Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:11 schreef agter het volgende:
[..]
Ik heb m'n post ook uitgebreid.
Ja, de islam is ook zo'n godsdienst. Maar die heeft niet wezenlijk bijgedragen aan onze tradities. Vandaar dat die er niet bij genoemd wordt als het over onze tradities gaat.
Overigens hoef je het er van mij helemaal niet mee eens te zijn, ik gaf enkel uitleg wat men onder de term 'joods christelijke traditie' verstaat.
Ze hebben ons Pasen gegeven door Jezus te vermoorden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?
Denk jij dat onze samenleving in haar kern gebaseerd is op christelijke waarden? Hoe wij denken over goed en fout, hoe wij kijken naar onze medemens etc?quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe heeft het jodendom dan bijgedragen aan onze tradities/waardes? Houden we de sabbat of vieren we het loofhuttenfeest?
Zelfs over het christendom ben ik kritisch, we vieren in Nederland nog wel kerst, we hebben nog wel christelijke waarden. Maar echt christelijk is de meerderheid niet meer. De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Een vraag beantwoorden met een wedervraag is niet bepaald sterk.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:24 schreef agter het volgende:
[..]
Denk jij dat onze samenleving in haar kern gebaseerd is op christelijke waarden? Hoe wij denken over goed en fout, hoe wij kijken naar onze medemens etc?
Wat is eigenlijk de basis van het christendom, is dat niet heb U naasten lief zoals ook zij, of is dat niet van geef zodat ook jij of u kunt ontvangen etc etc etcquote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zelfs over het christendom ben ik kritisch, we vieren in Nederland nog wel kerst, we hebben nog wel christelijke waarden. Maar echt christelijk is de meerderheid niet meer. De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Ik stel die vraag om een gemeenschappelijk vertrekpunt te vinden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een vraag beantwoorden met een wedervraag is niet bepaald sterk.
Om toch antwoord te geven. In haar 'kern' is een groot woord. Maar er zijn nog allemaal christelijke waarden te vinden. Bijvoorbeeld hoe Nederlanders denken over schuld en schaamte, of samenwonen en trouwen.
Maar dat impliceert die term ook niet perse, die ineengeslagen handen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:30 schreef TorroFernandes het volgende:
Het succes van Joden in Europa is vooral ondanks de inheemse bevolking geweest. Juist de christelijke levensvisie was een grote oorzaak van de Jodenhaat die in de Europese geschiedenis volop terugkomt. Ik vind het raar dat men dan met deze term impliceert dat onze cultuur is gevormd door ineengeslagen handen van Joden en christenen.
Nee oké, ook nog die schatplichtigheid. Maar volgens mij is men vooral vaak bezig met benadrukken dat het christendom eigenlijk alleen om het Nieuwe Testament draait.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:31 schreef agter het volgende:
[..]
Maar dat impliceert die term ook niet perse.
Volgens mij is die cultuur gevormd door het leren van het vallen en opstaan, door schade en schande wijs te worden dus.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:30 schreef TorroFernandes het volgende:
Het succes van Joden in Europa is vooral ondanks de inheemse bevolking geweest. Juist de christelijke levensvisie was een grote oorzaak van de Jodenhaat die in de Europese geschiedenis volop terugkomt. Ik vind het raar dat men dan met deze term impliceert dat onze cultuur is gevormd door ineengeslagen handen van Joden en christenen.
Manier van leven komt overheen. Zeker de gereformeerde gemeenschap komt best wel overeen met de orthodoxe joden. Gaat niet direct over religie.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:22 schreef luxerobots het volgende:
De term joods-christelijke samenleving impliceert dat het jodendom toch wel erg belangrijk is in Nederland. Ik betwist dat.
Hier ben ik het mee eens. Die term wordt vaak zo gebruikt. Geert Wilders heeft het in de Tweede-Kamer vaak over de joods-christelijke samenleving. Die dan haaks zou staan op de islamitische waarden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:30 schreef TorroFernandes het volgende:
De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:37 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Manier van leven komt overheen. Zeker de gereformeerde gemeenschap komt best wel overeen met de orthodoxe joden. Gaat niet direct over religie.
Ja, in de politiek wordt de term vaak gebruikt en misbruikt. Maar dat kun je de term ansich niet kwalijk nemen. Die bestaat al wat langer: al van voor WOII. En komt uit Amerika.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens. Die term wordt vaak zo gebruikt. Geert Wilders heeft het in de Tweede-Kamer vaak over de joods-christelijke samenleving. Die dan haaks zou staan op de islamitische waarden.
Ten eerste is het oppervlakkig om onze samenleving simpelweg joods-christelijk te noemen. Ten tweede is de islam ook weer schatplichtig aan het christendom en het jodendom. Kortom, joods-christelijk is in mijn ogen vooral politieke spin.
Het gaat er hier niet zozeer om of iemand christelijk of joods is, maar meer om de morele set van waarden.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.
Het gaat mij om de term joods-christelijk. In hoeverre is Nederland nog christelijk? Laat staan joods.
Ik doelde meer op het eenvoudig leven, werk en structuur van gemeenschap/netwerken. Daarin komen ze echt niet overeen met Arabieren.quote:Op donderdag 22 januari 2015 01:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De orthodoxe joden komen qua leefwijze nog meer overeen met de moslims. Kijk naar de positie van de vrouw, de spijswetten en de besnijdenissen.
Wij lopen qua ontwikkeling achter op steenrijke en hoogontwikkelde staten als China, Rusland en India?quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Op vrijwel elk land qua groei en ontwikkeling, huidige glorie of wat ervan over is stamt nog uit oude tijden, beetje treurig dus.
Dat niet nee, maar het is natuurlijk beschamend dat mensen zich zodanig onveilig voelen in Europa dat ze genoodzaakt zijn om weg te trekken.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:17 schreef Rezania het volgende:
Lekker boeien dat wat mensen weggaan. Het is niet alsof de EU dan gelijk in elkaar dondert.
quote:Op donderdag 22 januari 2015 02:46 schreef maaria1990 het volgende:
Ja erg dat het zover is gekomen. Maar wel begrijpelijk dat velen weg willen uit Europa. Het antisemitisme was nog niet half weg uit Europa of er kwamen alweer nieuwe groepen die gemiddeld nog antisemitischer zijn. Partijen zoals die van Timmermans, hebben sowieso bijgedragen aan het feit dat mensen en vooral joden minder veilig zijn in Europa. Tientallen jaren alles goedpraten, tolereren, niet straffen, begrip tonen etc. en nooit eisen en grenzen stellen, hebben Europa niet vrediger gemaakt. Extreem tolerant zijn voor intolerantie is nu eenmaal risicovol.
Je levert zelf toch fanatiek je bijdrage om zaken op scherp te zetten?quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:14 schreef Elfletterig het volgende:
Waar zou dat toenemend antisemitisme vandaan komen?
Ah... het ligt weer eens aan mij. Antisemitisme is per slot van rekening iets dat ik uitdraag of aanmoedig, ik snap het. Ik schrijf 'm erbij op het lijstje van Wereldproblemen veroorzaakt door Elfletterig.quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je levert zelf toch fanatiek je bijdrage om zaken op scherp te zetten?
Zie daar een van de oorzaken...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |