Niet iedereen denkt daaraan. En misschien waren ze al hopeloos verdwaald op dat moment. Als je geen idee hebt of je de goede richting uitloopt heeft het veel minder zin om alles te gaan fotograferen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wanneer K&L zich bewust zouden zijn dat ze verdwaald waren:
Als je een fototoestel bij hebt is het toch verdomd makkelijk om bepaalde objecten te fotograferen en later te kunnen terugzien of je daar al geweest was. En dan denk ik aan markante stenen, bomen, paden en verschillen in het landschap
Dat is toch raar? Dit hele zaakje stinkt aan alle kanten. Ik denk dat Kris en Lisanne iets op het spoor zijn gekomen wat betreft de VS. Iets wat niet naar buiten mag komen en dat ze daarom meegenomen zijn door de muricans. Guantánamo Bay?quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:26 schreef ootjekatootje het volgende:
En dan zouden ze op dag 1 van de verdwaling toch al een hele rij foto's geschoten hebben, dus geen gezellige foto's maar markeringen, geen een tot de nachtfoto's
Wat kan dan volgens jou de reden zijn dat ze bij doorlopen om 14.15 uur bij de 2e quebrada en 14.30 uur paddock geen foto's hebben gemaakt?quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:32 schreef kuil het volgende:
[..]
Niet iedereen denkt daaraan. En misschien waren ze al hopeloos verdwaald op dat moment. Als je geen idee hebt of je de goede richting uitloopt heeft het veel minder zin om alles te gaan fotograferen.
Ik vraag me sterk af hoezeer dat omkeren in de middag überhaupt aan de orde was. Een van de meest logische reden dat ze toch de hele middag zijn doorgelopen is dat ze dachten dat de trail nog doorliep. Dat ze via een andere weg weer terug zouden komen in Boquete. Ze zouden niet de eerste toeristen zijn die per ongeluk zijn doorgelopen naar de Mirador. Ik acht dit waarschijnlijk dan dat ze precies wisten wanneer ze terug moesten keren.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:23 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Sorry maar dat gaat er bij gewoon echt niet in.
Duidelijk pad tot de 1e quebrada. Het is nog geen 14 uur en bij de 2e quebrada pas net kwart over 14.
Nog geen enkele reden voor paniek maar geen foto's
Het pad is nog steeds duidelijk en als er al paniek of een slecht gevoel dan zouden ze daar omkeren. En als er al paniek was dan wacht je niet nog ruim 2 1/2 uur om een noodnummer te bellen
Prima, waterdicht verhaal.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:37 schreef kuil het volgende:
[..]
Ik vraag me sterk af hoezeer dat omkeren in de middag überhaupt aan de orde was. Een van de meest logische reden dat ze toch de hele middag zijn doorgelopen is dat ze dachten dat de trail nog doorliep. Dat ze via een andere weg weer terug zouden komen in Boquete. Ze zouden niet de eerste toeristen zijn die per ongeluk zijn doorgelopen naar de Mirador. Ik acht dit waarschijnlijk dan dat ze precies wisten wanneer ze terug moesten keren.
Het kan dus héel goed dat ze pas rond half 5 beseften dat de trail niet verder liep in de richting van Boquete en dat ze toch om moesten keren. Maar toen werd het al donker....
Misschien wilden ze tempo blijven houden, en niet de hele dag overal foto's van maken. Misschien zijn er een paar foto's gemist. Ik zou niet teveel proberen af te leiden uit het feit dat er tussen 14u en 16:30 geen foto's meer zijn gemaakt.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:37 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Wat kan dan volgens jou de reden zijn dat ze bij doorlopen om 14.15 uur bij de 2e quebrada en 14.30 uur paddock geen foto's hebben gemaakt?
Dus 30 in de 1e 3 uur en dan opeens omdat ze tempo wilden houden 0?quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:39 schreef kuil het volgende:
[..]
Misschien wilden ze tempo blijven houden, en niet de hele dag overal foto's van maken. Misschien zijn er een paar foto's gemist. Ik zou niet teveel proberen af te leiden uit het feit dat er tussen 14u en 16:30 geen foto's meer zijn gemaakt.
Lijkt je dit niet omgedraaide bewijslast, wat je nu vraagt?quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:37 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Wat kan dan volgens jou de reden zijn dat ze bij doorlopen om 14.15 uur bij de 2e quebrada en 14.30 uur paddock geen foto's hebben gemaakt?
We weten helemaal niet of ze geen foto's genomen hebben.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:41 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dus 30 in de 1e 3 uur en dan opeens omdat ze tempo wilden houden 0?
Ieder zn smaak hoor begrijp me niet verkeerd.
Ja, moeilijk te zeggen. Die 7 dagen daarna blijven vermoedelijk ook voor altijd een raadsel. Mijn gevoel zegt dat ze geen hele grote afstanden meer hebben afgelegd. Als ze hele stukken zouden hebben gelopen, was de kans veel groter dat ze hulp(diensten) zijn tegengekomen. Maar als 1 van de 2 ernstig gewond was en ze waren tegelijkertijd verdwaald, hebben ze misschien besloten om op hulp te wachten. Zo gek dat het natuurlijk niet. Ze wisten ongeveer hun afstand tot Boquete. Ze wisten ook dat de kans groot was dat de volgende dag al groot alarm zou worden geslagen. Ze hadden wellicht de hoop dat wanneer de hulp op gang zou komen dat ze dan in 1 dag gevonden zouden worden. En dat er echt nog wel genoeg tijd zou zijn om gered te worden...quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Prima, waterdicht verhaal.
Maar dan...
de volgende 7 (!) (minstens) dagen... Dan blijf je daar? Andere kant op, ontoegankelijke onbekende wildernis in? Langs juist die fokking gevaarlijke Culebra? Gedurende al die dagen?
Uh, nee.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:43 schreef agter het volgende:
[..]
Lijkt je dit niet omgedraaide bewijslast, wat je nu vraagt?
Waarom zou dat verklaard moeten worden?quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:48 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Uh, nee.
Ik geef als verklaring van het ontbreken van foto's na de 1e quebrada dat ze zijn omgekeerd of onder dwang verder moesten
IK vraag aan KUIL waarom hij/zij denkt dat er geen foto's meer zijn gemaakt.
Het ontbreken van minstens 1 en mogelijk meer foto's na de 1e quebrada is heel simpel; die is/zijn gewist. NA het maken van de eerste nachtfoto.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:48 schreef jackie12 het volgende:
Ik geef als verklaring van het ontbreken van foto's na de 1e quebrada
Misschien zijn ze wel gemaakt, maar het is toch heel goed mogelijk dat die tijdens het maken van de nachtfoto's zijn gemist? Het geheugenkaartje was wellicht al vol, en op dat moment gooi je je minst belangrijke/dierbare foto's weg.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:48 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Uh, nee.
Ik geef als verklaring van het ontbreken van foto's na de 1e quebrada dat ze zijn omgekeerd of onder dwang verder moesten
IK vraag aan KUIL waarom hij/zij denkt dat er geen foto's meer zijn gemaakt.
Klopt. Meest aannemelijke is toch dat het Lisanne is geweest, omdat ze die nachtfoto's nodig had om de aandacht te trekken. Een derde die wel de foto's wist maar niet de camera/SD-kaartje spoorloos laat verdwijnen is allerminst waarschijnlijk.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het ontbreken van minstens 1 en mogelijk meer foto's na de 1e quebrada is heel simpel; die is/zijn gewist. NA het maken van de eerste nachtfoto.
Waarom? Door wie? Zullen we nooit weten.
Waarom na het maken van de eerste nachtfoto?quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het ontbreken van minstens 1 en mogelijk meer foto's na de 1e quebrada is heel simpel; die is/zijn gewist. NA het maken van de eerste nachtfoto.
Waarom? Door wie? Zullen we nooit weten.
Door de nummering, zie onder voor uitleg.quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:55 schreef agter het volgende:
[..]
Waarom na het maken van de eerste nachtfoto?
We hebben een datapunt dat zegt dat sowieso foto 509 is gewist. Dat wil zeggen dat er veel meer foto's gewist kunnen zijn:quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:53 schreef kuil het volgende:
[..]
Misschien zijn ze wel gemaakt, maar het is toch heel goed mogelijk dat die tijdens het maken van de nachtfoto's zijn gemist? Het geheugenkaartje was wellicht al vol, en op dat moment gooi je je minst belangrijke/dierbare foto's weg.
Scherp. Op het moment dat je snel de flitser van je camera nodig hebt om aandacht te trekken ga je waarschijnlijk de laatst gemaakte foto's wissen, omdat dat het snelste gaat. (En waarschijnlijk ook omdat die foto's het minst dierbaar waren).quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Door de nummering, zie onder voor uitleg.
[..]
We hebben een datapunt dat zegt dat sowieso foto 509 is gewist. Dat wil zeggen dat er veel meer foto's gewist kunnen zijn:
• Foto 508 - 1e quebrada - laatste foto van Kris
• Foto 509, 510, 511, etc. kunnen gemaakt zijn
• Al die foto's gewist, behalve 509
• Eerste nachtfoto gemaakt (krijgt nieuwe ID 510)
• 509 gewist
Waarom zouden ze foto's moeten wissen? Die kaartjes zijn vaak groot genoeg en de foto's lijken gedownscaled niet van beste kwaliteit, weet niet hoe groot de originelen waren, maar niet meer dan 5 Mb.quote:Op donderdag 5 februari 2015 14:00 schreef kuil het volgende:
[..]
Scherp. Op het moment dat je snel de flitser van je camera nodig hebt om aandacht te trekken ga je waarschijnlijk de laatst gemaakte foto's wissen, omdat dat het snelste gaat. (En waarschijnlijk ook omdat die foto's het minst dierbaar waren).
Dat van SINAPROC en die nacht is heel raar met de richting waarop Lisanne en Kris zijn gegaan.quote:Op donderdag 5 februari 2015 14:01 schreef kuil het volgende:
Uit de foto's kunnen we trouwens wel afleiden dat:
- Er tot de eerste quebrada zeer waarschijnlijk niets raars gebeurd is.
- Er (in ieder geval tot die tijd) zeer waarschijnlijk geen derden bij betrokken waren: K&L staan niet samen op een foto en er staan geen anderen op hun foto's.
- Er een calamiteit was op 1 april, 16:39 of kort daarvoor. Dat kan van alles zijn, dus een calamiteit in de breedste zin van het woord. De kans is levensgroot dat de precieze omstandigheden nooit meer achterhaald gaan worden. De aard van de calamiteit kan uiteenlopen van een potentiële bedreiging (mens/dier), een ongeluk tot een simpele verdwaling. 'We zijn verdwaald, haal ons hier uit' kan een goede reden zijn om in het buitenland het alarmnummer te bellen.
- Tenminste Lisanne nog in leven was op 8 april. De nachtfoto's lijken te suggereren dat de mensen van Sinaproc enigszins in de buurt waren en Lisanne geprobeerd heeft om de aandacht van hen te trekken. Waarschijnlijk heeft ze daarbij tenminste 1 minder belangrijke foto (509) gewist. De camera raakte waarschijnlijk in die nacht leeg.
Uit de telefoongegevens kunnen we nog afleiden dat Lisanne op 11 april de iPhone van Kris heeft geprobeerd te gebruiken.
En uit het vinden van de rugzak en de inhoud daarvan blijkt dat een beroving/verkrachting/(dubbele) moord absoluut niet aannemelijk is. In dat geval zouden die spullen zéér waarschijnlijk niet meer teruggevonden zijn, zoals intussen al verscheidende malen is aangegeven.
Iemand?quote:Op donderdag 5 februari 2015 13:26 schreef jackie12 het volgende:
Andere vraag: Kris en Lisanne landden vanuit Nederland in Costa Rica naar ik begreep.
Hebben zij hier ook nog overnacht bij de taalschool van Ingrid locatie Costa Rica of zijn zij gelijk naar Bocas gegaan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |