abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 januari 2015 @ 20:03:04 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149052000

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 25-01-2015 20:12:23 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 25 januari 2015 @ 20:04:18 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149052040

New Democracy supporters are watching power slip from the hands of their party after less than three years in office.

Wat een kop _O-
Mijn reisverslagen
pi_149052190
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 20:04 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
New Democracy supporters are watching power slip from the hands of their party after less than three years in office.

Wat een kop _O-
Hij ziet eruit of ie z'n laatste 99.999 drachmes versnoept heeft, inderdaad.

Het lullige is dat iedereen zal blijven drammen, maar dat dit nog een keer wordt overgedaan bij de verkiezingen voor de eerste kamer, en in de UK met UKIP. Het is niet voor niks dat de tegenstemmers bij de ECB hebben gewezen op de politieke gevolgen. Ze hebben zelf de lont aangestoken.
so long and thanks for all the fish
  zondag 25 januari 2015 @ 20:22:47 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149052645
Die arme Grieken toch. Eerst worden hun salarissen met 25% verlaagd en net als ze denken dat het einde in zicht is komt Draghi dat overgebleven salaris nog even met tientallen procenten devalueren.
Mijn reisverslagen
pi_149055596

Ik snap er geen reet van maar het is wel spannend!
One man's trash, another man's treasure.
pi_149059236
149 van de 300 zetels voor Syriza als tussenstand zo te zien? Dat is dan wel spannend ja.
pi_149059368
Het einde van de euro is in zicht.
pi_149059403
De euro ondertussen naar 1,11$
  zondag 25 januari 2015 @ 23:04:21 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_149059628
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:59 schreef Igen het volgende:
De euro ondertussen naar 1,11$
ja dat wordt texel dus dit jaar
of frankrijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_149059737
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

of frankrijk
Texel is mooi toch?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_149059829
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:55 schreef Igen het volgende:
149 van de 300 zetels voor Syriza als tussenstand zo te zien? Dat is dan wel spannend ja.
Zijn dat de exit polls of de uitslagen die binnenstromen, daar onder in beeld?
  zondag 25 januari 2015 @ 23:09:21 #12
323876 michaelmoore
pi_149059855
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:06 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Texel is mooi toch?
ja in filipijnnen zijn ook veel mooie plekken hoor
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_149059894
quote:

[..]

of frankrijk
Naar Rusland vliegen is nu ook wel aardig geprijsd. Oekrane trouwens ook.
pi_149060255
alsof het uitmaakt wie er in Griekenland wint
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_149060318
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:16 schreef sitting_elfling het volgende:
alsof het uitmaakt wie er in Griekenland wint
Hoezo niet?
pi_149060320
Toch wel. Griekenland heeft een enorme primaire overschot en kan dus wel degelijk dreigen met een default. Moeten ze doen, als ze slim zijn.
pi_149060374
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:18 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Hoezo niet?
Linksom, rechtsom, het gaat toch niet goed aflopen.

Of Griekenland nu wel of niet bij het puzzeltje hoort maakt allemaal niet zo verschrikkelijk veel uit.
pi_149060427
quote:

[..]

of frankrijk
Ik krijg betaald in een andere valuta dan Euro. Dus ik moet straks ook naar Texel of Frankrijk. Goedkoop, die Eurolanden. :D
pi_149060429
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Of Griekenland nu wel of niet bij het puzzeltje hoort maakt allemaal niet zo verschrikkelijk veel uit.
Ik vind van wel, als Griekenland nu default worden de kosten van dit beleid duidelijk.

De kans wordt dan kleiner dat de rekening groter word, voordat we landen als Spanje of Italie overeind houden.
pi_149060447
Tuurlijk wel. Als Griekenland eruit stapt wie volgt?
pi_149060490
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik vind van wel, als Griekenland nu default word meteen duidelijk wat de kosten zijn van dit beleid.

De kans word dan kleiner dat de rekening groter word, voordat we landen als Spanje of Italie overeind houden.
Yup, verkiezingen in Spanje komen later dit jaar en Podemos kan daar de Syriza zijn.
  zondag 25 januari 2015 @ 23:22:00 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149060516
Echt een belachelijke situatie. Nu is de euro dus echt in gevaar en gaat de ECB het proces versnellen met QE :')
Deze uitslag zal zijn effect niet missen in Italie en Spanje
Mijn reisverslagen
pi_149060606
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:22 schreef SeLang het volgende:
Echt een belachelijke situatie. Nu is de euro dus echt in gevaar en gaat de ECB het proces versnellen met QE :')
Probleem is dat Euro beleid wordt uitgevoerd voor en door de banken. De Grieken lijken dit nu te snappen.

Hier in noord-Europa wordt men nog afgeleid door iPhones en flatscreens.
pi_149060758
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:23 schreef de_ier het volgende:
Hier in noord-Europa wordt men nog afgeleid door iPhones en flatscreens.
Dat niet alleen, we hebben het nog steeds zeer goed. Veel mensen kunnen simpelweg de verbanden niet leggen. Zij zien niet dat het beleid van Draghi hun pensioen/koopkracht uitholt en de ongelijkheid qua vermogen n inkomen aanwakkert. Mede door de bizarre theorien waar economen tegenwoordig massaal in geloven n media die mensen niet goed voorlichten (hetgeen weer deels komt door die bizarre theorien). Zou men dit wel inzien, dan zou het tij zo keren. In Griekenland lijkt die bewustwording te komen.

Komt nog bij dat mensen zich niet meer vertegenwoordigt voelen door politici/media en het zien als iets dat niet te voorkomen is. Ieder voor zich zeg maar. Totdat er een 'leider' opstaat of een gebeurtenis zorgt tot voor een nieuwe perceptie.

[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 26-01-2015 00:45:39 ]
pi_149061142
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Zou men dit wel inzien, dan zou het tij zo keren. In Griekenland lijkt die bewustwording te komen.
Zo'n uitslag in Griekenland was wel te verwachten. Leven daar is huilen met de pet op nu. In Nederland valt het allemaal nog wel mee dan.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 januari 2015 @ 23:43:19 #26
862 Arcee
Look closer
pi_149061434
quote:
In welke zin niet? :)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_149061731
quote:
Ja natuurlijk, QE is toch een premie voor sommige landen om te kijken wat er te halen is, en een premie voor landen die dat mogen betalen om met de voeten te stemmen.

Draghi, het paard van Frankfurt.

Hij zei het heel duidelijk op een vraag in de Q&A: ik vind die discussie over non risk sharing bij asset buys academisch, want alle EU landen hangen er toch aan de funding kant aan. Dus vanaf nu kunnen landen alles weer flikken wat ze willen, want ze chanteren de rest van landen gewoon met een default. Niet via de asset kant, maar via de funding kant.
  maandag 26 januari 2015 @ 00:11:47 #28
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_149062141
Ik kom net dit filmpje van LuckyTV tegen. Bijna 2,5 jaar oud en weer helemaal actueel. :D

http://www.luckymedia.nl/luckytv/2012/09/afspraak-is-afspraak/
Bedankt Hans.
pi_149062233
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik vind van wel, als Griekenland nu default worden de kosten van dit beleid duidelijk.

De kans wordt dan kleiner dat de rekening groter word, voordat we landen als Spanje of Italie overeind houden.
De rekening is sowieso groot. Het is, sowieso, een dikke bende.

Dat was destijds ook met de financiele crash een aantal jaar terug. Het was irrelevant wie als eerste viel, ze vielen daarna allemaal als domino stenen om anyway. En of het nu Italie, Spanje, Griekenland is, het is me allemaal om het even. Vertrouwen in een goede, laat ik zeggen economisch constructieve uitkomst heb ik niet.
pi_149062702
Ik ben het met je eens hoor, maar als we Spanje en Itali ook nog eens overeind houden is de totaalrekening enkel groter. Dan is het 100% zeker dat we allemaal gaan. Ik zie NL of Duitsland anders best standhouden.

Wat me trouwens opvalt is dat niet alleen voor steeds meer mensen duidelijk wordt dat dit slecht gaat aflopen, maar er is chte boosheid. We zien het gewoon gebeuren, dat is een groot verschil t.o.v. de grootschalige naviteit gedurende de vorige bubble. Of is het ook meer dat niemand weet hoe hierop voorbereid te zijn, juist omdat we het zien aankomen?
pi_149062964

Today Athene, tomorrow Madrid. *O*
pi_149063002
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:14 schreef crashbangboom het volgende:
En in de tussentijd, wat doen de bondyields?

Die stijgen :D Europabreed. Backfire!
Ik las laatst een leuk theorietje over de observatie dat yields onder QE wel vaker stijgen, terwijl je juist een daling zou verwachten:

http://coppolacomment.blo(...)g-and-end-of-qe.html
pi_149063009
Dus even samenvatten;

1. Syriza wil praten over het steunpakket. Heel toevallig wil de EU dat ook, omdat het tweede programma binnenkort afloopt.

2. Syriza verklaart de 'troika' voor dood. Heel toevallig vindt het EGH dat de ECB niks te maken heeft in de troika.

3. Syriza wil een vermindering van de schuldenlast. De EU zal een nominale afschrijving niet willen maar kan de voorwaarden zonder zichtbare exra kosten verbeteren. Maar zal daarvoor wat in ruil willen; bijvoorbeeld effectievere maatregelen, voor een deel maatregelen die Syriza ook wel wil.

Kortom, veel bijzonders is er ook niet aan de hand.
  maandag 26 januari 2015 @ 02:18:23 #34
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_149063692
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 00:55 schreef HiZ het volgende:
Dus even samenvatten;

1. Syriza wil praten over het steunpakket. Heel toevallig wil de EU dat ook, omdat het tweede programma binnenkort afloopt.

2. Syriza verklaart de 'troika' voor dood. Heel toevallig vindt het EGH dat de ECB niks te maken heeft in de troika.

3. Syriza wil een vermindering van de schuldenlast. De EU zal een nominale afschrijving niet willen maar kan de voorwaarden zonder zichtbare exra kosten verbeteren. Maar zal daarvoor wat in ruil willen; bijvoorbeeld effectievere maatregelen, voor een deel maatregelen die Syriza ook wel wil.

Kortom, veel bijzonders is er ook niet aan de hand.
Ik ben benieuwd hoe de Syriza-stemmers reageren als blijkt dat de partij zijn beloftes niet kan waarmaken, want hoewel jij hier meent dat Syriza ook wel effectievere maatregelen wil lees ik dit:

quote:
Syriza-partijleider Alexis Tsipras is de verkiezingen ingegaan met de belofte dat hij het met de EU en het IMF overeengekomen bezuinigings- en hervormingsprogramma drastisch zal aanpassen. Hij wil ontslagen ongedaan maken en salarissen en pensioenen verhogen.
Dit zijn toch een paar dingen waar ze vast niet gemakkelijk overeenstemming over zullen bereiken.
Bedankt Hans.
pi_149063771
quote:

[..]

Please elaborate?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_149063798
quote:
De uitslag ansich zegt helemaal niks, lijkt me? De gevolgen van de uitslag lijken me belangrijker.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  maandag 26 januari 2015 @ 04:28:35 #37
323876 michaelmoore
pi_149064129
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:20 schreef arjan1112 het volgende:
Tuurlijk wel. Als Griekenland eruit stapt wie volgt?
de landen met de meeste schulden
pi_149064720
quote:
14s.gif Op maandag 26 januari 2015 02:18 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe de Syriza-stemmers reageren als blijkt dat de partij zijn beloftes niet kan waarmaken, want hoewel jij hier meent dat Syriza ook wel effectievere maatregelen wil lees ik dit:

[..]

Dit zijn toch een paar dingen waar ze vast niet gemakkelijk overeenstemming over zullen bereiken.
Dat lijkt me niet zo'n probleem, Draghi heeft net de geldpersen aangezet met de smoes van defaltie, en zoekt een precedent waarmee hij dat geld richting Italie kan sluizen. Dus Syriza heeft alvast n fan in Frankfurt.

Stap voor stap, niet voor niks luidt het gezegde dat Rome niet in n dag gebouwd is.
  maandag 26 januari 2015 @ 08:33:33 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149064915
quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2015 02:35 schreef tofastTG het volgende:

[..]

De uitslag ansich zegt helemaal niks, lijkt me? De gevolgen van de uitslag lijken me belangrijker.
Alleen al het feit dat een dergelijke partij overtuigend de verkiezingen kan winnen zal enorm motiverend zijn voor gelijkgestemden in Itali, Spanje en Portugal om op hun eigen anti-austerity / F*ck de EU partijen te stemmen.

Maar je hebt gelijk dat het belangrijk is of het de Grieken nu daadwerkelijk lukt om belangrijke concessies af te dwingen, of in ieder geval dat dat de perceptie is. Vergeet ook niet dat de rekening van eventuele Griekse schuldreductie mede moet worden betaald door Itali Spanje en Portugal dus dat hun situatie nog zwaarder wordt en ze dus nog meer reden hebben om op hun eigen Syriza equivalenten te stemmen.

Dit jaar zijn er verkiezingen in Spanje en Podemos (de Spaanse Syriza) staat aan kop in de peilingen.
Mijn reisverslagen
  maandag 26 januari 2015 @ 08:54:32 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149065165
Hier de nieuwe minister van Financin:

http://bcove.me/scxnjgu1
Mijn reisverslagen
pi_149065251
quote:
14s.gif Op maandag 26 januari 2015 02:18 schreef bascross het volgende:

[..]

[..]

Het lijkt mij, als je kijkt naar de ongekend halfslachtige manier waarop Samaras het probeerde helemaal niet zo moeilijk om tot een accoord te komen.
pi_149065258
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 08:54 schreef SeLang het volgende:
Hier de nieuwe minister van Financin:

http://bcove.me/scxnjgu1
"Surplus recycling mechanisms"..... duidelijk toch?

SRM's. De nieuwe SMP's en LTRO's
pi_149065285
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het lijkt mij, als je kijkt naar de ongekend halfslachtige manier waarop Samaras het probeerde helemaal niet zo moeilijk om tot een accoord te komen.
Dat lijkt me idd ook niet, jij scheldt het kwijt en wij betalen het niet. Dan mag jij tegen je volk zeggen dat het niet echt kwijtgescholden is, maar dat de betalings termijn perpetueel opgeschoven is, en ik zeg de waarheid tegen mijn volk, namelijk dat we het niet betalen.

Het is net of dat we weer in de twilight zone van 2008 zitten, waarbij banken gewoon alles level 3 bleven waarderen ook al kwam er geen cent binnen. Alleen zijn het nu de overheden en centrale banken, die doen wat ze verboden hebben.
  maandag 26 januari 2015 @ 09:10:03 #44
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_149065370
En ondertussen stijgt de AEX vrolijk verder... 8)7
pi_149065375
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:02 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat lijkt me idd ook niet, jij scheldt het kwijt en wij betalen het niet. Dan mag jij tegen je volk zeggen dat het niet echt kwijtgescholden is, maar dat de betalings termijn perpetueel opgeschoven is, en ik zeg de waarheid tegen mijn volk, namelijk dat we het niet betalen.

Het is net of dat we weer in de twilight zone van 2008 zitten, waarbij banken gewoon alles level 3 bleven waarderen ook al kwam er geen cent binnen. Alleen zijn het nu de overheden en centrale banken, die doen wat ze verboden hebben.
Er is voldoende druk mogelijk op Griekenland om een voor iedereen acceptabel resultaat te bereiken. Niemand hoeft te treuren over het einde van de clientenstaat in Griekenland.
pi_149065417
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:10 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
En ondertussen stijgt de AEX vrolijk verder... 8)7
Goh, zou dat komen omdat de Griekse verkiezingen vooral belangrijk wordt gevonden door journalisten die elkaar napraten? Volgens de BBC was de euro sterk gedaald in verband met de Griekse verkiezingen. Behalve dat hij niet eens gedaald was.
pi_149065424
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Goh, zou dat komen omdat de Griekse verkiezingen vooral belangrijk wordt gevonden door journalisten die elkaar napraten? Volgens de BBC was de euro sterk gedaald in verband met de Griekse verkiezingen. Behalve dat hij niet eens gedaald was.
Men hecht inderdaad een beetje veel waarde aan die verkiezingen.
pi_149065445
quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kun je dat eens nader uitleggen?
pi_149065453
quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor de Grieken lijkt het me wel een belangrijke ontwikkeling. Als Europeaan ben ik ook niet zonder hoop nu een ander land in Europa zich heeft ontdaan van een ineffectieve regering. Maar om nu hysterisch te gaan zitten doen over het feit dat meneer Tsipras wat hoog inzet in de onderhandelingen.
pi_149065493
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:14 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Kun je dat eens nader uitleggen?
lees het topic hier maar eens terug trolletje :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')