Heb je toch minder leuken dingen meegemaakt op festivals, zoals de vreselijke Pukkelpop storm van 2011:quote:BIDDINGHUIZEN - Zondagavond. De gitarist van de Amerikaanse punkband Pennywise legt al na twee nummers het optreden stil. Woedend richt hij zich tot de brede mannen van de security vóór het podium. Zij worden geacht de crowdsurfers op te vangen die na een woeste tocht over de hoofden van het publiek over de dranghekken worden gewerkt. Niet alleen om hen te beletten op het podium te klauteren, maar vooral om hen te behoeden voor een gevaarlijke smak. 'Why didn't you catch that girl? I saw her breaking her arm, you damned motherfucker.'
Dat is het sein voor een bestorming van het podium. Van alle kanten worstelen de crowdsurfers zich naar voren. Vanuit de eerste rij van het publiek beginnen bezwete jongenslijven zich over de dranghekken te wurmen. De beveiligingsdienst trekt zich terug. De overmacht van het publiek is te groot.
Binnen vijf minuten stroomt het podium vol met lachende gezichten. Pennywise speelt vrolijk door, maar wordt volledig aan het oog onttrokken door het publiek op het podium. Een microfoonstandaard wordt doorgegeven naar de achterste rijen. Voorzichtig, want niemand mag zich bezeren. Als het podium zo vol staat dat de eerste mensen er weer vanaf tuimelen, houdt Pennywise het voor gezien. Na nog geen twintig minuten speeltijd is een van de afsluitende optredens van A Campingflight to Lowlands Paradise, kortweg Lowlands, door het publiek gesmoord.
quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:57 schreef indiaantje89 het volgende:
Heb jij appels naar Doe Maar mogen gooien?
En nu staat Robbie Williams erquote:Op woensdag 7 januari 2015 10:22 schreef Kingstown het volgende:
[..]![]()
Genante vertoning van een groepje zelfverklaarde muziekrechters die vonden dat Doe Maar niet op Pinkpop hoorde te staan, omdat ze muziek maakten voor tienermeisjes en dat was ver beneden het niveau waar Pinkpop voor stond in hun beleving. Ik vond het niet grappig iig. Zelfs niet als rebelse puber.
Er was overigens een line-up waar ik zeer vrolijk van werd en m.n. TC Matic vond ik sensationeel.
De oorspronkelijke opzet van Pinkpop heeft men een hele tijd terug al losgelaten. Was commerciëel niet meer interessant genoeg geloof ik , terwijl als je kijkt wat er in '83 stond (o.a. Simple Minds, Nena, Men at Work), dan kun je toch niet zeggen dat het alleen maar obscure bandjes waren ofzo.quote:
Toch wel iets wat je altijd bijblijft. Die rit naar huis, eerst bij de auto omkleden want m'n toenmalige vriendin en ik waren echt tot op ons ondergoed kletsnat en bont en blauw. Stilte in auto, StuBru op met stemmige muziek en het aantal doden/gewonden wat steeds maar opliep. In tegengestelde richting letterlijk tot zo'n beetje aan Antwerpen aan toe steeds maar hulpdiensten die kant op.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:23 schreef Loveless85 het volgende:
Nou op het moment heb je niet echt tijd om het eng te vinden ofzo, we stonden bij de Main Stage Skunk Anasie te kijken, en het was al een hele tijd 'gewoon' bewolkt, en regende een beetje. Het ging toen wat harder regenen maar niks boeiends. Je bent zelf ook op genoeg festivals geweest, je pakt gewoon je poncho'tje en het waait wel weer over. Skin zat nog lekker het publiek beetje op te jutten en het was gewoon een festival.
Terrein voor Main Stage is rechthoekig met halverwege ongeveer een paar rijen bomen van 20-30m hoog en achteraan het terrein een grote overdekte eetgelegenheid (wat picknicktafels in een tent). Toen het wat harder ging regenen gingen een hoop mensen juist onder / in alle tenten of bij de eetstandjes schuilen. Wij bleven (gelukkig achteraf) bij Skunk Anansie staan.
En het ging gewoon echt ineens los, wij stonden redelijk dicht bij de bomen, en ik zag gewoon echt ineens in mn ooghoek een half stuk boom voorbij vliegen, dus m'n vriendin gepakt en een stuk vooruit gerend, en toen hagelde het snoeihard, echt heel hard en gewoon horizontale wind bijna, dus er kwam toen echt van alles voorbij, takken, hekken, kliko's. Toen zijn we nog maar wat verder naar voren getrokken, want die bomen waren echt erg lang en het ging zo hard dat je dan toch denkt dat ze misschien knakken. Mensen gingen maar een beetje in groepjes bij elkaar zitten, en het beste hopen.
Ik bleef maar goed naar boven kijken, want je zit wel op een open veld maar overal staan lichtmasten, geluidsmasten, we waren vlakbij die geluidstent halverwege het veld. Dus ja je kruipt maar met wat random strangers bij elkaar zodat het beetje solide is.
Nou en toen was het na 5 minuten over ofzo. Eigenlijk zag ik al meteen dat het foute boel was, toen we opkeken lag er echt overal zooi, en de tent achterop het terrein was helemaal ingestort, en we zagen in de verte nog wat andere tentjes op half 7 liggen, boom op de pizzakraam, etc.
Dus toen zijn we richting uitgang gegaan, er was zo'n entree waar je onderdoor moest, die lag ook in stukken op de grond. En het is natuurlijk allemaal van dat metalen buizenwerk, dus dat wil je niet op je hebben.
Even snel langs de kluisjes op het terrein geweest, rugzak meegenomen, naar de camping. Toen stond er eigenlijk pas 2 politiewagens en 1 brandweerauto ofzo. Daar ook echt chaos en overal water/modder, echt tot je enkels. Tent stond gelukkig nog, dus toen naar auto gaan kijken, daar lag ook geen boom op. Ondertussen reed echt alles van politie, brandweer en ambulance af en aan, denk toen het rond 1830 op gang tot 2200 (toen we wegreden), alleen maar sirenes gehoord en hulpdiensten gezien, zelfs bijna bij Antwerpen gingen er nog hulpdiensten die kant op. Dus toen weer terug naar camping, alles ingepakt voor zover het ging (alles nat), weer de camping af en naar de auto, en naar huis. Stond rond die tijd weinig file meer, duurde wel paar uur voor we in de chaos alles hadden gevonden/verzameld en weg waren, dus toen was het al laat.
Was eerst lange tijd onduidelijk wat er nou was, of het doorging, of er doden waren, maar onderweg naar huis hoorden we dan dat het donderdag sowieso stil lag en vr/za nog zou doorgaan met aangepast programma, maar ondertussen is het dus helemaal afgelast.
Geloof dat die dode op de camping wel op 'onze' camping was, er lag in ieder geval daar ook een lichtmast om, die dus bovenop wat tentjes was geland, en achterop de camping ook nog geloof ik, maar daar zijn we niet geweest.
Dat zijn de mooie dingen des levensquote:Op woensdag 7 januari 2015 11:31 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Ik heb eens, voor mijn neus, Jared Leto vol met zijn bek tegen de Mojo-barriers zien klappen. Werchter 2010 was dat. Onvergetelijk.
Nu het gelezen te hebben is dit toch wel een heel creepy gevoel geweest lijkt me. Ik zou ook niet weten hoe ik moet reageren. Op een festival heb je soms al snel een "het komt allemaal wel goed" feeling. Dat had ik vorig jaar ook met de Pinkpopstorm tijdens Arcade Fire/Metallica.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:36 schreef Loveless85 het volgende:
Vanuit de OP eigenlijk alleen PP11. Dit was m'n post in een topic destijds, is later met wat andere 'ooggetuigen' nog op de FP gekomen.
[..]
Toch wel iets wat je altijd bijblijft. Die rit naar huis, eerst bij de auto omkleden want m'n toenmalige vriendin en ik waren echt tot op ons ondergoed kletsnat en bont en blauw. Stilte in auto, StuBru op met stemmige muziek en het aantal doden/gewonden wat steeds maar opliep. In tegengestelde richting letterlijk tot zo'n beetje aan Antwerpen aan toe steeds maar hulpdiensten die kant op.
En een jaar later gingen we 1 dag terug voor Foo Fighters, die dag was precies 1 jaar na de ramp. Was ook erg imposant. Minuut stilte, echt 60.000 man stil, op her en der wat gesnik na, muziek in alle podia/tenten uit/pauze.
Ik snap er niks van, je beschrijft Werchter 2003 ipv 2004 en wat was er nu deels in 2005?quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:54 schreef Loveless85 het volgende:
Dat was voor mij Rock Werchter 2004, ik was helemaal niet zo into muziek eigenlijk, vrienden van me kwamen ermee. Was ook wel episch ja. Totaal niet voorbereid, of in ieder geval: niet op de juiste manier voorbereid. Bagage in van die grote boodschappentassen waar je nog een flink eind mee moet lopen. Ouwe geleende tiefustent. Vriendin die geen combi meer had maar 3 dagkaarten en dan een dag op camping moest blijven. Amper wat te drinken of vreten mee, maar wel 3 van die 2l bar-le-duc pakken met wodka, en daar echt helemaal van naar de tering gaan (lauwe wodka). Dat je op een gegeven moment bij de pisgoot staat en denkt 'waarom wordt m'n broek warm', en dan staat er rechts van je een maat van je met in z'n ene hand een patatje, in de andere hand een biertje, en z'n snikkel hangt vrijelijk de omgeving te besproeien.
Redelijk vooraan bij Velvet Revolver, Metallica, prachtige foto's gemaakt met een wegwerpcamera en zelfs een plectrum gevangen. Helemaal uit de bol op REM omdat iedereen helemaal kachel wasDeels al in 2005 bedenk ik me nu. Wel erg zonde dat in 2004 Bowie af had gezegd.
2004quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:20 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Ik snap er niks van, je beschrijft Werchter 2003 ipv 2004 en wat was er nu deels in 2005?
Ah. Ik las REM en Metallica en dat was 2003.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:29 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
2004![]()
REM en Velvet Revolver was 2005
Hier idem...quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:27 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik kan er 2 afstrepen uit de OP
quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:44 schreef kawa4 het volgende:
het voorprogramma van metallica op dynamo open air in 1999 ( volgens mij)
was Apocalyptica
was echt het mooiste live gebeuren wat ik ooit gezien heb op een festival, ) mischien zelfs nog beter als metallica zelf![]()
iedereen uit volle borst mee schreeuwen echt mooi wasd dat
en natuurlijk ook dat jaar de dixieland fik
[ afbeelding ]
en toen nog een zeer schappelijke prijs, ik meen iets van 110 guldenquote:Op donderdag 15 januari 2015 10:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]ja daar was ik ook tof festival was dat
er was savonds ook zo'n dixiefik, ik kreeg het ineens warm in mijn tent om een uur of 4 ga je naar buiten staan er 50 man rond 20 brandende dixies te dansen
Dat was mijn eerste meerdaagse festival hele goede herinneringen aan....
Ik heb dat boekje nog thuisliggen en elke keer als ik die line-up zie denk ik van het is toch niet te geloven
Het was toen hetzelfde weekend als pinkpop, ik heb nogsteeds een krantenknipsel met een foto van de dixiefik met als kop "dynamo voor de echte festival tijger"...
Ik ook.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:27 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik kan er 2 afstrepen uit de OP
Foto's zijn zooooo 1996quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ook.
Bij de camera dive van eddy veder lande hij op een meter of 6 van mij af.
En de grote springende massa bij RATM die de aardbeving veroorzaakt.
Ik mis wel in de OP het legendarische sinasappelschillen gevecht op lowlands 1996 daar heb ik ook aan deel genomen en met verwondering naar staan te kijken. Helaas kan ik er zo snel even geen foto van vinden anders was deze zeker onder deze post geplaatst.
Heldquote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:51 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Foto's zijn zooooo 1996
Maar idd het was wel 1996
Wanneer je een 30 cm lange jongeheer hebt krijg je anouk gratisquote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:38 schreef indiaantje89 het volgende:
Damn wat je toen voor Hendrix moest neerleggen heb je nu niet eens Anouk voor.
Ik heb het idee dat er vroeger veel meer wurgcontracten werden getekend. Vooral de rechten over je eigen muziek lijkt tegenwoordig (over het algemeen) beter af te worden gehandeld.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En kregen artiesten ook nog wat van platen maatschappijen tegenwoordig moet men het meer van de optredens hebben dan van de verkoop van geluidsdragers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |