abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148203071
Hoi!!

Er zijn al een aantal topics over econometrie aangemaakt, alleen de meesten waren niet heel recent dus vandaar een nieuwe topic. :-)

Dit jaar heb ik mijn vwo-eindexamens en ben al druk bezig met mijn studiekeuze. Ik heb altijd gedacht dat ik een medische studie wilde gaan doen, maar na een aantal meeloopdagen gedaan te hebben, merkte ik dat ik geen van de medische studies écht leuk vond. Ik vond ze wel interessant, maar wil toch graag iets met wiskunde gaan doen.

Puur wiskunde studeren lijkt mij een beetje saai en iets te veel gericht op bewijzen van formules. Mijn docent raadde mij aan om te kijken naar econometrie. Daarom heb ik informatie opgezocht over deze studie en ben hier erg geïnteresseerd in geraakt. Wat ik mij wel afvraag is: (1) Wordt het lastig om econometrie te studeren als je géén economie hebt gedaan op het vwo?

Ik heb eind derde klas economie laten vallen omdat ik mijn economiedocent verschrikkelijk vond. Ik doe NT+NG met wiskunde B (gem. 9,53) en D (gem. 8,54). Wiskunde, rekenen en puzzelen met getallen vind ik erg leuk.

Een aantal andere vragen:
(2) Klopt het dat econometrie op EUR wat meer gericht is op economie dan wiskunde dan op VU/UvA? (Ik wil graag in Rotterdam of Amsterdam studeren)
(3) Wat is ongeveer de verhouding wiskunde:economie?
(4) Waarom scoren VU en UvA relatief laag op kiesjestudie.nl?
(5) Voor de econometrie studenten/afgestudeerden: waarom hebben jullie voor deze studie gekozen en waarom voor de universiteit?
(6) Ik hoorde dat er redelijk wat mensen econometrie studeren wegens goede toekomstperspectieven, dus ik vraag me af: zijn er veel groepsopdrachten bij deze studie? Ik heb best wel vervelende ervaringen gehad met mensen die meeliften voor een goed cijfer.
(7) De boeken bij econometrie zijn vaak in het Engels, hebben jullie in het begin veel moeite gehad hiermee? Ik haal redelijke cijfers voor Engels.
(8) Wat is ongeveer de verhouding meisjes:jongens bij deze studie?
(9) Welk profielpakket hadden jullie op vwo en met of zonder economie en informatica?
(10) Wordt programmeren lastig als je nog nooit geprogrammeerd hebt?
(11) Voor degenen die geen economie hadden op het vwo: hebben/hadden jullie moeite met de economievakken bij econometrie?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. :-)
Nu ga ik oud en nieuw vieren, ik wens iedereen alvast een gelukkige en gezonde 2015 toe!!

Groetjes Marie

[ Bericht 3% gewijzigd door marievz op 02-01-2015 22:12:44 ]
pi_148203287
Economie is niet nodig. Het is wel handig omdat je bij economische vakken al 'wat' kennis hebt, maar alles wordt herhaald. Bovendien stelt economie op de middelbare niet echt veel voor.

Bron: studeer zelf econometrie met c&m achtergrond.

Wat dacht je van Wiskunde studeren met track Statistiek & Econometrie, of Technische Wiskunde? Lijkt me toch een betere keuze als je toch wat meer opties wil hebben later.
pi_148203376
Gelukkig nieuw jaar alvast Marietje
pi_148203535
Oh en antwoord op je lijst met vragen:

-nvt (studeer zelf aan de RuG)
-aan de RuG is de verhouding wiskunde:statistiek:overig tot zo ver (halverwege 2e jaar) 40:40:20 (met overig bedoel ok microeco, macroeco, programmeren, finance, OR). Al deze vakken hebben natuurlijk ook enigzins wiskunde erin.
-geen idee
-ik heb zelf voor econometrie gekozen omdat ik iets met wiskunde / statistiek wou doe en dit was het enige waar ik me voor kon inschrijven ivm mijn profiel (anders had ik toch eerder wiskunde of natuurkunde gekozen). Ik ben wel erg tevreden
-bij ons zijn er ongveer 2/3 groepsopdrachten per jaar, en ik heb er niet echt problemen mee gehad. Over het algemeen is iedereen daar wel 'slim', dus veel problemen zou je niet moeten hebben.
-voor mij is engels geen probleem, maar ik ken wel een paar mensen die niet zo goed in engels zijn en toch prima mee kunnen met 7-8 gemiddeld.
-hier is de verhouding ongeveer 1:1 (groningen)
pi_148207900
Ik zat zelf lange tijd te twijfelen tussen VU en Erasmus, en had me eerst aangemeld op de VU en zelfs decentraal voor een studie gedaan waar ik was aangenomen. Godzijdank zat ik op een school waar leerlingen me wezen op dat de Amsterdamse universiteiten slecht worden beoordeeld, en op de een of andere manier dacht ik bij die decentrale selectie al "misschien moet ik toch maar naar Erasmus gaan" (dag van tevoren hadden we een fietstocht in denhaag/Westland en uiteindelijk Delft en op de een of andere manier trok mij dat ook aan voor Rotterdam) ook al had ik een positieve indruk van mijn toekomstig studiegenoten en de VU. Ik heb toen een gesprek gehad met eerst mijn mentor, die zei meteen al "in Rotterdam zijn ze bezig met dingen als toelatingsgesprekken dat is beter omdat je dan eerder de juiste studie kiest" en een dag later had ik een docent waarmee ik in een boekje keuzegids bachelor keek, conclusie was dat de Amsterdamse universiteiten met name de UvA zeer slecht scoren. Ik wilde en doe dus rechten (eerst ingeschreven bij VU later dus toch maar Erasmus) en wat mij opviel is dat van alle universiteiten in Nederland experts zeggen dat de UvA de enige echte afrader is voor rechten.
Ik heb later zelf research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de Amsterdamse Universiteiten inderdaad niet goed zijn. UvA moet je gewoon als het kan vermijden, meeste studies zijn ondermaats volgens experts en leerlingen klagen over chaos etcetera. Volgens mij gaan mensen meer naar de UvA omdat ze in Amsterdam willen zijn en bier willen drinken dan dat ze komen om een bachelor te halen. VU is wel beter maar heeft wel een aantal zwakke opleidingen, echter is het hier meer de student die ontevreden is (vaak ook wel de expert) al zijn ze op de VU wel echt aan het verbeteren. Rechtsgeleerdheid is bv zo een studie die je veel beter op de VU kan doen al las ik op een ander forum dat iemand na zijn bachelor op de VU naar een master in Tilburg ging en het hem opviel dat de mensen daar veel beter kunnen praten in juridische termen dan op de VU.
Al valt het mij op dat ik nu al meer kennis heb dan bepaalde tweedejaars rechtsgeleerdheidstudenten uit Leiden. :')

Ik raad je aan om naar Erasmus te gaan. Ik studeer er zelf en vind dit een goede universiteit. De campus is zeer fijn en mooi en de mensen zijn vrij normaal, geen overdreven kak of zo. Bij ons op de rechtenfaculteit is het meestal (niet altijd) wel goed geregeld. Je hebt les in kleine groepjes van 11 mensen en je mag vijven compenseren met zevens voor je propedeuse, maar mijn laagste cijfer tot nu toe is een 7 zonder echt veel moeite, als je gewoon je huiswerk bijhoudt haal je de tentamens makkelijk.
Ik heb zelf de afgelopen maanden al mensen enthousiast gemaakt voor Erasmus, vooral omdat het niet zo massaal is (VU/UvA hebben veel grotere werkgroepen) de universiteit internationaal goed aan staat geschreven en de mensen wel oké zijn, iedereen is welkom. Leiden/Utrecht/UvA staan bij een aantal opleidingen bekend om kak. :')

De studie econometrie ken ik niet, volgens mij is het meer een wiskundeatudie dan een economiestudie, maar alleen wisB wordt toch vereist?

Ik kan je dus niet veel informatie geven over de studie maar wel over waarom ik uiteindelijk voor Rotterdam koos en niet Amsterdam :) (al had ik het vast ook naar mijn zin als ik naar de VU was gegaan of naar Leiden of een nog andere universiteit...)

Tilburg staat trouwens ook erg goed aangeschreven maar is minder bekend als universiteit. Als het niet te ver weg is en ze daar econometrie bieden raad ik je aan om daar ook eens te kijken. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2015 01:59:12 ]
pi_148208326
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 01:55 schreef mapima het volgende:
-knip-
Ja dit was relevant geweest als marievz rechten had willen studeren.
pi_148208378
quote:
13s.gif Op donderdag 1 januari 2015 02:19 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Ja dit was relevant geweest als marievz rechten had willen studeren.
het gaat over waarom ik uiteindelijk voor Rotterdam koos en dat is vooral omdat de universiteiten slecht beoordeeld worden door zowel studenten als experts
Daarnaast ga ik in op dat Erasmus bv kleine werkgroepen heeft en je vijven kan compenseren, dat geldt volgens mij op nagenoeg iedere opleiding.
  donderdag 1 januari 2015 @ 10:59:28 #8
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148210782
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 01:55 schreef mapima het volgende:
Ik heb later zelf research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de Amsterdamse Universiteiten inderdaad niet goed zijn. UvA moet je gewoon als het kan vermijden, meeste studies zijn ondermaats volgens experts en leerlingen klagen over chaos etcetera.
Ik heb de afgelopen periode veel studenten gesproken over hun studiekeuze en dit soort verhalen hoor je vaker. Studenten die voor de UvA kiezen kom met een zelfde soort verhaal aanzetten over de EUR en over de VU. De universiteit van keuze vindt men geweldig (want dit, want zus) en de andere universiteit deugt niet (want te veel allochtonen, want te schools, want te rommelig etc.).

Hoewel het typische vrij dommige eerstejaars praat is (verdwijnt met de jaren) duidt het wel op gebrekkig research van studiekiezers die zich toch te veel nog laten leiden door praatjes uit hun omgeving en vooroordelen. Ook in jouw post komen praktisch alle bakkerspraatjes en clichés weer voorbij. Dit is interessant omdat je aangeeft zelfstandig onderzoek te hebben gedaan en je hier dus op uit bent gekomen. Ergens is er iets dus niet helemaal goed gegaan. De gebrekkige methodiek van de studiegids helpt er helaas niet bij, hoewel dat op dit moment de enige 'bron' beschikbaar is.

Paar punten:

Een universiteit wordt niet slecht beoordeeld. Dat is een vrij Amerikaanse kijk op hoger onderwijs. Een universiteit bestaat uit verschillende 'losse' organisaties (de faculteiten) die ieder een eigen beleid voeren en eigen keuzes maken. Deze keuzes zijn bepalend voor het type onderwijs dat gegeven wordt en de kennis die overgedragen wordt. Deze faculteiten en de afzonderlijke studies die zij aanbieden kunnen wel goed en/of minder goed beoordeeld worden. Dit betekent concreet dat een studie als notarieel recht niets hoeft te zeggen over een studie als geneeskunde of econometrie. Dit zijn praktisch verschillende werelden.

Een universiteit kan zich wel onderscheiden op grond van cultuur en onderwijssystematiek. Hier worden studiekiezers mee doodgegooid op open dagen en in de folders. Hoewel deze factoren voor de meeste studenten doorslaggevend zijn (waar voel jij je het meeste thuis?) is dit praktisch onmogelijk te kwantificeren of te normeren. Juist op deze punten kan de studiegids geen uitkomst bieden.

Opvallend is bijvoorbeeld jouw kwalificatie van mensen als "normaal" en niet "kak". Klaarblijkelijk kunnen mensen ook niet normaal zijn, wat een feitelijke onmogelijkheid is. Het is immers je eigen culturele referentiekader waarop je mensen beoordeelt. Dat bedoel ik dus onder andere met dat "cultuur" de doorslaggevende factor is.

Verder is de UvA momenteel de grootste en hoogst genoteerde universiteit van Nederland. Samen met de UU hebben ze ook de grootste budgetten. Hoewel dit voor studenten eigenlijk nietszeggend is zijn ze in onderwijsland wel de te kloppen partij. De andere kleinere universiteiten zetten zich af tegen de UvA. Ik weet niet met wie je gesproken hebt, maar het is opvallend dat er klaarblijkelijk geprofileerd wordt a.d.h.v een negatieve stereotypering. Nog opvallender is dat studiekiezers daar blijkbaar gevoelig voor zijn. Voor een universiteit is dat eigenlijk een best kwalijke zaak.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryon op 01-01-2015 11:07:04 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_148214118
quote:
5s.gif Op woensdag 31 december 2014 22:42 schreef marievz het volgende:
- Klopt het dat econometrie op EUR wat meer gericht is op economie dan wiskunde dan op VU/UvA? (Ik wil graag in Rotterdam of Amsterdam studeren)
- Wat is ongeveer de verhouding wiskunde:economie?
- Waarom scoren VU en UvA relatief laag op kiesjestudie.nl?
- Voor de econometrie studenten/afgestudeerden: waarom hebben jullie voor deze studie gekozen en waarom voor de universiteit?
- Ik hoorde dat er redelijk wat mensen econometrie studeren wegens goede toekomstperspectieven, dus ik vraag me af: zijn er veel groepsopdrachten bij deze studie? Ik heb best wel vervelende ervaringen gehad met mensen die meeliften voor een goed cijfer.
- De boeken bij econometrie zijn vaak in het Engels, hebben jullie in het begin veel moeite gehad hiermee? Ik haal redelijke cijfers voor Engels.
- Wat is ongeveer de verhouding meisjes:jongens bij deze studie?

- Ik studeer zelf aan de EUR, maar ik heb geen idee hoe het in Amsterdam is. Dus echt vergelijken kan ik niet.

- Ongeveer 80% niet-economie (wiskunde, programmeren, etc.), 20% economie.

- Geen idee.

- Ik wilde iets met wiskunde doen, en toen kwam ik op deze studie uit. En gekozen voor de EUR omdat die voor mij dichtbij is.

- Op de EUR heb je niet zo heel veel groepsopdrachten. In het eerste jaar sowieso bijna niet.

- Geen moeite gehad met het Engels. En je went er best wel snel aan.

- Hier is het ongeveer 75% man, 25% vrouw.
pi_148214359
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:27 schreef Ensemble het volgende:

[..]

- Ik studeer zelf aan de EUR, maar ik heb geen idee hoe het in Amsterdam is. Dus echt vergelijken kan ik niet.

- Ongeveer 80% niet-economie (wiskunde, programmeren, etc.), 20% economie.

- Geen idee.

- Ik wilde iets met wiskunde doen, en toen kwam ik op deze studie uit. En gekozen voor de EUR omdat die voor mij dichtbij is.

- Op de EUR heb je niet zo heel veel groepsopdrachten. In het eerste jaar sowieso bijna niet.

- Geen moeite gehad met het Engels. En je went er best wel snel aan.

- Hier is het ongeveer 75% man, 25% vrouw.
Dank voor je antwoorden! Welk profiel heb jij gedaan op vwo en met of zonder economie? En vind je dat ik extra economie moet volgen voordat ik econometrie ga studeren?
pi_148214473
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:34 schreef marievz het volgende:

[..]

Dank voor je antwoorden! Welk profiel heb jij gedaan op vwo en met of zonder economie? En vind je dat ik extra economie moet volgen voordat ik econometrie ga studeren?
E&M + wiskunde B, dus wel met economie. En het kan nooit kwaad natuurlijk om extra economie te volgen, maar het is zeker niet nodig. Ze beginnen gewoon bij de basis hier.
pi_148214496
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 22:51 schreef ibrkadabra het volgende:
Economie is niet nodig. Het is wel handig omdat je bij economische vakken al 'wat' kennis hebt, maar alles wordt herhaald. Bovendien stelt economie op de middelbare niet echt veel voor.

Bron: studeer zelf econometrie met c&m achtergrond.
Ah, gelukkig wordt alles herhaald. In welk jaar zit je nu?

quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 23:01 schreef ibrkadabra het volgende:

-aan de RuG is de verhouding wiskunde:statistiek:overig tot zo ver (halverwege 2e jaar) 40:40:20 (met overig bedoel ok microeco, macroeco, programmeren, finance, OR). Al deze vakken hebben natuurlijk ook enigzins wiskunde erin.
-geen idee
-ik heb zelf voor econometrie gekozen omdat ik iets met wiskunde / statistiek wou doe en dit was het enige waar ik me voor kon inschrijven ivm mijn profiel (anders had ik toch eerder wiskunde of natuurkunde gekozen). Ik ben wel erg tevreden
-bij ons zijn er ongveer 2/3 groepsopdrachten per jaar, en ik heb er niet echt problemen mee gehad. Over het algemeen is iedereen daar wel 'slim', dus veel problemen zou je niet moeten hebben.
-voor mij is engels geen probleem, maar ik ken wel een paar mensen die niet zo goed in engels zijn en toch prima mee kunnen met 7-8 gemiddeld.
Waarom heb je voor RuG gekozen? :-) Wauw, ik wist niet dat er zo veel meisjes econometrie studeerden in Groningen!
pi_148214594
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:38 schreef Ensemble het volgende:

[..]

E&M + wiskunde B, dus wel met economie. En het kan nooit kwaad natuurlijk om extra economie te volgen, maar het is zeker niet nodig. Ze beginnen gewoon bij de basis hier.
Ah, oké. In welk jaar zit jij nu?
Weet jij misschien hoeveel mensen ongeveer bij jullie het eerste jaar niet halen?
pi_148214606
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 23:01 schreef ibrkadabra het volgende:

-geen idee
Ook Groningen ja ;)
Ben zelf ook econometriestudent in Groningen (eerstejaars).
Programmeren en or zijn toch niet echt echt zo economisch, die vakken krijg je ook gewoon bij technische wiskunde?
pi_148214626
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:39 schreef marievz het volgende:

[..]

Ah, gelukkig wordt alles herhaald. In welk jaar zit je nu?

[..]

Waarom heb je voor RuG gekozen? :-) Wauw, ik wist niet dat er zo veel meisjes econometrie studeerden in Groningen!
Volgensmij is het wel een stuk lager eerder 30/70
pi_148214670
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:43 schreef marievz het volgende:

[..]

Ah, oké. In welk jaar zit jij nu?
Weet jij misschien hoeveel mensen ongeveer bij jullie het eerste jaar niet halen?
Ik ben zelf tweedejaars. Bij ons heeft iets minder dan de helft het niet gehaald.
pi_148214879
Waarom geen technische studie?
pi_148215595
quote:
10s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:53 schreef Ponjaard het volgende:
Waarom geen technische studie?
omdat je dan minder per uur verdient en alleen meer verdient dan een econoom als je een man bent en meer uren maakt
pi_148215650
quote:
11s.gif Op donderdag 1 januari 2015 10:59 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb de afgelopen periode veel studenten gesproken over hun studiekeuze en dit soort verhalen hoor je vaker. Studenten die voor de UvA kiezen kom met een zelfde soort verhaal aanzetten over de EUR en over de VU. De universiteit van keuze vindt men geweldig (want dit, want zus) en de andere universiteit deugt niet (want te veel allochtonen, want te schools, want te rommelig etc.).

Hoewel het typische vrij dommige eerstejaars praat is (verdwijnt met de jaren) duidt het wel op gebrekkig research van studiekiezers die zich toch te veel nog laten leiden door praatjes uit hun omgeving en vooroordelen. Ook in jouw post komen praktisch alle bakkerspraatjes en clichés weer voorbij. Dit is interessant omdat je aangeeft zelfstandig onderzoek te hebben gedaan en je hier dus op uit bent gekomen. Ergens is er iets dus niet helemaal goed gegaan. De gebrekkige methodiek van de studiegids helpt er helaas niet bij, hoewel dat op dit moment de enige 'bron' beschikbaar is.

Paar punten:

Een universiteit wordt niet slecht beoordeeld. Dat is een vrij Amerikaanse kijk op hoger onderwijs. Een universiteit bestaat uit verschillende 'losse' organisaties (de faculteiten) die ieder een eigen beleid voeren en eigen keuzes maken. Deze keuzes zijn bepalend voor het type onderwijs dat gegeven wordt en de kennis die overgedragen wordt. Deze faculteiten en de afzonderlijke studies die zij aanbieden kunnen wel goed en/of minder goed beoordeeld worden. Dit betekent concreet dat een studie als notarieel recht niets hoeft te zeggen over een studie als geneeskunde of econometrie. Dit zijn praktisch verschillende werelden.

Een universiteit kan zich wel onderscheiden op grond van cultuur en onderwijssystematiek. Hier worden studiekiezers mee doodgegooid op open dagen en in de folders. Hoewel deze factoren voor de meeste studenten doorslaggevend zijn (waar voel jij je het meeste thuis?) is dit praktisch onmogelijk te kwantificeren of te normeren. Juist op deze punten kan de studiegids geen uitkomst bieden.

Opvallend is bijvoorbeeld jouw kwalificatie van mensen als "normaal" en niet "kak". Klaarblijkelijk kunnen mensen ook niet normaal zijn, wat een feitelijke onmogelijkheid is. Het is immers je eigen culturele referentiekader waarop je mensen beoordeelt. Dat bedoel ik dus onder andere met dat "cultuur" de doorslaggevende factor is.

Verder is de UvA momenteel de grootste en hoogst genoteerde universiteit van Nederland. Samen met de UU hebben ze ook de grootste budgetten. Hoewel dit voor studenten eigenlijk nietszeggend is zijn ze in onderwijsland wel de te kloppen partij. De andere kleinere universiteiten zetten zich af tegen de UvA. Ik weet niet met wie je gesproken hebt, maar het is opvallend dat er klaarblijkelijk geprofileerd wordt a.d.h.v een negatieve stereotypering. Nog opvallender is dat studiekiezers daar blijkbaar gevoelig voor zijn. Voor een universiteit is dat eigenlijk een best kwalijke zaak.
De UvA scoort hoog in wereldwijde ranglijsten omdat ze enkel kijken naar hoe bekend en groot een universiteit is. Op sites als rate je bachelor wordt de UvA dan ook enorm de grond in geboord (net als inholland) het is gewoon een zeer slecht georganiseerde universiteit waar mensen alleen heen gaan om de naam van de universiteit op hun cv te kunnen zetten
pi_148220196
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:27 schreef Ensemble het volgende:
- Ongeveer 80% niet-economie (wiskunde, programmeren, etc.), 20% economie
Nog een vraag: wat houdt programmeren in? Ga je daar alleen wiskundige modellen opstellen? En hoe wordt dat getoetst (schriftelijke tentamen, verslag, computer tentamen, en/of ...)
Ik heb geen informatica in mijn profiel en ik ben niet heel bijzonder goed met computers, wordt programmeren dan heel lastig?
pi_148220268
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:13 schreef marievz het volgende:

[..]

Nog een vraag: wat houdt programmeren in? Ga je daar alleen wiskundige modellen opstellen? En hoe wordt dat getoetst (schriftelijke tentamen, verslag, computer tentamen, en/of ...)
Ik heb geen informatica in mijn profiel en ik ben niet heel bijzonder goed met computers, wordt programmeren dan heel lastig?
Ik heb gehoord dat je bij programmeren leert werken met voornamelijk R, matlab en Java.
pi_148220324
http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=4655
Daar zie je een goede omschrijving van alle vakken!
pi_148220328
quote:
Hoi!!

Er zijn al een aantal topics over econometrie aangemaakt, alleen de meesten waren niet heel recent dus vandaar een nieuwe topic. :-)

Dit jaar heb ik mijn vwo-eindexamens en ben al druk bezig met mijn studiekeuze. Ik heb altijd gedacht dat ik een medische studie wilde gaan doen, maar na een aantal meeloopdagen gedaan te hebben, merkte ik dat ik geen van de medische studies écht leuk vond. Ik vond ze wel interessant, maar wil toch graag iets met wiskunde gaan doen.

Puur wiskunde studeren lijkt mij een beetje saai en iets te veel gericht op bewijzen van formules. Mijn docent raadde mij aan om te kijken naar econometrie. Daarom heb ik informatie opgezocht over deze studie en ben hier erg geïnteresseerd in geraakt. Wat ik mij wel afvraag is: (1) Wordt het lastig om econometrie te studeren als je géén economie hebt gedaan op het vwo?

Ik heb eind derde klas economie laten vallen omdat ik mijn economiedocent verschrikkelijk vond. Ik doe NT+NG met wiskunde B (gem. 9,53) en D (gem. 8,54). Wiskunde, rekenen en puzzelen met getallen vind ik erg leuk.

(2) Klopt het dat econometrie op EUR wat meer gericht is op economie dan wiskunde dan op VU/UvA? (Ik wil graag in Rotterdam of Amsterdam studeren)
(5) Voor de econometrie studenten/afgestudeerden: waarom hebben jullie voor deze studie gekozen en waarom voor de universiteit?
(6) Ik hoorde dat er redelijk wat mensen econometrie studeren wegens goede toekomstperspectieven, dus ik vraag me af: zijn er veel groepsopdrachten bij deze studie? Ik heb best wel vervelende ervaringen gehad met mensen die meeliften voor een goed cijfer.
(7) De boeken bij econometrie zijn vaak in het Engels, hebben jullie in het begin veel moeite gehad hiermee? Ik haal redelijke cijfers voor Engels.

Nu ga ik oud en nieuw vieren, ik wens iedereen alvast een gelukkige en gezonde 2015 toe!!

Groetjes Marie
Als je wiskunde leuk vindt, dan is misschien Technische Natuurkunde wel iets. Op WO niveau is dat wel heel theoretisch en behoorlijk moeilijk.

EDIT: Foutje, volgens mij heet het Theoretische Natuurkunde. 😊

EDIT2: Nee, volgens mij toch niet. :p
http://www.phys.tue.nl

Het lijkt er op dat je je keuze al een beetje hebt gemaak, maar misschien leuk om even te kijken voor de vergelijking ofzo.

[ Bericht 3% gewijzigd door Physsic op 01-01-2015 17:23:04 ]
pi_148220771
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 14:21 schreef mapima het volgende:

[..]

omdat je dan minder per uur verdient en alleen meer verdient dan een econoom als je een man bent en meer uren maakt
Met die instelling komt daar geen verandering in. Maarja lekker belangrijk, grof geld verdien je toch wel.
pi_148220885
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:31 schreef Ponjaard het volgende:

[..]

Met die instelling komt daar geen verandering in. Maarja lekker belangrijk, grof geld verdien je toch wel.
Tsja, de mensen die een betaberoep hebben moeten protesteren omdat ze minder verdienen, niet ik.
  donderdag 1 januari 2015 @ 17:48:14 #26
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148221292
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:35 schreef mapima het volgende:

[..]

Tsja, de mensen die een betaberoep hebben moeten protesteren omdat ze minder verdienen, niet ik.
Dit is gewoon niet waar, technici verdienen juist heel erg veel vergeleken met bachelors in de alpha/gamma kant. Gemiddeld startsalaris voor een werktuigbouwkundig ingenieur volgens de Keuzegids Universiteiten 2015 is bijvoorbeeld 3100 euro per maand, voor economie ligt dit op 2500. De enige economische studie die ook maar in de buurt komt is fiscale economie met 3000 per maand, de rest ligt er ver onder. Daarnaast zijn de kansen op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden in de economie/bedrijfskunde ook erg slecht, juist omdat bedrijven een tekort hebben aan technici en een overschot aan 'bedrijfskundigen'.

En even on-topic: TS je hebt écht geen economie nodig voor econometrie, zeker niet als je Wiskunde B en D hebt met zulke extreem hoge cijfers. Bij economie leer je toch alleen maar stampwerk en trucjes die makkelijk in te halen zijn terwijl je bij wiskunde vaardigheden leert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fanest op 01-01-2015 17:54:32 ]
  donderdag 1 januari 2015 @ 17:53:50 #27
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148221461
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Als je wiskunde leuk vindt, dan is misschien Technische Natuurkunde wel iets. Op WO niveau is dat wel heel theoretisch en behoorlijk moeilijk.

EDIT: Foutje, volgens mij heet het Theoretische Natuurkunde. 😊

EDIT2: Nee, volgens mij toch niet. :p
http://www.phys.tue.nl

Het lijkt er op dat je je keuze al een beetje hebt gemaak, maar misschien leuk om even te kijken voor de vergelijking ofzo.
Je hebt 'gewoon' Natuurkunde (-en Sterrenkunde), en Technische Natuurkunde. De bachelors verschillen ongeveer voor 20% (volgens een professor aan de TU Delft). Na je bachelor Technische Natuurkunde kun je bijvoorbeeld met een kort 6 EC schakelprogramma overstappen naar de Master 'Theoretische' Natuurkunde, dit kan ook vice versa (nog makkelijker zelfs).

Econometrie en de Natuurkunde studies zijn allemaal sterk wiskundig aangelegd, maar op een heel andere manier. Het hangt er maar net van af wat je leuk en interessant vindt. De studies zijn allen zeer waardevol en het gerucht gaat dat je met een studie Natuurkunde makkelijker econoom kan worden dan met een studie Economie.
pi_148221504
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:48 schreef Fanest het volgende:

[..]

Dit is gewoon niet waar, technici verdienen juist heel erg veel vergeleken met bachelors in de alpha/gamma kant. Gemiddeld startsalaris voor een werktuigbouwkundig ingenieur volgens de Keuzegids Universiteiten 2015 is bijvoorbeeld 3100 euro per maand, voor economie ligt dit op 2500. De enige economische studie die ook maar in de buurt komt is fiscale economie met 3000 per maand, de rest ligt er ver onder. Daarnaast zijn de kansen op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden in de economie/bedrijfskunde ook erg slecht, juist omdat bedrijven een tekort hebben aan technici en een overschot aan 'bedrijfskundigen'.

En even on-topic: TS je hebt écht geen economie nodig voor econometrie, zeker niet als je Wiskunde B en D hebt met zulke extreem hoge cijfers. Bij economie leer je toch alleen maar stampwerk en trucjes die makkelijk in te halen zijn terwijl je bij wiskunde vaardigheden leert.
Ja, omdat het voornamelijk mannen zijn die het beroep volgen (mannen verdienen vaak meer) en technici meer uren in de week werken dan alfa/gamma
pi_148221507
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:48 schreef Fanest het volgende:

[..]

Dit is gewoon niet waar, technici verdienen juist heel erg veel vergeleken met bachelors in de alpha/gamma kant. Gemiddeld startsalaris voor een werktuigbouwkundig ingenieur volgens de Keuzegids Universiteiten 2015 is bijvoorbeeld 3100 euro per maand, voor economie ligt dit op 2500. De enige economische studie die ook maar in de buurt is fiscale economie met 3000 per maand, de rest ligt er ver onder. Daarnaast zijn de kansen op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden in de economie/bedrijfskunde ook erg slecht, juist omdat bedrijven een tekort hebben aan technici en een overschot aan 'bedrijfskundigen'.

Ik was hetzelfde aan het opzoeken. :) Ik dacht te zien dat Econometrie wel wat hoger stond dan Economie.

Had overigens nog nooit van deze studie gehoord. :)
  donderdag 1 januari 2015 @ 17:57:27 #30
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148221570
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:55 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik was hetzelfde aan het opzoeken. :) Ik dacht te zien dat Econometrie wel wat hoger stond dan Economie.

Had overigens nog nooit van deze studie gehoord. :)
Ik vind persoonlijk Econometrie meer een bèta-studie dan een gamma studie, maar inderdaad Econometrie zit ook op ~3100.
pi_148221607
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:53 schreef Fanest het volgende:

[..]

Je hebt 'gewoon' Natuurkunde (-en Sterrenkunde), en Technische Natuurkunde. De bachelors verschillen ongeveer voor 20% (volgens een professor aan de TU Delft). Na je bachelor Technische Natuurkunde kun je bijvoorbeeld met een kort 6 EC schakelprogramma overstappen naar de Master 'Theoretische' Natuurkunde, dit kan ook vice versa (nog makkelijker zelfs).

Econometrie en de Natuurkunde studies zijn allemaal sterk wiskundig aangelegd, maar op een heel andere manier. Het hangt er maar net van af wat je leuk en interessant vindt. De studies zijn allen zeer waardevol en het gerucht gaat dat je met een studie Natuurkunde makkelijker econoom kan worden dan met een studie Economie.
Ik neem aan dat je uni bachelor bedoeld? :)
Zelf studeer ik Technische Natuurkunde op het HBO, maar ik heb vernomen dat er veel verschil is met de WO studie Technische Natuurkunde. Die zou veel theoretischer zijn (daarom was ik even in de war met de naam).
  donderdag 1 januari 2015 @ 17:59:03 #32
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148221618
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:55 schreef mapima het volgende:

[..]

Ja, omdat het voornamelijk mannen zijn die het beroep volgen (mannen verdienen vaak meer) en technici meer uren in de week werken dan alfa/gamma
Klopt allebei, dat mannen meer verdienen is inderdaad jammer, hoewel voor vrouwen de carrièrekansen met een technische studie alsnog vrij goed zitten. Ik vraag me wel af hoe je erbij komt dat bèta's moesten protesteren voor een hoger salaris?
  donderdag 1 januari 2015 @ 17:59:38 #33
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148221633
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:58 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je uni bachelor bedoeld? :)
Zelf studeer ik Technische Natuurkunde op het HBO, maar ik heb vernomen dat er veel verschil is met de WO studie Technische Natuurkunde. Die zou veel theoretischer zijn (daarom was ik even in de war met de naam).
Ik had het de hele tijd over universiteitsstudies ja.
pi_148221689
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:59 schreef Fanest het volgende:

[..]

Ik had het de hele tijd over universiteitsstudies ja.
Oke, dank voor de info. O+
pi_148221944
quote:

[..]

Je leert een programmeertaal, waarin je gewoon standaard programmeer opgaven mee doet (niet per se wiskundig). En daarnaast leer je meerdere softwarepakketten om wiskundige modellen op te stellen en op te lossen. Het hangt een beetje van het vak af hoe het getoetst wordt.

Als je nog nooit geprogrammeerd hebt kan het lastig zijn, maar door veel te oefenen en logisch na te denken moet het wel lukken.
pi_148222227
Ik ben zelf eerstejaars econometrie in Rotterdam. Ik heb N&T met economie gedaan.

(1)Ik denk niet dat het heel belangrijk is om economie gehad te hebben. Je hebt in je eerste jaar twee economievakken maar die zijn niet heel erg moeilijk. Voor het grootste deel zijn die vakken eigenlijk herhaling van economie op de middelbare maar toch met een net iets andere kijk erop. Het is dus zeker een voordeel om economie gehad te hebben maar het is niet zo dat je de studie niet gaat halen als je geen economie hebt gedaan. Wiskunde, en in zekere zin ook andere beta-vakken, is veel belangrijker.
(2) Ik heb geen idee hoe het in Amsterdam is maar over het algemeen is ongeveer 80% van je vakken wel wiskunde. Dat zal niet heel veel verschillen tussen de universiteiten.
(3) In Rotterdam heb je in het eerste jaar 2 economievakken en in totaal heb je 13 vakken in het eerste jaar. Dus dat zegt genoeg over de verhouding.
(4) Geen idee.
(5) Ik wilde sowieso iets met wiskunde doen omdat ik er goed in was en het ook best leuk vond. Ik vond pure wiskunde echter niks voor mij. Bij econometrie gebruik je de wiskunde met een bepaald doel en dat sprak me wel aan. Ook de afwisseling in vakken vind ik een pluspunt. Ik heb voor Rotterdam gekozen omdat het me de beste universiteit leek en omdat econometrie daar het grootst is.
(6) In het eerste jaar heb je geen groepsopdrachten die echt meetellen voor een cijfer dus hier kan ik je geen antwoord op geven.
(7) In het begin vond ik het wel irritant maar het went. En als je een woord niet begrijpt kun je altijd nog een woordenboek erbij pakken. ;)
(8) In mijn jaar ongeveer 70:30 denk ik. Reken er maar niet op dat er veel meisjes rondlopen bij econometrie. Daarvoor kun je beter bij sociologie of iets dergelijks zitten. ;)
pi_148222442
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:53 schreef Fanest het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar volgens mij. Maar het is wel zo dat heel veel natuurkunde-studenten econometristen baantjes krijgen.
  donderdag 1 januari 2015 @ 18:28:49 #38
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148222455
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 18:28 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar volgens mij. Maar het is wel zo dat heel veel natuurkunde-studenten econometristen baantjes krijgen.
Wat is niet helemaal waar?
pi_148222465
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 18:28 schreef Fanest het volgende:

[..]

Wat is niet helemaal waar?
Dat een natuurkundestudent makkelijker econoom wordt dan een economie-student.
  donderdag 1 januari 2015 @ 18:30:44 #40
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148222494
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 18:29 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Dat een natuurkundestudent makkelijker econoom wordt dan een economie-student.
Aha, ja die leus hoor je nogal vaak op de bèta faculteiten, maar het is inderdaad nog nooit onderzocht neem ik aan.
pi_148222516
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 18:30 schreef Fanest het volgende:

[..]

Aha, ja die leus hoor je nogal vaak op de bèta faculteiten, maar het is inderdaad nog nooit onderzocht neem ik aan.
Ik denk het ook niet. Het is overigens wel zo dat je als natuurkundestudent makkelijk een studie economie kunt inhalen (neem ik aan). Wat economie 'lastig' maakt voor de meesten is de wiskunde en die stelt bij economie natuurlijk minder voor in vergelijking met natuurkunde.
  donderdag 1 januari 2015 @ 18:32:42 #42
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_148222525
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 18:32 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Ik denk het ook niet. Het is overigens wel zo dat je als natuurkundestudent makkelijk een studie economie kunt inhalen (neem ik aan). Wat economie 'lastig' maakt voor de meesten is de wiskunde en die stelt bij economie natuurlijk minder voor in vergelijking met natuurkunde.
Yep, dat denk ik ook.
pi_148222866
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:39 schreef marievz het volgende:

[..]

Omdat ik zelf net buiten groningen woon ;p lekker makkelijk. Het aantal meiden was ook een (aangename) verrassing voor mij. Weet niet of ons jaar representatief is hoor.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:43 schreef ibri het volgende:

[..]

Ook Groningen ja ;)
Ben zelf ook econometriestudent in Groningen (eerstejaars).
Programmeren en or zijn toch niet echt echt zo economisch, die vakken krijg je ook gewoon bij technische wiskunde?
Klopt, daarom heb ik de eco vakken en die twee vakken als 'overig' genoemd. Deze zijn over het algemeen niet echt moeilijke vakken vergeleken met statistiek/wiskunde vakken.

quote:

[..]

Je leert een (of meerdere) programmeertalen. Bij ons was het Java. We hebben ook geleerd hoe je met matlab werkt (waar je in latere vakken mee moet werken). Voor het tentamen moesten we een paar programmas gaan schrijven. Het is niet moeilijk als je gewoon er voor gaat zitten en beetje gaat experimenteren, net zoals wiskunde eigenlijk (heb zelf ook geen informatica o.i.d. gehad maar wel gewoon een 7 gehaald).
pi_148231466
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 18:20 schreef Wouterw17 het volgende:
Ik ben zelf eerstejaars econometrie in Rotterdam. Ik heb N&T met economie gedaan.

(1)Ik denk niet dat het heel belangrijk is om economie gehad te hebben. Je hebt in je eerste jaar twee economievakken maar die zijn niet heel erg moeilijk. Voor het grootste deel zijn die vakken eigenlijk herhaling van economie op de middelbare maar toch met een net iets andere kijk erop. Het is dus zeker een voordeel om economie gehad te hebben maar het is niet zo dat je de studie niet gaat halen als je geen economie hebt gedaan. Wiskunde, en in zekere zin ook andere beta-vakken, is veel belangrijker.
(2) Ik heb geen idee hoe het in Amsterdam is maar over het algemeen is ongeveer 80% van je vakken wel wiskunde. Dat zal niet heel veel verschillen tussen de universiteiten.
(3) In Rotterdam heb je in het eerste jaar 2 economievakken en in totaal heb je 13 vakken in het eerste jaar. Dus dat zegt genoeg over de verhouding.
(4) Geen idee.
(5) Ik wilde sowieso iets met wiskunde doen omdat ik er goed in was en het ook best leuk vond. Ik vond pure wiskunde echter niks voor mij. Bij econometrie gebruik je de wiskunde met een bepaald doel en dat sprak me wel aan. Ook de afwisseling in vakken vind ik een pluspunt. Ik heb voor Rotterdam gekozen omdat het me de beste universiteit leek en omdat econometrie daar het grootst is.
(6) In het eerste jaar heb je geen groepsopdrachten die echt meetellen voor een cijfer dus hier kan ik je geen antwoord op geven.
(7) In het begin vond ik het wel irritant maar het went. En als je een woord niet begrijpt kun je altijd nog een woordenboek erbij pakken. ;)
(8) In mijn jaar ongeveer 70:30 denk ik. Reken er maar niet op dat er veel meisjes rondlopen bij econometrie. Daarvoor kun je beter bij sociologie of iets dergelijks zitten. ;)
Heel erg bedankt voor je antwoorden! :-) Ben je heel veel tijd kwijt aan je studie? Heb je misschien een link waarin ik jullie rooster kan zien? :-)
En hoeveel leerlingen zitten er ongeveer in een werkgroep bij jullie?

(econometriestudenten van andere universiteiten: jullie rooster zou ik natuurlijk ook graag willen zien als dat mag/kan)
pi_148233359
Ik studeer economie in Rotterdam, in het eerste jaar volgen econometriestudenten en economiestudenten een paar dezelfde vakken. Dat zijn dan vooral de economische vakken. Bij econometrie krijg je meer wiskunde dan bij 'normale' economie. Economiestudenten volgen in plaats van meer wiskunde juist bedrijfseconomische vakken als accounting, marketing, etc.

Je hoeft dus niet bang te zijn iets van M&O terug te zien bij een studie econometrie, maar dat wist je wellicht al.

Ik heb voor Rotterdam gekozen, omdat de economiefaculteit goed staat aangeschreven. Ik ben ook bij een open dag naar de studie econometrie gaan kijken en daar werd mij verteld (promotiepraatje, maar toch) dat ze bij andere universiteiten de boeken gebruiken die door Rotterdamse hoogleraren zijn geschreven. Eén van de grondleggers van de econometrie was een Rotterdamse hoogleraar die daarvoor ook de Nobelprijs voor de economie heeft gewonnen. Ze hebben in Rotterdam dus behoorlijk wat kennis in huis.
pi_148233993
quote:
(1) Wordt het lastig om econometrie te studeren als je géén economie hebt gedaan op het vwo?
Nee totaal niet, het is veel meer een wiskundestudie dan een economiestudie. De economie die je krijgt is relatief weinig, wordt vanaf het begin uitgelegd en is het makkelijkste gedeelte van de opleiding.
quote:
Het curriculum van de bachelor econometrie is door alle universiteiten grotendeels op elkaar afgestemd

quote:
Het is over het algemeen 3/4 wiskunde and 1/4 andere vakken

quote:
De UvA is de grootste universiteit qua aantal studenten en de VU is de universiteit die het afgelopen decennia de meeste studenten erbij heeft gekregen (snelst groeiende universiteit). Daardoor zijn de faciliteiten en administratieve organisatie niet altijd optimaal. Maar de kwaliteit van het onderwijs/onderzoek betreft VU/UvA/EUR/RuG/etc. verschilt nauwelijks

quote:
Daar heeft bijna niemand moeite mee, zelfs niet mensen die een onvoldoende hadden voor Engels op het VWO. Het Engels dat je bij je opleiding krijgt is toch veel vakspecifieker en daardoor makkelijker te begrijpen

quote:
73 man, 27% vrouw
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_148234171
Als je zulke talenten hebt zou ik ze niet verspillen aan economie. Ga natuurkunde, wiskunde, scheikunde studeren en los de echt grote problemen van onze tijd op. Hell doe gewoon wiskunde en natuurkunde beiden... En bedenk straks voor ons en mooie methode voor kernfusie...
Whatever...
pi_148234235
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 23:01 schreef marievz het volgende:

[..]

Heel erg bedankt voor je antwoorden! :-) Ben je heel veel tijd kwijt aan je studie? Heb je misschien een link waarin ik jullie rooster kan zien? :-)

(econometriestudenten van andere universiteiten: jullie rooster zou ik natuurlijk ook graag willen zien als dat mag/kan)
Ik vond zelf het eerste blok vrij pittig dus daar was ik redelijk veel tijd aan kwijt. Ik denk dat ik daarbij ongeveer op 30-35 uur zat. Afgelopen blok was een stuk makkelijker. Ik denk dat ik daar in totaal 10-15 uur per week aan de studie heb gezeten. Dit is overigens ook inclusief colleges. Het verschilt dus heel erg per blok. Je zult waarschijnlijk wel meer tijd kwijt zijn dan bij de meeste studies maar het is allemaal wel goed te doen.

Een link van m'n rooster kan ik je volgens mij niet geven. Dat is namelijk allemaal persoonsgebonden. Maar je hebt voor elk vak meestal 2 hoorcolleges, 1 werkcolleges en 1 sommencollege. In een blok heb je 2 of 3 vakken dus misschien geeft dat wel een indicatie van hoe je rooster eruit komt te zien.

In een werkgroep zitten zo'n 30 mensen. Het is gewoon een soort schoolklas eigenlijk. Je moet ook minimaal 70% van de werkcolleges aanwezig zijn anders heb je geen recht meer om het tentamen te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wouterw17 op 02-01-2015 01:15:05 ]
pi_148234308
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 23:01 schreef marievz het volgende:

[..]

Hey, goed dat je serieus bezig bent met je studiekeuze!

Ik studeer ook Econometrie in Rotterdam en kan wel zeggen dat ik het erg naar mijn zin heb.

Om je even gerust te stellen. Het is totaal niet nodig om economie te hebben gevolgd of al te hebben geprogrammeerd in verschillende software pakketten. Alles wordt gedurende het jaar vanaf de basis opgebouwd en als je affiniteit met wiskunde hebt ( gezien je cijfers zit dit wel goed ;) ) en er hard voor wilt werken ( = maak al het huiswerk, ga naar colleges ) dan is Econometrie een erg leuke studie en zijn die 60 punten voor het BSA goed te halen

Als je nog een rooster oid wilt zien moet je maar een pm sturen.

PS: Je kunt ook gewoon een keer een college komen volgen op de EUR, hier staat volgens mij meer info over op de site
Nope
pi_148252286
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 00:58 schreef Spanky78 het volgende:
Als je zulke talenten hebt zou ik ze niet verspillen aan economie. Ga natuurkunde, wiskunde, scheikunde studeren en los de echt grote problemen van onze tijd op. Hell doe gewoon wiskunde en natuurkunde beiden... En bedenk straks voor ons en mooie methode voor kernfusie...
Hahaha, ik heb al naar natuurkunde en scheikunde gekeken, maar die studies passen niet echt bij mij... Sorry ;-)
En een dubbele bachelor lijkt mij sowieso veel te zwaar omdat ik heel veel sport...
pi_148253969
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 00:49 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Nee totaal niet, het is veel meer een wiskundestudie dan een economiestudie. De economie die je krijgt is relatief weinig, wordt vanaf het begin uitgelegd en is het makkelijkste gedeelte van de opleiding
Ah, dit stelt mij wel gerust. Misschien moet ik gewoon een 'Samengevat' boek kopen van economie, daar staat in het kort wel alles in wat je leert op de middelbare school denk ik.
In welk jaar zit jij en op welke universiteit? :-)

[ Bericht 3% gewijzigd door marievz op 02-01-2015 19:56:21 ]
pi_148254098
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 01:03 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Een link van m'n rooster kan ik je volgens mij niet geven. Dat is namelijk allemaal persoonsgebonden. Maar je hebt voor elk vak meestal 2 hoorcolleges, 1 werkcolleges en 1 sommencollege. In een blok heb je 2 of 3 vakken dus misschien geeft dat wel een indicatie van hoe je rooster eruit komt te zien.
2 hoorcolleges, 1 werkcollege en 1 sommencollege per vak per week neem ik aan? :-)
pi_148254203
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:49 schreef marievz het volgende:

[..]

Ah, dit stelt mij wel gerust. Misschien moet ik gewoon een 'Samengevat' boek kopen van economie, daar staat in het kort wel alles in wat je leert op de middelbare school denk ik.
Ik ben allang afgestudeerd ;)
pi_148258804
Hier nog een tweedejaars econometrie. (EUR) Volgens mij zijn al je vragen al een keer beantwoord maar het kan vast geen kwaad ze nog een keer te beantwoorden:

(1) Wordt het lastig om econometrie te studeren als je géén economie hebt gedaan op het vwo?
Nee, je zou hier totaal geen problemen mee moeten krijgen. In het eerste jaar heb je maar twee economievakken (Microeconomie en Macroeconomie). Bij beide vakken is geen voorkennis vereist. De onderwerpen worden ook op een ietwat andere manier benaderd dan op de middelbare school (Meer nadruk op formules/grafieken, minder op economische verschijnselen verklaren).

Heb zelf geen ervaring met de universiteiten in Amsterdam behalve een open dag bij de UvA, maar ik denk dat er bijna geen verschillen bestaan tussen de universiteiten op dit gebied. Misschien geeft dit vakkenoverzicht je een idee:

http://www.eur.nl/ese/inf(...)erationele_research/

Ongeveer 80:20. Die 80% wiskunde is dan weer onderverdeeld in pure wiskundevakken (Calculus, Matrix Algebra, etc) en statistiekvakken. (Probability Theory, Introduction to Statistics, Statistics, etc). Verder is er ook nog een gedeelte programmeren. In het eerste jaar aan de EUR is dit alleen maar het vak ‘Introduction to Programming’.

Geen flauw idee. Bij de open dag kreeg ik geen slechte indruk van de UvA.

Aangezien ik nogal een kluns ben, maar wel geïnteresseerd was in wiskunde, wilde ik iets studeren met zo weinig mogelijk ‘proefjes’. In eerste instantie heb ik er toen over nagedacht om theoretische wiskunde te studeren, maar na enkele ‘webklassen’ kwam ik erachter dat dit toch niet m’n ding was. (Iets te abstract) Toen kwam ik erachter dat er aan de EUR een traject was om zowel Econometrie als Economie af te ronden in vier jaar. Hier heb ik me vervolgens voor aangemeld en zo ben ik in Rotterdam beland.

Als je trouwens geïnteresseerd bent in het dubbeltraject, is hier wat meer informatie:
http://www.eur.nl/ese/pro(...)onometricseconomics/

In het eerste jaar heb je eigenlijk alleen bij ‘Introduction to Statistics’ groepsopdrachten. Soms zijn er wel vakken waarbij er de optie is om in een groep huiswerk in te leveren. Dit was meestal niet verplicht dus als je bang bent dat er mensen meeliften, is er de optie om alles zelf in te leveren. Bij econometrie valt het aantal meelifters trouwens meestal wel mee.

Hier zou ik me niet te veel zorgen over maken. Het Engels dat gebruikt wordt in de boeken is bijna altijd erg simpel Engels. Ik doe zelf het internationale traject in plaats van het Nederlandse traject en ik heb eigenlijk nog de meeste problemen gehad met het vinden van woorden bij normale gesprekken.

Bij de internationale groep was dit in eerste instantie ongeveer 40:60. Gedurende het jaar zijn er volgens mij iets meer meisjes afgevallen dan jongens, dus ik denk dat het nu eerder 30:70 is.
pi_148263321
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:35 schreef mapima het volgende:

[..]

:') :r troll
pi_148278611
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:53 schreef marievz het volgende:

[..]

2 hoorcolleges, 1 werkcollege en 1 sommencollege per vak per week neem ik aan? :-)
Ja per vak inderdaad.
pi_148288100
quote:
Hoi!!

(9) Welk profielpakket hadden jullie op vwo en met of zonder economie en informatica?
(10) Wordt programmeren lastig als je nog nooit geprogrammeerd hebt?
(11) Voor degenen die geen economie hadden op het vwo: hebben/hadden jullie moeite met de economievakken bij econometrie?

Groetjes Marie
Voor jou en alle anderen de enige relevante reactie waarmee deze draad direct op slot zou kunnen (niet dat ik daarvoor pleit ;)), het maakt geen zak uit. Heb je een voorsprongetje als je economie hebt gehad? Misschien. Is het belangrijk dat je economie hebt gehad? Nee. Wat is het beste profiel voor econometrie? NT met in ieder geval wiskunde D als keuzevak. Zelfs voor economie heb je veel meer aan wiskunde B en in het algemeen het NT of zelfs NG-profiel dan aan een het EM-profiel, voor econometrie geldt dat veel sterker. Ik denk dat je je over de technische aspecten van het programmeren geen zorgen hoeft te maken en dat de logische gedachtes er achter eerder het probleem zullen worden.
Meer hoeft er niet over gezegd te worden.
Nu ja, een opmerking nog, ga alleen aan econometrie beginnen als jij jezelf ook toegepaste wiskunde ziet studeren, doe het niet alleen zoals veel VWO-scholieren omdat je denkt slapend rijk te kunnen worden want dan ga je hard op je bek.

Oh ja, nog 1 opmerking. Jouw huidige cijfers zijn natuurlijk oké maar het zegt nog weinig over jouw geschiktheid gezien het lage niveau wat jij tot nu toe hebt gehad voor wiskunde. Het perfect beheersen van een lager niveau garandeert niet dat je het hogere niveau ook aankan en andersom is het prima mogelijk dat iemand het lagere niveau niet perfect beheerst maar wel steeds een stapje hoger aan blijft kunnen t/m een promotie. Geen zinnig woord over te zeggen dus. Houd het goed bij en het komt waarschijnlijk wel goed maar of dat het gaat komen aanwaaien of dat je je mouwen gaat moeten opstropen zal je nog moeten afwachten. Je hoeft je als meisje zeker niet te laten afschrikken, bij alle wiskunde-opleidignen is het percentage meisjes best hoog dus dat is prima te doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-01-2015 18:55:59 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_148288280
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:51 schreef bamibij het volgende:

[..]

:') :r troll
Ja, waarschijnlijk iemand die gefrustreerd is omdat ze in het verleden heeft moeten afhaken bij een bèta-opleiding. :)
Dat maakt niet uit hoor maar het is wat zuur.
#NoDAPL
pi_148288649
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:49 schreef marievz het volgende:

[..]

Dan zou ik eerder ofwel een oude versie van De Kern van de Economie kopen ofwel een buitenlands boek kopen wat speciaal is gericht op mensen die geen economie op de middelbare school hebben gehad. Ik weet dat ze in België zo'n boek hebben (vast en zeker prima te bestellen) maar je kan ook een Engelstalig boek nemen. Het maakt weinig uit op welk land het is gericht, dat de spelregels, namen van instituten en zo wat verschillen doet er weinig toe. Nodig is het echter niet, dat beetje achterstand wat je hebt haal je zo in.

quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:58 schreef marievz het volgende:

[..]

Hahaha, ik heb al naar natuurkunde en scheikunde gekeken, maar die studies passen niet echt bij mij... Sorry ;-)
En een dubbele bachelor lijkt mij sowieso veel te zwaar omdat ik heel veel sport...
Of dat je talent zo extreem groot is zal nog moeten blijken - al moet ik toegeven dat jouw cijfer voor wiskunde B imposant is - maar ik ben het met zijn advies eens dat een combi van wis- en natuurkunde de meest interessante keuze is waar je het meest mee kan doen. Je moet het natuurlijk zelf weten maar weet dat ze bijv. bij investeringsbanken net zo graag natuurkundigen en wiskundigen (maar ook elektrotechnici en werktuigkundigen) hebben als econometristen. Laat ik maar even uitleggen waarom het de meest interessante keuze is:
- aantal mogelijke richtingen waar je naar toe kan differentiëren
- degelijkheid basis (valt niet te overtreffen)
- interessantheid werk / uitdagingen

Econometrie is een prima opleiding, wis- en natuurkunde is waarschijnlijk interessanter en levert meer mogelijkheden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-01-2015 19:06:30 ]
#NoDAPL
pi_148289049
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Of dat je talent zo extreem groot is zal nog moeten blijken - al moet ik toegeven dat jouw cijfer voor wiskunde B imposant is - maar ik ben het met zijn advies eens dat een combi van wis- en natuurkunde de meest interessante keuze is waar je het meest mee kan doen. Je moet het natuurlijk zelf weten maar weet dat ze bijv. bij investeringsbanken net zo graag natuurkundigen en wiskundigen (maar ook elektrotechnici en werktuigkundigen) hebben als econometristen. Laat ik maar even uitleggen waarom het de meest interessante keuze is:
- aantal mogelijke richtingen waar je naar toe kan differentiëren
- degelijkheid basis (valt niet te overtreffen)
- interessantheid werk / uitdagingen

Econometrie is een prima opleiding, wis- en natuurkunde is waarschijnlijk interessanter en levert meer mogelijkheden.
Interessant is natuurlijk subjectief. Als zij die studies niet bij haar vindt passen, dan zal het ook niet de meest interessante keuze voor haar zijn.
pi_148289363
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:08 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Interessant is natuurlijk subjectief. Als zij die studies niet bij haar vindt passen, dan zal het ook niet de meest interessante keuze voor haar zijn.
Het probleem is dat dit waarschijnlijk een geval is van wat de boer niet kent dat vreet die niet. Ik raad haar aan om het eens wat uitvoeriger te bekijken, zich te verdiepen in het verschil tussen serieuze wiskunde en natuurkunde en VWO-wiskunde en VWO-natuurkunde. Eens bekijken wat de mogelijkheden zijn en zo. De meeste VWO-scholieren weten niet goed wat er allemaal is en wat het inhoudt dus waarschuwen wij haar om er eens naar te kijken zodat ze in ieder geval geïnformeerd een beslissing neemt.
#NoDAPL
pi_148292421
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:58 schreef marievz het volgende:

[..]

Jammer, want aan econometrie wordt de wereld helaas niet veel beter. Een paar bankiers of verzekeraars wel en je kunt zelf leuk verdienen. Maar veel succes en plezier gewenst erme :)
Whatever...
pi_148293637
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:27 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Jammer, want aan econometrie wordt de wereld helaas niet veel beter. Een paar bankiers of verzekeraars wel en je kunt zelf leuk verdienen. Maar veel succes en plezier gewenst erme :)
Dit is wel echt de grootste onzin die ik ooit op dit forum heb gelezen. En dat zegt heel wat. :')

Alsof iedereen die econometrie studeert in de financiële wereld gaat werken. Operationele research is ook een onderdeel van de studie, en je kan me niet vertellen dat dat niets toevoegt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ensemble op 03-01-2015 21:04:10 ]
pi_148303707
quote:
9s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:53 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Dit is wel echt de grootste onzin die ik ooit op dit forum heb gelezen. En dat zegt heel wat. :')

Alsof iedereen die econometrie studeert in de financiële wereld gaat werken. Operationele research is ook een onderdeel van de studie, en je kan me niet vertellen dat dat niets toevoegt.
Wat jij wilt. Ik vind het gewoon zonde om talent te verspillen aan financiele shitzooi.
Whatever...
pi_148309886
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 00:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat jij wilt. Ik vind het gewoon zonde om talent te verspillen aan financiele shitzooi.
Operations research en programmeren krijg je ook gewoon bij technische wiskunde. Je krijgt bij tw alleen geen micro macro en finance en quantative finance. 20 van de 180 punten...
pi_148313706
Als je geïnteresseerd bent in een wiskundige studie, moet je wiskunde niet zo snel wegstrepen. Met wiskunde (ook pure wiskunde) kun je met enkele bepaalde keuzevakken ook een econometrie master doen (operations research of de financiele econometrie master), een financiële wiskunde master (zoals Stochastics and Financial Mathematics) of natuurlijk nog iets compleet anders.

quote:
Puur wiskunde studeren lijkt mij een beetje saai en iets te veel gericht op bewijzen van formules.
Bewijzen van dingen is juist het leukste, want het geeft antwoord op de waarom vraag. Maar je bewijst lang niet altijd een formule (meestal niet zelfs). Je kan bijvoorbeeld ook bewijzen dat er oneindig veel priemgetallen zijn, en in zo'n bewijs komt geen formule te pas. Het mooie van wiskunde is dat je bijna niets hoeft te onthouden, maar voornamelijk vaardigheden leert die in ieder wiskundig gebied nuttig kunnen zijn. Als je een meer toegepaste studie doet (als econometrie, natuurkunde), dan leer je in de regel meer trucjes en feitjes (en dat classificeer ik zelf dan weer als saai).
pi_148313824
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 19:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het probleem is dat dit waarschijnlijk een geval is van wat de boer niet kent dat vreet die niet. Ik raad haar aan om het eens wat uitvoeriger te bekijken, zich te verdiepen in het verschil tussen serieuze wiskunde en natuurkunde en VWO-wiskunde en VWO-natuurkunde. Eens bekijken wat de mogelijkheden zijn en zo. De meeste VWO-scholieren weten niet goed wat er allemaal is en wat het inhoudt dus waarschuwen wij haar om er eens naar te kijken zodat ze in ieder geval geïnformeerd een beslissing neemt.
Hier ben ik het mee eens. Zelf was ik ook gechoqueerd door het grote verschil tussen VWO wiskunde en WO wiskunde.
pi_148314530
quote:
12s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:04 schreef thenxero het volgende:

[..]

Hier ben ik het mee eens. Zelf was ik ook gechoqueerd door het grote verschil tussen VWO wiskunde en WO wiskunde.
Ik ben niet de TS, maar ik ben hier ook benieuwd naar. Op welke manier is het verschil groot? De aanpak, de moeilijkheidsgraad? Ik ben, net als de TS, ook geïnteresseerd in een wiskundige studie, met als verschil dat ik niet dit jaar hoef te kiezen. :P
pi_148318225
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oh ja, nog 1 opmerking. Jouw huidige cijfers zijn natuurlijk oké maar het zegt nog weinig over jouw geschiktheid gezien het lage niveau wat jij tot nu toe hebt gehad voor wiskunde. Het perfect beheersen van een lager niveau garandeert niet dat je het hogere niveau ook aankan en andersom is het prima mogelijk dat iemand het lagere niveau niet perfect beheerst maar wel steeds een stapje hoger aan blijft kunnen t/m een promotie. Geen zinnig woord over te zeggen dus. Houd het goed bij en het komt waarschijnlijk wel goed maar of dat het gaat komen aanwaaien of dat je je mouwen gaat moeten opstropen zal je nog moeten afwachten. Je hoeft je als meisje zeker niet te laten afschrikken, bij alle wiskunde-opleidignen is het percentage meisjes best hoog dus dat is prima te doen.
Dit is natuurlijk waar maar over het algemeen geeft een wiskunde B (of D) cijfer wel een goede indicatie. De kans dat je met zulke cijfers voor wiskunde afvalt is vrij klein. Het zijn bij econometrie dan ook met name de mensen die matige cijfers hebben voor wiskunde B die ook daadwerkelijk afvallen. Geloof me: als je voor wiskunde D een 9.5 hebt gehaald is de kans dat je summa cum laude je P haalt veel groter dan dat je afvalt.
pi_148318289
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:25 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik ben niet de TS, maar ik ben hier ook benieuwd naar. Op welke manier is het verschil groot? De aanpak, de moeilijkheidsgraad? Ik ben, net als de TS, ook geïnteresseerd in een wiskundige studie, met als verschil dat ik niet dit jaar hoef te kiezen. :P
Naar mijn mening verschilt met name de werkdruk en het tempo waarin de wiskunde gegeven wordt. Ook wordt overal dieper op ingegaan en wordt er vooral gekeken waarom iets is zoals het is en wordt niet alles zomaar aangenomen zoals bij wiskunde B. Je zult dus meer moeten bewijzen.

Dit verschilt trouwens ook heel erg per studie. De wiskunde bij economie is denk ik vergelijkbaar en misschien zelfs makkelijker dan wiskunde B maar bij echte wiskundige studies zoals TW, econometrie, natuurkunde zal het bovenstaande wel kloppen.
pi_148319798
Het is inderdaad al eerder gezegd: overweeg wiskunde ook..

Ik ken ontzettend veel wiskundigen die in een finance specialisatie doen binnen (technische) wiskunde en er 'even een paar vakjes naast doen' om of te kunnen doorstromen naar soms een dubbele master wiskunde/econometrie of zelfs een dubbele bachelor halen met minimale uitloop.

Het punt is namelijk, econometrie is ontzettend wiskundig, klopt, maar het gaat om specialistische toegepaste wiskunde. Je leert formule x omdat het toegepast wordt in industrie y vanwege redenen. Maar de echte achtergrond waarom formule x daadwerkelijk werkt waarom het werkt, dat leer je bij een studie wiskunde. Dit is ook de reden waarom veel getalenteerde wiskundestudenten er amper moeite mee hebben om te schakelen of dubbel te studeren, want je gaat van algemene theoretische kennis, naar specialistische toegepaste kennis. Andersom is het veel lastiger.
pi_148319828
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:17 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Naar mijn mening verschilt met name de werkdruk en het tempo waarin de wiskunde gegeven wordt. Ook wordt overal dieper op ingegaan en wordt er vooral gekeken waarom iets is zoals het is en wordt niet alles zomaar aangenomen zoals bij wiskunde B. Je zult dus meer moeten bewijzen.
Dit is wel waar, maar dat is ook allemaal wel een beetje te verwachten als je wiskunde gaat studeren. Ik zit al een tijdje te typen en te backspacen, want ik kan niet echt goed uitleggen wat er dan zo anders is. Het is een combinatie van veel dingen. Bijvoorbeeld:

+ Hoe breed wiskunde is (allerlei vakgebieden waar je nog nooit van gehoord hebt)
+ Hoe diep je op een bepaald vakgebied in kan gaan (totdat je je afvraagt "waarom doen mensen dit?")
+ Dat vervolgens blijkt dat het nut heeft in andere vakgebieden
+ Hoe veel je leert vergeleken met de middelbare school (of hoe weinig je eigenlijk leerde op de middelbare school)
+ Hoe leuk het is om met medestudenten te discussiëren over hoe je iets kunt bewijzen (vrijblijvend, je hoeft dingen bijna nooit gezamelijk in te leveren)
+ Dat (bijna) iedereen zo gemotiveerd is voor zijn studie en elkaar naar een hoger niveau tilt
+ Hoe snel je analytische denken verbetert
+ Hoe ver de wiskunde ontwikkeld is, maar tegelijkertijd hoeveel onontgonnen terrein er nog is. (Veel mensen denken dat wiskunde niet in beweging is, maar dat is niet waar: er valt ontzettend veel te ontdekken.)
+ etc, etc...

Ik heb er niets op tegen als mensen liever econometrie kiezen overigens ;) , daar zijn vast ook goede redenen voor te bedenken. Als econometrist word je meer opgeleid om in een bedrijf te werken, en krijg je daarvoor de benodigde kennis toegereikt. Diepgang is dan wat minder belangrijk, en vaardigheden als programmeren en groepsprojecten zijn dan juist belangrijker en daar wordt dan ook wat meer tijd aan besteed. Als je bijvoorbeeld opgeleid wil worden tot quant bij een bank, dan zou ik denk ik econometrie kiezen.
pi_148320169
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:56 schreef Lilliesleaf het volgende:

Ik ken ontzettend veel wiskundigen die in een finance specialisatie doen binnen (technische) wiskunde en er 'even een paar vakjes naast doen' om of te kunnen doorstromen naar soms een dubbele master wiskunde/econometrie of zelfs een dubbele bachelor halen met minimale uitloop.

Het punt is namelijk, econometrie is ontzettend wiskundig, klopt, maar het gaat om specialistische toegepaste wiskunde. Je leert formule x omdat het toegepast wordt in industrie y vanwege redenen. Maar de echte achtergrond waarom formule x daadwerkelijk werkt waarom het werkt, dat leer je bij een studie wiskunde. Dit is ook de reden waarom veel getalenteerde wiskundestudenten er amper moeite mee hebben om te schakelen of dubbel te studeren, want je gaat van algemene theoretische kennis, naar specialistische toegepaste kennis. Andersom is het veel lastiger.
Even een vraagje uit puur interesse, heb je zelf econometrie of wiskunde gestudeerd? Ik studeer nu namelijk Econometrie en ik moet zeggen dat wij juist wel deze diepe kennis, over het waarom we formules gebruiken, aangeleerd krijgen.
Nope
pi_148320223
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:56 schreef Lilliesleaf het volgende:

Bij econometrie leer je ook waarom formules werken zoals ze zijn. Bij een studie wiskunde is het, denk ik, alleen veel belangrijker. Daarnaast krijg je ook veel meer wiskundevakken terwijl je bij ectrie juist weer meer statistiek, programmeren en economie krijgt.
pi_148320224
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 16:05 schreef MrRiot het volgende:

[..]

Even een vraagje uit puur interesse, heb je zelf econometrie of wiskunde gestudeerd? Ik studeer nu namelijk Econometrie en ik moet zeggen dat wij juist wel deze diepe kennis, over het waarom we formules gebruiken, aangeleerd krijgen.
Nee niet zelf, ik ken wel meerdere mensen die de een of de ander doen, dubbelen of gewisseld zijn en hierboven is een beetje de samenvatting van hun ervaringen.
pi_148320284
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:57 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ik heb er niets op tegen als mensen liever econometrie kiezen overigens ;) , daar zijn vast ook goede redenen voor te bedenken. Als econometrist word je meer opgeleid om in een bedrijf te werken, en krijg je daarvoor de benodigde kennis toegereikt. Diepgang is dan wat minder belangrijk, en vaardigheden als programmeren en groepsprojecten zijn dan juist belangrijker en daar wordt dan ook wat meer tijd aan besteed. Als je bijvoorbeeld opgeleid wil worden tot quant bij een bank, dan zou ik denk ik econometrie kiezen.
Wat mij meer aansprak aan econometrie is dat het veel veelzijdiger is. Je moet als econometrist continu schakelen tussen economie, statistiek en wiskunde. Daarnaast heb ik het idee dat je meer een soort doel voor ogen hebt. Dus dat je meer weet waar je de wiskunde uiteindelijk voor nodig hebt.
pi_148320504
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:17 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Dit verschilt trouwens ook heel erg per studie. De wiskunde bij economie is denk ik vergelijkbaar en misschien zelfs makkelijker dan wiskunde B maar bij echte wiskundige studies zoals TW, econometrie, natuurkunde zal het bovenstaande wel kloppen.
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:57 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dit is wel waar, maar dat is ook allemaal wel een beetje te verwachten als je wiskunde gaat studeren. Ik zit al een tijdje te typen en te backspacen, want ik kan niet echt goed uitleggen wat er dan zo anders is. Het is een combinatie van veel dingen. Bijvoorbeeld:

+ Hoe breed wiskunde is (allerlei vakgebieden waar je nog nooit van gehoord hebt)
+ Hoe diep je op een bepaald vakgebied in kan gaan (totdat je je afvraagt "waarom doen mensen dit?")
+ Dat vervolgens blijkt dat het nut heeft in andere vakgebieden
+ Hoe veel je leert vergeleken met de middelbare school (of hoe weinig je eigenlijk leerde op de middelbare school)
+ Hoe leuk het is om met medestudenten te discussiëren over hoe je iets kunt bewijzen (vrijblijvend, je hoeft dingen bijna nooit gezamelijk in te leveren)
+ Dat (bijna) iedereen zo gemotiveerd is voor zijn studie en elkaar naar een hoger niveau tilt
+ Hoe snel je analytische denken verbetert
+ Hoe ver de wiskunde ontwikkeld is, maar tegelijkertijd hoeveel onontgonnen terrein er nog is. (Veel mensen denken dat wiskunde niet in beweging is, maar dat is niet waar: er valt ontzettend veel te ontdekken.)
+ etc, etc...

Dank jullie voor de antwoorden! :) Hier kan ik wat mee. :)

In hoeverre is WiD op het VWO belangrijk? Met het ruimtemeetkunde deel (doorsnedes, tafereel, etc) heb ik namelijk wat moeite, kansrekening gaat prima. WiB daarentegen rol ik zo doorheen. Geen enkele moeite.
pi_148320767
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 16:09 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Wat mij meer aansprak aan econometrie is dat het veel veelzijdiger is. Je moet als econometrist continu schakelen tussen economie, statistiek en wiskunde.
Het is niet veelzijdiger omdat je eenzijdiger met de wiskunde bezig bent. Een wiskundige is wat breder met wiskunde bezig, een econometrist pakt een deel van die wiskunde en past dat toe op economie. Voor de bachelorfase maakt het weinig uit, voor de masterfase is het verschil groter. Het verschil tussen technische wiskunde en wiskunde is dan weer dat je bij technische wiskunde meer toepassingsgericht werkt maar theoretisch wat minder diep/breed gaat. Zo wordt bij een TU bijv. weinig aan meetkunde gedaan bij technische wiskunde en minder algebra behandeld. Mijn advies aan mensen die wiskunde en/of econometrie overwegen: start met wiskunde (niet aan een TU dus maar Leiden of zo), volg eventueel die paar economievakken als extra vakken en schakel dan eventueel in de master over naar econometrie. Zo zou ik het doen.
Het komt er op neer dat je zoveel mogelijk met de basisvakken wil starten (wiskunde, natuurkunde, chemie, biologie afhankelijk van waar je interesse ligt) zodat je je opties openhoudt en zoveel mogelijk kanten uit kan. Ook omdat je vaak pas tijdens het studeren ontdekt wat er allemaal is, wat je goed ligt en wat je interessant vindt. Daarom zou ik eerder met wiskunde starten (puurder, meer basis) en richting econometrie differentiëren dan dat je direct bij econometrie start.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 04-01-2015 16:27:15 ]
#NoDAPL
pi_148320861
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 16:14 schreef netchip het volgende:

[..]

[..]

In hoeverre is WiD op het VWO belangrijk? Met het ruimtemeetkunde deel (doorsnedes, tafereel, etc) heb ik namelijk wat moeite, kansrekening gaat prima. WiB daarentegen rol ik zo doorheen. Geen enkele moeite.
Wat je bij WiD leert leer je op de universiteit nog een keer als je het nodig hebt. Het grootste nut is dat je tijdens die jaren op het VWO iets meer met wiskunde bezig bent. Persoonlijk vind ik dan de toegevoegde waarde van ruimtemeetkunde het grootst, kansrekening heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde (dat leer je toch nog wel bij veel bèta-opleidingen).
#NoDAPL
pi_148321544
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 16:09 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Wat mij meer aansprak aan econometrie is dat het veel veelzijdiger is. Je moet als econometrist continu schakelen tussen economie, statistiek en wiskunde. Daarnaast heb ik het idee dat je meer een soort doel voor ogen hebt. Dus dat je meer weet waar je de wiskunde uiteindelijk voor nodig hebt.
Op zich snap ik je punt, maar met wiskunde kan je natuurlijk net zo goed naar een doel toewerken (zoals een econometrie master). Bij een studie econometrie wordt het denk ik wel sneller duidelijk waarom je leert wat je leert en hoe je dat kan gebruiken. Je moet er bij een studie wiskunde wel tegen kunnen dat het wat langer kan duren voordat de puzzelstukken in elkaar vallen.
pi_148321692
quote:

[..]

[..]

Ik heb zelf geen meetkunde meer gedaan sinds de middelbare school (ik vond het toen vreselijk en heb me er nooit meer toe gezet, maar dat was gelukkig ook niet nodig ;) ). Kansrekening wordt gewoon vanaf de basis gegeven aan de uni. Wat je al kan is meegenomen maar niet noodzakelijk. Als je door WiB heenrolt dan zal calculus op de uni ook geen probleem worden.

Is de TS nog aanwezig? :P
pi_148323153
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 00:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het bedenken van een revolutionaire theorie (wiskunde, natuurkunde) of het leveren van een cruciale bijdrage aan nucleaire fusie is bevredigender dan het bedenken van een gesofisticeerde vorm van diefstal. http://www.independent.co(...)rvation-2016088.html
#NoDAPL
pi_148323527
quote:
3s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het bedenken van een revolutionaire theorie (wiskunde, natuurkunde) of het leveren van een cruciale bijdrage aan nucleaire fusie is bevredigender dan het bedenken van een gesofisticeerde vorm van diefstal. http://www.independent.co(...)rvation-2016088.html
Dan kan je toch net zo goed zeggen dat je geen natuurkunde moet studeren omdat er atoombommen zijn gemaakt?
Financiële toepassingen zijn niet inherent fout. Bovendien inspireert de financiële wereld ook de wiskunde (en die nieuwe wiskunde kan soms ook weer buiten de financiële wereld zijn nut bewijzen).
pi_148323760
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:27 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dan kan je toch net zo goed zeggen dat je geen natuurkunde moet studeren omdat er atoombommen zijn gemaakt?
Alleen pas je in de ene sector veel vaker iets op een negatieve manier toe dan in de andere. Ik zie het nog niet snel gebeuren dat je een positieve toepassing hebt binnen de financiële sector, bijv. dat je armoede doet verdwijnen in een land of dat je goede doelden steunt of zo. De vergelijking met de atoombom is trouwens wel interessant, het is een onderschat wapen, het manipuleren van financiële markten.

quote:
Bovendien inspireert de financiële wereld ook de wiskunde (en die nieuwe wiskunde kan soms ook weer buiten de financiële wereld zijn nut bewijzen).
Voorbeeld?
#NoDAPL
pi_148324912
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Alleen pas je in de ene sector veel vaker iets op een negatieve manier toe dan in de andere. Ik zie het nog niet snel gebeuren dat je een positieve toepassing hebt binnen de financiële sector, bijv. dat je armoede doet verdwijnen in een land of dat je goede doelden steunt of zo. De vergelijking met de atoombom is trouwens wel interessant, het is een onderschat wapen, het manipuleren van financiële markten.
Dat er veel foute dingen gebeuren in een sector betekent niet dat je je er in zijn geheel tegen af moet zetten. If you can't beat them, join them. Misschien kan je nog een verschil maken.
Zo denk ik ook dat je meer voor het milieu kan betekenen door bij Shell te gaan werken, dan door jezelf aan een boorplatform vast te ketenen onder de vlag van Greenpeace.

quote:
[..]

Voorbeeld?
Ik weet wel een voorbeeld, maar er zijn er vast meer. Het is wel lastig uit te leggen zonder gebruik te maken van voorkennis.

Brownian motions zijn ontzettend veel bestudeerd, wat volgens mij grotendeels gemotiveerd is door de immense hoeveelheid financiële toepassingen. (Het concept is overigens niet ontstaan vanwege financiën, maar dat terzijde). De bekende Black-Scholes formule (waarmee ook een Nobelprijs voor de economie is verdiend) is een bekend voorbeeld van een formule die gebaseerd is op de theorie over Brownian motions. Met die formule kunnen opties geprijsd worden, en deze prijzen worden nog veelvuldig gebruikt in de financiële sector, ook al zijn er ondertussen betere modellen. Opties zijn overigens die gevreesde contracten waarop gespeculeerd kan worden.

Brownian motions hebben allerlei handige wiskundige eigenschappen, en ze kunnen gezien worden als een random walk waar je een limiet van neemt ("Donsker's Theorem"). Random walks kunnen gebruikt worden om processen te modelleren (zoals het aantal wachtenden in een netwerk van servers). Random walks hebben echter niet de mooie eigenschappen van de Brownian motion en zijn daarom moeilijk te analyseren. Om zo'n netwerk toch te kunnen analyseren en te verbeteren, kan je de random walk vertalen naar een Brownian motion, om zo een benadering voor het originele proces maken. Die benadering kan je vervolgens (proberen te) optimaliseren, en de strategie kan je weer toepassen op het originele proces. Wat dit uiteindelijk in de praktijk kan betekenen is dat het mobiel internet bijvoorbeeld weer een stuk sneller wordt. Ik sla hier natuurlijk heel veel stappen over, en het is niet exact geformuleerd, maar hopelijk is het duidelijk dat je op die manier een vertaalslag kan maken van financiële wiskunde naar operations research.

(Dit illustreert trouwens ook weer mooi hoe handig het is om een brede wiskundige basis te hebben, want dan switch je zo van finance naar OR alsof het hetzelfde is ;) )

Hopelijk maakt dit nog een beetje sense, en anders kan je me een DM sturen om niet al te off-topic te gaan ;) .
  zondag 4 januari 2015 @ 22:15:14 #86
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_148336135
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Voorbeeld?
Hoe naïef, d.m.v. econometrie kan de logistiek enorm verbeterd worden, wat de algehele productiviteit en welvaart doet stijgen.
pi_148336272
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:15 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

Hoe naïef, d.m.v. econometrie kan de logistiek enorm verbeterd worden, wat de algehele productiviteit en welvaart doet stijgen.
Dat kunnen wiskundigen toch ook prima doen?
#NoDAPL
pi_148336572
quote:

[..]

[..]

Ik heb zelf geen wiskunde D gehad maar wat ik van anderen heb gehoord is dat het op de uni in een week wel behandeld wordt. Het enige waar je iets aan hebt zijn inderdaad kansrekening (maar dat stelt bij wisD niet heel veel voor) en lineaire algebra maar ook dat leer je zo bij op de uni. Het heeft dus wel voordelen maar echt ontzettend belangrijk is het niet.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:23:11 #89
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_148336618
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat kunnen wiskundigen toch ook prima doen?
In principe is dat wiskundig werk, alleen is de toepassing daarvan binnen economische modellen.
pi_148338144
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is niet veelzijdiger omdat je eenzijdiger met de wiskunde bezig bent. Een wiskundige is wat breder met wiskunde bezig, een econometrist pakt een deel van die wiskunde en past dat toe op economie. Voor de bachelorfase maakt het weinig uit, voor de masterfase is het verschil groter. Het verschil tussen technische wiskunde en wiskunde is dan weer dat je bij technische wiskunde meer toepassingsgericht werkt maar theoretisch wat minder diep/breed gaat. Zo wordt bij een TU bijv. weinig aan meetkunde gedaan bij technische wiskunde en minder algebra behandeld. Mijn advies aan mensen die wiskunde en/of econometrie overwegen: start met wiskunde (niet aan een TU dus maar Leiden of zo), volg eventueel die paar economievakken als extra vakken en schakel dan eventueel in de master over naar econometrie. Zo zou ik het doen.
Het komt er op neer dat je zoveel mogelijk met de basisvakken wil starten (wiskunde, natuurkunde, chemie, biologie afhankelijk van waar je interesse ligt) zodat je je opties openhoudt en zoveel mogelijk kanten uit kan. Ook omdat je vaak pas tijdens het studeren ontdekt wat er allemaal is, wat je goed ligt en wat je interessant vindt. Daarom zou ik eerder met wiskunde starten (puurder, meer basis) en richting econometrie differentiëren dan dat je direct bij econometrie start.
Ik weet toch vrij zeker dat je met econometrie beter wordt voorbereid op een ectrie master dan met wiskunde hoor. Ik zou iedereen die econometrie echt leuk lijkt dan ook aanraden om gewoon econometrie te doen en niet wiskunde. Met wiskunde is inderdaad je wiskunde basis veel groter maar waar veel wiskundigen volgens mij tegenaan lopen is het statistiek-niveau bij econometrie, dat gewoon veel hoger ligt. Als je niet weet wat je wil doen maar je wil wel iets met wiskunde doen kun je inderdaad beter wiskunde studeren omdat je dan alle opties open houdt.
pi_148350368
Waarom niet voor (technische) wiskunde gaan als je niet echt affiniteit lijkt te hebben met economie?
pi_148354161
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:51 schreef Lokasenna het volgende:
Waarom niet voor (technische) wiskunde gaan als je niet echt affiniteit lijkt te hebben met economie?
Wiskunde, zelfs technische wiskunde, is vaak erg abstract en het draait enorm om theorem prooving. Niet iedereen houdt daarvan. De opleiding is een stuk theoretischer dan econometrie, informatica of natuurkunde. Als ik heel goed was in wiskunde zou ik één van die drie opleidingen kiezen in plaats van wiskunde.
pi_148354518
quote:
(11) Voor degenen die geen economie hadden op het vwo: hebben/hadden jullie moeite met de economievakken bij econometrie?[/b]
Ik heb op het VWO NT & NG gedaan zonder Economie en heb Economie gestudeerd in Rotterdam en succesvol afgerond. :) Economie op de middelbare school is totaal onnodig om Economie te studeren, laat staan Econometrie waar nog eens een stuk minder economische vakken in zitten.
pi_148354885
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 14:01 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik heb op het VWO NT & NG gedaan zonder Economie en heb Economie gestudeerd in Rotterdam en succesvol afgerond. :) Economie op de middelbare school is totaal onnodig om Economie te studeren, laat staan Econometrie waar nog eens een stuk minder economische vakken in zitten.
Was economie 1 niet vereist?
pi_148354981
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 14:12 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Was economie 1 niet vereist?
Nee. In Utrecht en Tilburg wel overigens, mede daarom ben ik ook naar Rotterdam gegaan. Ik heb geen seconde gemist dat ik geen economische achtergrond had vanaf de middelbare school. Het is mij eigenlijk een volstrekt raadsel waarom het vak Economie gegeven wordt op de middelbare school.
pi_148359723
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 16:44 schreef thenxero het volgende:

[..]

Is de TS nog aanwezig? :P
Had dit weekend een lang en zwaar toernooi en deze en volgende week SE's... Zal later reageren :)
p.s. Ik lees ondertussen wel jullie berichten

[ Bericht 2% gewijzigd door marievz op 05-01-2015 16:32:50 ]
pi_148360074
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:50 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Wiskunde, zelfs technische wiskunde, is vaak erg abstract en het draait enorm om theorem prooving. Niet iedereen houdt daarvan.
Vind ik eigenlijk ook wel een beetje... Ik vind het leuker om formules toe te passen dan theorieën bewijzen.
pi_148360607
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2015 14:15 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Nee. In Utrecht en Tilburg wel overigens, mede daarom ben ik ook naar Rotterdam gegaan. Ik heb geen seconde gemist dat ik geen economische achtergrond had vanaf de middelbare school. Het is mij eigenlijk een volstrekt raadsel waarom het vak Economie gegeven wordt op de middelbare school.
Omdat niet iedereen wiskunde, natuurkunde en scheikunde kan volgen. ;)
#NoDAPL
pi_148360673
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:36 schreef marievz het volgende:

[..]

Vind ik eigenlijk ook wel een beetje... Ik vind het leuker om formules toe te passen dan theorieën bewijzen.
Dan zou je zeker ook natuurkunde moeten overwegen. Gezien jouw cijfer voor B heb jij blijkbaar geen problemen met het beantwoorden van de meetkundevraagjes bij B, dat indiceert dat jij dat bewijzen in ieder geval wel kan. Echter gebruik je daar maar 1 manier van bewijzen, misschien vind je het leuker als je zelf ook naar de manier moet zoeken en langs verschillende routes een bewijs kan bedenken (creatiever).
#NoDAPL
pi_148361084
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:36 schreef marievz het volgende:

[..]

Baseer je dat op de meetkundebewijzen die je moest geven op de middelbare school?
  maandag 5 januari 2015 @ 17:30:34 #101
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_148361596
Als econometrie je de interessantste studie lijkt moet je dat gewoon doen, en je niet druk maken over de dingen die je niet op de middelbare school hebt gehad. Ook programmeren leer je op de uni vanaf de basis. De mensen die er al wat ervaring in hebben (op school of in hun vrije tijd) zullen er in eerste instantie makkelijker doorheen gaan en sneller klaar zijn, maar daar moet je je dan gewoon niet mee vergelijken: je leert het door het te doen. Tot ik ging studeren had ik nog nooit geprogrammeerd, maar ik ben het tijdens mijn studie leuk gaan vinden en voor mijn afstuderen deed ik uiteindelijk zelfs vrijwel niets anders (mijn eigen keuze overigens, als je programmeren heel stom vindt kan je binnen de natuurkunde nog genoeg andere kanten op, ik weet niet hoe dat bij econometrie zit).
Je zegt dat scheikunde of natuurkunde bij het meelopen niets voor je bleek te zijn. Maar heb je bijvoorbeeld ook sterrenkunde overwogen?
pi_148363003
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan zou je zeker ook natuurkunde moeten overwegen. Gezien jouw cijfer voor B heb jij blijkbaar geen problemen met het beantwoorden van de meetkundevraagjes bij B, dat indiceert dat jij dat bewijzen in ieder geval wel kan. Echter gebruik je daar maar 1 manier van bewijzen, misschien vind je het leuker als je zelf ook naar de manier moet zoeken en langs verschillende routes een bewijs kan bedenken (creatiever).
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:08 schreef thenxero het volgende:

[..]

Baseer je dat op de meetkundebewijzen die je moest geven op de middelbare school?
Nee. Al had ik wel een 10,0 voor een tt meetkunde dit jaar. Maar dat is gewoon bewijzen in de vlakke meetkunde (toch heel anders dan wat je krijgt op de uni?). Met wiskunde D hebben wij twee keer per jaar een 'wiskunde-excursie' waarbij we in de VU eerstejaars-wiskunde onderwerpen en opgaven krijgen. Dat ging een keer over bewijzen en dat vond ik heel abstract en gewoon niet leuk.
Mijn neef studeert natuurkunde aan UU, ik heb een keer met hem meegelopen maar die studie vind ik gewoon niet bij me passen. Ik vind natuurkunde op de middelbare school ook nooit echt leuk. Enige onderwerp dat ik leuk vond was elektromagnetisme. En proefjes doen bij natuur- en scheikunde vind ik vreselijk... :r
pi_148363723
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:26 schreef marievz het volgende:

[..]

[..]

Nee. Al had ik wel een 10,0 voor een tt meetkunde dit jaar. Maar dat is gewoon bewijzen in de vlakke meetkunde (toch heel anders dan wat je krijgt op de uni?).
Die meetkunde daar zal je inderdaad niets van zien. Het is meer de manier van denken die relevant is. Uiteindelijk gaat het er bij deze bewijsjes om dat je de verbanden kent en de stappen zet via deze verbanden. Bij wiskunde leer je ook op allerlei manieren te bewijzen, bijv. door een valse aanname te doen en aan te tonen dat deze aanname niet klopt (bewijs uit het ongerijmde) of door bij een formule aan te tonen dat voor een bepaalde waarde van n (als symbool gebruikt voor een willekeurig geheel getal) die formule geldt, n met 1 te verhogen en dat de uitkomst ook identiek is maar dan met +1 voor n (inductie). Zo zou je kunnen bewijzen hoe je x^n differentieert door eerst de formule te vinden voor n = 2 en dan aan te tonen dat als je n met 1 verhoogt dat je dan nog steeds dezelfde uitkomst krijgt maar dan met n+1.

quote:
Dat ging een keer over bewijzen en dat vond ik heel abstract en gewoon niet leuk.
Je moet dan wel bedenken dat jij waarschijnlijk niet bent gewend om ergens moeite voor te doen met school omdat je tot nu toe alles direct begrijpt. Dan is het even slikken als je ineens iets niet begrijpt. Bewijzen is op zich niet moeilijk maar het is een trucje wat je slechts leert door het X keer gezien en gedaan te hebben. Als het kwartje eenmaal valt dan valt het wel mee. Het gaat bij wiskunde heus niet alleen maar om bewijzen maar je moet het wel regelmatig doen.

Sowieso zou ik me niet al teveel baseren op zo'n open dag. Kijk eens naar de vakken die je bij de verschillende opleidingen krijgt, de specialisaties, beroepen die je kan uitoefenen en vervolgopleidingen die mogelijk zijn. Een voordeel van wiskunde en natuurkunde is dat je breed inzetbaar bent omdat het bij veel vakgebieden wordt gebruikt, die mensen komen daarom zo'n beetje overal terecht. Als je echter 100% zeker weet dat je econometrie wil gaan doen - waarbij ik me afvraag wat die zekerheid waard is (gebrek aan ervaring) - dan kan je natuurlijk ook prima voor econometrie kiezen. Het is een goede opleiding en je zal er zo goed als zeker een geschikte baan mee krijgen.
#NoDAPL
pi_148364221
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet dan wel bedenken dat jij waarschijnlijk niet bent gewend om ergens moeite voor te doen met school omdat je tot nu toe alles direct begrijpt. Dan is het even slikken als je ineens iets niet begrijpt.
quote:
Als het kwartje eenmaal valt dan valt het wel mee.
Dat is eigenlijk niet helemaal waar, ik had met bewijzen in de vlakke meetkunde in het begin best wel moeite en toen het kwartje uiteindelijk gevallen was (zag je wel aan mijn cijfer) vond ik dat onderwerp niet opeens heel veel leuker.
Met keuzeonderwerp partieel integreren had ik trouwens ook best veel moeite in het begin, maar dat onderwerp vond ik dan wel weer leuk...

[ Bericht 5% gewijzigd door marievz op 05-01-2015 19:10:34 ]
pi_148364660
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 19:01 schreef marievz het volgende:

[..]

[..]

Dat is eigenlijk niet helemaal waar, ik had met bewijzen in de vlakke meetkunde in het begin best wel moeite en toen het kwartje uiteindelijk gevallen was (zag je wel aan mijn cijfer) vond ik dat onderwerp niet opeens heel veel leuker.
Dat type bewijs is echter nogal saai in vergelijking met hoe het bewijzen bij wiskunde is: veel meer variatie dus veel meer creativiteit. Ik heb niet gesteld dat je het vanzelf leuker gaat vinden als je het ineens kan. ;)

De belangrijkste tip die wij jou kunnen geven is dit: besef dat jij waarschijnlijk nog een zeer beperkt beeld hebt van wat de verschillende opleidingen allemaal inhouden en wat je ermee kan doen en wat er allemaal te doen is en welke opleidingen ervoor zorgen dat jij dat kan doen. Schrijf dus niet iets af voordat je je er goed in hebt verdiept.

Trouwens, jij gaf aan dat je experimentjes niet leuk vond. Dat kan ik me goed voorstellen maar als jij een opleiding volgt waarbij je veel gaat experimenteren dan gaat het uiteindelijk veel meer om het ontwerpen van die experimenten dan het uitvoeren. Repetitieve handelingen zijn inderdaad dodelijk saai. Ik denk dat jij sowieso iets moet zoeken waar je veel creativiteit in kwijt kan gezien het gemak waarmee je blijkbaar leert, dan kom je op ontwerpen uit. Dat ontwerpen kan zowel iets fysieks als iets niet-fysieks (modelleren) zijn. Heb je ook al gekeken naar de diverse technische opleidingen (elektro,werktuig,inf, aardwetenschappen, ...)?
#NoDAPL
pi_148376402
quote:

[..]

[..]

Met keuzeonderwerp partieel integreren had ik trouwens ook best veel moeite in het begin, maar dat onderwerp vond ik dan wel weer leuk...
Hier in Groningen(econometrie) moet je bij 2 vakken tot nu toe van de 6 ook wel veel bewijzen. Ik vond het bewijzen van de n-de afgeleide best wel grappig. Partieel integreren ga je bij bijna elke beta opleiding weer terug krijgen btw.
Tijdens het college bij die 2 vakken gaat het vaak zo er staat een stelling definitie op het bord, ze geeft er uitleg over, geeft het bewijs en tenslotte geeft ze een voorbeeld. Ja bewijzen is vaak wat abstracter, maar daar ontkom je niet aan bij een beta opleiding.
pi_148377276
Met lineaire algebra - een standaardvak - moet je ook bewijzen als het goed is. De film The Matrix is trouwens genoemd naar de matrix die je in linalg de hele tijd gebruikt, die ene en nullen die je de hele tijd ziet in die film tussen die haakjes zijn die matrices.
#NoDAPL
pi_148379062
TS, waarom ben je eigenlijk geïnteresseerd in econometrie?
pi_149127626
Ja, economie stelt niks voor. Econometrie gewoon hardcore-wiskunde. Dus als je jezelf graag 30 uur per week met wiskunde bezig wil houden moet je het vooral doen.

[ Bericht 4% gewijzigd door ulq op 28-01-2015 01:20:55 ]
pi_149127715
quote:

[..]

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 01:21 schreef thenxero het volgende:
#NoDAPL
pi_149127764
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 01:21 schreef thenxero het volgende:
Iedereen die die studie doet wordt miljonair etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')