol.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_149463228
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 02:08 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik denk dat het aan opleiding ligt. hoe meer formele scholing mensen hebben gehad, hoe minder ze geloven in magische mumbo jumbo

Slecht opgeleide moslims geloven net zoveel als slecht opgeleide christenen in al die nonsens. De reden dat de TS RogerSD dat misschien niet zo ziet is denk ik omdat hij , veronderstel ik, niet zelf binnen een moslim cultuur is opgegroeid. Wereldwijd zijn moslims gemiddeld nog veel slechter opgeleid dan christenen (bewijs de belabberde prestaties op wetenschappelijk gebied van het Midden Oosten en hun neiging om meisjes het onderwijs te ontzeggen) dus geloven ze dáár (bv Saudi Arabie) nog veel meer in magie dan dan zelfs de meest naïeve hosanna EO-er hier.

Naast deze factor is er ook nog de groepsfactor. Zowel groepsdruk, bij de groep willen horen en dus hetzelfde geloven als je te horen krijgt en ook het oproepen van collectieve illusies speelt hier een rol.
Mooi gesproken vaarsuvius, misschien dat Jigzoz het van jou wel aanneemt.

pi_149464714
quote:
14s.gif Op zondag 8 februari 2015 02:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mooi gesproken vaarsuvius, misschien dat Jigzoz het van jou wel aanneemt.
Heb je wel gelezen wat hij schreef? Niet hè?
pi_149481801
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 02:08 schreef vaarsuvius het volgende:

Als ik je zo lees geloof je zelf dat jij heel hoog opgeleid bent. Als je niet gelooft in voodoo, ga dan es naar het Caribisch Gebied. Vooral Haiti. Ze roepen demonen aan en je moet eens zien wat er zoal kan gebeuren.

Wat wel ligt aan hoe goed je ontwikkeld bent is bijgeloof.
pi_149496901
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 19:17 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als ik je zo lees geloof je zelf dat jij heel hoog opgeleid bent. Als je niet gelooft in voodoo, ga dan es naar het Caribisch Gebied. Vooral Haiti. Ze roepen demonen aan en je moet eens zien wat er zoal kan gebeuren.

Wat wel ligt aan hoe goed je ontwikkeld bent is bijgeloof.
Ik ben niet bijzonder hoog opgeleid, maar in vergelijking met die Haitianen wel natuurlijk. Dat is niet voor niets een van de armste landen ter wereld. Al zijn die natuurrampen die hen treffen daar natuurlijk ook debet aan.

Als je steeds moet vrezen dat je huis weg spoelt of weg waait en je hebt nauwelijks scholing gehad dan kan ik me heel goed voorstellen dat je demonen (of engelen) gaat aanroepen in de hoop dat dat een beetje helpt.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 9 februari 2015 @ 13:38:04 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_149506512
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 19:17 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ze roepen demonen aan en je moet eens zien wat er zoal kan gebeuren.
Dat ze ze aanroepen is een feit wellicht. Maar komen ze ook opdagen?
  maandag 9 februari 2015 @ 13:41:08 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_149506585
quote:

[..]

De aarde bestaat, daar zijn we het wel over eens. Maar de hemel....?

Denk jij dat de hemel "een plaats" is in ons universum? M.a.w. het is te bereizen, mits we de technologie hebben?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_149506647
Er zijn wetenschappers die denken dat er in plaats van goden in het egyptische verleden. Aliens zijn gekomen om de egyptenaren technieken te leren. Er zijn egyptische tekeningen van vliegtuigen en ruimteschepen te vinden. Tekeningen van ruimteschepen die ook in de bijbel worden omschreven als waar de engelen mee nar de aarde kwamen. Deze theorie is ook nog zo gek nog niet aangezien er dus volken zijn die onze vliegtuigen daadwerkelijk als goden zagen in ww2.

http://www.sjsu.edu/faculty/watkins/cargocult.htm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')