Als de voorstellen aangenomen zouden worden zou het een combinatie worden van een kracht 12 aardbeving, orkaan en een meteorietinslag op hetzelfde moment. Voorlopig heb ik echter geen reden aan te nemen dat men alle commerciėle banken failliet laat gaan op hetzelfde moment.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:06 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is de basis van economisch beleid, niet een klein stukje. Als de voorstellen aangenomen zouden worden zou dat een aardverschuiving zijn inzake economisch beleid en alles wat eruit volgt.
Wat je er ook van vindt, het leeft in ieder geval. Ze laten zo te zien nog even de teller doorlopen voor bonus points.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:04 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja echt fantastisch. Ons Geld en Positive Money zijn hier al een tijd mee bezig maar nu wat bekende nederlanders er achter zijn gaan staan gaat het opeens een stuk sneller.
Klopt want als ze namelijk 100000 handtekeningen krijgen komt het nog hoger op de politieke agenda te staan en worden politieke partijen verplicht om mee te doen met het debat. Nu is het nog wat vrijblijvender.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:09 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Wat je er ook van vindt, het leeft in ieder geval. Ze laten zo te zien nog even de teller doorlopen voor bonus points.
Het is dan ook schokkend dat zoveel Nederlanders dit tekenen. Het burgerinitiatief zal binnenkort wel verdwijnen en onderwijs zal wel hoger op de agenda komen net als de geestelijke gezondheidszorg.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:09 schreef Dutchguy het volgende:
Wat je er ook van vindt, het leeft in ieder geval.
Dat jij (nog) niet in kunt zien dat het huidige financiele systeem op de schop moet en wat er precies aan scheelt is jammer. Gelukkig zijn er genoeg andere nederlanders die dat wel kunnen. En als het onderwijs op de schop gaat, laat ze dan eerst ervoor zorgen dat economie boeken de waarheid vertellen over geldcreatie. En dan doel ik over de Money Multiplier Mythe die al lang en breed is gedebunked (zelfs door de BoE) maar nog steeds geleerd word aan mensen op school.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is dan ook schokkend dat zoveel Nederlanders dit tekenen. Het burgerinitiatief zal binnenkort wel verdwijnen en onderwijs zal wel hoger op de agenda komen net als de geestelijke gezondheidszorg.
Ja goed he. Nou ja de laatste keer dat een heel serieus democratisch middel hadden, namelijk het referendum over de europese grondwet hebben we massaal tegen gestemd waarna ze het er toch gewoon doorheen gedrukt hebben. Dus ik ben vrij sceptisch over hoe democratisch ons land is.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:20 schreef I-care het volgende:
100.000 zou helemaal te gek zijn. Eindelijk eens wat directe democratie, eens kijken wat er van terecht komt!
Waarom begin je dan geen petitie om het lesprogramma aan te passen?quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:36 schreef Japie77 het volgende:
En dan doel ik over de Money Multiplier Mythe die al lang en breed is gedebunked (zelfs door de BoE) maar nog steeds geleerd word aan mensen op school.
Banken gaan wel verder dan "net iets te ver". Verder belangrijk om te zeggen dat de economie alleen kan groeien door het maken van schulden. Als mensen gaan sparen en hun schulden gaan afbetalen (zoals nu) kan de economie niet of nauwelijks groeien.quote:Op donderdag 15 januari 2015 00:38 schreef wiskundenoob het volgende:
Het geldsysteem kan je vergelijken met een piramidespel. Zolang iedereen erin gelooft en leuk meespeelt groeit de economie hard en snel. De banken zijn er om de vertrouwen van de spelers te winnen en de productie van de maatschappij te maximaliseren met behoud van de vertrouwen van de spelers, en dat doen ze door aan de regels te houden die de grenzen aangeven om het systeem in gang te houden. Soms gaan de banken net iets te ver, ze hebben dan beslissingen genomen obv de te rooskleurige voorspellingen -de werkelijke productie van de economie lopen achter. Er moeten dan een aantal koppen rollen om de vertrouwen van de spelers terug te winnen.
Er kan van alles mis gaan, maar er gaat nu nog veel meer mis. Om iets niet te gaan veranderen omdat het in de toekomst misschien mis zou kunnen gaan lijkt me niet handig.quote:Op donderdag 15 januari 2015 09:47 schreef Nielsch het volgende:
Leuk, gaat een grote staatsEuropabank straks dus beslissen of jij nog een lening kan krijgen voor je start-up. Nee, dat lijkt me echt een heeeeeel goed idee. What could possibly go wrong?
Heb je daar een onderbouwing van?quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:01 schreef Japie77 het volgende:
Er kan van alles mis gaan, maar er gaat nu nog veel meer mis.
De crisis van 2008 en alle ellende daarna lijkt me genoeg onderbouwing. Niet?quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb je daar een onderbouwing van?
Jawel hoor, maar dan moet de samenleving productiever worden, en dat is wat anders dan financiele producten op de markt brengen.quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:01 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Banken gaan wel verder dan "net iets te ver". Verder belangrijk om te zeggen dat de economie alleen kan groeien door het maken van schulden. Als mensen gaan sparen en hun schulden gaan afbetalen (zoals nu) kan de economie niet of nauwelijks groeien.
Lijkt mij niet nee, dat is namelijk maar een deel van jouw stelling. Ik ben benieuwd naar de gevolgen van het andere deel:quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:08 schreef Japie77 het volgende:
[..]
De crisis van 2008 en alle ellende daarna lijkt me genoeg onderbouwing. Niet?
Zoals ik het zie gaan de huidige banken failliet. Mensen zijn hun spaargeld kwijt of de staat moet compenseren. Pensioenfondsen hebben waardeloze aandelen. Leningen die banken hebben openstaan worden direct opeisbaar. Faillissementen van bedrijven zullen dus volgen. De hele economie stort in.quote:
Wauw man wat diep.quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:17 schreef milpek het volgende:
Hoe goed het idee ook mag zijn, het gaat niet werken door het stockholmsyndroom waar de samenleving aan lijdt.
Aan de andere kant moet je je dan afvragen hoe goed een volk in staat is de keuzes te schatten op waarde? Ik gok dat niet iedereen daartoe in staat is. Ik zou het alvast niet kunnen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:44 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja goed he. Nou ja de laatste keer dat een heel serieus democratisch middel hadden, namelijk het referendum over de europese grondwet hebben we massaal tegen gestemd waarna ze het er toch gewoon doorheen gedrukt hebben. Dus ik ben vrij sceptisch over hoe democratisch ons land is.
Ik vind dat het niet uitmaakt of wij vinden dat een volk iets niet op waarde weet te schatten. Het is de mening van het volk en de politiek dient zich daaraan te houden. Politici horen dienaren van het volk te zijn. Dat is natuurlijk al lang niet meer zo.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:36 schreef I-care het volgende:
[..]
Aan de andere kant moet je je dan afvragen hoe goed een volk in staat is de keuzes te schatten op waarde? Ik gok dat niet iedereen daartoe in staat is. Ik zou het alvast niet kunnen.
Als ik daarin een keuze zou moeten maken dan moet ik alle ins en outs ongeveer kunnen overzien of inschatten. Dat vergt nogal wat inzicht.
Dat kun je ondervangen bijvoorbeeld door die gegevens allemaal door te spelen en uitleggen, onderbouwen. Dan is iedereen beter in staat ergens een mening over te geven.
Hoe kijk je daar tegenaan?
Dat zou te simpel gedacht zijn. Ik bedoel dat als men keuzes maakt waar consequenties aan vast zitten die wel genomen meten worden op basis van kennis en uitwerking van die keuzes.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:45 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik vind dat het niet uitmaakt of wij vinden dat een volk iets niet op waarde weet te schatten. Het is de mening van het volk en de politiek dient zich daaraan te houden. Politici horen dienaren van het volk te zijn. Dat is natuurlijk al lang niet meer zo.
Dat ben ik wel met je eens. Je moet de informatie krijgen om een juiste beslissing te nemen. Daarom is het ook zo goed dat geldcreatie nu besproken gaat worden in de tweede kamer. Hoe meer aandacht hoe duidelijk wordt hoe het allemaal in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:50 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat zou te simpel gedacht zijn. Ik bedoel dat als men keuzes maakt waar consequenties aan vast zitten die wel genomen meten worden op basis van kennis en uitwerking van die keuzes.
Ik denk dat wij daar best toe in staat zouden zijn, maar dan wel geļnformeerd dienen te zijn.
Je ziet nu al alternatieve vormen van financiering. Privaat geld. Dat kon wel eens een vlucht nemen.quote:Op donderdag 15 januari 2015 09:47 schreef Nielsch het volgende:
Leuk, gaat een grote staatsEuropabank straks dus beslissen of jij nog een lening kan krijgen voor je start-up. Nee, dat lijkt me echt een heeeeeel goed idee. What could possibly go wrong?
quote:Op donderdag 15 januari 2015 12:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar dan moet de samenleving productiever worden, en dat is wat anders dan financiele producten op de markt brengen.
Je hebt in zoverre gelijk dat de economische groei van de afgelopen 3 decennia voornamelijk te danken is aan het opmaken van het spaargeld van de 30 jaar daarvoor en het nemen van een voorschot op de komende dertig jaar dmv leningen en koerswinsten. Als je ineens allemaal geld aan consumptiegoederen gaat besteden dat eerder en later verdiend is dan is het geen wonder dat de economie groeit. Maar dan is het ook geen wonder dat daar een eind aan komt, en dat je de rekening krijgt van het niet verhogen van de productiviteit.
Nu is de arbeidsproductiviteit van velen wel enorm verbeterd, tegelijk zijn er een heleboel improductieven bijgekomen, die verdienen wel veel geld, maar dragen verder niet bij aan de welvaart.
Gewenste ontwikkelingen financieren dus?quote:Dan nog ter verduidelijking, monetaire hervormers, verenigd in de International Movement for Monetary Reform, vragen zich af waarom we de geldhoeveelheid ‘leasen’ van commerciėle banken tegen het geldende rentetarief en stellen voor een door wetten gebonden vierde macht, een monetaire autoriteit, schuld- en rentevrij geld te laten creėren indien er behoefte aan is (doel is zero inflation). Dit schuld- en rentevrije geld kan vervolgens op verschillende manieren in omloop worden gebracht, bijvoorbeeld via een burgerdividend of via democratisch gekozen volksvertegenwoordigers. In het geval van een burgerdividend kunnen mensen het geld besteden, of (al dan niet via een bank) uitlenen. In het geval van de politiek, wordt het geld in omloop gebracht door het te besteden aan maatschappelijk gewenste doelen. We zouden er nu, in tijden van ecologische crisis, bijvoorbeeld voor kunnen kiezen te investeren in de transitie naar 100% hernieuwbare energie en het klimaatneutraal maken van alle gebouwen in Nederland. Dit levert nog banen op ook. Diverse onderzoeken, bijvoorbeeld van Benes & Kumhof en van Egmond & de Vries, tonen de voordelen van publieke geldschepping aan; onder andere een afname van private en publieke schulden, een vermindering van conjunctuurschommelingen, een toename van output en stabielere prijzen.
Dit zou eerder mijn voorkeur hebben en zou ik per direct steunen. Maar dan moet wel een heel groot gedeelte van het economie lesprogramma de prullenbak in, waar het hoort, en dat kost veel geld.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:51 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom begin je dan geen petitie om het lesprogramma aan te passen?
Zie de reactie van Ons Geld.quote:Op woensdag 14 januari 2015 22:34 schreef Ryon het volgende:
http://daskapital.nl/2015/01/terugkijken_domme_idioten_deel.html
[..]
Het internet is in ieder geval wild enthousiast over 'de idioten' met dit 'ondoordachte' burgerinitiatief. Gaat nog wat worden.
Tja daar heb je meerdere mogelijkheden voor. Je zou het bv door een onafhankelijk bureau kunnen laten bekijken. Een soort denktank met een aantal knappe koppen (economen waarschijnlijk) die allemaal berekeningen kunnen loslaten op de lange termijn effecten op de economie in de toekomst. Je hebt nu bv ook dat bureau dat altijd de verwachte economische stijging of daling berekent (hoe heet dat ook al weer?), misschien kunnen die het bv doen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 09:59 schreef I-care het volgende:
[..]
Gewenste ontwikkelingen financieren dus?
Hoe en wie bepalen dan wat gewenst is.
Denk je niet dat een planeconomie zich als faal heeft bewezen?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:25 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja daar heb je meerdere mogelijkheden voor. Je zou het bv door een onafhankelijk bureau kunnen laten bekijken. Een soort denktank met een aantal knappe koppen (economen waarschijnlijk) die allemaal berekeningen kunnen loslaten op de lange termijn effecten op de economie in de toekomst. Je hebt nu bv ook dat bureau dat altijd de verwachte economische stijging of daling berekent (hoe heet dat ook al weer?), misschien kunnen die het bv doen.
niet alleen dat maar geldcreatie overlaten aan overheden is al tig keer faliekant mislukt, maar goed dat wil japie niet horen, want nu is het anders.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk je niet dat een planeconomie zich als faal heeft bewezen?
Aanhangers van pseudowetenschappen hebben het niet zo met feitenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
niet alleen dat maar geldcreatie overlaten aan overheden is al tig keer faliekant mislukt, maar goed dat wil japie niet horen, want nu is het anders.
dat willen ze niet horen. Dat heb ik al vaker meegemaakt en daarom ben ik niet zo tegen japie nu ingegaan zoals ik wel eerst deed.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aanhangers van pseudowetenschappen hebben het niet zo met feiten
Pseudowetenschap als economie?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aanhangers van pseudowetenschappen hebben het niet zo met feiten
Het zou ook geen planeconomie worden. We hebben nu in feite ook al zo'n soort orgaan die de boel probeert te regelen alleen is dit totaal niet onafhankelijk en er is geen transparant mandaat. Het moet gewoon veel beter geregeld worden.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bijna eng dat er zoveel onwetenden rondlopen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 23:02 schreef Dutchguy het volgende:
Het initiatief is geslaagd, ze hebben net precies de 40.000 aangetikt. In iets meer dan een dag is dat zeer indrukwekkend te noemen.
Doorrekenen is slechts 1 effect, het is denk belangrijker een lange termijn visie te hebben. Maar hoe geef je die vorm, en wat is je uitgangspunt?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:25 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja daar heb je meerdere mogelijkheden voor. Je zou het bv door een onafhankelijk bureau kunnen laten bekijken. Een soort denktank met een aantal knappe koppen (economen waarschijnlijk) die allemaal berekeningen kunnen loslaten op de lange termijn effecten op de economie in de toekomst. Je hebt nu bv ook dat bureau dat altijd de verwachte economische stijging of daling berekent (hoe heet dat ook al weer?), misschien kunnen die het bv doen.
Tja, dan moeten de vragen misschien gerichter, minder snel afschietbaar, en met meer visie en doelgerichter. Ik weet het ook niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bijna eng dat er zoveel onwetenden rondlopen.
Nu aleen nog even wachten op hoe hard deze mensen gaan janken als de kamer het terecht afwijst.
Dat is in ieder geval allebei stukken beter dan alleen geld centraal zoals het nu is. Want dat verziekt de hele zaak. Het leeft nu nog niet echt omdat mensen niet snappen hoe het precies in elkaar steekt. Het is ook onwijs ingewikkeld helaas. Zelfs veel economen en mensen die bij banken werken snappen niet hoe het precies werkt. Laat staan politici.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:11 schreef I-care het volgende:
[..]
Doorrekenen is slechts 1 effect, het is denk belangrijker een lange termijn visie te hebben. Maar hoe geef je die vorm, en wat is je uitgangspunt?
Neem je de mens en welzijn als uitgangspunt, of is het duurzaam en milieu gericht. Allemaal keuzes. De mens centraal, of centraal voor de mensen en door de mensen.
Maar ik weet het niet.. Dan moet het wel zo in elkaar zitten dat iedereen zoiets heeft van Yes daar willen we graag naartoe werken! Maar ik zie het allemaal somberder in.
Dont feed the troll.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef I-care het volgende:
[..]
Tja, dan moeten de vragen misschien gerichter, minder snel afschietbaar, en met meer visie en doelgerichter. Ik weet het ook niet.
Vragen moet je neerleggen bij de mensen die erover beslissen, en dat is niet de kamer.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef I-care het volgende:
[..]
Tja, dan moeten de vragen misschien gerichter, minder snel afschietbaar, en met meer visie en doelgerichter. Ik weet het ook niet.
Zelfs de communisten van Nederland zouden geen planeconomie willen hebben. Zo duidelijk is het dat een planeconomie niet werkt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uit jouw mond zie ik dit als complimentquote:
Dat is leuk in theorie, in de praktijk zou maar een kleine minderheid van de huizenbezitters hieraan meedoen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:49 schreef Japie77 het volgende:
Vond het initiatief van George van Houts, als de kamer verder niks gaat doen we dan een nationale hypotheekstaking in gaan voeren (3 maanden geen hypotheek betalen) ook wel erg goed trouwens.
Ja lachen en over een jaar ga je scheiden en keert de NHG niet uit omdat je betalingsachterstanden hebt gehad.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:49 schreef Japie77 het volgende:
Vond het initiatief van George van Houts, als de kamer verder niks gaat doen we dan een nationale hypotheekstaking in gaan voeren (3 maanden geen hypotheek betalen) ook wel erg goed trouwens.
Dat ligt er maar helemaal aan. Als er echt serieus bekend zou worden onder de meeste mensen dat het eigenlijk niet veel meer is dan een piramidespel zie ik wel een kansje.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is leuk in theorie, in de praktijk zou maar een kleine minderheid van de huizenbezitters hieraan meedoen.
Het gaat inderdaad wel snel nu ja. Ik ben wel benieuwd hoe daar nu mee omgegaan wordt door de politiek. De mens meer centraal zou wel beter zijn denk ik.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:15 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat is in ieder geval allebei stukken beter dan alleen geld centraal zoals het nu is. Want dat verziekt de hele zaak. Het leeft nu nog niet echt omdat mensen niet snappen hoe het precies in elkaar steekt. Het is ook onwijs ingewikkeld helaas. Zelfs veel economen en mensen die bij banken werken snappen niet hoe het precies werkt. Laat staan politici.
Maar hoe meer aandacht er voor komt hoe duidelijker het zal worden. Ik ben er zeker positief over. Kijk maar hoe snel het nu al gaat als zon groep als De Verleiders erachter gaan staan.
Probleem is dat mensen in het algemeen altijd voor zekerheid gaan, en zeker niet voor onzekerheid zonder duidelijke uitkomst. Niet onterecht natuurlijk! Een implosie van het systeem wat we nu hebben lijkt mij niet ideaal op zijn zachts gezegd!quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:18 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat ligt er maar helemaal aan. Als er echt serieus bekend zou worden onder de meeste mensen dat het eigenlijk niet veel meer is dan een piramidespel zie ik wel een kansje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |