quote:
Op dinsdag 20 januari 2015 12:40 schreef Coelho het volgende:[..]
In dat artikel wordt ook Lendico aangehaald als crowdfunding site. Momenteel staan er alleen particulieren op die met 'zielige verhalen' geld proberen los te peuteren voor privé investeringen. Daar heb ik zelf een minder goed gevoel bij. Zijn er hier mensen die wel in dergelijke projecten investeren en/of ervaringen hebben met genoemde site?
Ik participeer in 7 projecten bij Lendico. In geen een project heb ik meer dan 50 euro gestoken en mijn gemiddeld rendement (volgens de site) is 7,12%.
In het begin heb ik aardig wat suggesties gedaan voor de verbetering van de website. Daar werd snel en positief op gereageerd. Super! Alleen heb ik niet echt de indruk dat het ook tot verbeteringen heeft geleid. Sterker: met Palemoon was de website tot enkele maanden geleden beter te bezoeken dan nu. Op dit moment werkende op het dasbhoard de tabbladen onder 'lopende projecten' niet in deze webbrowser. Ook de grafiek onder 'Uw portfolio' wordt niet getoond. Storender vind ik dat Lendico het verschil tussen 'Investeringen' en 'Verwachte betalingen' niet begrepen lijkt te hebben. Daar staan dezelfde bedragen! Vervelend is ook dat je onder 'Investeringen' wel een lijst ziet van de projecten die je meefinanciert, maar geen informatie vindt over de looptijd of de betaalstatus.
Maar los van deze technische onvolkomenheden, vind ik het ook lastig dat de 'BKR-score' van kredietnemers nog altijd niet op de website wordt getoond. Verder zijn de bedragen onder 'Vrij besteedbaar inkomen' vaak absurd hoog voor mensen die financiering nodig hebben. De website gaat er namelijk vanuit dat 'vrij besteedbaar inkomen' gelijk is aan iemands netto inkomen minus de huur en eventuele financieringskosten. Gas, licht, water, internet, televisie, verzekeringen, huishoudgeld ...? Allemaal onbekenden en blijkbaar kunnen kredietnemers die kosten tot 0 reduceren. Je bent dus eigenlijk afhankelijk van de Lendico-risicoklasse. En als ik dan het project 'Scheiding' bekijk (B - 6,46%), dan moet je daar toch echt mee oppassen.
Anders dan bij GVE en KOM, moet je bij Lendico een machtiging afgeven, zodat zij het toegezegde bedrag van je betaalrekening kunnen halen. Je hebt dus geen invloed op het moment waarop dat gebeurd en persoonlijk vind ik dat niet plezierig. De overeenkomsten komen voor mijn gevoel er ook geen dag eerder door tot stand. En zoals athlonkmf ook al meldde: de terugbetalingen zijn niet te volgen, want alles wordt op één hoop gegooid. Van vier projecten heb ik inmiddels de eerste betaling ontvangen. Deze staan op de website allemaal ingeboekt op 25 december. Ik ontving het geld echter pas op 5 en 20 januari. Waarom de laatste ¤0,02 zo laat is gestort? Geen flauw idee.
Voorlopig ben ik tot dezelfde conclusie als athlonkmf gekomen en ik houd m'n hart vast voor het digitale jaaroverzicht dat ik volgend jaar van deze club hoop te ontvangen. Om eerlijk te zijn stelt me dit erg teleur. Lendico is een internationaal - van oorsprong Duits - platform dat in november 2014 al in zes landen actief was. (
Bron) Er zit groot
internationaal concern achter. Daar had ik veel meer van verwacht dan dit amateurisme.