abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147358400
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 11:15 schreef Montagui het volgende:

[..]

De kleur van Zwarte Piet is nogal een fundamenteel onderdeel van de Sinterklaastraditie.

Dus ja, verander je de kleur van Zwarte Piet dan is de Sinterklaastraditie ter ziele.
lighten up !
Voor ene ZP ineens meedeed werd er al eeuwen lang Sint Nicolaas gevierd in Nederland, zonder jouw nepknuffelallochtoon
  zondag 7 december 2014 @ 14:20:57 #77
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_147358413
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 14:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

lighten up !
Voor ene ZP ineens meedeed werd er al eeuwen lang Sint Nicolaas gevierd in Nederland, zonder jouw nepknuffelallochtoon
Voor de Kerstman werd er al eeuwenlang een midwinterfeest gevierd. Ik hoop op die terugkeer :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_147358535
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 14:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

lighten up !
Inderdaad.

Maar goed, het racistische karikatuur moet er voor sommigen in blijven. Zonder negerkarikatuur is het feest niet leuk meer voor ze blijkbaar... Kunnen ze niet meer onderdrukken.
pi_147358549
Een stuk leukere UI, Kaneelstokje. Gundam? :)
  zondag 7 december 2014 @ 14:29:49 #80
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_147358640
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 14:26 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Inderdaad.

Maar goed, het racistische karikatuur moet er voor sommigen in blijven. Zonder negerkarikatuur is het feest niet leuk meer voor ze blijkbaar... Kunnen ze niet meer onderdrukken.
Hoe de fuck wordt er iemand onderdrukt door het sinterklaas feest?
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_147358903
quote:
10s.gif Op zondag 7 december 2014 14:29 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Hoe de fuck wordt er iemand onderdrukt door het sinterklaas feest?
Door mensen bloot te stellen aan impliciet racisme wordt de beeldvorming omtrent mensen van kleur veranderd.
  zondag 7 december 2014 @ 14:44:30 #82
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_147359035
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 14:39 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Door mensen bloot te stellen aan impliciet racisme wordt de beeldvorming omtrent mensen van kleur veranderd.
Dus alles wat zwart is is racistisch? En stel dat het zo is, dat wat jij zegt waar is. Noem eens een negatief iets van ZP.
pi_147359102
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 14:39 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Je bent dat ene artikeltje uit de nrc aan het quoten, he? De meeste mensen leggen totaal geen link tussen zwarte piet en negers, dus geen idee waar je dit op baseert. De kinderen die negers zwarte piet noemen, zullen mannen met een witte baard ook sinterklaas noemen etc. Kinderen trekken wel meer rare vergelijkingen.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_147359118
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 14:44 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Dus alles wat zwart is is racistisch? En stel dat het zo is, dat wat jij zegt waar is. Noem eens een negatief iets van ZP.
Het gaat natuurlijk om het stereotype van domme jolige neger. Het heeft veel weg van blackface.
  zondag 7 december 2014 @ 14:50:36 #85
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_147359178
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 14:49 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk om het stereotype van domme jolige neger. Het heeft veel weg van blackface.
Hoe dan? Vaak slimmer dan Sinterklaas, die hulp nodig heeft. Blackface is Amerikaans. Dat is nooit iets geweest in Nederland.
pi_147359325
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 14:50 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Hoe dan? Vaak slimmer dan Sinterklaas, die hulp nodig heeft. Blackface is Amerikaans. Dat is nooit iets geweest in Nederland.
Plus dat het laatste evenveel met het feest te maken heeft als, pak hem beet, Papoeaanse peniskokers.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_147359326
quote:

[..]

Bovendien zijn domme acties van personages een veelgebruikt comedyelement. Ook sinterklaas doet klungelige dingen als z'n staf vergeten.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zondag 7 december 2014 @ 15:18:47 #88
399258 Mommychilgrad
houdt van vijgen
pi_147359895
Sinterklaas vergeet van alles, wordt ook een dagje ouder... Ik heb ZP nog nooit gezien als een dom figuur. :')
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_147361056
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 14:55 schreef Fascination het volgende:

[..]

Bovendien zijn domme acties van personages een veelgebruikt comedyelement. Ook sinterklaas doet klungelige dingen als z'n staf vergeten.
Wij hebben dus wel degelijk blackface, namelijk Zwarte Piet. Op de Engelse wiki wordt Zwarte Piet zelfs als voorbeeld van blackfacing genoemd.

En domme acties van personen zijn geen probleem, maar als er een wijze man met allemaal jolige Zwarte Pieten op de voorgrond treedt is dat al wat meer dubieus terrein.
pi_147361072
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 15:18 schreef Voszje het volgende:
Sinterklaas vergeet van alles, wordt ook een dagje ouder... Ik heb ZP nog nooit gezien als een dom figuur. :')
Niet bewust, maar onbewust maken onze hersenen allerlei associaties.
  zondag 7 december 2014 @ 16:01:59 #91
399258 Mommychilgrad
houdt van vijgen
pi_147361104
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:01 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Niet bewust, maar onbewust maken onze hersenen allerlei associaties.
Ja? Dus eigenlijk stel je dat we ZP allemaal als dom zien?
pi_147361119
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 14:48 schreef Fascination het volgende:

[..]

Je bent dat ene artikeltje uit de nrc aan het quoten, he? De meeste mensen leggen totaal geen link tussen zwarte piet en negers, dus geen idee waar je dit op baseert. De kinderen die negers zwarte piet noemen, zullen mannen met een witte baard ook sinterklaas noemen etc. Kinderen trekken wel meer rare vergelijkingen.
Een beetje wel inderdaad. ;) Het was overigens een artikel uit de Volkskrant.

Veel mensen zullen de link niet bewust leggen, maar kunnen onbewust wel een associatie tussen Piet maken en negers. Daarnaast nemen veel mensen van kleur er aanstoot aan, dus dat het wat oproept is in ieder geval zeker.
pi_147361178
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:01 schreef Voszje het volgende:

[..]

Ja? Dus eigenlijk stel je dat we ZP allemaal als dom zien?
Zo gedraagt Zwarte Piet zich wel, onbewust kun je dan de associatie tussen "zwart en dom" leggen. Daarnaast doet Zwarte Piet wel onder voor Sinterklaas in het verhaal.

Zelfs in de liedjes wordt er echt naar "knecht" verwezen. En dat lopen kinderen dan vrolijk mee te zingen.
pi_147361231
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:04 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Zo gedraagt Zwarte Piet zich wel, onbewust kun je dan de associatie tussen "zwart en dom" leggen. Daarnaast doet Zwarte Piet wel onder voor Sinterklaas in het verhaal.

Zelfs in de liedjes wordt er echt naar "knecht" verwezen. En dat lopen kinderen dan vrolijk mee te zingen.
Ja, gedraagt zwarte Piet zich zo? Hoe lang heb je het verhaal niet meer gevolgd? Eerlijk zijn!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147361263
quote:
99s.gif Op zondag 7 december 2014 16:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja, gedraagt zwarte Piet zich zo? Hoe lang heb je het verhaal niet meer gevolgd? Eerlijk zijn!
Oké, heel eerlijk. Sinds ik van de middelbare school ben volg ik het inderdaad allemaal niet meer zo. ;) Maar heel oud ben ik niet en de herinneringen van Zwarte Piet zijn nog wel scherp.
  zondag 7 december 2014 @ 16:09:06 #96
399258 Mommychilgrad
houdt van vijgen
pi_147361332
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:04 schreef robin007bond het volgende:

[..]

ZP die zich dom gedraagt... Ik kan het me niet herinneren, en zeker nu is dit niet meer aan de orde.

Ik ben zelf werkzaam op een basisschool, en ik vraag me heel sterk af of kinderen zich bewust zijn van dat ene woordje "knecht". Eerlijk, dacht jij bij knecht aan iets negatiefs, als kind?

Nu is het toch gewoon duidelijk dat ZP een soort van assistent is.
pi_147361498
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:09 schreef Voszje het volgende:

[..]

ZP die zich dom gedraagt... Ik kan het me niet herinneren, en zeker nu is dit niet meer aan de orde.

Ik ben zelf werkzaam op een basisschool, en ik vraag me heel sterk af of kinderen zich bewust zijn van dat ene woordje "knecht". Eerlijk, dacht jij bij knecht aan iets negatiefs, als kind?

Nu is het toch gewoon duidelijk dat ZP een soort van assistent is.
Mooi dat dat in ieder geval niet meer aan de orde is. :)

De rol van assistent is wel minder dan dat van de leider. Stel dat je in een bedrijf werkt waar een blanke man aan het hoofd is, en alle schoonmakers en conciėrges zouden donker zijn en alle managers blank. Zou je dat ook niet een beetje vreemd vinden op z'n minst?
  zondag 7 december 2014 @ 16:18:53 #98
399258 Mommychilgrad
houdt van vijgen
pi_147361608
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:14 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Mooi dat dat in ieder geval niet meer aan de orde is. :)

De rol van assistent is wel minder dan dat van de leider. Stel dat je in een bedrijf werkt waar een blanke man aan het hoofd is, en alle schoonmakers en conciėrges zouden donker zijn en alle managers blank. Zou je dat ook niet een beetje vreemd vinden op z'n minst?
Als ik het zo letterlijk neem, ja, dan zou ik dat vreemd vinden.

Maar, kan het hoofd zonder zijn werknemers? ZP staat niet gelijk aan schoonmaker of conciėrge, dus ik vind deze vergelijking niet erg relevant. De Pieten hebben allemaal functies, Hoofdpiet, Wegwijspiet, weet ik het. Zijn dit dan geen 'managers'?
pi_147361621
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:06 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Oké, heel eerlijk. Sinds ik van de middelbare school ben volg ik het inderdaad allemaal niet meer zo. ;) Maar heel oud ben ik niet en de herinneringen van Zwarte Piet zijn nog wel scherp.
Als je je ook maar even inleest dan merk je dat jouw herinneringen niet meer bij de tijd zijn.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147361651
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 16:18 schreef Voszje het volgende:

[..]

Als ik het zo letterlijk neem, ja, dan zou ik dat vreemd vinden.

Maar, kan het hoofd zonder zijn werknemers? ZP staat niet gelijk aan schoonmaker of conciėrge, dus ik vind deze vergelijking niet erg relevant. De Pieten hebben allemaal functies, Hoofdpiet, Wegwijspiet, weet ik het. Zijn dit dan geen 'managers'?
Zo zou je het kunnen zien.

Maar meer diversiteit in kleuren zou dan toch ook niet erg zijn? Juist die kinderbreintjes kun je nog van alles wijsmaken. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')