heb je een link naar dat filmpje?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:55 schreef m0j0 het volgende:
Laatste keer dat ik `m heb gezien is meer dan 5 jaar geleden, volgens mij was het toch echt de aarde die zichtbaar is uit het raam, niet op een afstand, as in halverwege naar de maan, of bijna bij de maan.
Misschien dat mijn geheugen met mij speelt.. damn you chemtrails!
Mata vs. Biekje: The ultimate showdown!quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:56 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
We zijn er wel geweest alleen niet met kermisacteurs
Hoe werkt het dan? Ik lees als leek veel mee en probeer te begrijpen waarom iets klopt of niet kan kloppen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 12:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is niet hoe zwaartekracht en de snelheid van voorwerpen in het zonnestelsel werkt
Mata neemt bijvoorbeeld 1/6 van de snelheid om aan te geven hoe erg een impact op de maan is, vermoedelijk vanwege de lagere zwaartekracht op de maan. Dat is echter totaal irrelevant voor de energie van de botsing, die bepaald is door de relatieve snelheid.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:16 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Hoe werkt het dan? Ik lees als leek veel mee en probeer te begrijpen waarom iets klopt of niet kan kloppen.
Als jij met jouw auto met 80 km/h tegen een betonnen muur klapt maakt dat niet uit of dat op aarde of op de maan is.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:42 schreef kalinhos het volgende:
Hoezo is dat niet relevant dan? Als een object met x-km-p-uur snelheid op je af komt vliegen, hoe maakt relatieve snelheid dan uit?
Kom op Mata, zelfs jij kan wel beter dan dit toch?.. damn.....quote:Op vrijdag 15 mei 2015 12:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Massa, hoek en vorm hebben invloed.
Maar belangrijker is de zwaartekracht. Die moet op de Maan 6 keer zo weinig zijn, dus niet die hupsjes van die clowns daar, wat de inslagsnelheid met een factor 6 zou verlagen.
16 km/s (57.600 km/u) wordt gesteld voor Aardse meteorieten, en die hebben een atmosfeer om doorheen te ploegen.
Dat remt niet zozeer af, het beschermt wel tegen de kleine meteorietjes die nu allemaal opbranden, maar op de Maan wel massaal neer moeten komen.
Dus ~9600 km/u kogeltjes ruimtehagel van verschillende grootte.
Onze white bunnies hopten daar hendig omheen zeker? Vast allemaal opgelost door NASA, for all your magic parties.
Je hebt het nu over meteorieten in de range van 10^-4 tot 10^-9 gram. Dat zijn verdomd kleine stofdeeltjes inderdaad.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 12:52 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Tijd voor wat basis rekenwerk. De massa van micrometerieten ligt tussen de 10^-4 en 10^-9 gram. De snelheid heb je zelf gegeven op 16 km/s. De kinetische energie van de zwaarste in die range is dan 0.5 * 0.0000001 * 16000^2=12.8 Joules, wat ongeveer in de range zit van een luchtdrukpistool op de kermis. Nou heb je nog het probleem dat de meteoriet deze energie op een veel kleiner oppervlak uitoefent. De oplossing daarvoor zijn de meerdere lagen die ze in de bescherming gebruiken. De meteoriet spat door de eerste laag uit elkaar, waardoor het oppervlakte voor de volgende lagen veel groter is.
Hier staat dat een ruimtepak wel meer dan een laagje kevlar bevat.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je hebt het nu over meteorieten in de range van 10^-4 tot 10^-9 gram. Dat zijn verdomd kleine stofdeeltjes inderdaad.
Zoals je weet verhoudt de grootte/massa van een meteoor zich met de frequentie waarmee ze voorkomen.
Zoals met aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, springvloeden en al niet meer.
Meteorietjes van 10^-4 gram komen x keer vaker voor dan meteorietjes van 10^-3 gram, etc. zo naar boven. X wordt vaak op 10 gezet, zoals bij Richter. Laten we 10 aannemen.
Dus naast kleine meteorieten, stof in feite, zijn er ook grotere, maar zeldzamere.
Dan wordt de kinetische energie al telkens 10 keer zo groot en als grotere meteorieten een grotere snelheid kunnen bereiken, wat ze door hun grotere m tegenover de M van het hemellichaam moeten hebben, dan krijgen we wel een gevaarlijke hagelbui.
Meegaande in jouw voor fijn stof op zich valide punt dat tiny micrometeorieten inderdaad weinig energie in zich dragen, wordt het Apollo verhaaltje toch nog steeds lastig uit te leggen.
De interactie van dat "uiteenspatten" dat je beschrijft en de energiebalans van deze enorme botsinkjes vindt alleen wel plaats op de KEVLARTM-laag en die ligt ónder de buitenste, stoffen laag.
Dus die hagelwitte (pun intended) pakken waarin die clowns die capsule uitstapten, hadden helemaal vol kleine brandgaatjes moeten zitten, waar de met 55.000 km/u aansuizende meteorietjes wél door het dunne stof brandden, maar tegen het KEVLAR hun Waterloo vonden.
Dat...ehh... zagen we niet.
Oh ja, wel wat kleine voorgeprepareerde fotootjes van kleine lapjes stof. Toch anders dan een hagelbui van tot 80 uur op je kneiter...en geen schoon pak in de kast van de LM hangen, daar was geen ruimte meer voor...
En vreemd dat er zo weinig over gepubliceerd is. Deze unieke omgeving, met zoveel studiemateriaal... Hmmm....
Ey koning stroman, volgens mij heeft iemand eerder in dit topic nog een foto geplaatst van precies die brandgaatjes die er volgens jou niet warenquote:Op vrijdag 15 mei 2015 21:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je hebt het nu over meteorieten in de range van 10^-4 tot 10^-9 gram. Dat zijn verdomd kleine stofdeeltjes inderdaad.
Zoals je weet verhoudt de grootte/massa van een meteoor zich met de frequentie waarmee ze voorkomen.
Zoals met aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, springvloeden en al niet meer.
Meteorietjes van 10^-4 gram komen x keer vaker voor dan meteorietjes van 10^-3 gram, etc. zo naar boven. X wordt vaak op 10 gezet, zoals bij Richter. Laten we 10 aannemen.
Dus naast kleine meteorieten, stof in feite, zijn er ook grotere, maar zeldzamere.
Dan wordt de kinetische energie al telkens 10 keer zo groot en als grotere meteorieten een grotere snelheid kunnen bereiken, wat ze door hun grotere m tegenover de M van het hemellichaam moeten hebben, dan krijgen we wel een gevaarlijke hagelbui.
Meegaande in jouw voor fijn stof op zich valide punt dat tiny micrometeorieten inderdaad weinig energie in zich dragen, wordt het Apollo verhaaltje toch nog steeds lastig uit te leggen.
De interactie van dat "uiteenspatten" dat je beschrijft en de energiebalans van deze enorme botsinkjes vindt alleen wel plaats op de KEVLARTM-laag en die ligt ónder de buitenste, stoffen laag.
Dus die hagelwitte (pun intended) pakken waarin die clowns die capsule uitstapten, hadden helemaal vol kleine brandgaatjes moeten zitten, waar de met 55.000 km/u aansuizende meteorietjes wél door het dunne stof brandden, maar tegen het KEVLAR hun Waterloo vonden.
Dat...ehh... zagen we niet.
Oh ja, wel wat kleine voorgeprepareerde fotootjes van kleine lapjes stof. Toch anders dan een hagelbui van tot 80 uur op je kneiter...en geen schoon pak in de kast van de LM hangen, daar was geen ruimte meer voor...
En vreemd dat er zo weinig over gepubliceerd is. Deze unieke omgeving, met zoveel studiemateriaal... Hmmm....
Wederom veel tekst zonder argumentatie maar wel met drogredenen. je valt weer in herhaling, maar schijnbaar is het wel de ultieme troll manier.quote:
In het weekend ben je een ridder en speel je larps in de bossen?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ey koning stroman, volgens mij heeft iemand eerder in dit topic nog een foto geplaatst van precies die brandgaatjes die er volgens jou niet warenVerder schrijf je veel, zeg je weinig, en lijk je te denken dat het een soort hagelbui in de ruimte is. Zo erg is het gelukkig ook weer niet.
En ja, kevlar is sterk. Dat gaat zonder problemen die 13 joule tegenhouden. Ter vergelijking, de pees op mijn boog is van een soort kevlar achtig materiaal gemaakt. Deze is +-2mm dik, en zou sterk genoeg moeten zijn om twee kleine auto's mee op te tillen.
Hij is iets moderner dan datquote:Op zondag 17 mei 2015 23:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In het weekend ben je een ridder en speel je larps in de bossen?
Bekijk de aarde vanuit het International Space Station in HDquote:
Boogschieten is zover ik weet een normale sport.quote:Op zondag 17 mei 2015 23:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Olympische sport zelfsquote:Op zondag 17 mei 2015 23:43 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Boogschieten is zover ik weet een normale sport.
Ja, maar ik had verwacht dat ATuin-hek een larper zou zijn of zo.quote:Op zondag 17 mei 2015 23:43 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Boogschieten is zover ik weet een normale sport.
Hoe is dat relevant voor dit topic?quote:Op zondag 17 mei 2015 23:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ja, maar ik had verwacht dat ATuin-hek een larper zou zijn of zo.
Nou, ik zie dat alleen op tv en heb het nog nooit met mijn eigen ogen gezien. Geloof je werkelijk dat boogschieten echt bestaat? Wat een flauwekul! Als je eenmaal kevlar buigt, zal het in die houding blijven. Het is van een metaalsoort, dat is dus pure logica.quote:
Al meerdere keren gevraagd maar nooit een antwoord op gehad.quote:Op zondag 17 mei 2015 23:42 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Bekijk de aarde vanuit het International Space Station in HD
Nou, Mata, hoe flikken ze dit kunstje? Volgens jou is het fake en wie eist die bewijst!
Larpers grbruiken geen wedstrijdbogen met pezen van kevlar enzow...quote:Op zondag 17 mei 2015 23:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |