abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148021351
.

[ Bericht 99% gewijzigd door BakrBoer op 27-12-2014 20:40:20 ]
pi_148031201
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 09:03 schreef Szikha het volgende:

[..]

'Sara' (vrouwen in die tijd) had wettelijk alle rechten op de bijvrouwen (Hagar) en diensr zonen ( Ishmael).
Er werden veel slaven vrij gelaten. We lezen ook dat Hagar met zoon Ishmael was vrijgelaten.
Helaas betekent dit 'vrij' laten van slaven (vaak met kinderen) uit de beschermde stam : de dood.

Sara heeft dat inderdaad gedaan. Die macht had ze.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar zal aannemen dat het wel klopt.
Dan nog is Sara's ergernis een kutstreek: ze had Abraham zelf opgeroepen haar dienstmaagd te neuken om een kind te verwekken. (Had hij dat recht uit zichzelf al niet, trouwens?)
God heeft Ishmael gered. Dat is vast niet zonder reden geweest.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_148031319
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 09:12 schreef Szikha het volgende:

[..]

Neve Shalom?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Neve_Shalom

Verder heb je ook hand in hand scholen
Waahat as-Salaam, inderdaad.
Typisch dat er geen gemengde huwelijken zijn geweest. In de documentaire had de leider daar geen sluitende verklaring voor.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_148031787
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 09:49 schreef jamesdeen het volgende:

[..]

Één school, Kees, één school. Logica, Kees, logica...
Nee, twee scholen. Of althans: een school in twee heel verschillende tijdvakken. Het meisje zei dat ze dat zelf geleerd had en dat ook haar moeder dat geleerd had. (Haar vader noemde ze niet.)
Op die school hebben ze leerboeken gebruikt. Leerboeken worden meestal in groten getale gedrukt, want anders is het niet lonend voor de uitgever. Leraren kunnen in hun persoonlijke uitleg wel hier en daar wat eigen interpretaties leggen, maar niet het tegengestelde vertellen van wat er in de leerboeken staat.
Ik las over een geschiedenisboek waarin de naqba als serieus onderwerp genoemd werd, en dat daarom bijna of helemaal verboden werd.
Doordenken, James, logisch doordenken.
En als extra argument: dat meisje had haar aangeleerde wereldbeeld aangepast op basis van haar ervaringen in de praktijk. Dat verhoogt voor mij de betrouwbaarheid van haar verhaal.
pi_148031942
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:39 schreef BakrBoer het volgende:
Moslims mogen andere niet-gelovigen niet fecliciteren met hun feestdagen. Dat hebben alle wetscholen streng veroordeeld!
Andere niet-gelovigen? Dus moslims zijn niet-gelovigen en er zijn ook andere niet-gelovigen?
pi_148032026
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 16:52 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Was Turkije niet de staat die samen met Israel militaire oefeningen hield, een jaar of vijf geleden? En is het nu niet een staat die erg overhoop ligt met zijn eigen identiteit? En vrijdenkers onderdrukt?
  Moderator zondag 28 december 2014 @ 00:03:16 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148032126
gaat het hier nog wel eens over het conflict zelf of wat?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_148032244
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 23:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, twee scholen. Of althans: een school in twee heel verschillende tijdvakken. Het meisje zei dat ze dat zelf geleerd had en dat ook haar moeder dat geleerd had. (Haar vader noemde ze niet.)
Op die school hebben ze leerboeken gebruikt. Leerboeken worden meestal in groten getale gedrukt, want anders is het niet lonend voor de uitgever. Leraren kunnen in hun persoonlijke uitleg wel hier en daar wat eigen interpretaties leggen, maar niet het tegengestelde vertellen van wat er in de leerboeken staat.
Ik las over een geschiedenisboek waarin de naqba als serieus onderwerp genoemd werd, en dat daarom bijna of helemaal verboden werd.
Doordenken, James, logisch doordenken.
En als extra argument: dat meisje had haar aangeleerde wereldbeeld aangepast op basis van haar ervaringen in de praktijk. Dat verhoogt voor mij de betrouwbaarheid van haar verhaal.
Ze heeft het op school geleerd.
Op school heb je leerboeken.

Ze moet het uit een leerboek hebben.

Hoe noemen wij dit, Kees?

De term Naqba is trouwens wel verboten in officiële leerboeken.
pi_148032505
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:03 schreef sp3c het volgende:
nie echt
pi_148032704
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:00 schreef Kees22 het volgende:
Was Turkije niet de staat die samen met Israel militaire oefeningen hield, een jaar of vijf geleden? En is het nu niet een staat die erg overhoop ligt met zijn eigen identiteit? En vrijdenkers onderdrukt?
Jep. Dat is Turkije idd.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_148033081
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:03 schreef sp3c het volgende:
Jazeker:
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2014 00:06 schreef jamesdeen het volgende:

[..]

Ze heeft het op school geleerd.
Op school heb je leerboeken.

Ze moet het uit een leerboek hebben.

Hoe noemen wij dit, Kees?

De term Naqba is trouwens wel verboten in officiële leerboeken.
Het meisje heeft op school en van haar moeder geleerd dat alle Arabieren vijanden zijn van de joden. (Je hoort Karrs vergenoegd kneuteren!)
Zij leert, stomtoevallig, want ze was alleen maar op zoek naar een vakantiebaantje, dat het ook anders kan.

Dat is wel degelijk aan de orde. Zij het dat in dat dorp geen Palestijnen worden, maar Israelische Arabieren. Met een gebrekkige Israelische nationaliteit.

Deze casus laat zien, dat in Israel de kinderen aangeleerd krijgen dat ze gehaat worden door Arabieren. Of, als ze op excursie gaan naar Auschwitz, door toevallig aanwezige oude Poolse mannetjes op een bank.
Samenvattend: Israelische kinderen krijgen kennelijk ingeprent dat ze door de hele wereld, met name Arabieren, gehaat worden.
Die constatering lijkt me wel relevant voor dit topic.
pi_148033164
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:17 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Jep. Dat is Turkije idd.
Wie zou dan zijn kaarten zetten op steun van Turkije, op dit moment?
Khoda-ra shokre, ke ma nasjodoniem Torke.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kees22 op 28-12-2014 00:42:17 ]
pi_148033772
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:27 schreef Kees22 het volgende:
Wie zou dan zijn kaarten zetten op steun van Turkije, op dit moment?
Een groep die geen ander alternatief heeft en elk klein beetje hulp kan gebruiken in de hoop de strijd tegen een bezettende en koloniserende macht levendig te houden? (vanuit hun optiek dan).
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_148034039
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:40 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Een groep die geen ander alternatief heeft en elk klein beetje hulp kan gebruiken in de hoop de strijd tegen een bezettende en koloniserende macht levendig te houden? (vanuit hun optiek dan).
Mwa, dan nog zou ik het intern verwarde Turkije nu niet als medestander zoeken. Europa is weliswaar zwak, maar toch eenduidiger. En van de VSvA biedt de houding van Obama nu wat meer perspectief.
pi_148034124
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Jazeker:

[..]

Het meisje heeft op school en van haar moeder geleerd dat alle Arabieren vijanden zijn van de joden. (Je hoort Karrs vergenoegd kneuteren!)
Zij leert, stomtoevallig, want ze was alleen maar op zoek naar een vakantiebaantje, dat het ook anders kan.

Dat is wel degelijk aan de orde. Zij het dat in dat dorp geen Palestijnen worden, maar Israelische Arabieren. Met een gebrekkige Israelische nationaliteit.

Deze casus laat zien, dat in Israel de kinderen aangeleerd krijgen dat ze gehaat worden door Arabieren. Of, als ze op excursie gaan naar Auschwitz, door toevallig aanwezige oude Poolse mannetjes op een bank.
Samenvattend: Israelische kinderen krijgen kennelijk ingeprent dat ze door de hele wereld, met name Arabieren, gehaat worden.
Die constatering lijkt me wel relevant voor dit topic.
Je neemt de ervaringen van één moeder en haar kind en één klas en concludeert vervolgens dat dat de norm is? Belachelijke redeneerfout nummer twee.

Om even in jouw stijl terug te reageren: ik onderwijs gevolgd in Israel en verder dan een standaard zionistisch laagje over alles in (voornamelijk) geschiedenisboeken ging het niet.
pi_148034288
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:46 schreef Kees22 het volgende:
Mwa, dan nog zou ik het intern verwarde Turkije nu niet als medestander zoeken. Europa is weliswaar zwak, maar toch eenduidiger.
Europa gaat Hamas steunen? Hamas heeft natuurlijk gewoon spelers nodig die hen ook als politieke partij steunen zodat zij blijven overleven. Het gaat niet alleen om de strijd tegen Israel maar ook politiek overleven. En dan heb je donoren nodig. De EU gaat dat van Hamas nooit zo worden. Turkije maar ook Iran wel. Waarbij Iran ook nog wapens levert aan Hamas en kennis om zelf wapens in elkaar te fronselen op dat kleine stukje Gazastrook.
pi_148034608
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:48 schreef jamesdeen het volgende:

[..]

Je neemt de ervaringen van één moeder en haar kind en één klas en concludeert vervolgens dat dat de norm is? Belachelijke redeneerfout nummer twee.

Om even in jouw stijl terug te reageren: ik onderwijs gevolgd in Israel en verder dan een standaard zionistisch laagje over alles in (voornamelijk) geschiedenisboeken ging het niet.
Redeneerfout 2? Je bedoelt:
2. Voldoende voorwaarde wordt onterecht gezien als noodzakelijke voorwaarde

Ik concludeer uit het verhaal van de juffrouw dat standaard aan Israelische kinderen geleerd wordt dat Arabieren hen haten. Dat vertelt ze zelf, dat vertelt ze over de overtuiging van haar moeder.
Dat is geloofwaardig. En ik stel op basis daarvan dat alle Israelische scholen dergelijke verhalen verkondigen.
Ik snap niet wat dat met redeneerfout 2 te maken heeft.

Je bestrijdt mijn stelling door te zeggen dat je niet meer dan een zionistisch laagje over de lesboeken kreeg.
Welnu: wat hield dat zionistisch laagje dan in?
pi_148035124
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 01:00 schreef Kees22 het volgende:
wat hield dat zionistisch laagje dan in?
Niet het riedeltje dat de hele wereld Israeliers en/of Joden haat.
pi_148037514
Dan nog, de waarschuwing dat er arabieren zijn die het op joden gemunt hebben (Koranversen iemand? Hamas handvest iemand?) wil nog niet zeggen dat kinderen geweld tegen arabieren aangeleerd wordt.
Dat is anders aan de andere kant van het hek waar Naboul het schattige bijtje op TV kinderen direct tot geweld jegens joden aanspoort en martelaarschap verheerlijkt.
Zie je het voor je? Loekie de Leeuw die in het reclameblok kinderen oproept Marokkanen, Surinamers en Indonesiërs in elkaar te trappen?
Racist
pi_148038056
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 23:41 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar zal aannemen dat het wel klopt.
Dan nog is Sara's ergernis een kutstreek: ze had Abraham zelf opgeroepen haar dienstmaagd te neuken om een kind te verwekken. (Had hij dat recht uit zichzelf al niet, trouwens?)
God heeft Ishmael gered. Dat is vast niet zonder reden geweest.
Heb je al eerder uitgelegd waar dit vandaan komt. Oa uit de wetboek van Lipit Ishtar:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lipit-Ishtar

Dit verhaaltje van Hagar en Sara is overgeschreven van een ander oudere volk (zie gevonden tabletten uit Nuzi en Mari)
1 tablet laat een precies soortgelijke verhaal zien. Alleen de namen en het land van de bijvrouw zijn anders en is het vele malen ouder.

Indien dit sprookje van Sara waar zou zijn handelde zij dus gewoon volgens de Mesopotamische wet. Dus geen kutstreek of een valse kreng of wat je haar ook noemt.
Sterker nog ze hield zich aan de wet!
Of rij jij ook door het rood?!

Verdiep je eens in de Oudheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')