abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 februari 2015 @ 16:42:11 #31
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149423818
Dit is gewoon een megalomane oplossing voor een insignificant probleem. Wat dat betreft past het prima bij de overheid.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_149428508
Volledig eens met TS. Afschaffen deze subsidie, middels het inperken van OV-jaarkaart.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 20:40:37 #33
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_149431009
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:53 schreef Kowloon het volgende:
Zijn er studenten met een weekend-OV dan? Maar misschien kan je het onderscheid tussen week en weekend zelfs wel laten vervallen als je de reismogelijkheden beperkt.
Ik ben er zo een.

Allicht zou je inderdaad een soortgelijke constructie kunnen invoeren. Hoewel de een 5 dagen kan reizen en de ander 2 maar ik gok niet dat in de politiek volgens een soortgelijke verhouding nagedacht zal worden.
pi_149432831
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 19:21 schreef waht het volgende:
Volledig eens met TS. Afschaffen deze subsidie, middels het inperken van OV-jaarkaart.
Het is misschien niet de bedoeling dat anderen er baat bij hebben dan de studenten zelf.
Maar wat is er mis mee om studenten zelf gratis te laten reizen? Alsof ze voor de lol in de trein gaan zitten... Het is een groep die nu niks verdient en het d.m.v. belastingen waarschijnlijk 3x zo hard terug gaat verdienen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_149440354
Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is om meerdere trajecten op een OV-chipkaart te zetten. Zeker als je het ook nog wil combineren met bus-, metro- en/of tramvervoer.

Verder denk ik niet dat drie verschillende trajecten bij elkaar goedkoper zijn dan een OV-jaarabonnement. Toen ik voor mijn werk van Leiden naar Rotterdam (en terug) met de trein moest reizen, was mijn maandtrajectabonnement zo'n 230 Euro. Een OV-jaarabonnement is volgens de NS per maand 465,85. En dit is dan inclusief bus, metro en tram, wat bij mijn abonnement er niet bij zat. Vrijreizen met de bus in alleen mijn omgeving is ook rond de 180 Euro per maand.

Met andere woorden, als je studenten dus vrij laat reizen in hun eigen stad en nog drie trajecten naar keuze geeft, zullen de totaalkosten waarschijnlijk (bij de meeste gevallen) boven die 465 Euro uitkomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Morrigan op 07-02-2015 03:00:27 ]
ROBODEMONS..................|:(
pi_149440461
TS MIJN BAAN WAT DOE JE ;( ;( ;(

Ontopic : interesant idd vooral toen afschaffing van de studenten ov in 't geding kwam,was ik best benieuwd naar hoe m'n werkgever daarop zou reageren.

Bij een volledige vergoeding zouden studenten wel blijven werken maar dan moet je elke keer voorschieten wat behoorlijk gaat drukken in je portemonnee als student. Ik vind nu al 10 euro voorschieten lastig laat staan studenten die al moeite hebben.

Inperken wordt lastig, stel student moet omreizen, bedrijf /stage andere stad, tour met school etc. Lijkt me ook moeilijk controleerbaar :)
Zie!
pi_149440508
Kowloon is bijna afgestudeerd en bedenkt overheidsvergrotende middeltjes om andere studenten eens flink in hun bewegingsvrijheid te beperken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_149447773
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:41 schreef Kowloon het volgende:
Ik keek net voor iemand naar de beschikbaarheid van een chauffeursdienst, en toen kwam ik op sites van chauffeursbedrijven die een zogenaamde studentchauffeur aanbieden. Een student meldt zich als chauffeur aan bij een dergelijk bedrijf en als het chauffeursbedrijf door de klant om een chauffeursdienst gevraagd wordt gaat de student die dienst verzorgen.

Vaak wordt daarvoor gebruik gemaakt van de auto van de klant wat betekent dat de studentchauffeur naar de klant toe reist en van daar uit de chauffeursdienst verzorgd. Een andere vorm is dat er bijvoorbeeld een auto van A naar B moet worden gebracht door de studentchauffeur. In beide gevallen moet de student een aanzienlijke voorreisafstand en nareisafstand afleggen.

Mij viel het op dat deze bedrijven daarvoor expliciet gebruik maken van de het feit dat studenten meestal een OV-kaart hebben. Wie bijvoorbeeld bij de firma Easy Way in de sollicitatiecheck aangeeft dat hij/zij geen OV-kaart heeft wordt expliciet afgewezen voor de functie van studentchauffeur:

[..]

Het gebruik van de OV-kaart van een student vormt dus een essentieel onderdeel in het businessplan van de firma Easy Way. Concurrenten werken op een vergelijkbare manier. Met andere woorden, een publiek gefinancierde OV-kaart, primair bedoeld voor het reizen van en naar de studie, wordt direct ingezet in het verdienmodel van deze bedrijven. Er is vanuit de overheid dus sprake van een subsidie op de personeelskosten van deze bedrijven.

Met de introductie van de OV-chipkaart zijn er veel betere mogelijkheden gekomen om tarifering van reizen met het openbaar vervoer op maat aan te passen. Die mogelijkheden kunnen worden ingezet om de OV-kaart voor studenten slimmer vorm te geven. Te denken valt bijvoorbeeld aan de selectie van drie trajecten en een stad waarin gratis gereisd mag worden. De student kan dan in de stad van zijn studie gratis reizen en bijvoorbeeld ook nog gratis bij zijn ouders langs.

Er zitten twee voordelen aan dit plan. Ten eerste kan er zo bezuinigd worden op de OV-kaart voor studenten zonder dat de OV-kaart voor studenten zijn doel verliest. De OV-kaart voor studenten wordt doelmatiger. Ten tweede voorkomt dat dat bedrijven zoals in de eerdere alinea's beschreven mee kunnen liften op publieke uitgaven aan de OV-kaart voor studenten. Ik heb het beste voor met bedrijven, maar subsidie is niet nodig in mijn ogen. ;)
Dit gebeurt al sinds het begin van de OV-kaart. Prins Bernhard jr richtte in de jaren 90 Ritzen Koeriers op, vernoemd naar minister Jo Ritzen die de OV-kaart introduceerde.
pi_149450249
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:00 schreef robin007bond het volgende:
het gebruik van de OV-chipkaart laten beperken tot bepaalde ste
Nou ja, gewone reiskostenvergoeding, bijvoorbeeld, die kan de student mooi 100% in zijn eigen zak steken als hij met het OV reist. Tikt best aardig aan, bij mijn stage was juist de reiskostenvergoeding waardoor ik nog wat overhield die maand.

Maar goed, dan komt het verschil nog ten goede van de student. Als bedrijf eisen dat je een studentenkaart moet hebben voor wat voor soort baan, vind ik wel slecht.
pi_149451057
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Harde Euro's kan ik niet noemen. Dat vergt marktonderzoek van hoe je zo'n restrictiemodel het best kunt vormgeven, ik weet alleen dat er een ruime 600 miljoen in de OV-kaart voor studenten om gaat. Geen miljardenbezuiniging dus, maar stel dat je een structurele bezuiniging van 100 miljoen kan realiseren, dan is dat toch een miljard per 10 jaar. Ik weet nog wel wat onderzoekers die om een dergelijk bedrag zitten te springen. ;)
Dat zeker. Stel dat de range tussen 50 miljoen - 150 miljoen euro structurele besparingen ligt, dan is dat mooi meegenomen. En het levert ook nog eens extra banen voor data-analisten op. ;)
pi_149451158
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 16:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

:D! Ja hoor, meer regelgeving en beperkingen leiden altijd tot besparingen. Natuurlijk!
Als het geld oplevert, waarom zouden we dit dan niet moeten doen?

De bewegingsvrijheid blijft gewaarborgd omdat TS 3 gratis trajecten en 1 gratis stad voorstelt.
pi_149457262
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:24 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Als het geld oplevert, waarom zouden we dit dan niet moeten doen?

De bewegingsvrijheid blijft gewaarborgd omdat TS 3 gratis trajecten en 1 gratis stad voorstelt.
Toch lastig als je van te voren nog niet weet waar je stage zult lopen, bijvoorbeeld.
pi_149462706
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:24 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Als het geld oplevert, waarom zouden we dit dan niet moeten doen?

De bewegingsvrijheid blijft gewaarborgd omdat TS 3 gratis trajecten en 1 gratis stad voorstelt.
Heb je mijn vorige bericht wel gelezen? trajectabonnementen zijn in verhouding met gewone OV-jaarkaarten heel duur. Als je serieus denkt dat je met deze maatregel miljoenen kunt besparen, heb je weinig verstand van prijzen voor het openbaar vervoer.

Om prijzen aan te geven, op deze pagina aan de rechter kunt kun je prijzen per traject vinden. http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven
Voorbeeld: Een student woont in Arnhem en gaat in Utrecht studeren. Volgens die site bestaat dat traject uit 58 eenheden. Voor stage moet hij naar Amsterdam wat 24 eenheden is. Omdat hij een vriendin heeft die in Woerden woont, kiest hij ook voor dat traject. Komen er nog eens 16 eenheden bij. Dat is bij elkaar 98 eenheden en volgens de site van de NS 399 Euro (de site gaat niet verder dan 90). Komt nog 47 Euro bij voor gratis reizen in Utrecht bron:http://u-ov.info/mijn-rei(...)u-ov-sterabonnement/ en je bent bijna evenveel geld kwijt aan een gewone OV-jaarkaart.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Harde Euro's kan ik niet noemen. Dat vergt marktonderzoek van hoe je zo'n restrictiemodel het best kunt vormgeven, ik weet alleen dat er een ruime 600 miljoen in de OV-kaart voor studenten om gaat. Geen miljardenbezuiniging dus, maar stel dat je een structurele bezuiniging van 100 miljoen kan realiseren, dan is dat toch een miljard per 10 jaar. Ik weet nog wel wat onderzoekers die om een dergelijk bedrag zitten te springen. ;)
En er zijn 662.800 studenten (HBO en WO) in Nederland. Als die 600 miljoen op jaarbasis is, dan is dat ongeveer 905 Euro per student.
ROBODEMONS..................|:(
pi_149462743
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:36 schreef Morrigan het volgende:
Heb je mijn vorige bericht wel gelezen? trajectabonnementen zijn in verhouding met gewone OV-jaarkaarten heel duur. Als je serieus denkt dat je met deze maatregel miljoenen kunt besparen, heb je weinig verstand van prijzen voor het openbaar vervoer.
En jij dat NS en de andere vervoersbedrijven niet aan kwantumkorting doen? ;) De consumententarieven zijn volstrekt irrelevant in deze situatie.
pi_149462815
quote:
7s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]

En jij dat NS en de andere vervoersbedrijven niet aan kwantumkorting doen? ;) De consumententarieven zijn volstrekt irrelevant in deze situatie.
Ben ik niet mee eens, want het geeft wel degelijk aan dat trajectabonnemten in verhouding duurder zijn. Uiteraard zal er wel korting komen, maar dat hebben die jaarabonnenten ook. Als het voor de consument al niet loont om 3 verschillende trajectabonnemten te nemen, waarom zou je er dan vanuit gaan dat het voor studenten wel goedkoper wordt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_149462818
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:20 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En het levert ook nog eens extra banen voor data-analisten op. ;)
Whehe. O-) :7
pi_149462911
quote:
12s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:46 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ben ik niet mee eens, want het geeft wel degelijk aan dat trajectabonnemten in verhouding duurder zijn. Uiteraard zal er wel korting komen, maar dat hebben die jaarabonnenten ook. Als het voor de consument al niet loont om 3 verschillende trajectabonnemten te nemen, waarom zou je er dan vanuit gaan dat het voor studenten wel goedkoper wordt.
Simpelweg omdat een kwart van alle OV-reiskilometers in Nederland gemaakt wordt door studenten, zo'n klant heeft macht. De invoering van de studenten-OV-kaart leidde begin jaren '90 tot een enorme groei van het aantal OV-reiskilometers per jaar, zo'n 40 %. Dat is inmiddels wat teruggezakt, maar het ligt nog altijd rond de 25 %. En dan kun je consumenten-abonnementen aanhalen, maar die hebben een veel minder machtige positie omdat ze niet verenigd zijn, de overheid is dat wel en heeft dus een gunstiger onderhandelingspositie.

De overheid heeft via een andere route overigens ook nog een aanzienlijke macht in het OV. NS is voor 100 % in handen van de Rijksoverheid, en veel busvervoerders zijn geheel of gedeeltelijk in handen van samenwerkingsverbanden van gemeenten, zoals bijvoorbeeld Connexxion. De overheid is dus niet zomaar een grote klant, het is een klant met een aanzienlijke stem op de aandeelhoudersvergadering.

[ Bericht 13% gewijzigd door Kowloon op 08-02-2015 02:02:33 ]
pi_149465571
Dus we nemen studenten eerst al eens hun stufi af en nou gaan we ook achter andere bronnen van inkomsten aan?
pi_149465739
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 16:42 schreef Fir3fly het volgende:
Dit is gewoon een megalomane oplossing voor een insignificant probleem. Wat dat betreft past het prima bij de overheid.
Dit.

Door de combinatie ICT en overheid zal de besparing nagenoeg nihil zijn of negatief.
pi_149471022
quote:
7s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:36 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heb je mijn vorige bericht wel gelezen? trajectabonnementen zijn in verhouding met gewone OV-jaarkaarten heel duur. Als je serieus denkt dat je met deze maatregel miljoenen kunt besparen, heb je weinig verstand van prijzen voor het openbaar vervoer.

Om prijzen aan te geven, op deze pagina aan de rechter kunt kun je prijzen per traject vinden. http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven
Voorbeeld: Een student woont in Arnhem en gaat in Utrecht studeren. Volgens die site bestaat dat traject uit 58 eenheden. Voor stage moet hij naar Amsterdam wat 24 eenheden is. Omdat hij een vriendin heeft die in Woerden woont, kiest hij ook voor dat traject. Komen er nog eens 16 eenheden bij. Dat is bij elkaar 98 eenheden en volgens de site van de NS 399 Euro (de site gaat niet verder dan 90). Komt nog 47 Euro bij voor gratis reizen in Utrecht bron:http://u-ov.info/mijn-rei(...)u-ov-sterabonnement/ en je bent bijna evenveel geld kwijt aan een gewone OV-jaarkaart.

[..]

En er zijn 662.800 studenten (HBO en WO) in Nederland. Als die 600 miljoen op jaarbasis is, dan is dat ongeveer 905 Euro per student.
Dat zijn interessante berekeningen waar we zeker wat aan hebben. Ik zei ook: als het geld oplevert, moeten we dit doen. Als het geen besparing oplevert, moeten we dit niet doen.

Het punt is dus of het wel of geen geld oplevert, gezien de discussie tussen jou en TS over (mogelijke) kwantumkortingen.
pi_149471068
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 21:58 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch lastig als je van te voren nog niet weet waar je stage zult lopen, bijvoorbeeld.
Je zou dit meerdere keren per jaar kunnen wijzigen bijvoorbeeld. Maar ook dit moet worden doorberekend of het wel degelijk tot lagere overheidsfinancien leidt.
pi_149471101
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2015 10:32 schreef Tocadisco het volgende:
Dus we nemen studenten eerst al eens hun stufi af en nou gaan we ook achter andere bronnen van inkomsten aan?
Dat zijn strict gezien geen inkomsten maar tegemoetkomingen/subsidies. En dat moet ergens van betaald worden.
pi_149472339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Harde Euro's kan ik niet noemen. Dat vergt marktonderzoek van hoe je zo'n restrictiemodel het best kunt vormgeven, ik weet alleen dat er een ruime 600 miljoen in de OV-kaart voor studenten om gaat. Geen miljardenbezuiniging dus, maar stel dat je een structurele bezuiniging van 100 miljoen kan realiseren, dan is dat toch een miljard per 10 jaar. Ik weet nog wel wat onderzoekers die om een dergelijk bedrag zitten te springen. ;)
Jij denkt dat alle studenten-chauffeurs samen, per jaar 100 miljoen aan reiskosten maken voor hun werk?
"Pools are perfect for holding water"
pi_149472655
quote:
7s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:36 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heb je mijn vorige bericht wel gelezen? trajectabonnementen zijn in verhouding met gewone OV-jaarkaarten heel duur. Als je serieus denkt dat je met deze maatregel miljoenen kunt besparen, heb je weinig verstand van prijzen voor het openbaar vervoer.

<knip>
Bedoel je niet 'trajectabonnementen leveren de vervoerders het meeste geld op'? Volgens mij zit er niet veel verschil tussen dagelijks met je OV-jaarkaart het zelfde traject reizen, en dat doen met een trajectkaart.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_149781350
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2015 14:27 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat zijn strict gezien geen inkomsten maar tegemoetkomingen/subsidies. En dat moet ergens van betaald worden.
Dit ja, moet nou alles weg? :+
  woensdag 18 februari 2015 @ 08:30:36 #56
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149784975
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 14:59 schreef probeer het volgende:

[..]

Jij denkt dat alle studenten-chauffeurs samen, per jaar 100 miljoen aan reiskosten maken voor hun werk?
Je hebt natuurlijk een groep mensen die veel reizen met hun OV (o.a. koeriers, maar ook de recreatieve studentenreiziger) en een groep die hooguit woon/studeerverkeer heeft of minimaal gebruik maakt van het OV omdat ze wonen in de universiteitsstad of een auto hebben.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_149788303
Een OV jaarkaart heeft veel voordelen voor studenten, en dan niet alleen recreatief of voor een bijbaan. Zo kan je probleemloos overal heen reizen voor commissies of bestuur, kan ik makkelijk even langswippen bij een mogelijk stagebedrijf, een dag in de week stage lopen bij een bedrijf dat ver weg zit, even langs bij een andere universiteit omdat daar iemand met verstand van zaken zit, en ga zo maar door. Je beperkt studenten teveel door ze een of meerdere trajectkaarten aan te bieden, om over de administratieve rompslomp maar niet te beginnen.

Dat daar dan een bedrijf met 1700 werknemers van profiteert, dat moet dan zo zijn. Als we er even vanuit gaan dat er een werknemer gemiddeld elke week een dag werkt, hebben we 340 "extra" reizigers per dag. Er zijn meer van dit soort bedrijven, maar we zitten in de orde van grootte van 1000, over het hele land. Dat gaat natuurlijk nergens over om zoiets voor in te voeren. Daar komt nog eens bij dat ze(ik heb dit werk gedaan, doe het sinds kort niet meer) hoofdzakelijk buiten de spitsuren in het OV zitten. Uren waarin treinen over het algemeen vrij leeg zijn, en bussen al helemaal. Spitscapaciteit is heel duur en moeilijk uit te breiden, maar daar dragen dit soort bedrijven dus niet significant aan mee. OV bedrijven doen heel erg hun best om deze rustige uren te vullen met passagiers, dus wat studenten die daar zitten om een paar euro bij te verdienen vormt geen groot probleem.

Komt nog eens bij dat, als ik het ooit goed heb begrepen, een tijd geleden een gedeelte van de studiefinanciering is ingewisseld met de OV jaarkaart. Deze afschaffen of sterk verminderen is dus weer een extra bezuiniging voor de studenten. En we moeten niet vergeten dat de studenten OV kaart ook gedeeltelijk een indirecte staatssteun is voor alle vervoersbedrijven, dus het sterk versoberen van de kaart heeft daar ook weer invloed op.
pi_149792275
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2015 11:29 schreef Viezze het volgende:
Een OV jaarkaart heeft veel voordelen voor studenten, en dan niet alleen recreatief of voor een bijbaan. Zo kan je probleemloos overal heen reizen voor commissies of bestuur, kan ik makkelijk even langswippen bij een mogelijk stagebedrijf, een dag in de week stage lopen bij een bedrijf dat ver weg zit, even langs bij een andere universiteit omdat daar iemand met verstand van zaken zit, en ga zo maar door. Je beperkt studenten teveel door ze een of meerdere trajectkaarten aan te bieden, om over de administratieve rompslomp maar niet te beginnen.

Dat daar dan een bedrijf met 1700 werknemers van profiteert, dat moet dan zo zijn. Als we er even vanuit gaan dat er een werknemer gemiddeld elke week een dag werkt, hebben we 340 "extra" reizigers per dag. Er zijn meer van dit soort bedrijven, maar we zitten in de orde van grootte van 1000, over het hele land. Dat gaat natuurlijk nergens over om zoiets voor in te voeren. Daar komt nog eens bij dat ze(ik heb dit werk gedaan, doe het sinds kort niet meer) hoofdzakelijk buiten de spitsuren in het OV zitten. Uren waarin treinen over het algemeen vrij leeg zijn, en bussen al helemaal. Spitscapaciteit is heel duur en moeilijk uit te breiden, maar daar dragen dit soort bedrijven dus niet significant aan mee. OV bedrijven doen heel erg hun best om deze rustige uren te vullen met passagiers, dus wat studenten die daar zitten om een paar euro bij te verdienen vormt geen groot probleem.

Komt nog eens bij dat, als ik het ooit goed heb begrepen, een tijd geleden een gedeelte van de studiefinanciering is ingewisseld met de OV jaarkaart. Deze afschaffen of sterk verminderen is dus weer een extra bezuiniging voor de studenten. En we moeten niet vergeten dat de studenten OV kaart ook gedeeltelijk een indirecte staatssteun is voor alle vervoersbedrijven, dus het sterk versoberen van de kaart heeft daar ook weer invloed op.
Volledig mee eens.
pi_149862117
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:41 schreef Kowloon het volgende:
Ik keek net voor iemand naar de beschikbaarheid van een chauffeursdienst, en toen kwam ik op sites van chauffeursbedrijven die een zogenaamde studentchauffeur aanbieden. Een student meldt zich als chauffeur aan bij een dergelijk bedrijf en als het chauffeursbedrijf door de klant om een chauffeursdienst gevraagd wordt gaat de student die dienst verzorgen.

Vaak wordt daarvoor gebruik gemaakt van de auto van de klant wat betekent dat de studentchauffeur naar de klant toe reist en van daar uit de chauffeursdienst verzorgd. Een andere vorm is dat er bijvoorbeeld een auto van A naar B moet worden gebracht door de studentchauffeur. In beide gevallen moet de student een aanzienlijke voorreisafstand en nareisafstand afleggen.

Mij viel het op dat deze bedrijven daarvoor expliciet gebruik maken van de het feit dat studenten meestal een OV-kaart hebben. Wie bijvoorbeeld bij de firma Easy Way in de sollicitatiecheck aangeeft dat hij/zij geen OV-kaart heeft wordt expliciet afgewezen voor de functie van studentchauffeur:

[..]

Het gebruik van de OV-kaart van een student vormt dus een essentieel onderdeel in het businessplan van de firma Easy Way. Concurrenten werken op een vergelijkbare manier. Met andere woorden, een publiek gefinancierde OV-kaart, primair bedoeld voor het reizen van en naar de studie, wordt direct ingezet in het verdienmodel van deze bedrijven. Er is vanuit de overheid dus sprake van een subsidie op de personeelskosten van deze bedrijven.

Met de introductie van de OV-chipkaart zijn er veel betere mogelijkheden gekomen om tarifering van reizen met het openbaar vervoer op maat aan te passen. Die mogelijkheden kunnen worden ingezet om de OV-kaart voor studenten slimmer vorm te geven. Te denken valt bijvoorbeeld aan de selectie van drie trajecten en een stad waarin gratis gereisd mag worden. De student kan dan in de stad van zijn studie gratis reizen en bijvoorbeeld ook nog gratis bij zijn ouders langs.

Er zitten twee voordelen aan dit plan. Ten eerste kan er zo bezuinigd worden op de OV-kaart voor studenten zonder dat de OV-kaart voor studenten zijn doel verliest. De OV-kaart voor studenten wordt doelmatiger. Ten tweede voorkomt dat dat bedrijven zoals in de eerdere alinea's beschreven mee kunnen liften op publieke uitgaven aan de OV-kaart voor studenten. Ik heb het beste voor met bedrijven, maar subsidie is niet nodig in mijn ogen. ;)
De treinen en bussen rijden met of zonder de studenten.
wat wordt er dan bespaard als de ov kaart beperkt wordt tot een aantal trajecten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')