Ik denk dat je dat meer aan de zelfbenoemde atheïsten (en de nieuw atheïstische stroming) te danken hebt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dat maakt de trots van veel van de zelfbenoemde agnosten ook zo bespottelijk. Ze zijn eigenlijk gewoon atheïsten, maar misbruiken een of andere term om zichzelf op die manier boven de rest te kunnen plaatsen.
Prima, als het voor jou ook goed is.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. Nog verder in normaal taalgebruik, of is het zo wel goed?
Dat vroeg een buitenlander mij ook eens, en het kostte me een dag om het te doordenken.quote:
En dat is dus flauw. Atheïsme met meer associëren dan niet (echt) in een god geloven is net zoiets als rechtshandigheid associëren met... Nou ja, vul maar iets in.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:30 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat meer aan de zelfbenoemde atheïsten (en de nieuw atheïstische stroming) te danken hebt.
Zij beschouwen gelovigen vaak als gevaarlijk en dom. Kijk maar op FP. Vraag gerust eens wat ze denken dat ze zijn. Hoe vaak denk je dat ze zeggen; atheïst, en hoeveel zullen zich agnost voelen.
Maar in praktische zin is daar toch geen verschil tussen? Als iemand zegt: "Ik geloof niet dat er een banaan is", dan bedoelt hij toch dat hij gelooft dat er geen banaan is en niet dat de banaan er wél is, maar slechtst het geloof erin bij hem ontbreekt?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er een god is. De ontkenning betreft het geloven: het ontbreekt mij aan een geloof dat er een god is.
Ik geloof dat er geen god is. De ontkenning betreft de god: ik heb de overtuiging dat god niet bestaat.
Oh jawel.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar in praktische zin is daar toch geen verschil tussen? Als iemand zegt: "Ik geloof niet dat er een banaan is", dan bedoelt hij toch dat hij gelooft dat er geen banaan is en niet dat de banaan er wél is, maar slechtst het geloof erin bij hem ontbreekt?
Het een volgt ook uit het ander. Omdat je gelooft dat er geen bom is, is het geloof hierin afwezig. Ik denk dat dat andersom ook werkt: als het geloof in iets ontbreekt, ontbreekt ook het geloof dat het bestaat.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh jawel.
Ik geloof niet dat er een bom is, ga maar naar binnen.
Ik geloof dat er geen bom is, ga maar naar binnen.
OK, met het werkwoord geloven is dat niet zo sterk.
Agnosticisme en atheïsme sluiten elkaar niet uit. Er zijn zowel atheïstische als gelovige agnosten.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar ik zei ook al dat agnosten en atheisten elkaar net zo bestrijden als protestanten.
Sorry, ik heb inmiddels aangepast.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het een volgt ook uit het ander. Omdat je gelooft dat er geen bom is, is het geloof hierin afwezig. Ik denk dat dat andersom ook werkt: als het geloof in iets ontbreekt, ontbreekt ook het geloof dat het bestaat.
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die denkt dat er wel een god bestaat, maar er toch niet in gelooft.
Maar een agnost laat de mogelijkheid open. Een atheist meent te weten dat er geen god bestaat. Een agnost heeft die pretentie van kennis niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Sorry, ik heb inmiddels aangepast.
Die laatste zin kan ik wel onderschrijven. En geloven is ook iets anders dan weten (of denken te weten).
Maar de vraag is eigenlijk of ik dat doe, of de enorme nieuwe aanhang van het atheïsme.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dat is dus flauw. Atheïsme met meer associëren dan niet (echt) in een god geloven is net zoiets als rechtshandigheid associëren met... Nou ja, vul maar iets in.
Nee, hij gelooft het alleen niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een atheist meent te weten dat er geen god bestaat.
Nu gaan we in herhaling vallen. Is nutteloos.quote:
Dawkins is van alle uitgesproken atheïsten misschien wel de meest fanatieke inderdaad. Maar kun je misschien aangeven waar Dawkins wat jou betreft over de schreef gaat? Er gaan bij mij namelijk geen belletjes rinkelen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:57 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Maar de vraag is eigenlijk of ik dat doe, of de enorme nieuwe aanhang van het atheïsme.
En ja, voor beide valt wel wat te zeggen, dat geef ik toe.
Ik heb me ook jaren lang een atheïst gevoeld. De term agnost heb ik pas later ontdekt, toen ik me steeds minder thuis ging voelen bij de term atheïst.
De laatste bijna 15 jaren zijn er veel meer mensen die er prat op gaan dat ze atheïst zijn en die geen ruimte meer hebben voor respect voor andersdenkenden. En natuurlijk gebeurt dat mede onder invloed van de polarisatie.
Maar hoe vaak zijn de grote atheïstische denkers tegen hun "nieuwe" aanhang in het geweer gekomen? Niet tot zelden.
Sterker nog, grote atheïstische boegbeelden zoals Dawkins voorop, hebben het "nieuw atheïsme" uitvoerig beschreven en ook omarmt. Ze hebben de rol van de oude kerk over genomen... toen waren het de kerkelijk leiders die atheïsten wilden verbranden en als vijanden zagen... nu zijn het de nieuw atheïsten (die weliswaar niemand willen verbranden), maar wel de religie als vijand zien.
Terecht of onterecht? Daar laat ik me niet over uit. Maar nee, ik voel me al vele jaren geen echte atheïst meer. En dat komt door de nieuwe aanwas van het atheïsme... die overstemmen de mensen die er vaak wel academisch nog over spreken.
Sorry beste Jigzoz... ik zie ook wel dat jij jouw best doet om mijn standpunten te begrijpen, en dat is zeer prijzenswaardig!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 01:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dawkins is van alle uitgesproken atheïsten misschien wel de meest fanatieke inderdaad. Maar kun je misschien aangeven waar Dawkins wat jou betreft over de schreef gaat? Er gaan bij mij namelijk geen belletjes rinkelen.
Nee. Atheïsme en agnosticisme sluiten elkaar niet uit. Het zijn geen twee punten op één as, maar verschillende assen. Een plaatje om het duidelijk te maken:quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar een agnost laat de mogelijkheid open. Een atheist meent te weten dat er geen god bestaat. Een agnost heeft die pretentie van kennis niet.
Daarom beschouw ik mijzelf ook hardnekkig als agnost en niet als atheist.
(Want je weet maar nooit!)
een atheïst is enkel iemand die geen theïst is. Omdat de meeste agnosten geen (poly)theïsten zijn betekend het dat ze zonder god zijn en dus automatisch een atheïstquote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar een agnost laat de mogelijkheid open. Een atheist meent te weten dat er geen god bestaat. Een agnost heeft die pretentie van kennis niet.
Daarom beschouw ik mijzelf ook hardnekkig als agnost en niet als atheist.
(Want je weet maar nooit!)
Oké. Moet je ook gewoon doen. Fuck the system.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 11:14 schreef speknek het volgende:
Ja ik vergelijk mezelf met een darkroom.
Het betreft m.i. twee stellingen: (a) god bestaat, en (b) god bestaat niet. Als je stelling (a) niet gelooft, betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat je stelling (b) gelooft. Je kunt bij beide stellingen dus twee posities innemen: die van geloof en die van ongeloof. Dit alles los van het feit dat maar 1 van de twee stellingen waar kan zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat vroeg een buitenlander mij ook eens, en het kostte me een dag om het te doordenken.
Ik geloof niet dat er een god is. De ontkenning betreft het geloven: het ontbreekt mij aan een geloof dat er een god is.
Ik geloof dat er geen god is. De ontkenning betreft de god: ik heb de overtuiging dat god niet bestaat.
Maar ik geef toe dat er in dit gebied allerlei nuances gevonden kunnen worden tussen harde en zachte atheïsten en agnosten. Die elkaar net zo hard bestrijden als gelovigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |