abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148932136
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:11 schreef agter het volgende:

[..]

Ik heb m'n post ook uitgebreid.
Ja, de islam is ook zo'n godsdienst. Maar die heeft niet wezenlijk bijgedragen aan onze tradities. Vandaar dat die er niet bij genoemd wordt als het over onze tradities gaat.

Overigens hoef je het er van mij helemaal niet mee eens te zijn, ik gaf enkel uitleg wat men onder de term 'joods christelijke traditie' verstaat. :)
Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?

Zelfs over het christendom ben ik kritisch, we vieren in Nederland nog wel kerst, we hebben nog wel christelijke waarden. Maar echt christelijk is de meerderheid niet meer. De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
pi_148932160
Ik zie liever de moslims vertrekken, ja ik weet het ik ben een racist. Was ik vroeger niet :'(
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_148932174
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?
Ze hebben ons Pasen gegeven door Jezus te vermoorden.
pi_148932177
quote:

[..]

Zelfs over het christendom ben ik kritisch, we vieren in Nederland nog wel kerst, we hebben nog wel christelijke waarden. Maar echt christelijk is de meerderheid niet meer. De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Denk jij dat onze samenleving in haar kern gebaseerd is op christelijke waarden? Hoe wij denken over goed en fout, hoe wij kijken naar onze medemens etc?
Make my day!
pi_148932227
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:24 schreef agter het volgende:

[..]

Denk jij dat onze samenleving in haar kern gebaseerd is op christelijke waarden? Hoe wij denken over goed en fout, hoe wij kijken naar onze medemens etc?
Een vraag beantwoorden met een wedervraag is niet bepaald sterk.

Om toch antwoord te geven. In haar 'kern' is een groot woord. Maar er zijn nog allemaal christelijke waarden te vinden. Bijvoorbeeld hoe Nederlanders denken over schuld en schaamte, of samenwonen en trouwen.
pi_148932244
quote:

[..]

Wat is eigenlijk de basis van het christendom, is dat niet heb U naasten lief zoals ook zij, of is dat niet van geef zodat ook jij of u kunt ontvangen etc etc etc
Ik las een topic over een kok die zijn naasten voeden deed een daarvoor boetes kreeg, volgens mij zelfs een moslim, en dat word ook nog genomen door de mensen?
Zelf van iemand die het geld leent van een dakloze krant noem maar op ik kan het zo gek niet bedenken.
pi_148932276
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een vraag beantwoorden met een wedervraag is niet bepaald sterk.

Om toch antwoord te geven. In haar 'kern' is een groot woord. Maar er zijn nog allemaal christelijke waarden te vinden. Bijvoorbeeld hoe Nederlanders denken over schuld en schaamte, of samenwonen en trouwen.
Ik stel die vraag om een gemeenschappelijk vertrekpunt te vinden. :)
Veel van de oorsprong van die christelijke manier van denken komt bij het joodse volk vandaan.
Het christendom komt voort uit hun tradities.
En niet uit de islamitische tradities.
Make my day!
pi_148932286
Het succes van Joden in Europa is vooral ondanks de inheemse bevolking geweest. Juist de christelijke levensvisie was een grote oorzaak van de Jodenhaat die in de Europese geschiedenis volop terugkomt. Ik vind het raar dat men dan met deze term impliceert dat onze cultuur is gevormd door ineengeslagen handen van Joden en christenen.
pi_148932299
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:30 schreef TorroFernandes het volgende:
Het succes van Joden in Europa is vooral ondanks de inheemse bevolking geweest. Juist de christelijke levensvisie was een grote oorzaak van de Jodenhaat die in de Europese geschiedenis volop terugkomt. Ik vind het raar dat men dan met deze term impliceert dat onze cultuur is gevormd door ineengeslagen handen van Joden en christenen.
Maar dat impliceert die term ook niet perse, die ineengeslagen handen.
Al zouden we alle joden vermoorden, dan nog kan er sprake zijn van een joods christelijke traditie.
Make my day!
pi_148932347
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:31 schreef agter het volgende:

[..]

Maar dat impliceert die term ook niet perse.
Nee oké, ook nog die schatplichtigheid. Maar volgens mij is men vooral vaak bezig met benadrukken dat het christendom eigenlijk alleen om het Nieuwe Testament draait.
pi_148932356
quote:
Volgens mij is die cultuur gevormd door het leren van het vallen en opstaan, door schade en schande wijs te worden dus.
En zelfs dan kan iemand het nog fout hebben lijkt me zo?
En ik ben zelfs van mening dat die mensen in die landen zuiden daar nog steed niet aan toe zijn, dus nog niet genoeg schade en schande overleeft, hoefd daar ja immers niet meen ik zo er zijn geen winters daar dus waarom sparen voor als het koud is als voorbeeld te noemen.
Maar zo een wereld mens ben ik ja niet en als toerist zal ik niet alle dingen te zien krijgen lijkt me.
pi_148932383
quote:
De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Manier van leven komt overheen. Zeker de gereformeerde gemeenschap komt best wel overeen met de orthodoxe joden. Gaat niet direct over religie.
pi_148932461
quote:
Hier ben ik het mee eens. Die term wordt vaak zo gebruikt. Geert Wilders heeft het in de Tweede-Kamer vaak over de joods-christelijke samenleving. Die dan haaks zou staan op de islamitische waarden.

Ten eerste is het oppervlakkig om onze samenleving simpelweg joods-christelijk te noemen. Ten tweede is de islam ook weer schatplichtig aan het christendom en het jodendom. Kortom, joods-christelijk is in mijn ogen vooral politieke spin.
pi_148932531
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:37 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Manier van leven komt overheen. Zeker de gereformeerde gemeenschap komt best wel overeen met de orthodoxe joden. Gaat niet direct over religie.
De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.

Het gaat mij om de term joods-christelijk. In hoeverre is Nederland nog christelijk? Laat staan joods.
pi_148932549
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hier ben ik het mee eens. Die term wordt vaak zo gebruikt. Geert Wilders heeft het in de Tweede-Kamer vaak over de joods-christelijke samenleving. Die dan haaks zou staan op de islamitische waarden.

Ten eerste is het oppervlakkig om onze samenleving simpelweg joods-christelijk te noemen. Ten tweede is de islam ook weer schatplichtig aan het christendom en het jodendom. Kortom, joods-christelijk is in mijn ogen vooral politieke spin.
Ja, in de politiek wordt de term vaak gebruikt en misbruikt. Maar dat kun je de term ansich niet kwalijk nemen. Die bestaat al wat langer: al van voor WOII. En komt uit Amerika. :)
Make my day!
pi_148932570
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.

Het gaat mij om de term joods-christelijk. In hoeverre is Nederland nog christelijk? Laat staan joods.
Het gaat er hier niet zozeer om of iemand christelijk of joods is, maar meer om de morele set van waarden.
Het christendom, of je dat leuk vindt of niet, is wel een van de fundamenten van onze beschaving. Onze beschaving is mede daarop gebouwd.
Make my day!
pi_148932616
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 01:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik doelde meer op het eenvoudig leven, werk en structuur van gemeenschap/netwerken. Daarin komen ze echt niet overeen met Arabieren.
pi_148933077
Ja erg dat het zover is gekomen. Maar wel begrijpelijk dat velen weg willen uit Europa. Het antisemitisme was nog niet half weg uit Europa of er kwamen alweer nieuwe groepen die gemiddeld nog antisemitischer zijn. Partijen zoals die van Timmermans, hebben sowieso bijgedragen aan het feit dat mensen en vooral joden minder veilig zijn in Europa. Tientallen jaren alles goedpraten, tolereren, niet straffen, begrip tonen etc. en nooit eisen en grenzen stellen, hebben Europa niet vrediger gemaakt. Extreem tolerant zijn voor intolerantie is nu eenmaal risicovol.

[ Bericht 2% gewijzigd door maaria1990 op 22-01-2015 03:21:02 ]
pi_148933700
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 23:30 schreef DeParo het volgende:

[..]

Op vrijwel elk land qua groei en ontwikkeling, huidige glorie of wat ervan over is stamt nog uit oude tijden, beetje treurig dus.
Wij lopen qua ontwikkeling achter op steenrijke en hoogontwikkelde staten als China, Rusland en India?
pi_148934423
quote:
10s.gif Op woensdag 21 januari 2015 23:17 schreef Rezania het volgende:
Lekker boeien dat wat mensen weggaan. Het is niet alsof de EU dan gelijk in elkaar dondert. :')
Dat niet nee, maar het is natuurlijk beschamend dat mensen zich zodanig onveilig voelen in Europa dat ze genoodzaakt zijn om weg te trekken.
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_148934499
:W
Protège moi de mes désirs.
  Moderator donderdag 22 januari 2015 @ 09:02:44 #172
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_148934673
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 02:46 schreef maaria1990 het volgende:
Ja erg dat het zover is gekomen. Maar wel begrijpelijk dat velen weg willen uit Europa. Het antisemitisme was nog niet half weg uit Europa of er kwamen alweer nieuwe groepen die gemiddeld nog antisemitischer zijn. Partijen zoals die van Timmermans, hebben sowieso bijgedragen aan het feit dat mensen en vooral joden minder veilig zijn in Europa. Tientallen jaren alles goedpraten, tolereren, niet straffen, begrip tonen etc. en nooit eisen en grenzen stellen, hebben Europa niet vrediger gemaakt. Extreem tolerant zijn voor intolerantie is nu eenmaal risicovol.
:O
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_148934931
quote:
5s.gif Op woensdag 21 januari 2015 23:14 schreef Elfletterig het volgende:
Waar zou dat toenemend antisemitisme vandaan komen?
Je levert zelf toch fanatiek je bijdrage om zaken op scherp te zetten?
Zie daar een van de oorzaken...
pi_148934967
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 09:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je levert zelf toch fanatiek je bijdrage om zaken op scherp te zetten?
Zie daar een van de oorzaken...
Ah... het ligt weer eens aan mij. Antisemitisme is per slot van rekening iets dat ik uitdraag of aanmoedig, ik snap het. Ik schrijf 'm erbij op het lijstje van Wereldproblemen veroorzaakt door Elfletterig. ^O^
pi_148934986
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 09:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

:O
Matige reactie op een prima analyse. Kom eens met wat beters dan een gapende smilie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')