quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:44 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik las jaren geleden dat er stethoscopen voor slechthorende artsen zijn.
Misschien is onopgemerkte slechthorendheid? een stiekeme bron van je RSI. Dat je onbewust ingespannen zit te luisteren de hele dag door of ongemerkt scheef hangt om beter te horen.
Daar was ik al bang voor. Nou ja, je heb in ieder geval "enge" dingen zoals hernia, lumbosacrale stenose ed uitgesloten.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:00 schreef Qwea het volgende:
Op MRI en CT niks te zien van Link... DDA.
Had de orthopeed geen suggesties dan?quote:Jij nog suggesties? Iig vrijdag even langs de fysio met hem.
Enige wat de orthopeed zei was 4 weken lijnrust en 4 a 5 x per dag 30 min lopen om de energie kwijt te kunnen. Net wel met ze gebeld nog even en ze zeggen dat ik idd fysio nog kan proberen. Ga ook maar even glucobest bijgeven. Kijken of dat nog wat helpt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Daar was ik al bang voor. Nou ja, je heb in ieder geval "enge" dingen zoals hernia, lumbosacrale stenose ed uitgesloten.
[..]
Had de orthopeed geen suggesties dan?
Orthomanuele dierenarts misschien? Ik stuur je even een PM.
Hoe is het met Link? Loopt hij helemaal niet beter?
Tja, meer kan je ook niet doen. Hydrotherapie in een warm water is ook goed, misschien dus aqua-fysio proberen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:02 schreef Qwea het volgende:
[..]
Enige wat de orthopeed zei was 4 weken lijnrust en 4 a 5 x per dag 30 min lopen om de energie kwijt te kunnen. Net wel met ze gebeld nog even en ze zeggen dat ik idd fysio nog kan proberen. Ga ook maar even glucobest bijgeven. Kijken of dat nog wat helpt.
Heeft mijn fysioquote:Op woensdag 21 januari 2015 11:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, meer kan je ook niet doen. Hydrotherapie in een warm water is ook goed, misschien dus aqua-fysio proberen.
Ten eerste, dat is niet dé manier om de mond van de kat open te houden.quote:Op woensdag 21 januari 2015 15:17 schreef Valerie. het volgende:
Hi DDA,
Cairo (ragdoll, nog geen zes maanden) heeft een zwarte aanslag op zijn tong. Het valt me al een tijdje op, maar ik kan je niet vertellen hoe lang. Kan dit normaal zijn?
Edit: Overbelichte foto omdat ik de bewegende kat er zonder flits niet op krijg. Tong is irl zwarter.
[ afbeelding ]
Dankjequote:Op donderdag 22 januari 2015 09:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ten eerste, dat is niet dé manier om de mond van de kat open te houden.Dat is vragen om het ritje naar de eerste hulp met meerdere gaten in je hand.
Google maar op hoe dierenartsen het doen of laat je dierenarts(assistente) het voordoen![]()
Terug naar het poezenkind... Likt of zuigt zij aan wollen truien, fleece dekentjes oid? Iets donker gekleurd?
Hebben jullie ook een zwarte kat die zij eventueel dagelijks aflikt?![]()
Want wat ik zie zijn meest waarschijnlijk pluisjes/haartjes die in haar smaakpapillen blijven hangen. De smaakpapillen op de tong van de kat zijn verhoornd en werken een beetje als een borstel![]()
Het kan natuurlijk ook haar eigen vacht zijn, want zij heeft toch ook plekken met donkere vacht. Als zij te veel likt/ in de rui is, is het verstandig om preventief iets te doen tegen de vorming van de haarballen. Bijv. Maltpasta geven, de kat vaker borstelen enz.
Bedankt voor uw antwoord.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
14 dagen is de richtlijn, maar het hangt van de situatie af. Kan je haar in de gaten houden als zij buiten is? Het is verstandig om eerst een paar dagen alleen in de tuin/ in directe omgeving van het huis te laten. Het scheelt dat het een poes is. Poezen hebben veel kleinere "territorium" dan (niet-gecastreerde) katers, dus zij blijven meestal in de buurt van het huis.
Die blauwe waas is de zwelling van het hoornvlies (cornea oedeem). Dat kan komen doordat het hoornvlies beschadigd is van buitenaf of bijv. door de verhoogde druk van buitenaf (glaucoom/groene staar). Als het zo lang duurt, dan is het wel verstandig om de dierenarts naar laten kijken. Glaucoom is bijv. vrij pijnlijk en kan leiden tot het verlies van het oog.quote:Op maandag 26 januari 2015 22:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Beste DDA,
Mijn caviaatje heeft voor de zoveelste keer een ontstoken oog. Ze is al op leeftijd (7) en heeft altijd al gevoelige ogen gehad (ze heeft ook heterotope botformatie in haar ogen, dat heb jij ooit nog zo gediagnosticeerd). Ze heeft dus ook al een aantal keer een ontstoken oog gehad. Dan komt er zo'n blauwe waas overheen en is het na een weekje met behulp van oogzalf weer genezen, een enkele keer met achterlating van wat littekenweefsel. Deze keer heeft ze al anderhalve week dat waasje. Het is wel wat lichter geworden. Het oog lijkt niet geïrriteerd, ik zie geen rood en ze knijpt of traant niet. Wat denk jij? Kan ik nog even wachten of het beter wordt of zou het feit dat het nu wat langer duurt kunnen duiden op ellende, ondanks dat het er niet ernstig uitziet? Ik heb gebruik Cavasan oogzalf, dat werkte in het verleden prima.
Kun je daar wat mee? Snap jij wat er staat? Moeten we toch naar de dierenarts (ik woon in het buitenland dus het wordt een andere arts, daarom ben ik zo huiverig) of is het sowieso goed dat het niet groter wordt?quote:Cytologie:
3 x uitstrijkjes (gekleurd met May Grunwald Giemsa) vertonen matige hoeveelheid bloed met erin een matige celopbrengst gekenmerkt door gemengd celbeeld bestaande uit eosinofiele granulocyten, macrofagen en kleinere aantallen neutrofiele granulocyten en lymfocyten.
Conclusie:
Dorsale rug: ontsteking met een significante eosinofiele component. Mogelijk speelt hypersensitiviteit een rol in de pathogenese van de laesies. Geen aanwijzingen voor neoplasie.
Ik snap wat er staatquote:
Opsomming van allerlei soorten witte bloedcellen, heel normaal bij een ontstekingsreactie. Er worden geen bacterien gezien, ook niet in de buikjes van macrofagen blijkbaar, dus het is waarschijnlijk een steriele reactie. Er is opvallen veel eosinofiele witte bloedcellen, die worden geactiveerd bij een allergische reactie.quote:Cytologie:
3 x uitstrijkjes (gekleurd met May Grunwald Giemsa) vertonen matige hoeveelheid bloed met erin een matige celopbrengst gekenmerkt door gemengd celbeeld bestaande uit eosinofiele granulocyten, macrofagen en kleinere aantallen neutrofiele granulocyten en lymfocyten.
Het poezenkind is lokaal ergens allergisch voor. Waarschijnlijk dus voor de vaccinatie als het op de plek van de inenting zit. De volgende keer dus een ander soort vaccine gebruiken.quote:Conclusie:
Dorsale rug: ontsteking met een significante eosinofiele component. Mogelijk speelt hypersensitiviteit een rol in de pathogenese van de laesies.
Geen aanwijzingen voor kanker.quote:Geen aanwijzingen voor neoplasie.
Heel erg bedankt weerquote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik snap wat er staatMaar ik ben geen cytoloog, dus ik snap het alleen op het eerstelijns-dierenarts niveau.
[..]
Opsomming van allerlei soorten witte bloedcellen, heel normaal bij een ontstekingsreactie. Er worden geen bacterien gezien, ook niet in de buikjes van macrofagen blijkbaar, dus het is waarschijnlijk een steriele reactie. Er is opvallen veel eosinofiele witte bloedcellen, die worden geactiveerd bij een allergische reactie.
[..]
Het poezenkind is lokaal ergens allergisch voor. Waarschijnlijk dus voor de vaccinatie als het op de plek van de inenting zit. De volgende keer dus een ander soort vaccine gebruiken.
[..]
Geen aanwijzingen voor kanker.
100% garantie heb je nooit, maar dit is toch 99,9999999999% waarschijnlijk een allergische reactie op...? Tja, het meest waarschijnlijk dus toch op de vaccinatie.
Waarschijnlijk ruimt het lichaam het vanzelf op. Als het niet kleiner wordt of juist groter wordt, dan moet er ingegrepen worden. Misschien dan toch laten verwijderen en in zijn geheel opsturen, maar dat moet je overleggen met je nieuwe dierenarts.
Het is steriel, dus antibiotica richt alleen maar schade aan.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:10 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Heel erg bedankt weerHoe lang moeten we nog afwachten? Want een operatie is weer heftig en ook risicovol. Vooralsnog wordt het echt niet groter. Kleiner wellicht dus enigszins maar dusdanig langzaam dat ik er niet helemaal zeker van ben. Kan het kwaad om er nog een tijdje niks aan te doen? Zou anti biotica niet helpen?
Oh, dat wist ik dus niet van Cavasan. Ik dacht dat het een ontstekingsremmer was of iets dergelijks. Zeggen ze ook niet even bij de kliniekquote:Op dinsdag 27 januari 2015 11:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Die blauwe waas is de zwelling van het hoornvlies (cornea oedeem). Dat kan komen doordat het hoornvlies beschadigd is van buitenaf of bijv. door de verhoogde druk van buitenaf (glaucoom/groene staar). Als het zo lang duurt, dan is het wel verstandig om de dierenarts naar laten kijken. Glaucoom is bijv. vrij pijnlijk en kan leiden tot het verlies van het oog.
Cavasan is een antibioticum zalf, dus daar moet je consequent mee omgaan. Dus eigenlijk alleen op de voorschrift van de dierenarts gebruiken en dan ook de kuur afmaken. Want anders ben je resistente bacterien aan het kweken. NB Cavasan ook niet op je eigen handen smeren, want chlooramfenicol kan bij mensen bijwerkingen geven.
Ik denk niet dat antibiotica zou helpen. Er zitten geen bacteriën erbijquote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:10 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Heel erg bedankt weerHoe lang moeten we nog afwachten? Want een operatie is weer heftig en ook risicovol. Vooralsnog wordt het echt niet groter. Kleiner wellicht dus enigszins maar dusdanig langzaam dat ik er niet helemaal zeker van ben. Kan het kwaad om er nog een tijdje niks aan te doen? Zou anti biotica niet helpen?
De kuur is normaal gesproken minimaal 7 dagen. En je kan het niet lang bewaren als het open is (ook in de koelkast blijft het niet lang goed). Als het open is, gaan er bacterien en gisten naar binnen (soorten die niet gevoelig zijn voor chlooramfenicolquote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik dus niet van Cavasan. Ik dacht dat het een ontstekingsremmer was of iets dergelijks. Zeggen ze ook niet even bij de kliniekIk zal eens opzoeken hoelang die kuur moet duren, maar bij vorige keren ben ik altijd gestopt zodra dat hoornvliesoedeem niet meer te zien was. Misschien dat het daarom deze keer langer duurt.
Bloedvaatjes die ingroeien in het hoornvlies betekent dat het lichaam de beschadiging van het hoornvlies probeert te herstellen. De vraag is of het lichaam het zelf lukt. Als de beschadiging niet geneest (=zweer) dan moet het soms "opgefrist" worden onder narcose. Belangrijk om het oog goed te beschermen door kunsttranen en/of vitamine A oogzalf. En misschien ook een antibioticum zalf. Maar eigenlijk moet dat dus eerst goed door de dierenarts bekeken worden. Zeker bij oogheelkunde is het heel lastig om op afstand diagnose te stellenquote:Ik heb er net eens een lampje bij gehouden en ik zie bloedvaatjes over het oog lopen. Dat is een teken van genezing toch? Als het eind deze week niet weg is zal ik dan toch eens naar de dierenarts gaan. Ze zit nu op schoot en ik zie nog steeds geen teken van pijn of stress, maar het moet natuurlijk niet te lang duren zo.
Ik blijf mezelf herhalen maar ontzettend bedankt weer!quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk niet dat antibiotica zou helpen. Er zitten geen bacteriën erbijHet is waarschijnlijk een steriele ontstekingsreactie (dus zonder bacteriën) en het lichaam kan het zelf opruimen. Als het lichaam toch niet lukt, dan moet het gekeken worden of misschien andere ontstekingsremmende middelen een baat kunnen hebben of misschien toch de bult verwijderen.
Ik zou nog een maand afwachten en dan wel goed in de gaten houden of het kleiner wordt. Als het kleiner is na een maand, maar nog niet helemaal weg is, dan kan je nog wat langer afwachten. Het kan soms een paar maanden duren.
quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:24 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Ik blijf mezelf herhalen maar ontzettend bedankt weer!
Theoretisch gezien, ja, maar de kans er op is heel klein. Een tumor kan ook ontsteking veroorzaken in de omliggende weefsels. Maar die eosinofielen die gevonden zijn, zijn toch typisch voor een allergische/ overgevoeligheidsreactie en niet typisch voor de tumor. Maar nogmaals, als je er de aankomende maanden niet van kan slapen, misschien moet je overwegen om de bult weg laten halen en opsturen. 99,99999999...% kans dat het een ontstekingsreactie is op een of andere (ik gok een adjuvans van de inenting), maar je nachtrust is natuurlijk ook belangrijk. Bij twijfel is het toch verstandig om een analoge dierenarts te raadplegen. Die kan de bult onderzoeken en eventueel met de patholoog bellen die de biopt onderzocht heeft. Soms krijg je dan toch meer informatie dat op de papier staat (pathologen zijn soms ook net mensen)quote:Een wetenschappelijk vraagje, als het wel zou gaan om een fibrosarcoom maar ze de tumorcellen gemist hebben, zijn er dan dezelfde soort cellen te vinden als er nu gevonden zijn of zouden dat anderen zijn?
Een gemiddelde fibrosarcoom bij de kat groeit heel snel. Die op de rug worden meestal pas heel laat opgemerkt, omdat het vaak tussen de schouderbladen zit en daar vrij veel ruimte is om ongemerkt te groeien.quote:En zou een fibrosarcoom duidelijk (snel) groter moeten worden?
In (dier)geneeskunde kan alles. Sommige goedaardige tumoren kunnen "ontaarden". De kans erop is zeer en zeer klein. De kans dat een vetbult (lipoom) een kwaadaardige vetbult (liposarcoom) wordt is heel erg klein (1 op miljoen misschien).quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:28 schreef Valerie. het volgende:
Hi,
Charlie heeft een dikke bult die de dierenarts al onderzocht heeft. Voornamelijk vet + een paar andere cellen wat waarschijnlijk een ontstekingsreactie van de huid was oid? Het is al een maand geleden dus ik weet het niet precies meer. Zij vond het voor nu iig niets om ons zorgen over te maken.
Maar zo'n bult kan kanker worden toch? Kan je zo'n bult dan niet weghalen voor het misschien kanker wordt?
Je hebt me genoeg gerustgesteld vooralsnog, ik hou haar als een havik in de gaten en wacht het nog even af, ze is 100% zichzelf dus dat is ook een goed teken neem ik aanquote:Op woensdag 28 januari 2015 10:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Theoretisch gezien, ja, maar de kans er op is heel klein. Een tumor kan ook ontsteking veroorzaken in de omliggende weefsels. Maar die eosinofielen die gevonden zijn, zijn toch typisch voor een allergische/ overgevoeligheidsreactie en niet typisch voor de tumor. Maar nogmaals, als je er de aankomende maanden niet van kan slapen, misschien moet je overwegen om de bult weg laten halen en opsturen. 99,99999999...% kans dat het een ontstekingsreactie is op een of andere (ik gok een adjuvans van de inenting), maar je nachtrust is natuurlijk ook belangrijk. Bij twijfel is het toch verstandig om een analoge dierenarts te raadplegen. Die kan de bult onderzoeken en eventueel met de patholoog bellen die de biopt onderzocht heeft. Soms krijg je dan toch meer informatie dat op de papier staat (pathologen zijn soms ook net mensen)
[..]
Een gemiddelde fibrosarcoom bij de kat groeit heel snel. Die op de rug worden meestal pas heel laat opgemerkt, omdat het vaak tussen de schouderbladen zit en daar vrij veel ruimte is om ongemerkt te groeien.
ze uploaden in http://nl.tinypic.com ?quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:16 schreef verredevin het volgende:
Hi DD,
Sinds een week hebben wij twee cavia's in huis, ze zijn nu 10 weken. De langharige van het stel heeft een plek op haar neus die mij pas na aankoop opviel maar die nu steeds groter wordt. Ook zitten er sinds vandaag wat korstjes op, zie de foto's. Kun jij inschatten wat het is, wat ik er aan kan doen en of ik er mee naar de analoge dierenarts moet ;-)? Mijn dank is groot!!
[ [url=http://http://i1377.photobucket.(...)yxz1y.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://http://i1377.photobucket.(...)qg3px.jpg]afbeelding[/url] ]
hmm....foto's plakken lukt niet, iemand de gouden tip?
Mijn -niet diergeneeskundig geschoolde- gok: een schimmeltje (of misschien schurft, maar ik zet in op schimmel). Ik zou er mee naar de DA gaan, voor schurft kan de caaf een injectie krijgen (die later nog een of twee keer herhaalt moet worden) en als het idd een schimmel/ringworm is krijg je een shampoo-achtige (ik kreeg altijd een flesje imaverol) waar je de caaf een aantal keer mee moet wassen. Zo doet mijn DA het in ieder geval.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:16 schreef verredevin het volgende:
Hi DD,
Sinds een week hebben wij twee cavia's in huis, ze zijn nu 10 weken. De langharige van het stel heeft een plek op haar neus die mij pas na aankoop opviel maar die nu steeds groter wordt. Ook zitten er sinds vandaag wat korstjes op, zie de foto's. Kun jij inschatten wat het is, wat ik er aan kan doen en of ik er mee naar de analoge dierenarts moet ;-)? Mijn dank is groot!!
Wat denk je zelfquote:Op woensdag 28 januari 2015 19:04 schreef peterzx9r het volgende:
mijn kat niest al een paar dagen bloed hij ziet er goed uit eet goed kom gewoon buiten maar dat niesen beval me niet het loop er soms ook zo uit moet ik me nu zorgen maken of kom het door de cv droge lucht
quote:Op woensdag 28 januari 2015 23:17 schreef Lienekien het volgende:
Met een kat die bloed niest, ga je naar de dierenarts. Dat is namelijk niet normaal.
Een kat waar al een paar dagen het bloed zomaar uitloopt, neem je onder je arm en breng je bij de DA. Natuurlijk komt het niet door de CV of de droge lucht. Of zie jij vaak katten met een bloedneus?quote:
quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:17 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Je hebt me genoeg gerustgesteld vooralsnog, ik hou haar als een havik
quote:in de gaten en wacht het nog even af, ze is 100% zichzelf dus dat is ook een goed teken neem ik aanThanks again!
Het meest waarschijnlijke schurftquote:Op woensdag 28 januari 2015 16:16 schreef verredevin het volgende:
Hi DD,
Nee zo precies. Je kan vaak zien of het een oude kat of een jonge kat. Maar als je foto's heb van 26 jaar geleden waar deze kat afgebeeld staat, dan kan je toch Guiness Book of Records bellen of niet?quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:20 schreef BendeBielzen het volgende:
Vraagje... Kan een dierenarts een leeftijd vaststellen? M'n poes Gabber is 26 en ben wel benieuwd, ze komt in aanmerking voor de oudste kat
Wel bij honden en mensen, bij cavias niet altijd. En schimmelinfectie kan ook jeuk geven. Maar schimmel is ook niet uitgesloten in dit geval. Eigenlijk kan je pas diagnose stellen als je een afkrabsel neemt. Zie je mijten onder de microscoop = schurft. Bij schimmel kan je soms schimmel draden zien, maar meestal moet je toch eerst de schimmelkweek doen (duurt een paar dagen- 2 weken)quote:Op woensdag 28 januari 2015 18:35 schreef Samzz het volgende:
Schurft veroorzaakt hele erge jeuk. Dus ik denk ook iets van een schimmelinfectie.
quote:Op woensdag 28 januari 2015 18:20 schreef verredevin het volgende:
Dank Valerie, dat moet in het vervolg wel goed gaan dan.
@ Miss_Isis thanx voor het delen van jouw ervaring, bezoekje aan de dierenarts staat op de planning!
Dat komt niet door de droge lucht, dat moet toch nagekeken worden door de dierenarts. Er kan een ontsteking in de luchtwegen zitten (bacterieel, viraal of schimmel), of er zit bijv. een grassprietje of iets anders in de neus.quote:Op woensdag 28 januari 2015 19:04 schreef peterzx9r het volgende:
mijn kat niest al een paar dagen bloed hij ziet er goed uit eet goed kom gewoon buiten maar dat niesen beval me niet het loop er soms ook zo uit moet ik me nu zorgen maken of kom het door de cv droge lucht
Fijne dag topperquote:Op donderdag 29 januari 2015 10:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
DDA gaat vandaag even genieten van haar vrije dag!
Geniet ervanquote:Op donderdag 29 januari 2015 10:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
DDA gaat vandaag even genieten van haar vrije dag!
Oh dat wist ik niet. Onze schuftcavia's hadden allemaal jeuk.quote:Op donderdag 29 januari 2015 09:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wel bij honden en mensen, bij cavias niet altijd. En schimmelinfectie kan ook jeuk geven. Maar schimmel is ook niet uitgesloten in dit geval. Eigenlijk kan je pas diagnose stellen als je een afkrabsel neemt. Zie je mijten onder de microscoop = schurft. Bij schimmel kan je soms schimmel draden zien, maar meestal moet je toch eerst de schimmelkweek doen (duurt een paar dagen- 2 weken)
Dank je wel, ik was er al bang voorquote:Op donderdag 29 januari 2015 09:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nee zo precies. Je kan vaak zien of het een oude kat of een jonge kat. Maar als je foto's heb van 26 jaar geleden waar deze kat afgebeeld staat, dan kan je toch Guiness Book of Records bellen of niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |