Er zaten wel bladeren in. Maar die kunnen er ook ingekomen zijn toen een dan al 10 dagen hongerige en hallucinerende Kris of Lisanne de iPhone voor de laatste keer "netjes" in de rugzak stopte...quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Las vanmiddag in de samenvatting gemaakt door rtl, dat de rugzak niet lang in het water gelegen had.
Als Kris is gevallen van een grote hoogte (top trail) en Lisanne erachteraan maar minder hoogquote:Op vrijdag 6 februari 2015 23:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Rugzak aan een tak blijven hangen? Waar? En was ie door de rivier meegesleept?
En kun je je dromen alsjeblieft scheiden van enige harde data?
Ik beschouw hut 13 als het gehucht Alto Romero en de rivier die daarlangs gaat als de Pata de Macho. Als de namen anders zijn OK, maar deze zelfde rivier is m.i. het stroompje bij de 2e quebrada. De 1e quebrada is m.i. het beekje dat in het dal van de mirador naar het noorden ontstaat en dat uitkomt in wat ik de Pata de Macho noem.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Volgens mij liggen de 1e en 2e quebrada in het stroomgebied van de arm van de Changuinola die pas bij de 3e kabelbrug (na de spijkerbroek) samenvloeit met (het stroomgebied van) de Pata de Macho...
[ afbeelding ]
Het gebied binnen de kleine cirkel van Geruisloos (eerste 2 km) is het meest relevant voor de latere keuzes lijkt me. Hoe in godsnaam kunnen ze bedacht hebben ZOver naar het noorden af te dwalen. Er is daar NIKS?
Je schrijft niet alleen over dromen, je schrijfstijl is ook als een droom.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:32 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Als Kris is gevallen van een grote hoogte (top trail) en Lisanne erachteraan maar minder hoog
en niet beide in hetzelfde gat...en de rugzak is onderweg blijven hangen, met alle telefoons erin,
dan kan dat iets verklaren.
Rugzak had sleepsporen en zand en takjes erin. En geen bewijs dat die door water is meegevoerd.
Alles was heel. Meegevoerd in een rivier blijft niet alles heel.
Ik denk val 5 april van Kris. Lisanne haar gezocht. gevonden en 8 april foto's gemaakt daarna achter geluid en licht van zoekploegen totaal verkeerde kant opgelopen. Daarna met haar iets gebeurd. Zij
had alles verzameld en heeft denk ik dat richting een rivier gegooid in de hoop dat het gevonden zou worden. Met alles erin, kans dat vinder serieus kijkt en hun lot dus onder loep wordt genomen. Dat is in elk geval gelukt. 11 april weer gieren.
Geen harde data. Mede op de geruchten gebaseerd,
Niet alleen Kris en Lisanne kunnen vallen, die rugzak kan ook vallen en amper te bereiken zijn.
Alles is mogelijk
Elk scenario hangt van een reeks van waarschijnlijkheden aan elkaar. Een stevig (qua waarschijnlijkheden) scenario kan wel bruikbare hypotheses opleveren voor een zoektocht . . .quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:20 schreef mig72 het volgende:
[
[..]
kan...
zou kunnen...
waarschijnlijk...
mogelijkheid/mogelijk....
kunnen...
haast wel...
als...
ik denk...
schijnt...
dan moet...
Gewoon wat woorden eruit geplukt uit bovenstaand betoog. Maar deze komen al vaker voor.
Als we bovenstaande lijst aan worden weg kunnen laten komen we al een heel eind verder.
Just my two cents.
Het zou fijn zijn als je tijden/locaties benoemt in je verhaal, zoals bij iedereen bekend zijn.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:32 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Als Kris is gevallen van een grote hoogte (top trail) en Lisanne erachteraan maar minder hoog
en niet beide in hetzelfde gat...en de rugzak is onderweg blijven hangen, met alle telefoons erin,
dan kan dat iets verklaren.
Rugzak had sleepsporen en zand en takjes erin. En geen bewijs dat die door water is meegevoerd.
Alles was heel. Meegevoerd in een rivier blijft niet alles heel.
Ik denk val 5 april van Kris. Lisanne haar gezocht. gevonden en 8 april foto's gemaakt daarna achter geluid en licht van zoekploegen totaal verkeerde kant opgelopen. Daarna met haar iets gebeurd. Zij
had alles verzameld en heeft denk ik dat richting een rivier gegooid in de hoop dat het gevonden zou worden. Met alles erin, kans dat vinder serieus kijkt en hun lot dus onder loep wordt genomen. Dat is in elk geval gelukt. 11 april weer gieren.
Geen harde data. Mede op de geruchten gebaseerd,
Niet alleen Kris en Lisanne kunnen vallen, die rugzak kan ook vallen en amper te bereiken zijn.
Alles is mogelijk
He?? Nee joh. Huis 13 is van Serracin. Alto Romero is veul verder naar het noorden, nog voorbij de verste vindplaats; de rib van Kris (en huid en been Lisanne?)...quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:35 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Ik beschouw hut 13 als het gehucht Alto Romero en de rivier die daarlangs gaat als de Pata de Macho.
Ja, het is handig om geen dingen te benoemen en dan met dezelfde naam.quote:Als de namen anders zijn OK, maar deze zelfde rivier is m.i. het stroompje bij de 2e quebrada. De 1e quebrada is m.i. het beekje dat in het dal van de mirador naar het noorden ontstaat en dat uitkomt in wat ik de Pata de Macho noem.
(Ik zie dat alle kaarten, ook de mijne, kleinere of grotere onnauwkeurigheden bevatten. Wordt toch tijd om een nieuwe te maken.)
ik denk niet dat ze tot de paddock zijn gekomen. Dan waren ze de dagen erna gezien of hadden zij mensen of dieren gezien.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je schrijft niet alleen over dromen, je schrijfstijl is ook als een droom.
Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Laten we nu even beginnen op de paddocks, de eerste noodoproep en de eerste nacht, wellicht in die duidelijk zichtbare huisjes. Hoe verder vanaf daar?
Klopt, alleen op de feiten kunt het momenteel niet om tot een pas klaar antwoord te komen.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:37 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Elk scenario hangt van een reeks van waarschijnlijkheden aan elkaar. Een stevig (qua waarschijnlijkheden) scenario kan wel bruikbare hypotheses opleveren voor een zoektocht . . .
Daar leg ik dan mijn twee centjes bij.
Ja dat ben ik helemaal met je eens!quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het zou fijn zijn als je tijden/locaties benoemt in je verhaal, zoals bij iedereen bekend zijn.
Hoe zie je bijvoorbeeld de tijden van de oproepen in de verhaal?
Die bouwen we op deze manier samen!quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt, alleen op de feiten kunt het momenteel niet om tot een pas klaar antwoord te komen.
Een goed onderbouwde hypothese, met een stevig onderzoek wel
Dat onderzoek on the ground nemen enkele representanten op zich.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:02 schreef El_Matador het volgende:
==================
De meest fundamentele keuze van Kris en Lisanne is dit gewoon; van de paddocks naar het noorden, volslagen ontoegankelijk (het kan niet genoeg benadrukt worden) gebied in, maar niet terug naar het zuiden, hoog, vrij koud en logisch gebied in.
Deze keuze zullen wij, expeditieleden net zo hebben, maar dan live, staand daar, op die paddocks.
De discussie die we hierover voeren, en of je nu thuisblijft of thuis denkt, maakt niet uit, zal helpen deze vraagstukken die juist niet feitelijk van aard zijn, te verhelderen.
Discussie over de feiten verloopt nu echt al 20 topics in kringetjes, wat logisch is zonder nieuwe informatie.
De discussie over gemaakte keuzes zijn veel interessanter. Door onze veelheid aan achtergronden, ervaringen en leeftijd/geslacht/beroep maken we een veel sterkere testcase dan de door JustinCase zo vaak en zeker terecht gemaakte opmerking "ja, we kunnen toch niet weten wat Kris en Lisanne dachten, je projecteert nu jouw gedachten op hen".
Samen, en daarom zitten we hier toch, dacht ik?, kunnen we dit soort keuzes met dit soort concrete vragen veel beter tacklen en die vragen voorleggen aan de gidsen die het gebied kennen (biasing) maar ook Kris en Lisanne "kenden" (biasing die ons kan helpen).
Ik wil niks voorschrijven ofzo, praat lekker over waar je het over wil hebben. Maar ik denk dat dit ons, het topic, Kris en Lisanne en misschien ook de sfeer kan helpen.
13:54 - laatste foto quebrada 1quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:39 schreef doorgaan het volgende:
[..]
ik denk niet dat ze tot de paddock zijn gekomen.
Tja iemand moet het basiskamp beherenquote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die bouwen we op deze manier samen!
[..]
Dat onderzoek on the ground nemen enkele representanten op zich.
Terwijl ik aan het zwembad bier lig te drinken, uiteraard.
Tuurlijkquote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die bouwen we op deze manier samen!
[..]
Dat onderzoek on the ground nemen enkele representanten op zich.
Terwijl ik aan het zwembad bier lig te drinken, uiteraard.
Da's een prachtige voorbereiding maar erg prijzig.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:47 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Tja iemand moet het basiskamp beheren![]()
Wat zou een klein vliegtuigje daar kosten, zodat eerst het gebied vanuit de lucht bekeken kan worden? Of een helicopter? Vooraf route bepalen, uurtje in de lucht, foto's maken en deze voor een grond expeditie grondig onderzoeken.
Ga nou lekker slapen! komt morgen welquote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:47 schreef doorgaan het volgende:
[..]
Tuurlijk
Ok morgen verder. .
_Heeft iemand idee hoe we snelst locatie van die bevinding Corte Culebra uit artikel
kunnen krijgen. Via journaliste? Is erg groot gebied en onmogelijk vanuit zolderkamer
te vinden.
Is dat waanzin?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:45 schreef El_Matador het volgende:
(Het begin van) de paddocks hebben ze zeker weten bereikt. Of door de quebrada/rivier er helemaal langs maar dat is waanzin.
Ja, klopt. Ben daar niet uit. BLijf praktiseren over dat stuk. Kan me niet voorstellen datquote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
13:54 - laatste foto quebrada 1
- Quebrada 1 - Quebrada 2 - ~ 20 min
- Quebrada 2 - Paddocks - ~ 20-30 min
16:39 - eerste noodoproep
16:51 - tweede noodoproep
Bekijk de kaart even. (Het begin van) de paddocks hebben ze zeker weten bereikt. Of door de quebrada/rivier er helemaal langs maar dat is waanzin.
quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat waanzin?
Zou de noodsituatie eruit bestaan kunnen hebben dat Kris (die graag op (natte) stenen balanceert voor foto's) kukelde in de 2e quebrada en lelijk naar beneden gleed? Ze kon niet meer omhoog komen, dus volgde noodgedwongen het glibberige quebradadal tot riviertje als arm van de Changuinola?
mmmm ...waanzin bestaat in deze case niet.
Lisanne ondertussen met rugzak en alle spullen bovenlangs?
Al die pensionado's daar en geen prive-helikopter ? En dat ding van Sinapoc is niet te huur?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Da's een prachtige voorbereiding maar erg prijzig.
Google Earth en BING vanaf de zolderkamer en dan on the ground veel foto's nemen.
Die videodrone wil ik echt hebben, maar kan niet beloven dat voor dat moment al te hebben.
je quote nu ff jeze;fquote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat waanzin?
Zou de noodsituatie eruit bestaan kunnen hebben dat Kris (die graag op (natte) stenen balanceert voor foto's) kukelde in de 2e quebrada en lelijk naar beneden gleed? Ze kon niet meer omhoog komen, dus volgde noodgedwongen het glibberige quebradadal tot riviertje als arm van de Changuinola stroomafwaarts?
Lisanne ondertussen met rugzak en alle spullen bovenlangs? Ze kwamen elkaar pas later tegen bij de 2e kabelbrug en waren toen zo gedesorienteerd dat ze precies de verkeerde kant; nog verder stroomafwaarts klauterden?
Dan heeft Kris de paddocks nooit gezien en Lisanne rende er in paniek over/omheen om Kris te vinden...?
In de wentelwiek met Plinio. Wil je niet mee, ootje?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:52 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Al die pensionado's daar en geen prive-helikopter ? En dat ding van Sinapoc is niet te huur?
Ga ff op zoek naar een vliegmachine daar, hebben jullie aan de andere kant van de oceaan ook luchtballonnen?Wel ff zwaaien vanuit het zwembad!
Ja, omdat ik nadacht over mijn eerste snelgemaakte claim en nadenk of het toch zou kunnen, wat denk je van dat mogelijke scenario?quote:
Ja en dan het risico lopen dat jij mij er eigenhandig uitgedonderd, nee dan mis ik teveel afleveringen van gtstquote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In de wentelwiek met Plinio. Wil je niet mee, ootje?
Grote onzin naar mijn idee. Maar ik was er niet bij.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, omdat ik nadacht over mijn eerste snelgemaakte claim en nadenk of het toch zou kunnen, wat denk je van dat mogelijke scenario?
Zwak punt is dat ze dan vlak langs het huis van Serracin moet zijn gekomen, vraag is of dat permanent bewoond is en of je dat vanuit het quebradadal kan zien.
quebradadal, mooi woord
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |