quote:Op donderdag 11 december 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zoals gezegd is er een heel leger dat krampachtig tracht de definitie van hoogbegaafdheid te veranderen. Dan is wiki nu niet bepaald het medium waar je in zo'n geval je kennis vandaan zal moeten halen.
En dat 'zelfbenoemd' is ook al zo'n statement. Doorgaans zijn zij gewoon getest als hoogbegaafden; niets 'zelfbenoemds' aan. Misschien moet je de site van Mensa eens bezoeken voor wat meer feitelijke informatie.
Ja joh. Hoe groot zijn die verschillen? De ene dag test je gemiddeld, de volgende hoogbegaafd en de dag daarop zwakzinnig?quote:Op donderdag 11 december 2014 15:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je snapt er weer eens helemaal niets van. IQ is een relatieve meting van intelligentie, lengte is dat niet.
Een volwassenen van 2 m is altijd 2 m, een volwassenen kan daarentegen wel verschillende scores/resultaten hebben op verschillende IQ-testen.
Het gemiddelde is altijd 100, je snapt het allemaal niet zo goed he?quote:Op donderdag 11 december 2014 15:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja joh. Hoe groot zijn die verschillen? De ene dag test je gemiddeld, de volgende hoogbegaafd en de dag daarop zwakzinnig?
Vanwaar toch die afgunst als het om hoog begaafden gaat? Alsof dat zo'n geweldig labeltje is. (Not dus.)
Lees even opnieuw.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gemiddelde is altijd 100, je snapt het allemaal niet zo goed he?
Waar het omgaat is dat IQ en lengte niet te vergelijken zijn. Lengte is objectief (het staat vast als je volwassen bent), IQ niet.quote:
Waarom niet; een goede test geeft een goede indicatie en die uitslagen schommelen echt niet zo erg als jij hier doet voorkomen.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:38 schreef theunderdog het volgende:
Je kunt intelligentie namelijk niet laten afhangen van een cijfertje.
je negeert voor het gemak maar even een tweede link met heel wat bronnen uit de wetenschappelijke literatuur. Zeker weer te snel afgeleid omdat het allemaal beneden je niveau is.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zoals gezegd is er een heel leger dat krampachtig tracht de definitie van hoogbegaafdheid te veranderen. Dan is wiki nu niet bepaald het medium waar je in zo'n geval je kennis vandaan zal moeten halen.
Ik kan ook een testje maken waarbij ik iets meet en labeltje plakken op mensen die daar hoog op scoren. Mensa doet een IQ-testje waar je in de top 2% moet scoren om erbij te komen. Mensa is een clubje voor mensen die leuk scoren op een op een testje. Prima voor ze, maar dat heeft weinig van doen met de daadwerkelijke definitie van hoogbegaafdheid zoals die in de literatuur wordt gehanteerd.quote:En dat 'zelfbenoemd' is ook al zo'n statement. Doorgaans zijn zij gewoon getest als hoogbegaafden; niets 'zelfbenoemds' aan. Misschien moet je de site van Mensa eens bezoeken voor wat meer feitelijke informatie.
Nee, want intelligentie is een breed begrip.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom niet; een goede test geeft een goede indicatie en die uitslagen schommelen echt niet zo erg als jij hier doet voorkomen.
Tjah, in principe is elke wetenschapper vrij om zijn eigen definitie te geven aan een specifiek concept. De site waar je naar linkt laat dat ook zien. De vraag is welke algemeen aanvaard wordt en welke handzaam is in het (dagelijks) gebruik. Dan komen we toch uit op de definitie van Drenth. Dus begaafdheid gemeten in IQ.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja als je hoogbegaafdheid definieert als het hebben van een hoog IQ, dan is het hebben van een hoog IQ de maatstaf voor de mate van hoogbegaafdheid. Dat lijkt me nogal tautologisch.
Echter, als ik eens een de definitie van hoogbegaafdheid van wiki pak, dan stelt die bijvoorbeeld 'Hoogbegaafdheid is een combinatie van een uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen.' Ironisch genoeg zijn die laatste twee nou juist waar het al die zelfbenoemde hoogbegaafden aan ontbreekt.
Ook dit soort modellen onderscheiden heel veel meer dan enkel een score op een IQ-testje.
Ik negeer niets. Ga ff googlen op 'inentingen zijn wel/niet gevaarlijk' en je vindt duizenden links voor beide kanten.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:44 schreef Monolith het volgende:
je negeert voor het gemak maar even een tweede link met heel wat bronnen uit de wetenschappelijke literatuur. Zeker weer te snel afgeleid omdat het allemaal beneden je niveau is.
En weer die nijd en afgunst.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:44 schreef Monolith het volgende:
Vast staat in ieder geval dat het voornamelijk een club voor autisten is die zichzelf heel bijzonder vinden. Wat dat betreft lopen hier genoeg aspirant-leden rond.
Ja, en? Hoogbegaafd heeft niets te maken met succes of jezelf aan kunnen kleden.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, want intelligentie is een breed begrip.
Er zijn mensen op deze wereld die abnormaal hoog scoren op een IQ test, maar hulp nodig hebben bij het aankleden.
Herkenbaar.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee? Hoogbegaafdheid is alleen te meten via een IQ test. Dat is gewoon een feit.
Wel een feit waar jaloerse, afgunstige mensen graag onderuit proberen te komen.
Hoogbegaafdheid is gewoon een gemeten gegeven/eigenschap, net als bijvoorbeeld lengte. Het maakt je niet beter dan een ander. Hooguit dat die ander zich minder voelt maar dat is zijn/haar probleem en niet die van de hoogbegaafde.
quote:Op donderdag 11 december 2014 15:51 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja, en? Hoogbegaafd heeft niets te maken met succes of jezelf aan kunnen kleden.
Zo zijn er ook lichamelijk gehandicapten die harder kunnen rennen dan jij. Dan ook maar de term 'lichamelijk gehandicapt' aanpassen?
Ik scoorde net zo hoog hoor, maar in tegenstelling tot al die miskende genieën hier was ik prima in staat om me cum laude door m'n VWO en WO heen te lanterfanteren.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En weer die nijd en afgunst.
Vind je het zo erg dat jij niet hoog scoorde op die belachelijke, onbetrouwbare testjes?
Dat komt voornamelijk omdat mensen er de ballen verstand van hebben.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik negeer niets. Ga ff googlen op 'inentingen zijn wel/niet gevaarlijk' en je vindt duizenden links voor beide kanten.
Wat doen mensen die lid zijn bij Mensa. Bijeenkomsten zo?quote:Op donderdag 11 december 2014 15:51 schreef k3vil het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Ik heb verder het topic doorgelezen en ben aardig wat vooroordelen en misvattingen tegengekomen.
Zelf ben ik hoogbegaafd (>140) en lid van mensa en durf wel te stellen dat ik ervaringsdeskundige ben op het gebied van HB.
2% van Nederland heeft een IQ waarmee zij onder de noemer hoogbegaafd vallen. Veel mensen weten van zichzelf niet eens dat ze hoogbegaafd zijn maar ervaren op hun school of werk wel problemen dankzij hun hoge IQ.
Wat ik zelf heb ervaren als de reden waarom hoogbegaafden deze problemen hebben is dat zij, door hun enorme analytische vermogen (want daar spreken we over, en niet over het hebben van veel kennis) sneller zijn in hun denken. Dit sneller zijn levert op verschillende vlakken problemen op. Zo kun je op school enorm veel sneller stof eigen maken, veel sneller dan de rest. Wat er weer voor zorgt dat je gedemotiveerd raakt omdat je, in vergelijking met de rest van de klas, veel vaker hetzelfde krijgt wat je al weet. Later in het werkproces heb je feitelijk hetzelfde probleem. Daar ben je ook sneller in je leercurve en ontwikkeling. Een hoogbegaafde kan dan wel in zijn functie zitten die bij zij leeftijd past (jr. senior enz.), maar mentaal is die persoon al twee stappen verder in zijn carrière. Het is te begrijpen dat een dergelijk werkomgeving ook een enorme energiedrain is. De verhouding arbeid/energie is dan totaal uit de pas en de hoogbegaafde medewerker is dan gauw prooi voor een bore-out door relatieve onderprestatie.
De omgeving reageert altijd op dezelfde manier bij een onderpresteerder. Het wordt bijna altijd geweten aan het "hoge" niveau waar de hoogbegaafde zich in bevindt, en het is beter als hij/zij een niveau lager probeert. Het idee dat iemand wel eens op een te laag niveau werkt wordt vaak niet eens bedacht. je kunt begrijpen dat het lagere niveau nog meer onderpresteren in de hand werkt.
Een ander veel voorkomend probleem is dat hoogbegaafden als bedreiging wordt gezien op de werkvloer (of misschien zelfs school, maar dat heb ik niet ervaren). De scherpte van de analyse van een hoogbegaafde kan voor sommige mensen echt te veel zijn. Zo ontwikkelt de hoogbegaafde een impopulaire status en kan dan in de groep buiten boord vallen, tot pesterijen aan toe.
De beroepen waar hoogbegaafden wel vaak tot hun recht komen zijn solistische beroepen. Denk dan aan een beroep als advocaat of voetballer.
Weigerde jij niet te geloven dat Balotelli zeer intelligent is, omdat hij moeite had met een hesje aantrekkenquote:Op donderdag 11 december 2014 15:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, want intelligentie is een breed begrip.
Er zijn mensen op deze wereld die abnormaal hoog scoren op een IQ test, maar hulp nodig hebben bij het aankleden.
Ja, en lekker denigrerend doen over de "gewone mens".quote:Op donderdag 11 december 2014 15:56 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Wat doen mensen die lid zijn bij Mensa. Bijeenkomsten zo?
Dat was slechts een voorbeeld. Balotelli heeft de cognitieve en empathische vermogens van een pot doperwten.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:59 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Weigerde jij niet te geloven dat Balotelli zeer intelligent is, omdat hij moeite had met een hesje aantrekken
Er zijn verschillende activiteiten bij Mensa.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:56 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Wat doen mensen die lid zijn bij Mensa. Bijeenkomsten zo?
Qua activiteiten heb je over het algemeen weinig anders dan bij andere verenigingen. Wat de mensen juist bindt is het hoogbegaafd zijn. (Je hoeft namelijk niet bij Mensa te zijn om te breien met andere mensenquote:Brei-sig
Altijd al je eigen geitenwollensokken willen breien? Of liever een modieuze gehaakte tas?
Of het nou gaat om haken, breien, punniken, vilten of borduren, je bent bij de brei-sig op het juiste adres. (89 leden)
Meer info op de Brei-sig pagina's:
Algemene info
Zou kunnen, ik heb hem verder nooit gesproken. Het viel me op dat jij precies dat voorbeeld aanhaalde.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat was slechts een voorbeeld. Balotelli heeft de cognitieve en empathische vermogens van een pot doperwten.
Er zijn talloze andere voorbeelden hoor, interviews, dartpijltjes naar kinderen gooien enz.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:03 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik heb hem verder nooit gesproken. Het viel me op dat jij precies dat voorbeeld aanhaalde.
Gahaha zo droog! Maar behalve het delen van interesses heb je verder geen voordelen aan het lidmaatschap ? Zet je zoiets op je cv ?quote:Op donderdag 11 december 2014 16:02 schreef k3vil het volgende:
[..]
Er zijn verschillende activiteiten bij Mensa.
Een lid kan zelf een SIG (Speciale Interesse Groep) of BIG (Besloten Interesse Groep) starten. Dat zijn activiteiten rondom een bepaald thema. Zo heb je de Brei-SIG, zo te zien
[..]
Qua activiteiten heb je over het algemeen weinig anders dan bij andere verenigingen. Wat de mensen juist bindt is het hoogbegaafd zijn. (Je hoeft namelijk niet bij Mensa te zijn om te breien met andere mensen)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |