Welk liedje en in welk tijdperk leef jij?quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:23 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Hmm. Ik moet ook gaan. Maar geen zin. En om 20:55 komt een leuk lied op de radio meh.
En wat is dit, ios 8.1.2 update en opeens na installeren moet ik alles opnieuw invoeren?
Dan kunnen we toch ook al het mooie en alle goede ontwikkelingen op deze planeet ook niet aan een God toeschrijven?quote:Op dinsdag 30 december 2014 19:57 schreef TheMagnificent het volgende:
En de vraag waarom er zo veel onrecht in de wereld is, kunnen we naar mijn idee niet toeschrijven aan God terwijl het ons eigen falen is als mensheid.
Hoe verklaar je dan de wonderen (mucizeler) waarover verteld word in de koran?quote:De islamitische God is geen godheid die direct ingrijpt wanneer de mensheid het zelf verknoeit, buiten het zenden van Zijn Profeten om ter waarschuwing.
Huh? De uitkomst staat toch alvast?quote:Hoe kunnen we anders spreken van een test wanneer de uitkomst wordt beïnvloed door tussenkomst van hogerhand?
En als je verstand je brengt naar het punt dat je niet meer in Allah gelooft, was dat dan ook zijn bedoeling?quote:Allah heeft het heelal en haar natuurwetten geschapen en de rest op zijn beloop gelaten, zodat het verstand en de capaciteiten van de mens ook tot zijn recht komen.
En als mensen vernietigen in naam van Allah?quote:Als de mens besluit om te vernietigen i.p.v. creëren, dan is dat ons eigen schuld.
#top2000strugglesquote:Op dinsdag 30 december 2014 20:23 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Hmm. Ik moet ook gaan. Maar geen zin. En om 20:55 komt een leuk lied op de radio meh.
En wat is dit, ios 8.1.2 update en opeens na installeren moet ik alles opnieuw invoeren?
geef antwoord ook op mn iphone vraagquote:Op dinsdag 30 december 2014 20:24 schreef Landysh het volgende:
[..]
Welk liedje en in welk tijdperk leef jij?
En dat lied staat verder niet op het internet ergens?quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:28 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
geef antwoord ook op mn iphone vraag![]()
Queen - Killer Queen. Tijdperk top2000![]()
Jawel. Maar geeft toch een kick om hem te horen...quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:28 schreef Landysh het volgende:
[..]
En dat lied staat verder niet op het internet ergens?
Ik snap je vraag niet zo goed?
Geen idee maar gewoon doen?quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:29 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Jawel. Maar geeft toch een kick om hem te horen...![]()
Ja, ik kreeg een melding van blabla nieuwe update beschikbaar. Dus ik zo installeren en toen dat voltooid was kreeg ik weer dat ik mn wachtwoord in moest voeren en configureren? Hoort dattt.
Ik weet ook niet waarom dat is; heb ik zelf ook een keer gehad. Toen moest ik zelfs alle instellingen onder 'berichtgeving' opnieuw instellen omdat die ook waren teruggezet.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:29 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Jawel. Maar geeft toch een kick om hem te horen...![]()
Ja, ik kreeg een melding van blabla nieuwe update beschikbaar. Dus ik zo installeren en toen dat voltooid was kreeg ik weer dat ik mn wachtwoord in moest voeren en configureren? Hoort dattt.
Ja, kom we gaan VIPquote:Op dinsdag 30 december 2014 20:11 schreef Landysh het volgende:
[..]
Ik zou dit jaar o&n buiten de deur vieren maar niemand van ons heeft iets ondernomen.Denk je dat het nog mogelijk is om ergens te reserveren of zo?
quote:Op dinsdag 30 december 2014 19:57 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik denk dat ik morgen er paar kanttekeningen bij ga zetten, want er zijn paar punten die kentheoretisch niet kloppen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
Ik ben het met je eens, veel aspecten in de islam zijn nog steeds aspecten die ik mooi vind en niet kwijt zou willen raken. Ik denk dat mijn imaan merendeels invloed is van buitenaf en meningen van anderen. Qua geloof ben ik sws altijd iemand geweest die niet zomaar de meute volgt en dat is ook iets waarvoor ik veel opmerkingen over heb gekregen ( sommigen zeer respectloos). Ik de laatste tijden gevoel dat in de moslim gemeenschap tegenwoordig alles tegenstrijdig is met wat ik dacht dat goed of fout is. Zo veel haat en pijn onderling waardoor ik me afvraag of dit wel werkelijk een ''beproeving van Allaah is''. En met iedereen die zo verschilt qua aqeedah ( ook soms dicht bij me) vraag ik me af wat het voor een nut heeft. Vaak brengt het me alleen verdriet en boosheid terwijl geloof houdvast en vreugde zou moeten zijn. En het klinkt stom dat ik zo veel aan trek van de buitenwereld maar als je met een geloofsgerelateerde kwestie komt en iemand verklaard het meteen als haraam omdat Sheikh ibn google dat heeft gezegd maar een andere Sheikh ibn Yahoo het wel halal heeft verklaard etc etc etc en zo zijn er veel kwesties waarover veel geleerden verschillen. Ik ben moe, moe van het blijven zoeken naar de waarheid continue. Ik ben op het punt gekomen dat ik me afvraag of god niet gewoon een verzinsel is, een verzinsel dat vroeger door men werd geschreven om mensen in het gareel te houden.quote:Op dinsdag 30 december 2014 19:57 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
[..]
Ik ben ook door zo'n periode gegaan. Twijfel en voor jezelf nadenken zijn niet godslasterlijk, maar iets dat in de natuur van de mens zit. Een dogmatisch geloof in iets dat je verstand niet helemaal geaccepteerd heeft of waar je de interne consistentie niet van inziet, houdt niet lang stand, zoals je ziet, want je houdt jezelf alleen maar voor de gek.
Een kant-en-klaar pakket van geloofsregels is voor sommigen comfortabel, maar voor veel jongeren tegenwoordig die in aanraking zijn gekomen met de moderne (seculiere) westerse levensstijl en die een omgeving hebben die grotendeels uit niet-moslims bestaat, houden veel dingen kennelijk niet meer stand. Zo ook met vragen die de moderne wetenschap bijvoorbeeld opwerpt bij veel moslimjongeren. Wanneer je een verkeerd begrip hebt van bepaalde aspecten van het geloof, kun je mogelijk problemen zien waar die er helemaal niet zijn. Maar aan de andere kant begrijp ik ook niet hoe je iets waar je tot nu toe ongetwijfeld ook de positieve aspecten van hebt ondervonden ineens compleet de deur uit kunt gooien. Vraag je jezelf dan niet eerst af of er wellicht niet iets schort aan je eigen interpretatie of die van mensen op wiens interpretatie je vertrouwt?
Ik wist hier zelf uit te komen door in de eerste plaats te realiseren dat alle overleveringen buiten de Koran om geen onfeilbare goddelijke status hebben, maar door de eeuwen heen zijn verzameld, geïnterpreteerd en opgeschreven (in de tijd en politieke context waarin ze plaatsvonden) door feilbare mensen zoals jij en ik. Hoe groot hun kennis en integriteit ook moge zijn (wat ik zelf overigens niet kan controleren), boeit niet, want uiteindelijk zijn het niet door God persoonlijk benoemde mensen en ben ikzelf nog steeds degene die met de vragen in mijn hoofd zit omdat de waarheidsgehalte en consistentie van de overlevering met de Koran kennelijk aan mijn verstand knaagt.
Voor de meeste traditionele moslims ben je hiermee godslasterlijk bezig, maar waarom zou ik de fundamenten van mijn geloof niet in twijfel mogen trekken als mijn doel juist is om ze beter te doorgronden? De Koran roept zelf meermaals op om je verstand te gebruiken en niet zonder de inhoud te overpeinzen slechts naar een melodische recitatie van iemand te luisteren.
Daarnaast zijn er in de geschiedenis ook regelmatig overleveringen geproduceerd en gebruikt voor politieke doeleinden, waardoor ik nog meer ben gaan twijfelen over de authenticiteit van deze overleveringen. Ik kan je hier voorbeelden van geven, maar ik wil er niet een al te theologisch gesprek van maken omdat ik weet dat dit je twijfels toch niet zal wegnemen, want jouw aarzeling zit bij de basics van de imaan zelf, heb ik begrepen.
Maar waarom is een verscheidenheid in aqeedah voor jou eigenlijk iets dat je doet twijfel aan het geloof? Allah zegt toch zelf dat als Hij had gewenst Hij de mensheid in één bepaald model had geschapen zodat iedereen hetzelfde geloof had aangehangen en iedereen even vroom was geweest? In plaats daarvan heeft Hij juist ieder mens een eigen verstand gegeven en verschillen in capaciteit om dingen te begrijpen. Kun jij zeggen dat je volledig hetzelfde denkt over wat dan ook met je broers, zussen, neven en nichten die van je eigen bloed zijn? Dan kun je ook niet verwachten dat 1,3 miljard moslims dezelfde interpretatie van het geloof erop nahouden, toch? Zelfs in de tijd van de Profeet waren er verschillen in interpretatie, maar zolang deze niet de basisbeginselen van het geloof tegenspraken, heeft de Profeet ze toegestaan. Sowieso zou ik je willen aanraden om de politieke en theologische ontwikkelingen in de geschiedenis van de Islam beter te bestuderen om verschillen in aqeedah en stromingen beter te begrijpen.
En de vraag waarom er zo veel onrecht in de wereld is, kunnen we naar mijn idee niet toeschrijven aan God terwijl het ons eigen falen is als mensheid. De islamitische God is geen godheid die direct ingrijpt wanneer de mensheid het zelf verknoeit, buiten het zenden van Zijn Profeten om ter waarschuwing. Hoe kunnen we anders spreken van een test wanneer de uitkomst wordt beïnvloed door tussenkomst van hogerhand? Allah heeft het heelal en haar natuurwetten geschapen en de rest op zijn beloop gelaten, zodat het verstand en de capaciteiten van de mens ook tot zijn recht komen. Als de mens besluit om te vernietigen i.p.v. creëren, dan is dat ons eigen schuld.
Sorry voor de lap tekst, maar als je er verder over zou willen uitweiden of als je het niet met me eens bent, zou ik graag de precieze punten willen horen die je hebben doen twijfelen, want misschien zijn het dingen waar je met inzichten van anderen uit kunt komen.
[..]
En dit uiteraard. [ afbeelding ]
ja gedaanquote:
Heel bijzonder. Moet er echt aan wennen, hoe omslachtig het eigenlijk isquote:Op dinsdag 30 december 2014 20:34 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik weet ook niet waarom dat is; heb ik zelf ook een keer gehad. Toen moest ik zelfs alle instellingen onder 'berichtgeving' opnieuw instellen omdat die ook waren teruggezet.
Hehehehe, VIP bij slaapfeestje ja.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:38 schreef Landysh het volgende:
[..]
Waar? En mag ik met pyjama komen?
kom sushi etenn, als voorproefje van komende donderdag.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:43 schreef Crip het volgende:
Ik heb honger gekregen na het typen van die tekst
Yummmmm it's a date then, wat is er donderdag dan?quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:43 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
kom sushi etenn, als voorproefje van komende donderdag.
Crip, ga vis eten danquote:Op dinsdag 30 december 2014 20:43 schreef Crip het volgende:
Ik heb honger gekregen na het typen van die tekst
Vrijdag ga ik visss vreten.quote:
Kipshaslick. 1 van m'n lievelingsgerechten. Sowieso vlees op de spies.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:48 schreef Crip het volgende:
[..]
Vrijdag ga ik visss vreten.
Ik heb zin om morgen kipspiesjes te maken met salade en perzische rijst
Ik zeg je eerlijk mijn kipspiesjes zijn gruuuuuwelijkkkkkkk. Niet om arrogant te zijn ofzoquote:Op dinsdag 30 december 2014 20:50 schreef Che_ het volgende:
[..]
Kipshaslick. 1 van m'n lievelingsgerechten. Sowieso vlees op de spies.
Wat is perzische rijst? Met saffraan?
Maak foto als je maakt. Daarmee speel je automatisch voor de volgende ronde waarin er wordt bepaald of je dat voor mij mag maken binnenkort.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:53 schreef Crip het volgende:
[..]
Ik zeg je eerlijk mijn kipspiesjes zijn gruuuuuwelijkkkkkkk. Niet om arrogant te zijn ofzo
Ja, en linzen en die crispy stukjes
quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:55 schreef Che_ het volgende:
[..]
Maak foto als je maakt. Daarmee speel je automatisch voor de volgende ronde waarin er wordt bepaald of je dat voor mij mag maken binnenkort.
Ga gaquote:Op dinsdag 30 december 2014 20:55 schreef Che_ het volgende:
[..]
Maak foto als je maakt. Daarmee speel je automatisch voor de volgende ronde waarin er wordt bepaald of je dat voor mij mag maken binnenkort.
Ik denk niet dat ik morgen uit mijn pyjama wil komen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:42 schreef Che_ het volgende:
[..]
Hehehehe, VIP bij slaapfeestje ja.
Ik heb dit jaar ook niks gepland nog terwijl het in het verleden al maand van te voren al kaartjes kochten of tafel boekten. Maar echt uitgaan naar grote club ga ik sws niet doen, miss rond 12 ergens buiten en rond uur lounge of iets dergelijks. En anders niets.
Hij heeft het heelal en al haar zegeningen gecreëerd. Ik vind dat prijzenswaardig genoeg.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:27 schreef Weissman het volgende:
[..]
Dan kunnen we toch ook al het mooie en alle goede ontwikkelingen op deze planeet ook niet aan een God toeschrijven?
Ik bedoel, waar heeft Hij/Zij dan wel invloed op?
Ik had het over het onrecht dat gewone mensen begaan waar God niet direct op ingrijpt, niet over profeten. Profeten hebben inderdaad ook als instrument voor wonderen gediend, waarbij deze in een bepaalde situatie nodig waren om een groep mensen te overtuigen.quote:Hoe verklaar je dan de wonderen (mucizeler) waarover verteld word in de koran?
Ik heb dit eerder al eens uitgelegd. Het concept 'tijd' is ook een creatie van Allah. Wij zijn onderhevig aan dimensies als tijd en ruimt, maar Hij is dat niet. De mens heeft in beperkte mate keuzevrijheid gekregen en je wordt uiteraard beoordeeld op je intenties en de keuzes die je maakt, maar omdat Allah niet gebonden is aan onze dimensie van tijd, heeft Hij al vooruitzicht op de keuzes die jij gaat maken. Dat is in ieder geval hoe ik het zie.quote:Huh? De uitkomst staat toch alvast?
Sen yaratilmadan önce hersey belli degil mi zaten? Hoe kan je dan nog spreken van een test terwijl de uitkomst al vast staat?
Ik vind dit een terechte vraag die ik mezelf ook vaker heb gesteld. Ik zou hier geen antwoord op kunnen geven, maar ik geloof dat God dit op de beste wijze zal beoordelen.quote:En als je verstand je brengt naar het punt dat je niet meer in Allah gelooft, was dat dan ook zijn bedoeling?
Even algemeen gesproken, aannemende dat je doelt op terrorisme uit naam van de Islam, hebben ze naar mijn idee dan een misdaad begaan tegen Hem en Zijn creatie, want ik geloof niet dat Hij daar toestemming voor heeft gegeven, noch zien we dit terug uit het voorbeeld van de Profeet. Maar er zijn uiteraard gevallen waarbij geweld wordt toegestaan in de Islam, zoals bij een verdedigende oorlog.quote:En als mensen vernietigen in naam van Allah?
In je piyama komen is al moeilijk genoeg. /deucequote:Op dinsdag 30 december 2014 21:03 schreef Landysh het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik morgen uit mijn pyjama wil komen.
quote:Op dinsdag 30 december 2014 21:06 schreef Che_ het volgende:
In je piyama komen is al moeilijk genoeg. /deuce
lolquote:Op dinsdag 30 december 2014 21:06 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ik snap 'm niet.quote:Op dinsdag 30 december 2014 21:06 schreef Che_ het volgende:
[..]
HAHAquote:Op dinsdag 30 december 2014 21:13 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Ik snap 'm niet.
Maar ik draag sowieso geen pyjama.
Bedankt voor je reactie, Crip. Ik hoop hier binnenkort op te reageren, maar nu even niet omdat mijn hoofd begint te tollen van de lappen tekst en ik even niet meer helder kan nadenken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:40 schreef Crip het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, veel aspecten in de islam zijn nog steeds aspecten die ik mooi vind en niet kwijt zou willen raken. Ik denk dat mijn imaan merendeels invloed is van buitenaf en meningen van anderen. Qua geloof ben ik sws altijd iemand geweest die niet zomaar de meute volgt en dat is ook iets waarvoor ik veel opmerkingen over heb gekregen ( sommigen zeer respectloos). Ik de laatste tijden gevoel dat in de moslim gemeenschap tegenwoordig alles tegenstrijdig is met wat ik dacht dat goed of fout is. Zo veel haat en pijn onderling waardoor ik me afvraag of dit wel werkelijk een ''beproeving van Allaah is''. En met iedereen die zo verschilt qua aqeedah ( ook soms dicht bij me) vraag ik me af wat het voor een nut heeft. Vaak brengt het me alleen verdriet en boosheid terwijl geloof houdvast en vreugde zou moeten zijn. En het klinkt stom dat ik zo veel aan trek van de buitenwereld maar als je met een geloofsgerelateerde kwestie komt en iemand verklaard het meteen als haraam omdat Sheikh ibn google dat heeft gezegd maar een andere Sheikh ibn Yahoo het wel halal heeft verklaard etc etc etc en zo zijn er veel kwesties waarover veel geleerden verschillen. Ik ben moe, moe van het blijven zoeken naar de waarheid continue. Ik ben op het punt gekomen dat ik me afvraag of god niet gewoon een verzinsel is, een verzinsel dat vroeger door men werd geschreven om mensen in het gareel te houden.
En los van de twijfels die ik kan benoemen heb ik ook veel ''verschijnselen'' die ik niet kan benoemen bijv boos en misselijk worden van qoran recitaties ik heb een sterke afkeer. Ik voel me gewoon niet meer verbonden met de islam op een of andere manier. Ik heb gewoon iets van Fuck it ik ben heel mijn leven al opzoek naar antwoorden waarop ik nooit antwoord zal krijgen. Ik wil niet zoekend zijn naar alles en alles in twijfel moeten trekken. Ik wil gewoon leven.
neem je tijdquote:Op dinsdag 30 december 2014 21:21 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, Crip. Ik hoop hier binnenkort op te reageren, maar nu even niet omdat mijn hoofd begint te tollen van de lappen tekst en ik even niet meer helder kan nadenken.
Heb je een aaifoon gehaald?quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:23 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Ik ook, bradda. Bulkingbuddies.quote:Op dinsdag 30 december 2014 21:46 schreef Che_ het volgende:
Ik heb dit jaar wel buikje gekweekt daaaang
Ben dit jaar maar 5 kilo afgevallenquote:Op dinsdag 30 december 2014 21:46 schreef Che_ het volgende:
Bij mannen is dat niet erg. Valt ook niet zo op.quote:Op dinsdag 30 december 2014 21:46 schreef Che_ het volgende:
Doe niet alsof ik dat niet weet skkltjequote:Op dinsdag 30 december 2014 22:00 schreef Deuce92 het volgende:
[..]
Alsof jij dat kunt weten, skkltje.
Ik doe niet alsof, skkltje, je weet het niet.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:01 schreef Crip het volgende:
[..]
Doe niet alsof ik dat niet weet skkltje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |