Dat maakt uiteindelijk helemaal niets uit. Immers het toont aan dat mensen ook zonder religieuze motieven wel aanleiding vinden om de ander het leven zuur te maken. Een atheïst is daarmee echt geen haar beter dan een religieuze.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Essentieel verschil: dat wordt niet met atheïstische motieven gedaan.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel: in het atheïsme is geen legitimering voor discriminatie te vinden. In zowel de islam als het christendom wel.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat maakt uiteindelijk helemaal niets uit. Immers het toont aan dat mensen ook zonder religieuze motieven wel aanleiding vinden om de ander het leven zuur te maken. Een atheïst is daarmee echt geen haar beter dan een religieuze.
Dat laatste is een kwestie van interpretatie. Mensen zullen altijd wel een legitimatie vinden voor het plegen van onrecht jegens anderen. Genoeg atheisten die vervolging van religieuzen wensen, niet op grond van het atheisme, maar op grond van hun eigen intolerantie. Dat maakt voor de vervolgde verder echt niets uit hoor, op welke grond je het al of niet doet.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel: in het atheïsme is geen legitimering voor discriminatie te vinden. In zowel de islam als het christendom wel.
Dat is dan ook op geen enkele manier het punt dat ik maak. Je kunt niet stellen dat religieus gemotiveerde discriminatie minder erg is omdat er ook atheïsten zijn die discrimineren.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat laatste is een kwestie van interpretatie. Mensen zullen altijd wel een legitimatie vinden voor het plegen van onrecht jegens anderen. Genoeg atheisten die vervolging van religieuzen wensen, niet op grond van het atheisme, maar op grond van hun eigen intolerantie. Dat maakt voor de vervolgde verder echt niets uit hoor.
Dat is wel het punt dat ik maak. Bovendien stel ik helemaal niet dat de ene vorm van discriminatie minder erg is dan de ander vanwege de grondslag. Integendeel zelfs. Geïnstitutionaliseerde discriminatie, uitsluiting, racisme of whatsoever is uiterst kwalijk. En dan doet het er geen reet toe op welke gronden het geinstitutionaliseerd is.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is dan ook op geen enkele manier het punt dat ik maak. Je kunt niet stellen dat religieus gemotiveerde discriminatie minder erg is omdat er ook atheïsten zijn die discrimineren.
Dus dan is de grondslag per definitie oninteressant? Hoe ga je discriminatie dan ooit uitbannen?quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is wel het punt dat ik maak. Bovendien stel ik helemaal niet dat de ene vorm van discriminatie minder erg is dan de ander vanwege de grondslag. Integendeel zelfs.
Niet. Aangezien vrijheid van gedachten nog altijd een groot goed is. Mensen worden bestraft op basis van hun acties, niet op basis van hun gedachten.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus dan is de grondslag per definitie oninteressant? Hoe ga je discriminatie dan ooit uitbannen?
Maar dan blijft discriminatie dus altijd bestaan. Kut voor de minderheden lijkt me dat.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet. Aangezien vrijheid van gedachten nog altijd een groot goed is. Mensen worden bestraft op basis van hun acties, niet op basis van hun gedachten.
Discriminatie is sowieso niet uit te bannen. Overigens treft het niet alleen minderheden.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dan blijft discriminatie dus altijd bestaan. Kut voor de minderheden lijkt me dat.
Wat zou dat voor zoden aan de dijk zetten?quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:35 schreef Jigzoz het volgende:
Maar misschien moet Nederland discriminatie gewoon weer eens een jaar of tien toestaan. Misschien dat het probleem dan weer eens duidelijk wordt.
Dat het niet meer zo weggezet wordt als non-probleem. Daardoor wordt het na zo'n periode waarschijnlijk wél weer serieus genomen en wordt het wél echt aangepakt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat zou dat voor zoden aan de dijk zetten?
Mensen zijn overal hetzelfde, wb huis-, tuin- en keukenonderwerpen is iedereen over de hele wereld gelijk, we hebben ook allemaal dezelfde behoeften en we willen allemaal hetzelfde voor onze kinderen. Waar het spaak op loopt is de filosofie daarachter, hoe bereiken we dat. De 1 gaat uit van absolutistische maatstaven, de ander (in het westen veelal) niet, maar pragmatische maatstaven. Het mooie zou zijn als we allemaal die gezamenlijke behoeftes zouden onderkennen en pragmatisch die proberen te bereiken, maar wrs zijn er veel mensen die dit als gevaarlijk radikaal zien (conservatieven hier en iedereen die een absolutistisch geloof aanhangt, waaronder moslims). En dat we daarbij naar een overlap in onze daadwerkelijke strevingen zouden zoeken, die er wel is bij relativisten en absolutisten, dan hoeven we niet te discrimineren.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat het niet meer zo weggezet wordt als non-probleem. Daardoor wordt het na zo'n periode waarschijnlijk wél weer serieus genomen en wordt het wél echt aangepakt.
Niemand hoeft te discrimineren, maar misschien wordt het wel eens tijd om het door jou aangehaalde verschil tussen absolutisme en pragmatisme wat breder te gaan onderkennen. Die twee gaan tenslotte erg moeilijk samen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mensen zijn overal hetzelfde, wb huis-, tuin- en keukenonderwerpen is iedereen over de hele wereld gelijk, we hebben ook allemaal dezelfde behoeften en we willen allemaal hetzelfde voor onze kinderen. Waar het spaak op loopt is de filosofie daarachter, hoe bereiken we dat. De 1 gaat uit van absolutistische maatstaven, de ander (in het westen veelal) niet, maar pragmatische maatstaven. Het mooie zou zijn als we allemaal die gezamenlijke behoeftes zouden onderkennen en pragmatisch die proberen te bereiken, maar wrs zijn er veel mensen die dit als gevaarlijk radikaal zien (conservatieven hier en iedereen die een absolutistisch geloof aanhangt, waaronder moslims). En dat we daarbij naar een overlap in onze daadwerkelijke strevingen zouden zoeken, die er wel is bij relativisten en absolutisten, dan hoeven we niet te discrimineren.
Dat klopt idd, maar de moslims missen die periode van Verlichting in de geschiedenis, het blijft gewoon heel moeilijk. En dat merk ik door het contact met gewone moslims, ook al hebben ze een universitaire opleiding genoten, je kunt er niet tot doordringen. Dus ja, groot probleem.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niemand hoeft te discrimineren, maar misschien wordt het wel eens tijd om het door jou aangehaalde verschil tussen absolutisme en pragmatisme wat breder te gaan onderkennen. Die twee gaan tenslotte erg moeilijk samen.
Als integratie geen optie is, misschien moeten we het dan toch maar in segregatie zoeken. Of concreet: wil je zelf niet gediscrimineerd worden, discrimineer dan niet. Moet je discrimineren van je overtuiging, dan verlies je ook alle recht op (juridische) hulp als je zelf gediscrimineerd wordt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat klopt idd, maar de moslims missen die periode van Verlichting in de geschiedenis, het blijft gewoon heel moeilijk. En dat merk ik door het contact met gewone moslims, ook al hebben ze een universitaire opleiding genoten, je kunt er niet tot doordringen. Dus ja, groot probleem.
Ik denk niet dat het probleem ligt bij de moslims. Maar bij de nogal opdringerige wijze waarop jij je vooroordelen wenst te projecteren op moslims. De gewone moslim is daar niet van gediend. En je kan daar niet / slecht tegen als die gewone moslim dat ook impliciet of expliciet aan je kenbaar maakt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat klopt idd, maar de moslims missen die periode van Verlichting in de geschiedenis, het blijft gewoon heel moeilijk. En dat merk ik door het contact met gewone moslims, ook al hebben ze een universitaire opleiding genoten, je kunt er niet tot doordringen. Dus ja, groot probleem.
Of niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:35 schreef Jigzoz het volgende:
Maar misschien moet Nederland discriminatie gewoon weer eens een jaar of tien toestaan. Misschien dat het probleem dan weer eens duidelijk wordt.
Wat heeft dat met segregatie te maken precies?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als integratie geen optie is, misschien moeten we het dan toch maar in segregatie zoeken. Of concreet: wil je zelf niet gediscrimineerd worden, discrimineer dan niet. Moet je discrimineren van je overtuiging, dan verlies je ook alle recht op (juridische) hulp als je zelf gediscrimineerd wordt.
Dat maakt het juist leuk. Lekker alle moslims voor achterlijk uitmaken, 99 halen hun schouders op en gaan verder waar ze mee bezig waren. Maar de 100e gaat los en daarna kun je zeggen "zie je wel, die moslims die sporen niet". Waterdicht systeem dat zichzelf in stand houdt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het probleem ligt bij de moslims. Maar bij de nogal opdringerige wijze waarop jij je vooroordelen wenst te projecteren op moslims. De gewone moslim is daar niet van gediend. En je kan daar niet / slecht tegen als die gewone moslim dat ook impliciet of expliciet aan je kenbaar maakt.
De wijze waarop je meent dat moslims als een soort van coherente robotisch lichaam 'we are the borg' zouden functioneren is slechts één van die ronduit denigrerende benadering van 'de moslim'. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het wegzetten van moslims als absolutistische mensen, gesloten mensen, niet-pragmatische mensen - enzovoorts. Het is een aaneenrijging van denigrerende, belerende projecties die uit je toetsenbord komen rollen. En het dan raar vinden dat moslims je weer even op je plek zetten.
Als het probleem dan nog steeds niet duidelijk is, dan is discriminatie blijkbaar geen probleem. Gezien de geschiedenis lijkt me dat geen realistische uitkomst.quote:
Waarom denk je dat we discriminatie strafbaar hebben gemaakt? Voor de lol?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als het probleem dan nog steeds niet duidelijk is, dan is discriminatie blijkbaar geen probleem. Gezien de geschiedenis lijkt me dat geen realistische uitkomst.
Heb je weer een kutdag?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als het probleem dan nog steeds niet duidelijk is, dan is discriminatie blijkbaar geen probleem. Gezien de geschiedenis lijkt me dat geen realistische uitkomst.
Hé, mij hoef je niet te overtuigen van de ernst van discriminatie hoor. Een groot deel van de Nederlandse bevolking (waaronder relatief bijzonder veel moslims) wel.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat we discriminatie strafbaar hebben gemaakt? Voor de lol?
Relatief bijzonder veel moslims vinden discriminatie oké volgens jou?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hé, mij hoef je niet te overtuigen van de ernst van discriminatie hoor. Een groot deel van de Nederlandse bevolking (waaronder relatief bijzonder veel moslims) wel.
Njaaa homo's zijn ze niet heel erg fan van.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Relatief bijzonder veel moslims vinden discriminatie oké volgens jou?
Relatief veel moslims hebben nogal een discriminerende afkeur van homoseksualiteit.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Relatief bijzonder veel moslims vinden discriminatie oké volgens jou?
Nee, dat klopt - maar dat betekent nog niet dat je ze meteen actief discrimineert. Hoeveel autochtonen zijn fan van moslims? Dus de statement dat het er 'relatief' veel zijn - komt eigenlijk uit de lucht vallen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:27 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Njaaa homo's zijn ze niet heel erg fan van.
Nu niet gaan vingerwijzenquote:Op dinsdag 23 december 2014 19:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt - maar dat betekent nog niet dat je ze meteen actief discrimineert. Hoeveel autochtonen zijn fan van moslims?
Je leest weer niet goed, en je begrijpt er niet veel van, in gewone huis-, tuin- en keukendingen kun je normaal door de bocht met moslims, maar als het aan komt op hun religie niet. Dan is het idd een soort "We are the borg" (goed onthouden!), en dan spreek ik o.m. nog met moslims die hoogopgeleid zijn. Ze hebben een palletje aan narratives, die ze je voorschotelen en zijn dan zelfs nog verbaasd dat je niet subiet wat tijd vrij maakt om naar de dichtstbijzijnde moskee te rennen om moslim te worden...quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het probleem ligt bij de moslims. Maar bij de nogal opdringerige wijze waarop jij je vooroordelen wenst te projecteren op moslims. De gewone moslim is daar niet van gediend. En je kan daar niet / slecht tegen als die gewone moslim dat ook impliciet of expliciet aan je kenbaar maakt.
De wijze waarop je meent dat moslims als een soort van coherente robotisch lichaam 'we are the borg' zouden functioneren is slechts één van die ronduit denigrerende benadering van 'de moslim'. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het wegzetten van moslims als absolutistische mensen, gesloten mensen, niet-pragmatische mensen - enzovoorts. Het is een aaneenrijging van denigrerende, belerende projecties die uit je toetsenbord komen rollen. En het dan raar vinden dat moslims je weer even op je plek zetten.
Hohoho. Er is nogal een groot grijs gebied tussen 'fan zijn van' en 'discrimineren'.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt - maar dat betekent nog niet dat je ze meteen actief discrimineert. Hoeveel autochtonen zijn fan van moslims?
Relatief veel autochtonen hebben dat ten opzichte van moslims.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Relatief veel moslims hebben nogal een discriminerende afkeur van homoseksualiteit.
N=2quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je leest weer niet goed, en je begrijpt er niet veel van, in gewone huis-, tuin- en keukendingen kun je normaal door de bocht met moslims, maar als het aan komt op hun religie niet. Dan is het idd een soort "We are the borg" (goed onthouden!), en dan spreek ik o.m. nog met moslims die hoogopgeleid zijn. Ze hebben een palletje aan narratives, die ze je voorschotelen en zijn dan zelfs nog verbaasd dat je niet subiet wat tijd vrij maakt om naar de dichtstbijzijnde moskee te rennen om moslim te worden...
En beste vriend dat is niet gebaseerd op een toevallige anekdote.
Exact. Dat staat ook in mijn post aan Yasmine.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hohoho. Er is nogal een groot grijs gebied tussen 'fan zijn van' en 'discrimineren'.
Moslims zien homoseksualiteit als een zonde. Dat is niet zomaar discriminatie of een afkeer. Dat is eigenlijk erger.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Exact. Dat staat ook in mijn post aan Yasmine.
Ik lees hartstikke goed. Sterker nog, je post is niets meer dan een bevestiging van wat ik schreef. De projectie die telkens van je hand komt gaat volstrekt nergens over en is een karikatuur van de gemiddelde moslim.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:28 schreef Ryan3 het volgende:
Je leest weer niet goed, en je begrijpt er niet veel van, in gewone huis-, tuin- en keukendingen kun je normaal door de bocht met moslims, maar als het aan komt op hun religie niet. Dan is het idd een soort "We are the borg" (goed onthouden!), en dan spreek ik o.m. nog met moslims die hoogopgeleid zijn. Ze hebben een palletje aan narratives, die ze je voorschotelen en zijn dan zelfs nog verbaasd dat je niet subiet wat tijd vrij maakt om naar de dichtstbijzijnde moskee te rennen om moslim te worden...
En beste vriend dat is niet gebaseerd op een toevallige anekdote.
Welnee. Ja, de PVV-tokkies. Voor de rest is er eigenlijk niks aan de hand.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Relatief veel autochtonen hebben dat ten opzichte van moslims.
Het gaat hier niet om de innerlijke gevoelens, maar om gedragingen jegens een ander. Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Discriminatie betreft een gedraging jegens een ander, niet een gedachte over de ander. Discriminatoire gedachtes zullen mensen een worst wezen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:30 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Moslims zien homoseksualiteit als een zonde. Dat is niet zomaar discriminatie of een afkeer. Dat is eigenlijk erger.
Hoezo begrijp ik het niet? Zij stellen dat als je iemand discrimineert je niet meer mag zeuren als het je zelf overkomt. Nou ben ik het daar niet helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om de innerlijke gevoelens, maar om gedragingen jegens een ander. Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Als het bij gedachtes zou blijven dan zouden we het niet eens weten.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om de innerlijke gevoelens, maar om gedragingen jegens een ander. Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Discriminatie betreft een gedraging jegens een ander, niet een gedachte over de ander. Discriminatoire gedachtes zullen mensen een worst wezen.
Neuh. Meer dan 50% van NL denkt negatief over moslims.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Welnee. Ja, de PVV-tokkies. Voor de rest is er eigenlijk niks aan de hand.
Maar dit illustreert wel aardig wat ik hierboven bedoelde: als je zelf discrimineert, dan verlies je wat mij betreft het recht om daarover te klagen.
Vanwaar dan wel die nuance. Dan geldt in het geval van moslims: Welnee. Ja, alleen de orthodoxe-moslims.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dit illustreert wel aardig wat ik hierboven bedoelde: als je zelf discrimineert, dan verlies je wat mij betreft het recht om daarover te klagen.
Wie stelt dat?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:32 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Hoezo begrijp ik het niet? Zij stellen dat als je iemand discrimineert je niet meer mag zeuren als het je zelf overkomt. Nou ben ik het daar niet helemaal mee eens.
quote:
quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vanwaar dan wel die nuance. Dan geldt in het geval van moslims: Welnee. Ja, alleen de orthodoxe-moslims.
Je standpunt was dat Ryan nogal vreemde dingen zegt. Met dat standpunt ben ik het eens.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat hij dat vindt moet hij zelf weten. Dat is niet mijn standpunt.
Dat is niet zo heel moeilijk ook, om het met dat standpunt eens te zijn. Zijn weergave van de realiteit is er eentje die doordrenkt is van zijn eigen wilde fantasieën, zo lijkt het.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:36 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je standpunt was dat Ryan nogal vreemde dingen zegt. Met dat standpunt ben ik het eens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |