abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:23:30 #201
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148274983
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

'Het' en 'hut' worden niet hetzelfde uitgesproken. Het eerste is met een schwa (een centrale middenklinker), het tweede met een halfgesloten achterklinker. Had je kunnen weten als je het even opgezocht had.

En er bestaan vast ook regionale verschillen in uitspraak. Misschien dat ze het gewoon anders uitspreken in die uithoek waar jij uit de modder bent gekropen.
Sorry dat ik mijn taal van mijn ouders en de mensen om me heen heb geleerd ipv van uit een boek.

Is he "de en hèt" of "de en hut"?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_148274989
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:16 schreef Specularium het volgende:

[..]

Leg de dan maar uit in plaats van iedereen achterlijk te noemen.
Maandag weer.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:24:29 #203
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_148275008
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:01 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Als je een taal wilt vereenvoudigen als taaldeskundige lijkt het me raadzaam eens te kijken hoe dat in een andere wereldtaal gaat en dan komt behalve engels ook spaans en chinees ter sprake.
Volgens mij heeft men met dit onderzoek niet de intentie de taal te vereenvoudigen. Volgens mij is het meer een beschrijvend onderzoek met enkele voorspellingen/verwachtingen.
Krekker is de bom!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:24:39 #204
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148275018
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:23 schreef Viajero het volgende:

[..]

Sorry dat ik mijn taal van mijn ouders en de mensen om me heen heb geleerd ipv van uit een boek.

Is he "de en hèt" of "de en hut"?
'De' en 'het'. Een accent grave komt er sowieso niet op.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:27:44 #205
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148275099
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

'De' en 'het'. Een accent grave komt er sowieso niet op.
Ik probeer de uitspraak te benadrukken. Echt, zeg eens hardop de volgende zin:

"Er is een verschil tussen de en het."

Daar spreek je de klinkers precies hetzelfde uit?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_148275137
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:02 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik ben een moedertaalspreker van het Nederlands. En ik ken echt geen enkele moedertaalspreker van het Nederlands die de klinker in "de" en "het" hetzelfde uitspreekt. Je verandert zelfs de betekenis, "het" betekent iets heel anders dan "hut".

Misschien dat taalwetenschappers daarom zo slecht zijn in vreemde talen spreken.
Als je erop let, merk je dat het best vaak voorkomt, maat het komt ook vaak níét voor. Als het de helft van de tijd hetzelfde wordt uitgesproken, kan je nog steeds niet stellen "de klinkers worden hetzelfde uitgesproken".
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:31:32 #207
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148275200
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:27 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik probeer de uitspraak te benadrukken. Echt, zeg eens hardop de volgende zin:

"Er is een verschil tussen de en het."

Daar spreek je de klinkers precies hetzelfde uit?
Als je er nadruk op gaat leggen, ga je het inderdaad anders uitspreken. Hypercorrectie noemen ze dat. In het dagelijks taalgebruik zeg je echter 'het' met schwa.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:32:49 #208
111528 Viajero
Who dares wins
pi_148275227
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:28 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Als je erop let, merk je dat het best vaak voorkomt, maat het komt ook vaak níét voor. Als het de helft van de tijd hetzelfde wordt uitgesproken, kan je nog steeds niet stellen "de klinkers worden hetzelfde uitgesproken".
Dit inderdaad. Ik concentreerde me op de combinatie "de en het" waar het duidelijk anders wordt uitgesproken. In spreektaal klinkt het soms wel hetzelfde, maar inderdaad lang niet altijd.

Maar goed, het staat in het heilige taalwetenschapboek, dus wat weten wij simpele niet wetenschappers nou van de uitspraak van onze eigen taal?

(ik heb in Leiden ooit een college gehad van een gerenommeerd taalwetenschapper. Sprak geen woord Spaans, maar kwam wel met allerlei onzin over de Spaanse taal. Alle moedertaalsprekers in de klas staken hun hand op en vonden het onzin, maar die hadden volgens de topwetenschapper hun eigen taal kennelijk niet goed begrepen... :') )
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:52:08 #209
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_148275612
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lidwoord

De ,het en een ,het gebruik als onnodig en inefficiënt bestempelen? Dat doe je als je er zelf moeite mee hebt zoals de onderzoekster(en vele journalisten)
There is only one religion
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:56:34 #210
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_148275701
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:52 schreef Dance99Vv het volgende:

De ,het en een ,het gebruik als onnodig en inefficiënt bestempelen? Dat doe je als je er zelf moeite mee hebt zoals de onderzoekster(en vele journalisten)
Waar haal je vandaan dat de onderzoekster er problemen mee heeft?

Beetje jammer dat je nu op de man (vrouw) gaat spelen, terwijl je verder een goed punt hebt adhv de link die je post.

De/het enerzijds en 'een' anderzijds heeft wel degelijk toegevoegde waarde. Het verschil tussen 'de' en 'het' zie ik de toegevoegde waarde niet van in, aangezien ik ook de toegevoegde waarde v/h woordgeslacht niet inzie.
Krekker is de bom!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:57:33 #211
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148275720
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:52 schreef Dance99Vv het volgende:

Beweren dat de onderzoekster (en vele journalisten) 'de', 'het' en 'een' als onnodig en inefficiënt bestempelen? Dat doe je alleen als je het artikel niet goed hebt gelezen, zoals Dance99Vv.
pi_148275802
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:24 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Volgens mij heeft men met dit onderzoek niet de intentie de taal te vereenvoudigen. Volgens mij is het meer een beschrijvend onderzoek met enkele voorspellingen/verwachtingen.
Dat. Hele topic iedereen in een stuip omdat er wat negatiefs wordt gezegd over de Nederlandse taal. Lijkt de Pietendiscussie wel :')

Objectief gezien vanuit een globaal oogpunt is de Nederlandse taal blijkbaar inefficient. Komt mij heel logisch voor. Niet voor niets dat het een van de moeilijkere talen is om te leren. Ik zou er geen nacht minder over slapen als in komende 50 tot 100 jaar de en het komen te vervallen. En dat zeg ik als taalnazi.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:07:14 #213
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_148275926
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:01 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Dat. Hele topic iedereen in een stuip omdat er wat negatiefs wordt gezegd over de Nederlandse taal. Lijkt de Pietendiscussie wel :')

Objectief gezien vanuit een globaal oogpunt is de Nederlandse taal blijkbaar inefficient. Komt mij heel logisch voor. Niet voor niets dat het een van de moeilijkere talen is om te leren. Ik zou er geen nacht minder over slapen als in komende 50 tot 100 jaar de en het komen te vervallen. En dat zeg ik als taalnazi.
over die 50 of 100 jaar is de hele nederlandse taal vervallen , zelf verboden om te spreken, je weet wel 1 europa 1 taal ,1 volk
There is only one religion
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:09:39 #214
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_148276000
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:01 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Niet voor niets dat het een van de moeilijkere talen is om te leren.
Dat valt op zich best mee hoor. Hoe moeilijk een taal is om te leren is enigszins subjectief en ook sterk afhankelijk van welke moedertaal je spreekt, maar volgens mij zijn veel Slavische en talen als Mandarijn, Kantonees (en andere talen waren intonatie zeer grote invloed heeft).

http://www.effectivelangu(...)/language-difficulty
http://twentytwowords.com(...)for-english-speakers
(Uitgangspunt is hierbij wel voor English speakers...)
Krekker is de bom!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:10:16 #215
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_148276018
Al die mensen die met Ser in discussie gaan terwijl hij echt tien talenstudies achter de rug heeft of zo _O-
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:10:18 #216
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_148276020
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:07 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

over die 50 of 100 jaar is de hele nederlandse taal vervallen , zelf verboden om te spreken, je weet wel 1 europa 1 taal ,1 volk
Ja laten we er vooral een politieke discussie van gaan maken...
Krekker is de bom!
pi_148276288
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 09:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als jij bewijs hebt dat er tonaliteit komt kijken bij het Nederlands, moet je dat snel publiceren. Dan word je wereldberoemd.

Buiten enkele metalinguïstieke dingen, is er namelijk geen tonaliteit in het Nederlands.
Niet zozeer in de taal an sich, die is slechts definiërend en afbakenend, maar de onderliggende emotionele lading en non verbale boodschappen geven ruimte voor compleetheid van onze communicatie. Als het ware de grondtonen voor onze emotionele bedoelingen in communicatie?

Ik zie dan als het ware de woorden als snaren van een instrument, de muziek als werkelijke communicatie en bedoeling. Dus verbaal en non-verbaal in een symfonie.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:27:04 #218
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148276439
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:20 schreef I-care het volgende:

[..]

Niet zozeer in de taal an sich, die is slechts definiërend en afbakenend, maar de onderliggende emotionele lading en non verbale boodschappen geven ruimte voor compleetheid van onze communicatie. Als het ware de grondtonen voor onze emotionele bedoelingen in communicatie?

Ik zie dan als het ware de woorden als snaren van een instrument, de muziek als werkelijke communicatie en bedoeling. Dus verbaal en non-verbaal in een symfonie.
Je ziet het verkeerd. De woorden zijn de noten, die aan elkaar geplakt worden tot zinsdelen, zinnen en uiteindelijk teksten (maten, bewegingen en symfonieën bij wijze van spreken). Dingen als tonaliteit zijn in het Nederlands eerder te vergelijken met tempo of kracht. De muziek blijft hetzelfde, het gaat alleen sneller of harder.

Natuurlijk kun je veel zeggen door een ander tempo of een andere kracht te gebruiken, maar het belangrijkste blijven de noten. Tempo en kracht zijn in eerste instantie ook afhankelijk van de noten: een vrolijk deuntje dat traag en zacht gespeeld wordt, zal niet goed uit de verf komen. Zo kun je een oprechte zin op een sarcastische manier uitspreken, maar dat vloekt ook.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:28:21 #219
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_148276475
het regent
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:31:02 #220
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_148276555
De regent
heitieh
pi_148276599
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 10:33 schreef sturmpie het volgende:

[..]

't fokschip is imo totaal overbodig. het kan simpeler. ik zie er zowiezo het nut niet van in.
't fokschip of kofschaap (gemakkelijker aangezien het 1 woord is) is niet bepaald ingewikkeld en dat heeft natuurlijk niets te maken met de dt waar jij het over had. Ja, de eerste paar keer dat je het gebruikt moet je even nadenken, na verloop van tijd weet je toch wel automatisch dat de f, p, k, s, c, h en t hier in zitten. Bovendien is het niet voor niets dat je voor het ene regelmatige woord een de eraan vastplakt en voor het andere regelmatige woord een de, dat heeft te maken dat diezelfde klank (in dit geval de) moeilijker te maken is wanneer je als laatste letter een f/p/k/s/c/h hebt uitgesproken dan die andere klank (in dit geval te) en vice versa.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_148276609
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je ziet het verkeerd. De woorden zijn de noten, die aan elkaar geplakt worden tot zinsdelen, zinnen en uiteindelijk teksten (maten, bewegingen en symfonieën bij wijze van spreken). Dingen als tonaliteit zijn in het Nederlands eerder te vergelijken met tempo of kracht. De muziek blijft hetzelfde, het gaat alleen sneller of harder.

Natuurlijk kun je veel zeggen door een ander tempo of een andere kracht te gebruiken, maar het belangrijkste blijven de noten. Tempo en kracht zijn in eerste instantie ook afhankelijk van de noten: een vrolijk deuntje dat traag en zacht gespeeld wordt, zal niet goed uit de verf komen. Zo kun je een oprechte zin op een sarcastische manier uitspreken, maar dat vloekt ook.
Grotendeels eens, maar niet geheel. Zeker als muziek het voorbeeld is, ik kan op mijn gitaar enkele akkoorden gebruiken en daar afwisselend met dezelfde noten dus en compleet andere emotie, en dus verhaal overbrengen.

Niet echt op onze taal van toepassing natuurlijk. Dus melodie is niet afhankelijk van noten maar van benadrukking van die noten.

Deels zeg je dat zelf ook eigenlijk, maar van vloeken hoeft geen sprake te zijn vind ik.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_148276611
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 10:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je zelf ook wel doorhebt dat dit niks anders dan een kwestie van gewenning is. Het is maar waar je mee bent opgegroeid.
Je kan dat wel slap uit je nek lullen (niets persoonlijks!) maar zoiets moet toch echt worden bewezen, dat kan je niet zomaar stellen.
#NoDAPL
pi_148276639
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 10:34 schreef Viajero het volgende:

[..]

En daarom heb ik dus taalwetenschap nooit afgemaakt. Wat een absolute onzin. Als je in "de" en "het" de klinker hetzelfde uitspreekt dan moet je echt op spraakles.
Soms moet je gewoon iets aannemen als je het niet begrijpt of er anders over denkt. Het overkomt iedereen wel eens, het is zeer frustrerend (ik weet het uit ervaring) maar het hoort er helaas bij.
#NoDAPL
  zaterdag 3 januari 2015 @ 12:36:59 #225
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148276682
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:32 schreef I-care het volgende:

[..]

Grotendeels eens, maar niet geheel. Zeker als muziek het voorbeeld is, ik kan op mijn gitaar enkele akkoorden gebruiken en daar afwisselend met dezelfde noten dus en compleet andere emotie, en dus verhaal overbrengen.

Niet echt op onze taal van toepassing natuurlijk. Dus melodie is niet afhankelijk van noten maar van benadrukking van die noten.
Probeer eens op hoeveel manieren je "Mijn hond is dood" kan zeggen. Zeg het eens vrolijk, eens verdrietig, eens vragend, eens neutraal, eens dramatisch, leg de nadruk eens op 'mijn', op 'hond', op 'is', op 'dood', en je zult zien dat je met die vier woordjes een heel gamma van betekenissen kan overdragen, afhankelijk van toon, klemtoon, luidheid et cetera. Taal kan dus ook met dezelfde woorden compleet andere emotie en dus verhaal overbrengen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')