abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147984941
Ik verbaas me toch elke keer weer hoe inconsequent en ondoordacht men er in Den Haag ideeen er doorheen dramt. Onder het motto "alles waar we geen verstand van hebben verbieden we bij voorbaat preventief" eindigen we in een situatie die voor niemand gunstig is. Ga maar na.

Het verbieden van Circus dieren, lijkt het een prima idee op het eerste gezicht he?

Echter er is geen enkele aanwijzing dat die dieren in het wild beter af zijn. Die leeuw wordt veilig afgeschoten door zo'n snob van het koningshuis, opgegeten door hongerige afrikanen, of eindigt ergens als een trofee of vloerkleed in het huis van een trotse jager.

Wat we nu feitelijk hebben gedaan is ervoor gezorgd dat die mensen in het circus hun broodwinning verliezen in een toch al erbarmelijke tijd met werkloosheid. En wat gaat er volgens jullie met die dieren gebeuren? Kijk zo'n circus is niet ideaal, maar het alternatief is nog veel slechter. En ik zeg dit echt als dierenliefhebber. Want we moeten erkennen dat er gewoon geen leefomgeving meer is voor wilde dieren. De mens heeft alles in beslag genomen en geplunderd in de natuur wat er maar te plunderen valt. Ga jij maar eens juigend die circus olifant terug in Afrika uit laten, 1 kilometer verderop wordt ie neergeschoten voor zijn ivoor. Ja want wat waren we toch goed bezig om het houden van dieren in het circus te verbieden. Het was immers toch zo zielig dat die beesten in gevangenschap werden gehouden.

En hoe zit het dan met de parkiet, en de goudvis? Die zitten nog veel meer gevangen dan een circus dier. En daar wordt geneens geld aan verdiend of een verbod voor ingesteld,onvoorstelbaar. Ik heb gehoord dat die Dikke Dijksma niet eens met de circus branche om de tafel is gaan zitten. Die was drukker bezig met het eten van donuts en oliebollen.

Maar goed, zo blijft Den Haag getrouw in zijn doen en laten. Namelijk onbegrijpelijk en onverstandig. Zalige Kerst.
pi_147985158
Het geldt inderdaad voor heel Nederland.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_147985415
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:19 schreef zetalore het volgende:
Kijk zo'n circus is niet ideaal
Volgens mij is dat in het hele verhaal de enige opmerking die gaat over circusdieren, je haalt er dingen bij die los staan van het verbod.
pi_147985637
toch jammer dat je de voornaamste argumenten tegen het houden van cirusdieren niet noemt. Want daar zul je geen weerwoord voor hebben. Het belangrijkste punt is natuurlijk dat tijgers/olifanten whatever in het wild wat meer bewegingsvrijheid hebben dan die max. 10 bij 10 meter in het circus. Daarnaast heeft een dier in het wild de vrijheid om te doen en laten wat ie wil, in plaats van dat ie door een hoepel moet springen voor een publiek. Tot slot worden die beesten gewoon gemarteld om ze die kunstjes aan te leren. Maar ook dat vind je natuurlijk prima TS?

om je een voorbeeld te geven.

Verder is het natuurlijk onzin dat die dieren in het wild geen 10 meter kunnen lopen voordat ze neer worden geschoten. Maar zelfs dan is een reservaat of desnoods een dierentuin nog een beter alternatief dan het circus.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_147985937
Waar moeten deze circus olifanten en tijgers eigenlijk naar toe? Ze zijn geen onderdeel van de Europese fokprogramma's van dierentuinen dus die willen ze ook niet hebben.Terug zetten in het wild is ook geen optie. Dan blijft alleen ruimen over....

[ Bericht 0% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 26-12-2014 22:44:27 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_147987763
Dat geld voor zoveel dingen, maar tot het tegendeel is bewezen blijven dingen verboden
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_147987846
Waarom zou de schandalige bescherming van dieren wereldwijd een reden zijn om ze dan maar in minder vrije omstandigheden gevangen te houden voor het entertainment van mensen?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147990112
TS vergeet dat olifanten een van de slimste dieren ter wereld zijn. Dat ze via geluiden communiceren en herrinerring hun leven lang kunnen onthouden. Dat ze zelfbewustzijn bezitten en ongeloofelijk liergierig zijn. Dat goudvis argument klopt niet.

Ook wat je vaak hoordt is zo van "het dier weet niet beter". Net alsof een tijger in een kooi gedomesticeerd is. Ja een hond weet niet beter want als ik mijn hond in het bos achterlaat gaat hij janken tot dat hij sterft van de honger.

De tijger is niet gedomesticeerd en heeft nog steeds een dierlijk instinct. Door brandende hoepels springen of de hele dag bekeken worden door kwijlende kut kinderen achter glas trouwens ook niet.

Dus verbieden die hap net zoals dierentuinen. En als je zo graag een leeuw wil zien dan ga je maar op safari of neem genoeg met de koningspaarden op de Veluwe.
Felix
pi_147994156
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Het geldt inderdaad voor heel Nederland.
Oh, verwarrend. Ik dacht alleen in Dieren.
pi_148001189
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:40 schreef keste010 het volgende:
Waarom zou de schandalige bescherming van dieren wereldwijd een reden zijn om ze dan maar in minder vrije omstandigheden gevangen te houden voor het entertainment van mensen?
Dus dit.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_148001279
Sowieso mensen die naar dierentuin en circus gaan :')
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_148015596
quote:
goeddatjehetzegt.
pi_148015633
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:32 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Volgens mij is dat in het hele verhaal de enige opmerking die gaat over circusdieren, je haalt er dingen bij die los staan van het verbod.
De consequenties die ik noem staan helemaal niet los van het verhaal.
pi_148015788
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:39 schreef Ahmad1nejad het volgende:
toch jammer dat je de voornaamste argumenten tegen het houden van cirusdieren niet noemt. Want daar zul je geen weerwoord voor hebben. Het belangrijkste punt is natuurlijk dat tijgers/olifanten whatever in het wild wat meer bewegingsvrijheid hebben dan die max. 10 bij 10 meter in het circus. Daarnaast heeft een dier in het wild de vrijheid om te doen en laten wat ie wil, in plaats van dat ie door een hoepel moet springen voor een publiek. Tot slot worden die beesten gewoon gemarteld om ze die kunstjes aan te leren. Maar ook dat vind je natuurlijk prima TS?

om je een voorbeeld te geven.

Verder is het natuurlijk onzin dat die dieren in het wild geen 10 meter kunnen lopen voordat ze neer worden geschoten. Maar zelfs dan is een reservaat of desnoods een dierentuin nog een beter alternatief dan het circus.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bengaalse_tijger

Ja ja, daarom worden die tijgers ook totaal niet bedreigd in het wild, ik zou zeggen blijf lekker in je fantasie wereld leven.
pi_148015914
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:36 schreef FelixDB het volgende:
TS vergeet dat olifanten een van de slimste dieren ter wereld zijn. Dat ze via geluiden communiceren en herrinerring hun leven lang kunnen onthouden. Dat ze zelfbewustzijn bezitten en ongeloofelijk liergierig zijn. Dat goudvis argument klopt niet.

Ook wat je vaak hoordt is zo van "het dier weet niet beter". Net alsof een tijger in een kooi gedomesticeerd is. Ja een hond weet niet beter want als ik mijn hond in het bos achterlaat gaat hij janken tot dat hij sterft van de honger.

De tijger is niet gedomesticeerd en heeft nog steeds een dierlijk instinct. Door brandende hoepels springen of de hele dag bekeken worden door kwijlende kut kinderen achter glas trouwens ook niet.

Dus verbieden die hap net zoals dierentuinen. En als je zo graag een leeuw wil zien dan ga je maar op safari of neem genoeg met de koningspaarden op de Veluwe.
onzin, een papegaai is nog slimmer dan een olifant, en die gooien ze ook gewoon in een kooi. Dar goudvis argument telt dus wel.
pi_148015967
quote:
6s.gif Op zaterdag 27 december 2014 01:16 schreef k_man het volgende:

[..]

Oh, verwarrend. Ik dacht alleen in Dieren.
Is het echt zo moeilijk om dingen in context te zien en begrijpen?
pi_148016015
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:08 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Dus dit.
Ze leven tenminste nog,in het wild worden ze afgeschoten. Dan houd je helemaal niks meer over.
pi_148016048
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:12 schreef Abed het volgende:
Sowieso mensen die naar dierentuin en circus gaan :')
Betaal jij mijn safari?
pi_148016078
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:13 schreef zetalore het volgende:

[..]

Betaal jij mijn safari?
Of jij wel of geen diertjes kunt kijken is van ondergeschikt belang, no offence.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_148016623
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 17:59 schreef zetalore het volgende:

[..]

De consequenties die ik noem staan helemaal niet los van het verhaal.
Okay, In elk geval heb ik een paar lekker maaltijden gehad met kerst dankzij het verbod op circusdieren dus ik ben er blij mee.
pi_148017045
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:08 schreef zetalore het volgende:

[..]

onzin, een papegaai is nog slimmer dan een olifant, en die gooien ze ook gewoon in een kooi. Dar goudvis argument telt dus wel.
Een papegaai moet je laten vliegen. Hij hoeft niet persé in een boom te zitten maar hij moet wel vliegen. Een olfinant moet kunnen grazen en in een kudde leven. De meeste vissen zijn erg dom ze hebben niets meer nodig dan water en voedsel.
Felix
pi_148017133
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:08 schreef zetalore het volgende:

[..]

interessant dat je inhoudelijk op mijn argumenten ingaat
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_148017396
Dus omdat er op dieren wordt gejaagd in het wild, zijn circussen geen probleem?

Wat heerlijk krom redeneren van TS.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_148017813
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:56 schreef KoosVogels het volgende:
Dus omdat er op dieren wordt gejaagd in het wild, zijn circussen geen probleem?

Wat heerlijk krom redeneren van TS.
Hij heeft wel een punt. Ik bedoel als dieren sterven in het wild uitsterven moeten ze opgevangen worden. Circussen zijn opvang.

Alleen kunnen de dieren in circussen hun natuurlijk gedrag niet vertonen. We kunnen ze beter opvangen in parken zoals de Beekse Bergen.
Felix
pi_148017977
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:10 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Hij heeft wel een punt. Ik bedoel als dieren sterven in het wild uitsterven moeten ze opgevangen worden. Circussen zijn opvang.

Alleen kunnen de dieren in circussen hun natuurlijk gedrag niet vertonen. We kunnen ze beter opvangen in parken zoals de Beekse Bergen.
Je kunt beter maatregelen nemen tegen stropen.
pi_148018309
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:10 schreef FelixDB het volgende:
Ik bedoel als dieren sterven in het wild uitsterven moeten ze opgevangen worden. Circussen zijn opvang.
Want dat maakt veel verschil voor die dieren?
pi_148020317
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:10 schreef zetalore het volgende:

[..]

Is het echt zo moeilijk om dingen in context te zien en begrijpen?
Waarom vraag je dat?
pi_148021584
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja koos dat wordt al de afgelopen 10 jaar gedaan.

Van verplaatsingen tot het inspuiten van chemicaliën in het ivoor. Toch heeft dat geen effect de nationale parken in Afrika zijn vaak groter dan Nederland.
Felix
pi_148021720
ben tegen dieren in circussen. ze worden puur gehouden voor commercieel belang en om kunstjes te doen. de leefomgeving die ze standaard hebben is klein en het is gewoon zielig. mag van mij verboden worden liever gister dan vandaag.
pi_148021737
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:28 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

In het circus krijgen ze elke dag te eten en worden je niet opgejaagd. Jachtinstincten leren de meeste roofdieren van hun ouders. Die lessen krijgen ze niet in het circus dus in het wild kunnen ze niet jagen.

En leeuwen hebben de KFC nog niet uitgevonden.
Felix
pi_148022134
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:46 schreef FelixDB het volgende:

[..]

In het circus krijgen ze elke dag te eten en worden je niet opgejaagd. Jachtinstincten leren de meeste roofdieren van hun ouders. Die lessen krijgen ze niet in het circus dus in het wild kunnen ze niet jagen.

En leeuwen hebben de KFC nog niet uitgevonden.
Ik vind het gewoon een rare gedachte dat de goede/slechte behandeling van een dier afhankelijk is van het lot van zijn soortgenoten. Verder vind ik dat circusdieren ook opgejaagd worden, ten minste ik zie ze niet vrijwillig door een hoepel springen en in een kooi zitten.
pi_148022219
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:44 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Ja koos dat wordt al de afgelopen 10 jaar gedaan.

Van verplaatsingen tot het inspuiten van chemicaliën in het ivoor. Toch heeft dat geen effect de nationale parken in Afrika zijn vaak groter dan Nederland.
Het is echter grote onzin om het houden van circusdieren te rechtvaardigen door te wijzen op een verrotte situatie in het wild, een die bovendien wordt veroorzaakt door de mens.

Als TS een pleidooi zou houden voor het opvangen van dieren in reservaten, dan was het ander verhaal geweest.
pi_148022404
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is echter grote onzin om het houden van circusdieren te rechtvaardigen door te wijzen op een verrotte situatie in het wild, een die bovendien wordt veroorzaakt door de mens.

Als TS een pleidooi zou houden voor het opvangen van dieren in reservaten, dan was het ander verhaal geweest.
Het is geen goed oplossing maar het is wel een oplossing. Liever zie ik dat circussen en dierentuinen geen megafauna meer houden.

Alleen parken zoals de beeksebergen waar de dieren ruimte krijgen en gemengd worden met andere soorten.
Felix
pi_148022573
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:53 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik vind het gewoon een rare gedachte dat de goede/slechte behandeling van een dier afhankelijk is van het lot van zijn soortgenoten. Verder vind ik dat circusdieren ook opgejaagd worden, ten minste ik zie ze niet vrijwillig door een hoepel springen en in een kooi zitten.
Daar heb je helemaal gelijk is maar dit was eigenlijk een argument van TS die gebast werdt. Ik wil alleen maar aangeven dat het wel degelijk een oplossing is niet de beste weliswaar.
Felix
pi_148037436
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:14 schreef Abed het volgende:

[..]

Of jij wel of geen diertjes kunt kijken is van ondergeschikt belang, no offence.
Ja , want educatie is volgens jou niet belangrijk, no offence.
pi_148037460
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:46 schreef SuperFood het volgende:
ben tegen dieren in circussen. ze worden puur gehouden voor commercieel belang en om kunstjes te doen. de leefomgeving die ze standaard hebben is klein en het is gewoon zielig. mag van mij verboden worden liever gister dan vandaag.
Je zou er goed aan doen de thread te lezen ipv gelijk je antwoord neer te kwakken, ik weet het, je hebt geen tijd en geduld, maar post dan lievers niks, ook al begrijp ik je emoties wel.
pi_148037475
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je vecht tegen de berg op, waar geld verdiend kan worden zijn er altijd enthousiastelingen die zo'n olifant maar al te graag neer schieten. En maatregelen tegen stropen KOSTEN geld. Dan wordt men al gelijk minder enthousiast. Juist door geld te verdienen aan levende dieren door middel van circus of toerisme blijven die beesten in leven. (wetende dat het verre van ideaal is).
pi_148037484
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:28 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Jij hebt ook geen hart in je lijf.
pi_148037496
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom vraag je dat?
Omdat je blijkbaar moeite hebt om de onderlinge verbanden als lijnen tussen elkaar te trekken.
pi_148037539
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Rekening houden met de werkelijkheid is geen onzin. Die verotte situatie vind ECHT plaats. Alle heil aan reservaten zolang het werkt, maar in de praktijk zijn reservaten moeilijk te controleren op stropers. En dieren blijven niet netjes binnen de lijnen van een reservaat. Eenmaal daarbuiten kunnen ze alsnog neergeschoten worden. De werkelijkheid is zeer in het nadeel van de dieren, die zijn van hun lot afhankelijk van mensen, en die gaat (al kijkende naar alle dieren die uitgestorven zijn) tot dusver zeer belabberd om met de natuur. En dan heb je het nog niet eens over alle natuur rampen die de mens heeft veroorzaakt.
pi_148037564
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 08:50 schreef zetalore het volgende:

[..]

Rekening houden met de werkelijkheid is geen onzin. Die verotte situatie vind ECHT plaats. Alle heil aan reservaten zolang het werkt, maar in de praktijk zijn reservaten moeilijk te controleren op stropers. En dieren blijven niet netjes binnen de lijnen van een reservaat. Eenmaal daarbuiten kunnen ze alsnog neergeschoten worden. De werkelijkheid is zeer in het nadeel van de dieren, die zijn van hun lot afhankelijk van mensen, en die gaat (al kijkende naar alle dieren die uitgestorven zijn) tot dusver zeer belabberd om met de natuur. En dan heb je het nog niet eens over alle natuur rampen die de mens heeft veroorzaakt.
hele leven in een reservaat en dan neergeknald worden lijkt me alsnog toffer dan je hele leven in een circus. hoe denk je dat een leeuw in zo'n circus leeft man. het is triest.
pi_148037940
quote:

[..]

een van de manieren waarop mensen slecht met dieren omgaan, is door ze in een circus kunstjes te laten doen....

vrijheid lijkt me altijd beter. zelfs al is dat in een reservaat, met risico op stropen.
bovendien hoort zo'n olicant niet in nederland, en al helemaal niet op een fietsje terwijl ie kegels jongleert, verkleed als een clown.
pi_148038884
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 08:43 schreef zetalore het volgende:

[..]

Jij hebt ook geen hart in je lijf.
Juist wel daarom wil ik niet dat wilde dieren in een circus worden gehouden. Als je dieren wilt opvangen omdat de soort met uitsterven wordt bedreigd moet je dat in een diervriendelijke omgeving doen.
pi_148038920
quote:

[..]

Dat rechtvaardigt het houden van wilde dieren in circussen nog niet.
Make my day!
pi_148039533
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:19 schreef zetalore het volgende:

Echter er is geen enkele aanwijzing dat die dieren in het wild beter af zijn. Die leeuw wordt veilig afgeschoten door zo'n snob van het koningshuis, opgegeten door hongerige afrikanen, of eindigt ergens als een trofee of vloerkleed in het huis van een trotse jager.
Jacht op wilde dieren kan gestopt worden. Honger kan opgelost worden (vermindert ook de jacht) In de natuur horen wilde dieren thuis (leeuwen, tijgers, oliefanten zijn van groot belang, top voedselketen), in dierentuinen en cirsussen niet, die ideeen komen af maar een hele kleine harde kern in de mensheid, de snobs.
Afschaffen dieren in circussen, dierentuinen en safariparken zorgt alweer voor een politieke strijd, waar de snobs via hun politieke organen macht uit weten te onttrekken, doordat er pro en anti houdingen in de burger ontstaat. Dit draadje laat dit alweer duidelijk zien. De emotiecommunicatie, die zorgt voor versterking van macht (een hierarchie versterkt door toename in emotie in een bevolking) Nu de politieke strijd aan het verhevigen is zijn dit soort verandering niet goed voor de vrijheid (daarom worden er juist zo opvallend veel emotionele onderwerpen aangesneden door de politiek en de media)
pi_148041109
Feit is wel de meest dieren in het circus met lange na niet bedreigt worden. Er zijn zat olifanten en leeuwen.
Felix
pi_148041292
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:12 schreef zetalore het volgende:

[..]

Ze leven tenminste nog,in het wild worden ze afgeschoten. Dan houd je helemaal niks meer over.
Kromme redenatie. Het feit dat ze in het wild worden afgeschoten is het probleem. En ze dan maar opsluiten in dierentuinen of exploiteren in circussen is niet de oplossing. Neem liever maatregelen tegen stroperij, ontbossing en afname van leefgebied.
Porcupine Tee - Normal
pi_148041330
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 11:53 schreef FelixDB het volgende:
Feit is wel de meest dieren in het circus met lange na niet bedreigt worden. Er zijn zat olifanten en leeuwen.
Damn, lees je anders eens in. De afname van het aantal leeuwen en olifanten in het wild is gigantisch.
Porcupine Tee - Normal
pi_148041633
quote:

[..]

Natuurreservaten zijn vaak omheind.

Verder sluit ik mij aan bij Stargazer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')