Dit lijkt me nogal een open deur, maar vanzelfsprekend kon hij dat niet zeker weten. Hij kon wel geloven dat hij dat zeker wist... maar dat laatste is een geloof, geen kennis noch een waarheid.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nog een voorbeeld dan: goochelaar doet een trucje. Balletje gaat onder een bekertje. Goochelaar vraagt de toeschouwer of bij zeker weet dat het balletje onder het bekertje is. "Ja", zegt de toeschouwer. Goochelaar tilt het bekertje op en het balletje is weg.
Had de toeschouwer ongelijk toen hij zei dat hij het zeker wist?
Kijk aan, daar zijn we het gewoon over eens.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dat is ook niet wat ik zei. Ik zei dat het feit dat je niet kunt bewijzen dat iets niet bestaat niet betekent dat je niet kunt stellen dat het niet bestaat.
'Ik geloof dat ik het zeker weet'... Dat lijkt me raar.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me nogal een open deur, maar vanzelfsprekend kon hij dat niet zeker weten. Hij kon wel geloven dat hij dat zeker wist... maar dat laatste is een geloof, geen kennis noch een waarheid.
Welnee, dat is precies wat sterke atheïsten en gnostische theisten geloven. En daar zijn er echt heel veel van.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
'Ik geloof dat ik het zeker weet'... Dat lijkt me raar.
En daarom noemde ik het bekende theepotvoorbeeld. Nee, natuurlijk kan ik niet bewijzen dat dat ding er niet is, maar dat het ding er wel zou zijn is zo ongelofelijk onwaarschijnlijk dat ik de term 'weten' wel durf te gebruiken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kijk aan, daar zijn we het gewoon over eens.
Dan rest nog de vraag: hoe kom je tot de positie van sterk atheïsme dan?
Het theepotargument is een argument voor agnostisch atheïsme, niet voor gnostisch atheïsme. Vandaar dat ik het vreemd vind dat je het aanhaalt als argument voor sterk atheïsme.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En daarom noemde ik het bekende theepotvoorbeeld. Nee, natuurlijk kan ik niet bewijzen dat dat ding er niet is, maar dat het ding er wel zou zijn is zo ongelofelijk onwaarschijnlijk dat ik de term 'weten' wel durf te gebruiken.
Ja, dat is me duidelijk. Wat ik veel vreemder vind is dat veel mensen bepaalde absurde zaken niet uitsluiten omdat het tegendeel niet te bewijzen is. Dat is bijna fundamentalistisch.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het theepotargument is een argument voor agnostisch atheïsme, niet voor gnostisch atheïsme. Vandaar dat ik het vreemd vind dat je het aanhaalt als argument voor sterk atheïsme.
Als ik mezelf terug lees was ik soms idd ook arrogant, zoals iemand opmerkte. Hahaquote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik begrijp je.
Het is voor mij onbegrijpelijk hoe en waarom er onderscheid gemaakt wordt tussen letterlijk en figuurlijk nemen. Sommige jaartallen nemen jullie letterlijk, soms wordt het vertaald en dan zijn dagen ineens jaren. Omdat ergens staat dat voor god "duizend jaar als een dag zijn". Daar worden dan heel boude conclusies uit getrokken en als waarheid geponeerd. Zoals de 1914 kwestie. Feit is dat die hele kwestie een paar keer behoorlijk is bijgesteld. Dus wat eerst waarheid was moet dan later anders uitgelegd worden.
Van mensen die zeggen door de Heilige Geest te worden geïnspireerd hoor je ook nog eens heel verschillende uitleggingen.
Ik hoop dat je dit begrijpt. We zijn het niet eens met elkaar maar we kunnen proberen begrip op te brengen.
Nog een opmerking: Je bent tot dusver een goede gesprekspartner. Ik en met mijn een aantal anderen hebben heel andere ervaringen met iemand uit jouw beweging die zich ook op dit forum profileert.
Game on.
Hoe ervaar jij je geloof: als 'geloven', of als 'weten'?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:15 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Als ik mezelf terug lees was ik soms idd arrogant, zoals iemand opmerkte. Haha 😂
Maar oké.
Ik kan trouwens niet quoten vanuit dat andere gesloten topic.
Voor een deel weet ik, voor een andere deel geloof ik. Ik voel dat het zo is.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe ervaar jij je geloof: als 'geloven', of als 'weten'?
Disclaimer: niet om daar verder op in te gaan, maar puur om een ander voorbeeld hebben van iemand die in een dergelijke kwestie 'weten' ervaart.
Maar als iemand zou vragen of je gelooft of weet?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:23 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Voor een deel weet ik, voor een andere deel geloof ik. Ik voel dat het zo is.
Waarover dan?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar als iemand zou vragen of je gelooft of weet?
Dat is realistisch en intellectueel integer.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat is me duidelijk. Wat ik veel vreemder vind is dat veel mensen bepaalde absurde zaken niet uitsluiten omdat het tegendeel niet te bewijzen is. Dat is bijna fundamentalistisch.
Nou ja, nu wordt het geloof ik een herhaling van zetten. Onderaan de streep lijkt het me duidelijk dat ik het woord 'weten' veel eerder gebruik dan jij.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is realistisch en intellectueel integer.
Doen alsof je dingen zeker weet terwijl er van kennis geen sprake is lijkt mij veel absurder.
Wat is eigenlijk het verschil tussen 'weten' en 'zeker weten'?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is realistisch en intellectueel integer.
Doen alsof je dingen zeker weet terwijl er van kennis geen sprake is lijkt mij veel absurder.
Touché!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:26 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het verschil tussen 'weten' en 'zeker weten'?
In de volksmond rondt men bijna 0% en bijna 100% af tot 'absoluut zeker niet' en 'absoluut zeker wel'.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, nu wordt het geloof ik een herhaling van zetten. Onderaan de streep lijkt het me duidelijk dat ik het woord 'weten' veel eerder gebruik dan jij.
Ja, dat denk ik ook. Ik denk ook dat jij het woord 'weten' eigenlijk alleen gebruikt als het 100% bewezen is (voor niets dus) en ik het al gebruik als het zo zeker is dat ik met het alternatief geen rekening hoef te houden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
In de volksmond rondt men bijna 0% en bijna 100% af tot 'absoluut zeker niet' en 'absoluut zeker wel'.Dat is vermoed ik de oorsprong van dit verschil.
Dan zeg ik dat ik dat weet. Want ik denk: niets kan er zomaar zijn. Vóór er iets is, moet er eerst gemaakt worden. En ik geloof ook in evolutie. Maar voordat het is tot wat het is, moet het eerst wel gemaakt zijn.quote:
Het eerste gaat over kennis gebaseerd op waarnemingen dat leidt tot een bepaalde waarschijnlijkheid en aannemelijkheid van stelling X.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:26 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het verschil tussen 'weten' en 'zeker weten'?
Thanks!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:30 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dan zeg ik dat ik dat weet. Want ik denk: niets kan er zomaar zijn. Vóór er iets is, moet er eerst gemaakt worden. En ik geloof ook in evolutie. Maar voordat het is tot wat het is, moet het eerst wel gemaakt zijn.
Ja. Ik zei toch al dat ik verder niet verder zou gaan. Het gaat me puur om de ervaring van 'weten'.quote:
Grapje!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Ik zei toch al dat ik verder niet verder zou gaan. Het gaat me puur om de ervaring van 'weten'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |