abonnement Unibet Coolblue
pi_148070935
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 18:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Niet per se.

Aviate, Navigate, Communicate.
Zodra je afwijkt van de instructies en de mogelijkheid hebt om daar te melden staat dat redelijk hoog op het prio lijstje.
Uiteraard is het oplossen van het probleem om zo niet te pletter te slaan belangrijk, maar bijvoorbeeld in het geval van een dubbele motorstoring, het heeft weinig nut je motoren te kunnen starten om daarna tegen een vliegtuig onder je te vliegen.

Ik kan niet voor die crew spreken, maarik zou in het geval van een dubbele motorstoring vrij snel even iets doorgeven (zoals zowel de KLM als de ba vlucht gedaan hebben).
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_148070982
quote:
2s.gif Op zondag 28 december 2014 17:38 schreef Karstman het volgende:
Zou zomaar een gevalletje KL867 of Speedbird 9 kunnen zijn geweest omdat deze vulkaan activiteit vertoont: http://www.volcanodiscovery.com/gamalama/news.html
Niet waarschijnlijk. Die vulkaan is zo'n 2.000 km van de plek waar de vlucht van de radar verdween. Als de vulkaan zo actief was hadden alle andere vluchten in dat gebied er ook last van gehad en/of was dat al lang in het nieuws geweest.

Slecht weer is een mogelijke verklaring, maar dat blijft voorlopig slechts speculatie.
V10
pi_148073280
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:41 schreef Iemand91 het volgende:
Aan de andere van de wereld vertrekt over zo'n 7 uur de laatste 767-vlucht van Qantas.
VH-OGL zal de laatste vlucht maken met het toepasselijke vluchtnummer QF767 van Melbourne naar Sydney. De vlucht van een uur zal om 17:00 uur lokale tijd vertrekken. Dat is 07:00 uur hier.



Dit wordt de laatste 767 vlucht voor Qantas na ruim 29 jaar. Het doet bij een flink aantal luchtvaartgekken wel wat, want veel van die 29 jaar heeft het veel tussen de grote steden van Australi gependeld.


Landing in Sydney inclusief rondvlucht boven Sydney:



pi_148077478
Vandaag in de geschiedenis:
EDIT: de klok op m'n laptop verschilt steeds met die van Fok; meestal loop ik een paar seconden achter en soms - zoals nu - loop ik voor...


N310EA in augustus 1972 in New York; 4 maand voor de crash.

- 29 december 1972: De eerste wide-body crash in de luchtvaartgeschiedenis.
N310EA, een Lockheed L-1011-385-1 TriStar van Eastern Airlines is als vlucht 401 onderweg van New York JFK naar Miami. Aan boord van deze net geen 5 maanden oude kist bevinden zich 163 passagiers, 10 cabin crew en 3 cockpitcrew. De TriStar was op 18 augustus dat jaar aan Eastern Airlines geleverd.

Wanneer rond 23:30 uur de vlucht Miami nadert en de crew de landing gear laat zakken zien zij de landing gear indicator niet oplichtte. Ook nadat ze de gear nogmaals lieten zakken lichtte de indicator niet op.
Hierop vroeg de crew aan toren van Miami om een holding pattern; de toren droeg hen vervolgens op om te stijgen naar 2000 voet (600 meter) en richting het westen; boven de Everglades moerassen.
De boordwerktuigkundige ging naar de avionics bay onder de cockpit om visueel de landing gear te controleren.

50 seconden nadat ze op de genoemde hoogte kwamen zette de gezagvoerder de TriStar in autopilot.
Daarna heeft vermoedelijk de gezagvoerder de yoke aangeraakt toen hij zich omdraaide en zich naar de boordwerktuigkundige richtte; doordat de yoke naar voren werd gedrukt begon de TriStar langzaam te dalen.
Pas na enkele minuten kwam de flightcrew erachter dat ze waren gedaald (een eerdere audio-waarschuwing werd niet opgemerkt; de boordwerktuigkundige was op dat moment beneden en heeft het ook niet kunnen horen) toen ze 180 graden wilden draaien.
Slechts 7 seconden later crasht de TriStar om 23:42 uur in de moerassen van de Everglades.




Een man die vlakbij met een airboot op kikkerjacht was heeft veel geholpen bij de redding van vele passagiers.
101 inzittenden (97 passagiers, 2 cabin crew en de gezagvoerder, co-piloot en boordwerktuigkundige) overleven de crash niet.
Een van de passagiers die had overleeft had was een Eastern Airlines medewerker die met de boordwerktuigkundige in de avionics bay zat ten tijde van de crash.
Het moeras heeft een deel van de klap opgevangen en zorgde er ook voor dat bloedingen werden gestelpt, maar zorgde ook voor infecties.


B-198 2 maand voor de crash op Hong Kong Kai Tak.

- 28 december 1991: B-198, een Boeing 747-2R7F van China Airlines met 5 cabin crew is onderweg van Taipei naar Anchorage.
Enkele minuten na vertrek rapporteert de crew een probleem aan motor #2 waarop Taipei ATC hen een draai naar links voordroeg om naar Taipei terug te keren. 2 minuten later gaf de crew door dat ze niet naar links konden draaien waarop ATC een draai naar rechts gaf. Dit was het laatste contact met de 747.
Om 15:05 uur crasht de 747 op een berghelling op 200 meter hoogte in de buurt van Wanli.
Geen van de inzittenden overleeft de crash.

Later bleek dat motor #3 was afgebroken en in zijn val motor #4 had meegenomen; nagenoeg gelijk aan El Al vlucht 1862 die 10 maanden later in de Bijlmer neerstortte. De 747 had 7 dagen voor de crash nog een A-check gehad en had sindsdien 74 vlieguren gemaakt.



- 29 december 2004: Een Lockheed MC-130 (85-0012) van de United States Air Force wordt afgeschreven nadat het landt op Qayyarah Airfield West bij Mosul, Irak.
Het was bij de crew niet bekend dat er onderhoud gepleegd werd en er een groot gat in de baan zat.
Bij de landing wordt onder andere de neuswiel-assemblage van het vliegtuig gerukt en breekt een groot deel van de linkervleugel af. De 11 inzittenden overleven de crash.






- 28 december 2012:: Red Wings vlucht 9268 landt op baan 19 van Luchthaven Vnoekovo buiten Moskou. De vlucht is een repositioning flight vanaf de luchthaven Pardubice in Tsjechi.
Aan boord bevinden zich 8 crewleden.
Wanneer de Tupolev Tu-204-100B (RA-64047) niet op tijd kan remmen gaat het van de baan en ramt het met 190 km/h een verhoging van een weg. 5 inzittenden overleven de crash niet.
Een dashcam filmt het geheel:

Ook een vliegtuigspotter fotografeerde de Tupolev; slechts enkele seconden voor de crash:
pi_148100653
Virgin 747 gaat zo een 'non standard landing' maken op Gatwick. Vlucht van LGW naar LAS, rechter maingear klapte niet volledig in na de start. Enige tijd rondgecirkeld en met wat manouvres geprobeerd het landinggear uit te klappen maar dat is niet gelukt. Live beelden via Sky News op Youtube

Edit: zag eruit als een vrij normale landing. Gatwick zal nog wel even dicht zijn :)

[ Bericht 24% gewijzigd door Thetallguy op 29-12-2014 16:53:41 ]
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_148100976
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 16:46 schreef Thetallguy het volgende:
Virgin 747 gaat zo een 'non standard landing' maken op Gatwick. Vlucht van LGW naar LAS, rechter maingear klapte niet volledig in na de start. Enige tijd rondgecirkeld en met wat manouvres geprobeerd het landinggear uit te klappen maar dat is niet gelukt. Live beelden via Sky News op Youtube
Hij is veilig geland. On enkelblessures te voorkomen zullen er trappen bij het vliegtuig worden gezet.
Aldus de spokesman van Gatwick
Wie dit leest is gek
pi_148101033
Er komt een hele stoet bussen aan
Vliegverkeer naar Gatwick wordt omgeleidt naar Manchester
Wie dit leest is gek
  maandag 29 december 2014 @ 17:34:54 #58
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_148102737





[ Bericht 25% gewijzigd door OEM op 29-12-2014 20:48:37 ]
pi_148109876
Zuoden ze die linkervleugel nu vol brandstof hebben gehouden en de rechter leeg zodat ie niet de grond raakt?
Wie dit leest is gek
pi_148110198
quote:
99s.gif Op maandag 29 december 2014 20:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zuoden ze die linkervleugel nu vol brandstof hebben gehouden en de rechter leeg zodat ie niet de grond raakt?
Ik denk dat je andersom bedoelt. Maar kan ook zijn dat dat vanwege (het probleem met) het landingsgestel is.
pi_148110384
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:39 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Ik denk dat je andersom bedoelt. Maar kan ook zijn dat dat vanwege (het probleem met) het landingsgestel is.
Zo te zien staat de rechtervleugel (vanuit de piloot gezien) lager dus ik denk dat ie daar de wieltjes mist.
En dat ze daarom het zwaartepunt misschien wel naar links verplaatst hebben.
Wie dit leest is gek
pi_148110528
quote:
99s.gif Op maandag 29 december 2014 20:43 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Zo te zien staat de rechtervleugel (vanuit de piloot gezien) lager dus ik denk dat ie daar de wieltjes mist.
En dat ze daarom het zwaartepunt misschien wel naar links verplaatst hebben.
Ah, zo bedoel je. Dat zullen we snel in de berichten lezen, hoop ik :)
  maandag 29 december 2014 @ 20:50:48 #63
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_148110831
Hij zet hem wel kneiterhard neer trouwens.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_148115011
Wow, Gatwick omgeleid naar Manchester? Dan zit je nog wel "even" in de bus zeg!
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  dinsdag 30 december 2014 @ 13:14:52 #65
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_148135523
China's First Homemade Regional Jet Gets Type Certificate
quote:
China's first domestically produced regional jet model was officially certified on Tuesday, marking a crucial step forward for the jet's entry into the market.

The ARJ21-700 won the certificate after a series of examinations by the Civil Aviation Administration of China using the country's airworthiness standards.

ARJ21, short for Advanced Regional Jet for the 21st Century, is a type of regional liner designed and manufactured by the Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC).

There are 78 seats in a dual-class configuration and 90 seats in a full economy class configuration. Its economic life is designed to be 60,000 flying hours or 20 calendar years.
pi_148137914
In de begin jaren van de 747 was er een gelijksoortige landing als in Manchester, maar met een iets andere oorzaak, en een iets andere (maar nog steeds goede) afloop: De landing zelf is bij 5:20.
pi_148143939
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:41 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen de laatste uitgaande vlucht van PH-AHQ.
Deze Boeing 767-383ER die in november 1990 aan Scandinavian Airlines werd geleverd zal hierna uit de Arke vloot gehaald worden.
De AHQ vliegt vandaag in de rondte voor JAF, retourtje BRU ZNZ.
--
pi_148144083
quote:
Hmm lijkt best op een Fokker.
--
pi_148144225
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:17 schreef inkjet het volgende:
De AHQ vliegt vandaag in de rondte voor JAF, retourtje BRU ZNZ.
Ik zag het inderdaad.

PH-AHQ valt in voor PH-OYI die weer invalt voor PH-TFL (die in Belgi voor onderhoud staat).
Wordt morgen ook nog ingezet.

5 januari gaat PH-AHQ naar de woestijn.
  dinsdag 30 december 2014 @ 18:17:04 #70
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_148150396
Is dat een standard procedure voor problemen met het landingsgestel om hem zo hard neer te klappen dat ie terugstuiterd? :D Dat deed die Pan Am ook
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_148150565
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 18:17 schreef flipsen het volgende:
Is dat een standard procedure voor problemen met het landingsgestel om hem zo hard neer te klappen dat ie terugstuiterd? :D Dat deed die Pan Am ook
Volgens mij proberen ze daarmee om het landingsgestel goed op zn plaats te drukken, dus zorgen dat het niet inklapt. dit doen ze dus door er gewoon een harde klap op te geven dus, maar dan net ff andersom :P
"Get busy living, or get busy dying"
  dinsdag 30 december 2014 @ 18:50:01 #72
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_148151870
Qatar vanaf de zomer met de 787.

SCHIPHOL Luchtvaartmaatschappij Qatar Airways opent in juni 2015 de rechtstreekse route Doha - Amsterdam. De maatschappij gaat daarvoor de moderne Boeing 787-8 Dreamliner inzetten.

Qatar Airways is de derde en laatste grote gulfcarrier die op Schiphol gaat vliegen. De twee andere golf-maatschappijen, Emirates (Dubai) en Etihad (Abu Dhabi) vlogen al op Amsterdam. Etihad vliegt dagelijks met een Airbus A330 op Schiphol en Emirates heeft twee dagelijkse vluchten, waarvan een met de Airbus A380.
Alledrie de maatschappijen staan bekend om het uitzonderlijke aanbod van luxe in de business en first class. In de A380 van Etihad kan zelfs een appartement gehuurd worden met eigen butler. Qatar Airways is 's werelds eerste luchtvaartmaatschappij die de Airbus A350 in gebruik heeft genomen, een vergelijkbaar toestel met de Boeing 787.

Momenteel is het Nederlandse Arke nog de enige airline die met een Boeing 787 Dreamliner van en naar Schiphol vliegt. Op 16 juni volgt Qatar Airways en in het najaar neemt ook KLM de Dreamliner in gebruik.

http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)-op-schiphol-vliegen
  dinsdag 30 december 2014 @ 19:13:44 #73
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_148152929
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 18:50 schreef Tinos85 het volgende:
Qatar vanaf de zomer met de 787.

SCHIPHOL Luchtvaartmaatschappij Qatar Airways opent in juni 2015 de rechtstreekse route Doha - Amsterdam. De maatschappij gaat daarvoor de moderne Boeing 787-8 Dreamliner inzetten.
Binnenkort op Schiphol:



(oh wacht, qatar heeft wel smaak)
pi_148171993
Het was een kwestie van tijd, maar vanaf deze zomer dus de hele ME3 op Schiphol. Aan boord is Qatar top-notch. Op de grond heb ik het allemaal stukken minder ervaren, maar misschien is dat sinds luchthaven Hamad als nieuwe thuisbasis verbeterd (?)
diseased rhinoceros pizzle
pi_148182172
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:21 schreef inkjet het volgende:

[..]

Hmm lijkt best op een Fokker.
Het is eigenlijk een ingekorte en gemoderniseerde MD-82.

Niet zo vreemd, de MD-82 is een tijdje in licentie geproduceerd in China. Uiteraard wordt dit ontkend, maar aangezien, cockpit sectie, romp, staart stuk, en algehele configuratie bijna 1 op 1 overgenomen zijn... :')

V10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')