abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148154386
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 19:38 schreef Stimorol- het volgende:
Luilak
Abla pas op jij
pi_148154391
Ik werk zo snel en effectief onder druk. Waarom ben ik zo? Waarom moet ik mezelf altijd stressen? Het lijkt wel alsof ik niks voor elkaar krijg zolang er geen druk is.
  dinsdag 30 december 2014 @ 19:53:57 #183
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_148154813
quote:
Nooit echt gedacht dat Yolanthe er Turks uitzag maar ze valt daar totaal niet op als buitenlander. :P
  dinsdag 30 december 2014 @ 19:57:37 #185
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_148154876
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 19:56 schreef Landysh het volgende:

[..]

Nooit echt gedacht dat Yolanthe er Turks uitzag maar ze valt daar totaal niet op als buitenlander. :P
Qua looks idd Turks, ook al na die makeover foto's van laatst.

Maar dat accent :D
pi_148154895
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:01 schreef Crip het volgende:

[..]

Ik leef zelf liever volgens iets ook al zijn sommige dingen niet iets wat je fijn vind bepaalde regels of gebeurtenissen. Hoort erbij of gewoon helemaal niet.
Ik weet niet ik kan dat niet, lijkt het wel alsof ik het allemaal mooier moet gaan maken voordat ik pas kan geloven

heb het gevoel dat alles dan gwn bullshit is
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:04 schreef Crip het volgende:

[..]

Dat ook en dat er zo veel verschillende aqeedas zijn, ik heb gewoon meer het gevoel dat hij niet bestaat en dat alles een leugen is. Vooral als ik quran luister dan kan ik boos worden en verdraag ik het niet heb ook al paar maanden geen quran geluisterd. en hoe bepaalde dingen in de wereld gaan zo oneerlijk. Dunno man.

Ik ben al maanden niet meer hoe ik was.
Ik ben ook door zo'n periode gegaan. Twijfel en voor jezelf nadenken zijn niet godslasterlijk, maar iets dat in de natuur van de mens zit. Een dogmatisch geloof in iets dat je verstand niet helemaal geaccepteerd heeft of waar je de interne consistentie niet van inziet, houdt niet lang stand, zoals je ziet, want je houdt jezelf alleen maar voor de gek.

Een kant-en-klaar pakket van geloofsregels is voor sommigen comfortabel, maar voor veel jongeren tegenwoordig die in aanraking zijn gekomen met de moderne (seculiere) westerse levensstijl en die een omgeving hebben die grotendeels uit niet-moslims bestaat, houden veel dingen kennelijk niet meer stand. Zo ook met vragen die de moderne wetenschap bijvoorbeeld opwerpt bij veel moslimjongeren. Wanneer je een verkeerd begrip hebt van bepaalde aspecten van het geloof, kun je mogelijk problemen zien waar die er helemaal niet zijn. Maar aan de andere kant begrijp ik ook niet hoe je iets waar je tot nu toe ongetwijfeld ook de positieve aspecten van hebt ondervonden ineens compleet de deur uit kunt gooien. Vraag je jezelf dan niet eerst af of er wellicht niet iets schort aan je eigen interpretatie of die van mensen op wiens interpretatie je vertrouwt?

Ik wist hier zelf uit te komen door in de eerste plaats te realiseren dat alle overleveringen buiten de Koran om geen onfeilbare goddelijke status hebben, maar door de eeuwen heen zijn verzameld, geïnterpreteerd en opgeschreven (in de tijd en politieke context waarin ze plaatsvonden) door feilbare mensen zoals jij en ik. Hoe groot hun kennis en integriteit ook moge zijn (wat ik zelf overigens niet kan controleren), boeit niet, want uiteindelijk zijn het niet door God persoonlijk benoemde mensen en ben ikzelf nog steeds degene die met de vragen in mijn hoofd zit omdat de waarheidsgehalte en consistentie van de overlevering met de Koran kennelijk aan mijn verstand knaagt.
Voor de meeste traditionele moslims ben je hiermee godslasterlijk bezig, maar waarom zou ik de fundamenten van mijn geloof niet in twijfel mogen trekken als mijn doel juist is om ze beter te doorgronden? De Koran roept zelf meermaals op om je verstand te gebruiken en niet zonder de inhoud te overpeinzen slechts naar een melodische recitatie van iemand te luisteren.
Daarnaast zijn er in de geschiedenis ook regelmatig overleveringen geproduceerd en gebruikt voor politieke doeleinden, waardoor ik nog meer ben gaan twijfelen over de authenticiteit van deze overleveringen. Ik kan je hier voorbeelden van geven, maar ik wil er niet een al te theologisch gesprek van maken omdat ik weet dat dit je twijfels toch niet zal wegnemen, want jouw aarzeling zit bij de basics van de imaan zelf, heb ik begrepen.

Maar waarom is een verscheidenheid in aqeedah voor jou eigenlijk iets dat je doet twijfel aan het geloof? Allah zegt toch zelf dat als Hij had gewenst Hij de mensheid in één bepaald model had geschapen zodat iedereen hetzelfde geloof had aangehangen en iedereen even vroom was geweest? In plaats daarvan heeft Hij juist ieder mens een eigen verstand gegeven en verschillen in capaciteit om dingen te begrijpen. Kun jij zeggen dat je volledig hetzelfde denkt over wat dan ook met je broers, zussen, neven en nichten die van je eigen bloed zijn? Dan kun je ook niet verwachten dat 1,3 miljard moslims dezelfde interpretatie van het geloof erop nahouden, toch? Zelfs in de tijd van de Profeet waren er verschillen in interpretatie, maar zolang deze niet de basisbeginselen van het geloof tegenspraken, heeft de Profeet ze toegestaan. Sowieso zou ik je willen aanraden om de politieke en theologische ontwikkelingen in de geschiedenis van de Islam beter te bestuderen om verschillen in aqeedah en stromingen beter te begrijpen.

En de vraag waarom er zo veel onrecht in de wereld is, kunnen we naar mijn idee niet toeschrijven aan God terwijl het ons eigen falen is als mensheid. De islamitische God is geen godheid die direct ingrijpt wanneer de mensheid het zelf verknoeit, buiten het zenden van Zijn Profeten om ter waarschuwing. Hoe kunnen we anders spreken van een test wanneer de uitkomst wordt beïnvloed door tussenkomst van hogerhand? Allah heeft het heelal en haar natuurwetten geschapen en de rest op zijn beloop gelaten, zodat het verstand en de capaciteiten van de mens ook tot zijn recht komen. Als de mens besluit om te vernietigen i.p.v. creëren, dan is dat ons eigen schuld.

Sorry voor de lap tekst, maar als je er verder over zou willen uitweiden of als je het niet met me eens bent, zou ik graag de precieze punten willen horen die je hebben doen twijfelen, want misschien zijn het dingen waar je met inzichten van anderen uit kunt komen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:18 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Onzin man. Door zulke reacties durven moslims niet echt open over de islam te praten. Is normaal als je twijfelt. Heeft iedereen wel. Islam is ook een geloof en geen exacte wetenschap.

Persoonlijk pas ik altijd op wanneer mensen twijfelen. Ik heb mijn eigen visie en wil dat niet opdringen. Voor iedereen is er een eigen pad. Daarom kan je beter gewoon blijven nadenken. Op een gegeven moment weet je wat je moet doen. Oppassen dat mensen niet hun eigen visie aan je opdringen.
En dit uiteraard. 14.gif

[ Bericht 4% gewijzigd door TheMagnificent op 30-12-2014 20:05:12 ]
pi_148154979
Crip, ik wist niet dat je het zo letterlijk zou nemen toen ik een paar weken terug zei ''come over to the dark side }) ''.
pi_148155133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 19:57 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

[..]

Ik ben ook door zo'n periode gegaan. Twijfel en voor jezelf nadenken zijn niet godslasterlijk, maar iets dat in de natuur van de mens zit. Een dogmatisch geloof in iets dat je verstand niet helemaal geaccepteerd heeft of waar je de interne consistentie niet van inziet, houdt niet lang stand, zoals je ziet, want je houdt jezelf alleen maar voor de gek.

Een kant-en-klaar pakket van geloofsregels is voor sommigen comfortabel, maar voor veel jongeren tegenwoordig die in aanraking zijn gekomen met de moderne (seculiere) westerse levensstijl en die een omgeving hebben die grotendeels uit niet-moslims bestaat, houden veel dingen kennelijk niet meer stand. Maar aan de andere kant begrijp ik ook niet hoe je iets waar je tot nu toe ongetwijfeld ook de positieve aspecten van hebt ondervonden ineens compleet de deur uit kunt gooien. Vraag je jezelf dan niet eerst af of er wellicht niet iets schort aan je eigen interpretatie of die van mensen op wiens interpretatie je vertrouwt?

Ik wist hier zelf uit te komen door in de eerste plaats te realiseren dat alle overleveringen buiten de Koran om geen onfeilbare goddelijke status hebben, maar door de eeuwen heen zijn verzameld, geïnterpreteerd en opgeschreven door feilbare mensen zoals jij en ik. Hoe groot hun kennis en integriteit ook moge zijn (wat ik zelf overigens niet kan controleren), boeit niet, want uiteindelijk zijn het niet door God persoonlijk benoemde mensen en ben ikzelf nog steeds degene die met de vragen in mijn hoofd zit omdat de waarheidsgehalte en consistentie van de overlevering met de Koran kennelijk aan mijn verstand knaagt.
Voor de meeste traditionele moslims ben je hiermee godslasterlijk bezig, maar waarom zou ik de fundamenten van mijn geloof niet in twijfel mogen trekken als mijn doel juist is om ze beter te doorgronden? De Koran roept zelf meermaals op om je verstand te gebruiken en niet zonder de inhoud te overpeinzen slechts naar een melodische recitatie van iemand te luisteren.
Daarnaast zijn er in de geschiedenis ook regelmatig overleveringen geproduceerd en gebruikt voor politieke doeleinden, waardoor ik nog meer ben gaan twijfelen over de authenticiteit van deze overleveringen. Ik kan je hier voorbeelden van geven, maar ik wil er niet een al te theologisch gesprek van maken omdat ik weet dat dit je twijfels toch niet zal wegnemen, want jouw aarzeling zit bij de basics van de imaan zelf, heb ik begrepen.

Maar waarom is een verscheidenheid in aqeedah voor jou eigenlijk iets dat je doet twijfel aan het geloof? Allah zegt toch zelf dat als Hij had gewenst Hij de mensheid in één bepaald model had geschapen zodat iedereen hetzelfde geloof had aangehangen en iedereen even vroom was geweest? In plaats daarvan heeft Hij juist ieder mens een eigen verstand gegeven en verschillen in capaciteit om dingen te begrijpen. Kun jij zeggen dat je volledig hetzelfde denkt over wat dan ook met je broers, zussen, neven en nichten die van je eigen bloed zijn? Dan kun je ook niet verwachten dat 1,3 miljard moslims dezelfde interpretatie van het geloof erop nahouden, toch? Zelfs in de tijd van de Profeet waren er verschillen in interpretatie, maar zolang deze niet de basisbeginselen van het geloof tegenspraken, heeft de Profeet ze toegestaan. Sowieso zou ik je willen aanraden om de politieke en theologische ontwikkelingen in de geschiedenis van de Islam beter te bestuderen om verschillen in aqeedah en stromingen beter te begrijpen.

En de vraag waarom er zo veel onrecht in de wereld is, kunnen we naar mijn idee niet toeschrijven aan God terwijl het ons eigen falen is als mensheid. De islamitische God is geen godheid die direct ingrijpt wanneer de mensheid het zelf verknoeit, buiten het zenden van Zijn Profeten om ter waarschuwing. Hoe kunnen we anders spreken van een test wanneer de uitkomst wordt beïnvloed door tussenkomst van hogerhand? Allah heeft het heelal en haar natuurwetten geschapen en de rest op zijn beloop gelaten, zodat het verstand en de capaciteiten van de mens ook tot zijn recht komen. Als de mens besluit om te vernietigen i.p.v. creëren, dan is dat ons eigen schuld.

Sorry voor de lap tekst, maar als je er verder over zou willen uitweiden of als je het niet met me eens bent, zou ik graag de precieze punten willen horen die je hebben doen twijfelen, want misschien zijn het dingen waar je met inzichten van anderen uit kunt komen.

[..]

En dit uiteraard. [ afbeelding ]
Jij bent te slim en fatsoenlijk voor dit topic. Ik meen het. _O_
pi_148155241
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 19:57 schreef Che_ het volgende:

[..]

Qua looks idd Turks, ook al na die makeover foto's van laatst.

Maar dat accent :D
Ik geloof echt dat het aan de belichting en make-up lag. Want later zijn er filmpjes opgedoken van haar genomen op dezelfde dag als die andere opname, en daar zag ze er wel gewoon normaal uit. Lijkt mij sterk dat ze in paar uur tijd plastische chirurgie heeft ondergaan. :D
  dinsdag 30 december 2014 @ 20:08:20 #190
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_148155379
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:05 schreef Landysh het volgende:

[..]

Ik geloof echt dat het aan de belichting en make-up lag. Want later zijn er filmpjes opgedoken van haar genomen op dezelfde dag als die andere opname, en daar zag ze er wel gewoon normaal uit. Lijkt mij sterk dat ze in paar uur tijd plastische chirurgie heeft ondergaan. :D
Ja, ik bedoelde makeover als in anders opgemaakt.

Waar ik vroeger niet kon wachten op o&n, word ik nu gek van al die knalgeluiden.

Ik voel me een opa ;(
pi_148155497
quote:

[..]

[..]

Een kant-en-klaar pakket van geloofsregels is voor sommigen comfortabel, maar voor veel jongeren tegenwoordig die in aanraking zijn gekomen met de moderne (seculiere) westerse levensstijl en die een omgeving hebben die grotendeels uit niet-moslims bestaat, houden veel dingen kennelijk niet meer stand. Zo ook met vragen die de moderne wetenschap bijvoorbeeld opwerpt bij veel moslimjongeren. Wanneer je een verkeerd begrip hebt van bepaalde aspecten van het geloof, kun je mogelijk problemen zien waar die er helemaal niet zijn. Maar aan de andere kant begrijp ik ook niet hoe je iets waar je tot nu toe ongetwijfeld ook de positieve aspecten van hebt ondervonden ineens compleet de deur uit kunt gooien. Vraag je jezelf dan niet eerst af of er wellicht niet iets schort aan je eigen interpretatie of die van mensen op wiens interpretatie je vertrouwt?

Ik wist hier zelf uit te komen door in de eerste plaats te realiseren dat alle overleveringen buiten de Koran om geen onfeilbare goddelijke status hebben, maar door de eeuwen heen zijn verzameld, geïnterpreteerd en opgeschreven (in de tijd en politieke context waarin ze plaatsvonden) door feilbare mensen zoals jij en ik. Hoe groot hun kennis en integriteit ook moge zijn (wat ik zelf overigens niet kan controleren), boeit niet, want uiteindelijk zijn het niet door God persoonlijk benoemde mensen en ben ikzelf nog steeds degene die met de vragen in mijn hoofd zit omdat de waarheidsgehalte en consistentie van de overlevering met de Koran kennelijk aan mijn verstand knaagt.

[..]

TM volgens mij heb ik het wel eens eerder gezegd, maar ik vind jou echt een geniale user. Mooie post heb je geplaatst.
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_148155501
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:08 schreef Che_ het volgende:

[..]

Ja, ik bedoelde makeover als in anders opgemaakt.

Waar ik vroeger niet kon wachten op o&n, word ik nu gek van al die knalgeluiden.

Ik voel me een opa ;(
Ik zou dit jaar o&n buiten de deur vieren maar niemand van ons heeft iets ondernomen. :') Denk je dat het nog mogelijk is om ergens te reserveren of zo? _O-
pi_148155673
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 18:56 schreef Crip het volgende:
ik had net een random dude die me op fb probeerde te voegen wijsgemaakt dat ik een trap ben
Hottttt.
pi_148155714
quote:

[..]

[..]

[..]

Thanks voor het stuk TM ik ga het zo lezen. :)
pi_148155903
Hebben jullie ook weleens dat je de hele dag twijfelt over of je naar de supermarkt zal gaan en dat je dan 10 min. voor sluitingstijd bedenkt om toch te gaan?

Oh en voor al die boze ex-kassajuffen hier: ik zorg altijd dat ik VOOR sluitingstijd heb afgerekend. :{w
pi_148155952
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:19 schreef Landysh het volgende:
Hebben jullie ook weleens dat je de hele dag twijfelt over of je naar de supermarkt zal gaan en dat je dan 10 min. voor sluitingstijd bedenkt om toch te gaan?

Oh en voor al die boze ex-kassajuffen hier: ik zorg altijd dat ik VOOR sluitingstijd heb afgerekend. :{w
Ik zit met hetzelfde probleem. Denk je dat ze nu nog brood te koop hebben? :'(
LEAVE KB ALONE.
pi_148156006
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:20 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Ik zit met hetzelfde probleem. Denk je dat ze nu nog brood te koop hebben? :'(
Bij ons meestal alleen nog witbrood, dat hele dure brood en afbakbroodjes. :9

Ik twijfel nog steeds maar wss zal ik zo dadelijk net voor sluitingstijd toch gaan. :') Geeft ook wel eek kick ergens. :9~
pi_148156029
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:03 schreef Landysh het volgende:

[..]

Jij bent te slim en fatsoenlijk voor dit topic. Ik meen het. _O_
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:11 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

TM volgens mij heb ik het wel eens eerder gezegd, maar ik vind jou echt een geniale user. Mooie post heb je geplaatst.
Estagfurullah. :P
  dinsdag 30 december 2014 @ 20:22:32 #199
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_148156058
Living life on the edge :')
Ook irritant als ze de deuren tien minuten van tevoren sluiten, zodat ze om sluitingstijd naar huis kunnen (flikken ze niet bij supermarkten, maar toch)
pi_148156135
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:21 schreef Landysh het volgende:

[..]

Bij ons meestal alleen nog witbrood, dat hele dure brood en afbakbroodjes. :9

Ik twijfel nog steeds maar wss zal ik zo dadelijk net voor sluitingstijd toch gaan. :') Geeft ook wel eek kick ergens. :9~
Hmm. Ik moet ook gaan. Maar geen zin. En om 20:55 komt een leuk lied op de radio meh.

En wat is dit, ios 8.1.2 update en opeens na installeren moet ik alles opnieuw invoeren? :{w
LEAVE KB ALONE.
pi_148156207
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:23 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Hmm. Ik moet ook gaan. Maar geen zin. En om 20:55 komt een leuk lied op de radio meh.

En wat is dit, ios 8.1.2 update en opeens na installeren moet ik alles opnieuw invoeren? :{w
Welk liedje en in welk tijdperk leef jij? _O-
pi_148156357
quote:
En de vraag waarom er zo veel onrecht in de wereld is, kunnen we naar mijn idee niet toeschrijven aan God terwijl het ons eigen falen is als mensheid.
Dan kunnen we toch ook al het mooie en alle goede ontwikkelingen op deze planeet ook niet aan een God toeschrijven?

Ik bedoel, waar heeft Hij/Zij dan wel invloed op?

quote:
De islamitische God is geen godheid die direct ingrijpt wanneer de mensheid het zelf verknoeit, buiten het zenden van Zijn Profeten om ter waarschuwing.
Hoe verklaar je dan de wonderen (mucizeler) waarover verteld word in de koran?

quote:
Hoe kunnen we anders spreken van een test wanneer de uitkomst wordt beïnvloed door tussenkomst van hogerhand?
Huh? De uitkomst staat toch alvast?

Sen yaratilmadan önce hersey belli degil mi zaten? Hoe kan je dan nog spreken van een test terwijl de uitkomst al vast staat?

quote:
Allah heeft het heelal en haar natuurwetten geschapen en de rest op zijn beloop gelaten, zodat het verstand en de capaciteiten van de mens ook tot zijn recht komen.
En als je verstand je brengt naar het punt dat je niet meer in Allah gelooft, was dat dan ook zijn bedoeling?

quote:
Als de mens besluit om te vernietigen i.p.v. creëren, dan is dat ons eigen schuld.
En als mensen vernietigen in naam van Allah?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2014 20:27:34 ]
pi_148156388
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:23 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

#top2000struggles
pi_148156417
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:24 schreef Landysh het volgende:

[..]

Welk liedje en in welk tijdperk leef jij? _O-
geef antwoord ook op mn iphone vraag :'(

Queen - Killer Queen. Tijdperk top2000 _O_ *O*
LEAVE KB ALONE.
pi_148156443
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:28 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

geef antwoord ook op mn iphone vraag :'(

Queen - Killer Queen. Tijdperk top2000 _O_ *O*
En dat lied staat verder niet op het internet ergens?

Ik snap je vraag niet zo goed? :@
pi_148156524
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:28 schreef Landysh het volgende:

[..]

En dat lied staat verder niet op het internet ergens?

Ik snap je vraag niet zo goed? :@
Jawel. Maar geeft toch een kick om hem te horen... :@

Ja, ik kreeg een melding van blabla nieuwe update beschikbaar. Dus ik zo installeren en toen dat voltooid was kreeg ik weer dat ik mn wachtwoord in moest voeren en configureren? Hoort dattt. :@
LEAVE KB ALONE.
pi_148156615
Ugh ik heb een roze pyjama broek aan. ;( Meestal zorg ik ervoor dat ik al mijn pyjama's zwart koop zodat ik mij niet hoef om te kleden en de hele dag in dezelfde kleding kan lopen. :)
pi_148156652
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:29 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Ja, ik kreeg een melding van blabla nieuwe update beschikbaar. Dus ik zo installeren en toen dat voltooid was kreeg ik weer dat ik mn wachtwoord in moest voeren en configureren? Hoort dattt. :@
Geen idee maar gewoon doen? :P
pi_148156893
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:29 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Ik weet ook niet waarom dat is; heb ik zelf ook een keer gehad. Toen moest ik zelfs alle instellingen onder 'berichtgeving' opnieuw instellen omdat die ook waren teruggezet. :(
  dinsdag 30 december 2014 @ 20:36:43 #210
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_148156999
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:11 schreef Landysh het volgende:

[..]

Ik zou dit jaar o&n buiten de deur vieren maar niemand van ons heeft iets ondernomen. :') Denk je dat het nog mogelijk is om ergens te reserveren of zo? _O-
Ja, kom we gaan VIP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')