Ja, hetzelfde hier. Ik loop nooit 5km op dat tempo in een training.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:36 schreef Corniel het volgende:
Als je een scherpe HM-tijd hebt staan wel. Als ik een een 5km-training zou doen in dat tempo denk ik dat veel mensen zich afvragen of ik niet veel te hard aan het rainen ben.
Nou precies mijn punt dusquote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:37 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Ja, hetzelfde hier. Ik loop nooit 5km op dat tempo in een training.
quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:10 schreef Wolve000 het volgende:
[..]
Ga je lekker...
Dank u. Januari is vooral lekker ambitieus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ps: Marikenloop gaat iets niet helemaal lekker mee in de OP.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Maar 12 kilometer 'snelheidswerk' is ook echt veel wat je van plan bent. Ik zou in ieder geval 50/50 doen qua tempo en rust, dat is het met de souplessemethode eigenlijk ook altijd.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:39 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Nou precies mijn punt dusHet zou wel kunnen, als tempotraining, maar dan pak ik liever een 5km of 10km crossje of wedstrijdje mee om dat te doen.
Maar nog niemand zo'n soort training gedaan dus met heel veel korte intervallen op submaximaal tempo?
Ja dat is waar. Maar mijn insteek was ook niet om het tussen 10km en HM tempo te lopen maar eerder tussen HM en D2 tempo, meer als wisselduurloop. Het lijkt me wel een leuk experimentje in ieder geval.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:43 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Maar 12 kilometer 'snelheidswerk' is ook echt veel wat je van plan bent. Ik zou in ieder geval 50/50 doen qua tempo en rust, dat is het met de souplessemethode eigenlijk ook altijd.
En dan is het qua intensiteit maar 10 versnellingen vaak, op tempo wat tussen 10k tempo en HM tempo inligt. Dertig versnellingen is hoe dan ook flink veel...
Daar klopte inderdaad niet zoveel van. Stond blijkbaar al een tijdje verkeerd, want die is gewoon uit het vorige topic meegekomen. Maar hij doet 't weer. Bedankt voor de heads-up!quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:42 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Dank u. Januari is vooral lekker ambitieus.
Ps: Marikenloop gaat iets niet helemaal lekker mee in de OP.![]()
Ik doe wel eens 2x5km op HM-tempo, maar dat is inderdaad behoorlijk pittigquote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:39 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Nou precies mijn punt dusHet zou wel kunnen, als tempotraining, maar dan pak ik liever een 5km of 10km crossje of wedstrijdje mee om dat te doen.
Maar nog niemand zo'n soort training gedaan dus met heel veel korte intervallen op submaximaal tempo?
Je idee van een training is wel prima hoor, maar als je tempo weer 'lager' is, dan zijn die 400 metertjes weer niet zo logisch in mijn ogen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:45 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja dat is waar. Maar mijn insteek was ook niet om het tussen 10km en HM tempo te lopen maar eerder tussen HM en D2 tempo, meer als wisselduurloop. Het lijkt me wel een leuk experimentje in ieder geval.
Schoenen, korte broek, lange tight, shirt, longsleeve en windjack zijn wat mij betreft de enige dingen die essentieel zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:57 schreef nickhguitar het volgende:
Heb trouwens ook al een berichtje gestuurd naar Ynske, omdat ik dacht dat het OT zou zijn, maar toch ook even hier voor wat meer input.
Op het moment heb ik alleen een korte broek+shirtje en een set thermo onderkleding (lang-lang). Wat zou ik volgens jullie (wat hebben jullie zelf) er nog meer bij om in alle verschillende weertypes te kunnen hardlopen?
Bonusvraagje; wie loopt er met een hartslagmeter? Ik zie hierboven al mensen die bewust in hartslagzones gaan lopen, doen de meesten dat hier of gaan jullie uit van jullie eigen gevoel/ademhaling?
Even nog hierop reageren want het maakt zeker wel uit. Over het algemeen krijgen haklanders vaker last van hun knieën en/of rug. Mid- en voorvoetlanders krijgen sneller last van hun achilles en kuiten. Als Nick dus snel last krijgt van zijn knieën zou het kunnen helpen om een andere loopstijl te proberen. Maar je moet het sowieso rustig opbouwen ja.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:12 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Er zijn net zo veel mensen die zonder blessures op hun hak landen. En er zijn net zo veel mensen die blessurevrij op dikke vette schoenen lopen. Dit is allemaal zo persoonlijk. Vind je het leuk om zo te lopen, moet je dat vooral doen, maar het maakt echt geen meter verschil in blessures.
In het algemeen wel, maar ik snap mossel ook. Voorvoetlanders kunnen ook knieklachten krijgen en haklanders ook pijnlijke achillespezen. Looptechniek aanpassen is wel een hele drastische verandering, terwijl het niet alle blessures tegengaat.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:38 schreef Jero_nimo het volgende:
[..]
Even nog hierop reageren want het maakt zeker wel uit. Over het algemeen krijgen haklanders vaker last van hun knieën en/of rug. Mid- en voorvoetlanders krijgen sneller last van hun achilles en kuiten. Als Nick dus snel last krijgt van zijn knieën zou het kunnen helpen om een andere loopstijl te proberen. Maar je moet het sowieso rustig opbouwen ja.
En nu lees ik pas het bericht erna waarin hij aangeeft dat hij bijna puur voorvoetlander is![]()
![]()
Dat is zeker waarquote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:49 schreef Yuki het volgende:
[..]
In het algemeen wel, maar ik snap mossel ook. Voorvoetlanders kunnen ook knieklachten krijgen en haklanders ook pijnlijke achillespezen. Looptechniek aanpassen is wel een hele drastische verandering, terwijl het niet alle blessures tegengaat.
Eerst volledig herstellen en kijken of hij - met rustig opbouwen! - normaal pijnvrij kan lopen is een stuk minder drastisch en lost misschien al genoeg op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rare regel inderdaad. Trainingstempo zegt denk ik ook helemaal niets over je kunnen. Sommige mensen trainen gewoon standaard te hard voor wat goed isquote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:02 schreef La_Tramposa het volgende:
http://losseveter.nl/2014(...)llen/#comment-171087
Interessant artikel. Alleen die Zwitserse formule lijkt mij nogal lariekoek, als je trainingstempo 12km/u is en je vetpercentage 15% loop je echt wel harder dan 3 u 37. Ik zou volgens die formule op een uur of 4.5 uitkomen (al weet ik mijn vetpercentage niet precies, maar heb het nu laag ingeschat dus zou alleen maar langzamer kunnen zijn).
Er staat wel bij dat het voor mannen geldt, dus dat kan ook het probleem zijn. Maar dan nog..
Ik vind nog steeds de HMx2 + 10% regel het meest zinnig. Bij mij wijkt dat in ieder geval maar 3 minuten af.
Bij mij 9 minuten. (4:18:36)quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:02 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik vind nog steeds de HMx2 + 10% regel het meest zinnig. Bij mij wijkt dat in ieder geval maar 3 minuten af.
De sport is 26 jaar geleden in Beltrum begonnen. Daarbij (of daarom misschien wel) is het misschien wel de mooiste en best georganiseerde run. Daar moét je de hele dus eigenlijk ook wel een keer gelopen hebben. In Beltrum is dat ook nog wel enigszins haalbaar als je gewoon goed getraind bent. Er zijn namelijk ook wel runs die zo zwaar zijn dat je voor de hele een soort superman moet zijn (Kootstertille, Neede, Gendringen).quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:51 schreef Wolve000 het volgende:
[..]
Volgens mij ging je code-dinges prima! Ik heb je er maar bij gezet. Klinkt als een pittig lange survival. Succes!
[..]
Qua kleding is t een kwestie van trial and error.Wat werkt voor jou? De 1 trekt al snel een lange tight aan en iemand anders loopt heel lang door in korte broek. Als je nog niet veel hebt zou ik wachten om dure dingen te kopen. Koop eerst eens 1 shirt met lange mouwen in de uitverkoop. Kun je kijken of dat voldoende is en zo kun je combineren en uitbreiden...quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:57 schreef nickhguitar het volgende:
Heb trouwens ook al een berichtje gestuurd naar Ynske, omdat ik dacht dat het OT zou zijn, maar toch ook even hier voor wat meer input.
Op het moment heb ik alleen een korte broek+shirtje en een set thermo onderkleding (lang-lang). Wat zou ik volgens jullie (wat hebben jullie zelf) er nog meer bij om in alle verschillende weertypes te kunnen hardlopen?
Bonusvraagje; wie loopt er met een hartslagmeter? Ik zie hierboven al mensen die bewust in hartslagzones gaan lopen, doen de meesten dat hier of gaan jullie uit van jullie eigen gevoel/ademhaling?
Dit dus... ik loop toch de nodige kilometers en redelijk intensief maar ben eigenlijk nooit echt langdurig geblesseerd geweest.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:25 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Absoluut, maar toch ben ik het wel met degene boven je eens dat hoe je loopt ook belangrijk is. Je kunt je voorstellen dat het voor iemand met overgewicht en beginnen arthrose niet fijn is om constant keihard op je hak te landen.
n=1quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:21 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Dit dus... ik loop toch de nodige kilometers en redelijk intensief maar ben eigenlijk nooit echt langdurig geblesseerd geweest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |