De vijfde plek onder wereldsteden ja.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 15:45 schreef DUTCHKO het volgende:
Volgens een onderzoek van de Economist is Amsterdam de 5de beste plek om in te leven op deze aardbol.
Klopt.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 16:14 schreef spijkerbroek het volgende:
Mensen die dit soort lijstjes als ultieme waarheid aannemen
Er zijn zoveel verschillende variabelen dat zulke lijstjes nooit kloppen.
Ik tel vast heel raar, maar in het lijstje hierboven staat Amsterdam 4e?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 15:45 schreef DUTCHKO het volgende:
Volgens een onderzoek van de Economist is Amsterdam de 5de beste plek om in te leven op deze aardbol.
Interessant is dat onder de catagorie safest city amsyterdam gezakt was van een vorig 5de naar een 9de plaats.
Als "beste" steden kwamen Toronto en Montreal (beiden Canada) respectievelijk op plek 1 en 2.
THE GLOBAL TOP 10
Toronto
Montreal
Stockholm
Amsterdam
San Francisco
Melbourne
Zurich
Washington, DC
Sydney
Chicago
Verrek je hebt gelijk. Hoe kom ik nu bij de 5de?quote:Op vrijdag 30 januari 2015 16:54 schreef freako het volgende:
[..]
Ik tel vast heel raar, maar in het lijstje hierboven staat Amsterdam 4e?
Inderdaad. Net boven de categorie dorpen.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 16:59 schreef Speculant. het volgende:
Wereldsteden gaat per classificatie. Je kan niet zeggen het is er wel 1 of geen voor zover ik weet. Amsterdam is klasse 3 dacht ik.
Ik hou wel van dorpjes.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 17:05 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Inderdaad. Net boven de categorie dorpen.
NYC is als sinds Rudy Giuliani heel hard aan de veiligheid aan het werken.quote:
Ja dus. Vanwege het harde optreden van de politie aldaar.quote:
Grote sleuf rondgraven en de zee in trekken. Behalve de havens natuurlijkquote:Op vrijdag 30 januari 2015 20:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
NWS / Rotterdam uitgeroepen tot beste stad Europa
Al 24 jaar op rij dalen de misdaad cijfers in New York. Tal van wetten en projecten, veelal geïntroduceerd door oud burgemeester Giuliani, hebben hiertoe bijgedragen.quote:
Minder lood in het milieu.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:19 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Al 24 jaar op rij dalen de misdaad cijfers in New York. Tal van wetten en projecten, veelal geïntroduceerd door oud burgemeester Giuliani, hebben hiertoe bijgedragen.
Misdaadcijfers New York 1960 - 2013
http://www.disastercenter.com/crime/nycrime.htm
Maar het is een tendens die je door heel Amerika ziet.
Misdaadcijfers VS 1960 - 2013
http://www.disastercenter.com/crime/uscrime.htm
welnee, het is gewoon nauwelijks ergens op gebaseerdquote:Op vrijdag 30 januari 2015 17:45 schreef Falco het volgende:
Lijkt me eerder een lijstje welk gemeentebestuur het meeste geld heeft overgeboekt naar The Economist.
Welke grote steden heb jij mogen wonen?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:12 schreef Igen het volgende:
Wat een zuurpruimen in dit topic.
Wonen zeker in Helmond of Zoetermeer ofzo en zijn gewoon jaloers.
Blijkbaar heeft streng straffen toch effect.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:19 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Al 24 jaar op rij dalen de misdaad cijfers in New York. Tal van wetten en projecten, veelal geïntroduceerd door oud burgemeester Giuliani, hebben hiertoe bijgedragen.
Misdaadcijfers New York 1960 - 2013
http://www.disastercenter.com/crime/nycrime.htm
Maar het is een tendens die je door heel Amerika ziet.
Misdaadcijfers VS 1960 - 2013
http://www.disastercenter.com/crime/uscrime.htm
In Amsterdam.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke grote steden heb jij mogen wonen?
Wat is langere tijd? Een jaar?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:25 schreef Igen het volgende:
[..]
In Amsterdam.
En als je het niet erg vindt ga ik verder niet m'n hele privacy opgeven, maar ik ben ook voor langere tijd in grote steden in het buitenland geweest, o.a. in zo'n stad van meer dan 10 miljoen inwoners in China.
In dat concrete geval niet, maar het was lang genoeg om te merken dat veel metrolijnen en wolkenkrabbers nog geen wereldstad maken.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is langere tijd? Een jaar?
Je hebt dus alleen in Amsterdam gewoont.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:33 schreef Igen het volgende:
[..]
In dat concrete geval niet, maar het was lang genoeg om te merken dat veel metrolijnen en wolkenkrabbers nog geen wereldstad maken.
In Amsterdam is meer cultuur (zowel musea/theater als uitgaansleven), beter hoger onderwijs, beter eten, betere luchtkwaliteit, meer sportvoorzieningen enz.enz.
Het enige probleem in Amsterdam is dat het zo'n super stad is dat je er van buiten maar moeilijk tussen komt. Net als pakweg bij München ofzo.
Begrijpend lezen blijft moeilijkquote:
Ik heb niet alleen in Amsterdam gewoond, maar o.a. ook ruim 3 jaar vlak bij een van de steden die je nu noemt en ik woon nu ook in het buitenland in een stad van ongeveer vergelijkbare grootte als Amsterdam of Düsseldorf.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt dus alleen in Amsterdam gewoont.
Ik heb in nogal wat wereldsteden mogen wonen en werken, en heb dus wel wat vergelijkingsmateriaal. Ga eens een paar jaar in München, Berlijn of Düsseldorf wonen en werken, of Londen, Parijs, Barcelona, Rome, Singapore, New York, dan zal je beeld van Amsterdam wat genuanceerder worden, zeker over de punten die jij noemt.
Amsterdam is een grote vis in een kleine vijver, maar er zijn veel grotere vijvers.
quote:Op vrijdag 30 januari 2015 16:14 schreef spijkerbroek het volgende:
Mensen die dit soort lijstjes als ultieme waarheid aannemen
Er zijn zoveel verschillende variabelen dat zulke lijstjes nooit kloppen.
Klopt, daarom staat Rotterdam er niet tussenquote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:39 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Een stad waarin zeker 70% van de bevolking zijn eigen broek niet kan ophouden kan nooit een van de 'world's best cities' zijn.
Zoals ik zei, begrijpend lezen blijft moeilijk, en je persoonlijke aanval is tamelijk triest en provinciaal.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 09:55 schreef Igen het volgende:
Poging 2.
[..]
Ik heb niet alleen in Amsterdam gewoond, maar o.a. ook ruim 3 jaar vlak bij een van de steden die je nu noemt en ik woon nu ook in het buitenland in een stad van ongeveer vergelijkbare grootte als Amsterdam of Düsseldorf.
En ik geloof ook niet dat jij jarenlang in elk van die wereldsteden die je nu noemt hebt gewoond. Jij baseert je dus deels op wat je op een vakantie / zakenreis ofzo hebt gezien. En dat is natuurlijk wat anders dan waar het lijstje in de OP over gaat, n.l. de beste stad om in te wonen. Dat zijn niet alleen steden waar ze een gay-leather-fetish-darkroom-cruising-club hebben (wat overigens waar ik nu woon wel degelijk het geval is) maar gaat ook om dingen zoals of je kinderen kunnen buitenspelen en goed onderwijs kunnen krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |