Hey allemaal,
Laat ik me eerst even voorstellen ik ben baw-pen-nyang. Ik lees hier al een tijdje mee, maar had nooit iets nuttigs gehad om te posten dus bleef het bij alleen lezen.
Normaal in Nederland heb ik een racefiets en fiets ik rondjes in en om West-Brabant niet echt interessant genoeg om te posten vind ik. Nu ben ik onlangs naar Laos verhuist en heb daar een mountainbike gekocht. Ja ik weet dat er ook een mountainbike topic is, maar ik ben zelf meer van de racefiets de reden dat ik een mountainbike heb gekocht is dat er hier te weinig opties zijn om een mooie rit met een racefiets te maken (de wegen zijn of te slecht of te druk).
De afgelopen dagen heb ik een mooie fietstocht gemaakt in centraal Laos. Een variant op de Tha Khek loop die de meeste mensen met de motor doen.
Eerst ging ik met de bus naar Tha Khek. De fiets ging mee op het dak van de bus.
![5miek1.jpg]()
De volgende dag vroeg vertrokken uit Tha Khek voor een rit langs een aantal grotten. Het grootste deel van de route was over route 12 een grote doorgaande weg die naar Vietnam gaat.
![skuq95.jpg]()
De wegen naar de grotten toe waren voor een groot deel onverhard.
![2yuhr40.jpg]()
Na ongeveer 85 km zat de eerste dag erop. De volgende dag zou het onverharde gedeelte van de route beginnen. Normaal gaat de route via Lak Sao naar de Kong Lor grot. Ik nam een weg die rechtstreeks naar de grot ging. Dit was 120 km korter maar ging wel volledig over onverharde wegen en paden. Al snel werd de weg smaller en smaller en ook steiler en steiler dat in combinatie met de staat van de weg (rotsen en los zand) zorgde ervoor dat ik stukken met de fiets moest lopen.
![qx3v60.jpg]()
Na dit stuk werd de weg een stuk beter en kwam ik bij een aantal afgelegen dorpjes.
![35jgqr5.png]()
Na de dorpjes ging de weg verder de jungle, maar gelukkig bleef de kwaliteit prima.
![zthv1s.jpg]()
Na ongeveer 84 km was ik bij mijn overnachtingsplek in het dorpje Ban Na Tan waar ik een homestay had. Mijn fiets trok al snel de aandacht van de lokale jochies die ook wel een rondje op mijn fiets wouden proberen. Dit lukte redelijk door met de hulp van een opstapje op de buis te gaan zitten.
De volgende dag ging mijn tocht verder met een boot door de Kong Lor grot.
![vws96u.jpg]()
Eenmaal door de grot vervolgde ik mijn weg op de fiets het landschap was indrukwekkend en de weg was erg recht. Deze dag maar ongeveer 40 km gefietst hierdoor wel nog tijd gehad om een waterval te bezoeken.
![2z6cjzl.jpg]()
Toen was het al weer tijd voor de laatste dag dit zou ook maar een korte fietsdag worden gevolgd door een busreis. Eerst moest er nog geklommen worden dit was voor mij mijn eerste echte klim. Dus gewoon in een lichte versnelling en gaan met als beloning een schitterend uitzicht.
![2gt9007.jpg]()
Daarna was het snel afdalen naar de bus. Dit keer was het een dubbeldekker en kon mijn fiets onderin mee.
![2uolweq.jpg]()
En hier natuurlijk geen sneeuw