Ik kwam er ook pas achter toen ik begon met nakijken. Dit was de eerste keer dat ik een eindexamenklas had - en dan ook nog pas vanaf februari.quote:Op maandag 8 juni 2015 10:33 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Hebben ze dat niet? Dat wist ik helemaal niet.
Het viel gelukkig mee. We konden er uiteindelijk redelijk snel doorheen. Mijn collega was ruim 2 uur bezig, en ik was in drie kwartier klaar.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:47 schreef Franny_G het volgende:
Oh, dat is ook een lekkere aankondiging zeg.
Gisteravond ook gesproken met mijn tweede correctoren. De een liep alle leerlingen af en het kwam erop neer dat het bij een paar leerlingen 1 of 2 puntjes verschil uitmaakte. Tja, van die interpretatiedingen dus. De ander belde en zei: je hebt het netjes nagekeken, ik heb geen gekke dingen gezien, dus ik vind het prima zo. .
ik zou het niet weten maar wat mij ook opviel was dat vmbo-bb en vmbo-kb ook veel minder klachten indienen bij LAKS terwijl er toch een hele hoop zijn.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:51 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom hebben vmbo-basis en -kader eigenlijk geen tweede corrector?
Heeft dat niet met de digitale examens te maken? Als ik ook even google zie ik dat de digitale examens geen tweede corrector hebben, maar dat die in het najaar door de staatsexamencommissie steeksproefgewijs worden gecontroleerd.quote:Op maandag 8 juni 2015 08:51 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom hebben vmbo-basis en -kader eigenlijk geen tweede corrector?
Daar zijn een paar redenen voor:quote:Op maandag 8 juni 2015 10:44 schreef danzazlol het volgende:
[..]
ik zou het niet weten maar wat mij ook opviel was dat vmbo-bb en vmbo-kb ook veel minder klachten indienen bij LAKS terwijl er toch een hele hoop zijn.
Ja, dat zou kunnen - maar dat weet ik dus niet. Vandaar dat ik het vraag... en als het hier ook niet echt bekend is zal ik daar morgen het examensecretariaat eens mee lastig vallen.quote:Op maandag 8 juni 2015 10:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Heeft dat niet met de digitale examens te maken? Als ik ook even google zie ik dat de digitale examens geen tweede corrector hebben, maar dat die in het najaar door de staatsexamencommissie steeksproefgewijs worden gecontroleerd.
Als dat zo is dan ontbreken er toch enkele basisvaardigheden in hun onderwijs.quote:Op maandag 8 juni 2015 10:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar zijn een paar redenen voor:
- b/k leerlingen doen in minder vakken examen - het totaal aantal gemaakte examens valt dus wel mee t.o.v. bijvoorbeeld t-leerlingen
- de lagere niveaus zoeken veel minder toegang tot nieuwsmedia, fora, examen-tv etc. dan bijvoorbeeld vwo'ers. Er zullen er zat zijn die het laks niet eens kennen.
- de lagere niveaus zijn niet altijd even goed in zelf actie ondernemen /initiatief nemen als er iets niet zo goed gaat
- Basis/kaderleerlingen zeiken niet, die doen gewoon wat ze moeten doen
Dat zal het zijn.quote:Op maandag 8 juni 2015 11:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als dat zo is dan ontbreken er toch enkele basisvaardigheden in hun onderwijs.
Nou, om dat nu af te schuiven op hun onderwijs..quote:Op maandag 8 juni 2015 11:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als dat zo is dan ontbreken er toch enkele basisvaardigheden in hun onderwijs.
Informatiegaring en initiatief nemen zijn vaardigheden die toch ook in het vmbo zou moeten leren. En 'niet zeiken' is ook geen bijster actieve houding.quote:Op maandag 8 juni 2015 11:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou, om dat nu af te schuiven op hun onderwijs..
Niet om het één of het ander, maar heb je wel eens vmbo-kb of vmbo-bb lesgegeven?quote:Op maandag 8 juni 2015 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Informatiegaring en initiatief nemen zijn vaardigheden die toch ook in het vmbo zou moeten leren. En 'niet zeiken' is ook geen bijster actieve houding.
Nee. Maar het feit dat die kinderen niet bepaald de grootste lichten zijn, zou niet uit moeten maken. Zowel informatiegaring als kritische ingesteldheid zijn twee van de belangrijkste vaardigheden, ook in het dagelijks leven. Die zouden ze moeten beheersen.quote:Op maandag 8 juni 2015 11:39 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Niet om het één of het ander, maar heb je wel eens vmbo-kb of vmbo-bb lesgegeven?
Nou, ik denk dat die scholieren best kritisch kunnen zijn op praktisch vlak. Ze kunnen je prima vertellen wat er bouwtechnisch mankeert aan een muur, waarom die bedrading kortsluiting veroorzaakt of waar de fout zit in een geknipt haarmodel.quote:Op maandag 8 juni 2015 11:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Maar het feit dat die kinderen niet bepaald de grootste lichten zijn, zou niet uit moeten maken. Zowel informatiegaring als kritische ingesteldheid zijn twee van de belangrijkste vaardigheden, ook in het dagelijks leven. Die zouden ze moeten beheersen.
Dat is ook waar. Maar de kwaliteit van toetsvragen komt vaak in de praktijk al naar voren. Om daar mondig over te (kunnen) zijn, lijkt mij niet onbelangrijk.quote:Op maandag 8 juni 2015 12:11 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat die scholieren best kritisch kunnen zijn op praktisch vlak. Ze kunnen je prima vertellen wat er bouwtechnisch mankeert aan een muur, waarom die bedrading kortsluiting veroorzaakt of waar de fout zit in een geknipt haarmodel.
Maar de gedachte achter een toetsvraag snappen en vervolgens concluderen dat de vraagstelling onjuist is lijkt me veel te theoretisch en abstract. Als die scholieren theoretisch zo sterk zouden staan zaten ze wel een paar niveaus hoger.
Brotip: zulke dingen zet je beter niet online. Niet alleen voor je eigen privacy, maar ook voor de privacy van je begeleiders en je leerlingen. Stel dat er een leerling of een leraar van die school hier meeleest...quote:
Fair enough, ik zie daar het kwaad nooit van in, maar anderen kunnen een en ander evt. verkeerd opvatten. Aangepast .quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Brotip: zulke dingen zet je beter niet online. Niet alleen voor je eigen privacy, maar ook voor de privacy van je begeleiders en je leerlingen. Stel dat er een leerling of een leraar van die school hier meeleest...
Bij ons is het schoolbeleid in het kader van het beoordelingstraject. De vragenlijst is wat te lang wat mij betreft, maar er staan vragen in over duidelijkheid van het lesprogramma, duidelijkheid van de uitleg, hoeveelheid huiswerk, snelheid van nakijken (leuk voor de LO-docenten) en sfeer in de les en dergelijke.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Nemen jullie aan het einde van het jaar wel eens enquêtes af bij je leerlingen over het schooljaar? En wat vraag je dan?
Ja, eigenlijk na het eind van elke periode. Maar ook vragen erin wat ze van mij verwachtten en wat ze graag in de volgende lessenserie terug willen zien qau activiteiten.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Nemen jullie aan het einde van het jaar wel eens enquêtes af bij je leerlingen over het schooljaar? En wat vraag je dan?
http://www.groene.nl/artikel/google-klasquote:In het onderwijs van de toekomst draait het volgens de beleidsmakers vooral om ICT-gebruik, creativiteit, probleemoplossend denken en planmatig werken. Maar waarom zouden we de leerlingen niet gewoon ook feiten blijven voorschotelen?
Ik krijg daar jeuk van.quote:Op woensdag 10 juni 2015 18:17 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.groene.nl/artikel/google-klas
Goed artikel over de 21st century skills.
Zal wel, ik kan het niet helemaal lezen. Maar het overdreven gebruik van Engelse termen (ook al doet de school in kwestie dat waarschijnlijk ook) suggereert wel iets.quote:
Het is wel te koop via Blendle (0,89 euro). Ik weet niet of je daar een account hebt, maar klik. Ikzelf sta ongeveer sceptisch tegenover ongeveer elke onderwijsvernieuwing, aangezien het Nederlandse onderwijs volgens mij al best prima in elkaar steekt.quote:Op woensdag 10 juni 2015 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zal wel, ik kan het niet helemaal lezen. Maar het overdreven gebruik van Engelse termen (ook al doet de school in kwestie dat waarschijnlijk ook) suggereert wel iets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |