SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
c/p uit 'n ander topicquote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:28 schreef crashbangboom het volgende:
Overigens. http://www.cnbc.com/id/102345048
Help eens, ik ben verloren hier. Als de ECB expliciet bevestigt dat landen risico's niet poolen, dan doodvermoordt ze toch de kurk waar alles op drijft. Of ben ik gek? (mr. market zegt dat ik dat inderdaad ben)
quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:08 schreef SeLang het volgende:
Op 3 feb ga ik voor een maand naar een dollar land en ik heb nog maar $600 aan goedkoop gekochte dollars in m'n la liggen. Dat wordt dus een duur grapjeOplossing: meer vogels.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deflatie heet dat, begrijpen ze locaal vast wel
waar gaat de reis naartoe trouwens?so long and thanks for all the fish
Nee je bent niet gek (imo). Ik heb hier ook al een paar keer geschreven dat het op deze manier waarschijnlijk verdere divergentie binnen de eurozone in de hand werkt.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:28 schreef crashbangboom het volgende:
Overigens. http://www.cnbc.com/id/102345048
Help eens, ik ben verloren hier. Als de ECB expliciet bevestigt dat landen risico's niet poolen, dan doodvermoordt ze toch de kurk waar alles op drijft. Of ben ik gek? (mr. market zegt dat ik dat inderdaad ben)
Costa Rica. Daar was ik al eens in 1999 maar toen heb ik weinig gezien dus nu ga ik wat langer.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:32 schreef crashbangboom het volgende:
waar gaat de reis naartoe trouwens?
Hij leest kennelijk mee op Fok!quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik las een paar dagen geleden een interview met Klaas Knot (baas van DNB) en die zit met de meeste dingen ook gewoon op de Duitse lijn (wat betreft monetair beleid). Waarom trekt hij dan zijn bek niet wat meer open in het openbaar?
Dat laatste is overigens een domme opmerking. Het hele doel van QE (of elke andere centrale bank interventie) is namelijk distorsie van marktprijzen.quote:*ECB'S KNOT SAYS HE SEES NO SIGNS HOUSEHOLDS POSTPONING SPENDING
*ECB'S KNOT SEES RISKS QE DISTORTS MARKET PRICES: SPIEGEL
quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:08 schreef SeLang het volgende:
Op 3 feb ga ik voor een maand naar een dollar land en ik heb nog maar $600 aan goedkoop gekochte dollars in m'n la liggen. Dat wordt dus een duur grapjeSame here, maar dan vertrek ik pas in april.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het goedkoop kunnen doorrollen van staatsschulden?quote:Op zondag 18 januari 2015 13:58 schreef crashbangboom het volgende:
.
De gedachtengang blijift mij een raadsel.
Hoeveel goedkoper kan het, een groot deel van de looptijden is al negatief?quote:Op zondag 18 januari 2015 14:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het goedkoop kunnen doorrollen van staatsschulden?
Maar diezelfde redenering kon je ophangen in 2011 met BTW verhogingen e.d.quote:Op zondag 18 januari 2015 13:58 schreef crashbangboom het volgende:
Ik denk dat de theorie is dat er tzt tweede ronde effecten in de core inflatie gaan optreden
QE / lage rente verlaagt gewoon de koopkracht van huishoudens, naast de onzekerheid en onrust die een instortende munt veroorzaakt. Plus dat je met dit soort extreme maatregelen een signaal uitzendt dat de economie totaal toast is, wat een overdrijving is maar mensen wel de hand op de knip laat houden.quote:Laat onverlet dat QE daar niks aan verhelpt, integendeel, lagere rente zal alleen zorgen dat de 99% nog verder de hand op de knip houden, en dat mensen nog meer gaan oppotten voor straks.
De gedachtengang blijift mij een raadsel.
Het kan trouwens zijn dat dat effect niet direct optreedt (zolang iedereen de roze bril nog op heeft) maar op het moment dat de eurozone weer onder druk komt (discussies over schuldreductie etc) dan is het erg negatief en leidt het tot meer divergentie.quote:Op zondag 18 januari 2015 14:13 schreef crashbangboom het volgende:
Daarnaast, als er geen sprake is van risicopooling, zal de rente van de sterkste landen dalen, maar die van de minst sterke landen eerder stijgen als gevolg van QE, omdat risico wordt verschoven naar de balansen van de centrale banken van die landen.
Vraag het de overheid. De centrale bank kan dat in elk geval niet.quote:Op zondag 18 januari 2015 14:17 schreef Blik het volgende:
Waarom geven ze gewoon niet iedereen boven de 18 jaar een eenmalige uitkering van 500 of 1000 euro? Een groot gedeelte van dat geld vloeit terug naar de economie, anderen zullen schulden aflossen, anderen zullen het oppotten.
Het drijft assetprijzen op en dat gaat inderdaad per saldo ten koste van de 99%. Het bizarre is dat ook niemand bestrijdt dat dat zo is, maar zelfs linkse economen (Krugman e.d.) staan te roepen om QE en meer QE.quote:Het hele nadeel van dat QE-verhaal is dat het voordelig is voor de mensen en instellingen die al geld hebben, dat zal uiteindelijk minder zoden aan de dijk zetten
quote:vr 16 jan 2015, 20:10
Interview met Jürgen Stark
'ECB steunt alleen maar zuidelijke eurolanden'
Giel ten Bosch en Martin Visser
Het was een pijnlijk moment in de nog korte geschiedenis van de Europese Centrale Bank. Eind 2011 kondigde Jürgen Stark, bestuurslid en hoofdeconoom, zijn vertrek aan. Hij is het oneens met de koers van de centrale bank.
Een jaar daarvoor was de ECB begonnen met het opkopen van staatsobligaties van Griekenland, Portugal en Ierland. Later steunde de bank ook Italië en Spanje op deze manier. Daarmee ging de ECB veel verder dan Stark nog voor zijn rekening wilde nemen.
Aanstaande donderdag gaat de ECB hoogstwaarschijnlijk nóg een stap verder door grootschalig staatsobligaties op te kopen om de economie te stimuleren. In een exclusief interview met De Financiële Telegraaf spreekt Stark zich luid en duidelijk uit tegen deze zogeheten quantitative easing (QE).
Ik kan niet het hele artikel lezen, alleen wat jij hier quote.quote:Op zondag 18 januari 2015 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_eurolanden___.html
vreemde zaak dit, er is geen instemming van de lidstaten voor
kan heel erg fout uitpakken
[..]
het zal nooit stoppen , het eindigt in een valutaoorlog tussen JP, EU en de USA , door het succes van de QE van de USAquote:Op zondag 18 januari 2015 16:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kan niet het hele artikel lezen, alleen wat jij hier quote.
Als de ECB het inderdaad zo gaat implementeren als er "gelekt" wordt (dus de nationale centrale banken kopen alleen hun eigen schuld) dan is dat een wereld van verschil met het SMP, wat de reden was voor Jurgen Stark om op te stappen. Bij het SMP werd het risico namelijk wel gepoold. Daarnaast werd er alleen schuld van specifieke staten gekocht, wat het een pure bailout maakte. Draghi was verstandiger dan Trichet en heeft het SMP gestopt.
Neemt niet weg dat Stark natuurlijk gelijk heeft dat QE een slecht idee is en ik sluit niet uit dat het een enorme backfire gaat worden. En stiekum hoop ik dat ook zodat deze onzin eindelijk eens een keer ophoudt.
Dat dachten ze in Zwitserland ookquote:
quote:zo 18 jan 2015, 15:23
Besluit Zwitserse centrale bank was unaniem
BERN (AFN) - Het besluit van de Zwitserse centrale bank (SNB) om de koers van de frank los te laten is unaniem genomen door het bestuur. Dat meldde bankpresident Thomas Jordan zondag in interviews in Frans- en Duitstalige media.
De stap van de centrale bank kwam volslagen onverwacht en zorgde voor grote onrust op de financiële markten. Volgens Jordan was de SNB zich er van bewust dat de beslissing een groot effect kon hebben. ,,Maar de stap vooraf aankondigen zou de deur voor speculanten hebben geopend", zo gaf hij aan.
Met steunaankopen van buitenlandse valuta hield de SNB de waarde van de frank sinds 2012 beperkt tot 1,20 frank per euro. Na het besluit die koppeling te laten varen liep de koers fors op en dat zorgde ervoor dat onder meer Zwitserse goederen duurder werden op de internationale markten. Ook wordt Zwitserland een minder aantrekkelijk vakantieland, toeristen zien de rekening van een trip naar het Alpenland stevig oplopen.
Zürich
Het bankbesluit liet zich duidelijk voelen op de aandelenbeurs in Zürich, die fors naar beneden ging. Grote spelers in de financiële wereld, zoals Citigroup, Deutsche Bank en Barclays, verloren honderden miljoenen.
Ook FXCM, een Amerikaans bedrijf dat valutatransacties voor beleggers verzorgt, leed forse verliezen. Vrijdag kon het bedrijf ternauwernood zijn activiteiten voortzetten na het afsluiten van een grote lening. Het Nieuw-Zeelandse Global Brokers en het Britse Alpari gingen failliet.
Volgens minister van financiën Eveline Widmer-Schlumpf kunnen Zwitserse bedrijven een koers van circa 1,10 frank per euro prima behappen. Volgens haar staat de economie er veel beter voor dan toen de frank werd gekoppeld aan de euro.
En anders Denemarken.. de DKK lijkt me momenteel een bijna risicovrije belegging met flink 'upwards potential'quote:Op zondag 18 januari 2015 17:28 schreef SeLang het volgende:
En afgaand op geluiden uit Japan wordt dat de volgende die de handdoek in de ring gaat gooien.
Je verwacht eigenlijk dat de Euro dit jaar of volgend jaar zal verdwijnen?quote:Op maandag 19 januari 2015 01:22 schreef dvr het volgende:
[..]
En anders Denemarken.. de DKK lijkt me momenteel een bijna risicovrije belegging met flink 'upwards potential'
In de VS worden volgend jaar flinke loonstijgingen verwacht. Gecombineerd met minimale rente en 5 biljoen aan slapende bankreserves belooft dat wat voor de prijsinflatie daar in de komende jaren. Ik denk dat de EUR/USD in die periode ook flink zal aantrekken, vooropgesteld dat de euro dan nog bestaat natuurlijk.
Niet perse al dit of volgend jaar, daarvoor zijn de ontwikkelingen te grillig, maar meer dan 5 jaar geef ik hem niet meer. Ik geloof niet dat een fiscale unie politiek haalbaar is, zeker niet als er tussentijds, naast de nieuwe allerallerallerlaatste Griekse bailout, ook nog door andere landen in onze schatkist gegrabbeld gaat worden. Euroskepsis is in opmars, de bezuinigingen beginnen ook in sterke landen her en der pijn te doen, en zelfs voormalige supporters van de euro erkennen dat hij mislukt is en dat hij ons vooral problemen en wantrouwen heeft opgeleverd.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:10 schreef 99.999 het volgende:
Je verwacht eigenlijk dat de Euro dit jaar of volgend jaar zal verdwijnen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |