quote:Op maandag 19 januari 2015 15:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als je geen glas heb in het raamof het raam openhoudt, dan krijgt de vogel ook UV B stralen. Maar dan staat de vogel misschien aan de tocht of in de volle zon. Ook niet gezond.
Maar de UV B straling komt echt niet door glasSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., en die is nodig voor de aanmaak van vit. D.Ik ken echt niemand met zo een UV lamp en ik heb maar 1 vogel die het hele jaar door buiten komt en in de winter is dat vaak ook maar een uurtje per dag.
Ze krijgen wel veeeeeeel fruit en groente en zo maar geen vit D. Ik ga wel druppels kopen
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
Ontzettend bedankt!!!quote:Op maandag 19 januari 2015 15:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Sorry, ik heb het gemist
[..]
De kans daarop is inderdaad nog kleiner. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zich zorgen maakt, maar de kans dat je kat kanker heeft is velen (duizenden) malen kleiner dan een "gewone" ontstekingsreactie op de inenting.
Als je meer informatie en de zekerheid wil, dan zou ik toch adviseren dat je dierenarts de cytoloog belt en hem/haar vragen stelt over de uitslag. Volgens mij, kan de cytoloog in sommige gevallen vrij zeker zeggen dat het een inentingsreactie is. Maar nogmaals, dat is een vak apart, daar weet een gemiddelde eerstelijnse dierenartsen niet zo veel van. De cytoloog heeft er veel langer voor gestudeerd![]()
Hoe snel gaat de reactie weg? Tja, bij sommige katten binnen een maand, maar soms kan het langer duren. Heel soms gaat het nooit weg en wordt dan alsnog operatief ingrijpen.
[..]
Heel goed!
Je moet met je dierenarts samen overleggen wat het beste is voor je kat. In feite heb je een aantal opties: nog afwachten (bijv. nog een maand), direct operatief verwijderen en opsturen voor het onderzoek of eerst een biopt nemen. Een dunne naald aspiratie biopt, dus met een naaldje inprikken is dus minder betrouwbaar dan een stukje uitsnijden en opsturen. Maar voor een dunne naald biopt hoeft de kat meestal niet onder narcose. En als de kat toch onder narcose gaat, dan misschien is het verstandig om de hele bult zo ruim mogelijk te verwijderen en niet een klein stukje. Maar dat hangt heel erg per patient af.
Ik zal duimen dat de bult heel snel gaat slinken.
Dank je voor je antwoord. Van mij hoeft hij niet persé naar buiten, maar ik heb het idee dat het een echte buitenkat is en dat hij zelf eigenlijk het liefst naar buiten zou willen.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Lastig... Een gedragsproblem los je meestal niet op in 15 minuten consult. Dus ik denk dat je meer baat heb bij een goede gedragsdeskundige die je kan begeleiden. Je dierenarts kan je adviseren welke gedragsdeskundigen bij je in de buurt hij/zij jou zou aanraden.
Wil je per se dat hij naar buiten gaat? Als hij nu meer "binnenkat" is, dan is het sowieso trouwens verstandig om zorgen dat hij voldoende afleiding heeft in het huis. Dus speelgoed, klimmogelijkheden en je moet ook regelmatig met hem spelen. Het is sowieso verstandig om op tijd (vóór september) te beginnen met een "vuurwerk" gedragstherapie, anders is de kat het volgend jaar weer helemaal in de stress.
Sneu dat de dieren zo veel last hebben van vuurwerk
Bedankt! Ik heb zo'n lamp gekocht, maar ik moet nog ff kijken hoe die werkt. Hij krijgt aanvullend Harrisons bird food.quote:Ja, een vogel die niet naar buiten komt, moet een UV lamp hebben. Om de zaken nog ingewikkelder te maken, je heb 2 soorten UV licht: UV-A en UV-B. UV-A licht is nodig voor normaal vogelgedrag. UV-B licht is noodzakelijk voor de aanmaak van vitamine D en dus ook calcium stofwisseling in het lichaam. Daarnaast is het toch belangrijk om de vogel een compleet voer te geven en vitamine supplementen.
Ik weet niet zeker of de verhouding UVA en UVB van deze lamp goed is... Dat moet je toch aan een vogel expert vragen. Volgens mij, moet je een lamp uur of 8 per dag aanhouden (maar dat hangt misschien ook af van de soort UV lamp).
De UV B licht komt trouwens niet door het glas, dus als de vogel binnen zit, krijgt zij niks van buiten.
Als je de vogel toch naar buiten doet, zorg wel dat het in de schaduw zit en niet in de volle zon, want vogels zijn erg gevoelig voor hittestress.
Geboteerd. Dank u zeer.quote:Op maandag 19 januari 2015 13:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ja
[..]
Mag wel, hoeft niet. Het komt vanzelf wel goed. Te veel bot kan wel tot verstopping leiden, dus misschien de volgende keer toch geen grote dino botten meer geven.
quote:Op maandag 19 januari 2015 15:41 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Ontzettend bedankt!!!Zo waardevol dit!
14 dagen is de richtlijn, maar het hangt van de situatie af. Kan je haar in de gaten houden als zij buiten is? Het is verstandig om eerst een paar dagen alleen in de tuin/ in directe omgeving van het huis te laten. Het scheelt dat het een poes is. Poezen hebben veel kleinere "territorium" dan (niet-gecastreerde) katers, dus zij blijven meestal in de buurt van het huis. Maar het kan natuurlijk zijn dat de kat toch van iets schrikt en de verkeerde kant wegrent, dus zij moet wel goed weten waar haar huis is.quote:Op maandag 19 januari 2015 18:43 schreef Szikha het volgende:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar had graag advies.
Wij zijn verhuisd sinds 4 dagen met onze 4 jarige poes.
Ze deed het heel goed. Verkende alles meteen. Kopjes geven aan de stoelen.
Ze voelt zich volledig op haar gemak al sinds dag 1.
Dit was totaal anders op het vorige adres. Daar ging ze niet meer naar buiten. Ze was schikachtig. Dit gebeurde na aantal aanvallen van verwilderde katten ( we woonden op een afgelegen plek)
We hebben daar +/- 2 jaar gewoond.
Nu we terug in (meer) bewoonde wereld zijn merken we enorme gedragsverandering. In possitieve zin.
Ze slaapt niet meer. Ze wil spelen. En uiteraard: ze wil naar buiten!
Maar (en nu komt mijn vraag) is dit niet te vroeg? Ze wil echt naar buiten. Ik merk dat ze het ook gewoon kan.
Ze is gechipt.
Ik heb de stap genomen en haar vanochtend naar buiten gelaten.
Eerst kopje door de deur. Toen weer terug naar binnen maar toch weer kopje terug naar buiten. Ze keek vol bewondering.
Toch weer naar binnen.
Ik ben toen naar buiten gegaan en ze stond voor het raam vol bewondering te kijken. Toen deed ze haar pootje tegen het raam en ik deed de tuindeur open en ze kwam.
Ik bleef buiten in de tuin en ze ging lopen door de tuin. Overal snuffelen en rondkijken. Ze leek er plezier bij te hebben.
Na 3 minuten keek ze me aan en ging terug naar binnen.
Nu vanavond wilde ze weer naar buiten maar ik weet niet wat ik nu moet doen? Ik voel dat ze het kan. En dat ze het wil.
Maar verschillende sites melden minst 2 weken binnen houden. Sommige sites melden zelfs 6 weken.
De verhuizing hiervoor hebben we haar 6 weken binnen gehouden maar ze wilde ook niet naar buiten. Ze was ook lang uit haar doen.
Maar deze verhuizing lijkt haar helemaal op te beuren. Ze kijkt overal en ze voelt zich op haar gemak. Ze schrikt niet meer ( in het oude huis wel). Sterker nog: nu wil ze naar buiten en in het vorige huis niet. Dan ging ze pas naar buiten als ik met haar mee ging en dan nog gedoken in een hoekje.
Dus wat is het advies? Moet ik perse die 14 dagen vol maken of denken jullie dat ze er klaar voor is? Is het mogelijk na aantal dagen??
quote:Op maandag 19 januari 2015 21:18 schreef livelink het volgende:
[..]
Dank je voor je antwoord. Van mij hoeft hij niet persé naar buiten, maar ik heb het idee dat het een echte buitenkat is en dat hij zelf eigenlijk het liefst naar buiten zou willen.
Goed dat je aangeeft dat ik hem dan binnen zelf moet activeren, daar had ik niet aan gedacht.
En ik had ook geen idee dat ik hem dan voor volgend jaar moet voorbereiden op vuurwerk. Ik zal eens bij de da navraag doen over de mogelijkheden.
Het kan chlamydophila zijn, maar meestal zijn er beide oogjes aangetast en de verschijnselen zijn wat erger dan alleen een beetje pus: meestal heb je flink wat pus en duidelijk rode oogjes.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 09:27 schreef Tamashii het volgende:
Lieve DDA,
Mijn kat is nu ongeveer 9/10 maanden en is een flink beestje. Hij is gecastreerd, ingeeent, gechipt, gevaccineerd, ontwormd en ontvlooid en hij had een navelbreuk maar ook die is geopereerd. Nu is het probleem dat mijn kat al flink knipoogde. Dit leek net iets goeds, iets liefs, iets waarvan een mens denkt; oh hij vindt mij lief. Maarrrr; sinds een paar dagen is een oog een beetje vies en er komt een beetje pus uit. Sinds vandaag ook het andere oog. Het is nog heel pril, volgens mij heeft hij nergens last van. Dat beest eet nog steeds héél goed en ligt nu lekker bij mij op schoot te knorren. Het kan ook gewoon een soort van 'slaap' in zijn oog zijn. (Dat haal ik er altijd uit met mijn vinger door als het oog dicht is, er zacht langs te gaan)
Ik heb gelezen dat een kat chlamydiose kan krijgen, en dan dus ook knipoogt. Maar het beestje heeft geen koorts, braakt niet, poept ok en komt dus aandacht zoeken en purren. Wanneer moet ik nou echt naar de dierenarts?
Dank. Hij heeft geen rode ogen en ook echt niet veel pus. Het is ook wat harder, het loopt er niet zo uit zeg maar.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 10:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan chlamydophila zijn, maar meestal zijn er beide oogjes aangetast en de verschijnselen zijn wat erger dan alleen een beetje pus: meestal heb je flink wat pus en duidelijk rode oogjes.
Wat bedoel je met het knipogen? Dat hij zijn oogje krampachtig dicht doet (blepharospasme noemen wij dat)? Dan is het zeker verstandig om goed zijn ogen te laten nakijken door de dierenarts. Het poezenkind kan afwijkingen aan de oogleden hebben of ingegroeide haartjes aan de binnenkant of de oogleden of een andere afwijking.
Ik heb even geen tijd om het te bekijken/ door te lezen, maar iedereen heeft UV licht nodig. Ook konijntjes en cavia's moeten eigenlijk ook of af en toe naar buiten of een uv lamp hebben.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 09:40 schreef Mileena het volgende:
[..]
Bedankt! Ik heb zo'n lamp gekocht, maar ik moet nog ff kijken hoe die werkt. Hij krijgt aanvullend Harrisons bird food.
Ik had wel een artikel gelezen van ene Dr Becker over vitamine D, maar een Dr op internet hoeft niet altijd in het echt een Dr te zijn.Maar blijkbaar is haar info wel goed: http://healthypets.mercol(...)traviolet-light.aspx
quote:Ik las dat grasparkietjes wel 12-15 jaar kunnen worden, maar ik zie in mijn omgeving nooit dat ze zelfs maar 10 jaar worden. Misschien heeft dat naast slechte voeding ook te maken met een gebrek aan UV-licht. Ze komen oorspronkelijk uit Australië waar altijd veel zonlicht is, misschien is hun lichaam daarop gebouwd of zo.
De oren van de katten horen schoon te zijn en je hoeft zij dan ook niet schoon te maken. Als de oren vies zijn dan moet je zich afvragen wat de oorzaak is: te hoge oogsmeer productie door??? Het kan oormijt zijn of bacteriele oorontsteking of gist of... De eerste stap is dan inderdaad de oren schoon te maken met een speciale oplossing (Beaphar maakt ook Oordruppels,quote:Op dinsdag 20 januari 2015 09:58 schreef vencodark het volgende:
Dag dierenarts.![]()
Vraagje: ik was vandaag met de 3 katten voor inentingen. Hun oren waren heel vies (maak ze eigenlijk nooit schoon).
De dierenarts deed dit en raadde spul aan om schoon te maken etc.
Hij vond het noodzakelijk.
Dus ik heb het gedaan want ik durf dan ook niet zo te weigeren.
Is zoiets voor je katten echt nodig of smeert zo'n dierenarts je nu ook weleens wat aan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ). Dan ga je kijken of de huid binnen het oor rood of gezwollen is. Als dat het geval is, dan moet je dierenarts toch verder kijken wat de oorzaak is.
Misschien moet je een video maken van dat knipogenquote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:03 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Dank. Hij heeft geen rode ogen en ook echt niet veel pus. Het is ook wat harder, het loopt er niet zo uit zeg maar.
Hij doet zijn ogen ook niet krampachtig dicht. Het lijkt echt een mensenknipoog.Dat woord ga ik onthouden, blepharospasme. Al klinkt het dan een stuk minder lief... Hij heeft wel duidelijke 'wimpers'. Ook zijn vaak als hij zijn ogen open doet na het slapen het witte vlies van zijn ogen te zien.
Traanbuizen schoonspoelen, maar dan moet de kat onder narcose en het kan alsnog terug komen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:24 schreef applemoose het volgende:
Ook een oogvraag hier! Onze kat heeft terugkerende oogontstekingen en vermoedelijk komt dit door verstopte traanbuizen.
We houden het netjes schoon als hij weer erg gaat tranen. Maar is hier een permanentere oplossing voor dan schoonmaken met een fysiologische zoutoplossing en als het ontsteekt oogdruppels?
quote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
De oren van de katten horen schoon te zijn en je hoeft zij dan ook niet schoon te maken. Als de oren vies zijn dan moet je zich afvragen wat de oorzaak is: te hoge oogsmeer productie door??? Het kan oormijt zijn of bacteriele oorontsteking of gist of... De eerste stap is dan inderdaad de oren schoon te maken met een speciale oplossing (Beaphar maakt ook Oordruppels,Het zijn sphynxen en die maken meer oorsmeer aan dan de gemiddelde kat. Het is vooral zwart spul maar verder geen gekkigheid te zien. Dat zag de dierenarts verder ook niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ). Dan ga je kijken of de huid binnen het oor rood of gezwollen is. Als dat het geval is, dan moet je dierenarts toch verder kijken wat de oorzaak is.![]()
Lastig... Je kan voor de zekerheid L-lysine proberen om de weerstand tegen eventuele sluipende herpesinfectie te verhogen. Verder moet je het blijven schoonhouden.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:32 schreef applemoose het volgende:
Absoluut geen snotter. Het is echt alleen dat hij gaat tranen, en als we dat niet schoonhouden gaat het ontsteken.
En meestal ook maar 1 oog. En soms is het een tijdlang weg, en dan begint het weer.
Oh, nou dan zou ik het af en toe schoonmaken met de oorreiniger als het te erg wordt. Ik zou het dan wel lekker in de badkamer doen, anders ziet je hele woonkamer onder klodders oorsmeer + oorreinigerquote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:43 schreef vencodark het volgende:
[..]
Het zijn sphynxen en die maken meer oorsmeer aan dan de gemiddelde kat. Het is vooral zwart spul maar verder geen gekkigheid te zien. Dat zag de dierenarts verder ook niet.
Ik las jaren geleden dat er stethoscopen voor slechthorende artsen zijn.quote:Op maandag 19 januari 2015 11:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Stel voor dat het een lekkende klep is oid, dan kan het in de verloop van de tijd groter worden (of er ontstaat meer bindweefsel of andere verandering) en dus beter hoorbaar. Daarnaast zijn de dierenartsen mensen en geen vol-geautomatiseerde luister-apparaten, dus als een dierenarts het hoort betekent het niet gelijk dat alle dierenartsen dezelfde horen. Ik ben vrij doof (blijkbaar) en hoor vaak minder duidelijke ruisjes dan mijn collega.
Hoe goed "het ruisje" te horen is, zegt trouwens niet altijd iets over de ernst van de aandoening. Als je het zeker wil weten hoe goed het hart het nog doet, dan moet je toch een echo laten doen. Ik stuur je even een pm
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |