abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147675038
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
lees dit eens :) staat beschreven hoe het ging en waarom die kinderen gedood werden.
Ja, dat zal wel. Het staat in de Bijbel, dus het is juist. Niet dus....
Indien zoiets hebben plaats gevonden zou er een gigantische opstand zijn uitgebroken.
Dit is wat er werkelijk gebeurd is :
http://www.historischnieu(...)de-zaak-herodes.html
pi_147676135
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 16:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBV/Matt/2

lees dit eens :) staat beschreven hoe het ging en waarom die kinderen gedood werden.
Maar waarom vind dit alles plaats voor Jezus geboren is in Lukas?
Jezus was al twee toen de kinderen vermoord werden, later ging Herodes eens een keer de pijp uit opgevolgd door zijn zoon
om een paar jaar later vervangen te worden door een Romein.
Wat betekend dat Jezus op dat moment een jaar of 4 a 5 moet zijn (op zijn minst)
en dan wordt er een volkstelling gehouden waarbij Jezus geboren wordt
pi_147676388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:06 schreef Molurus het volgende:
Of dat dan gebaseerd is op een historisch persoon lijkt me verder niet zo heel erg interessant. :)
Dat zou op zich ook niet zo interessant zijn, ware het niet dat er nogal wat mensen zijn die stellen dat er wel degelijk een historische persoon Jezus heeft bestaan. Dan vraag ik me af waar ze dat dan op baseren en als die bronnen keer op keer bijzonder vaag of onbetrouwbaar zijn, dan krijg ik de neiging om te denken dat er helemaal geen Jezus heeft bestaan.

Ja, tenzij je een willekeurige persoon uit die tijd gemakshalve even Jezus noemt en al die zaken die hem toegeschreven worden buiten beschouwing laat, maar op die manier bestond de paashaas ook.
pi_147676621
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, tenzij je een willekeurige persoon uit die tijd gemakshalve even Jezus noemt en al die zaken die hem toegeschreven worden buiten beschouwing laat, maar op die manier bestond de paashaas ook.
Dit doet me denken aan een legendarische uitspraak op the Internet Chess Club waar ik regelmatig speel:

<...>(IM)(103): Yes, <...>. So then saying that the biblical Jesus existed is like saying that Donald Duck existed because Walt Disney based it on some angry duck he saw.

_O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_147676673
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit doet me denken aan een legendarische uitspraak op the Internet Chess Club waar ik regelmatig speel:

<...>(IM)(103): Yes, <...>. So then saying that the biblical Jesus existed is like saying that Donald Duck existed because Walt Disney based it on some angry duck he saw.

_O-
Hehehehe... Nou ja, dat dus inderdaad...
pi_147680563
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:11 schreef Mr.44 het volgende:

Jezus was al twee toen de kinderen vermoord werden, later ging Herodes eens een keer de pijp uit opgevolgd door zijn zoon
Wat betekend dat Jezus op dat moment een jaar of 4 a 5 moet zijn (op zijn minst)
Ik denk dat je het niet goed hebt begrepen. Volgens gangbare consensus stierf Herodes de Grote 4 jaar voor onze jaartelling. Op het eind van zijn leven zou hij de opdracht hebben gegeven ( volgens het evangelie ) alle kinderen tot 2 jaar om te brengen. In het jaar 4 v.C. was Jezus tussen 0 en 2 jaar.
Het kerstverhaal heeft nooit plaats gevonden en is enkel een beschrijf van een sterrenhemel waarbij de Ster een conjunctie was tussen de planeten Jupiter en Saturnus en daarbij goed zichtbaar.
pi_147683045
Herodus de Grote _O-
De Idumeese slaaf was het. Zijn pappie was een een Idumeeer die bekeerd was tot het jodendom en een loyale volgeling van Rome.

In iedergeval kwam het volk van Jeruzalem in opstand tegen de zonen van Antipater en opende daarom de poorten van de stad voor de Parthen. Phasael pleegde zelfmoord en die Idumeese slaaf (Herodus) vluchte naar Rome. En toch werd hij (de zoon van de bekeerde Idumeeer) koning van Judea met behulp van het Senaat van Rome _O-
pi_147697978
Wat betreft de sterfdatum van Herodes de Grote lijkt me hout te snijden :

https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/233975

Wat dan ook hier beter bij kan aansluiten:

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/013.html

In geval Herodes in 4 v.C. is gestorven gaat het om de conjunctie Jupiter/Saturnus in 7 v.C.
  donderdag 18 december 2014 @ 11:18:48 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147700792
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 09:13 schreef ATON het volgende:
Wat betreft de sterfdatum van Herodes de Grote lijkt me hout te snijden :

https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/233975

Wat dan ook hier beter bij kan aansluiten:

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/013.html

In geval Herodes in 4 v.C. is gestorven gaat het om de conjunctie Jupiter/Saturnus in 7 v.C.
Als je er van uit gaat dat het waar is dat er "wijzen uit het Oosten" kwamen, door een ster geleid.
pi_147701270
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:18 schreef hoatzin het volgende:
Als je er van uit gaat dat het waar is dat er "wijzen uit het Oosten" kwamen, door een ster geleid.
Daar ga ik NIET van uit en daardoor zal die constellatie ook niet verdwijnen. Als je de link zou gelezen hebben gaat het hier om een opmerkelijke gebeurtenis voor die mensen in die tijd. Twee constellaties op hetzelfde ogenblik, dat van de opkomende zon aan de horizon in conjunctie met Regulus die deel uitmaakt van sterrenbeeld Leeuw ( stam van Juda ) en conjunctie Jupiter met Saturnus. Tussen Jupiter/Saturnus bevond zich de ' stal ' van dierenriem Stier en Ram. Sterrenbeeld Tweelingen en ster Capella werd in de astrologie ' de herders ' genoemd.
Wat de ' wijzen uit het oosten ' betreft, dit waren magiërs. Magiërs waren priesters van de Zoroastrische godsdienst uit Perzië. Zelfde religie waar de Mithras cultus uit ontstaan is. Tel nu alles maar samen.
  donderdag 18 december 2014 @ 12:53:12 #111
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147703076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Daar ga ik NIET van uit en daardoor zal die constellatie ook niet verdwijnen. Als je de link zou gelezen hebben gaat het hier om een opmerkelijke gebeurtenis voor die mensen in die tijd. Twee constellaties op hetzelfde ogenblik, dat van de opkomende zon aan de horizon in conjunctie met Regulus die deel uitmaakt van sterrenbeeld Leeuw ( stam van Juda ) en conjunctie Jupiter met Saturnus. Tussen Jupiter/Saturnus bevond zich de ' stal ' van dierenriem Stier en Ram. Sterrenbeeld Tweelingen en ster Capella werd in de astrologie ' de herders ' genoemd.
Wat de ' wijzen uit het oosten ' betreft, dit waren magiërs. Magiërs waren priesters van de Zoroastrische godsdienst uit Perzië. Zelfde religie waar de Mithras cultus uit ontstaan is. Tel nu alles maar samen.
Of de apostelen hebben gewoon verzonnen dat er herders en koningen op bezoek kwamen, dat Jezus in een stal is geboren en dat er een ster boven stond. Dat is allemaal vrij rechttoe rechtaan symboliek, daar hoeven geen esoterische astrologische verklaringen bij te komen kijken.
pi_147704047
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:11 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Toen die wijzen op weg gingen was Jezus al wel geboren natuurlijk omdat de ster die ze zagen aan gaf dat hij er dus al was. Ik weet dus niet hoelang die reis duurde van die wijzen.
En ze gingen dus ook nog via jeruzalem.
En ik ga er vanuit dat Jozef, Maria en Jezus niet meteen vertrokken en nog een bepaalde tijd daar in Betlehem verbleven.

Dus het lijkt mij niet verwonderd dat kinderen t/m 2 jaar het moesten ontgelden, omdat herodes natuurlijk niet precies wist wanneer Jezus was geboren.

Maar die wijzen hadden ook sterrenkundigen kunnen zijn want die bestonden toen ook al en waren werden ook vaak wijzen genoemd omdat ze zoveel wisten, meer dan een gemiddelde burger net als dat je nu dus van die hoogleraren hebt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_147704149
Vroeger werd je al wijs genoemd als je wat botjes op een schaal legde en daar dan de toekomst uit las, dus dat zou ik niet al te makkelijk 'aannemen'.
Conscience do cost.
pi_147704797
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Of de apostelen hebben gewoon verzonnen dat er herders en koningen op bezoek kwamen, dat Jezus in een stal is geboren en dat er een ster boven stond. Dat is allemaal vrij rechttoe rechtaan symboliek, daar hoeven geen esoterische astrologische verklaringen bij te komen kijken.
Je hebt er dus niks van begrepen. Hou je dan maar aan je kerststalletje. |:(
pi_147704834
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Toen die wijzen op weg gingen was Jezus al wel geboren natuurlijk omdat de ster die ze zagen aan gaf dat hij er dus al was. Ik weet dus niet hoelang die reis duurde van die wijzen.
En ik ga er vanuit dat Jozef, Maria en Jezus niet meteen vertrokken en nog een bepaalde tijd daar in Betlehem verbleven.

Dus het lijkt mij niet verwonderd dat kinderen t/m 2 jaar het moesten ontgelden, omdat herodes natuurlijk niet precies wist wanneer Jezus was geboren.

Maar die wijzen hadden ook sterrenkundigen kunnen zijn want die bestonden toen ook al en waren werden ook vaak wijzen genoemd omdat ze zoveel wisten, meer dan een gemiddelde burger net als dat je nu dus van die hoogleraren hebt.
Wat je hier schrijft is pure onzin.
pi_147704886
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:32 schreef ems. het volgende:
Vroeger werd je al wijs genoemd als je wat botjes op een schaal legde en daar dan de toekomst uit las, dus dat zou ik niet al te makkelijk 'aannemen'.
Toch eerst eens een boek oudheidkunde raadplegen voor je zulke onzin schrijft.
pi_147704937
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Toch eerst eens een boek oudheidkunde raadplegen voor je zulke onzin schrijft.
Welk boek heb je gekozen dan om dergelijke domme opmerkingen voortaan te vermijden?
Conscience do cost.
pi_147705042
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:58 schreef ems. het volgende:

Welk boek heb je gekozen dan om dergelijke domme opmerkingen voortaan te vermijden?
Keuze te over. Zelfs Wiki stelt je al in het ongelijk.

quote:
Ook de invloed van de oude, oosterse beschavingen op ons dagelijks leven is nog steeds groot. Het zestigtallig stelsel van de Sumeriërs is terug te vinden in de astronomie en in ons systeem van hoekmetingen, maar ook in de verdeling van ons uurwerk. Een groot aantal woorden in het Nederlands zijn van Sumerische of Babylonische herkomst.
pi_147705100
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Keuze te over. Zelfs Wiki stelt je al in het ongelijk.

[..]

Jammer dat dat geen reet te maken heeft met mijn opmerking. Ik sprak in het algemeen, niet over een specifiek volk. De stelling dat vroegere 'wijzen' allemaal ook echt wijs waren is foutief.
Conscience do cost.
pi_147705321
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:04 schreef ems. het volgende:
Jammer dat dat geen reet te maken heeft met mijn opmerking.
Had er alles mee te maken!
quote:
Ik sprak in het algemeen, niet over een specifiek volk.
Ook al niet juist, of had je het enkel over de Amazone indianen ?
quote:
De stelling dat vroegere 'wijzen' allemaal ook echt wijs waren is foutief.
De ' wijzen ' waarvan hier sprake was, waren magiërs ( priesters van het Mazdaïsme ).
En in het ALGEMEEN waren zowel de Perzen, de Babyloniërs als de Egyptenaren zeer goed op de hoogte, zelfs de Grieken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hipparchus_%28astronoom%29
pi_147705778
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Had er alles mee te maken!
Als het jou blij maakt.

quote:
Ook al niet juist, of had je het enkel over de Amazone indianen ?
Ik had het ook over die indianen en los daarvan was het wel juist.

quote:
De ' wijzen ' waarvan hier sprake was, waren magiërs ( priesters van het Mazdaïsme ).
Dat was het dus niet, dat maakte jij ervan.
quote:
En in het ALGEMEEN waren zowel de Perzen, de Babyloniërs als de Egyptenaren zeer goed op de hoogte, zelfs de Grieken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hipparchus_%28astronoom%29
Dit is nieuw en interessant.
Conscience do cost.
  donderdag 18 december 2014 @ 15:07:46 #122
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147706899
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Je hebt er dus niks van begrepen. Hou je dan maar aan je kerststalletje. |:(
Wat heb ik niet begrepen dan? Waarom jij een hoop astrologische fantasieën loslaat op een redelijk eenvoudig stukje symboliek? Leg dat eens uit dan.
pi_147708582
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:27 schreef ems. het volgende:
Dat was het dus niet, dat maakte jij ervan.
Ik en Wiki en vele anderen:
http://nl.wikipedia.org/w(...)ing_als_.22wijzen.22
http://nl.wikipedia.org/w(...)ile:Magi_%281%29.jpg
Let op de Frygische mutsen wat je ook in de Mithras cultus terug vindt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frygische_muts

Iets vroeger opstaan joh. :)
pi_147708624
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 15:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat heb ik niet begrepen dan? Waarom jij een hoop astrologische fantasieën loslaat op een redelijk eenvoudig stukje symboliek? Leg dat eens uit dan.
Leg jij dan maar eerst eens dat eenvoudig stukje symboliek wil duidelijk maken.
pi_147708772
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 16:02 schreef ATON het volgende:

[..]
Iets vroeger opstaan joh. :)
Komtie weer met links die compleet los staan van wat ik zeg :') Maar inderdaad, ik hoor morgen wel of je het begrijpt.
Conscience do cost.
pi_147709248
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 16:09 schreef ems. het volgende:
Komtie weer met links die compleet los staan van wat ik zeg :') Maar inderdaad, ik hoor morgen wel of je het begrijpt.
Verklaar je nader !!
  donderdag 18 december 2014 @ 16:36:26 #127
429181 ToetjeMetChocola
En etiam mea signature
pi_147709605
Dat Jezus is gekruisigd, kun je terugzien in de Joodse feesten. Maar om het geloof daarin weer op te wekken, moet je je bewust zijn van meer dingen: dingen die ook te maken hebben met de toekomstverwachting:

Het beste voor de mens is: Biddend in je gemoed uitsluitend Jezus volgen, daarin volharden, daaruit alles laten voortvloeien, daarop terugvallen.
pi_147710550
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 16:36 schreef ToetjeMetChocola het volgende:
Dat Jezus is gekruisigd, kun je terugzien in de Joodse feesten.
:?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_147711983
quote:
Tja, wat kun je daar aan toevoegen.... 8)7
  donderdag 18 december 2014 @ 18:22:28 #130
429181 ToetjeMetChocola
En etiam mea signature
pi_147712654
Dat Jezus is gekruisigd, volgt uit onderstaande afbeelding:

Voor meer informatie:
Het beste voor de mens is: Biddend in je gemoed uitsluitend Jezus volgen, daarin volharden, daaruit alles laten voortvloeien, daarop terugvallen.
pi_147713296
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 18:22 schreef ToetjeMetChocola het volgende:
Dat Jezus is gekruisigd, volgt uit onderstaande afbeelding:
(afbeelding)

Echt niet.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_147714438
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2014 18:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Echt niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Messiasbelijdende_Joden
Voor hen wel. Ik heb er hier op dit forum als 3 leden geteld.
pi_147717741
Wat een hokjesdenken!
Feestdagen die in de oeroude Bijbel staan heeft weinig met messiaanse jodendom , het rabinale Jodendom, of welk ander Jodendom , of het Christendom te maken.
Dat zijn religie's. Religie's bepalen zelf hun regels en feestdagen en hoe zij die vieren aan de hand VAN een bundelboeken ( de Bijbel)
De thema blijft nochtans hetzelfde

Allereerst dient men te begrijpen dat het Jodendom een religie van tijd is die tot doel heeft de tijd te heiligen.

Hoofdstuk 23 van Leviticus ( de Emor) staan bijvoorbeeld de 'kalender' van heilige feestdagen waarmee Joden de tijd hebben geheiligd. Dus waarbij de dagen 'apart' worden gehouden voor geestelijke ontwikkeling, vreugde en het delen van de betekenis van het menselijke bestaan. Leviticus 23 beschrijft oa de wekelijkse shabbat, de eerste dag van de 7e maand (later bekend als Rosh Hosana) , Yom Kipur zoals de Shalosh regalim , de 3 pelgrimsfeesten Pesach , Shavot en Sukot ( deze laatste is van volledig van Farizeese oorsprong)

Elk van de feesten die in de Bijbel worden genoemd spelen een belangrijke rol binnen het huidige Jodendom en in het leven van Joden. Maar ook binnen het huidige Christendom en de Christenen.

Deze rituelen zijn in de loop der eeuwen veranderd en tot ontwikkeling gebracht. Net zoals Joden zich aanpaste aan nieuwe omstandigheden. Bvb van een Mishkan in de woestijn tot een Mikadash in Jeruzalem
Van de verwoesying van de Tempel (met zijn offers) tot het maken van de synagoge tot de centrale instelling in het Joods leven

Zo hebben ook de Joodse rituelen steeds een nieuwe vorm en betekenissen e.d gekregen binnen het huidige Jodendom.
Of het nu gaat om de toevoeging van een hagada, of om de omvorming van shavot van een oogstdag tot een viering van het geven van de Tora.
Of het nu gaat om een herinterpretatie van de loelav , elke ritueel in beide religie's vertonen sporen van zijn oorsprong in de Bijbel.
Hoewel de Joodse traditie de rituelen hevig heeft veranderd en zelfs enkele hebben toegevoegd en afgeschaft hebben zij de oorspronkelijke thema's van de feesten eigenlijk voortdurend behouden en tot ontwikkeling gebracht. Dit geldt evengoed voor het Christendom en zijn ontwikkeling.

De betekenis van deze oeroude feesten blijven hun betekenis behouden ondanks hevige veranderingen en ontwikkelingen die zij in de eeuwen hebben ondergaan. Zo is Pesach in de loop der eeuwen enorm veranderd en ook de viering van shavot en Sukot.
Sukot begon als een oogstfeest maar zijn rituelen en betekenissen zijn in de loop van de Joodse geschiedenis veranderd en verbreed
Shavot, wat begont als een oogstfeest met offers ontwikkelde het zich in de eeuwen daarna tot Zeman Matan Torateinu het "seizoen feest van het geven van onze Tora"
Een enorme transformatie!

De betekenis is en blijft behouden. Hoe je het went of keert of binnenste buiten probeert te halen.
De thema blijft hetzelfde. Dit geldt bij beide religie's
pi_147718869
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ik heb het nog steeds ook over het andere evangelie
het evangelie waarin de ouders van Jezus naar Bethlehem gaan vanuit Galilea voor de volkstelling die niet van toepassing was op mensen uit Galilea en een jaar of 9 plaatsvond na de dood van Herodus.
  vrijdag 19 december 2014 @ 13:40:08 #135
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147739961
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 13:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat je hier schrijft is pure onzin.
Joh je moet eens weten wat er om het kerstverhaal heen gefantaseerd wordt. Niet alleen door verhaaltjesvertellers op de zondagsschool, maar ook door ingewijde dominees en priesters vanaf de kansel.
En de verhaaltjes worden steeds wonderlijker want ook de kerkmensen ontgaat het niet dat de kritiek op hun geschriften steeds concretere vormen gaat aannemen. Luitster voor de grap eens naar Maasbach op zondagochtend.

Helemaal hilarisch is dat direct daarop helderzienden en zo de kans krijgen in hun eigen bedrogprogramma. _O-
  vrijdag 19 december 2014 @ 13:43:24 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147740093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:11 schreef ATON het volgende:
Bedoel je met magiërs dat ze (dachten dat ze) konden toveren? Dat noem ik niet ewcht wijs...
pi_147740479
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet juist . zie mijn post hierboven

Ik vind dat helemaal niet zo'n uitgemaakte zaak als jij doet voorkomen :)

Voor de rest denk ik dat het al gauw weer een wellus-nietus zaak wordt, en daar voel ik eerlijk gezegd weinig voor :) Die discussie hebben we al veel vaker gehad.
pi_147740673
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik heb ooit es de overeenkomsten tussen Jezus en Einstein opgezocht.

beide

* waren Joods
* droegen geen sokken
* gingen tegen de gevestigde orde in
* waren vooral pacifistisch ingesteld
* zijn op een speciale dag geboren (Jezus met Kerst, Einstein op pi-dag)
* begonnen met hun levenswerk in de tweede helft van hun 20e levensjaar
* droegen een snor
* werden door mensen aangezien als mogelijke toekomstige leider van Israel
* werden niet bepaald geëerd in hun dorp/stad van herkomst

Als je Einstein vertaalt naar het Hebreeuws krijg je "even echad". Jezus vergelijkt zichzelf met een stenen ondergrond. En als je de alef voor "even" weghaalt, krijg je "ben echad", wat "1 zoon" betekent! Oftewel: Einstein was Gods Zoon. :7

Zijn dit soort verklaringen valse patronen, of moeten we concluderen volgens methodiek zoals die van ATON dat Einstein een beschrijving is van de komende Messias? In hoeverre zijn die astrologische overeenkomsten nu relevant? :P

Dat heb ik altijd, zeker in historische wetenschappen, een intrigerende vraag gevonden :)
pi_147741731
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bedoel je met magiërs dat ze (dachten dat ze) konden toveren? Dat noem ik niet ewcht wijs...
Nee, heeft er totaal niks mee te zien. De naam magiër is afkomstig van Magi (Chaldeeuws Mag), de naam die de Grieken gaven aan de Meden priesters. Mogelijk is het woord ook verwant met maghdim, een Chaldeeuwse term die 'wijsheid' en 'filosofie' beteken.
pi_147741875
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind dat helemaal niet zo'n uitgemaakte zaak als jij doet voorkomen :)

Voor de rest denk ik dat het al gauw weer een wellus-nietus zaak wordt, en daar voel ik eerlijk gezegd weinig voor :) Die discussie hebben we al veel vaker gehad.
Ik zal je een handje helpen:
http://www.nazarethmyth.info/naz3article.html

Hopelijk lees je deze keer nu eens wél die link. Moet ik niet steeds opnieuw herhalen.
  vrijdag 19 december 2014 @ 14:37:16 #141
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147741964
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb ooit es de overeenkomsten tussen Jezus en Einstein opgezocht.

beide

* waren Joods
* droegen geen sokken
* gingen tegen de gevestigde orde in
* waren vooral pacifistisch ingesteld
* zijn op een speciale dag geboren (Jezus met Kerst, Einstein op pi-dag)
* begonnen met hun levenswerk in de tweede helft van hun 20e levensjaar
* droegen een snor
* werden door mensen aangezien als mogelijke toekomstige leider van Israel
* werden niet bepaald geëerd in hun dorp/stad van herkomst

Als je Einstein vertaalt naar het Hebreeuws krijg je "even echad". Jezus vergelijkt zichzelf met een stenen ondergrond. En als je de alef voor "even" weghaalt, krijg je "ben echad", wat "1 zoon" betekent! Oftewel: Einstein was Gods Zoon. :7

Zijn dit soort verklaringen valse patronen, of moeten we concluderen volgens methodiek zoals die van ATON dat Einstein een beschrijving is van de komende Messias? In hoeverre zijn die astrologische overeenkomsten nu relevant? :P

Dat heb ik altijd, zeker in historische wetenschappen, een intrigerende vraag gevonden :)
Het antwoord is hetzelfde als in de exacte wetenschappen: correlation doesn't imply causation. Je zult nog steeds het causale verband aannemelijk moeten maken. En in dit geval komt het scheermes van Ockham van pas.
pi_147752729
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat heeft dit met Jezus te maken?
Pas in 224 werd de heersende koningshuis van de Parthen plotseling vervangen door een ander koninklijke Perzische familie de Sassanieden. De Sassanieden stamden uit een priestergeslacht die vurig waren toegewijd aan de klassieke goden van Perzie.
De antieke godstienst van de vuuraanbidding ( het zoroastrisme) werd toen de officiele godsdienst van de nieuwe staat. Die staat had de doel de politieke en religieuze uit de tijd van Darius te herstellen. Want het commentaar van Raw toen de Sassadieden aan de macht kwamen was : "de band is gebroken"
Christenen en andere religieuze groepen werden zwaar vervolgd door deze Sassanidische priesters. Het is niet echt duidelijk in welke mate de Joden werden vervolgd, vaak namen de Sassadinische koningen de Joden tegen hun eigen priesters in bescherming namelijk.
Wel kennen we 1 geval van een massale marteldood als gevolg van de vervolgingen door de Magi. De Magi zijn priester van Achura Mazda.

Maar hebben zij met met Jezus te maken? De nieuw Testamentische geschriften zijn veel eerder geschreven

Lees het werk van Raw Ash ( Soera )
pi_147755849
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 20:09 schreef Szikha het volgende:
Wat heeft dit met Jezus te maken?
Met de mythische versie van Jezus ? Alles.
quote:
Pas in 224 werd de heersende koningshuis van de Parthen plotseling vervangen door een ander koninklijke Perzische familie de Sassanieden. De Sassanieden stamden uit een priestergeslacht die vurig waren toegewijd aan de klassieke goden van Perzie.
De antieke godstienst van de vuuraanbidding ( het zoroastrisme) werd toen de officiele godsdienst van de nieuwe staat. Die staat had de doel de politieke en religieuze uit de tijd van Darius te herstellen. Want het commentaar van Raw toen de Sassadieden aan de macht kwamen was : "de band is gebroken"
Christenen en andere religieuze groepen werden zwaar vervolgd door deze Sassanidische priesters. Het is niet echt duidelijk in welke mate de Joden werden vervolgd, vaak namen de Sassadinische koningen de Joden tegen hun eigen priesters in bescherming namelijk.
Wel kennen we 1 geval van een massale marteldood als gevolg van de vervolgingen door de Magi. De Magi zijn priester van Achura Mazda.
Nu kan je me wel hier wat niks ter zake doende geschiedenis ophoesten, maar ik heb het over het verband met de magiërs en het kerstverhaal. Ik heb het niet over de tijd NA , maar de tijd VOOR Christus en de invloed van het Mazdaïsme op zowel het Jodendom als het Christendom. Het Jodendom onder Cyrus de Grote en het Christendom via Paulus onder Helleens bewind : Mithras.
De 3 Rijken waar het Mazdaïsme als godsdienst bestond en door 3 magiërs vertegenwoordigd. Deze nieuwe versie van een mysteriecultus krijgt hierdoor erkenning als joods variant op de Mithrascultus.

quote:
Maar hebben zij met met Jezus te maken? De nieuw Testamentische geschriften zijn veel eerder geschreven
Vertel me eens hierover iets wat ik niet weet. :O
pi_147762681
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Met de mythische versie van Jezus ? Alles.

maar ik heb het over het verband met de magiërs en het kerstverhaal. Ik heb het niet over de tijd NA , maar de tijd VOOR Christus en de invloed van het Mazdaïsme op zowel het Jodendom als het Christendom.
Ok ik had het verkeerd.

quote:
Het Jodendom onder Cyrus de Grote en het Christendom via Paulus onder Helleens bewind : Mithras.
De 3 Rijken waar het Mazdaïsme als godsdienst bestond en door 3 magiërs vertegenwoordigd. Deze nieuwe versie van een mysteriecultus krijgt hierdoor erkenning als joods variant op de Mithrascultus.
Aha Cyrus van Ansan die de 3e dag van Marcheshvan Babylon binnen kwam. Het volk die groene takken voor hem uit spreidde en hem verwelkomde als hun ware koning!
De 2e Jesaja noemde hem de herder van JHWH ( de Assyriers en Babyloniers gebruikten altijd de term herder voor hun heersers)
Cyrus was de dienaar van JHWH , zijn vriend, zijn gezalfde!
De profeet beloofde een nieuwe uittocht

Cyrus was tolerant naar alle godsdiensten. Hij was overtuigd dat regeren het makkelijkste was als de overwonnen volkeren hun eigen godsdienst konden beoefenen en ook hun cultuur mochten behouden binnen zijn rijk.
Cyrus stimuleerde ook om al die oude tempels op te bouwen. Ook als hij de opdracht gaf voor een bouw van een nieuwe tempel respecteerde hij diens traditie heel erg en zei hij dat de god van de tempel hem had opgedragen de tempel te herbouwen. Toen hij dus de goedkeuring gaf dat de Joden hun tempel in Jeruzalem mocht herbouwen wist hij eigenlijk niet precies welk deel van het universum volgens hun geloof door hun God werd geregeerd. Hij noemde Hem JHWH, de God van de Hemel.

Vraag. Heb jij iets tegen de Christenen?
pi_147763677
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 23:24 schreef Szikha het volgende:

Vraag. Heb jij iets tegen de Christenen?
Nee, ik heb enkel iets tegen schadelijke leugens.
pi_147767448
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het antwoord is hetzelfde als in de exacte wetenschappen: correlation doesn't imply causation. Je zult nog steeds het causale verband aannemelijk moeten maken. En in dit geval komt het scheermes van Ockham van pas.
Dat snap ik, maar hoe zou je dat in dit specifieke geval doen? (omtrent de astrologische interpretatie van het Kerstverhaal)
  zaterdag 20 december 2014 @ 09:25:28 #147
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147767521
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 09:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar hoe zou je dat in dit specifieke geval doen? (omtrent de astrologische interpretatie van het Kerstverhaal)
Zoals ik al zei: Ockham's scheermes. We hebben twee opties, ofwel is het een symbolische weergave van een astrologisch fenomeen, ofwel is het gewone symboliek zonder dubbele bodem. Ockham zegt ons dat het we best het tweede aannemen.
pi_147768591
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 09:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zoals ik al zei: Ockham's scheermes. We hebben twee opties, ofwel is het een symbolische weergave van een astrologisch fenomeen, ofwel is het gewone symboliek zonder dubbele bodem. Ockham zegt ons dat het we best het tweede aannemen.
Wat voor ' symbool ' ??
  zaterdag 20 december 2014 @ 10:57:29 #149
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147768618
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat voor ' symbool ' ??
Je denkt dat het letterlijk is? :D
pi_147768726
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Je denkt dat het letterlijk is? :D
Als je mijn post gelezen hebt is dit een zeer lullige opmerking !
Dit schrijft je:
quote:
We hebben twee opties, ofwel is het een symbolische weergave van een astrologisch fenomeen, ofwel is het gewone symboliek zonder dubbele bodem. Ockham zegt ons dat het we best het tweede aannemen.
2 opties :
1- Symbolische weergave van een astrologisch fenomeen.
2- Gewoon symboliek zonder dubbele bodem.

Ik vermoed dat je voor de Ockham kiest.
Mijn vraag is alsnog : Wat voor ' symbool ' ??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')