is dat volkoren roggemeel, of bloem?quote:Op maandag 5 januari 2015 06:43 schreef Tinuviel het volgende:
Sorry voor mijn late reactie.
Ik zag Bleie's post over mijn roggebrood nu pas. Hier is het recept:
15 g verse gist
400ml lauw warme melk/ water half en half
450 g roggemeel
450 g gewoon wit meel
1 teelepel zout
3 eetlepel olijfolie
Extra meel
1. Gist in ca. 150ml lauw warme vleoistof brokkelen, 3-4 minuten laten staan en dan goed mengen.
2. Meel en zout in een kom mengen, in het midden een kuiltje maken: olie, gistvloeistof en overige vloeistof (half melk, half water toevoegen) totdat een zacht deeg ontstaat.
3. Deeg mooi kneden. Dan deeg op een warme plek ongeveer een uur laten gaan, totdat volume verdubbeld is.
4. Deeg licht kneden, vormen tot ovaal deeg en op met meel bestuifd bakblech leggen. Nog eens 30 minuten op warme plek laten rijzen.
5. Brood met roggemeel bestuiven en in een voorverwarmde oven op 225 graden 35-40 minuten bakken. Op een cakerooster laten afkoelen.
Ik heb echter altijd iets meer vloeistof gebruikt, dan in het recept staat.
Thanks, ga ik proberen!quote:Op maandag 5 januari 2015 12:27 schreef Isegrim het volgende:
Hoog vochtpercentage, lang rijzen, heet bakken.
Wij kregen de onze van MaximusTG.quote:Op maandag 5 januari 2015 13:18 schreef -Mellow- het volgende:
Hmm, mijn desem rook destijds elke dag naar een andere vrucht. Maar ik kan me voorstellen dat het zo veel verschillende geuren aan kan nemen, dus ook stinkkaas. Maar meestal ruikt desem lekker toch?
Hoe oud is die van jullie nu Isegrim?
Er komt ook zeker een soort gedenkplaatje in onze bakkerij.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:17 schreef loecje het volgende:
eigenlijk best een mooi idee dat het desem van MaximusTG bij jullie doorleeft.
Wij ook... Hij maakte zulke prachtige dingen.quote:Op maandag 5 januari 2015 18:36 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ja heel mooi, denk nog geregeld aan hm als ik in dit topic kijk
Ik zou de dubbele hoeveelheid nemen. Ik heb zelf geen weegschaal waarmee ik 1 gram precies af kan wegen en gooi er meestal maar wat in. Ik heb zelf het idee dat de hoeveelheid niet zo precies komt.quote:Op maandag 5 januari 2015 23:01 schreef -Mellow- het volgende:
Morgen wil ik een dubbele hoeveelheid no knead broodjes bakken, maar kan ik dan dezelfde hoeveelheid (1g) gist gebruiken aangezien het toch de hele nacht staat, of moet ik ook de gist verdubbelen?
Goed idee! En dan het filmpje van Vincent ook. daar heb ik veel aan gehad in het begin.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 00:52 schreef Elleska het volgende:
Mag het complete No knead recept misschien ook in de OP? De info staat nu een beetje verspreid over de laatste topics.
Wat een mooi idee! Ik denk ook nog wel aan hem, heb in korte tijd veel van hem geleerd.quote:Op maandag 5 januari 2015 18:59 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er komt ook zeker een soort gedenkplaatje in onze bakkerij.
[..]
Wij ook... Hij maakte zulke prachtige dingen.
Ah top dankje.quote:Op maandag 5 januari 2015 06:48 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Melasse toch?
Ah, ook molasse! http://nl.wikipedia.org/wiki/Melasse
Ik heb roggebloem gebruikt. Gekocht bij de ah xl en merk is "heel holland bakt". Ik zit me net af te vragen of je in het Duits ook de 2 verschillende dingen (volkoren roggemeel en roggebloem) hebt en hoe die dan heten. In het Duitse recept stond "Roggenmehl".quote:Op maandag 5 januari 2015 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
is dat volkoren roggemeel, of bloem?
Top dankje. Waar kan ik dit kopen?quote:
Rijsmandje.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 00:34 schreef qltel het volgende:
@Benkruk: mooi brood. Hoe kom je aan die mooie horizontale strepen? Is dat van een vorm waar het brood in gelegen heeft ofzo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |