Dat onderwijs wordt al gegeven. Ik weet niet waar jij gezeten hebt, maar ik heb zeker geleerd over slavernij, VOC etc. etc. En we weten allemaal dat zwarte mensen net zoveel waard zijn als witte.quote:Op zaterdag 6 december 2014 07:13 schreef Megumi het volgende:
Nooit tegen zwarte piet geweest. Maar recente gebeurtenissen in de VS en de documentaire zo zwart als roet zetten je wel aan het denken. Ik denk dat er wel wat moet veranderen aan de Piet. Maar de manier waarop de discussie gevoerd wordt met zoveel haat en intolerantie staat me echt tegen. Ik denk dat er in het onderwijs begonnen moet worden met goede lessen over onderwerpen als de slavernij. De politionele acties in Indonesië. Enz. Plus een meer open en tolerante discussie zonder bedreigingen en beschuldigingen die mensen gelijk de hakken in het zand doet steken.
Anderzijds is dit natuurlijk een ijzersterk en welhaast doorslaggevend argument om Zwarte Piet uit te bannen:quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:00 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Ten eerste is het een verhaal van iemand die in Nederland is opgegroeid. Verder is het natuurlijk onzin om 'ja maar jullie' te roepen in plaats van met argumenten de gemelde boodschap tegen de spreken. Dat er elders ook kwaad is, wil niet zeggen dat vanuit die plek geen kritiek gegeven mag worden over anderen. Dat zou net zoiets zijn als wanneer er vanuit hier iets over de Islam gezegd wordt en zij antwoorden met 'los eerst het probleem met jullie pedofiele priesters op'.
En dat argumetn moet natuurlijk meer zijn dan 'het is een kinderfeest'. Dat argument is nog dommer dan het legitimeren van apengeluiden in een voetbalstadion als een poging om de betreffende speler uit zijn spel te halen.
quote:The truly disturbing thing is the aggression conjured up by this public debate, the thinly disguised xenophobia that roiled to the surface when attempts were made to make Black Pete less black. A civilized person, after all, could say: “Personally, I don’t have much of a problem with Black Pete, but if others do, well, then, why don’t we make him Green Pete or Blue Pete?”
De vraag is natuurlijk hoe je het in hun context kan plaatsen. Ik durf over mezelf te zeggen dat ik boven de discussie sta, en met een redelijk rationeel oog naar het eea kan kijken. Wanneer je naar de meesten hier kijkt, lullen ze maar wat weg over traditie en cultuur, allochtonen die niets te zeggen zouden mogen hebben in dit verband over 'ons', of 'kinderfeest' en snappen ze totaal het punt niet dat gemaakt wordt door de andere kant. En in de eerste plaats willen ze dit ook niet. Het is vooral een misgun-factor.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Anderzijds is dit natuurlijk een ijzersterk en welhaast doorslaggevend argument om Zwarte Piet uit te bannen:
[..]
Dit is het voor een groot deel inderdaad, denk ik. Alleen, als ik jou eens zou vragen om het woord 'allochtoon' eens te definiëren, wat zou je dan als antwoord geven? Geen woordenboek definitie, maar je eigen definitie. Uiterlijk, gedrag, dat soort dingen. En niet te kritisch zijn omtrent correctheid...quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:09 schreef maniack28 het volgende:
Het argument om Zwarte Piet uit te bannen is prima, alleen het Nederlandse volk is de allochtone medemens die de boel hier verzieken, terwijl ze al hun culturen en normen en waarden mogen behouden, zo zat, dat ze het niet zien zitten om hun eigen traditie op te geven.
Laat ik het zo zeggen: het gaat om geven en nemen en op dit moment geven wij teveel als Zwarte Piet verdwijnt.
Een allochtoon is voor mij een persoon die niet westerse tradities nastreeft. Een Belg is voor mij dus minder allochtoon dan een Irakees.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:14 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Dit is het voor een groot deel inderdaad, denk ik. Alleen, als ik jou eens zou vragen om het woord 'allochtoon' eens te definiëren, wat zou je dan als antwoord geven? Geen woordenboek definitie, maar je eigen definitie. Uiterlijk, gedrag, dat soort dingen. En niet te kritisch zijn omtrent correctheid...
Dat hij nog de tijd nam om naar dat vooringenomen broddelwerk te kijken is al een wonder. Laat staan dat hij er zoveel woorden aan vuilmaakt.quote:Op vrijdag 5 december 2014 17:51 schreef DrMabuse het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://personanongrata.nl(...)eer-kutdocumentaire/
Exact mijn gedachten bij / na het bekijken van dit docugedrocht.
quote:
Een Pietenhater heeft vannacht rond twee uur de Hema beklad.
'Haat Zwarte Piet', staat met grote zwarte letters op de deur en ramen van het filiaal op het Haarlemmerplein geschreven. De filiaalmanager heeft zijn winkel inmiddels weer schoongemaakt. Hij is verontwaardigd over deze actie: 'Het is gewoon een kinderfeest.'
Vrijdagmiddag was er een Zwarte Piet in de Hema. 'Voor de kinderen, iedereen vond het leuk, maar één vrouw werd erg boos', vertelt hij. Die nacht werd de winkel om 2.04 uur beklad. De filiaalmanager heeft bewakingsbeelden en vermoedt dat de persoon op die beelden ook een vrouw is. Of het de Pietenhaatster uit de winkel is, is niet te zien.
bron
Dat is een gammele definitie.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:26 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Een allochtoon is voor mij een persoon die niet westerse tradities nastreeft. Een Belg is voor mij dus minder allochtoon dan een Irakees.
Zo eng man, andere meningen. Boe fucking hoe.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:11 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat hij nog de tijd nam om naar dat vooringenomen broddelwerk te kijken is al een wonder. Laat staan dat hij er zoveel woorden aan vuilmaakt.
Maar goed, dikke kans dat dit volgend jaar weer te bewonderen zal zijn op één van de zenders van de Nederlandse Propaganda Organisatie.
Veel onbeargumenteerde stellingen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 17:21 schreef Kosmoproleet het volgende:
Washington Post: The Dutch blackface holiday tradition has no place in the 21st century
(21 uur geleden)
[..]
http://www.washingtonpost(...)in-the-21st-century/
Even verplaatst naar het juiste topic.quote:Op zaterdag 6 december 2014 10:33 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
[..]
Los van het feit dat je grote interesse ligt op het gebied van plaatsing van komma's en punten en het opsporen van taalfouten toch even een vraag Kees.
Je hebt het hele stuk / artikel gelezen?
Een stuk dat juist heerlijk en kundig taalgebruik ademt.
En uiteindelijk is dan je conclusie "niet zo interessant"?
Dit klink me wat vreemd in de oren, en ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Allerlei vragen komen in me op: Hoe zit het met iemand van dezelfde etniciteit en uit dezelfde generatie die beiden in dit opzicht een andere gewoonte nastreven?quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:26 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Een allochtoon is voor mij een persoon die niet westerse tradities nastreeft. Een Belg is voor mij dus minder allochtoon dan een Irakees.
Gezien de buitenproportionele aandacht voor de anti's daar is dat precies zoals men er daar over denkt inderdaad. Er was enkel een oor voor hun mening.quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:18 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Zo eng man, andere meningen. Boe fucking hoe.
Klopt, feiten doen weinig ter zake voor de anti-piet beweging, dat laten ze al jaren zien.quote:Op zondag 7 december 2014 10:14 schreef robin007bond het volgende:
De strijd tegen Piet is nog niet over.
Het feest is bij jou al verpest als de kleur van een personage verandert?quote:Op zondag 7 december 2014 10:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Klopt, feiten doen weinig ter zake voor de anti-piet beweging, dat laten ze al jaren zien.
Ze zullen pas stoppen als ze 100% hun zin hebben doorgedreven en het feest voor iedereen voor altijd hebben verkankerd.
De kleur van Zwarte Piet is nogal een fundamenteel onderdeel van de Sinterklaastraditie.quote:Op zondag 7 december 2014 10:25 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het feest is bij jou al verpest als de kleur van een personage verandert?![]()
Jezus wat zuur.
Het constante gezeur van mensen die geen idee hebben waarover ze praten en perse hun eigen ondoordachte en op onderbuikgevoelens gestoelde mening wil doordrammen, dat verpest het feest voor mij.quote:Op zondag 7 december 2014 10:25 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het feest is bij jou al verpest als de kleur van een personage verandert?![]()
Jezus wat zuur.
Je gelooft dat stukken en woorden alleen leugenachtige kunnen / willen zijn?quote:Op zaterdag 6 december 2014 22:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Even verplaatst naar het juiste topic.
Ik vond het een erg tendentieus stuk. En als de recensie van de documentaire een beetje feitelijk klopt, dan is het stuk geen haar beter.
Leugenachtige woorden zijn leugenachtig, ook als ze mooi klinken. Misschien leuk om te schrijven als je eens lekker wilt uithalen, maar niet leuk om te lezen.
Wit Sneetje is gewoon een chocolade lover.quote:Op zondag 7 december 2014 12:45 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Je gelooft dat stukken en woorden alleen leugenachtige kunnen / willen zijn?
Het stuk geeft exact en heerlijk geschreven weer hoe de maakster de "documentaire"geheel naar haar hand zet en feiten verdraait, laat liggen en bewust negeert.
Over leugens gesproken.
P.s. Je hebt de "documentaire"wel gezien neem ik aan?
quote:Op zondag 7 december 2014 11:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
De kleur van Zwarte Piet is nogal een fundamenteel onderdeel van de Sinterklaastraditie.
Dus ja, verander je de kleur van Zwarte Piet dan is de Sinterklaastraditie ter ziele.
Je snapt het nog steeds niet he?quote:Op zondag 7 december 2014 13:11 schreef robin007bond het volgende:
[..]![]()
Boehoe.
Vroeger konden vrouwen ook geen Piet zijn, nu wel. En toch spreken we nog van een sinterklaasfeest.
Oké. Misschien handig om te zeggen wat ik dan niet zou snappen in plaats van gelijk zo gepikeerd te reageren.quote:Op zondag 7 december 2014 13:54 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je snapt het nog steeds niet he?
Geeft niet hoor, je bent een van de velen, met name de anti-Pieten.
Verdiep je eens, voordat je nog meer onzin spuit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |