Hij ziet eruit of ie z'n laatste 99.999 drachmes versnoept heeft, inderdaad.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:04 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
New Democracy supporters are watching power slip from the hands of their party after less than three years in office.
Wat een kop
ja dat wordt texel dus dit jaarquote:
Texel is mooi toch?quote:Op zondag 25 januari 2015 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat wordt texel dus dit jaar
of frankrijk
Zijn dat de exit polls of de uitslagen die binnenstromen, daar onder in beeld?quote:Op zondag 25 januari 2015 22:55 schreef Igen het volgende:
149 van de 300 zetels voor Syriza als tussenstand zo te zien? Dat is dan wel spannend ja.
ja in filipijnnen zijn ook veel mooie plekken hoorquote:
Naar Rusland vliegen is nu ook wel aardig geprijsd. Oekrane trouwens ook.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of frankrijk
Hoezo niet?quote:Op zondag 25 januari 2015 23:16 schreef sitting_elfling het volgende:
alsof het uitmaakt wie er in Griekenland wint
Linksom, rechtsom, het gaat toch niet goed aflopen.quote:
Ik krijg betaald in een andere valuta dan Euro. Dus ik moet straks ook naar Texel of Frankrijk. Goedkoop, die Eurolanden.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of frankrijk
Ik vind van wel, als Griekenland nu default worden de kosten van dit beleid duidelijk.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Linksom, rechtsom, het gaat toch niet goed aflopen.
Of Griekenland nu wel of niet bij het puzzeltje hoort maakt allemaal niet zo verschrikkelijk veel uit.
Yup, verkiezingen in Spanje komen later dit jaar en Podemos kan daar de Syriza zijn.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik vind van wel, als Griekenland nu default word meteen duidelijk wat de kosten zijn van dit beleid.
De kans word dan kleiner dat de rekening groter word, voordat we landen als Spanje of Italie overeind houden.
Probleem is dat Euro beleid wordt uitgevoerd voor en door de banken. De Grieken lijken dit nu te snappen.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:22 schreef SeLang het volgende:
Echt een belachelijke situatie. Nu is de euro dus echt in gevaar en gaat de ECB het proces versnellen met QE
Deze uitslag zal zijn effect niet missen in Italie en Spanje
Dat niet alleen, we hebben het nog steeds zeer goed. Veel mensen kunnen simpelweg de verbanden niet leggen. Zij zien niet dat het beleid van Draghi hun pensioen/koopkracht uitholt en de ongelijkheid qua vermogen n inkomen aanwakkert. Mede door de bizarre theorien waar economen tegenwoordig massaal in geloven n media die mensen niet goed voorlichten (hetgeen weer deels komt door die bizarre theorien). Zou men dit wel inzien, dan zou het tij zo keren. In Griekenland lijkt die bewustwording te komen.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:23 schreef de_ier het volgende:
Hier in noord-Europa wordt men nog afgeleid door iPhones en flatscreens.
Zo'n uitslag in Griekenland was wel te verwachten. Leven daar is huilen met de pet op nu. In Nederland valt het allemaal nog wel mee dan.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Zou men dit wel inzien, dan zou het tij zo keren. In Griekenland lijkt die bewustwording te komen.
In welke zin niet?quote:Op zondag 25 januari 2015 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Ja natuurlijk, QE is toch een premie voor sommige landen om te kijken wat er te halen is, en een premie voor landen die dat mogen betalen om met de voeten te stemmen.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:22 schreef SeLang het volgende:
Echt een belachelijke situatie. Nu is de euro dus echt in gevaar en gaat de ECB het proces versnellen met QE
De rekening is sowieso groot. Het is, sowieso, een dikke bende.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik vind van wel, als Griekenland nu default worden de kosten van dit beleid duidelijk.
De kans wordt dan kleiner dat de rekening groter word, voordat we landen als Spanje of Italie overeind houden.
Ik las laatst een leuk theorietje over de observatie dat yields onder QE wel vaker stijgen, terwijl je juist een daling zou verwachten:quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:14 schreef crashbangboom het volgende:
En in de tussentijd, wat doen de bondyields?
Die stijgenEuropabreed. Backfire!
Ik ben benieuwd hoe de Syriza-stemmers reageren als blijkt dat de partij zijn beloftes niet kan waarmaken, want hoewel jij hier meent dat Syriza ook wel effectievere maatregelen wil lees ik dit:quote:Op maandag 26 januari 2015 00:55 schreef HiZ het volgende:
Dus even samenvatten;
1. Syriza wil praten over het steunpakket. Heel toevallig wil de EU dat ook, omdat het tweede programma binnenkort afloopt.
2. Syriza verklaart de 'troika' voor dood. Heel toevallig vindt het EGH dat de ECB niks te maken heeft in de troika.
3. Syriza wil een vermindering van de schuldenlast. De EU zal een nominale afschrijving niet willen maar kan de voorwaarden zonder zichtbare exra kosten verbeteren. Maar zal daarvoor wat in ruil willen; bijvoorbeeld effectievere maatregelen, voor een deel maatregelen die Syriza ook wel wil.
Kortom, veel bijzonders is er ook niet aan de hand.
Dit zijn toch een paar dingen waar ze vast niet gemakkelijk overeenstemming over zullen bereiken.quote:Syriza-partijleider Alexis Tsipras is de verkiezingen ingegaan met de belofte dat hij het met de EU en het IMF overeengekomen bezuinigings- en hervormingsprogramma drastisch zal aanpassen. Hij wil ontslagen ongedaan maken en salarissen en pensioenen verhogen.
Please elaborate?quote:Op zondag 25 januari 2015 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Of Griekenland nu wel of niet bij het puzzeltje hoort maakt allemaal niet zo verschrikkelijk veel uit.
De uitslag ansich zegt helemaal niks, lijkt me? De gevolgen van de uitslag lijken me belangrijker.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:22 schreef SeLang het volgende:
de landen met de meeste schuldenquote:Op zondag 25 januari 2015 23:20 schreef arjan1112 het volgende:
Tuurlijk wel. Als Griekenland eruit stapt wie volgt?
Dat lijkt me niet zo'n probleem, Draghi heeft net de geldpersen aangezet met de smoes van defaltie, en zoekt een precedent waarmee hij dat geld richting Italie kan sluizen. Dus Syriza heeft alvast n fan in Frankfurt.quote:Op maandag 26 januari 2015 02:18 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe de Syriza-stemmers reageren als blijkt dat de partij zijn beloftes niet kan waarmaken, want hoewel jij hier meent dat Syriza ook wel effectievere maatregelen wil lees ik dit:
[..]
Dit zijn toch een paar dingen waar ze vast niet gemakkelijk overeenstemming over zullen bereiken.
Alleen al het feit dat een dergelijke partij overtuigend de verkiezingen kan winnen zal enorm motiverend zijn voor gelijkgestemden in Itali, Spanje en Portugal om op hun eigen anti-austerity / F*ck de EU partijen te stemmen.quote:Op maandag 26 januari 2015 02:35 schreef tofastTG het volgende:
[..]
De uitslag ansich zegt helemaal niks, lijkt me? De gevolgen van de uitslag lijken me belangrijker.
Het lijkt mij, als je kijkt naar de ongekend halfslachtige manier waarop Samaras het probeerde helemaal niet zo moeilijk om tot een accoord te komen.quote:Op maandag 26 januari 2015 02:18 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe de Syriza-stemmers reageren als blijkt dat de partij zijn beloftes niet kan waarmaken, want hoewel jij hier meent dat Syriza ook wel effectievere maatregelen wil lees ik dit:
[..]
Dit zijn toch een paar dingen waar ze vast niet gemakkelijk overeenstemming over zullen bereiken.
"Surplus recycling mechanisms"..... duidelijk toch?quote:Op maandag 26 januari 2015 08:54 schreef SeLang het volgende:
Hier de nieuwe minister van Financin:
http://bcove.me/scxnjgu1
Dat lijkt me idd ook niet, jij scheldt het kwijt en wij betalen het niet. Dan mag jij tegen je volk zeggen dat het niet echt kwijtgescholden is, maar dat de betalings termijn perpetueel opgeschoven is, en ik zeg de waarheid tegen mijn volk, namelijk dat we het niet betalen.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het lijkt mij, als je kijkt naar de ongekend halfslachtige manier waarop Samaras het probeerde helemaal niet zo moeilijk om tot een accoord te komen.
Er is voldoende druk mogelijk op Griekenland om een voor iedereen acceptabel resultaat te bereiken. Niemand hoeft te treuren over het einde van de clientenstaat in Griekenland.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:02 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat lijkt me idd ook niet, jij scheldt het kwijt en wij betalen het niet. Dan mag jij tegen je volk zeggen dat het niet echt kwijtgescholden is, maar dat de betalings termijn perpetueel opgeschoven is, en ik zeg de waarheid tegen mijn volk, namelijk dat we het niet betalen.
Het is net of dat we weer in de twilight zone van 2008 zitten, waarbij banken gewoon alles level 3 bleven waarderen ook al kwam er geen cent binnen. Alleen zijn het nu de overheden en centrale banken, die doen wat ze verboden hebben.
Goh, zou dat komen omdat de Griekse verkiezingen vooral belangrijk wordt gevonden door journalisten die elkaar napraten? Volgens de BBC was de euro sterk gedaald in verband met de Griekse verkiezingen. Behalve dat hij niet eens gedaald was.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:10 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
En ondertussen stijgt de AEX vrolijk verder...
Men hecht inderdaad een beetje veel waarde aan die verkiezingen.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Goh, zou dat komen omdat de Griekse verkiezingen vooral belangrijk wordt gevonden door journalisten die elkaar napraten? Volgens de BBC was de euro sterk gedaald in verband met de Griekse verkiezingen. Behalve dat hij niet eens gedaald was.
Kun je dat eens nader uitleggen?quote:Op maandag 26 januari 2015 09:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Men hecht inderdaad een beetje veel waarde aan die verkiezingen.
Voor de Grieken lijkt het me wel een belangrijke ontwikkeling. Als Europeaan ben ik ook niet zonder hoop nu een ander land in Europa zich heeft ontdaan van een ineffectieve regering. Maar om nu hysterisch te gaan zitten doen over het feit dat meneer Tsipras wat hoog inzet in de onderhandelingen.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Men hecht inderdaad een beetje veel waarde aan die verkiezingen.
lees het topic hier maar eens terug trolletjequote:Op maandag 26 januari 2015 09:14 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kun je dat eens nader uitleggen?
Ik kan er nog geen inhoudelijke bijdrage van je in ontdekken.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
lees het topic hier maar eens terug trolletje.
Exact deze analyse zullen een aantal ministers ook wel gemaakt hebben, ik verwacht dus persoonlijk nauwelijks ruimte voor de Grieken.quote:Op maandag 26 januari 2015 08:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat een dergelijke partij overtuigend de verkiezingen kan winnen zal enorm motiverend zijn voor gelijkgestemden in Itali, Spanje en Portugal om op hun eigen anti-austerity / F*ck de EU partijen te stemmen.
Maar je hebt gelijk dat het belangrijk is of het de Grieken nu daadwerkelijk lukt om belangrijke concessies af te dwingen, of in ieder geval dat dat de perceptie is. Vergeet ook niet dat de rekening van eventuele Griekse schuldreductie mede moet worden betaald door Itali Spanje en Portugal dus dat hun situatie nog zwaarder wordt en ze dus nog meer reden hebben om op hun eigen Syriza equivalenten te stemmen.
Dit jaar zijn er verkiezingen in Spanje en Podemos (de Spaanse Syriza) staat aan kop in de peilingen.
Soep, heet, eten, opdienen, inderdaad.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voor de Grieken lijkt het me wel een belangrijke ontwikkeling. Als Europeaan ben ik ook niet zonder hoop nu een ander land in Europa zich heeft ontdaan van een ineffectieve regering. Maar om nu hysterisch te gaan zitten doen over het feit dat meneer Tsipras wat hoog inzet in de onderhandelingen.
Ik denk zelf dat een duurzame bodem er pas komt als er andere geluiden komen uit Amerika, er staat vanuit de corporaties wel enige druk op (wat Lew ook brabbelt). Kwestie van tijd lijkt me, maar zolang de divergentie aanhoud kan deze trade nog een tijdje aanhouden. Tot zoverre je het irrationele kunt rationaliseren.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:20 schreef SeLang het volgende:
Het begint tijd te worden voor short dekkingen. 5 cent erbij deze week?
Goede samenvatting van de massaal uitgebroken paniek.quote:De euro daalde in de vroeg ochtendhandel even naar net iets minder dan 1,11 dollar, maar herstelde al snel. Halverwege de ochtend kost de munt met 1,1254 zelfs meer dan vrijdag.
Op de obligatiemarkten waar staatsschulden worden verhandeld heeft het opkoopprogramma van de ECB geleid tot lagere rente op staatsleningen. De rente op een Nederlandse staatslening met een looptijd van 10 jaar bedraagt nu minder dan 0,4 procent. Ook de Griekse rente is iets gedaald. Eind december lag de rente nog op 9,6 procent, inmiddels is dat 8,9 procent.
Die denken nu zeker dat ze het Noorden op zijn Grieks gaan nemen.quote:Op maandag 26 januari 2015 12:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Bijna een kwart van mijn collega's in Londen zijn Grieks.
Iets met: "Yeah! .. wij gaan er goed uit komen!" etc..
Er zal binnenkort wel een aankondiging komen dat de pensioenpremies fors moeten worden verhoogd en de pensioenen verlaagd.quote:De rente op een Nederlandse staatslening met een looptijd van 10 jaar bedraagt nu minder dan 0,4 procent.
Neem aan dat de stijging van de aandelenkoersen vooralsnog genoeg is om dat te voorkomen?quote:Op maandag 26 januari 2015 12:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er zal binnenkort wel een aankondiging komen dat de pensioenpremies fors moeten worden verhoogd en de pensioenen verlaagd.
Voor pensioenfondsen is dat weinig interessant; die zijn vooral uit op dividend.quote:Op maandag 26 januari 2015 12:44 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Neem aan dat de stijging van de aandelenkoersen vooralsnog genoeg is om dat te voorkomen?
Wordt de dekkingsgraad niet ook benvloed door de waarde van de beleggingen?quote:Op maandag 26 januari 2015 12:46 schreef Reya het volgende:
[..]
Voor pensioenfondsen is dat weinig interessant; die zijn vooral uit op dividend.
De tekorten die ontstaan door een lagere rekenrente verplichten pensioenfondsen risicovollere assets af te bouwen. Die redenatie heeft tot op een bepaalde hoogte nooit geklopt, want als de aandelenbeurs 50% crasht, zou je juist koper moeten zijn n bij stijgingen/overwaarderingen juist verkoper. Ook al leid dat kortstondig tot een groter tekort, het gaat immers om de return over langere periode en die is dan gunstiger.quote:Op maandag 26 januari 2015 12:44 schreef tofastTG het volgende:
Neem aan dat de stijging van de aandelenkoersen vooralsnog genoeg is om dat te voorkomen?
Deels, maar daar staat tegenover dat toekomstige verplichtingen worden gedisconteerd aan rentestanden. Als deze laag staat, is de verdiscontering relatief laag en zijn de 'rele verplichtingen' dientengevolge relatief hoog. Verder ben ik geen deskundige op dit vlak, andere mensen hier zullen het beter uit kunnen leggen.quote:Op maandag 26 januari 2015 12:50 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Wordt de dekkingsgraad niet ook benvloed door de waarde van de beleggingen?
Rente, niet dividend, als pensioenfondsen renteverplichtingen primair gaan afdekken met dividenden, dan zijn we weer warped naar 2008/2009.quote:Op maandag 26 januari 2015 12:46 schreef Reya het volgende:
[..]
Voor pensioenfondsen is dat weinig interessant; die zijn vooral uit op dividend.
De enige die ze in dienst houden is de treasurer, aangezien ze hun geld verdienen met geld lenen en aandelen inkopen. De rest van het bedrijf is overbodig verklaard. Waarom zou je nog ondernemen met QE, gewoon een beetje met gratis geld schuiven is lucratiever?quote:Op maandag 26 januari 2015 13:29 schreef piepeloi55 het volgende:
Volgens geruchten wil IBM 110.000 man ontslaan. Gezien de omzetontwikkeling in $ van Q4 weet ik al dat een sterke dollar een gedeelte van de schuld krijgt. IBM is niet de enige, kwestie van tijd lijkt me dat autoriteiten in Amerika een minder gunstig geluid laten horen voor de $.
Het zou me niet verbazen, als we binnenkort de eerste hints van de Fed krijgen dat de renteverhoging wellicht iets langer op zich laat wachten.quote:Op maandag 26 januari 2015 13:29 schreef piepeloi55 het volgende:
Volgens geruchten wil IBM 110.000 man ontslaan. Gezien de omzetontwikkeling in $ van Q4 weet ik al dat een sterke dollar een gedeelte van de schuld krijgt. IBM is niet de enige, kwestie van tijd lijkt me dat autoriteiten in Amerika een minder gunstig geluid laten horen voor de $.
Ligt natuurlijk allemaal wel in de lijn der verwachting. De risico's op een domino effect bij een grexit zijn simpelweg stukken lager nu dan een aantal jaar geleden. Griekenland heeft itt. de situatie een aantal jaar geleden nauwelijks een onderhandelingspositie. Behalve dan dat een evt. grexit het imago kan schaden.quote:Op maandag 26 januari 2015 14:41 schreef HiZ het volgende:
Syriza heeft (heel dom) een coalitie gevormd met de 'onafhankelijke Grieken', waarmee ze dus een wankele en dunne meerderheid in het parlement hebben. Die onzekere positie zal ze zeker gaan opbreken tijdens de onderhandelingen. Vooral als hun kiezers gaan begrijpen hoe weinig Syriza kan waarmaken van beloftes die geld kosten maar die niet kunnen rekenen op instemming van de EU.
IMF heeft nu trouwens ook verklaard dat Griekenland van het IMF geen uitzonderingen hoeft te verwachten.
Nou ja, probleem is niet de Euro! Probleem is het feit dat Europese banken veels te onverantwoord in Griekse staatsobligaties hebben lopen investeren, en wanneer het allemaal in rook opging (was te voorspellen, maar de bankiers waren al lang met de bonussen van door) hebben de Europese regeringen (zeg maar, ons) die slechte investeringen overgenomen, i.p.v. de banken laten bloeden.quote:Tot slot is er nog de mogelijkheid dat Syriza standvastiger blijkt dan iedereen had gedacht en gewoon weigert om iets terug te betalen, omdat ze geen overeenstemming kunnen krijgen over makkelijkere voorwaarden. Dat zou nog mooier zijn, want dan krijgen we de hele rekening gepresenteerd, waarna de kritiek op de euro snel zal toenemen.
Dat is alleemaal kinderspiel vergeleken met wat er nu gebeurt met het zogenaamde locale centrale bank asset opkoopprogramma, waarvan Draghi zelf NU al zegt dat het een goede grap is dat de risico's van de assets voor rekening van het desbetreffende land is, maar de verliezen op de funding van die assetaankopen gewoon gedeeld worden. Heel bijzonder dat niemand dat antwoord in de Q&A heeft opgepikt. En dat is wel een gevolg van de onbperkte aansprakelijkheden die we ons op onze hals halen als gevolg van de euro.quote:Op maandag 26 januari 2015 16:15 schreef de_ier het volgende:
[..]
Nou ja, probleem is niet de Euro! Probleem is het feit dat Europese banken veels te onverantwoord in Griekse staatsobligaties hebben lopen investeren, en wanneer het allemaal in rook opging (was te voorspellen, maar de bankiers waren al lang met de bonussen van door) hebben de Europese regeringen (zeg maar, ons) die slechte investeringen overgenomen, i.p.v. de banken laten bloeden.
Of het nou met euro of yen of dollar was gebeurt maakt eigenlijk niet uit.
Punt is dat we moeten zorgen dat banken nooit meer zo onverantwoord mogen investeren, maar in plaats van dat te doen geven we nog meer geld aan de banken.... Behoorlijk moral hazard allemaal.
Wat Griekenland betreft, als ze besluiten om te defaulten dan is dat hun goed recht als land.
Maar dan nog is de hele shitzooi veroorzaakt omdat noordelijke (lees: Europese) banken geld hebben lopen strooien in zuidelijke (lees: Europees) investeringen.quote:En dat is wel een gevolg van de onbperkte aansprakelijkheden die we ons op onze hals halen als gevolg van de euro.
Ik krijg betaald in SEK dus laten we hopenquote:Op maandag 26 januari 2015 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nu dit allemaal wat minder lijkt uit te gaan pakken (al denk ik dat de Grieken pech zullen hebben vanwege precedent werking) is er al sprake van kapitaalvlucht uit de Euro?
De franc is een logische keuze maar bv ook de Scandinavische munten/banken?
Toon maar eens aan wat je beweertquote:Op maandag 26 januari 2015 16:44 schreef de_ier het volgende:
[..]
Maar dan nog is de hele shitzooi veroorzaakt omdat noordelijke (lees: Europese) banken geld hebben lopen strooien in zuidelijke (lees: Europees) investeringen.
In de VS krijg je dezelfde onzin, daar hebben de Amerikaanse banken enorm dom lopen investeren in vastgoed in Arizona en Florida. Dat is hun Griekenland en Portugal, zeg maar. Toen dat misging hebben de Amerikanen het gezamenlijk aangepakt. Nog steeds op foute manier vind ik, want ze hebben de banken teveel geld gegeven (zie aandelen bubbel nu in de VS). Maar in ieder geval met z'n alle aangepakt.
Maar Europa is nog meer kansloos dan de VS, want in Europa is het nog allemaal "wij" en "hun", met verschillende landen die elkaar met de vinger wijzen en aan schuldschuiven proberen mee te doen. Met de populaire opvatting in de media dat "wij" betalen voor het zuiden, en de politici die graag meelopen met zulke onzin want het levert natuurlijk stemmen op.
Maar de waarheid, die de politici liever niet zeggen, is dat we sinds 01/01/1999 gewoon een Eurozone hebben, en Rabobank, Deutsche Bank, enz zijn niet meer resp. Nederlandse en Duitse banken, maar gewoon Europese banken. Een die banken hebben enorm domme investeringen gemaakt in de Eurozone. En wij moeten als Europeanen nu gezamenlijk die banken aanpakken. Maar dat doen we niet, we vallen terug op de oude nationalistische denkwijze die Europa altijd heeft tegenhouden. En terwijl wij in Europa als kleuters gedragen zijn de Amerikanen intussen een jaar of vier verder qua herstel en is de dollar weer steevast aan kop als wereldmunt.
quote:Op maandag 26 januari 2015 16:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nu dit allemaal wat minder lijkt uit te gaan pakken (al denk ik dat de Grieken pech zullen hebben vanwege precedent werking) is er al sprake van kapitaalvlucht uit de Euro?
De franc is een logische keuze maar bv ook de Scandinavische munten/banken?
Rabobank had de Ierse ACC Bank overgenomen en heeft daarmee volop meegedaan aan de Ierse vastgoedponzi. ING Bank was investeerder in Anglo Irish Bank, die net een casino was.quote:Op maandag 26 januari 2015 16:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Toon maar eens aan wat je beweertLaat bijv. maar eens zien exact welke investeringen Rabo in die landen heeft gedaan. Jaarrekening erbij, laat maar zien.
En om hoeveel ging het hier? Hoeveel exposure en hoeveel verlies? Ik heb er ook geen zin in om jaarrekening erbij te halen om je suggestie te ontkrachten (onderbouw 'm zelf maar met concrete cijfers). Alleen al in Australia heeft Rabo een veelvoud aan exposure en issues. Kweet niet of je daar ook marketingkreten als ponzi en casino op los kan laten.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:10 schreef de_ier het volgende:
[..]
Rabobank had de Ierse ACC Bank overgenomen en heeft daarmee volop meegedaan aan de Ierse vastgoedponzi. ING Bank was investeerder in Anglo Irish Bank, die net een casino was.
Jaarrekeningen heb ik geen zin om erbij te halen. Bij de andere landen hetzelfde verhaal.
Nogmaals, financieel gezien bestaan er sinds 01/01/1999 geen "landen" meer, maar gewoon n Europese markt met Europese banken die overal hun vingers in de pap hebben.
Als je mensen geen enkel perspectief biedt en al jaren in de ellende zitten gaat men wat anders kiezen in een democratie. Volkomen logisch.... De gewone Griek moet nu bloeden voor iets dat de corrupte regeringen maar vooral ook door het vele goedkope geld van de euro is veroorzaakt.de meeste Grieken hebben hetbecht enorm slecht. Dit beleid is niet te handhaven.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:22 schreef SeLang het volgende:
Wat kan je ze aanbieden dan?quote:Op maandag 26 januari 2015 17:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Als je mensen geen enkel perspectief biedt en al jaren in de ellende zitten gaat men wat anders kiezen in een democratie. Volkomen logisch.... De gewone Griek moet nu bloeden voor iets dat de corrupte regeringen maar vooral ook door het vele goedkope geld van de euro is veroorzaakt.de meeste Grieken hebben hetbecht enorm slecht. Dit beleid is niet te handhaven.
de Grieken moet iets geboden worden, het gaat er om hoe je het verkoopt in zowel Griekenland, als de rest van de eu. syriz is niet besmet met het corrupteverleden van pasok en nd. Tsipras is iemand met een fris geluid. Dit moet je belonen, want als dit niet lukt zal Griekenland echt wegglijden in chaos en anarchie. Zie deze verkiezing als een kans, om ze binnen de euro weer perspectief te geven.
Het risico op een domino-effect is minder geworden, maar Griekenland heeft intussen ook een primair begrotingsoverschot dus als zij besluiten om gewoon niet te betalen en uit de euro te stappen dan ligt de schade vooral bij ons en kan de Griekse overheid wel aan de binnenlandse betalingen (ambtenarenlonen, pensioenen etc.) voldoen.quote:Op maandag 26 januari 2015 15:26 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ligt natuurlijk allemaal wel in de lijn der verwachting. De risico's op een domino effect bij een grexit zijn simpelweg stukken lager nu dan een aantal jaar geleden. Griekenland heeft itt. de situatie een aantal jaar geleden nauwelijks een onderhandelingspositie. Behalve dan dat een evt. grexit het imago kan schaden.
De effecten van QE op de economische groei zijn alles behalve zeker, maar het is in ieder geval wel mogelijk om de rentestanden voor overige zwakke eurolanden laag te houden.
Volgens mij was het EMU-saldo(dus incl. saldo van de lagere overheden) afgelopen jaar -2,8%, dus dat valt allemaal wel mee qua begrotingsoverschot. Bovendien vraag ik me af wat daarvan overblijft als men op zichzelf staat (immers uit de EU stappen en verwachten dat individuele lidstaten snel handelsakkoorden gaan sluiten is vrij ridicuul), en de nieuwe regering zich aan haar beloftes gaat houden.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Het risico op een domino-effect is minder geworden, maar Griekenland heeft intussen ook een primair begrotingsoverschot dus als zij besluiten om gewoon niet te betalen en uit de euro te stappen dan ligt de schade vooral bij ons en kan de Griekse overheid wel aan de binnenlandse betalingen (ambtenarenlonen, pensioenen etc.) voldoen.
Dus of netto hun onderhandelingspositie slechter is geworden? Ik denk niet dat dat zo simpel ligt.
Ik schreef primair overschot, dus zonder rentebetalingen. Dat het mt rentebetalingen alsnog in de min eindigt is natuurlijk geen wonder bij zo'n hoge staatsschuld, maar het hele idee van een staatsbankroet / haircut / ... is nou juist dat die staatsschuld omlaag gaat.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:09 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Volgens mij was het EMU-saldo(dus incl. saldo van de lagere overheden) afgelopen jaar -2,8%, dus dat valt allemaal wel mee qua begrotingsoverschot. Bovendien vraag ik me af wat daarvan overblijft als men op zichzelf staat (immers uit de EU stappen en verwachten dat individuele lidstaten snel handelsakkoorden gaan sluiten is vrij ridicuul), en de nieuwe regering zich aan haar beloftes gaat houden.
Van deze wist ik het al zegt dat niets over een kapitaalvlucht perse. Maar wat te denken van de scandinavische landen?quote:Op maandag 26 januari 2015 17:02 schreef tofastTG het volgende:
[..]Wat?
[ afbeelding ]
eur-dollar
[ afbeelding ]
eur-chf
Dat bedoel ik. Griekenland kan niet uit de euro gezet worden en kan gewoon zelfstandig besluiten om niet ,of minder te betalen... er IS geen dwangmiddel. De Grieken kunnen gewoon eisen stellen en dat weet tsipras donders goed. Men (de eu) zal over de brug moeten komen om de gewone griek verlichting te geven en terecht! De eu kan hoogstens het geldinfuus stoppen. Maar deert de Grieken niet direct, tsipras kan zo eenvoudig de zwarte piet weer richting eu schuiven en aangeven dat hij niet ingaat de chantage.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Het risico op een domino-effect is minder geworden, maar Griekenland heeft intussen ook een primair begrotingsoverschot dus als zij besluiten om gewoon niet te betalen en uit de euro te stappen dan ligt de schade vooral bij ons en kan de Griekse overheid wel aan de binnenlandse betalingen (ambtenarenlonen, pensioenen etc.) voldoen.
Dus of netto hun onderhandelingspositie slechter is geworden? Ik denk niet dat dat zo simpel ligt.
Ik denk dat je even vergeet dat de ECB de geldkraan kan/moet dichtdraaien eind februari als er geen accoord is. Dan kunnen de Grieken ofwel doorgaan met een geldloze economie of de drachme weer invoeren. Dan is dus Griekenland uit de euro gestapt zonder eruit getrapt te hoeven worden.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:42 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Griekenland kan niet uit de euro gezet worden en kan gewoon zelfstandig besluiten om niet ,of minder te betalen... er IS geen dwangmiddel. De Grieken kunnen gewoon eisen stellen en dat weet tsipras donders goed. Men (de eu) zal over de brug moeten komen om de gewone griek verlichting te geven en terecht! De eu kan hoogstens het geldinfuus stoppen. Maar deert de Grieken niet direct, tsipras kan zo eenvoudig de zwarte piet weer richting eu schuiven en aangeven dat hij niet ingaat de chantage.
Het primaire overschot verdampt ook als Syriza cadeautjes gaat uitdelen. Oftewel; er is geen geld, linksom of rechtsom voor leuke dingen voordat Syriza structuurwijzigingen van het soort dat Europa wil (en een goede regering in Griekenland zou moeten willen) doorvoert.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik schreef primair overschot, dus zonder rentebetalingen. Dat het mt rentebetalingen alsnog in de min eindigt is natuurlijk geen wonder bij zo'n hoge staatsschuld, maar het hele idee van een staatsbankroet / haircut / ... is nou juist dat die staatsschuld omlaag gaat.
Men wil geen burgeroorlog of revolutie naast de deur binnen de eu, je kunt er vanuitgaan dat er echt wel wat te onderhandelen is voor de grieken. Als zou hij maar een halvering van de rente voor elkaar krijgen is hij al spekkoper.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik denk dat je even vergeet dat de ECB de geldkraan kan/moet dichtdraaien eind februari als er geen accoord is. Dan kunnen de Grieken ofwel doorgaan met een geldloze economie of de drachme weer invoeren. Dan is dus Griekenland uit de euro gestapt zonder eruit getrapt te hoeven worden.
De enige, en dan ook enige troef die Griekenland heeft is dat de anderen (nog) niet willen dat Griekenland vertrekt. Dat kan veranderen als er niet te praten blijkt met Griekenland.
Merkel wil ook geen AfD met 20% van de stemmen.quote:Op maandag 26 januari 2015 19:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Men wil geen burgeroorlog of revolutie naast de deur binnen de eu, je kunt er vanuitgaan dat er echt wel wat te onderhandelen is voor de grieken. Als zou hij maar een halvering van de rente voor elkaar krijgen is hij al spekkoper.
Exact, en dan ook nog eens de aankomende verkiezingen in Spanje/Itali.quote:Op maandag 26 januari 2015 19:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Merkel wil ook geen AfD met 20% van de stemmen.
Binnen 24 uur een coalitie vormen en dan tijd overhouden om culturele tripjes te maken. Wat een held is die Tsipras toch!twitter:dgatopoulos twitterde op maandag 26-01-2015 om 15:24:58First act as leader, Tsipras visits Kaisariani rifle range to honor war dead#Greece http://t.co/Yoxw29Vlw1 reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |