abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147669405
quote:
Eerste Kamer stemt tegen vrije artsenkeuze Schippers

Een belangrijke wet van minister Schippers over de beperking van de vrije artsenkeuze is verworpen door de Eerste Kamer. 33 senatoren stemden voor, 38 stemden tegen. Het is een grote tegenvaller voor de minister omdat zij denkt dat er veel geld te besparen is op de zorgkosten met deze wet.

De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.

Door deze afspraken kunnen zorgverzekeraars geld besparen en kan de zorgpremie omlaag. Er blijven wel zorgverzekeringen bestaan met vrije keus, maar die zullen duurder uitpakken.
quote:
Wet verbod verticale integratie

Met dit voorstel wordt de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) aangepast om te voorkomen dat zorgverzekeraars zelf zorg verlenen of zorg laten verlenen door zorgaanbieders waarin zij zeggenschap hebben (verticale integratie).

Het samengaan van de rollen van zorgverzekeraar en zorgaanbieder past niet binnen het zorgsysteem zolang dat nog in ontwikkeling is. Om die reden moeten constructies waarin een zorgverzekeraar overwegende zeggenschap verkrijgt over de activiteiten van een zorgaanbieder en constructies waarin een zorgverzekeraar als zorgaanbieder zelf zorg aanbiedt, worden voorkomen.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33362_wet_verbod_verticale

http://nos.nl/artikel/200(...)keuze-schippers.html
quote:
Eerste Kamer stemt tegen plannen inperking vrije artsenkeuze | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Een meerderheid (38 stemmen tegen, 33 voor) in de Eerste Kamer keerde zich dinsdag tegen het plan waarmee minister Edith Schippers (Volksgezondheid) de zorgverzekeraars goede zorg goedkoper wil laten inkopen.

Fractievoorzitter van de senaatsfractie van de PvdA, Marleen Barth, gaf voor de stemming aan dat een kleine minderheid van haar fractie tegen het wetsvoorstel is.

De PvdA vroeg eerder op de middag op het laatste moment nog uitleg over details uit het plan.

Barth zei dat ze die informatie nodig heeft om een correcte stemverklaring te kunnen afleggen.

De fractie heeft daarover overlegd met ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) zijn, evenals staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid).

De wending is verrassend, want minister Schippers verzekerde zich eerder dit jaar van de steun van de coalitiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.

Deze partijen gingen akkoord nadat op hun verzoek de bezuinigingen op de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten met ruim 300 miljoen euro waren verzacht.

Met de nieuwe zorgpolis wil het kabinet de kwaliteit van de zorg verbeteren. Verzekerden sluiten dan een restitutiepolis of naturapolis. Bij de restitutiepolis kan de verzekerde zelf kiezen naar welke zorgaanbieder (ziekenhuis of arts) hij gaat voor de zorg. Bij de naturapolis is de verzekerde aangewezen op de zorgverzekeraar die de zorg bij bepaalde artsen en ziekenhuizen heeft ingekocht en kan niet zelf bepalen welke arts hij kiest.

Tegenstanders van de inperking van de vrije artsenkeuze vrezen dat er teveel macht naar de grote zorgverzekeraars gaat die gaan bepalen welke ziekenhuizen en welke artsen patiënten krijgen toegewezen.

In de Senaat ontbraken dinsdag bij zowel de voor- als tegenstanders van het plan dinsdag mensen. VVD'er Frank de Grave ligt in het ziekenhuis. Marijke Vos (GroenLinks) ontbreekt vanwege privéomstandigheden.

Bron: www.nu.nl
XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:05:21 Duivesteijn, Linthorst, Ter Horst (PvdA) stemden tegen Wet beperking Vrijeartsenkeuze. reageer retweet
XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:12:40 Drie tegenstemmers in PvdA-fractie staan alledrie NIET op de vorige week verschenen kandidatenlijst voor nieuwe Eerste Kamer. #ongebonden reageer retweet
ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:16:36 Dit kan grote politieke gevolgen hebben. Chagrijn bij VVD en C3. Wel weer wat anders; crisis bij daglicht reageer retweet
ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:17:41 Schippers gaat zo in overleg met top kabinet. Onderweg naar @MinPres Met voorstel #vrijartsenkeuze sneuvelt ook 1 mrd reageer retweet
PWBF
pi_147669426
kan een modje nog een #2 in de TT zetten na Kerstcrisis?
PWBF
  woensdag 17 december 2014 @ 14:36:26 #3
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147669906
Is dit iets om een kabinet op te laten klappen en zo ja, wie gaat dat dan doen?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_147669921
Gereekst en OP wat aangepast.
pi_147670068
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:36 schreef DustPuppy het volgende:
Is dit iets om een kabinet op te laten klappen en zo ja, wie gaat dat dan doen?
Zou denk ik alleen voor de VVD een niet zo'n hele slechte optie zijn. Die doen het redelijk in de peilingen en kunnen wellicht na de verkiezingen een rechts kabinet gaan vormen met CDA en D66.

Voor de PvdA is er absoluut niks te halen bij nieuwe verkiezingen.
pi_147670093
ik moet wel zeggen dat ik het knap vind van de PVDA dat ze het steeds voor elkaar krijgen om zichzelf nog impopulairder te maken? Telkens als je denkt dat het niet erger kan presteren ze het toch maar weer.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_147670132
Poll: haalt dit kabinet de kerst?
ja
nee
kwee nie
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_147670182
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:42 schreef DestroyerPiet het volgende:
ik moet wel zeggen dat ik het knap vind van de PVDA dat ze het steeds voor elkaar krijgen om zichzelf nog impopulairder te maken? Telkens als je denkt dat het niet erger kan presteren ze het toch maar weer.
Als ik zo de reacties bekijk op Twitter dan is de overgrote meerderheid van de mensen juist blij dat dit voorstel is afgeschoten. :)
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 december 2014 @ 14:46:05 #9
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_147670209
PVDA moet vandaag met een oplossing komen of Schippers stapt op
http://www.volkskrant.nl/(...)sing-komen~a3813150/
Aldus ingewijden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_147670222
De PvdA, wat een kneuzenbende...
PWBF
  woensdag 17 december 2014 @ 14:47:54 #11
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147670264
Ik denk dat het grootste deel van de bevolking het heel fijn vind dat dit plan is afgeschoten.

Ik denk alleen dat de PvdA hier niet de credits voor krijgt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_147670268
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:45 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Als ik zo de reacties bekijk op Twitter dan is de overgrote meerderheid van de mensen juist blij dat dit voorstel is afgeschoten. :)
Daarom moet je ook nooit twitter als graadmeter voor wat dan ook nemen. Beleid of keuzes op dat medium baseren is bijzonder achterlijk.
pi_147670272
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:43 schreef gtotep het volgende:
Poll: haalt dit kabinet de kerst?
ja
nee
kwee nie
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Tuurlijk halen ze de kerst.
pi_147670311
Kan de vlag al uit?
pi_147670332
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:47 schreef DustPuppy het volgende:
Ik denk dat het grootste deel van de bevolking het heel fijn vind dat dit plan is afgeschoten.

Lijkt me logisch, 3 dissidenten schieten het plan af, niet de PVDA zelf.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_147670349
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:41 schreef Breekfast het volgende:
Zou denk ik alleen voor de VVD een niet zo'n hele slechte optie zijn. Die doen het redelijk in de peilingen en kunnen wellicht na de verkiezingen een rechts kabinet gaan vormen met CDA en D66.

Voor de PvdA is er absoluut niks te halen bij nieuwe verkiezingen.
Dat dacht men ook toen Bos Balkenende IV liet vallen en Cohen naar voren schoof.
pi_147670368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:49 schreef Aurelius het volgende:
Kan de vlag al uit?
De IS-vlag? Land stuurloos, de jihadisten zien hun kans schoon!
PWBF
pi_147670377
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:46 schreef Nielsch het volgende:
De PvdA, wat een kneuzenbende...
De VVD zijn de echte kneuzen. Die hebben dit land in de afgrond gestort.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_147670394
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De VVD zijn de echte kneuzen. Die hebben dit land in de afgrond gestort.
welke afgrond heb je het over?
PWBF
pi_147670421
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:47 schreef DustPuppy het volgende:

Het is nog geen 2016. Het plan wordt hooguit een beetje aangepast normaal gesproken. En anders na de EK-verkiezingen er alsnog doorheen geloodst.
pi_147670464
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:52 schreef Nielsch het volgende:

[..]

welke afgrond heb je het over?
Inderdaad, voor sommigen is de economische onheil een zegen geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_147670613
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:45 schreef Breekfast het volgende:

[..]

ja maar vinden die mensen dat nog steeds als blijkt dat hun zorgpremies straks weer omhoog gaat? ook laat de PVDA zien dat ze geen betrouwbare verkiezingspartner zijn
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_147670657
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:00 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

ja maar vinden die mensen dat nog steeds als blijkt dat hun zorgpremies straks weer omhoog gaat? ook laat de PVDA zien dat ze geen betrouwbare verkiezingspartner zijn
Net zo betrouwbaar als de andere partijen die steeds op afspraken terugkomen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 december 2014 @ 15:10:32 #24
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_147670909
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 15:00 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

Ja, ho ho! De zorgpremies zouden omlaag gaan met dit plan. Dat houdt niet in dat de zorgpremies omhoog moeten gaan als dit plan niet doorgaat.

Als de zorgpremies straks onevenredig fel stijgen dan weten we dat ze zorgverzekeraars helemaal vol bullshit zitten (dat wisten we natuurlijk al, maar goed).
pi_147670927
Ik ben wel blij dat het wetsvoorstel is afgeschoten. Wat natuurlijk in het verlengde van het plan had kunnen liggen is dat we straks gedwongen worden om zorg in het buitenland te krijgen en daar pas ik voor. Alleen al dit plan had er toe kunnen leiden dat men met het mes op de keel extra vakantiedagen had moeten opnemen voor relatief kleine medische ingrepen door extra reisverkeer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')