twitter:arjenUSA twitterde op dinsdag 09-12-2014 om 17:22:23BREAKING Senaatrapport: CIA heeft gelogen over marteltechnieken, hele programma was 'deeply flawed' en leverde bovendien weinig op. #CIA reageer retweet
twitter:Reuters twitterde op dinsdag 09-12-2014 om 17:23:01BREAKING: CIA misled the public, policymakers about the effectiveness of its interrogation program and how it was conducted: Senate probe reageer retweet
twitter:AP twitterde op dinsdag 09-12-2014 om 17:23:01BREAKING: Obama says he hopes Senate CIA torture report helps leave torture techniques in the past. reageer retweet
Hele rapport: http://www.intelligence.senate.gov/study2014/sscistudy1.pdftwitter:erikmouthaanRTL twitterde op dinsdag 09-12-2014 om 17:23:15In november 2002 stierf gevangen aan onderkoeling na naakt aan een betonnen vloer geketend te zijn. Gevangenen mochten 180 uur niet slapen reageer retweet
Dianne Feinstein is nu de belangrijkste zaken aan het bespreken op CNN.quote:Op dinsdag 9 december 2014 17:31 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik wacht wel tot iemand de belangrijkste passages citeert (of linkt). Geen zin om nu 499 pagina's door te gaan spitten om een mening te vormen. Dus, als TS zich wellicht geroepen voelt om een best-of aan te leveren?
http://www.documentcloud.org/documents/1376736-release-final.htmlquote:Op dinsdag 9 december 2014 17:31 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik wacht wel tot iemand de belangrijkste passages citeert (of linkt). Geen zin om nu 499 pagina's door te gaan spitten om een mening te vormen. Dus, als TS zich wellicht geroepen voelt om een best-of aan te leveren?
Dat is inderdaad niet mals. Punten 2 en 4 lijken mij het meest kwalijk.quote:Op dinsdag 9 december 2014 17:58 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
http://www.documentcloud.org/documents/1376736-release-final.html
Zal mijn maaltijd dan maar voor de tv nuttigenquote:Op dinsdag 9 december 2014 17:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dianne Feinstein is nu de belangrijkste zaken aan het bespreken op CNN.
Yeah, right. Met Bush, Cheney en Rumsfeld die het sfeertje hebben gecreeerd waarin martelen zou mogen en voor die in Abu Graib ook alleen de allerlaagsten in rang gestraft zijn, plus papa Bush die nog regelmatig van zijn bevoegdheid gebruik maakt om bij de CIA rond te snuffelen?quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Faheed Zarkawi: "The biggest revelation is that the CIA ran this as a roque operation." Ze logen tegen hun bazen in het Witte Huis en hun controleurs van het Congres.
Inderdaad. Het is een omgeving die je creëert door middel van druk en angst binnen de organisatie zelf. Dat is ook het verrotte. Iemand met een hogere rank kan tegen een soldaat zeggen 'zorg dat je die info koste wat het kost eruit krijgt, anders ga je zelf de laan uit (of erger)'. Je zegt dan niet direct dat hij moet gaan martelen, maar je creëert wel die druk.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Yeah, right. Met Bush, Cheney en Rumsfeld die het sfeertje hebben gecreeerd waarin martelen zou mogen en voor die in Abu Graib ook alleen de allerlaagsten in rang gestraft zijn, plus papa Bush die nog regelmatig van zijn bevoegdheid gebruik maakt om bij de CIA rond te snuffelen?
Ik denk niet dat er een hoger CIA-er is geweest die dacht 'o wee, als Rumsfeld en Cheney dit maar niet te weten komen'. Natuurlijk is het niet via de officiele kanalen gegaan, want dan blijft er bewijs achter en zouden ze kunnen worden vervolgd.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is een omgeving die je creëert door middel van druk en angst binnen de organisatie zelf. Dat is ook het verrotte. Iemand met een hogere rank kan tegen een soldaat zeggen 'zorg dat je die info koste wat het kost eruit krijgt, anders ga je zelf de laan uit (of erger)'. Je zegt dan niet direct dat hij moet gaan martelen, maar je creëert wel die druk.
Punt van me is dat niemand expliciet het woord martelen (of bijbehorende dingen) hebben hoeven horen of zeggen om het toch te doen. Het is niet moeilijk een omgeving te creëren binnen een organisatie waarin mensen zelf dingen gaan doen die niet door de beugel kunnen. Bijvoorbeeld door enorme druk of angst. Je ziet het ook bij beursbedrijven waar mensen gepushed worden om enorme risico's te nemen. Niet omdat iemand dat letterlijk zegt van ey, neem nu dit of dat risico, maar omdat die druk er heerst en mensen dus extreme dingen gaan doen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er een hoger CIA-er is geweest die dacht 'o wee, als Rumsfeld en Cheney dit maar niet te weten komen'. Natuurlijk is het niet via de officiele kanalen gegaan, want dan blijft er bewijs achter en zouden ze kunnen worden vervolgd.
Dat ben ik met je eens, alleen geloof ik er niets van dat die omgeving binnen de CIA is gecreeerd, buiten dat Witte Huis om.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Punt van me is dat niemand expliciet het woord martelen (of bijbehorende dingen) hebben hoeven horen of zeggen om het toch te doen. Het is niet moeilijk een omgeving te creëren binnen een organisatie waarin mensen zelf dingen gaan doen die niet door de beugel kunnen.
Oh nee dat denk ik ook niet hoor. Die druk komt uiteindelijk ook uit het Witte Huis.quote:Op dinsdag 9 december 2014 18:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, alleen geloof ik er niets van dat die omgeving binnen de CIA is gecreeerd, buiten dat Witte Huis om.
twitter:washingtonpost twitterde op dinsdag 09-12-2014 om 17:54:17Decoding the secret black sites on the Senate’s CIA report: http://t.co/d6LR2UMRRu http://t.co/FAQrjhVJpG reageer retweet
quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:21 schreef deelnemer het volgende:
20 key findings about CIA interrogations
Het is allemaal oud nieuws. Advocaten en medici hebben de definitie van martelen opgerekt (in opdracht van de overheid), de ondervragingstechniek daarop aangepast en deze toegepast. De black sites zijn al tien jaar bekend (ontdekt door vliegtuigspotters). Deze operaties zijn verkocht onder de noemer van terrorisme bestrijding onder Bush.quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:29 schreef robin007bond het volgende:
[..]![]()
Wat ontzettend naar dat dit jaren zo kon gaan.
Enig idee of er nog diplomatieke gevolgen zullen ontstaan? Of laten we ze als Europa ermee wegkomen?
Eerlijk gezegd wist ik niet dat het zo erg was.quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is allemaal oud nieuws. Advocaten en medici hebben de definitie van martelen opgerekt (in opdracht van de overheid), de ondervragingstechniek daarop aangepast en deze toegepast. De black sites zijn al tien jaar bekend (ontdekt door vliegtuigspotters). Deze operaties zijn verkocht onder de noemer van terrorisme bestrijding onder Bush.
Hoe krijgen ze dat in godsnaam voor elkaar? Als je een zinnetje moet beginnen met "Meneer de voorzitter, de reden dat we moesten dreigen om iemand te verkrachten met een bezemsteel is..." is dat toch een vrij goed teken dat je de verkeerde persoon aan het verdedigen bentquote:Op dinsdag 9 december 2014 22:40 schreef Monolith het volgende:
De CIA en een aantal republieken zijn het niet eens met de conclusies uit het rapport:
http://foreignpolicy.com/(...)ues-and-our-history/
Het lijkt me sterk dat dat zal gebeuren eerlijk gezegd. Misschien dat één of andere niet zo heel belangrijke cia-agent tot zondebok gemaakt wordt en voor even de cel induikt. De mensen aan de top zullen wel gespaard blijven denk ik.quote:Op woensdag 10 december 2014 00:19 schreef Hexagon het volgende:
Maar gaat dit nog consequenties hebben voor bepaalde personen of is dat in de Amerikaanse politiek niet erg gebruikelijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |