Dat dacht ik ook, maar in mijn aantekeningen en in de samenvatting staat dat als een van de veroorzakers onbekend is, de benadeelde dan de andere die ook betrokken is en bekend is, voor de helft kan aanspreken.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Iedere is gewoon hoofdelijk aansprakelijk, of ik moet nou wel heel veel missen.
Je mag gewoon ieder voor de volle 100% pakken? toch?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:54 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, maar in mijn aantekeningen en in de samenvatting staat dat als een van de veroorzakers onbekend is, de benadeelde dan de andere die ook betrokken is en bekend is, voor de helft kan aanspreken.
Exportneutraliteit stimuleert in feite weinig omdat men net zo graag heeft dat je in het binnenland investeert en dat het uitgangspunt is. Waar je ook investeert; de woonstaat zal bijheffen tot het eigen belastingniveau. Voordelen van laagbelaste landen waarin je investeert worden dus wegbelast. Het is typisch een systeem voor grote landen met een sterke eigen economie.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Klopt het dan dat exportneutraliteit eigenlijk alleen maar export stimuleert naar landen met een relatief hoge belastingdruk vergeleken met de woonstaat?
edit: Of juist lage?![]()
Nee. In mijn casus zijn A, B en C voor 1/3de deel aansprakelijk, en als C onbekend is, dan A en B voor 1/2de deel.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
Je mag gewoon ieder voor de volle 100% pakken? toch?
Het zou oneerlijker zijn om het slachtoffer dan maar voor 66% te vergoeden.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:56 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nee. In mijn casus zijn A, B en C voor 1/3de deel aansprakelijk, en als C onbekend is, dan A en B voor 1/2de deel.
Ik wil weten waarom, want ik vind dat niet eerlijk voor B.
Slachtoffer is A zelf. Dus voor 50% wordt er dan vergoed.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:58 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het zou oneerlijker zijn om het slachtoffer dan maar voor 66% te vergoeden.
Als A eigen schuld heeft (6:101 BW), blijft dat deel voor zijn eigen rekening. Als hij 1/3 heeft veroorzaakt kan hij zowel B als C voor 2/3 aanspreken, als C betaalt hoeft B niet meer aan A te betalen. Dan moet C vervolgens maar kijken hoe hij het geld (1/3 bij gelijke bijdrage OD/tekortkoming) van B krijgt, dat is niet het probleem van het slachtoffer.quote:
Duidelijk.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:03 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Als A eigen schuld heeft (6:101 BW), blijft dat deel voor zijn eigen rekening. Als hij 1/3 heeft veroorzaakt kan hij zowel B als C voor 2/3 aanspreken, als C betaalt hoeft B niet meer aan A te betalen. Dan moet C vervolgens maar kijken hoe hij het geld (1/3 bij gelijke bijdrage OD/tekortkoming) van B krijgt, dat is niet het probleem van het slachtoffer.
Oké sorry één laatste controle nog. Als een bedrijf 100 binnenlandse en 100 buitenlandse winst heeft wordt in een CIN-land gewoon 100 belast volgens het nationale tarief en in een CEN-land 200 belast volgens nationale tarief waar je dan de in het buitenland betaalde belasting vanaf mag trekken (tot het binnenlandse niveau want full credits worden niet gegeven). Klopt dat zo? Want dan snap ik het en anders niet.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Exportneutraliteit stimuleert in feite weinig omdat men net zo graag heeft dat je in het binnenland investeert en dat het uitgangspunt is. Waar je ook investeert; de woonstaat zal bijheffen tot het eigen belastingniveau. Voordelen van laagbelaste landen waarin je investeert worden dus wegbelast. Het is typisch een systeem voor grote landen met een sterke eigen economie.
Als hoofdregel: correct. Alleen heeft elk land tot op zekere hoogte zowel een vrijstellings- als een verrekeningsmethode. Maar hanteer dit als uitgangspunt en je zit aardig safe.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:08 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oké sorry één laatste controle nog. Als een bedrijf 100 binnenlandse en 100 buitenlandse winst heeft wordt in een CIN-land gewoon 100 belast volgens het nationale tarief en in een CEN-land 200 belast volgens nationale tarief waar je dan de in het buitenland betaalde belasting vanaf mag trekken (tot het binnenlandse niveau want full credits worden niet gegeven). Klopt dat zo? Want dan snap ik het en anders niet.![]()
Gebhard is toch iets van dat de rule of reason van casis de dijon ook van toepassing is op vrije verkeer van vestiging?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:16 schreef Reddead het volgende:
Kan iemand mij de essentie van gebhard vertellen? Het is duidelijk dat het een soort algemene uitzondering is voor alle beperkingen van het vrije verkeer, maar hoe zit het met de verschillen tussen diensten en vestiging?
Vrij verkeer van diensten en vestiging sluiten elkaar uit; ze zijn niet tegelijk van toepassing. Er mogen voor het uitoefenen van de vrijheden in een lidstaat voorwaarden worden gesteld (wat dus de facto neerkomt op een belemmering van het vrije verkeer) als die niet discriminatoir, noodzakelijk en effectief zijn. Veel meer kun je er volgens mij niet uit halen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:16 schreef Reddead het volgende:
Kan iemand mij de essentie van gebhard vertellen? Het is duidelijk dat het een soort algemene uitzondering is voor alle beperkingen van het vrije verkeer, maar hoe zit het met de verschillen tussen diensten en vestiging?
Huh, maar dan mag je hier niet meer posten...quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:21 schreef Boterbartje het volgende:
Ik denk trouwens dat ik over ga stappen op HBO-R
Hmm bij nader inzien blijf ik toch maar WO doen..quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Huh, maar dan mag je hier niet meer posten...
WACHT, dan mag je niet niet meer posten
"Casussen".quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:24 schreef Boterbartje het volgende:
Ik zag een nieuw filmpje van dé juridische hogeschool. Ik werd er helemaal enthousiast van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |