Vandaag in de geschiedenis:
EDIT: de klok op m'n laptop verschilt steeds met die van Fok; meestal loop ik een paar seconden achter en soms - zoals nu - loop ik voor...
N310EA in augustus 1972 in New York; 4 maand voor de crash.
- 29 december 1972: De eerste wide-body crash in de luchtvaartgeschiedenis.
N310EA, een Lockheed L-1011-385-1 TriStar van Eastern Airlines is als vlucht 401 onderweg van New York JFK naar Miami. Aan boord van deze net geen 5 maanden oude kist bevinden zich 163 passagiers, 10 cabin crew en 3 cockpitcrew. De TriStar was op 18 augustus dat jaar aan Eastern Airlines geleverd.
Wanneer rond 23:30 uur de vlucht Miami nadert en de crew de landing gear laat zakken zien zij de landing gear indicator niet oplichtte. Ook nadat ze de gear nogmaals lieten zakken lichtte de indicator niet op.
Hierop vroeg de crew aan toren van Miami om een holding pattern; de toren droeg hen vervolgens op om te stijgen naar 2000 voet (600 meter) en richting het westen; boven de Everglades moerassen.
De boordwerktuigkundige ging naar de avionics bay onder de cockpit om visueel de landing gear te controleren.
50 seconden nadat ze op de genoemde hoogte kwamen zette de gezagvoerder de TriStar in autopilot.
Daarna heeft vermoedelijk de gezagvoerder de yoke aangeraakt toen hij zich omdraaide en zich naar de boordwerktuigkundige richtte; doordat de yoke naar voren werd gedrukt begon de TriStar langzaam te dalen.
Pas na enkele minuten kwam de flightcrew erachter dat ze waren gedaald (een eerdere audio-waarschuwing werd niet opgemerkt; de boordwerktuigkundige was op dat moment beneden en heeft het ook niet kunnen horen) toen ze 180 graden wilden draaien.
Slechts 7 seconden later crasht de TriStar om 23:42 uur in
de moerassen van de Everglades.
Een man die vlakbij met een airboot op kikkerjacht was heeft veel geholpen bij de redding van vele passagiers.
101 inzittenden (97 passagiers, 2 cabin crew en de gezagvoerder, co-piloot en boordwerktuigkundige) overleven de crash niet.
Een van de passagiers die had overleeft had was een Eastern Airlines medewerker die met de boordwerktuigkundige in de avionics bay zat ten tijde van de crash.
Het moeras heeft een deel van de klap opgevangen en zorgde er ook voor dat bloedingen werden gestelpt, maar zorgde ook voor infecties.
B-198 2 maand voor de crash op Hong Kong Kai Tak.
- 28 december 1991: B-198, een Boeing 747-2R7F van China Airlines met 5 cabin crew is onderweg van Taipei naar Anchorage.
Enkele minuten na vertrek rapporteert de crew een probleem aan motor #2 waarop Taipei ATC hen een draai naar links voordroeg om naar Taipei terug te keren. 2 minuten later gaf de crew door dat ze niet naar links konden draaien waarop ATC een draai naar rechts gaf. Dit was het laatste contact met de 747.
Om 15:05 uur crasht de 747 op een berghelling op 200 meter hoogte in de buurt van Wanli.
Geen van de inzittenden overleeft de crash.
Later bleek dat motor #3 was afgebroken en in zijn val motor #4 had meegenomen; nagenoeg gelijk aan El Al vlucht 1862 die 10 maanden later in de Bijlmer neerstortte. De 747 had 7 dagen voor de crash nog een A-check gehad en had sindsdien 74 vlieguren gemaakt.
- 29 december 2004: Een Lockheed MC-130 (85-0012) van de United States Air Force wordt afgeschreven nadat het landt op
Qayyarah Airfield West bij Mosul, Irak.
Het was bij de crew niet bekend dat er onderhoud gepleegd werd en er een groot gat in de baan zat.
Bij de landing wordt onder andere de neuswiel-assemblage van het vliegtuig gerukt en breekt een groot deel van de linkervleugel af. De 11 inzittenden overleven de crash.
- 28 december 2012:: Red Wings vlucht 9268 landt op baan 19 van Luchthaven Vnoekovo buiten Moskou. De vlucht is een repositioning flight vanaf de luchthaven Pardubice in Tsjechi.
Aan boord bevinden zich 8 crewleden.
Wanneer de Tupolev Tu-204-100B (RA-64047) niet op tijd kan remmen gaat het van de baan en ramt het met 190 km/h
een verhoging van een weg. 5 inzittenden overleven de crash niet.
Een dashcam filmt het geheel:
Ook een vliegtuigspotter fotografeerde de Tupolev; slechts enkele seconden voor de crash: