abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148203071
Hoi!!

Er zijn al een aantal topics over econometrie aangemaakt, alleen de meesten waren niet heel recent dus vandaar een nieuwe topic. :-)

Dit jaar heb ik mijn vwo-eindexamens en ben al druk bezig met mijn studiekeuze. Ik heb altijd gedacht dat ik een medische studie wilde gaan doen, maar na een aantal meeloopdagen gedaan te hebben, merkte ik dat ik geen van de medische studies écht leuk vond. Ik vond ze wel interessant, maar wil toch graag iets met wiskunde gaan doen.

Puur wiskunde studeren lijkt mij een beetje saai en iets te veel gericht op bewijzen van formules. Mijn docent raadde mij aan om te kijken naar econometrie. Daarom heb ik informatie opgezocht over deze studie en ben hier erg geïnteresseerd in geraakt. Wat ik mij wel afvraag is: (1) Wordt het lastig om econometrie te studeren als je géén economie hebt gedaan op het vwo?

Ik heb eind derde klas economie laten vallen omdat ik mijn economiedocent verschrikkelijk vond. Ik doe NT+NG met wiskunde B (gem. 9,53) en D (gem. 8,54). Wiskunde, rekenen en puzzelen met getallen vind ik erg leuk.

Een aantal andere vragen:
(2) Klopt het dat econometrie op EUR wat meer gericht is op economie dan wiskunde dan op VU/UvA? (Ik wil graag in Rotterdam of Amsterdam studeren)
(3) Wat is ongeveer de verhouding wiskunde:economie?
(4) Waarom scoren VU en UvA relatief laag op kiesjestudie.nl?
(5) Voor de econometrie studenten/afgestudeerden: waarom hebben jullie voor deze studie gekozen en waarom voor de universiteit?
(6) Ik hoorde dat er redelijk wat mensen econometrie studeren wegens goede toekomstperspectieven, dus ik vraag me af: zijn er veel groepsopdrachten bij deze studie? Ik heb best wel vervelende ervaringen gehad met mensen die meeliften voor een goed cijfer.
(7) De boeken bij econometrie zijn vaak in het Engels, hebben jullie in het begin veel moeite gehad hiermee? Ik haal redelijke cijfers voor Engels.
(8) Wat is ongeveer de verhouding meisjes:jongens bij deze studie?
(9) Welk profielpakket hadden jullie op vwo en met of zonder economie en informatica?
(10) Wordt programmeren lastig als je nog nooit geprogrammeerd hebt?
(11) Voor degenen die geen economie hadden op het vwo: hebben/hadden jullie moeite met de economievakken bij econometrie?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. :-)
Nu ga ik oud en nieuw vieren, ik wens iedereen alvast een gelukkige en gezonde 2015 toe!!

Groetjes Marie

[ Bericht 3% gewijzigd door marievz op 02-01-2015 22:12:44 ]
pi_148203287
Economie is niet nodig. Het is wel handig omdat je bij economische vakken al 'wat' kennis hebt, maar alles wordt herhaald. Bovendien stelt economie op de middelbare niet echt veel voor.

Bron: studeer zelf econometrie met c&m achtergrond.

Wat dacht je van Wiskunde studeren met track Statistiek & Econometrie, of Technische Wiskunde? Lijkt me toch een betere keuze als je toch wat meer opties wil hebben later.
pi_148203376
Gelukkig nieuw jaar alvast Marietje
pi_148203535
Oh en antwoord op je lijst met vragen:

-nvt (studeer zelf aan de RuG)
-aan de RuG is de verhouding wiskunde:statistiek:overig tot zo ver (halverwege 2e jaar) 40:40:20 (met overig bedoel ok microeco, macroeco, programmeren, finance, OR). Al deze vakken hebben natuurlijk ook enigzins wiskunde erin.
-geen idee
-ik heb zelf voor econometrie gekozen omdat ik iets met wiskunde / statistiek wou doe en dit was het enige waar ik me voor kon inschrijven ivm mijn profiel (anders had ik toch eerder wiskunde of natuurkunde gekozen). Ik ben wel erg tevreden
-bij ons zijn er ongveer 2/3 groepsopdrachten per jaar, en ik heb er niet echt problemen mee gehad. Over het algemeen is iedereen daar wel 'slim', dus veel problemen zou je niet moeten hebben.
-voor mij is engels geen probleem, maar ik ken wel een paar mensen die niet zo goed in engels zijn en toch prima mee kunnen met 7-8 gemiddeld.
-hier is de verhouding ongeveer 1:1 (groningen)
pi_148207900
Ik zat zelf lange tijd te twijfelen tussen VU en Erasmus, en had me eerst aangemeld op de VU en zelfs decentraal voor een studie gedaan waar ik was aangenomen. Godzijdank zat ik op een school waar leerlingen me wezen op dat de Amsterdamse universiteiten slecht worden beoordeeld, en op de een of andere manier dacht ik bij die decentrale selectie al "misschien moet ik toch maar naar Erasmus gaan" (dag van tevoren hadden we een fietstocht in denhaag/Westland en uiteindelijk Delft en op de een of andere manier trok mij dat ook aan voor Rotterdam) ook al had ik een positieve indruk van mijn toekomstig studiegenoten en de VU. Ik heb toen een gesprek gehad met eerst mijn mentor, die zei meteen al "in Rotterdam zijn ze bezig met dingen als toelatingsgesprekken dat is beter omdat je dan eerder de juiste studie kiest" en een dag later had ik een docent waarmee ik in een boekje keuzegids bachelor keek, conclusie was dat de Amsterdamse universiteiten met name de UvA zeer slecht scoren. Ik wilde en doe dus rechten (eerst ingeschreven bij VU later dus toch maar Erasmus) en wat mij opviel is dat van alle universiteiten in Nederland experts zeggen dat de UvA de enige echte afrader is voor rechten.
Ik heb later zelf research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de Amsterdamse Universiteiten inderdaad niet goed zijn. UvA moet je gewoon als het kan vermijden, meeste studies zijn ondermaats volgens experts en leerlingen klagen over chaos etcetera. Volgens mij gaan mensen meer naar de UvA omdat ze in Amsterdam willen zijn en bier willen drinken dan dat ze komen om een bachelor te halen. VU is wel beter maar heeft wel een aantal zwakke opleidingen, echter is het hier meer de student die ontevreden is (vaak ook wel de expert) al zijn ze op de VU wel echt aan het verbeteren. Rechtsgeleerdheid is bv zo een studie die je veel beter op de VU kan doen al las ik op een ander forum dat iemand na zijn bachelor op de VU naar een master in Tilburg ging en het hem opviel dat de mensen daar veel beter kunnen praten in juridische termen dan op de VU.
Al valt het mij op dat ik nu al meer kennis heb dan bepaalde tweedejaars rechtsgeleerdheidstudenten uit Leiden. :')

Ik raad je aan om naar Erasmus te gaan. Ik studeer er zelf en vind dit een goede universiteit. De campus is zeer fijn en mooi en de mensen zijn vrij normaal, geen overdreven kak of zo. Bij ons op de rechtenfaculteit is het meestal (niet altijd) wel goed geregeld. Je hebt les in kleine groepjes van 11 mensen en je mag vijven compenseren met zevens voor je propedeuse, maar mijn laagste cijfer tot nu toe is een 7 zonder echt veel moeite, als je gewoon je huiswerk bijhoudt haal je de tentamens makkelijk.
Ik heb zelf de afgelopen maanden al mensen enthousiast gemaakt voor Erasmus, vooral omdat het niet zo massaal is (VU/UvA hebben veel grotere werkgroepen) de universiteit internationaal goed aan staat geschreven en de mensen wel oké zijn, iedereen is welkom. Leiden/Utrecht/UvA staan bij een aantal opleidingen bekend om kak. :')

De studie econometrie ken ik niet, volgens mij is het meer een wiskundeatudie dan een economiestudie, maar alleen wisB wordt toch vereist?

Ik kan je dus niet veel informatie geven over de studie maar wel over waarom ik uiteindelijk voor Rotterdam koos en niet Amsterdam :) (al had ik het vast ook naar mijn zin als ik naar de VU was gegaan of naar Leiden of een nog andere universiteit...)

Tilburg staat trouwens ook erg goed aangeschreven maar is minder bekend als universiteit. Als het niet te ver weg is en ze daar econometrie bieden raad ik je aan om daar ook eens te kijken. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2015 01:59:12 ]
pi_148208326
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 01:55 schreef mapima het volgende:
-knip-
Ja dit was relevant geweest als marievz rechten had willen studeren.
pi_148208378
quote:
13s.gif Op donderdag 1 januari 2015 02:19 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Ja dit was relevant geweest als marievz rechten had willen studeren.
het gaat over waarom ik uiteindelijk voor Rotterdam koos en dat is vooral omdat de universiteiten slecht beoordeeld worden door zowel studenten als experts
Daarnaast ga ik in op dat Erasmus bv kleine werkgroepen heeft en je vijven kan compenseren, dat geldt volgens mij op nagenoeg iedere opleiding.
  donderdag 1 januari 2015 @ 10:59:28 #8
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148210782
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 01:55 schreef mapima het volgende:
Ik heb later zelf research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de Amsterdamse Universiteiten inderdaad niet goed zijn. UvA moet je gewoon als het kan vermijden, meeste studies zijn ondermaats volgens experts en leerlingen klagen over chaos etcetera.
Ik heb de afgelopen periode veel studenten gesproken over hun studiekeuze en dit soort verhalen hoor je vaker. Studenten die voor de UvA kiezen kom met een zelfde soort verhaal aanzetten over de EUR en over de VU. De universiteit van keuze vindt men geweldig (want dit, want zus) en de andere universiteit deugt niet (want te veel allochtonen, want te schools, want te rommelig etc.).

Hoewel het typische vrij dommige eerstejaars praat is (verdwijnt met de jaren) duidt het wel op gebrekkig research van studiekiezers die zich toch te veel nog laten leiden door praatjes uit hun omgeving en vooroordelen. Ook in jouw post komen praktisch alle bakkerspraatjes en clichés weer voorbij. Dit is interessant omdat je aangeeft zelfstandig onderzoek te hebben gedaan en je hier dus op uit bent gekomen. Ergens is er iets dus niet helemaal goed gegaan. De gebrekkige methodiek van de studiegids helpt er helaas niet bij, hoewel dat op dit moment de enige 'bron' beschikbaar is.

Paar punten:

Een universiteit wordt niet slecht beoordeeld. Dat is een vrij Amerikaanse kijk op hoger onderwijs. Een universiteit bestaat uit verschillende 'losse' organisaties (de faculteiten) die ieder een eigen beleid voeren en eigen keuzes maken. Deze keuzes zijn bepalend voor het type onderwijs dat gegeven wordt en de kennis die overgedragen wordt. Deze faculteiten en de afzonderlijke studies die zij aanbieden kunnen wel goed en/of minder goed beoordeeld worden. Dit betekent concreet dat een studie als notarieel recht niets hoeft te zeggen over een studie als geneeskunde of econometrie. Dit zijn praktisch verschillende werelden.

Een universiteit kan zich wel onderscheiden op grond van cultuur en onderwijssystematiek. Hier worden studiekiezers mee doodgegooid op open dagen en in de folders. Hoewel deze factoren voor de meeste studenten doorslaggevend zijn (waar voel jij je het meeste thuis?) is dit praktisch onmogelijk te kwantificeren of te normeren. Juist op deze punten kan de studiegids geen uitkomst bieden.

Opvallend is bijvoorbeeld jouw kwalificatie van mensen als "normaal" en niet "kak". Klaarblijkelijk kunnen mensen ook niet normaal zijn, wat een feitelijke onmogelijkheid is. Het is immers je eigen culturele referentiekader waarop je mensen beoordeelt. Dat bedoel ik dus onder andere met dat "cultuur" de doorslaggevende factor is.

Verder is de UvA momenteel de grootste en hoogst genoteerde universiteit van Nederland. Samen met de UU hebben ze ook de grootste budgetten. Hoewel dit voor studenten eigenlijk nietszeggend is zijn ze in onderwijsland wel de te kloppen partij. De andere kleinere universiteiten zetten zich af tegen de UvA. Ik weet niet met wie je gesproken hebt, maar het is opvallend dat er klaarblijkelijk geprofileerd wordt a.d.h.v een negatieve stereotypering. Nog opvallender is dat studiekiezers daar blijkbaar gevoelig voor zijn. Voor een universiteit is dat eigenlijk een best kwalijke zaak.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryon op 01-01-2015 11:07:04 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_148214118
quote:
5s.gif Op woensdag 31 december 2014 22:42 schreef marievz het volgende:
- Klopt het dat econometrie op EUR wat meer gericht is op economie dan wiskunde dan op VU/UvA? (Ik wil graag in Rotterdam of Amsterdam studeren)
- Wat is ongeveer de verhouding wiskunde:economie?
- Waarom scoren VU en UvA relatief laag op kiesjestudie.nl?
- Voor de econometrie studenten/afgestudeerden: waarom hebben jullie voor deze studie gekozen en waarom voor de universiteit?
- Ik hoorde dat er redelijk wat mensen econometrie studeren wegens goede toekomstperspectieven, dus ik vraag me af: zijn er veel groepsopdrachten bij deze studie? Ik heb best wel vervelende ervaringen gehad met mensen die meeliften voor een goed cijfer.
- De boeken bij econometrie zijn vaak in het Engels, hebben jullie in het begin veel moeite gehad hiermee? Ik haal redelijke cijfers voor Engels.
- Wat is ongeveer de verhouding meisjes:jongens bij deze studie?

- Ik studeer zelf aan de EUR, maar ik heb geen idee hoe het in Amsterdam is. Dus echt vergelijken kan ik niet.

- Ongeveer 80% niet-economie (wiskunde, programmeren, etc.), 20% economie.

- Geen idee.

- Ik wilde iets met wiskunde doen, en toen kwam ik op deze studie uit. En gekozen voor de EUR omdat die voor mij dichtbij is.

- Op de EUR heb je niet zo heel veel groepsopdrachten. In het eerste jaar sowieso bijna niet.

- Geen moeite gehad met het Engels. En je went er best wel snel aan.

- Hier is het ongeveer 75% man, 25% vrouw.
pi_148214359
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:27 schreef Ensemble het volgende:

[..]

- Ik studeer zelf aan de EUR, maar ik heb geen idee hoe het in Amsterdam is. Dus echt vergelijken kan ik niet.

- Ongeveer 80% niet-economie (wiskunde, programmeren, etc.), 20% economie.

- Geen idee.

- Ik wilde iets met wiskunde doen, en toen kwam ik op deze studie uit. En gekozen voor de EUR omdat die voor mij dichtbij is.

- Op de EUR heb je niet zo heel veel groepsopdrachten. In het eerste jaar sowieso bijna niet.

- Geen moeite gehad met het Engels. En je went er best wel snel aan.

- Hier is het ongeveer 75% man, 25% vrouw.
Dank voor je antwoorden! Welk profiel heb jij gedaan op vwo en met of zonder economie? En vind je dat ik extra economie moet volgen voordat ik econometrie ga studeren?
pi_148214473
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:34 schreef marievz het volgende:

[..]

Dank voor je antwoorden! Welk profiel heb jij gedaan op vwo en met of zonder economie? En vind je dat ik extra economie moet volgen voordat ik econometrie ga studeren?
E&M + wiskunde B, dus wel met economie. En het kan nooit kwaad natuurlijk om extra economie te volgen, maar het is zeker niet nodig. Ze beginnen gewoon bij de basis hier.
pi_148214496
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 22:51 schreef ibrkadabra het volgende:
Economie is niet nodig. Het is wel handig omdat je bij economische vakken al 'wat' kennis hebt, maar alles wordt herhaald. Bovendien stelt economie op de middelbare niet echt veel voor.

Bron: studeer zelf econometrie met c&m achtergrond.
Ah, gelukkig wordt alles herhaald. In welk jaar zit je nu?

quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 23:01 schreef ibrkadabra het volgende:

-aan de RuG is de verhouding wiskunde:statistiek:overig tot zo ver (halverwege 2e jaar) 40:40:20 (met overig bedoel ok microeco, macroeco, programmeren, finance, OR). Al deze vakken hebben natuurlijk ook enigzins wiskunde erin.
-geen idee
-ik heb zelf voor econometrie gekozen omdat ik iets met wiskunde / statistiek wou doe en dit was het enige waar ik me voor kon inschrijven ivm mijn profiel (anders had ik toch eerder wiskunde of natuurkunde gekozen). Ik ben wel erg tevreden
-bij ons zijn er ongveer 2/3 groepsopdrachten per jaar, en ik heb er niet echt problemen mee gehad. Over het algemeen is iedereen daar wel 'slim', dus veel problemen zou je niet moeten hebben.
-voor mij is engels geen probleem, maar ik ken wel een paar mensen die niet zo goed in engels zijn en toch prima mee kunnen met 7-8 gemiddeld.
Waarom heb je voor RuG gekozen? :-) Wauw, ik wist niet dat er zo veel meisjes econometrie studeerden in Groningen!
pi_148214594
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:38 schreef Ensemble het volgende:

[..]

E&M + wiskunde B, dus wel met economie. En het kan nooit kwaad natuurlijk om extra economie te volgen, maar het is zeker niet nodig. Ze beginnen gewoon bij de basis hier.
Ah, oké. In welk jaar zit jij nu?
Weet jij misschien hoeveel mensen ongeveer bij jullie het eerste jaar niet halen?
pi_148214606
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 23:01 schreef ibrkadabra het volgende:

-geen idee
Ook Groningen ja ;)
Ben zelf ook econometriestudent in Groningen (eerstejaars).
Programmeren en or zijn toch niet echt echt zo economisch, die vakken krijg je ook gewoon bij technische wiskunde?
pi_148214626
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:39 schreef marievz het volgende:

[..]

Ah, gelukkig wordt alles herhaald. In welk jaar zit je nu?

[..]

Waarom heb je voor RuG gekozen? :-) Wauw, ik wist niet dat er zo veel meisjes econometrie studeerden in Groningen!
Volgensmij is het wel een stuk lager eerder 30/70
pi_148214670
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:43 schreef marievz het volgende:

[..]

Ah, oké. In welk jaar zit jij nu?
Weet jij misschien hoeveel mensen ongeveer bij jullie het eerste jaar niet halen?
Ik ben zelf tweedejaars. Bij ons heeft iets minder dan de helft het niet gehaald.
pi_148214879
Waarom geen technische studie?
pi_148215595
quote:
10s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:53 schreef Ponjaard het volgende:
Waarom geen technische studie?
omdat je dan minder per uur verdient en alleen meer verdient dan een econoom als je een man bent en meer uren maakt
pi_148215650
quote:
11s.gif Op donderdag 1 januari 2015 10:59 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb de afgelopen periode veel studenten gesproken over hun studiekeuze en dit soort verhalen hoor je vaker. Studenten die voor de UvA kiezen kom met een zelfde soort verhaal aanzetten over de EUR en over de VU. De universiteit van keuze vindt men geweldig (want dit, want zus) en de andere universiteit deugt niet (want te veel allochtonen, want te schools, want te rommelig etc.).

Hoewel het typische vrij dommige eerstejaars praat is (verdwijnt met de jaren) duidt het wel op gebrekkig research van studiekiezers die zich toch te veel nog laten leiden door praatjes uit hun omgeving en vooroordelen. Ook in jouw post komen praktisch alle bakkerspraatjes en clichés weer voorbij. Dit is interessant omdat je aangeeft zelfstandig onderzoek te hebben gedaan en je hier dus op uit bent gekomen. Ergens is er iets dus niet helemaal goed gegaan. De gebrekkige methodiek van de studiegids helpt er helaas niet bij, hoewel dat op dit moment de enige 'bron' beschikbaar is.

Paar punten:

Een universiteit wordt niet slecht beoordeeld. Dat is een vrij Amerikaanse kijk op hoger onderwijs. Een universiteit bestaat uit verschillende 'losse' organisaties (de faculteiten) die ieder een eigen beleid voeren en eigen keuzes maken. Deze keuzes zijn bepalend voor het type onderwijs dat gegeven wordt en de kennis die overgedragen wordt. Deze faculteiten en de afzonderlijke studies die zij aanbieden kunnen wel goed en/of minder goed beoordeeld worden. Dit betekent concreet dat een studie als notarieel recht niets hoeft te zeggen over een studie als geneeskunde of econometrie. Dit zijn praktisch verschillende werelden.

Een universiteit kan zich wel onderscheiden op grond van cultuur en onderwijssystematiek. Hier worden studiekiezers mee doodgegooid op open dagen en in de folders. Hoewel deze factoren voor de meeste studenten doorslaggevend zijn (waar voel jij je het meeste thuis?) is dit praktisch onmogelijk te kwantificeren of te normeren. Juist op deze punten kan de studiegids geen uitkomst bieden.

Opvallend is bijvoorbeeld jouw kwalificatie van mensen als "normaal" en niet "kak". Klaarblijkelijk kunnen mensen ook niet normaal zijn, wat een feitelijke onmogelijkheid is. Het is immers je eigen culturele referentiekader waarop je mensen beoordeelt. Dat bedoel ik dus onder andere met dat "cultuur" de doorslaggevende factor is.

Verder is de UvA momenteel de grootste en hoogst genoteerde universiteit van Nederland. Samen met de UU hebben ze ook de grootste budgetten. Hoewel dit voor studenten eigenlijk nietszeggend is zijn ze in onderwijsland wel de te kloppen partij. De andere kleinere universiteiten zetten zich af tegen de UvA. Ik weet niet met wie je gesproken hebt, maar het is opvallend dat er klaarblijkelijk geprofileerd wordt a.d.h.v een negatieve stereotypering. Nog opvallender is dat studiekiezers daar blijkbaar gevoelig voor zijn. Voor een universiteit is dat eigenlijk een best kwalijke zaak.
De UvA scoort hoog in wereldwijde ranglijsten omdat ze enkel kijken naar hoe bekend en groot een universiteit is. Op sites als rate je bachelor wordt de UvA dan ook enorm de grond in geboord (net als inholland) het is gewoon een zeer slecht georganiseerde universiteit waar mensen alleen heen gaan om de naam van de universiteit op hun cv te kunnen zetten
pi_148220196
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 13:27 schreef Ensemble het volgende:
- Ongeveer 80% niet-economie (wiskunde, programmeren, etc.), 20% economie
Nog een vraag: wat houdt programmeren in? Ga je daar alleen wiskundige modellen opstellen? En hoe wordt dat getoetst (schriftelijke tentamen, verslag, computer tentamen, en/of ...)
Ik heb geen informatica in mijn profiel en ik ben niet heel bijzonder goed met computers, wordt programmeren dan heel lastig?
pi_148220268
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:13 schreef marievz het volgende:

[..]

Nog een vraag: wat houdt programmeren in? Ga je daar alleen wiskundige modellen opstellen? En hoe wordt dat getoetst (schriftelijke tentamen, verslag, computer tentamen, en/of ...)
Ik heb geen informatica in mijn profiel en ik ben niet heel bijzonder goed met computers, wordt programmeren dan heel lastig?
Ik heb gehoord dat je bij programmeren leert werken met voornamelijk R, matlab en Java.
pi_148220324
http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=4655
Daar zie je een goede omschrijving van alle vakken!
pi_148220328
quote:
5s.gif Op woensdag 31 december 2014 22:42 schreef marievz het volgende:
Hoi!!

Er zijn al een aantal topics over econometrie aangemaakt, alleen de meesten waren niet heel recent dus vandaar een nieuwe topic. :-)

Dit jaar heb ik mijn vwo-eindexamens en ben al druk bezig met mijn studiekeuze. Ik heb altijd gedacht dat ik een medische studie wilde gaan doen, maar na een aantal meeloopdagen gedaan te hebben, merkte ik dat ik geen van de medische studies écht leuk vond. Ik vond ze wel interessant, maar wil toch graag iets met wiskunde gaan doen.

Puur wiskunde studeren lijkt mij een beetje saai en iets te veel gericht op bewijzen van formules. Mijn docent raadde mij aan om te kijken naar econometrie. Daarom heb ik informatie opgezocht over deze studie en ben hier erg geïnteresseerd in geraakt. Wat ik mij wel afvraag is: (1) Wordt het lastig om econometrie te studeren als je géén economie hebt gedaan op het vwo?

Ik heb eind derde klas economie laten vallen omdat ik mijn economiedocent verschrikkelijk vond. Ik doe NT+NG met wiskunde B (gem. 9,53) en D (gem. 8,54). Wiskunde, rekenen en puzzelen met getallen vind ik erg leuk.

Een aantal andere vragen:
(2) Klopt het dat econometrie op EUR wat meer gericht is op economie dan wiskunde dan op VU/UvA? (Ik wil graag in Rotterdam of Amsterdam studeren)
(3) Wat is ongeveer de verhouding wiskunde:economie?
(4) Waarom scoren VU en UvA relatief laag op kiesjestudie.nl?
(5) Voor de econometrie studenten/afgestudeerden: waarom hebben jullie voor deze studie gekozen en waarom voor de universiteit?
(6) Ik hoorde dat er redelijk wat mensen econometrie studeren wegens goede toekomstperspectieven, dus ik vraag me af: zijn er veel groepsopdrachten bij deze studie? Ik heb best wel vervelende ervaringen gehad met mensen die meeliften voor een goed cijfer.
(7) De boeken bij econometrie zijn vaak in het Engels, hebben jullie in het begin veel moeite gehad hiermee? Ik haal redelijke cijfers voor Engels.
(8) Wat is ongeveer de verhouding meisjes:jongens bij deze studie?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. :-)
Nu ga ik oud en nieuw vieren, ik wens iedereen alvast een gelukkige en gezonde 2015 toe!!

Groetjes Marie
Als je wiskunde leuk vindt, dan is misschien Technische Natuurkunde wel iets. Op WO niveau is dat wel heel theoretisch en behoorlijk moeilijk.

EDIT: Foutje, volgens mij heet het Theoretische Natuurkunde. 😊

EDIT2: Nee, volgens mij toch niet. :p
http://www.phys.tue.nl

Het lijkt er op dat je je keuze al een beetje hebt gemaak, maar misschien leuk om even te kijken voor de vergelijking ofzo.

[ Bericht 3% gewijzigd door Physsic op 01-01-2015 17:23:04 ]
pi_148220771
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 14:21 schreef mapima het volgende:

[..]

omdat je dan minder per uur verdient en alleen meer verdient dan een econoom als je een man bent en meer uren maakt
Met die instelling komt daar geen verandering in. Maarja lekker belangrijk, grof geld verdien je toch wel.
pi_148220885
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 17:31 schreef Ponjaard het volgende:

[..]

Met die instelling komt daar geen verandering in. Maarja lekker belangrijk, grof geld verdien je toch wel.
Tsja, de mensen die een betaberoep hebben moeten protesteren omdat ze minder verdienen, niet ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')