Mijn moeder koopt altijd zo'n zak bij de ah. Als er ergens smerige oliebollen zijn, vieze taaie droge bollenquote:Op woensdag 31 december 2014 14:17 schreef minilot het volgende:
Ik heb niet alleen nog nooit oliebollen gemaakt (tot vandaag dan), ik heb ook nooit 'zelfgebakken' oliebollen gegeten, bedenk ik nu!![]()
Iedereen in mijn familie en in mijn schoonfamilie koopt ze gewoon bij kramen of bij de bakker!
Die weiger ik te kopen. Liever geen bol dan die AH rotzooi.quote:Op woensdag 31 december 2014 14:47 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Mijn moeder koopt altijd zo'n zak bij de ah. Als er ergens smerige oliebollen zijn, vieze taaie droge bollen
Kraam is wel lekker maar zelf is het lekkerst.
quote:Op woensdag 31 december 2014 15:20 schreef Bleie het volgende:
[ afbeelding ]
Uit een pak, maar lekkerder dan van de kraam. Heb er wat meer krenten in gedaan dan moest, omdat ik dat lekker vind. En het heeft een stuk langer staan rijzen, omdat het niet zo erg wilde. Maar toen was mijn geduld op.
Nee, geen doorsnee-foto. Zal proberen eraan te denken om er straks een te maken. Ben eigenlijk wel benieuwd naar verschil in structuur tussen bollen uit een pakje, en helemaal zelfgemaakte.quote:Op woensdag 31 december 2014 15:21 schreef minilot het volgende:
[..]![]()
![]()
Heb je ook een doorsnee-foto misschien?![]()
Ik hou eigenlijk helemaal niet zo enorm van oliebollen, maar wat krijg ik er door jullie een trek in zeg!
Nog twee uur tot zelf bakken.
Ah. Maar wat is er niet goed aan dan? Wat maakt dat ze mislukt zijn?quote:
Lekkere crunchy goudgele ballen, je zou er zo een hap van willen nemen!quote:Op woensdag 31 december 2014 14:47 schreef Muck het volgende:
Omdat het kan nog een keer van mijn bollen:
Lol! Inderdaad, altijd handig.quote:Op woensdag 31 december 2014 15:53 schreef minilot het volgende:
Foto van de mislukte oliebollen graag! Kan leerzaam zijn.
Hiephoi!quote:Op woensdag 31 december 2014 15:55 schreef Sangha het volgende:
Net klaar, eerste batch van 50 stuks, prima gelukt, goed van smaak, kleur en structuur.
quote:
Oh, mag ik er eenquote:Op woensdag 31 december 2014 16:30 schreef Myraela het volgende:
Mogen mijn appel beignets hier ook?![]()
Ze zijn kei lekker geworden.Er zit ook banketbakkersroom in.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zien er niet slecht uit. Waar wij zitten hebben ze die handel niet(kennen ze ook niet),maar rouwig kan ik er niet om zijn want ben niet zo een oliebol en appelflap type.quote:Op woensdag 31 december 2014 14:47 schreef Muck het volgende:
Omdat het kan nog een keer van mijn bollen:
ah, die zien er net zo uit als de mijne, al maak ik ze dit jaar niet... Normaal ook met room erinquote:Op woensdag 31 december 2014 16:30 schreef Myraela het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 31 december 2014 16:30 schreef Myraela het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Halverwege nog een keer doorslaan hè. 2x rijzen dus.quote:Op woensdag 31 december 2014 16:10 schreef -Mellow- het volgende:
zodra het beslag goed gerezen heeft, staat nu een uurtje, maar mag nog wel even.
Hoe moet de structuur van het beslag zijn trouwens? Dat van mij heeft een beetje de dikte van Turkse yoghurt, en is vrij kleverig.
Hmm, dat heb ik alleen op t eind gedaan. Wellicht kan ik het nu nog eens laten rijzen.quote:Op woensdag 31 december 2014 17:13 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Halverwege nog een keer doorslaan hè. 2x rijzen dus.
IJslepel met knijper werkt heel goedquote:Op woensdag 31 december 2014 17:18 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Hmm, dat heb ik alleen op t eind gedaan. Wellicht kan ik het nu nog eens laten rijzen.
Doet dat nog wat met de kleverigheid?
De bollen zijn nu wel lekker luchtig, maar de vorm zou ik graag iets mooier willen, en vooral ook dat het wat makkelijker schept. Of hoort het zo aan de lepel te plakken?
Wat zien die er enorm lekker uit!quote:Op woensdag 31 december 2014 16:30 schreef Myraela het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat kleverige hoort, alleen werkt iets minder vocht dan 1 op 1 vocht/deeg wel iets beter.quote:Op woensdag 31 december 2014 17:18 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Hmm, dat heb ik alleen op t eind gedaan. Wellicht kan ik het nu nog eens laten rijzen.
Doet dat nog wat met de kleverigheid?
De bollen zijn nu wel lekker luchtig, maar de vorm zou ik graag iets mooier willen, en vooral ook dat het wat makkelijker schept. Of hoort het zo aan de lepel te plakken?
oh dat klinkt echt heerlijk!quote:Op woensdag 31 december 2014 22:28 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik heb als variatie eens wat bollen geprobeerd met stukjes salami en mature cheddar.... Lekker![]()
Ik had oa bollen met oude kaas en peppadew-pepertjes. Waren ook erg lekker!quote:Op woensdag 31 december 2014 22:28 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik heb als variatie eens wat bollen geprobeerd met stukjes salami en mature cheddar.... Lekker![]()
Karig qua krentenquote:Op donderdag 1 januari 2015 21:15 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ingevroren oliebol voor bij de koffie opgewarmd, dus toch maar even een foto gemaakt![]()
[ afbeelding ]
Valt wel mee, je ziet niet alles, ik heb hem ongelijk doorgesneden zodat je de structuur goed kunt zien. Er zitten krenten, rozijnen en appel in.quote:
Dit. Heb het het liefst vol met krenten, dan zijn ze het sappigstquote:
Wij vinden van niet. Heb ze vroeger braaf ingevroren, maar ze werden nooit opgegeten en bij de vriezeropruiming alsnog weggegooid. Dus dat doen we maar niet meer.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:31 schreef Myraela het volgende:
Zijn ze nog lekker opgewarmd?Ik vind ze eigenlijk alleen lekker als ze direct uit de frituur gegeten worden.
Ja, nu ik ze snel heb ingevroren (onze vriezer heeft een "super freeze"-functie) smaken ze echt nog perfect. Even opwarmen in de oven.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:31 schreef Myraela het volgende:
Zijn ze nog lekker opgewarmd?Ik vind ze eigenlijk alleen lekker als ze direct uit de frituur gegeten worden.
Je ziet een klein stukje, er zit genoeg vulling in, wat ik zei: voor de foto ongelijk gesneden zodat je de structuur kunt zien.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:24 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Dit. Heb het het liefst vol met krenten, dan zijn ze het sappigst.
Als het stinkt dan doe je echt iets verkeerd. Ik bak ze gewoon in de open keuken onder de afzuigkap en je ruikt er echt niks aan.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:35 schreef Spanky78 het volgende:
Respect, ik ben er en paar jaar geleden mee gestopt, te veel werk, te veel stank en uiteindelijk hebben we best een goede bakker die heel aardige bollen verkoopt huier...
Dan mankeer je toch iets aan je neus. Frituren ruik je altijd en oliebollen bakken is wel ecven iets meer werk dan even wat frites bakken. Bovendien heb ik de firtuupan het huis ook al uit gedaan ivm de stank.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:41 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Als het stinkt dan doe je echt iets verkeerd. Ik bak ze gewoon in de open keuken onder de afzuigkap en je ruikt er echt niks aan.
Die zijn lekker hé? Daar ben ik ook fan van.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:35 schreef miss_dynastie het volgende:
Al weet ik niet of ik überhaupt ooit nog een normale oliebol eet, nu ik hartige heb geproefd
Aan mijn neus mankeert niets hoor. Frituren ruik je, maar het stinkt niet als je het goed doet.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:44 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dan mankeer je toch iets aan je neus. Frituren ruik je altijd en oliebollen bakken is wel ecven iets meer werk dan even wat frites bakken. Bovendien heb ik de firtuupan het huis ook al uit gedaan ivm de stank.
Qua rondheid voldoen je bollen aan het djkoelkast keurmerkquote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:23 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oliebollen!
Ik was erg blij met het resultaat. Er hadden wel wat meer rozijnen in gemogen, maar buiten dat waren ze perfect. In ieder geval de lekkerste bollen die ik ooit heb gehad
Het gaat niet om perfect rond, maar ze moeten wel een buikje hebben. Niet alléén maar uitstulpingen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:26 schreef computergirl het volgende:
[..]
Qua rondheid voldoen je bollen aan het djkoelkast keurmerk
Dit lijkt meer een broodje dan een oliebol, vind ik.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:15 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ingevroren oliebol voor bij de koffie opgewarmd, dus toch maar even een foto gemaakt![]()
[ afbeelding ]
Hap nog eens in een oliebol Koelkastquote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:28 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Het gaat niet om perfect rond, maar ze moeten wel een buikje hebben. Niet alléén maar uitstulpingen.
Mee eens.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:52 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Aan mijn neus mankeert niets hoor. Frituren ruik je, maar het stinkt niet als je het goed doet.
Gelukkig smaakt het naar oliebol en niet naar een broodjequote:Op vrijdag 2 januari 2015 14:28 schreef mootie het volgende:
[..]
Dit lijkt meer een broodje dan een oliebol, vind ik.
Worden ze dan niet heel klein.. ?quote:Op maandag 21 december 2015 11:24 schreef djkoelkast het volgende:
Met een ijsbollentang die je vooraf even in het hete vet doopt.
Ik ga mijn recept nog wat tweaken, er mag dit jaar toch iets van melk in voor iets donkdere bollen. Ik weet dat ik altijd heb geroepen dat het niet moet ivm de kleur, maar dit jaar ga ik eigenwijs doen![]()
Bohhhh die zijn ook ECHT lekkerquote:Op maandag 21 december 2015 11:48 schreef Myraela het volgende:
Ik twijfel nog of ik dit jaar wel oliebollen ga bakken. Ik denk eigenlijk dat ik alleen jam donuts ga maken.
Hangt van de grootte van je tang af.quote:Op maandag 21 december 2015 11:55 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Worden ze dan niet heel klein.. ?
Hier idem. Heb voor nood maar zo'n pak Koopmans gepakt, maar zelf maken met bloem, gist, oud bier en whaaat was het ook alweerquote:Op maandag 21 december 2015 11:21 schreef RoelerMF het volgende:
Ik geef dit topic alvast een schopje als voorzetje op volgende week.
Ik ben het recept van vorig jaar kwijt. Geen idee meer welk recept ik nou had gebruikt, maar de bollen waren wel lekker. Dus lichte paniek maakt mij meester momenteel.
Respect hahaquote:Op maandag 21 december 2015 22:19 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Hier idem. Heb voor nood maar zo'n pak Koopmans gepakt, maar zelf maken met bloem, gist, oud bier en whaaat was het ook alweeris veel lekkerder. Kan iemand hier een paar ouderwetse recepten neerknallen?
Schandequote:Op maandag 21 december 2015 22:24 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Respect haha
Zo'n pak is me eigenlijk al teveel werk
Even de topics teruglezen, ik heb een paar goeie recepten gegeven.quote:Op maandag 21 december 2015 22:19 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Hier idem. Heb voor nood maar zo'n pak Koopmans gepakt, maar zelf maken met bloem, gist, oud bier en whaaat was het ook alweeris veel lekkerder. Kan iemand hier een paar ouderwetse recepten neerknallen?
Had ik niet bedachtquote:Op maandag 21 december 2015 22:35 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Even de topics teruglezen, ik heb een paar goeie recepten gegeven.
Koopmans is toch helemaal niet zo veel minder werk dan zelf maken? Alleen gist/zout en afwegen dan.
In oliebollen horen eieren.quote:Op maandag 21 december 2015 23:06 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Had ik niet bedachtoeps sorry.
Volgens mij hoeft die van Koopmans niet te rijzen en doe je er alleen water bij en rozijnen/krenten. Je hebt ook een variant van Koopmans waar je eieren bij moet doen. Zag ik vanmiddag in de gauwigheid. Toen d8 ik: eierentis toch geen pannekoekenbeslag... Anyway: ik ga je recepten ff zoeken.
Dan was dat blijkbaar al 1 ingredient waar ik niet op kon komenquote:Op dinsdag 22 december 2015 00:00 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
In oliebollen horen eieren.
Oliebollen die geen tijd nodig hebben om te rijzen worden gemaakt met bakpoeder. Dat geeft een totaal andere smaak en is in mijn beleving en niet te eten en echt geen oliebol maar een soort gefrituurde cake ofzo.
Kijk mooie experimenten! peppadew lijkt me ook lekker, ik had vorig jaar mozzarella in het laatste beslag gedaan om te testen, ook niet vies maar wat flauw. Dit jaar maar wat anders, peppadew lijkt me een goede.quote:Op donderdag 1 januari 2015 18:38 schreef emil23 het volgende:
[..]
Ik had oa bollen met oude kaas en peppadew-pepertjes. Waren ook erg lekker!
Ik had de combinatie kaas-peppadew.quote:Op dinsdag 22 december 2015 08:59 schreef mytec het volgende:
[..]
Kijk mooie experimenten! peppadew lijkt me ook lekker, ik had vorig jaar mozzarella in het laatste beslag gedaan om te testen, ook niet vies maar wat flauw. Dit jaar maar wat anders, peppadew lijkt me een goede.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |