abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148660497
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 23:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Je ergens bewust van zijn en een bewustzijn.....
Een bewustzijn is toch iets dat zich ergens van bewust is? :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148660996
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 23:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een bewustzijn is toch iets dat zich ergens van bewust is? :)
Toch maken we een verschil tussen leven dat zich bewust is van zijn omgeving en leven wat een bewustzijn heeft.
Een eencellige is zich ook bewust van zijn omgeving, hij reageerd erop, heeft er een zekere interactie mee. Toch noemen we dat niet bewust als in bewustzijn.

Nu bij die planten zien we ook een interactie met de omgeving wat een zekere mate van bewust zijn van die omgeving betekend. Maar we zien het op z'n hoogst als een aanwijzing dat ze misschien een bewustzijn hebben, maar vinden dat tot nu toe nog zeer twijfelachtig.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148661215
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 23:26 schreef erodome het volgende:

[..]

Toch maken we een verschil tussen leven dat zich bewust is van zijn omgeving en leven wat een bewustzijn heeft.
Een eencellige is zich ook bewust van zijn omgeving, hij reageerd erop, heeft er een zekere interactie mee. Toch noemen we dat niet bewust als in bewustzijn.

Nu bij die planten zien we ook een interactie met de omgeving wat een zekere mate van bewust zijn van die omgeving betekend. Maar we zien het op z'n hoogst als een aanwijzing dat ze misschien een bewustzijn hebben, maar vinden dat tot nu toe nog zeer twijfelachtig.
Vooralsnog ontbreekt het voor mij aan een bruikbaar criterium voor zo'n onderscheid, anders dan hoe we dingen noemen.

Bewustzijn lijkt me meer een gradueel iets. We hebben niet alleen "wel een bewustzijn" en "geen bewustzijn" maar ook alles daar tussenin. En waar je de grens dan trekt is dan eigenlijk arbitrair. (Bovendien lijken we wat dat betreft een zekere voorkeur te hebben voor wezens die op ons lijken.)

Zo benaderd zou je dus inderdaad kunnen stellen dat planten (en stoplichten) een bewustzijn hebben. Veel beperkter dan mensen, vanzelfsprekend.
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:28:27 #64
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_148683279
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 09:26 schreef Pandarus het volgende:
Leuk dat ze de interactie tussen planten en rupsen onderzocht hebben, maar ik snap de link met vegetariers en veganisten niet.

Lijkt me weer een klassiek gevalletje van onzekerheid onder vleeseters over hun eigen eetgedrag en het onvermogen van vleeseters om hun eigen gedrag intern te verantwoorden, en de frustraties die dat met zich meebrengt.
Inderdaad zeg, wat een kortzichtigheid. :D
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:48:24 #65
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_148683969
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 23:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Ach arm kind, het trauma...
Je vraagt toch behoorlijk wat van je huisgenoten maar weigert zelf daar iets voor terug te geven. Ik vond het iig behoorlijk asociaal.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_148691235
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je vraagt toch behoorlijk wat van je huisgenoten maar weigert zelf daar iets voor terug te geven. Ik vond het iig behoorlijk asociaal.
Ja echt, zo verschrikkelijk veel opoffering, gewoon af en toe geen vlees bij het avondeten. Ik kan me voorstellen dat je voor het leven getekent bent.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148700659
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je vraagt toch behoorlijk wat van je huisgenoten.
Een avond geen vlees. Dat vraagt ze blijkbaar. Als dat al "behoorlijk wat" is :P
  vrijdag 16 januari 2015 @ 19:25:39 #68
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_148756211
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 08:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een avond geen vlees. Dat vraagt ze blijkbaar. Als dat al "behoorlijk wat" is :P
Nee, telkens als zij mee-at (bijna elke dag) moest degene die kookt een aparte maaltijd bereiden voor haar.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_148756702
Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel lomp... iedereen moet apart koken voor haar, maar het omgekeerde hoef je niet te verwachten, nooit.

"Rekening houden met" werkt voor sommige vegetariėrs maar 1 kant op.
pi_148763790
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 19:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nee, telkens als zij mee-at (bijna elke dag) moest degene die kookt een aparte maaltijd bereiden voor haar.
Als in 1 lapje vlees minder of een vegaburger erbij? Of een compleet andere maaltijd voor haar?

Maar dan nog, als ze een beetje had kunnen koken had je gewoon lekker gegeten. De klacht is hier eerder huisgenote die niet kon koken dan vegetarisch. Als het wel lekker was zie ik namelijk het probleem niet.
pi_148764522
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zijn uiteenlopende motieven voor. De belangrijkste die ik ken zijn:

- mensen die eenvoudig niet zo van vlees houden. Hier ken ik er best veel van. Die eten overigens wel sporadisch vlees.

- mensen die om medische redenen geen vlees eten.

- mensen die om ideologische redenen geen vlees eten.

Die laatste categorie heeft in mijn ervaring wel vaak problemen om uit te leggen waarom ze nu precies vinden dat mensen geen vlees zouden moeten eten. Zulke discussies krijgen meestal vrij snel een nogal vijandige toon.
Vlees eten heeft ook een grote ecologische impact. Dat is een reden die je bent vergeten. Valt dat onder ideologische redenen? Geen idee.
pi_148764580
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 19:42 schreef Molurus het volgende:
Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel lomp... iedereen moet apart koken voor haar, maar het omgekeerde hoef je niet te verwachten, nooit.

"Rekening houden met" werkt voor sommige vegetariėrs maar 1 kant op.
Hoezo is dat lomp als iemand daar morele bezwaren bij heeft? Zoiets kun je dan ook over moslims zeggen: "Ze willen ook nooit varkensvlees voor me maken, maar ik moet wel altijd rekening houden met hen :("

Kortom, gewoon een beetje rekening houden met elkaar.
pi_148765008
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 23:18 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Vlees eten heeft ook een grote ecologische impact. Dat is een reden die je bent vergeten. Valt dat onder ideologische redenen? Geen idee.
Tevens als reactie op post hierboven:

Dat ben ik helemaal niet vergeten. Mijn punt is dat het geen pas geeft om die ideologische redenen aan anderen op te leggen.

De behoefte van een vegetariėr om vleesvrije maaltijden te eten weegt wat mij betreft niet zwaarder dan de behoefte van een niet-vegetariėr om vlees te eten.

Het kan niet zo zijn dat 1 vegetariėr in een woongroep van 10-20 mensen gaat bepalen wat er wel of niet op het menu staat.
pi_148765196
quote:

[..]

- mensen die eenvoudig niet zo van vlees houden. Hier ken ik er best veel van. Die eten overigens wel sporadisch vlees.

Die laatste categorie heeft in mijn ervaring wel vaak problemen om uit te leggen waarom ze nu precies vinden dat mensen geen vlees zouden moeten eten. Zulke discussies krijgen meestal vrij snel een nogal vijandige toon.
Daar gaat dit topic niet over, dit gaat over het eten van planten. Zou je als mod niet het goede voorbeeld moeten geven en on topic blijven?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_148765230
Maak gewoon een topic aan om vegetarisme te bediscussieren. Daar zijn er nog maar enkele tientallen van geweest.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_148770701
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 23:40 schreef Njosnavelin het volgende:
Maak gewoon een topic aan om vegetarisme te bediscussieren. Daar zijn er nog maar enkele tientallen van geweest.
Sorry, je hebt gelijk.
pi_148773252
Vragen / opmerkingen m.b.t. moderatie kunnen jullie hier kwijt:

W&T / [W&T feedback #1] Waar de mod-keuzes gefalsificeerd worden.

Daar is dit topic zeker niet voor bedoeld.

pi_148796001
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 10:35 schreef Pandarus het volgende:
Ik ben zelf extreem aggressief. Zeker in discussies op internet.

Dus ja, ik denk wel dat het klopt. Er zitten altijd hormonen in vlees en ook al komen die niet zo snel in het bloed en hebben minder affiniteit, ze kunnen wel receptoren activeren. Daar hoef je geen onderzoek na te doen!

Als vegerarier kan ik je zeggen dat als vegetariers op het internet ervaringen of recepten uit willen wissenen, er altijd vleeseters komen die lollig proberen te doen of een discussie aan willen gaan.
Als mensen horen dat je vegetarier bent moet je altijd uitleggen waarom. Ik heb zelf nog nooit een vleeseter gevraagd waarom die vlees eet.

Als je er op gaat letten zul je zien dat ik gelijk heb. Zoek maar eens naar de jaarlijkse 'meest sexy vegetarier' ofzo en kijk naar de reacties.

Dat er vegetariers of veganisten zijn die gekke dingen geloven, tja.
Mensen zijn vleeseters, klaar
pi_148825528
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 21:19 schreef Maanvis het volgende:
That plants possess an intelligence is not new knowledge
wut? :?
quote:

[..]

- om niet uitgemoord te worden in een wraakactie door hoogontwikkelde buitenaardse koeien.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 12:43:18 #80
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_148870915
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:31 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Mensen zijn vleeseters, klaar
opgezegd@fok.nl
pi_148871198
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:43 schreef FoXje het volgende:

[..]

Euhm, nee?

Mensen zijn alleseters, geen vleeseters. We zijn geen carnivoren.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 15:58:09 #82
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_148876915
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Euhm, nee?

uhm wel. Mensen eten ook vlees. Vlees is lekker. Wil je het niet eten, prima. Maar doe dan niet of je beter bent.
opgezegd@fok.nl
pi_148877063
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Euhm, nee?

Mensen zijn in elk geval geen herbivoren. :) Net als voor onze nauwste verwanten, chimpansees en bonobo's, is vlees een normaal onderdeel van ons dieet.

Je zou wel kunnen zeggen dat mensen teveel vlees eten (en vooral te weinig vis), maar dat is een heel andere discussie.
pi_148877143
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 15:58 schreef FoXje het volgende:

[..]

uhm wel. Mensen eten ook vlees. Vlees is lekker. Wil je het niet eten, prima. Maar doe dan niet of je beter bent.
Nee, een vleeseter is een soort die alleen(of beter gezegd bijna alleen) vlees eet. Wij zijn geen vleeseters, wij zijn alleseters.

Dat er ook vlees in ons natuurlijke dieet zit zal je mij niet zien ontkennen, maar al die mensen die graag roepen dat mensen van nature vleeseters zijn willen niet terug naar dat, want we waren in de eerste instantie aaseters vooral als het op ons vlees aankwam.
pi_148877156
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mensen zijn in elk geval geen herbivoren. :) Net als voor onze nauwste verwanten, chimpansees en bonobo's, is vlees een normaal onderdeel van ons dieet.
Beweer ik dat dan? Alleseter was toch wel duidelijk dacht ik.
pi_148877176
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Beweer ik dat dan? Alleseter was toch wel duidelijk dacht ik.
Foxje beweert ook niet dat wij carnivoren zijn.
pi_148877199
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Foxje beweert ook niet dat wij carnivoren zijn.
Vleeseters... Wat de nederlandse vertaling voor carnivoor is.
pi_148877227
Onder protest verwijderd.

[ Bericht 87% gewijzigd door Pandarus op 20-01-2015 16:20:03 ]
pi_148877228
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Vleeseters... Wat de nederlandse vertaling voor carnivoor is.
Onder 'vleeseter' versta ik 'een wezen dat vlees eet'. Maar dit is vermoedelijk meer een semantische kwestie.
pi_148877257
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:07 schreef Pandarus het volgende:
We planten ons ook voort dmv verkrachting en we doen stelselmatig aan genocide, altans evolutionair gezien voordat we met beschaving begonnen.

Vraag is wat dat ons zegt over het gedrag dat we nu moeten vertonen nu we wel beschaving hebben.
De beschaving heeft daar helemaal niets aan veranderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')