Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:11 schreef agter het volgende:
[..]
Ik heb m'n post ook uitgebreid.
Ja, de islam is ook zo'n godsdienst. Maar die heeft niet wezenlijk bijgedragen aan onze tradities. Vandaar dat die er niet bij genoemd wordt als het over onze tradities gaat.
Overigens hoef je het er van mij helemaal niet mee eens te zijn, ik gaf enkel uitleg wat men onder de term 'joods christelijke traditie' verstaat.
Ze hebben ons Pasen gegeven door Jezus te vermoorden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?
Denk jij dat onze samenleving in haar kern gebaseerd is op christelijke waarden? Hoe wij denken over goed en fout, hoe wij kijken naar onze medemens etc?quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?
Zelfs over het christendom ben ik kritisch, we vieren in Nederland nog wel kerst, we hebben nog wel christelijke waarden. Maar echt christelijk is de meerderheid niet meer. De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Een vraag beantwoorden met een wedervraag is niet bepaald sterk.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:24 schreef agter het volgende:
[..]
Denk jij dat onze samenleving in haar kern gebaseerd is op christelijke waarden? Hoe wij denken over goed en fout, hoe wij kijken naar onze medemens etc?
Wat is eigenlijk de basis van het christendom, is dat niet heb U naasten lief zoals ook zij, of is dat niet van geef zodat ook jij of u kunt ontvangen etc etc etcquote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zelfs over het christendom ben ik kritisch, we vieren in Nederland nog wel kerst, we hebben nog wel christelijke waarden. Maar echt christelijk is de meerderheid niet meer. De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Ik stel die vraag om een gemeenschappelijk vertrekpunt te vinden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een vraag beantwoorden met een wedervraag is niet bepaald sterk.
Om toch antwoord te geven. In haar 'kern' is een groot woord. Maar er zijn nog allemaal christelijke waarden te vinden. Bijvoorbeeld hoe Nederlanders denken over schuld en schaamte, of samenwonen en trouwen.
Maar dat impliceert die term ook niet perse, die ineengeslagen handen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:30 schreef TorroFernandes het volgende:
Het succes van Joden in Europa is vooral ondanks de inheemse bevolking geweest. Juist de christelijke levensvisie was een grote oorzaak van de Jodenhaat die in de Europese geschiedenis volop terugkomt. Ik vind het raar dat men dan met deze term impliceert dat onze cultuur is gevormd door ineengeslagen handen van Joden en christenen.
Nee oké, ook nog die schatplichtigheid. Maar volgens mij is men vooral vaak bezig met benadrukken dat het christendom eigenlijk alleen om het Nieuwe Testament draait.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:31 schreef agter het volgende:
[..]
Maar dat impliceert die term ook niet perse.
Volgens mij is die cultuur gevormd door het leren van het vallen en opstaan, door schade en schande wijs te worden dus.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:30 schreef TorroFernandes het volgende:
Het succes van Joden in Europa is vooral ondanks de inheemse bevolking geweest. Juist de christelijke levensvisie was een grote oorzaak van de Jodenhaat die in de Europese geschiedenis volop terugkomt. Ik vind het raar dat men dan met deze term impliceert dat onze cultuur is gevormd door ineengeslagen handen van Joden en christenen.
Manier van leven komt overheen. Zeker de gereformeerde gemeenschap komt best wel overeen met de orthodoxe joden. Gaat niet direct over religie.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Hier ben ik het mee eens. Die term wordt vaak zo gebruikt. Geert Wilders heeft het in de Tweede-Kamer vaak over de joods-christelijke samenleving. Die dan haaks zou staan op de islamitische waarden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:30 schreef TorroFernandes het volgende:
De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:37 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Manier van leven komt overheen. Zeker de gereformeerde gemeenschap komt best wel overeen met de orthodoxe joden. Gaat niet direct over religie.
Ja, in de politiek wordt de term vaak gebruikt en misbruikt. Maar dat kun je de term ansich niet kwalijk nemen. Die bestaat al wat langer: al van voor WOII. En komt uit Amerika.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens. Die term wordt vaak zo gebruikt. Geert Wilders heeft het in de Tweede-Kamer vaak over de joods-christelijke samenleving. Die dan haaks zou staan op de islamitische waarden.
Ten eerste is het oppervlakkig om onze samenleving simpelweg joods-christelijk te noemen. Ten tweede is de islam ook weer schatplichtig aan het christendom en het jodendom. Kortom, joods-christelijk is in mijn ogen vooral politieke spin.
Het gaat er hier niet zozeer om of iemand christelijk of joods is, maar meer om de morele set van waarden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.
Het gaat mij om de term joods-christelijk. In hoeverre is Nederland nog christelijk? Laat staan joods.
Ik doelde meer op het eenvoudig leven, werk en structuur van gemeenschap/netwerken. Daarin komen ze echt niet overeen met Arabieren.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.
Wij lopen qua ontwikkeling achter op steenrijke en hoogontwikkelde staten als China, Rusland en India?quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Op vrijwel elk land qua groei en ontwikkeling, huidige glorie of wat ervan over is stamt nog uit oude tijden, beetje treurig dus.
Dat niet nee, maar het is natuurlijk beschamend dat mensen zich zodanig onveilig voelen in Europa dat ze genoodzaakt zijn om weg te trekken.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:17 schreef Rezania het volgende:
Lekker boeien dat wat mensen weggaan. Het is niet alsof de EU dan gelijk in elkaar dondert.
quote:Op donderdag 22 januari 2015 02:46 schreef maaria1990 het volgende:
Ja erg dat het zover is gekomen. Maar wel begrijpelijk dat velen weg willen uit Europa. Het antisemitisme was nog niet half weg uit Europa of er kwamen alweer nieuwe groepen die gemiddeld nog antisemitischer zijn. Partijen zoals die van Timmermans, hebben sowieso bijgedragen aan het feit dat mensen en vooral joden minder veilig zijn in Europa. Tientallen jaren alles goedpraten, tolereren, niet straffen, begrip tonen etc. en nooit eisen en grenzen stellen, hebben Europa niet vrediger gemaakt. Extreem tolerant zijn voor intolerantie is nu eenmaal risicovol.
Je levert zelf toch fanatiek je bijdrage om zaken op scherp te zetten?quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:14 schreef Elfletterig het volgende:
Waar zou dat toenemend antisemitisme vandaan komen?
Ah... het ligt weer eens aan mij. Antisemitisme is per slot van rekening iets dat ik uitdraag of aanmoedig, ik snap het. Ik schrijf 'm erbij op het lijstje van Wereldproblemen veroorzaakt door Elfletterig.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je levert zelf toch fanatiek je bijdrage om zaken op scherp te zetten?
Zie daar een van de oorzaken...
Een groot gedeelte heeft er niks mee te maken, maar een heel groot gedeelte ook wel. Je kunt niet zeggen dat je hier in vrede leeft terwijl je tegelijk claimt door je god uitverkoren te zijn om elders mensen van land af te schoppen, omdat je ras je het recht geeft daar te wonen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 00:35 schreef agter het volgende:
[..]
Dat was nou precies mijn vraag.
Waarom worden joden in Europa gepakt door moslims? Wat hebben zij met het pallestijnse conflict te maken?
Zover ik weet wonen en leven deze mensen hier al eeuwen. En van hun kant, in vrede.
Wel raar dat die joden naar Israël willen. Denk dat Europa per saldo veiliger is dan daar.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:42 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Dat niet nee, maar het is natuurlijk beschamend dat mensen zich zodanig onveilig voelen in Europa dat ze genoodzaakt zijn om weg te trekken.
Zeg kalm eens even. Door jouw vriendjes moeten ze weg, terwijl ze hier al langer wonen en veel beter geïntegreerd zijnquote:Op woensdag 21 januari 2015 23:25 schreef Deadre het volgende:
[..]
Zodat de zionisten nog meer land kunnen claimen en Palestijnen uit kunnen moorden? Laat ze lekker opdonderen naar Amerika ofzo, genoeg woestijn land daar.
Joodse organisaties worden beschermd, mensen die gewelddadig zijn richting Joden vervolgd dus nee, die analyse klopt niet.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Matige reactie op een prima analyse. Kom eens met wat beters dan een gapende smilie.
En alsnog lopen ze gevaar. Mohammed Merah vergeten? Brussel? Parijs? Hitlergroet naar Joden in Amsterdam? Je hebt echt geen idee ervan hoeveel Joden bedreigd worden door de "fijne" Moslims en hoe zij zich niet herkenbaar meer als Joden kleden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Joodse organisaties worden beschermd, mensen die gewelddadig zijn richting Joden vervolgd dus nee, die analyse klopt niet.
Je bent nogal dol op het zaaien van haat. Je bent niet de oorzaak maar je helpt wel fanatiek mee aan de verspreiding.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ah... het ligt weer eens aan mij. Antisemitisme is per slot van rekening iets dat ik uitdraag of aanmoedig, ik snap het. Ik schrijf 'm erbij op het lijstje van Wereldproblemen veroorzaakt door Elfletterig.
Als dat al een prima analyse is...quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Matige reactie op een prima analyse. Kom eens met wat beters dan een gapende smilie.
Moslims eveneens. De wedloop voor het monopolie op slachtofferschap gaat nergens over.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En alsnog lopen ze gevaar. Mohammed Merah vergeten? Brussel? Parijs? Hitlergroet naar Joden in Amsterdam? Je hebt echt geen idee ervan hoeveel Joden bedreigd worden door de "fijne" Moslims en hoe zij zich niet herkenbaar meer als Joden kleden.
Bespaar je de moeite joh. Je zit te praten tegen een clubje mensen dat het koste wat het kost wil opnemen voor zelfs de meest radicale moslims. Want die horen hier, of zo.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En alsnog lopen ze gevaar. Mohammed Merah vergeten? Brussel? Parijs? Hitlergroet naar Joden in Amsterdam? Je hebt echt geen idee ervan hoeveel Joden bedreigd worden door de "fijne" Moslims en hoe zij zich niet herkenbaar meer als Joden kleden.
Daar gaat het nu juist niet om.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bespaar je de moeite joh. Je zit te praten tegen een clubje mensen dat het koste wat het kost wil opnemen voor zelfs de meest radicale moslims. Want die horen hier, of zo.
Ik wil niet vervelend zijn maar je vergeet de Renaissance denk ik. Wat je los daarvan in het algemeen kan zeggen dat er in elk geval een overeenkomst is tussen het jodendom, islam en het christendom. Er zitten types tussen die geloven in een waarheid. Tot op die hoogte nog niks mee. Maar van die types zitten er een paar tussen die de ene waarheid ook met geweld aan een ander willen opdringen. En zich ook niet willen aanpassen. Het probleem denk ik.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:52 schreef Oud_student het volgende:
Het is stuitend dat zoveel users hier niet weten of beseffen dat onze maatschappij gebaseerd is op Joods-Christelijke waarden (of het moeten allemaal moslims zijn die hier zitten te trollen)
Ja, dat er Moslims zijn die ook gevaar lopen, wat in de praktijk hartstikke meevalt trouwens, doet toch niets af aan het feit dat Joden gevaar lopen? Moslims lopen nog volop herkenbaar over straat met hoedjes, jurken, theedoeken etc. Joden lopen amper nog herkenbaar over straat en met een reden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Moslims eveneens. De wedloop voor het monopolie op slachtofferschap gaat nergens over.
Het doet allebei niets aan elkaar af. Geweld tegen de ene groep wordt aangegrepen om geweld tegen de andere groep te legitimeren. En juist daarom zijn dit soort wedloopjes vrij nutteloos.quote:Op donderdag 22 januari 2015 10:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja, dat er Moslims zijn die ook gevaar lopen, wat in de praktijk hartstikke meevalt trouwens, doet toch niets af aan het feit dat Joden gevaar lopen?
Qua tempo van ontwikkeling lopen we wat dat betreft inderdaad behoorlijk achter, Europa staat vrijwel stil, op die manier ga je dus ooit wellicht door die schurkenstaten worden ingehaald op bepaalde niveaus.quote:Op donderdag 22 januari 2015 05:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wij lopen qua ontwikkeling achter op steenrijke en hoogontwikkelde staten als China, Rusland en India?
Wat een flauwekul, met je domme onzinnige praatjes over Joden niet zo Antisemitisch doen, Joden zoals Thomas Friedman en Joseph Stiglitz hebben juist jarenlang gewaarschuwd voor een verrot systeem, en dat verrotte systeem was verantwoordelijk voor het falen van de economieën, het is makkelijk om slechts de banken de schuld te geven.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:58 schreef Deadre het volgende:
[..]
Kerel bijna alle banken die omvielen in de VS was de machthebber joods van origine
We zullen zien wat er gebeurt.quote:
Ik vind Asscher een van de talloze voorbeelden van Joodse politici vandaag de dag, maar hij was ook niet de enige naam die ik noemde, met jouw kritiek kan vrijwel iedereen een politicus die hij niet graag heeft afbranden, en nee, die Joodse groep is niet inwisselbaar dus.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:51 schreef Downwards het volgende:
[..]
Natuurlijk mag jij hem wel noemen. Maar als Lodewijk Asscher mede moet aantonen dat de joden over unieke eigenschappen en talenten beschikken die we niet kunnen missen...![]()
Natuurlijk zijn er uitstekende joodse wetenschappers, artsen etc., maar in het wat grotere geheel zijn ook zij 'gewoon' inwisselbaar.
Dries van Agt denk ik.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:14 schreef Elfletterig het volgende:
Schijnbaar heb je niet zo veel contact met Nederlandse Joden, maar wat klopt is dat het in Nederland nog relatief meevalt en dat er (als ik me niet vergis) meer Joden vanuit Israel zich hier hebben gevestigd dan er Joden die kant op zijn vertrokken, dus wat dat betreft.quote:Op donderdag 22 januari 2015 11:10 schreef Nammie het volgende:
In Nederland worden Joden helemaal niet getreiterd door moslims enzo.
Ik vind Timmermans (als 1 van de weinige blijkbaar) vervelend.
Jij maakt er een wedloopje van door in een topic over Joden over Moslims te beginnen. Overigens zijn het bijna exclusief Moslims die in West-Europa voor een onveilige situatie voor Joden zorgen, terwijl dat andersom absoluut niet het geval is. Het grootste gevaar voor Moslims komt uit eigen gelederen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 10:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het doet allebei niets aan elkaar af. Geweld tegen de ene groep wordt aangegrepen om geweld tegen de andere groep te legitimeren. En juist daarom zijn dit soort wedloopjes vrij nutteloos.
Lees het topic eens door. Een voorproefje:quote:Op donderdag 22 januari 2015 11:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij maakt er een wedloopje van door in een topic over Joden over Moslims te beginnen.
quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:14 schreef Elfletterig het volgende:
quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:26 schreef agter het volgende:
[..]
Van de moslims die we er voor terug krijgen, zal het niet komen...
quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:28 schreef agter het volgende:
[..]
Die een substantiële bijdrage leveren aan de NLse samenleving, door talent en expertise?
Noem er eens en paar dan.
quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:37 schreef Rezania het volgende:
Goed topic dit.Joden vs. Moslims en argumenten op basis van rassenleer.
Ik ben het met alle reacties eens.quote:Op donderdag 22 januari 2015 11:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lees het topic eens door. Een voorproefje:
[..]
[..]
[..]
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |