abonnement Unibet Coolblue
pi_148817977
quote:
In VPRO’s vierdelige reisserie Onze man in Teheran laat Thomas Erdbrink, correspondent voor NRC Handelsblad en The New York Times, zien hoe je overleeft in een land waar niets mag en alles kan.

Vanaf zondag 18 januari te zien om 20.15-21.05 uur
, NPO2
http://www.vpro.nl/programmas/onze-man-in-teheran/onze-man.html

Is nu bezig. Ik heb het begin gemist dus ga nu niet kijken.
Hopelijk zoiets als die documentaires van Bram Vermeulen.
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 20:49:23 #2
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_148818962
Begint goed hoor. Mooie beelden, leuke gesprekken, en de vrouwen daar O+
pi_148822747
Zijn vrouw _O_


Erg interessante serie.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_148822792
Dit wordt een mooie reeks! Interessante beelden en verhalen. En inderdaad, Iraanse vrouwen :)
  zondag 18 januari 2015 @ 23:30:20 #5
238230 em-dee-em-aa
methyleendioxymethamfetamine
pi_148826002
quote:
17s.gif Op zondag 18 januari 2015 22:05 schreef alors het volgende:
Zijn vrouw _O_

Erg interessante serie.
Inderdaad, wat een topper _O_

Leuke start, ga zeker verder kijken
-----------------------------------------------------------------------------------------
I'd rather live it, cause dreamers always chase but never get it
-----------------------------------------------------------------------------------------
  maandag 19 januari 2015 @ 01:33:30 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_148829301
Mooie inkijk in een afgesloten wereld en goed dat ie na 4 jaar toestemming heeft gekregen om vrij te filmen.
Erg interessant. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_148832056
Pareltje gescoord die Thomas
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_148838798
Een pareltje om te volgen ja. Ik heb er erg van genoten :).
pi_148857490
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2015 09:55 schreef Aloulu het volgende:
Pareltje gescoord die Thomas
Zeker

Lekker spotten met Leiderdorp ook :D

Leuke serie, benieuwd naar de overige 3
  dinsdag 20 januari 2015 @ 10:30:19 #10
280165 Preston_Marlowe
Cool. Cool, cool, cool
pi_148867387
Bedankt ts voor het posten! Gister de eerste aflevering gezien. Uniek om Iran vanuit dit perspectief te kunnen zien.
I have a time machine at home. But it only goes forward at regular speed.........
pi_148867521
Net gekeken, Interessante serie :)

Iran is toch een bijzonder land met volgens mij enorm veel potentie.
pi_149034058
Leuke en interessante aflevering. ^O^

Iran blijkt toch een apart land.
pi_149054667
Het is een beetje jammer dat hij gecontroleerd wordt door de regering waardoor hij volgens mij toch een eenduidig beeld geeft. Je ziet sterk dat ze erg letten op wat ze zeggen voor de camera. Hij geeft wel een beetje hints, zoals dat er slechts 5000 mensen bij een demonstratie zijn in een stad met 12 miljoen inwoners.

Gelukkig zijn deze mensen sterk in de minderheid, helaas hebben ze het wel voor het zeggen.
  Moderator zondag 25 januari 2015 @ 21:06:14 #14
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_149054686
Goeie aflevering weer. Zit echt heel goed in elkaar allemaal, Erdbrink is een leuke gozer ook! Teun van de Keuken look-a-like trouwens.
pi_149055071
Goeie docu. Thomas Erdbrink spreekt rake woorden en laat de diversiteit van het land zien. Ik vind het nu al jammer dat er maar vier afleveringen zijn :)
pi_149057583
Leuke aflevering weer.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_149063976
quote:
14s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:18 schreef alors het volgende:
Leuke aflevering weer.
Ik vond het deze keer wel allemaal enge mensen :@
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
  maandag 26 januari 2015 @ 08:11:15 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_149064725
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 03:18 schreef mrstylo het volgende:

Ik vond het deze keer wel allemaal enge mensen :@
Mr Bigmouth, deed me denken aan dat ouderwetse communistentype, verdwenen ergens in de jaren 50 van de vorige eeuw, zo een brullerig simpelmenneke in dienst van het Volk en de Partij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 26 januari 2015 @ 08:25:22 #19
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_149064841
quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2015 08:11 schreef Ringo het volgende:

[..]

Mr Bigmouth, deed me denken aan dat ouderwetse communistentype, verdwenen ergens in de jaren 50 van de vorige eeuw, zo een brullerig simpelmenneke in dienst van het Volk en de Partij.
De bedoelt die man die altijd 'dood aan Amerika' stond te roepen voorin de moskee en waar hi thuis kwam?

Ik vond die man eigenlijk veel minder dom dan ik verwachtte. Hij kon een gesprek voeren zonder alleen one-liners. Bij de vragen die Erdbrink hem stelde, dacht ik af en toe; nu wordt het interview beeindigd of Erdbrink woedend de deur gewezen, maar die man bleef beleefd en beantwoordde de vragen die hem gesteld werden. Alleen dat van die twee meter touw was wel weer eng.

Die kale vent met die bril durfde wel veel te zeggen voor de camera en dat ze samen ook die moskee in gingen om de uitspraken van de imam te beluisteren zonder er iemand een vinger naar ze uitstak, vond ik ook heel bijzonder. Ook dapper om als westerling met camera aan moskeegangers naar hun mening te vragen. Ga dat hier in Nerderland bij zo'n orthodoxe moskee maar eens doen :')

Mooi programma!
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_149065991
Het enige wat erg jammer is, is dat mijn ouders een rondreis zouden gaan maken met een Nederlandse vriendin over een paar maanden. Die heeft na druk vanuit haar familie, en na het zien van deze aflevering besloten daar van af te zien.
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 09:54:32 #21
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_149066068
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:49 schreef MaximumRush het volgende:
Het enige wat erg jammer is, is dat mijn ouders een rondreis zouden gaan maken met een Nederlandse vriendin over een paar maanden. Die heeft na druk vanuit haar familie, en na het zien van deze aflevering besloten daar van af te zien.
Want? Ik zou juist wel gaan op basis van deze serie.
pi_149066890
MaximumRush, waarom? Ik ben er zelf ook geweest, maar zoals Erdbrink zegt zijn die conservatieve mensen maar een piepklein gedeelte van de bevolking. Ik ben alleen maar mensen tegengekomen die nieuwsgierig waren en vooral aan mij wilden laten horen hoe goed ze Engels of Duits konden spreken. Ik heb me boveneien geen moment onveilig gevoeld. Als jij je gezond verstand gebruikt (hoofddoek op, in de avond niet alleen op straat) is het echt een van de veiligste landen in het Midden-Oosten. Als jij overal gaat lopen verkondigen hoe kut het regime is, is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar goed... wetende wat ze daar mee gaat maken zou ik het echt zonde vinden als ze niet gaat.
pi_149067879
Gisteren ben ik er voor de eerste keer halverwege ingevallen en het maakte een boeiende indruk ^O^
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_149070051
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 10:35 schreef Grutsk het volgende:
MaximumRush, waarom? Ik ben er zelf ook geweest, maar zoals Erdbrink zegt zijn die conservatieve mensen maar een piepklein gedeelte van de bevolking. Ik ben alleen maar mensen tegengekomen die nieuwsgierig waren en vooral aan mij wilden laten horen hoe goed ze Engels of Duits konden spreken. Ik heb me boveneien geen moment onveilig gevoeld. Als jij je gezond verstand gebruikt (hoofddoek op, in de avond niet alleen op straat) is het echt een van de veiligste landen in het Midden-Oosten. Als jij overal gaat lopen verkondigen hoe kut het regime is, is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar goed... wetende wat ze daar mee gaat maken zou ik het echt zonde vinden als ze niet gaat.
Geen idee, na het zien van beelden van gisteravond vond ze het vooral eng overkomen. Wat ik natuurlijk ook wel begrijp. Ze is er nog nooit geweest en als je er subjectief naar kijkt kan het overkomen dat iedereen daar zo is.
pi_149070694
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 12:41 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Geen idee, na het zien van beelden van gisteravond vond ze het vooral eng overkomen. Wat ik natuurlijk ook wel begrijp. Ze is er nog nooit geweest en als je er subjectief naar kijkt kan het overkomen dat iedereen daar zo is.
Ik snap het. Mijn omgeving was ook maar al te blij dat ik weer terug was.
Druk haar maar op het hart dat dat echt niet het geval is. Ik kan zelfs niet wachten om weer terug te gaan.
Maar ik zie nu onder je naam Fok! Iranees staan dus ik hoef jou niets te vertellen wat dat betreft :P
pi_149071527
En over Mr Bigmouth gesproken, bij het vrijdag protest was hij natuurlijk weer aanwezig!

quote:
Iranians across the country stage rallies and hold placards on January 23, 2015 to express their wrath at Charlie Hebdo’s sacrilegious cartoon.
pi_149072124
Wel jammer dat hij niet aan die schreeuwlelijk vroeg hoe het nou zat met die wijn op dat schilderij.
Of die reactie is weggeknipt, kan ook.

Verder wel een intressante serie die ik zeker blijf volgen.
pi_149072803
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:05 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Ik snap het. Mijn omgeving was ook maar al te blij dat ik weer terug was.
Druk haar maar op het hart dat dat echt niet het geval is. Ik kan zelfs niet wachten om weer terug te gaan.
Maar ik zie nu onder je naam Fok! Iranees staan dus ik hoef jou niets te vertellen wat dat betreft :P
Ben ik wel benieuwd waar dit vandaan komt, wat trekt je zo? Hoe lang ben je geweest?
★★★
pi_149072978
quote:
7s.gif Op maandag 26 januari 2015 14:19 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Ben ik wel benieuwd waar dit vandaan komt, wat trekt je zo? Hoe lang ben je geweest?
Begrijpelijk.
Ik heb een passie voor reizen en een grote interesse in andere culturen. Iran trok mij in het bijzonder omdat het land een fascinerende geschiedenis heeft (zoals ook gisteren werd genoemd) en omdat het land zoveel meer is dan wat wij in het westen op tv zien. Dat wilde ik met eigen ogen zien. Ik ben er een maand geweest.
pi_149074126
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 14:26 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Begrijpelijk.
Ik heb een passie voor reizen en een grote interesse in andere culturen. Iran trok mij in het bijzonder omdat het land een fascinerende geschiedenis heeft (zoals ook gisteren werd genoemd) en omdat het land zoveel meer is dan wat wij in het westen op tv zien. Dat wilde ik met eigen ogen zien. Ik ben er een maand geweest.
Tof, en interessant is het zeker. :)

Heb je nog meer landen in het M-O bezocht?
★★★
pi_149077307
quote:
14s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:03 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Tof, en interessant is het zeker. :)

Heb je nog meer landen in het M-O bezocht?
Ja, ik ben ook in Israël, de Westelijke Jordaanoever en in Jordanië geweest. Die eerste twee op een ander paspoort natuurlijk :) Ik zou nog heel graag naar Libanon en de Koerdische delen van Irak willen als de situatie dat weer toelaat. Had ook graag naar Syrië gewild maar daar is het nu helaas te laat voor.
pi_149094613
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 12:41 schreef MaximumRush het volgende:
Geen idee, na het zien van beelden van gisteravond vond ze het vooral eng overkomen. Wat ik natuurlijk ook wel begrijp. Ze is er nog nooit geweest en als je er subjectief naar kijkt kan het overkomen dat iedereen daar zo is.
Eng? Wat was er precies 'eng' aan de elementen in de reportage? Geen gemis. Laat dit soort wereldvreemde, notoire bangeriken maar lekker in Nederland blijven.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 07:49:54 #33
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_149096101
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:49 schreef MaximumRush het volgende:
Het enige wat erg jammer is, is dat mijn ouders een rondreis zouden gaan maken met een Nederlandse vriendin over een paar maanden. Die heeft na druk vanuit haar familie, en na het zien van deze aflevering besloten daar van af te zien.
Sjeu, hoe triest is dat?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_149101569
Interessante aflevering weer.
Ik wist wel van de Iraanse revolutie maar niet de achtergrond daarvan dat die staatsgreep geleid was door de VS/VK vanwege de olie. Wel typisch weer hoor.

quote:
De bedoelt die man die altijd 'dood aan Amerika' stond te roepen voorin de moskee en waar hi thuis kwam?

Ik vond die man eigenlijk veel minder dom dan ik verwachtte. Hij kon een gesprek voeren zonder alleen one-liners. Bij de vragen die Erdbrink hem stelde, dacht ik af en toe; nu wordt het interview beeindigd of Erdbrink woedend de deur gewezen, maar die man bleef beleefd en beantwoordde de vragen die hem gesteld werden. Alleen dat van die twee meter touw was wel weer eng.
Inderdaad, opvallend dat Erdbrink toch wel op een directe manier vragen aan hem kon stellen en kritisch kon zijn over zijn blik richting zijn familie.
Ik had het wel interessant gevonden om te horen hoe hij dan tegen Erdbrink aankeek als Westerling in Iran.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 19:50:31 #35
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_149114810
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:47 schreef -0- het volgende:

Inderdaad, opvallend dat Erdbrink toch wel op een directe manier vragen aan hem kon stellen en kritisch kon zijn over zijn blik richting zijn familie.
Het leek mij een hoog ontwikkelde vorm van hoffelijkheid en welsprekendheid, waar de Perzische cultuur bekend om staat. Die man liet Erdbrink volledig in zijn waarde, maar deed tegelijkertijd geen enkele concessie aan zijn eigen opvattingen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_149121316
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 19:50 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het leek mij een hoog ontwikkelde vorm van hoffelijkheid en welsprekendheid, waar de Perzische cultuur bekend om staat. Die man liet Erdbrink volledig in zijn waarde, maar deed tegelijkertijd geen enkele concessie aan zijn eigen opvattingen.
Opvallend realistisch ook, dat de verandering al niet meer te stoppen is.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 22:27:36 #37
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_149121471
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 22:24 schreef tjoptjop het volgende:

Opvallend realistisch ook, dat de verandering al niet meer te stoppen is.
En dat terwijl in landen rondom Iran diezelfde moderniteit met de dood wordt bedreigd.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_149121961
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 22:27 schreef Ringo het volgende:

[..]

En dat terwijl in landen rondom Iran diezelfde moderniteit met de dood wordt bedreigd.
Wellicht begint de verlichting straks in Iran,
  woensdag 28 januari 2015 @ 00:37:22 #39
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_149126833
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 22:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wellicht begint de verlichting straks in Iran,
Daar ben ik al jaren van overtuigd. Maar ze moeten het wel zelf doen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_149256658
Vanavond weer! Erg leuke serie vind ik dit.
Maandag zit Thomas Erdbrink bij DWDD.
pi_149259709
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 08:25 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

De bedoelt die man die altijd 'dood aan Amerika' stond te roepen voorin de moskee en waar hi thuis kwam?

Ik vond die man eigenlijk veel minder dom dan ik verwachtte. Hij kon een gesprek voeren zonder alleen one-liners. Bij de vragen die Erdbrink hem stelde, dacht ik af en toe; nu wordt het interview beeindigd of Erdbrink woedend de deur gewezen, maar die man bleef beleefd en beantwoordde de vragen die hem gesteld werden. Alleen dat van die twee meter touw was wel weer eng.
Ik dacht ook dat het een domme kracht was met een grote mond maar dat was niet echt het geval, al zit hij natuurlijk wel vol met haat. Eng vind ik dat.

Wel raar dat schilderij. Alcohol en een "frivool" geklede vrouw.

Jammer dat Erdbrink niet gevraagd heeft wat hij eigenlijk van hem vond. Westerling getrouwd met een Iraanse. Al valt dat misschien juist in goede aarde omdat Erdbrink juist naar Iran is gekomen i.p.v. als Iranees naar evil buitenland.

quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 08:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
Die kale vent met die bril durfde wel veel te zeggen voor de camera en dat ze samen ook die moskee in gingen om de uitspraken van de imam te beluisteren zonder er iemand een vinger naar ze uitstak, vond ik ook heel bijzonder. Ook dapper om als westerling met camera aan moskeegangers naar hun mening te vragen. Ga dat hier in Nerderland bij zo'n orthodoxe moskee maar eens doen :')
Hij durfde inderdaad veel te zeggen. Maar misschien is dat ook wel het dubbele zoals met veel dingen in Iran. Een hoop mag officieel niet maar in de praktijk is het toch wat soepeler. Hier in het westen krijgen we natuurlijk hoofdzakelijk een negatief beeld voorgeschoteld.

Iran spreekt me meer aan dan veel andere landen in het M-O. Is dat ook een verschil Sjiiet vs Soenniet?

quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 08:25 schreef EdvandeBerg het volgende:
Mooi programma!
:Y
pi_149259804
quote:
10s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:34 schreef Doler12 het volgende:
En over Mr Bigmouth gesproken, bij het vrijdag protest was hij natuurlijk weer aanwezig!
[ afbeelding ]

[..]

Een aandachtshoer is het wel die Mr Bigmouth. :') :')
pi_149259811
Mooi en interessant programma inderdaad, waarbij Erdbrink op een mooie manier een kijkje geeft in de tegenstellingen van het Iraanse leven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_149259820
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:03 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Een aandachtshoer is het wel die Mr Bigmouth. :') :')
Veramerikanisering van de maatschappij ;)
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_149259862
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:03 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Veramerikanisering van de maatschappij ;)
Laat hem dat maar niet horen.
pi_149261126
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:00 schreef TargaFlorio het volgende:
Iran spreekt me meer aan dan veel andere landen in het M-O. Is dat ook een verschil Sjiiet vs Soenniet?
Het verschil tussen Iran en andere landen in het midden oosten zit hem niet daarin. Het verschil zit hem in het feit dat Iran van oorsprong helemaal geen islamitisch land is. Van oorsprong is er namelijk sprake van zoroastrisme. Dit is een geloof welke uitgaat dat een mens drie doelen heeft in zijn leven, goede woorden, goede daden en goede gedachten. Dat zie je ook terug in de tijd van het Perzische rijk. Wanneer een land veroverd werd bleven lokale wetten en religie bestaan en ging de Perzische koning bidden met het volk volgens lokale gebruiken.

Er zijn wereldwijd nog maar 2,5 miljoen zoroastriers. Maar bijna iedere Iraniër zal een ketting hebben met deze eraan:



Ook zal je dit op heel veel gebouwen in Iran zien. Dit is Faravahar, een soort van beschermengel van het zoroastrisme.
pi_149269643
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:49 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Het verschil tussen Iran en andere landen in het midden oosten zit hem niet daarin. Het verschil zit hem in het feit dat Iran van oorsprong helemaal geen islamitisch land is. Van oorsprong is er namelijk sprake van zoroastrisme. Dit is een geloof welke uitgaat dat een mens drie doelen heeft in zijn leven, goede woorden, goede daden en goede gedachten. Dat zie je ook terug in de tijd van het Perzische rijk. Wanneer een land veroverd werd bleven lokale wetten en religie bestaan en ging de Perzische koning bidden met het volk volgens lokale gebruiken.

Er zijn wereldwijd nog maar 2,5 miljoen zoroastriers. Maar bijna iedere Iraniër zal een ketting hebben met deze eraan:

[ afbeelding ]

Ook zal je dit op heel veel gebouwen in Iran zien. Dit is Faravahar, een soort van beschermengel van het zoroastrisme.
Klopt ja, wat de Arabieren oorspronkelijk als geloof/mythologie hadden voor de islam weet ik niet maar Perzen zijn een apart volk. Volgens mij zijn ze het meest verwant met Azeri's uit Azerbaijan, een van de weinige moslims die net als de Iraniërs ook sjiitisch zijn.
Vanavond is deel 3, ik ben benieuwd! En die Nederlandse journalist heeft zeker een mooie vrouw.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_149274573
Intunen mensen.
pi_149274690
Geweldige kerel Thomas. _O_
★★★
pi_149275472
Bijzonder interessant weer.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_149275511
De strijd tussen goed en kwaad gaat veel verder dan het sjiisme; het vindt zijn oorsprong in het Zoroastrianisme.
pi_149275538
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:05 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Klopt ja, wat de Arabieren oorspronkelijk als geloof/mythologie hadden voor de islam weet ik niet maar Perzen zijn een apart volk. Volgens mij zijn ze het meest verwant met Azeri's uit Azerbaijan, een van de weinige moslims die net als de Iraniërs ook sjiitisch zijn.
Vanavond is deel 3, ik ben benieuwd! En die Nederlandse journalist heeft zeker een mooie vrouw.
Vind Turken ook wel op ze lijken eigenlijk.
pi_149275607
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:37 schreef Beauke het volgende:

[..]

Vind Turken ook wel op ze lijken eigenlijk.
Euh, okay.
wooblabalurg
pi_149275678
quote:
17s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:38 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Euh, okay.
Mensen uit Iran en Turkije. Zijn ze van oorsprong niet Perzisch? Hele gebied daar Perzie? ;)
pi_149275751
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:40 schreef Beauke het volgende:

[..]

Mensen uit Iran en Turkije. Zijn ze van oorsprong niet Perzisch? Hele gebied daar Perzie? ;)
Ah, okay.
wooblabalurg
pi_149275904
Da's wel een groot probleem, gebrek aan water.
wooblabalurg
pi_149275995
Het probleem ligt niet in het fatalistische karakter van de Iraniërs, maar aan decennialang mismanagement. Overmatig gebruik van water in de landbouw, nalatenschap, etc. Leuk weer, Thomas die een klassiek oriëntalistische beeld schetst.
pi_149276054
Sorry, zei ik nu iets heel doms?

Eerste aflevering gezien van deze serie, ga binnenkort de rest kijken in ieder geval.

Heb bij Iran wel een goed gevoel eigenlijk. In grote steden zijn mensen toch best modern. Veel jongeren die stiekem toch best de regels aan hun laars lappen. O+
Het platteland is een ander verhaal natuurlijk.
pi_149276383
Ah, daar hebben we hem weer, Mr Bigmouth. :')
★★★
pi_149276489
Dat Thomas überhaupt een podium geeft aan die zwakzinnige is ronduit belachelijk.
pi_149276584
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:53 schreef Intellectueel het volgende:
Dat Thomas überhaupt een podium geeft aan die zwakzinnige is ronduit belachelijk.
Er is nog een grote groep die er zo over denkt als deze man, ook dat is Iran. Dus ik snap het wel.
★★★
pi_149276617
quote:
7s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:55 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Er is nog een grote groep die er zo over denkt als deze man, ook dat is Iran. Dus ik snap het wel.
Er is geen grote groep in Iran die vrouwen autorijden wilt verbieden. Thomas doet aan sensationalisme.
pi_149276809
En toen was het water weer terug.
wooblabalurg
pi_149276936
quote:
17s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:59 schreef Baconbus het volgende:
En toen was het water weer terug.
Apart. :')

Ik kijk weer uit naar volgende week, laatste aflevering helaas.
★★★
  zondag 1 februari 2015 @ 21:01:22 #65
104871 remlof
Europees federalist
pi_149276943
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:56 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Er is geen grote groep in Iran die vrouwen autorijden wilt verbieden. Thomas doet aan sensationalisme.
Ah joh, die Mr Bigmouth is gewoon de Iraanse Henk, die hoort ook in het plaatje.
pi_149276988
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:01 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Apart. :')

Ik kijk weer uit naar volgende week, laatste aflevering helaas.
Ik ook.
wooblabalurg
pi_149277076
Haha, het water. Zelf helaas de si-o-se pol niet kunnen bewonderen, maar waarschijnlijk lag er tijdens mijn verblijf in de stad geen water. Ik geef binnenkort even een uitgebreide mening over de serie.
pi_149277103
quote:
7s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:01 schreef remlof het volgende:

[..]

Ah joh, die Mr Bigmouth is gewoon de Iraanse Henk, die hoort ook in het plaatje.
Mr. Bigmouth is een karikatuur die perfect in de Iraanse versie van 'man bijt hond' zou passen. Verder niet.
pi_149277375
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:01 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Apart. :')

Ik kijk weer uit naar volgende week, laatste aflevering helaas.
Ik ook. Heel mooi gemaakt dit
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_149277611
MaximumRush, is de reisgenoot van je ouders nog van gedachten veranderd?
Hoewel de meningen van de geinterviewde personen menigmaal de wenkbrauwen doen fronzen, vind ik wel dat elke persoon bovenal wordt neergezet als mens met dromen, angsten en gevoelens. Goed werk van Erdbrink wat dat betreft! Behalve Bigmouth, maar die is inderdaad een karikatuur.
pi_149278053
Hele leuke reeks! Jammer dat volgende week alweer de laatste is.

De ondertitel klopte af en toe niet. Zo werd vertaald dat de duivel imam Hossein had vermoord, maar de mensen zeiden duidelijk Shemr. Alhoewel globaal de meeste dingen correct zijn, kan ik me voorstellen dat dit voor verwarring zorgt voor niet-Farsi sprekers.
pi_149278204
Jammer dat het tegelijk is met BZV trouwens, het had meer kijkers kunnen trekken. Had het ook wel verdiend.
★★★
pi_149278229
quote:
7s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:24 schreef ajacied4lf het volgende:
Jammer dat het tegelijk is met BZV trouwens, het had meer kijkers kunnen trekken. Had het ook wel verdiend.
Ik verwacht dat er wel veel mensen zijn die het terugkijken
pi_149278266
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:25 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Ik verwacht dat er wel veel mensen zijn die het terugkijken
Dat zeker, maar dan nog heeft het wel een invloed dat het samen met BZV is denk ik.
★★★
pi_149278315
quote:
13s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:45 schreef Intellectueel het volgende:
Het probleem ligt niet in het fatalistische karakter van de Iraniërs, maar aan decennialang mismanagement. Overmatig gebruik van water in de landbouw, nalatenschap, etc. Leuk weer, Thomas die een klassiek oriëntalistische beeld schetst.
Het water probleem komt inderdaad door mismanagement. Indammingen(voor de boeren) en inefficiënt gebruik van water door de boeren zijn de voornamelijke boosdoeners. Ook de sancties en klimaatverandering over de gehele wereld helpen niet mee.

Maar Thomas heeft wel gelijk. Niemand kan het schelen hoe het water verkeerd gebruikt wordt of de onnodige verspilling van water. De landbouwsector is amper gegroeid, ondanks het enorme water gebruik. Niemand heeft de plannen van Ahmadinejad om inefficiënte dammen te bouwen tegengehouden, zelf de hardliners niet. Dit is natuurlijk niet een uniek probleem in Iran, maar over de gehele wereld, zelfs de zogenaamde 'ontwikkelde' landen. Lekker alles nu hebben dan aan de toekomst denken. De mens is natuurlijk een levensvorm die maar kort leeft
pi_149278510
quote:
7s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:24 schreef ajacied4lf het volgende:
Jammer dat het tegelijk is met BZV trouwens, het had meer kijkers kunnen trekken. Had het ook wel verdiend.
De uitzending van vandaag was ronduit belachelijk. Waarom wordt er onterecht een beeld geschetst alsof elke Iraniër de huidige waterproblemen door middel van fatalisme aan de kant schuift? Waarom geen woord over jarenlange mismanagement, kritiek vanuit de Iraanse samenleving over hoe er met water wordt omgegaan, etc. Waarom geen woord over de mensen die niet aan ashoera meedoen, die niet tijdens deze periode met blote voeten over straat lopen, etc. Waarom wordt er een podium geboden aan een idioot als Mr. Bigmouth, die niet representatief is voor een significant deel van de Iraanse samenleving, maar te vergelijken is met een lid van de Westboro Church die bij elk gelegenheid om aandacht schreeuwt.

Die obsessieve en klassieke Westerse opvatting in de journalistiek m.b.t. een 'genuanceerd' beeld schetsen slaat veel te ver door. Leuk dat men poogt om de verschillende geluiden, zowel progressief als conservatief, een podium te bieden, maar er wordt de indruk gewekt dat een paria als Mr. Bigmouth enigszins representatief is. Belachelijk.

Waardeloze uitzending.
pi_149278638
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:32 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

De uitzending van vandaag was ronduit belachelijk. Waarom wordt er onterecht een beeld geschetst alsof elke Iraniër de huidige waterproblemen door middel van fatalisme aan de kant schuift? Waarom geen woord over jarenlange mismanagement, kritiek vanuit de Iraanse samenleving over hoe er met water wordt omgegaan, etc. Waarom geen woord over de mensen die niet aan ashoera meedoen, die niet tijdens deze periode met blote voeten over straat lopen, etc. Waarom wordt er een podium geboden aan een idioot als Mr. Bigmouth, die niet representatief is voor een significant deel van de Iraanse podium, maar te vergelijken is met een lid van de Westboro Church die bij elk gelegenheid om aandacht schreeuwt.

Die obsessieve en klassieke Westerse opvatting in de journalistiek m.b.t. een 'genuanceerd' beeld schetsen slaat veel te ver door. Leuk dat men poogt om de verschillende geluiden, zowel progressief als conservatief, een podium te bieden, maar er wordt de indruk gewekt dat een paria als Mr. Bigmouth enigszins representatief is. Belachelijk.

Waardeloze uitzending.
Bedankt hans.
★★★
pi_149278660
quote:
9s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:35 schreef ajacied4lf het volgende:
Bedankt hans.
Graag gedaan, Henk.
pi_149278951
quote:
14s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:26 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Dat zeker, maar dan nog heeft het wel een invloed dat het samen met BZV is denk ik.
Ja, je hebt gelijk :) Erg jammer!
pi_149279042
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:32 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

De uitzending van vandaag was ronduit belachelijk. Waarom wordt er onterecht een beeld geschetst alsof elke Iraniër de huidige waterproblemen door middel van fatalisme aan de kant schuift? Waarom geen woord over jarenlange mismanagement, kritiek vanuit de Iraanse samenleving over hoe er met water wordt omgegaan, etc. Waarom geen woord over de mensen die niet aan ashoera meedoen, die niet tijdens deze periode met blote voeten over straat lopen, etc. Waarom wordt er een podium geboden aan een idioot als Mr. Bigmouth, die niet representatief is voor een significant deel van de Iraanse samenleving, maar te vergelijken is met een lid van de Westboro Church die bij elk gelegenheid om aandacht schreeuwt.

Die obsessieve en klassieke Westerse opvatting in de journalistiek m.b.t. een 'genuanceerd' beeld schetsen slaat veel te ver door. Leuk dat men poogt om de verschillende geluiden, zowel progressief als conservatief, een podium te bieden, maar er wordt de indruk gewekt dat een paria als Mr. Bigmouth enigszins representatief is. Belachelijk.

Waardeloze uitzending.
Thomas zal vast opgepakt worden als hij keihard openen en bloot, de waarheid neerzet. Hij zal het land uitgegooid worden en dat is de meest prettigste uitkomst. Je moet voorzichtig zijn als journalist in Iran, dat weet jij zelf ook wel. Asjoera en Mr. Bigmouth horen gewoon bij Iran, hoe moeilijk dat ook toe te geven is, als Iraniër die in het westen leeft. Thomas laat duidelijk horen dat Mr. Bigmouth een eenzame man is in de woestijn, die al lang is ingehaald door de veranderingen in de samenleving.
pi_149280708
Geweldige tv dit!
pi_149281095
Wijze vrouw die Nahidje.
pi_149281223
Prima aflevering, maar Mr Bigmouth mag nu wel thuisblijven. Dat punt is wel gemaakt.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_149281393
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:46 schreef Beauke het volgende:
Sorry, zei ik nu iets heel doms?

Eerste aflevering gezien van deze serie, ga binnenkort de rest kijken in ieder geval.

Heb bij Iran wel een goed gevoel eigenlijk. In grote steden zijn mensen toch best modern. Veel jongeren die stiekem toch best de regels aan hun laars lappen. O+
Het platteland is een ander verhaal natuurlijk.
Het voordeel is wel dat er binnen het sjiisme een duidelijke leider is en dat er niet van al die sektes bestaan die je in veel andere islamitische, soennitische landen hebt. Dat is mijn indruk.
En inderdaad, het platteland is duidelijk veel meer traditioneel en achtergesteld dan Teheran en wellicht ook andere steden.
En die Mr Bigmouth is een achterlijke conservatieve zak :')
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_149281537
quote:
7s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:37 schreef alors het volgende:
Prima aflevering, maar Mr Bigmouth mag nu wel thuisblijven. Dat punt is wel gemaakt.
Ik vond zijn oplossing voor het fileprobleem eigenlijk niet eens zo verkeerd. :)
pi_149281698
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:43 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik vond zijn oplossing voor het fileprobleem eigenlijk niet eens zo verkeerd. :)
Eerst zeggen dat mannen hersens hebben en vrouwen niet, om daarna te vermelden dat hij ze niet wil beledigen ofzo. :D
wooblabalurg
pi_149281703
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:43 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik vond zijn oplossing voor het fileprobleem eigenlijk niet eens zo verkeerd. :)
:').
pi_149281861
quote:
17s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:46 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Eerst zeggen dat mannen hersens hebben en vrouwen niet, om daarna te vermelden dat hij ze niet wil beledigen ofzo. :D
_O- Wie was die vrouw eigenlijk die in de keuken te zien was? Zijn vrouw? Sjongejonge als je zulke dingen hoort dan wil je toch een knuppel planten op zijn voorhoofd in de hoop dat zijn brein wat beter gaat functioneren. :').
pi_149281913
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:50 schreef Inspireme het volgende:

[..]

_O- Wie was die vrouw eigenlijk die in de keuken te zien was? Zijn vrouw? Sjongejonge als je zulke dingen hoort dan wil je toch een knuppel planten op zijn voorhoofd in de hoop dat zijn brein wat beter gaat functioneren. :').
Ik denk dat dat zijn vrouw was idd. Die keek ook zo van, ja dat zegt ie altijd, de lul. :D
wooblabalurg
pi_149282088
Het lijkt me een prachtig land. :)
pi_149282230
quote:
17s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:51 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik denk dat dat zijn vrouw was idd. Die keek ook zo van, ja dat zegt ie altijd, de lul. :D
:D hahaha ach ja, afgezien van dat zal hij wel een leuke man zijn, of zo.
pi_149282274
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:00 schreef Inspireme het volgende:

[..]

:D hahaha ach ja, afgezien van dat zal hij wel een leuke man zijn, of zo.
Hij helpt altijd mee in huis en is niet vies van een complimentje uitdelen, heb ik mij laten vertellen.
wooblabalurg
  maandag 2 februari 2015 @ 00:40:18 #93
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149285291
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:04 schreef Intellectueel het volgende:

Mr. Bigmouth is een karikatuur die perfect in de Iraanse versie van 'man bijt hond' zou passen. Verder niet.
Je bent ervaringsdeskundige in dat land en hebt er ook gewoond?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 2 februari 2015 @ 00:41:34 #94
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149285316
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:47 schreef Doler12 het volgende:

Thomas zal vast opgepakt worden als hij keihard openen en bloot, de waarheid neerzet. Hij zal het land uitgegooid worden en dat is de meest prettigste uitkomst. Je moet voorzichtig zijn als journalist in Iran, dat weet jij zelf ook wel. ng.
Hij heeft als eerste Westerse journalist toestemming gekregen om vrij-uit te filmen. Was je dat bekend?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 2 februari 2015 @ 00:43:06 #95
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149285338
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:32 schreef Intellectueel het volgende:

Waardeloze uitzending.
Gelukkig zijn er vrij veel mensen die dat niet vinden.
Fascinerend land en mooie blik van binnenuit.
Niet gedomineerd door betweters die zich intellectueel nomen. :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149285741
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 00:41 schreef golfer het volgende:

[..]

Hij heeft als eerste Westerse journalist toestemming gekregen om vrij-uit te filmen. Was je dat bekend?
Ja, maar theoretisch werkt het niet zo. Er is geen enge bureau die je beelden of tekst controleert voordat je het mag plaatsen. Na een publicatie kan het gedonder beginnen. Pas was er nog een krant Mardom-e-Emrooz, die George Clooney op de voorpagina plaatse met de tekst, ik ben Charlie Hebdo. Dat schoot in het verkeerde keelgat, krant verboden. Thomas is ook in de problemen gekomen door een artikel te schrijven over Iraanse schepen die allemaal aangemeerd waren en vol met olie lagen. Iran was dus bezig om olie op te slaan. Woedende Iraanse hardliners was tot het gevolgen. Thomas werd op het maatje geroepen. "Waarom heb jij een staatsgeheim ontrafeld aan de gehele wereld""?! schreeuwde het boze mannetje. Thomas vertelde gewoon rustig dat hij de waarheid vertelde. Gevolg de perspas van Thomas werd voor een aantal maanden ingetrokken.

Thomas heeft in interviews toe gegeven dat er op elke moment een machtig iemand in Iran boos kan worden en dat hij weer in de problemen kan komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doler12 op 02-02-2015 01:17:05 ]
  maandag 2 februari 2015 @ 01:18:36 #97
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149285998
© NRC:

Wat kom je hier doen?

„Die vraag wordt me zo vaak gesteld. Op de luchthaven in Teheran, als je om 3 uur ’s nachts op Imam Khomeini Airport aankomt, maar ook als ik voor werkbezoek naar New York ga. Dan zeggen ze: ‘dus u bent Nederlander, journalist in Iran en u zegt dat u voor The New York Times werkt? Gelooft u het zelf?’ Verdacht dus.”

Wat gebeurt er dan?

„Dan moet je naar een aparte ruimte – met de neutrale naam ‘secondary’ waar alle andere verdachte elementen zitten: Jemenieten, Saudi’s, Irakezen. Na 3 uur wachten word je dan voorgeleid aan een agent van homeland security. Die vraagt dan wat ik in Iran doe. Of ik naar trainingskampen ben geweest? Dan gaan ze me googlen en vervolgens is alles goed.”

In Iran?

„In Iran ben ik de eeuwige buitenstaander, mensen bieden me na 12 jaar daar wonen nog steeds hun stoel aan, omdat ik ‘gast’ ben.”
En in Nederland?

„Daar laat de douane me altijd gewoon door. Maar als je dan door de stad loopt en een bekende tegenkomt, dan vragen ze: ‘wat kom je hier doen?’ Na een tijdje in het buitenland hoor je nergens echt meer bij. Vraag het maar eens aan een buitenlander die in Nederland woont, die hebben precies hetzelfde gevoel, je moet je overal verklaren.”

Ga je nu klagen? Je serie ‘Onze man in Teheran’ wordt omgeschreven als een ‘docu-soap over het rumoerige leven van Thomas Erdbrink in Iran.’ Dit wilde je toch zelf?

„Ik klaag niet, als tiener was ik altijd gefascineerd door mensen zonder ‘roots’. Dat leek me vreselijk eng om nergens echt bij te horen. Maar nu, grijs en bijna veertig, zie ik dat het ook wat verlossends heeft.”

Verlossends?

„Natuurlijk heb ik mijn roots nog, maar als je in verschillende culturen moet opereren, in mijn geval de Iraanse, Amerikaanse en Nederlandse, dan kan je niet de wereld vanuit een standpunt blijven zien. Dan word je gedwongen je in te leven in hoe anderen denken. Wanneer ik mensen zie die geheel overtuigd zijn van hun eigen gelijk, dan vind ik dat sneu. Niemand heeft helemaal gelijk, vind ik. Ik ook niet.”

Wat weet jij eigenlijk van televisie maken?

„Niks. Regisseur Roel van Broekhoven landde in Teheran en cameraman Jacko van ‘t Hoff zette zijn grote camera aan. Geluidsman Rik Meier liep met zo’n lange geluidshengel over straat. In Iran word ik altijd in de gaten gehouden, als buitenlander en journalist, maar nu was ik echt met een circus op stap. De eerste dagen wist ik niet hoe snel ik van die VPRO’ers af moest komen. Toen heeft Roel me op een avond gebeld en gezegd, Thomas, als je nu niet meewerkt wordt het niks. Mijn collega Jason Rezaian van The Washington Post was net gearresteerd en ik maakte me behoorlijk zorgen. Toen Roel dat zei voelde ik me alsof ik weer op de middelbare school zat. Ik heb docenten gehad me die ten einde raad waarschuwden mijn best te doen. Ik luisterde niet, ben twee keer blijven zitten en uiteindelijk van school gestuurd. Dus toen ik Roel dat hoorde zeggen heb ik me herpakt en ben hard mee gaan doen. Ik ben trots op de serie, in de 12 jaar dat ik in Iran zit is er nog nooit zoiets uit Iran gekomen.”

In 2003 schreef je een artikel over je huwelijk in NRC Handelsblad, compleet met grote foto. Nu deze serie die naar jezelf is vernoemd. Wil je zo graag in de aandacht staan?

„Nee hoor. Ik wil uitleggen hoe Iran is, als dat kan aan de hand van een verhaal over mijn huwelijksfeest of over mijn kat die kwijt is en de hele flat helpt zoeken, dan doe ik dat. Journalistiek is verhalen vertellen, niet dogma’s volgen. Tegenwoordig kan iedereen kiezen uit een gigantisch nieuwsmenu, als ik mensen een verhaal in kan trekken met een persoonlijke aanpak, dan zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen.”

En kan dat dan zomaar in Iran?

„Zoals we ook in de serie zeggen: Iran is een land waar niets mag, maar alles kan. Andere mensen zeggen ook wel, je bent vrij in Iran tot je niet meer vrij bent. Het is een land waar de regels van boven worden opgelegd, maar waar in het dagelijks leven toch meer kan. Aflevering 2 gaat daarover. Hoe is het om in een land te leven waar je niet kan zeggen wat je wil?”

Dat lijkt me vreselijk.

„De realiteit is dat in de meeste landen ter wereld niet altijd kan zeggen wat je denkt, dat dwingt je ertoe om manieren te vinden om dingen toch te zeggen. In Iran gaat dat op internet, anoniem, of in de kunstwereld, een plek waar mensen zich verhullen in tekst of beeld en tussen de regels door laten weten wat ze van dingen vinden. Teheran heeft een veel dynamischer kunstscene dan Nederland, omdat er nog taboes bestaan.”

Het is spannend om je tegen iets te kunnen verzetten?

„Waarom komen er in Nederland nog steeds films en boeken over de Tweede Wereldoorlog uit? Ik denk omdat dat een tijd was waarin een individu een verschil kon maken, voor keuzes werd gesteld. Mensen vinden hun inspiratie in tegenslag, niet door in iedere ochtend in de trein naar een kantorenpark te stappen. Tenminste, ik niet. In Iran moet je dagelijks keuzes maken, omdat iedereen en ik dus ook zich moet aanpassen aan soms verstikkende leefregels.”

Hoe doe je dat dan, aanpassen?

„Je kijkt altijd wat wel en niet kan, op welk moment. Je eerste doel is overleven zonder problemen, daarna ga je kijken hoe je je eigen leven zo kunt inrichten als je het zelf wil, zonder problemen te krijgen. Je geeft een feestje – wat niet mag – dan moet je denken of de plek waar je het geeft veilig is. Je wil een film uitbrengen, ik ken veel regisseurs , dan maak je die film zo dat die wel tegen de grens duwt maar toch mag worden vertoond. Ik probeer dat proces te beschrijven en te laten zien.”

Krijg je vaak bezoek?

„Ja een van mijn trouwste bezoeksters is Lenie ’t Hart, die in Iran een zeehondencentrum is begonnen. Een geweldige vrouw. Maar Wessel van Diepen, Arie Haan, Marietje Schaake en Lex Harding zijn ook geweest, evenals tientallen anderen. Nederlanders durven overal heen, zelfs naar Iran, waar niks mag en alles kan. Meestal geef ik ze dan direct een glas wodka. Dan hebben we dat ook gehad.”
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator maandag 2 februari 2015 @ 02:22:02 #98
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_149286893
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:04 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Mr. Bigmouth is een karikatuur die perfect in de Iraanse versie van 'man bijt hond' zou passen. Verder niet.
Dat is juist ook wat Thomas wil laten zien, dat het verder een vrij normaal land is, ondanks figuren als Bigmouth. Het is verre van sensatiejournalistiek. Je doet je username geen eer aan als je dat niet ziet/begrijpt.
pi_149337316
Interessante serie inderdaad. Iran is veel minder eng dan veel mensen op basis van de reguliere berichtgeving denken.
pi_149363389
Is de vrouw van onze man in Teheran nou een etnische Armeense of Georgische?
Dit op basis van haar achternaam.
pi_149372910
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Is de vrouw van onze man in Teheran nou een etnische Armeense of Georgische?
Dit op basis van haar achternaam.
Geen idee, maar ze is wel moslim en vrijwel geen enkele etnische Armeen is moslim. Dat is althans met Armenen in Armenië, weet niet hoe de verhouding van Armenen in het buitenland is en met half-Armenen.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_149374357
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Is de vrouw van onze man in Teheran nou een etnische Armeense of Georgische?
Dit op basis van haar achternaam.
Bij Perzen komt de suffix -ian/-yan ook voor, ook al is het vooral kenmerkend voor Armeense achternamen. Wanneer de basis van de naam van Perzische (of islamitische) oorsprong is, kun je er meestal wel van uitgaan dat het een Pers betreft. Haar naam is Tavakolian, wat als het goed is van het islamitische concept tawakkul moet komen.

http://www.zoorna.org/pap(...)Released_08-1036.pdf
pi_149374468
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 18:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Is de vrouw van onze man in Teheran nou een etnische Armeense of Georgische?
Dit op basis van haar achternaam.
Perzisch.

-Ian is een Perzische suffix, niet per se Armeens. Sterker nog, het is een Indo-Europese suffix. Ook in het Engels komt het voor: 'Italian', 'Romanian', etc. Betekent simpelweg 'van'.
pi_149374629
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:57 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Perzisch.

-Ian is een Perzische suffix, niet per se Armeens. Sterker nog, het is een Indo-Europese suffix. Ook in het Engels komt het voor: 'Italian', 'Romanian', etc. Betekent simpelweg 'van'.
Klopt, je ziet ook bij voetballers en andere bekende Armenen dat het vooral -yan en dan in het bijzonder die y is die kenmerkend voor Armeense namen is.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_149375007
Ik had vroeger een Perzische kater. Hartstikke lief beest. O+
pi_149375206
Dank voor de uitleg heren.
pi_149375539
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 22:15 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Geen idee, maar ze is wel moslim en vrijwel geen enkele etnische Armeen is moslim. Dat is althans met Armenen in Armenië, weet niet hoe de verhouding van Armenen in het buitenland is en met half-Armenen.
Het lijkt mij heel sterk dat ze moslim is. Geregistreerd als moslim misschien, maar daar blijft het bij.
pi_149375604
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:13 schreef Grutsk het volgende:
MaximumRush, is de reisgenoot van je ouders nog van gedachten veranderd?
Hoewel de meningen van de geinterviewde personen menigmaal de wenkbrauwen doen fronzen, vind ik wel dat elke persoon bovenal wordt neergezet als mens met dromen, angsten en gevoelens. Goed werk van Erdbrink wat dat betreft! Behalve Bigmouth, maar die is inderdaad een karikatuur.
Helaas blijft ze bij haar mening. Maar het komt meer door druk vanuit haar familie dat ze zich zorgen maken. Helemaal omdat Isfahan ook op de planning stond en ze van de zoutzuur incidenten hebben gehoord.
  woensdag 4 februari 2015 @ 23:36:03 #109
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149375748
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 23:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik had vroeger een Perzische kater. Hartstikke lief beest. O+
Ik heb in 1975 verkering gehad met een in Perzië geboren Joods meisje die naar Israël is geëmigreerd en die heette Yakobian.

[ Bericht 1% gewijzigd door golfer op 04-02-2015 23:45:01 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149375914
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 23:36 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik heb in 1975 verkering gehad met een in Persië geboren Joods meisje die naar Israël is geëmigreerd en die heette Yakobian.
Mijn ouders hadden vroeger een Perzisch tapijt. :7
pi_149376526
Wat ik wel even miste bij de introductie van Onze Man was of hij al Farsi sprak bij aankomst, waarom hij nu juist naar Iran ging op vakantie en of hij zich heeft moeten bekeren tot de islam of dat hij dat al was voor zijn vertrek uit Nederland.

Dat men elkaar bedankt met een merci (nee, niet het reepje) is dat een stukje erfenis uit de tijd van de Franse invloed of is er een Iraans woord voor dank dat daar gewoon op lijkt?
pi_149377155
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 00:07 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat ik wel even miste bij de introductie van Onze Man was of hij al Farsi sprak bij aankomst, waarom hij nu juist naar Iran ging op vakantie en of hij zich heeft moeten bekeren tot de islam of dat hij dat al was voor zijn vertrek uit Nederland.

Dat men elkaar bedankt met een merci (nee, niet het reepje) is dat een stukje erfenis uit de tijd van de Franse invloed of is er een Iraans woord voor dank dat daar gewoon op lijkt?
Voor zover ik weet sprak hij geen Perzisch voordat hij naar Iran ging. Wel is het in Iran verplicht om je tot de Islam te bekeren wil je trouwen met een Iraanse moslima. Ook is zij dat niet in de praktijk.

Frans invloed. De Franse taal heeft de meeste invloed gehad op het Perzisch als Westerse taal. Een lange, vrouwelijke jas in het Perzisch is 'manteau', lift is 'asansor', parfum is 'odcolon', etc.

[ Bericht 7% gewijzigd door Intellectueel op 05-02-2015 00:58:32 (r) ]
  donderdag 5 februari 2015 @ 00:58:52 #113
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149377184
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 23:36 schreef golfer het volgende:

Ik heb in 1975 verkering gehad met een in Perzië geboren Joods meisje die naar Israël is geëmigreerd en die heette Yakobian.
Overigens was in die tijd van de shah met z'n USA-vrienden het niet ongebruikelijk dat er complete bevolkingsgroepen met geld en al mochten vertrekken naar andere landen.
Groot deel Perzische joden zijn op die manier in Israël beland.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149377260
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 00:58 schreef golfer het volgende:

[..]

Overigens was in die tijd van de shah met z'n USA-vrienden het niet ongebruikelijk dat er complete bevolkingsgroepen met geld en al mochten vertrekken naar andere landen.
Groot deel Perzische joden zijn op die manier in Israël beland.
Na de revolutie zijn ook veel van die Joodse-Iraniers naar LA vertrokken, zoals bv de vader van Reza uit Shahs of Sunset :P
De vader van Asa (moslim familie) uit deze prachtige trash was de bevelhebber van de Iraanse vloot in die tijd :7

  donderdag 5 februari 2015 @ 01:25:47 #115
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149377391
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 01:07 schreef WammesWaggel het volgende:

Na de revolutie zijn ook veel van die Joodse-Iraniers naar LA vertrokken, zoals bv de vader van Reza uit Shahs of Sunset :P
De vader van Asa (moslim familie) uit deze prachtige trash was de bevelhebber van de Iraanse vloot in die tijd :7

Die vriendin van mij is uiteindelijk ook via Israël naar de USA vertrokken en komt misschien nog eens als item van het programma Memories terug hier. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149384197
Newsha is Perzisch al heeft zijn volgens mij ook een Koerdische oma. De familie is ook moslim, je kunt ook op haar website, een fotoalbum genaamd Hajji zien. Officieel is Thomas 'bekeerd' tot islam, maar hij is altijd dezelfde Thomas gebleven, je kunt dat horen bij een radio interview, die zal nog wel ergens op het internet zwerven.
pi_149384327
Aflevering 1 vond ik nog wel leuk om te zien, maar bij de volgende afleveringen begin ik me toch echt enorm te storen aan de mate waarin de verslaggever elke vorm van objectiviteit lijkt te zijn verloren. Heeft zelf ook al het idee dat hij bij de Iraniërs in hun reet moet kruipen om zich er enigszins tussendoor te kunnen manoeuvreren.

Vind bij nader inzien de boodschap ook helemaal niet zo sterk : ''Het is een land met allerlei regels en onzichtbare omgangsnormen. Vrouwen mogen bijvoorbeeld geen autorijden, maar ik sprak zojuist een vrouw die gewoon vrachtwagenchauffeuse is!!!, prima landje eigenlijk joh dat Iran''..

Er is van alles en nog wat mis daar, maar dat probeert meneer allemaal te bedekken onder een dikke laag vermeende onschuld.
  donderdag 5 februari 2015 @ 13:04:00 #119
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149385487
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:17 schreef James_R het volgende:
Aflevering 1 vond ik nog wel leuk om te zien, maar bij de volgende afleveringen begin ik me toch echt enorm te storen aan de mate waarin de verslaggever elke vorm van objectiviteit lijkt te zijn verloren. Heeft zelf ook al het idee dat hij bij de Iraniërs in hun reet moet kruipen om zich er enigszins tussendoor te kunnen manoeuvreren.

Vind bij nader inzien de boodschap ook helemaal niet zo sterk : ''Het is een land met allerlei regels en onzichtbare omgangsnormen. Vrouwen mogen bijvoorbeeld geen autorijden, maar ik sprak zojuist een vrouw die gewoon vrachtwagenchauffeuse is!!!, prima landje eigenlijk joh dat Iran''..

Er is van alles en nog wat mis daar, maar dat probeert meneer allemaal te bedekken onder een dikke laag vermeende onschuld.
Het komt op mij totaal niet zo over.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149385715
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:04 schreef golfer het volgende:

[..]

Het komt op mij totaal niet zo over.
Mij ook niet bepaald.
pi_149386020
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:17 schreef James_R het volgende:
Aflevering 1 vond ik nog wel leuk om te zien, maar bij de volgende afleveringen begin ik me toch echt enorm te storen aan de mate waarin de verslaggever elke vorm van objectiviteit lijkt te zijn verloren. Heeft zelf ook al het idee dat hij bij de Iraniërs in hun reet moet kruipen om zich er enigszins tussendoor te kunnen manoeuvreren.

Vind bij nader inzien de boodschap ook helemaal niet zo sterk : ''Het is een land met allerlei regels en onzichtbare omgangsnormen. Vrouwen mogen bijvoorbeeld geen autorijden, maar ik sprak zojuist een vrouw die gewoon vrachtwagenchauffeuse is!!!, prima landje eigenlijk joh dat Iran''..

Er is van alles en nog wat mis daar, maar dat probeert meneer allemaal te bedekken onder een dikke laag vermeende onschuld.
Vrouwen mogen wel gewoon autorijden, hoor. Ik denk dat je het doel van het programma een beetje mist.
pi_149386099
Heb twee afleveringen gezien, maar vind het toch een beetje saai.
Ga wel door met kijken.

Had op z'n minst verwacht te zien hoe jongeren bv stiekem feesten in Teheran.
Daar zijn wel foto's van op internet. Helaas. :)

Mr. big mouth is niet helemaal 100%, vermoed ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beauke op 05-02-2015 14:17:08 ]
pi_149388158
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:28 schreef Beauke het volgende:
Heb twee afleveringen gezien, maar vind het toch een beetje saai.
Ga wel door met kijken.

Had op z'n minst verwacht te zien hoe jongeren bv stiekem feesten in Teheran.
Daar zijn wel foto's van op internet. Helaas. :)

Mr. big mouth is niet helemaal 100%, vermoed ik.
Vind het juist wel mooi hoe het over het echte Teheran gaat en niet over zogenaamde vrije westerse waarden als illegaal feesten en drinken in Teheran, wat daar eerder uitzondering dan norm lijkt.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:17 schreef James_R het volgende:
Aflevering 1 vond ik nog wel leuk om te zien, maar bij de volgende afleveringen begin ik me toch echt enorm te storen aan de mate waarin de verslaggever elke vorm van objectiviteit lijkt te zijn verloren. Heeft zelf ook al het idee dat hij bij de Iraniërs in hun reet moet kruipen om zich er enigszins tussendoor te kunnen manoeuvreren.

Vind bij nader inzien de boodschap ook helemaal niet zo sterk : ''Het is een land met allerlei regels en onzichtbare omgangsnormen. Vrouwen mogen bijvoorbeeld geen autorijden, maar ik sprak zojuist een vrouw die gewoon vrachtwagenchauffeuse is!!!, prima landje eigenlijk joh dat Iran''..

Er is van alles en nog wat mis daar, maar dat probeert meneer allemaal te bedekken onder een dikke laag vermeende onschuld.
Wat jij wilt is jouw normen en waarden overbrengen op Iran en dat is juist waar het programma niet om gaat, wat hij wil laten zien zijn de normen en waarden zoals ze daar zijn en te laten zien dat Iran itt bijvoorbeeld 'goede vriend van het westen' Saudi Arabië redelijk modern is en voor vrouwen een vrijer land is dan dat wij in het Westen ons indenken.

Jij probeert jouw beeld van Iran als schurkenstaat in stand te houden door elk stukje echte tv over Iran af te doen als niet echt en partijdig, terwijl hij juist filmt wat hij ziet en daar juist geen oordelen over velt. Ik denk ook dat je de staat Iran (wat een schurkenstaat is) moet loskoppelen van het Iraanse (Perzische) volk wat heel aardige, sociale en voor Arabische begrippen moderne mensen zijn.

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2015 14:41:03 ]
pi_149392320
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 13:25 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Vrouwen mogen wel gewoon autorijden, hoor. Ik denk dat je het doel van het programma een beetje mist.
Had al zo'n antwoord verwacht. Een mening die niet direct in de stroom van dit topic past, wordt meteen afgedaan als onwetend.
  donderdag 5 februari 2015 @ 16:53:57 #125
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149392416
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 16:49 schreef James_R het volgende:

Had al zo'n antwoord verwacht. Een mening die niet direct in de stroom van dit topic past, wordt meteen afgedaan als onwetend.
Nee hoor. Meer als onoplettend, want als je onbevooroordeeld en met aandacht had gekeken dan had je kunnen zien en weten dat vrouwen in Iran gewoon mogen autorijden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149392429
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:36 schreef dz5b604 het volgende:

[..]

Vind het juist wel mooi hoe het over het echte Teheran gaat en niet over zogenaamde vrije westerse waarden als illegaal feesten en drinken in Teheran, wat daar eerder uitzondering dan norm lijkt.

[..]

Wat jij wilt is jouw normen en waarden overbrengen op Iran en dat is juist waar het programma niet om gaat, wat hij wil laten zien zijn de normen en waarden zoals ze daar zijn en te laten zien dat Iran itt bijvoorbeeld 'goede vriend van het westen' Saudi Arabië redelijk modern is en voor vrouwen een vrijer land is dan dat wij in het Westen ons indenken.

Jij probeert jouw beeld van Iran als schurkenstaat in stand te houden door elk stukje echte tv over Iran af te doen als niet echt en partijdig, terwijl hij juist filmt wat hij ziet en daar juist geen oordelen over velt. Ik denk ook dat je de staat Iran (wat een schurkenstaat is) moet loskoppelen van het Iraanse (Perzische) volk wat heel aardige, sociale en voor Arabische begrippen moderne mensen zijn.
Een schurkenstaat is wat overtrokken, je legt me nu woorden in de mond die ik nooit heb gebruikt. Desalniettemin draaft de verslaggever mijns inziens te ver door in zijn poging om het beeld van Iran onder westerlingen anders neer te zetten. (Ik heb overigens nergens gezegd dat de berichtgeving niet echt is).

Daarmee wil ik niet zeggen dat het westerse beeld over Iran wellicht negatiever kan zijn dan het land daadwerkelijk is, maar mijns inziens draaft de verslaggever veel te ver door naar de andere kant.

Hij betoogt het ''echte'' Iran neer te zetten, maar richt zijn aandacht slechts op de glimmende helft van de medaille. Dan geef je een vertekend beeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door James_R op 05-02-2015 17:00:37 ]
pi_149392518
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 16:53 schreef golfer het volgende:

[..]

Nee hoor. Meer als onoplettend, want als je onbevooroordeeld en met aandacht had gekeken dan had je kunnen zien en weten dat vrouwen in Iran gewoon mogen autorijden.
Maar niet voor in een bus zitten, om maar iets te noemen. Daarnaast heb ik een tijdje terug college gehad over Iraans echtscheidingsrecht inclusief de verdeling van het huwelijksvermogen, en daarbij verkeert de vrouw in een veel zwakkere rechtspositie dan de man.

Je kunt dat zien als een verschil in normen en waarden, ik zie dat in een verschil in ontwikkelingstempo, en bovendien een gebied dat door de verslaggever zwaar wordt onderbelicht, waar door de verslaggever bovendien met geen woord over wordt gerept.
pi_149393215
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 16:49 schreef James_R het volgende:

[..]

Had al zo'n antwoord verwacht. Een mening die niet direct in de stroom van dit topic past, wordt meteen afgedaan als onwetend.
Volgens mij noem ik je nergens onwetend.
Het doel van de documentaire is niet om te laten zien hoe een geweldig land Iran wel is en hoeveel er in het geheim mogelijk is. Het doel is om door middel van verhalen van 'de gewone mens' (zij het niet altijd gewoon) het dagelijkse leven van Iran in al haar diversiteit te laten zien.
Volgens mij laat Erdbrink juist ook zien dat er nog genoeg is om te veranderen, getuige bijvoorbeeld het nieuwfeit dat vrouwen opeens niet meer aanwezig mogen zijn bij volleybalwedstrijden.
pi_149394018
- was al 100 x uitgelegd -
pi_149395137
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 16:57 schreef James_R het volgende:

[..]

Maar niet voor in een bus zitten, om maar iets te noemen. Daarnaast heb ik een tijdje terug college gehad over Iraans echtscheidingsrecht inclusief de verdeling van het huwelijksvermogen, en daarbij verkeert de vrouw in een veel zwakkere rechtspositie dan de man.

Je kunt dat zien als een verschil in normen en waarden, ik zie dat in een verschil in ontwikkelingstempo, en bovendien een gebied dat door de verslaggever zwaar wordt onderbelicht, waar door de verslaggever bovendien met geen woord over wordt gerept.
Maar die vrachtwagenchauffeuse zat toch gewoon voor in de bus....
pi_149395766
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:17 schreef James_R het volgende:
Aflevering 1 vond ik nog wel leuk om te zien, maar bij de volgende afleveringen begin ik me toch echt enorm te storen aan de mate waarin de verslaggever elke vorm van objectiviteit lijkt te zijn verloren. Heeft zelf ook al het idee dat hij bij de Iraniërs in hun reet moet kruipen om zich er enigszins tussendoor te kunnen manoeuvreren.

Vind bij nader inzien de boodschap ook helemaal niet zo sterk : ''Het is een land met allerlei regels en onzichtbare omgangsnormen. Vrouwen mogen bijvoorbeeld geen autorijden, maar ik sprak zojuist een vrouw die gewoon vrachtwagenchauffeuse is!!!, prima landje eigenlijk joh dat Iran''..

Er is van alles en nog wat mis daar, maar dat probeert meneer allemaal te bedekken onder een dikke laag vermeende onschuld.
:') Vrouwen mogen in Iran gewoon autorijden.
pi_149395815
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 17:21 schreef Grutsk het volgende:
Volgens mij noem ik je nergens onwetend.
Klopt. Daarom doe ik het maar: James, je bent onwetend.
pi_149406377
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 18:46 schreef reza1 het volgende:

[..]

:') Vrouwen mogen in Iran gewoon autorijden.
Derhalve al die files.
pi_149466221
Vanavond helaas alweer de laatste aflevering...
pi_149484382
Laatste alweer, ben benieuwd. :)
★★★
pi_149485269
Ziek. :r
pi_149485432
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ziek. :r
★★★
pi_149485468
Moet zeggen dat Perzische vrouwen erg mooi kunnen zijn. :)
pi_149486558
'Stommeling'? Wat een kokosnoot zeg :r :r
pi_149486995
Heftige aflevering.

Maar weer een topshow, prachtige reeks geworden. :)
★★★
pi_149487251
Ontroerende aflevering, naar mijn mening de beste uit de reeks.
Zoals Thomas zelf ook zegt kun je door middel van zo'n serie slechts 'een tipje van de sluier' oplichten. Iran is zo'n divers land, dat is moeilijk in enkele woorden of beelden te beschrijven.
Ik ben erg blij met deze aandacht voor Iran, en hoop dat het veel Nederlanders een nieuwe kijk op het land heeft gegeven :)
pi_149487293
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Moet zeggen dat Perzische vrouwen erg mooi kunnen zijn. :)
Zeker, alleen jammer dat zoveel vrouwen hun neus tot miniscule afmetingen laten verbouwen :P
  Moderator zondag 8 februari 2015 @ 21:13:03 #143
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_149487689
Iraniërs hebben humor, dat is wel duidelijk geworden.
  zondag 8 februari 2015 @ 22:06:21 #144
123170 alors
zlata1234
pi_149490431
Mooie slotaflevering. Mooie serie _O_
know'm sayin?
×
word? word.
  zondag 8 februari 2015 @ 22:38:53 #145
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149492350
Goede slotaflevering die ook meteen liet zien hoe bizar het verschil tussen mannen en vrouwen is en dat die zogenaamde moraalpolitie ook zelf niet eens alle regels kent of kan interpreteren.
De dubbele moraal bij die vrouw die met zoutzuur was bewerkt. :{
Het oog-om-oog principe is zo achterhaald, maar het meest bizarre is dus dat je als je vergeven wordt de doodstraf kan afkopen en gewoon weer vrij komt.
Rijke mensen zullen dus w.s. nooit opgehangen worden?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 8 februari 2015 @ 23:07:21 #146
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_149494113
quote:
14s.gif Op zondag 8 februari 2015 22:06 schreef alors het volgende:
Mooie slotaflevering. Mooie serie _O_
Zeker! Bijna geen westerlingen zouden ooit deze details in de Iraanse samenleving kunnen weten, dankzij Thomas Erdbrink krijg je veel informatie. :Y Sommigen dingen van de serie verbaasden me en had ik verwacht, andere dingen dan weer niet.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_149494261
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Moet zeggen dat Perzische vrouwen erg mooi kunnen zijn. :)
De helft van de vrouwen die je ziet zijn niet Perzisch maar een van de andere volkeren in Iran.
DolphinScreensaver.exe
pi_149494302
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2015 23:10 schreef lDDQD het volgende:

[..]

De helft van de vrouwen die je ziet zijn niet Perzisch maar een van de andere volkeren in Iran.
60% is Perzisch. De rest is ook voor het overgrote deel Iraans.
pi_149495795
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 12:12 schreef Doler12 het volgende:
Newsha is Perzisch al heeft zijn volgens mij ook een Koerdische oma. De familie is ook moslim, je kunt ook op haar website, een fotoalbum genaamd Hajji zien. Officieel is Thomas 'bekeerd' tot islam, maar hij is altijd dezelfde Thomas gebleven, je kunt dat horen bij een radio interview, die zal nog wel ergens op het internet zwerven.
Dat zijn echt kul argumenten. Ze heeft een fotoreportage gemaakt van de Hadj, dat wil niet gelijk zeggen dat zij of haar hele familie moslim is. Wanneer ik een foto reportage maak van het Vaticaan wil dat niet gelijk zeggen dat ik katholiek ben.

Er zijn juist meer aanwijzingen dat ze niet islamitisch is. Haar familie die geen hoofddoek draagt voor de camera bijvoorbeeld. Ook zou ze dan gelijk getrouwd zijn met Thomas en niet later.
pi_149495873
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 23:45 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Dat zijn echt kul argumenten. Ze heeft een fotoreportage gemaakt van de Hadj, dat wil niet gelijk zeggen dat zij of haar hele familie moslim is. Wanneer ik een foto reportage maak van het Vaticaan wil dat niet gelijk zeggen dat ik katholiek ben.

Er zijn juist meer aanwijzingen dat ze niet islamitisch is. Haar familie die geen hoofddoek draagt voor de camera bijvoorbeeld. Ook zou ze dan gelijk getrouwd zijn met Thomas en niet later.
:')

Ze komt uit een Islamitisch familie. Dat ze zelf wellicht niet praktiserend is, staat daar compleet los van.
  maandag 9 februari 2015 @ 00:08:47 #151
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149496571
Die assistente van Thomas is een leuke, intelligente en mooie vrouw. Hoop voor haar dat ze zich verder kan ontwikkelen in Iran en zo niet ergens in een moderner en vrijer land haar draai gaat vinden. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149496775
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 23:45 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Dat zijn echt kul argumenten. Ze heeft een fotoreportage gemaakt van de Hadj, dat wil niet gelijk zeggen dat zij of haar hele familie moslim is. Wanneer ik een foto reportage maak van het Vaticaan wil dat niet gelijk zeggen dat ik katholiek ben.

Er zijn juist meer aanwijzingen dat ze niet islamitisch is. Haar familie die geen hoofddoek draagt voor de camera bijvoorbeeld. Ook zou ze dan gelijk getrouwd zijn met Thomas en niet later.
Maar je moet natuurlijk moslim zijn om Mecca binnen te komen. Dat de familieleden geen hijab droegen, was omdat het in hun eigen huis was en de reportage bedoeld was voor het buitenland. Films en documentaires voor Iraanse consumptie is het wel altijd verplicht om hijab te dragen, zo als je kon zien in deze aflevering.
  maandag 9 februari 2015 @ 00:17:38 #153
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149496799
Mekka toch?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149496837
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:17 schreef golfer het volgende:
Mekka toch?
Of Makkah de spelling kan wel verschillen. :P
pi_149496853
Sowieso, dat je geen hoofddoek draagt betekent niet dat je geen moslim bent
pi_149497034
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:16 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Maar je moet natuurlijk moslim zijn om Mecca binnen te komen. Dat de familieleden geen hijab droegen, was omdat het in hun eigen huis was en de reportage bedoeld was voor het buitenland. Films en documentaires voor Iraanse consumptie is het wel altijd verplicht om hijab te dragen, zo als je kon zien in deze aflevering.
Op papier is bijna iedereen in Iran moslim, terwijl er genoeg mensen zijn die de islam verafschuwen.
  maandag 9 februari 2015 @ 00:39:17 #157
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149497113
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:20 schreef Inspireme het volgende:
Sowieso, dat je geen hoofddoek draagt betekent niet dat je geen moslim bent
Maar zijn er vrouwen in Iran die geen hoofddoek hoeven te dragen omdat ze geen moslim zijn?
En die worden dan niet opgepakt door de 'moraalpolitie'?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149497168
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 23:11 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

60% is Perzisch. De rest is ook voor het overgrote deel Iraans.
Beide (40-60%) schattingen maar punt blijft. Iraans is een nietszeggend identiteit verder. Perzische Koerdische, Arabische en Azeri Iraniërs verschillen onderling enorm.
DolphinScreensaver.exe
pi_149497186
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:39 schreef golfer het volgende:

[..]

Maar zijn er vrouwen in Iran die geen hoofddoek hoeven te dragen omdat ze geen moslim zijn?
En die worden dan niet opgepakt door de 'moraalpolitie'?
Elke vrouw in Iran moet buiten een Hijab dragen. Zelfs voor mannen zijn er 'kledingregels' zo als Thomas al zei, je kunt niet met je korte broek over straat.
pi_149497193
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:44 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Elke vrouw in Iran moet buiten een Hijab dragen. Zelfs voor mannen zijn er 'kledingregels' zo als Thomas al zei, je kunt niet met je korte broek over straat.
Maar goed ook met die korte broeken regel. Sommige van ons zijn goed behaard :9
DolphinScreensaver.exe
  maandag 9 februari 2015 @ 00:56:28 #161
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149497348
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:44 schreef Doler12 het volgende:

Elke vrouw in Iran moet buiten een Hijab dragen. Zelfs voor mannen zijn er 'kledingregels' zo als Thomas al zei, je kunt niet met je korte broek over straat.
Behalve op sommige plekken.
Dubbele moraal. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149497379
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:42 schreef lDDQD het volgende:
Beide (40-60%) schattingen maar punt blijft. Iraans is een nietszeggend identiteit verder. Perzische Koerdische, Arabische en Azeri Iraniërs verschillen onderling enorm.
Iraans is een veelzeggende identiteit. Koerden zijn Iraniers, net zoals Perzen dat zijn. Cultureel en fenotypisch zijn er geen significante verschillen tussen bovenstaande volkeren. M.u.v. de Arabische minderheid in Iran.
pi_149497407
Die man gek eerst huilen om niet geëxecuteerd te worden en wnr zij hem vergeeft,roept hij stommrrik :{
Zie!
pi_149497410
Hm in Iran staat er een doodstraf op het wahabisme/salafisme. Ik vraag me af of dat in de praktijk ook uitgevoerd wordt?
  maandag 9 februari 2015 @ 01:24:25 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149497634
quote:
13s.gif Op maandag 9 februari 2015 01:01 schreef johnson555 het volgende:
Die man gek eerst huilen om niet geëxecuteerd te worden en wnr zij hem vergeeft,roept hij stommrrik :{
dommerik.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 februari 2015 @ 01:25:23 #166
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149497645
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 01:01 schreef Inspireme het volgende:
Hm in Iran staat er een doodstraf op het wahabisme/salafisme. Ik vraag me af of dat in de praktijk ook uitgevoerd wordt?
Afkoopbaar voor een prijs die je leven waard is? 25.000 euro? Als je een vrouw bent voor de helft?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 februari 2015 @ 02:07:38 #167
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_149497945
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Moet zeggen dat Perzische vrouwen erg mooi kunnen zijn. :)
Ja, en zo weinig rimpels ook! Die moeder van Newsha is daar een goed voorbeeld van. Leuke vrouw en schoonfamilie heeft Thomas trouwens.
  maandag 9 februari 2015 @ 02:08:00 #168
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_149497948
Ik vind het land trouwens helemaal niet mooi, het is zo beige.

Toffe serie, ik heb alles er doorheen gejaagd op mijn tablet toen ik niet kon slapen :@. Nu nog even de laatste kijken.
pi_149526569
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 00:34 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Op papier is bijna iedereen in Iran moslim, terwijl er genoeg mensen zijn die de islam verafschuwen.
Klopt ja, net zoals niet alle christenen in Europa praktiserend zijn, zijn niet alle moslims in Europa en in landen van herkomst praktiserend. Al denk ik wel dat het aantal praktiserenden in moslimlanden een stuk hoger ligt dan in westerse landen.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_149526709
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 22:58 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Klopt ja, net zoals niet alle christenen in Europa praktiserend zijn, zijn niet alle moslims in Europa en in landen van herkomst praktiserend. Al denk ik wel dat het aantal praktiserenden in moslimlanden een stuk hoger ligt dan in westerse landen.
Het ligt iets anders, in Europa heb je nog de mogelijkheid om van geloof te veranderen of geen geloof te hebben. In Iran heb je die keuze niet. Zo bestaat mijn familie voor een groot gedeelte uit 'moslims' die zwaar tegen de islam zijn. En zo is dat met een hele hoop mensen in Iran.
pi_149527014
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 23:02 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Het ligt iets anders, in Europa heb je nog de mogelijkheid om van geloof te veranderen of geen geloof te hebben. In Iran heb je die keuze niet. Zo bestaat mijn familie voor een groot gedeelte uit 'moslims' die zwaar tegen de islam zijn. En zo is dat met een hele hoop mensen in Iran.
Ja, probeer maar eens te zeggen dat je geen moslim meer bent of wilt zijn. Dat is toch wel andere koek dan als ex-katholiek verkondigen dat je niks meer met het katholieke geloof te maken wilt hebben.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  maandag 9 februari 2015 @ 23:54:37 #172
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_149528813
Jood ben ik ook voor mijn leven en ik geloof niks. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_149538489
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 01:01 schreef Inspireme het volgende:
Hm in Iran staat er een doodstraf op het wahabisme/salafisme. Ik vraag me af of dat in de praktijk ook uitgevoerd wordt?
Bron?
pi_149546463
Het was een mooie serie. ^O^ _O_
pi_149549056
Hij had ook wel iets kunnen vragen over die grote tatoo bij die schoonheidsspecialiste...

Erg onhandig trouwens als al je bezittingen op naam van je schoonfamilienstaan bij een eventuele scheiding :')

Die assistente was een leuke meid... Volgens die Iraanse meid Faranak zijn er veel eenzame Iraanse vrouwen dus Fokkers...


http://www.npo.nl/liefs-uit/13-09-2012/KRO_1556833
pi_149563160
Eem vervolg op deze serie zou mooi zijn.... Over een paar jaar of zo, ben wel benieuwd hoe het verder gaat....
  zaterdag 14 februari 2015 @ 15:52:12 #177
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_149665426
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:26 schreef soapie het volgende:
Over een paar jaar of zo, ben wel benieuwd hoe het verder gaat....
Wanneer Allah en niet voldoende heeft laten regenen. En Teheran weer iets moderner is/ verandert is.
pi_150985723
Nu ook voor het Amerikaanse publiek.

http://www.nytimes.com/20(...)r-man-in-tehran.html
  woensdag 10 juni 2015 @ 17:00:35 #179
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_153414517
Onze Man in Teheran heeft de zilveren Nipkowschijf gewonnen. De jury verkoos het VPRO-reisprogramma van Thomas Erdbrink boven het Sinterklaasjournaal en de dramaserie Hollands Hoop die ook waren genomineerd voor de televisieprijs.

^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_153416582
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juni 2015 17:00 schreef golfer het volgende:
Onze Man in Teheran heeft de zilveren Nipkowschijf gewonnen. De jury verkoos het VPRO-reisprogramma van Thomas Erdbrink boven het Sinterklaasjournaal en de dramaserie Hollands Hoop die ook waren genomineerd voor de televisieprijs.

^O^
Nice!Terechte winnaar in mijn optiek.
  woensdag 10 juni 2015 @ 19:24:18 #181
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_153418597
Volledig terecht.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_153421069
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juni 2015 19:24 schreef Ringo het volgende:
Volledig terecht.
  zaterdag 7 april 2018 @ 12:51:46 #183
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178363138
Er komt een tweede serie!! ^O^

Drie jaar na de eerste serie neemt Thomas Erdbrink de kijker weer mee door Iran, waar hij al 16 jaar woont, werkt en getrouwd is. Er is het nodige veranderd. Zo is er inmiddels een nucleair akkoord, mogen er weer zaken met het land worden gedaan en won de gematigde Rohani de verkiezingen. Maar achter de schermen woedt een bikkelharde strijd tussen hervormers en religieuze ‘hardliners’. Gewone Iraniërs zijn dit zat. Ze zorgen zelf voor veranderingen.

Vanaf 15 april. In vijf afleveringen, zondagavond 20.15 uur op NPO 2.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_178363864
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 april 2018 12:51 schreef golfer het volgende:
Er komt een tweede serie!! ^O^

Drie jaar na de eerste serie neemt Thomas Erdbrink de kijker weer mee door Iran, waar hij al 16 jaar woont, werkt en getrouwd is. Er is het nodige veranderd. Zo is er inmiddels een nucleair akkoord, mogen er weer zaken met het land worden gedaan en won de gematigde Rohani de verkiezingen. Maar achter de schermen woedt een bikkelharde strijd tussen hervormers en religieuze ‘hardliners’. Gewone Iraniërs zijn dit zat. Ze zorgen zelf voor veranderingen.

Vanaf 15 april. In vijf afleveringen, zondagavond 20.15 uur op NPO 2.
*O*
  zaterdag 7 april 2018 @ 14:12:21 #185
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178364250
Mooi. Na zijn mislukte Zomergastenseizoen was ik een beetje vergeten hoe goed ik hem vond in deze reportageserie.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178416428
*O* _O_
  Moderator / Redactie Sport zondag 15 april 2018 @ 20:20:50 #187
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_178539357
Begonnen!
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_178539767
Kan gewoon 20 min blijven staan zonder dat er religekkies ingrijpen. Komt ooit wel goed dat land.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2018 @ 21:02:52 #189
88815 The_Emotion
98.3
pi_178540271
Leuk, maar heb het eerste seizoen nog niet gezien, nu dat even terug kijken.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 15 april 2018 @ 21:53:34 #190
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178541440
Het blijft een fascinerend land en Thomas brengt het prima.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † maandag 16 april 2018 @ 00:13:16 #191
88815 The_Emotion
98.3
pi_178543561
Heb even de oude afleveringen bekeken
Thomas brengt het best leuk en heeft een pittig vrouwtje *;
Sws een frisse blik op Iran, waar ik echt te weinig van weet.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  † In Memoriam † zondag 22 april 2018 @ 21:52:42 #192
88815 The_Emotion
98.3
pi_178682966
Kleine Ali, de Iraanse Obelix *O*
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_178683078
Zo wat een monster!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178683099
Kleine Ali eet Trump in een hap op. ;(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zondag 22 april 2018 @ 22:04:00 #195
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178683150
Niks mag in Iran, maar alles kan. ;)

Kleine Ali wil ook martelaar worden en die gast die 8x naar Syrië gaat om te vechten doet dat om de Islam te beschermen. En niemand heeft tegen hem gezegd dat de vijanden waar tegen hij strijdt ook aanhangers van de Islam zijn?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 22 april 2018 @ 22:13:39 #196
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_178683291
Jammer dat er geen Onze Man In Damascus of Aleppo is. Waarbij men een enigszins objectief beeld heeft van de gemiddelde (normale) Syriërs.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  † In Memoriam † zondag 22 april 2018 @ 22:18:19 #197
230491 Zith
pls tip
pi_178683371
quote:
11s.gif Op zondag 22 april 2018 22:04 schreef golfer het volgende:
Niks mag in Iran, maar alles kan. ;)

Kleine Ali wil ook martelaar worden en die gast die 8x naar Syrië gaat om te vechten doet dat om de Islam te beschermen. En niemand heeft tegen hem gezegd dat de vijanden waar tegen hij strijdt ook aanhangers van de Islam zijn?
andere Islam natuurlijk, net zoals wij vroegah katholieken de nek doorsneden, uit naam van het christendom.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zondag 22 april 2018 @ 22:34:41 #198
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178683650
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 22:18 schreef Zith het volgende:


andere Islam natuurlijk, net zoals wij vroegah katholieken de nek doorsneden, uit naam van het christendom.
Ik voel geen wij daarbij.Ben dan ook geen christen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 23 april 2018 @ 02:31:35 #199
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_178685227
Mooie nieuwe 1e aflevering weer, interessant dat gesprek met die mediabaas in het begin. Zelfs de ambtenaren daar konden de serie wel waarderen. Grappig om te zien hoe die conservatieve gewelddadige gek toch met de tijd was meegegaan, zelfs zijn vrouw mocht autorijden en haar eigen telefoon hebben. Ik mag hopen dat die islamfundamentalisme afneemt naarmate er ook meer toegang is tot informatie, het internet en social media speelt zo te zien zeker een grote rol.

Ben trouwens weer helemaal verliefd geworden op die meiden daar. Echt prachtig, die getinte huid en die ogen O+



pi_178685406
Erdbrink krijgt het voor elkaar om de grootste idioten in de Iraanse samenleving een podium te bieden. Kleine Ali, Mr. Big Mouth, etc. Alle één-dimensionale karikaturen die irrelevant zijn in het land, door het overgrote gedeelte van de bevolking uitgelachen worden, maar door Thomas stelselmatig opgetrommeld worden om de onwetende kijker in het Westen van platte sensaties te voorzien.

Het zou te vergelijken zijn als een Iraanse tv-zender de grootste dorpsidioten in Nederland zou uitvergroten in een serie over ons kikkerland. Voor de rest zit het programma filmtechnisch wel goed in elkaar en zijn de onderwerpen bij vlagen interessant. Het is jammer dat Thomas de culturele bagage mist om de serie van een meer antropologisch tintje te voorzien, zoals de serie 'Door het Hart van China'. Maar Erdbrink's luchtige en humorvolle aanpak maakt de serie wel laagdrempeliger, op een positieve manier.

Iran blijft toch een fascinerend land, met al zijn paradoxen, dynamische cultuur en een actieve jeugd die in groeiende mate de oude garde trotseert en rebelleert. De Islam die zich in Iran manifesteert is bovendien van een heel andere orde dan die in de andere regionale landen. Het heeft zijn eigen unieke karakter en spirituele basis, met dank aan de invloeden van de oude Perzische cultuur.

[ Bericht 5% gewijzigd door Stabiel op 23-04-2018 03:33:38 ]
pi_178700411
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 03:09 schreef Stabiel het volgende:
Erdbrink krijgt het voor elkaar om de grootste idioten in de Iraanse samenleving een podium te bieden. Kleine Ali, Mr. Big Mouth, etc. Alle één-dimensionale karikaturen die irrelevant zijn in het land, door het overgrote gedeelte van de bevolking uitgelachen worden, maar door Thomas stelselmatig opgetrommeld worden om de onwetende kijker in het Westen van platte sensaties te voorzien.

Het zou te vergelijken zijn als een Iraanse tv-zender de grootste dorpsidioten in Nederland zou uitvergroten in een serie over ons kikkerland. Voor de rest zit het programma filmtechnisch wel goed in elkaar en zijn de onderwerpen bij vlagen interessant. Het is jammer dat Thomas de culturele bagage mist om de serie van een meer antropologisch tintje te voorzien, zoals de serie 'Door het Hart van China'. Maar Erdbrink's luchtige en humorvolle aanpak maakt de serie wel laagdrempeliger, op een positieve manier.

Iran blijft toch een fascinerend land, met al zijn paradoxen, dynamische cultuur en een actieve jeugd die in groeiende mate de oude garde trotseert en rebelleert. De Islam die zich in Iran manifesteert is bovendien van een heel andere orde dan die in de andere regionale landen. Het heeft zijn eigen unieke karakter en spirituele basis, met dank aan de invloeden van de oude Perzische cultuur.
Wat een reactie voor dat tijdstip. Relax gast. Je komt nogal butthurt over. Wellicht heeft Thomas er zo zijn redenen voor.
  † In Memoriam † zondag 29 april 2018 @ 21:00:21 #202
88815 The_Emotion
98.3
pi_178820988
Hij was weer mooi, met die zingende garagehouder
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 29 april 2018 @ 21:56:29 #203
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178822142
quote:
6s.gif Op zondag 29 april 2018 21:00 schreef Remqo het volgende:
Hij was weer mooi, met die zingende garagehouder
Geweldig. _O-

En die 19-jarige dochter van Thomas' schoonzus die terug wil naar Iran terwijl ze echt een complete Cali-girl is. Inclusief in Iran verboden tatoo's. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 3 mei 2018 @ 02:47:35 #204
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_178905053
Mooie aflevering, dat nichtje heeft echt een naïef beeld van het echte leven in Iran, zij is er een paar keer op vakantie is geweest en denkt gelijk het leven daar te kennen... het gras is altijd groener aan de overkant. Wel een prachtmeid O+
  zondag 6 mei 2018 @ 21:23:06 #205
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178977671
Die Amerikaanse idioot met dat belachelijke haar. :N
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 mei 2018 @ 21:24:16 #206
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178977699
quote:
13s.gif Op zondag 6 mei 2018 21:23 schreef golfer het volgende:
Die Amerikaanse idioot met dat belachelijke haar. :N
En dan heb ik het dit keer niet over Trump. :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 mei 2018 @ 22:06:03 #207
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178978684
En in 1988 was het al volkomen duidelijk dat die kapitein van dat Amerikaanse oorlogsschip die dat vliegtuig neerhaalde volkomen fout zat.
Reagan liegen er over, Bush liegen erover, Marine liegen erover (en die man nog een medaille opspelden).
En tot op de dag van vandaag blijven ze hem in de USA een held vinden. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 7 mei 2018 @ 00:17:24 #208
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178981126
Volgende week alweer de laatste.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 19 mei 2018 @ 14:37:23 #209
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_179263838
Was een mooie aflevering, ben benieuwd naar seizoen 3!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')